Η καλύτερη ατζέντα της εβδομάδας
Εδώ είναι όλα όσα μπορείτε να κάνετε, να δείτε και να απολαύσετε αυτή την εβδομάδα.
Μία καινούρια εβδομάδα ξεκίνησε και η ατζέντα είναι γεμάτη με τις θεατρικές παραστάσεις και τα δρώμενα που μπορείς να παρακολουθήσεις!
Γι’ αυτό το λόγο, σημείωσε τις ημερομηνίες, αγόρασε τα εισιτήρια και απόλαυσε τα θεάματα. Όλα όσα δεν πρέπει να χάσεις αυτή την εβδομάδα, θα τα βρεις εδώ:
Θέατρο
«Ελένη» του Ευριπίδη στο Θέατρο Δάσους
H «Ελένη» του Ευριπίδη, σε σκηνοθεσία Βασίλη Παπαβασιλείου, επιστρέφει φέτος το καλοκαίρι από το Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος. Η παράσταση, της οποίας τη μετάφραση υπογράφει ο Παντελής Μπουκάλας αποτελεί μια πολύχρωμη γιορτή Ειρήνης, με συγκίνηση και χιούμορ και καταδεικνύει τη ματαιότητα του πολέμου, αφού τόσο για τους νικητές όσο και για τους νικημένους οι συνέπειές του διαχρονικά είναι εξίσου ολέθριες.
Γραμμένο λίγο μετά τη συντριπτική ήττα των Αθηναίων στη Σικελική Εκστρατεία, το έργο Ελένη του Ευριπίδη διακρίνεται τόσο για τον αντιπολεμικό χαρακτήρα του όσο και για την ανάδειξη αρετών όπως η δύναμη του όρκου και η ευφυΐα, που προσωποποιούνται στη μορφή της κεντρικής ηρωίδας. Αντλώντας όχι από την ομηρική εκδοχή του μύθου, αλλά από αυτήν που δημιούργησε ο λυρικός ποιητής Στησίχορος, ο Ευριπίδης παρουσιάζει τον Τρωικό Πόλεμο σαν μια σφαγή χάριν ενός «ειδώλου» και όχι μιας πραγματικής γυναίκας.
Αυτή η σχεδόν καταχρηστικά θεωρούμενη «τραγωδία», καθώς διακρίνεται για τα κωμικά στοιχεία της, παρουσιάζεται από το Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος, σε σκηνοθεσία Βασίλη Παπαβασιλείου.
*Πέμπτη 14 & Παρασκευή 15 Ιουλίου στις 21.15 | Θέατρο Δάσους | Εισιτήρια από 10€ | Προπώληση: viva.gr
«Ο κατά φαντασίαν ασθενής» στο Θέατρο Κήπου
Ένα καλοκαιρινό θεατρικό ταξίδι ξεκινά για τον «Κατά Φαντασίαν Ασθενή» του Μολιέρου, που παρουσίασε με επιτυχία το Δημοτικό Περιφερειακό Θέατρο της Ρούμελης τον περασμένο θεατρικό χειμώνα. Το ΔΗΠΕΘΕ Ρούμελης, στην πρώτη του έξοδο μετά από 15 περίπου χρόνια, θα σταματήσει σε 35 ανοιχτά θέατρα της χώρας παρουσιάζοντας την αξεπέραστη κωμωδία και συστήνοντας στο κοινό το διαχρονικό έργο του Μολιέρου.
Από τις πιο διάσημες κωμωδίες του παγκόσμιου θεάτρου, «Ο Κατά Φαντασίαν Ασθενής», μια δημιουργία χαράς με υπέροχους χαρακτήρες και μνημειώδεις στιγμές, παρουσιάζεται σε πρωτότυπη διασκευή, σκηνοθεσία και μουσική του Κώστα Γάκη, με ζωντανή μουσική και έναν υψηλής ενέργειας δεκαμελή θίασο. Με σύγχρονη σκηνοθετική ματιά και σε καινούρια απόδοση, στην παράσταση καθρεφτίζεται με ζωντάνια η εποχή του σπουδαίου δραματουργού στη Γαλλία του 17ου αιώνα. Σε ένα σκηνικό που περιστρέφεται, η παρουσίαση της Μολιερικής κωμωδίας εναλλάσσεται με την πραγματική ζωή των περιπλανώμενων θεατρίνων.
Ένας Παρισινός θίασος αναγκάζεται να ξεκινήσει περιοδεία στη Γαλλική επαρχία, καθώς έχει αποκλειστεί από τις παραστάσεις του βασιλιά Λουδοβίκου ΙΔ’. Η ανάγκη τους κάνει να αναζητούν καινούριο έργο, ώσπου γνωρίζουν τον εκκολαπτόμενο θεατρικό συγγραφέα με το όνομα Μολιέρος. Εκείνος έχει ένα έργο, τους το διαβάζει και αμέσως το αγοράζουν. Ο τίτλος του: Ο κατά φαντασίαν Ασθενής! Ο Αργκάν είναι κατά φαντασίαν άρρωστος. Πιστεύει ότι πάσχει από αναρίθμητες ασθένειες και θέλει συνεχώς να μπαινοβγαίνουν στο σπίτι του γιατροί και να τον εξετάζουν. Έτσι γίνεται θύμα επιτήδειων που τον εκμεταλλεύονται. Η γυναίκα του τον απατά με ένα γιατρό, απατεώνες γιατροί απομυζούν τα χρήματά του και όταν αποφασίζει να παντρέψει τη μεγάλη του κόρη με γιατρό της επιλογής του, εκείνη, που εν τω μεταξύ αγαπάει άλλον, αναγκάζεται να παρουσιάσει τον αγαπημένο της ως διάσημο γιατρό, προκειμένου να γίνει αποδεκτός από τον πατέρα της.
Η αποθέωση της επιστημονικής αυθεντίας συγκρούεται με τις ανθρώπινες ανάγκες και η επιστήμη επανατοποθετείται εκεί που της πρέπει: αρωγός και μοναδικό επίτευγμα των ανθρώπων, μακριά από δογματισμούς που την αδικούν και τη διαστρεβλώνουν.
Συντελεστές: Σκηνοθεσία, μουσική, διασκευή και πρωτότυπο κείμενο: Κώστας Γάκης / Σκηνικά, κοστούμια: Κωνσταντίνος Ζαμάνης / Φωτισμοί: Στέλλα Κάλτσου / Μουσική επιμέλεια και παραγωγή: Κώστας Λώλος / Βοηθός σκηνοθέτη: Νατάσα Κοσμίδου
Παίζουν οι Ηθοποιοί: Αργκάν, ο κατά φαντασίαν ασθενής, Μπεζάρ ηθοποιός της εποχής: Θανάσης Τσαλταμπάσης / Τουανέτ, υπηρέτρια του Αργκάν, σύζυγος του Μπεζάρ: Νικολέτα Βλαβιανού / Γιατρός Ντιαφουαρύς, Πουντσινέλο, αφηγητής: Νίκος Ορφανός / Κλεάντ, ερωτευμένος με την Ανζελίκ, Ιππότης της Μοντένα: Ορφέας Παπαδόπουλος / Μπεράλντ, αδερφός του Αργκάν, Φιλίπ σωματοφύλακας του Μπεζάρ: Δημήτρης Καλαντζής / Μπελίν, δεύτερη γυναίκα του Αργκάν, πρώτη κόρη του Μπεζάρ: Αγοραστή Αρβανίτη / Ανζελίκ, πρώτη κόρη του Αργκάν, δεύτερη κόρη του Μπεζάρ: Νάστια Βραχάτη / Λουϊζόν, δεύτερη κόρη του Αργκάν, τρίτη κόρη του Μπεζάρ: Στεφανία Καλομοίρη / Τομά Ντιαφουαρύς, Μολιέρος: Αλέξανδρος Ζουριδάκης
*Τρίτη 12 & Τετάρτη 13 Ιουλίου στις 21.30 | Θέατρο Κήπου | Διάρκεια: 90 λεπτά | Εισιτήρια: 15€ γενική είσοδος, 10€ μειωμένο | Προπώληση: ticketservices.gr
Θέατρο Σκιών «Ειρήνη» του Αριστοφάνη στο Βασιλικό Θέατρο
Το θέατρο των σκιών επιστρέφει στο Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος, με μια μουσικοθεατρική παράσταση για όλη την οικογένεια. Η Αρχαιολαϊκή κωμωδία «Ειρήνη» του Αριστοφάνη, σε ελεύθερη διασκευή – σκηνοθεσία και μουσική επιμέλεια Χρήστου Στανίση, θα κάνει πρεμιέρα την Τετάρτη 29 Ιουνίου στο Βασιλικό Θέατρο, με φιγούρες, κούκλες, ηθοποιούς και μουσικούς που θα ζωντανέψουν επί σκηνής, ένα απολαυστικό θέαμα φωτός και σκιάς!
Λίγα λόγια για το έργο Ελεύθερη διασκευή στην κωμωδία του Αριστοφάνη Ειρήνη, όπου οι λαϊκοί ήρωες του θεάτρου σκιών γίνονται ένα με τους Αριστοφανικούς ήρωες. Παντού όλα αλλάζουν, ακριβαίνουν και ρημάζουν εξαιτίας του πολέμου. Κι ο καημένος ο ήρωας μας ο Καραγκιόζης, που μόλις άρχισε στ αμπέλια να δουλεύει, έμεινε χωρίς δουλειά σαν ακούστηκε η σειρήνα του πολέμου να χτυπά… Κι έτσι αποφασίζει να πάει ψηλά τον ουρανό και να μάθει από τον Δία, τον αρχαίο θεό, πως θα γλυτώσουν οι άνθρωποι απ του πολέμου το κακό και την Ειρήνη να φέρει και πάλι στο φως ! Φιγούρες γίγαντες, κούκλες, ηθοποιοί και μουσικοί όλοι μαζί επί σκηνής σε μια κωμωδία Αρχαιολαϊκή!
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ: Eλεύθερη διασκευή, σκηνοθεσία, σκηνικά – κοστούμια, μουσική επιμέλεια, καραγκιοζοπαίχτης: Χρήστος Στανίσης / Τραγούδι, βοηθός σκηνοθέτη, βοηθός σκηνογράφου – ενδυματολόγου, σκιοπαίχτης,: Γωγώ Μαντουβάλου / Οργάνωση παραγωγής: Μαρίνα Χατζηιωάννου
Διανομή: Θανάσης Δισλής (Χορικός, Μπάχαλος, Κονταροξύστης) / Άγγελος Καρανικόλας (Δρεπανάς -Πόντιος-, Πόλεμος) / Δημήτρης Τσιλινίκος (Έρμης, Ιεροκλέας, Θωρακοπώλης) / Θάνος Φερετζέλης (Κορυφαίος, Λοφοποιός)
Μουσικοί επί σκηνής: Ανδριάνα Πεταλά, Σάκης Κώστας (*) (πνευστά, κρουστά, τραγούδι) / Πανορμίτης Μπούμπας (βιολί, λαούτο, λύρα, κρουστά, τραγούδι) / Στέλιος Στεργιόπουλος (σαντούρι, κρουστά, τραγούδι) *θα εμφανίζονται εναλλάξ στις παραστάσεις
Φιγούρες του Χ. Στανίση φιλοξενούνται: στο μουσείο του φεστιβάλ του Τσεν – Τσουν στη Ν. Κορέα, στο El Topic της Tolosa (international puppet center) στην Ισπανία, στο Théâtre Royal du Péruchet στις Βρυξέλες, στο Λαογραφικό Μουσείο Καλόξυλου – Νάξου και σε διάφορες συλλογές ιδρυμάτων και ιδιωτικές.
ΑΝΕΡΓΟΙ: Δωρεάν 10 άτομα ανά ημέρα παράστασης με την επίδειξη σχετικής κάρτας -ΑΠΟΚΛΕΙΣΤΙΚΑ ΑΠΟ ΤΑ ΤΑΜΕΙΑ ΤΟΥ ΚΘΒΕ – ΚΑΤΟΠΙΝ ΤΗΛΕΦΩΝΙΚΗΣ ΚΡΑΤΗΣΗΣ ΘΕΣΕΩΝ
ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑΚΟ ΕΙΣΙΤΗΡΙΟ: Προσφέρεται ελεύθερη είσοδος στον δεύτερο από τους δύο ενήλικες συνοδούς. ΠΡΟΣΟΧΗ!: Το οικογενειακό εισιτήριο απαιτεί την ΤΑΥΤΟΧΡΟΝΗ ΕΚΔΟΣΗ ΕΝΟΣ ΕΙΣΙΤΗΡΙΟΥ ΜΗΔΕΝΙΚΗΣ ΑΞΙΑΣ για τον δεύτερο από τους δύο ενήλικες συνοδούς και εκδίδεται ΑΠΟΚΛΕΙΣΤΙΚΑ ΑΠΟ ΤΑ ΤΑΜΕΙΑ ΤΟΥ ΚΘΒΕ – ΚΑΤΟΠΙΝ ΤΗΛΕΦΩΝΙΚΗΣ ΚΡΑΤΗΣΗΣ ΘΕΣΕΩΝ
*Ημέρες & ώρες παραστάσεων: Τρίτη, Τετάρτη & Πέμπτη στις 20.00 έως 28 Ιουλίου | Βασιλικό Θέατρο (30ης Οκτωβρίου 2, Θεσσαλονίκη) | Εισιτήρια: 8€ γενική είσοδος, 5€ πολύτεκνοι, Δωρεάν σε ΑΜΕΑ |Προπώληση: viva.gr
Εικαστικά-Εκθέσεις
Σπονδυλωτή έκθεση «Κοινό Κτήμα» στο MOMusContemporary (Α’ μέρος)
«Κοινό Κτήμα» ονομάζεται η νέα, σπονδυλωτή έκθεση του MOMus-Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης στη Θεσσαλονίκη, η οποία πρόκειται να αναπτυχθεί σε όλους τους χώρους περιοδικών εκθέσεων του μουσείου και περιλαμβάνει τα έργα τέχνης που περιήλθαν στην κατοχή του MOMus στο σύνολό του μέσα στα τρία χρόνια από τη συγκρότησή του.
Στο πρώτο μέρος της έκθεσης (11 Μαρτίου – 25 Σεπτεμβρίου 2022) παρουσιάζονται τα έργα των δωρεών που αποκτήθηκαν με την γενναιόδωρη χειρονομία των καλλιτεχνών και των ιδιωτών δωρητών προς το ΜΟΜus-Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης-Συλλογές Μακεδονικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης και Κρατικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης την τελευταία τριετία.
Στόχος της έκθεσης είναι να εστιάσει στο συλλογικό και επικοινωνιακό χαρακτήρα της σύγχρονης τέχνης που ανταποκρίνεται σε συλλογικές αφηγήσεις, πέρα από θεματικές και εννοιολογικές ερμηνείες. Οι τοποθετήσεις των σύγχρονων δημιουργών παραμένουν πολυφωνικές καθώς επαναδιαπραγματεύονται το μέσο της τέχνης τους μέσα από τη ζωγραφική, τη φωτογραφία, τη γλυπτική, την χαρακτική, τα νέα μέσα και τις ψηφιακές εφαρμογές και επιτρέπουν μια πολυδιάστατη εικαστική προσέγγιση της εποχής μας.
Επιμέλεια: Θοδωρής Μάρκογλου & Κατερίνα Σύρογλου, ιστορικοί της τέχνης και επιμελητές MOMus-Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης
Καλλιτέχνες: Tania Bohuslavska, David Bergé, Rinku Chaudhary, Λεωνίδας Γιαννακόπουλος, Hans Giesen, Δημήτρης Ζουρούδης, Λίζη Καλλιγά, Άρης Κατσιλάκης, Γιάννης Κουνέλλης, Φουστί Λαμέ, Αλεξάνδρα Μαράτη, Δημήτρης Μαρωνίδης, Sanyaa Mehrota, Χριστίνα Μήτρεντσε, Νάκης Παναγιωτίδης, Λήδα Παπακωνσταντίνου, Κώστας Παππάς, Λυσίμαχος Πολυχρονίδης, Βασίλης Πούλιος, Bernhard Quade, Ξενής Σαχίνης, Στέργιος Στάμος, Δημήτρης Τάταρης, Αθηνά Τάχα, Βίκυ Τσαλαματά, Βιβή Τσιόγκα, Arda Yalkin, Μανώλης Χάρος, Μαρία Χουλάκη
Την έκθεση πλαισιώνουν ξεναγήσεις για το κοινό και εκπαιδευτικές δράσεις.
*Διάρκεια έκθεσης: 11 Μαρτίου έως 25 Σεπτεμβρίου | MOMus-Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης-Συλλογές Μακεδονικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης και Κρατικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης (Εγνατία 154, εντός ΔΕΘ-HELEXPO)
Έκθεση «Γιανούλης Χαλεπάς: ΔΟΥΝΑΙ και ΛΑΒΕΙΝ» στο Τελλόγλειο Ίδρυμα Τεχνών Α.Π.Θ.
Η μυθιστορηματική ζωή του σημαντικού Έλληνα γλύπτη μέσα από μια έκθεση που διατρέχει όλη του τη ζωή. Το μεγαλείο της τέχνης του, οι τρικυμίες και οι φωτισμένες στιγμές του μέσα από έργα που εκτίθενται για πρώτη φορά.
Το Τελλόγλειο Ίδρυμα Τεχνών Α.Π.Θ., είναι στην πολύ ευχάριστη θέση να ανακοινώσει τη νέα έκθεση με τίτλο: «Γιανούλης Χαλεπάς: Δούναι και Λαβείν», σε συμπαραγωγή με το Onassis Culture. Τα εγκαίνια θα γίνουν την Παρασκευή 18 Φεβρουαρίου 2022, στις 18:30 από την Α.Ε. την Πρόεδρο της Δημοκρατίας Κατερίνα Σακελλαροπούλου, στο αμφιθέατρο του Τελλογλείου.
Αφετηρία της μεγάλης έκθεσης για τον Γιανούλη Χαλεπά είναι η πρόσφατη απόκτηση ενός μεγάλου συνόλου γλυπτών και σχεδίων από το Ίδρυμα Ωνάση. Πρόκειται για ένα μέρος της σπουδαίας συλλογής της Ειρήνης και Βασιλείου Χαλεπά, των ανιψιών του καλλιτέχνη, οι οποίοι τον Αύγουστο του 1930 τον έφεραν από την Τήνο στην Αθήνα, όπου δημιούργησε περισσότερα από 40 έργα και πάρα πολλά σχέδια στα τελευταία 8 χρόνια της ζωής του (πέθανε 15 Σεπτεμβρίου 1938). Επρόκειτο για τη σημαντικότερη συλλογή για το έργο και τη ζωή του Χαλεπά, μια και διέσωσε σημαντικά έργα της πρώτης, της δεύτερης και, κυρίως, της τρίτης περιόδου της καλλιτεχνικής του παραγωγής.
Στην έκθεση θα παρουσιαστούν περισσότερα από 150 έργα (γλυπτά, σχέδια, κατάστιχα). 80 από αυτά ανήκουν στη Συλλογή του Ιδρύματος Ωνάση ενώ τα υπόλοιπα είναι από τη Συλλογή Έργων Τέχνης του Τελλογλείου, την Εθνική Πινακοθήκη Μουσείο Αλεξάνδρου Σούτσου, το Ίδρυμα Τηνιακού Πολιτισμού (ΙΤΗΠ) Τήνου και το Μουσείο Γιανούλη Χαλεπά Πύργου Τήνου αλλά και από Ιδιωτικές Συλλογές.
Στην έκθεση δίνεται έμφαση σε θέματα που ο Γιανούλης επέλεξε να δουλέψει σε όλη του τη ζωή: παρουσιάζονται μαζί και οι Μήδειες (μία από κάθε περίοδο), δέκα από τους 12 Σάτυρους και Έρωτα, το Παραμύθι της Πεντάμορφης κ.ά. Εμβληματικό για την περίοδο της Αθήνας είναι το γλυπτό Οιδίπους και Αντιγόνη. Εξαιρετικά επιτύμβια, αμφίπλευρα έργα, έργα σε σχέση με την αρχαιότητα, πορτρέτα και θέματα με τύπους καθημερινής ζωής, ολοκληρώνουν μια ανανεωμένη διεισδυτική περιδιάβαση στο έργο του. Πρώιμα έργα του στο Βουκουρέστι, καθώς και η ζωή του καλλιτέχνη στην Τήνο και στην Αθήνα, ζωντανεύουν με σπάνιο αρχειακό φωτογραφικό υλικό.
Στην έκθεση αυτή για πρώτη φορά παρουσιάζονται στο κοινό όλα μαζί τα κατάστιχα που σώζονται, με αναφορές και συνδέσεις -όπου υπάρχουν- με έργα της έκθεσης και όχι μόνο. Αναφέρονται στο εργαστήριο του πατέρα του και τη συνεργασία του με άλλους γλύπτες (Δημήτριος Φιλιππότης-Θεριστής σε μάρμαρο, επίσης στη συλλογή του Ιδρύματος Ωνάση), σε επιτύμβια στο Βουκουρέστι της α’ περιόδου κ.ά. Από τις σελίδες τους προέρχεται ο τίτλος ΔΟΥΝΑΙ-ΛΑΒΕΙΝ, που ταιριάζει με την παραγωγική διαδικασία στη γλυπτική του Γιανούλη (πρότυπα, επιρροές, νέες δημιουργίες).
Το ΔΟΥΝΑΙ και ΛΑΒΕΙΝ στις σελίδες των κατάστιχων, εκφράζει απόλυτα το πάρε-δώσε μορφών, θεμάτων, παραγγελιών και τις συνέπειές τους μέσα στο έργο του Χαλεπά, αλλά και του εργαστηρίου του πατέρα του: ανταλλαγές (δάνεια, αναφορές) με γλύπτες, σύγχρονούς του ή παλιότερων εποχών, που επηρεάζουν τις επιλογές, το έργο του, την καλλιτεχνική του δημιουργία. «Όποιος παίρνει δίνει και όποιος δίνει παίρνει», διατυπώνει σοφά ο Δημήτρης Μαρωνίτης για «την παραγωγική αξία που έχει στον καλλιτεχνικό τομέα η μέθοδος της αμοιβαιότητας».
Η έκθεση πλαισιώνεται από δίγλωσση έκδοση που θα είναι διαθέσιμη στο Τελλόγλειο, στη Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση και σε βιβλιοπωλεία, σε παραγωγή του τμήματος Εκδόσεων του Ιδρύματος Ωνάση και σχεδιασμό του Grid Office.
Στο πλαίσιο των παράλληλων εκδηλώσεων της έκθεσης θα πραγματοποιηθούν θεατρικά και μουσικά δρώμενα, διαλέξεις, ξεναγήσεις και εκπαιδευτικά προγράμματα, πάντα με την πιστή τήρηση των μέτρων που έχει θεσπίσει η πολιτεία για την αντιμετώπιση της πανδημίας.
Επιστημονική επιμέλεια έκθεσης και δίγλωσσης έκδοσης/καταλόγου: Αλεξάνδρα Γουλάκη-Βουτυρά, Γενική Διευθύντρια Τελλογλείου Ιδρύματος Τεχνών Α.Π.Θ., Ομότιμη Καθηγήτρια Σχολής Καλών Τεχνών Α.Π.Θ. | Σχεδιασμός έκθεσης: Παύλος Θανόπουλος, Σκηνογράφος.
*Διάρκεια έκθεσης: 18 Φεβρουαρίου έως 17 Ιουλίου | Τελλόγλειο Ίδρυμα Τεχνών Α.Π.Θ. (Αγίου Δημητρίου 159A, Θεσσαλονίκη) | Ωράριο: Τρίτη, Πέμπτη, Παρασκευή 9.00 – 14.00, Τετάρτη 9.00 – 14.00 & 17.00 – 21.00, Σάββατο & Κυριακή 10.00 – 18.00, Δευτέρα κλειστά | Εισιτήρια: 5€ γενικό, 2,5€ μειωμένο
«Κατερίνα Χαλεπά – Κατσάτου: στα ίχνη του Γιανούλη» στο Τελλόγλειο Ίδρυμα Τεχνών Α.Π.Θ.
«Από τα πρώτα χρόνια της ζωής μου είχα την τύχη να ζήσω δίπλα στον μεγάλο πρόγονο και να τον βλέπω να δημιουργεί. Αυτή η πρόωρη επαφή μου με την τέχνη μαζί με την αγάπη μου για το ωραίο, στάθηκε αφορμή για τη μελλοντική μου σταδιοδρομία»
Κατερίνα Χαλεπά-Κατσάτου (1925-2004).
Το θέμα του Γιανούλη Χαλεπά δεν εξαντλείται εύκολα. Μετά τη μεγάλη έκθεση «Γιανούλης Χαλεπάς: Δούναι και Λαβείν», μια συμπαραγωγή με το Onassis Culture και σε συνεργασία με σημαντικά μουσεία και συλλέκτες, μια προσπάθεια ανανεωτικής ματιάς στο έργο του καλλιτέχνη, επανέρχεται το θέμα Χαλεπάς με μια καινούρια έκθεση στο Τελλόγλειο, η οποία συμπληρώνει και επεκτείνει σε κάποιον βαθμό την προηγούμενη.
Η Κατερίνα Χαλεπά-Κατσάτου, γλύπτρια, μικροανεψιά του Γιανούλη, επέλεξε και τόλμησε να ακολουθήσει τη γλυπτική, παρά το βάρος του μεγάλου προγόνου της. Πρόκειται για μια γλύπτρια που, όπως ήταν φυσικό επηρεάστηκε από το έργο του θείου της, έζησε κοντά του έως τα 13 της και δημιούργησε, ωστόσο, ένα δυνατό έργο με γλυπτά μεγάλων διαστάσεων σε μάρμαρο, σε χαλκό, μνημειακές συνθέσεις σε δημόσιους χώρους και κτίρια, όσο καμιά άλλη γυναίκα στον χώρο της νεοελληνικής γλυπτικής. Η γλυπτική της παραμένει στο γενικό παραστατική, ρεαλιστική με κεντρικό θέμα τον άνθρωπο. Επιλέγει να εκφραστεί μέσα από τη μεγάλη χειρονομία, που αποτυπώνεται σε μεγάλες επικές συνθέσεις – η κατεξοχήν Ελληνίδα γλύπτρια μνημειακής πλαστικής.
Η έκθεση θα παρουσιάζει για πρώτη φορά στην Ελλάδα μια σημαντική Ελληνίδα γλύπτρια μνημειακής γλυπτικής σε ιστορικά μνημεία της Ελλάδος και της Μακεδονίας ιδιαίτερα (Μνημείο Νάουσας 1822, Μνημείο Μικρασιάτισσας Μάνας 1922 στη Μυτιλήνη κ.α.). Στο Τελλόγλειο θα παρουσιαστούν περισσότερα από 80 έργα, γλυπτά, σχέδια και σπάνια τεκμήρια για την Κατερίνα Χαλεπά-Κατσάτου και τον Γιανούλη Χαλεπά.
Η Κατερίνα Χαλεπά, συνέβαλε πολύ στη διάσωση, και επιμέλεια του αρχείου της οικογένειάς της, του Βασίλη και της Ειρήνης Χαλεπά, κατανόησε και έκανε έργο ζωής τη διατήρηση και αρχειοθέτηση όλων αυτών των στοιχείων που βοηθούν εντέλει στην ένταξη του καλλιτεχνικού έργου στα σωστά του συμφραζόμενα. Το αρχείο αυτό περιείχε σημαντικότατα στοιχεία για τον Γιανούλη, το έργο του, τα σχέδιά του στα κατάστιχα λογαριασμών της πατρικής επιχείρησης, αλλά και για το εργαστήριο μαρμαρογλυπτικής του πατέρα του, του Ιωάννη Χαλεπά, έγγραφα, συμβόλαια κ.ά. ενώ επίσης περιλάμβανε πλούσιο υλικό σε φωτογραφίες και τεκμήρια για την Τήνο. Κυρίως όμως η Κατερίνα διαφύλαξε το γλυπτό σύνολο των έργων που πραγματοποίησε ο Χαλεπάς όταν έζησε στην οικία Δαφνομήλη στην Αθήνα.
Αξίζει να γνωρίσουμε το έργο της, αλλά και την υπόλοιπη προσφορά της στη γλυπτική.
«Γνώρισα την Κατερίνα Χαλεπά ώριμη πια τη δεκαετία του ’80, όταν είχε μια διαμορφωμένη πλέον διαδρομή στη γλυπτική, με χαρακτηριστική την προσπάθειά της να διατηρήσει τη βαριά κληρονομιά και την αγάπη για το έργο του θείου της. Στη σκιά αυτή, ανάμεσα στον θαυμασμό και τις αναπόφευκτες επιδράσεις από τον Χαλεπά, προσπάθησε να φτιάξει –κι έφτιαξε- το δικό της έργο, με τη δική της προσωπικότητα, τις δικές της επιλογές» αναφέρει στο κείμενο της έκδοσης η κα Αλεξάνδρα Γουλάκη-Βουτυρά.
Σύντομο βιογραφικό
Η Κατερίνα Χαλεπά-Κατσάτου γεννήθηκε στην Αθήνα στις 9 Απριλίου του 1925, κόρη του Βασιλείου Χαλεπά και της Ειρήνης το γένος Ιακώβου Κουβαρά. Συνεχίζει τρίτη γενιά την οικογενειακή παράδοση γλυπτών: μικρεγγονή του Γιανούλη Χαλεπά και δισεγγονή του μαρμαρογλύπτη-αρχιτέκτονα Ιωάννου Χαλεπά, πατέρα του Γιανούλη. Απεβίωσε στην Αθήνα στις 10 Ιουνίου 2004.
Διδάχθηκε σχέδιο επί τέσσερα χρόνια στο ιδιωτικό εργαστήριο του ζωγράφου Λουκά Γεραλή. Σπούδασε γλυπτική στην Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών, με δάσκαλο τον ακαδημαϊκό Μιχάλη Τόμπρο (1949-1954), καθώς και μάρμαρο με δάσκαλο τον γλύπτη Γεώργιο Ματαράγκα. Πήρε το δίπλωμα της γλυπτικής το 1954 και το δίπλωμα των Θεωρητικών Σπουδών το 1956. Το 1957, μετά το τέλος των σπουδών της, παρακολούθησε για έναν επί πλέον χρόνο μαθήματα σχεδίου στο ιδιωτικό εργαστήριο του Σπύρου Παπαλουκά. Το 1957 άρχισε η καλλιτεχνική της σταδιοδρομία. Εκτός της γλυπτικής επιδόθηκε επίσης στο μετάλλιο και τη ζωγραφική. Δημιούργησε πολλά έργα τοποθετημένα σε δημόσιους χώρους σε διάφορες πόλεις της Ελλάδος, σε ανώτατα Κρατικά Ιδρύματα, όπως η Ακαδημία Αθηνών, η Πινακοθήκη Ιωαννίνων, το Υπουργείο Παιδείας και Θρησκευμάτων, και άλλα σε ιδιωτικές συλλογές στην Ελλάδα και στο εξωτερικό.
Επιστημονική επιμέλεια έκθεσης και δίγλωσσης έκδοσης/καταλόγου: Αλεξάνδρα Γουλάκη-Βουτυρά, Γενική Διευθύντρια Τελλογλείου Ιδρύματος Τεχνών Α.Π.Θ., Ομότιμη Καθηγήτρια Σχολής Καλών Τεχνών Α.Π.Θ.
*Διάρκεια έκθεσης: 6 Μαΐου έως 17 Ιουλίου | Τελλόγλειο Ίδρυμα Τεχνών Α.Π.Θ. (Αγίου Δημητρίου 159A, Θεσσαλονίκη) | Ωράριο: Τρίτη, Πέμπτη, Παρασκευή 9.00 – 14.00, Τετάρτη 9.00 – 14.00 & 17.00 – 21.00, Σάββατο & Κυριακή 10.00 – 18.00, Δευτέρα κλειστά | Εισιτήρια: 5€ γενικό, 2,5€ μειωμένο
Μνήμες Μικρασιατικής Εκστρατείας 1919-1922 στην Εταιρεία Μακεδονικών Σπουδών
Η Εταιρεία Μακεδονικών Σπουδών τιμά τον Ελληνισμό των Αλησμόνητων Πατρίδων με την Έκθεση Φωτογραφικού – Αρχειακού Υλικού: Μνήμες Μικρασιατικής Εκστρατείας 1919-1922, την Τετάρτη 13 Απριλίου 2022, ώρα 19.30.
Την Έκθεση θα εγκαινιάσει στην Πινακοθήκη της Ε.Μ.Σ. ο Υφυπουργός Παιδείας κ. Άγγελος Συρίγος και θα ακολουθήσει ξενάγηση του συλλέκτη της Εκθέσεως, Αρχαιολόγου κ. Πέτρου Μεχτίδη.
Την εκδήλωση θα προλογίσει ο Πρόεδρος της Ε.Μ.Σ. ο οποίος και θα βραβεύσει τον συλλέκτη.
Στην Έκθεση παρουσιάζονται περισσότερα από 200 εκθέματα Φωτογραφικού – Αρχειακού Υλικού, συλλογή του ανωτέρω συλλέκτη, με θέμα τη Μικρασιατική Εκστρατεία και τις Ελληνικές Κοινότητες της περιοχής (Μικράς Ασίας). Περιλαμβάνει αναπαραγωγές φωτογραφιών αλλά και πρωτότυπο υλικό (χάρτες από τον 17ο έως τον 20ό αι.), στρατιωτικά έγγραφα, επιστολικά δελτάρια και βιβλία.
Για επισκέψεις εκπαιδευτικών μονάδων, φορέων πολιτισμού, στρατιωτικών Σχολών κ.λπ. να προηγείται συνεννόηση με τον υπεύθυνο της Πινακοθήκης, κ. Γιώργο Ρουσσέτη, τηλ.: 2310 238601 & 6977264377 ή με την υπεύθυνη Γραμματείας κα Λένα Ρέγκου, τηλ.: 2310 270972.
Κατά τη διάρκεια της επίσκεψης θα τηρούνται όλα τα προβλεπόμενα υγειονομικά μέτρα κατά του Covid-19, σύμφωνα με τις ισχύουσες διατάξεις.
*Διάρκεια έκθεσης: 13 Απριλίου έως Οκτώβριος | Πινακοθήκη Ε.Μ.Σ. (Νικολάου Γερμανού 1, Θεσσαλονίκη – 6ος όροφος) | Ωράριο: Δευτέρα – Παρασκευή 10.00 – 15.00, Κυριακή 11.00 – 15.00, Πέμπτη 18.00 – 20.00 | Είσοδος ελεύθερη | Περισσότερες πληροφορίες: τηλ. 2310238601, e-mail [email protected]
Εικαστική Έκθεση “1922-2022 Προσφυγιά” στην Εταιρεία Μακεδονικών Σπουδών
Η Εταιρεία Μακεδονικών Σπουδών τιμά την ιστορία του προσφυγικού Ελληνισμού με την εικαστική Έκθεση Ελλήνων καλλιτεχνών, 1922-2022 ΠΡΟΣΦΥΓΙΑ ΕΙΚΑΣΤΙΚΗ ΕΚΘΕΣΗ 22+8 ΔΗΜΙΟΥΡΓΩΝ
*Διάρκεια έκθεσης: 18 Μαΐου έως Οκτώβριος | Πινακοθήκη Ε.Μ.Σ. (Νικολάου Γερμανού 1, Θεσσαλονίκη – 6ος όροφος) | Ωράριο: Δευτέρα – Παρασκευή 10.00-15.00, Κυριακή 11.00-15.00 & Πέμπτη 18.00-20.00 | Είσοδος Ελεύθερη
Έκθεση «Τέχνη: Απάντηση στη Σύγκρουση» στη Δημοτική Πινακοθήκη Θεσσαλονίκης Casa (Villa) Bianca
Μια διεθνούς χαρακτήρα εικαστική έκθεση – ορόσημο με θέμα «Τέχνη: Απάντηση στην Σύγκρουση; – Art Communicating Conflict Resolution» εγκαινιάζεται την Τετάρτη 29 Ιουνίου 2022 και ώρα 19:30, στη Δημοτική Πινακοθήκη Θεσσαλονίκης Casa (Villa) Bianca, με έργα 39 διεθνούς φήμης καλλιτεχνών απ’ όλο τον κόσμο, μεταξύ των οποίων του Νέλσον Μαντέλα αλλά και Ελλήνων και κυπρίων καλλιτεχνών. Η έκθεση διοργανώνεται στο πλαίσιο του «Conflict and Art», μιας διεθνούς πρωτοβουλίας με επικεφαλής τη Θεσσαλονικιά Βάσια Δεληγιάννη, επιμελήτρια τέχνης – μουσειολόγο και καλλιτέχνιδα που ζει και εργάζεται στην Ουάσιγκτον DC, στις Η.Π.Α.
Παράλληλα με την έκθεση και με την υποστήριξη των φορέων «UNESCO Chair in Intercultural Policy for an Αctive Citizenship and Solidarity» – Πανεπιστήμιο Μακεδονίας, «UNESCO Hellenic National Commission» και «UN Region Information Center for Western Europe», διοργανώνεται ένα μονοήμερο διεθνές συνέδριο με θέμα «Τέχνη και επίλυση συγκρούσεων : Ένας διαπολιτισμικός διάλογος – Art Communicating Conflict Resolution: An Intercultural Dialogue ». Το συνέδριο θα πραγματοποιηθεί την Πέμπτη 30 Ιουνίου 2022, από τις 10:00 π.μ. έως τις 17:00 μ.μ., στην Αίθουσα Δημοτικού Συμβουλίου του Δήμου Θεσσαλονίκης (Βασιλέως Γεωργίου Α’ 1).
Κατά τη διάρκεια του συνεδρίου θα γίνει παρουσίαση του βιβλίου με τίτλο: «Μπορεί η τέχνη να βοηθήσει στην επίλυση συγκρούσεων; – Can Art aid in Resolving Conflicts?». Το βιβλίο αποτέλεσε πηγή έμπνευσης για την πρωτοβουλία «Conflict and Art» και είναι το αποτέλεσμα της συνεργασίας ακαδημαϊκών καθηγητών από τις ΗΠΑ και από το Ισραήλ, του Jerry Wind από το Wharton School του Πανεπιστημίου της Πενσυλβάνια (UPenn) και των OmatLev-Er και Noam Latar από το Πανεπιστήμιο IDC Herzliya. Πάνω από 100 κορυφαίοι και ανερχόμενοι ακαδημαϊκοί, καλλιτέχνες και άνθρωποι του πολιτισμού από όλο τον κόσμο επιχειρούν στο βιβλίο αυτό να εξερευνήσουν τον δυνητικά εποικοδομητικό ρόλο της τέχνης στην επίλυση συγκρούσεων και στη δημιουργία γεφυρών μεταξύ αντίπαλων ομάδων. Ο καθηγητής καθηγητής Noam Latar θα παρευρεθεί στο συνέδριο και θα παρουσιάσει ο ίδιος το βιβλίο.
Η έκθεση της πρωτοβουλίας «Conflict and Art» παρουσιάστηκε για πρώτη φορά στην Αθήνα τον Ιούλιο του 2019 και πρόκειται να ταξιδέψει στην Κύπρο, στο Ισραήλ, στη Γαλλία και στις ΗΠΑ. Η έκθεση της Θεσσαλονίκης είναι εμπλουτισμένη με περισσότερα έργα και παρουσιάζεται σε μια ιδιαίτερα δύσκολη συγκυρία για την παγκόσμια ειρήνη, τροφοδοτώντας διαχρονικά ερωτήματα για τον ρόλο της τέχνης στην επίλυση των συγκρούσεων. Διοργανώνεται με την υποστήριξη του Δήμου Θεσσαλονίκης και της Αντιδημαρχίας Πολιτισμού και Τουρισμού και θα διαρκέσει έως τις 31 Ιουλίου 2022.
Press kit & δήλωση συμμετοχής εδώ
*Διάρκεια έκθεσης: 29 Ιουνίου έως 31 Ιουλίου | Δημοτική Πινακοθήκη Θεσσαλονίκης Casa Bianca (Θεμιστοκλή Σοφούλη 3, Θεσσαλονίκη)
«Ανέστιοι Προσφεύοντες» στο Μουσείο Βυζαντινού Πολιτισμού
Στις 12 Ιουλίου 2022, ημέρα Τρίτη και ώρα 20:00, εγκαινιάζεται στο Μουσείο Βυζαντινού Πολιτισμού (Θεσσαλονίκη) το έργο του Γιώργου Κόρδη με τίτλο «Ανέστιοι Προσφεύγοντες». Πρόκειται για μια εικαστική σύνθεση-εγκατάσταση μνημειακών διαστάσεων που προσεγγίζει το θέμα της ανεστιότητας-προσφυγιάς ως κοινωνικό-ιστορικό φαινόμενο ανιχνεύοντας τις υπαρξιακές, ψυχολογικές και ανθρωπιστικές διαστάσεις του. Η εγκατάσταση αποτελείται από 8 (oκτώ) επιμέρους αυτοτελή έργα, τα οποία συν- ενώνονται σε ένα ενιαίο έργο που δείχνει την πορεία ανθρώπων που βιαίως απώλεσαν την εστία τους και πορεύονται υπό το κράτος του φόβου προς αναζήτηση νέας φιλόξενης γης για να στεγάσουν τη ζωή τους και τα όνειρά τους.
Πρόκειται για μια εξ ολοκλήρου ψηφιακή δημιουργία η οποία θα παρουσιαστεί τυπωμένη από το εργαστήριο Colour Consulting Group της Θεσσαλονίκης και τους αδελφούς Γράνη με τη μέθοδο Giclee σε fine art canvas Hahnemühle στο περιστύλιο του αιθρίου του μουσείου.
Ο Γιώργος Κόρδης είναι ένας σημαντικός σύγχρονος εικαστικός και θεωρητικός της βυζαντινής τέχνης. Βασιζόμενος στις αρχές του βυζαντινού εικαστικού συστήματος και σε ανοικτό διάλογο με ρεύματα της αρχαίας και σύγχρονης τέχνης έχει διαμορφώσει το προσωπικό εικαστικό του ιδίωμα. Είναι παράλληλα πρωτοπόρος στην Ελλάδα στον χώρο της ψηφιακής ζωγραφικής, την οποία χρησιμοποιεί για τη δημιουργία σύγχρονων κοσμικών έργων καθώς και εκκλησιαστικών εικόνων.
Στο έργο «Ανέστιοι Προσφεύγοντες» ο καλλιτέχνης επιδιώκει να αναδείξει το τραύμα που επέρχεται στο ανθρώπινο πρόσωπο με τη στέρηση της εστίας. Η πομπή των ανθρώπων που παρουσιάζεται εστιάζει στην ανάδειξη των πρωταρχικών συναισθημάτων του φόβου, της ανασφάλειας, της εγκατάλειψης αλλά κυρίως επιδιώκει να δείξει με εικαστικά μέσα την αλλοίωση της ψυχής του ανθρώπου, η οποία μέσα στην ανεστιότητα κινδυνεύει να χάσει την ικανότητά της να σχετίζεται και να συνδέεται, να λειτουργεί ως κοινωνία. Παράλληλα με την έκθεση της εικαστικής εγκατάστασης, στο αμφιθέατρο “Μελίνα Μερκούρη” του Μουσείου Βυζαντινού Πολιτισμού θα προβληθεί ένα video art , έργο της μουσικού και σκηνοθέτριας Φένιας Παπαδόδημα, στο οποίο παρουσιάζεται η διαδικασία δημιουργίας του έργου με μουσική επένδυση και ποιητικές αναφορές. Η έκθεση θα παραμείνει ανοιχτή για το κοινό σε όλη τη διάρκεια της θερινής περιόδου έως τις 31 Αυγούστου.
Συντελεστές: Για την έκθεση γράφουν οι: Μάνος Στεφανίδης, ιστορικός τέχνης, Δημήτρης Κοσμόπουλος ποιητής, Κeri Wiederspahn, εικαστικός , διεθνής επιμελήτρια των εκθέσεων του Γιώργου Κόρδη. Επιμέλεια έκθεσης για το Μουσείο Βυζαντινού Πολιτισμού, Δρ Αγαθονίκη Τσιλιπάκου, Προϊσταμένη Μουσείου Βυζαντινού Πολιτισμού Μουσείο Βυζαντινού Πολιτισμού – Αίθριο
*Εγκαίνια: Τρίτη 12 Ιουλίου στις 20.00 | Διάρκεια έκθεσης: 12 Ιουλίου έως 31 Αυγούστου | Μουσείο Βυζαντινού Πολιτισμού (Λεωφ. Στρατού 2, Θεσσαλονίκη) |Ωράριο: Δευτέρα έως Κυριακή: 08.00 – 20.00 | Είσοδος ελεύθερη
Έκθεση “Δέκα Εκπαιδευτικά Τετράδια – Άγιος Γεώργιος Πέγειας” στο Τελλόγλειο Ίδρυμα Τεχνών Α.Π.Θ.
Μετά την επιτυχημένη παρουσίαση του προγράμματος στην Γκαλερί Γκλόρια (Λευκωσία-Κύπρος, 6-23 Μαΐου 2022), η έκθεση «Δέκα Εκπαιδευτικά Τετράδια – Άγιος Γεώργιος Πέγειας» θα εγκαινιαστεί στο Τελλόγλειο Ίδρυμα την Παρασκευή 27 Μαΐου στις 19:30.
Τα Δέκα Εκπαιδευτικά Τετράδια αποτελούν ένα πρωτότυπο, συστηματικό και ολοκληρωμένο πρόγραμμα με αρχαιολογικό, εκπαιδευτικό και αισθητικό χαρακτήρα, που σκοπό έχει να βοηθήσει τους εκπαιδευτικούς στην προετοιμασία και πραγματοποίηση επισκέψεων μαθητών Δημοτικού, Γυμνασίου και Λυκείου στον αρχαιολογικό χώρο του Αγίου Γεωργίου (δυτικό ακρωτήριο της Κύπρου Δρέπανον). Το πρόγραμμα λειτουργεί και ως υπόδειγμα για επισκέψεις σε οποιονδήποτε αρχαιολογικό χώρο και δεν απευθύνεται αποκλειστικά σε εκπαιδευτικούς. Τα Δέκα Εκπαιδευτικά Τετράδια παρουσιάζονται σε έκθεση στο Τελλόγλειο Ίδρυμα λόγω του πηγαίου και αυθόρμητου κινήτρου των συντακτών τους, του πολύεδρου περιεχομένου και της καλλιτεχνικής σύνθεσής τους.
Η σύνταξη των Τετραδίων έγινε από παλαιά μέλη της Ελληνικής Αρχαιολογικής Αποστολής στον Άγιο Γεώργιο Πέγειας (Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης και Υπουργείο Πολιτισμού) και συνεργάτες εκπαιδευτικούς με την εποπτεία του Τμήματος Αρχαιοτήτων Κύπρου και χορηγία του Ιδρύματος Αναστάσιος Γ. Λεβέντης (Λευκωσία), σύμφωνα με τα αναλυτικά προγράμματα του Υπουργείου Παιδείας, Πολιτισμού, Αθλητισμού και Νεολαίας της Κύπρου. Εικαστικά έργα των ζωγράφων και εκπαιδευτικών Ρήνου Στεφανή και Σούζαν Βάργκας εμπλουτίζουν τα Τετράδια.
Συντελεστές των Εκπαιδευτικών Τετραδίων: Χρήστος Αργυρού, Σούζαν Βάργκας, David Castrillo, Σάββας Θωμά, Πέλλη Μάστορα, Κυριάκος Ματθαίου, Λεόνη Μεννογιάτη, Όλγα Μπακιρτζή, Χαράλαμπος Μπακιρτζής, Ρήνος Στεφανή, Θέκλα Φωτίου.
*Διάρκεια έκθεσης: 27 Μαΐου έως 9 Οκτωβρίου | Ωράριο: Τρίτη, Πέμπτη, Παρασκευή 9.00 – 14.00, Τετάρτη 9.00 – 14.00 & 17.00 – 21.00, Σάββατο & Κυριακή 10.00 – 18.00 | Τελλόγλειο Ίδρυμα Τεχνών Α.Π.Θ. (Αγίου Δημητρίου 159A, Θεσσαλονίκη)
Έκθεση “Μνημονικοί Τόποι απο τον Πόντο και τη Μικρά Ασία στη Μακεδονία” στο Μουσείο Μακεδονικού Αγώνα
Η έκθεση «ΜΝΗΜΟΝΙΚΟΙ ΤΟΠΟΙ. Από τον Πόντο και τη Μικρά Ασία στη Μακεδονία», θα λάβει χώρα στο Μουσείο Μακεδονικού Αγώνα.
Πρόκειται για μια ομαδική έκθεση με μεγάλη ποικιλία σπουδαίων έργων καλλιτεχνών και ντοκουμέντων. Θα θεωρήσουμε τιμή μας την παρουσία σας.
*Διάρκεια έκθεσης: 28 Μαΐου έως 31 Δεκεμβρίου | Μουσείο Μακεδονικού Αγώνα (Προξένου Κορομηλά 23, Θεσσαλονίκη) | Ωράριο: Δευτέρα & Τρίτη 9.00 – 14.00, Τετάρτη 9.00 – 20.00, Πέμπτη & Παρασκευή 9.00 – 14.00, Σάββατο 10.00 – 14.00
Έκθεση «Οργανική Τέχνη. H Πρωτοπορία στο Πέτρογκραντ» στο MOMus-Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης-Συλλογή Κωστάκη Μονή Λαζαριστών
Η μουσική, η λογοτεχνία, η αρχιτεκτονική, ο κινηματογράφος, το θέατρο, ο χορός, οι επιστήμες και η τέχνη κατά τις πρώτες τρεις δεκαετίες του 20ου αιώνα στη Ρωσία δομούνται και αναπτύσσονται σε κοινή τροχιά, στο πλαίσιο του διακαλλιτεχνικού αισθητικού φαινομένου που αργότερα ονομάστηκε από τους ιστορικούς της τέχνης ‘ρωσική πρωτοπορία’. Η Τέχνη απορροφά και συνδράμει σε όλους τους κραδασμούς και γίνεται ένα με την κοινωνία, γίνεται οργανικό της μέρος. Καλλιτέχνες που αγωνίστηκαν για μια καλύτερη κοινωνία μέσω της τέχνης αλλά στη δεκαετία του 1930 η τέχνη απαγορεύτηκε και οι ίδιοι καταδιώχθηκαν ή απομονώθηκαν. Ένα από τα σημαντικότερα παραδείγματα της σύνθεσης των τεχνών και της σχέσης της Τέχνης με τη Φύση διακρίνεται στη Σχολή Οργανικής Παιδείας του Πέτρογκραντ/Λένινγκραντ υπό τη διεύθυνση και τη θεωρητική επίβλεψη του καλλιτέχνη, μουσικού και δασκάλου Μιχαήλ Ματιούσιν (1861-1934).
Αυτό το ιδιαίτερο μωσαϊκό/πλαίσιο ζύμωσης και δημιουργίας αποτυπώνει η νέα έκθεση του MOMus-Μουσείου Μοντέρνας Τέχνης-Συλλογή Κωστάκη στη Μονή Λαζαριστών στη Θεσσαλονίκη, με τίτλο «Οργανική Τέχνη. H Πρωτοπορία στο Πέτρογκραντ» (5 Ιουνίου 2022 – 26 Φεβρουαρίου 2023).
Τα εγκαίνια της έκθεσης θα πραγματοποιηθούν την Κυριακή 5 Ιουνίου 2022, στις 20:00 και θα ακολουθήσει μουσική συναυλία με theremin, του πρώτου οργάνου ηλεκτρονικής μουσικής στον κόσμο, από τη διεθνούς κύρους μουσικό Λύντια Κάβινα, μαθήτρια του εφευρέτη του theremin Λεβ Θέρεμιν.
Τα 250 έργα και το αρχειακό υλικό της έκθεσης προέρχονται από τη συλλογή και το αρχείο Κωστάκη του μουσείου, καθώς και από τη σημαντικότατη δωρεά μιας συλλογής πινάκων, σχεδίων και αρχειακού υλικού της Λιουντμίλα Ιβάνοβα από τους καθηγητές John E. Bowlt και Nicoletta Misler που πραγματοποιήθηκε πρόσφατα, εμπλουτίζοντας έτσι τις συλλογές του μουσείου. Οι εκθεσιακοί χώροι στη Μονή Λαζαριστών παίρνουν χρώμα, κίνηση και ήχο τόσο από τα έργα που εκτίθενται όσο και από τις διαδραστικές μηχανές πειραματικού ήχου που ανακατασκευάστηκαν βάσει σχεδίων της δεκαετίας του 1920 ειδικά για την έκθεση από τον διευθυντή του Κέντρου Theremin, Αντρέι Σμιρνόφ.
Η έκθεση «Οργανική Τέχνη. H Πρωτοπορία στο Πέτρογκραντ» επικεντρώνεται σε μεγάλο βαθμό στα μαθήματα που δίδαξε στο Πέτρογκραντ/Λένινγκραντ τη δεκαετία του 1920 ο ζωγράφος και μουσικός Μιχαήλ Ματιούσιν, ενώ γίνεται επίσης αναφορά για τη σχέση της τέχνης με την κίνηση στη ζωγράφο και χορεύτρια Νατάλια Ένμαν, μαθήτρια της Ισιδώρας Ντάνκαν και μέλος του χορευτικού και μουσικού συγκροτήματος «Γκεπταχόρ», η οποία συνέδεσε το έργο της με τις διδασκαλίες της Οργανικής Τέχνης. Παράλληλα, παρουσιάζεται, μεταξύ άλλων, το έργο πέντε σημαντικών αλλά όχι ιδιαίτερα γνωστών και μελετημένων γυναικών καλλιτεχνών της ρωσικής πρωτοπορίας από τις δεκαετίες 1900-1930: Ελένα Γκουρό, Ξένια Έντερ, Μαρία Έντερ, Λιουντμίλα Ιβάνοβα, Νατάλια Ένμαν.
Για τον Μιχαήλ Ματιούσιν, η τέχνη υπάρχει στη φύση, στον μικρόκοσμο και τον μακρόκοσμο και χρειάζεται ειδική εκπαίδευση των αισθήσεών μας και ιδίως της όρασης για να την εντοπίσουμε. Σύμφωνα με τον ίδιο, η θεωρία της διευρυμένης όρασης μπορεί να γίνει ένα τέτοιο εκπαιδευτικό εργαλείο, η ζωγραφική δεν μπορεί να είναι στατική, μεταμορφώνεται διαρκώς και συνδέεται στενά με την κίνηση και τον ήχο. Συνδέθηκε ήδη από το 1909 με την ομάδα «Ένωση Νεολαίας» της Πετρούπολης, μία από τις πρώτες πειραματικές καλλιτεχνικές ομάδες της ρωσικής πρωτοπορίας. Ήταν ζωγράφος, μουσικός και δάσκαλος στο Κρατικό Ινστιτούτο Καλλιτεχνικής Παιδείας της Πετρούπολης (ΓΚΙΝΧΟΥΚ), επικεφαλής του «Τμήματος Οργανικής Παιδείας».
Ο όρος «Οργανική Τέχνη/Παιδεία» επινοήθηκε από τον ίδιο τον Ματιούσιν το 1923 και βασιζόταν στη θεωρία ότι ο κόσμος είναι ένα αυστηρά δομημένο σύστημα που διέπεται από νόμους, κινείται αέναα και έχει τον δικό του βιολογικό ρυθμό, ακόμη κι όταν πρόκειται για ανόργανη ύλη όπως είναι οι κρύσταλλοι ή η πέτρα. «Αν η ζωή και η ανάπτυξη του πλέον μικρού είναι παρόμοια με αυτήν του απείρως μεγάλου, και η ουσία τους, ή η ψυχή τους, μπορεί να εκφραστεί, και αν το μικρότερο περιλαμβάνει το μεγαλύτερο, τότε οι αντιλήψεις για τα φαινόμενα δεν είναι επαρκείς και όλες οι ιδέες μας για τη φύση και την ηθική θα πρέπει να αναθεωρηθούν» έγραφε ο Ματιούσιν το 1912, επηρεασμένος και από τη θεώρηση της συζύγου του, ζωγράφου και λογοτέχνιδας Ελένα Γκουρό, που πέθανε το 1913. Στη δεκαετία του 1920 ο Ματιούσιν ασχολήθηκε ιδιαίτερα με παρατηρήσεις και πειράματα στο Τμήμα Οργανικής Παιδείας, με κύριο έργο του τη σύνθεση επιστημών και τεχνών. Αποστολή των μαθητών του ήταν να φέρουν ξανά τη φύση στην τέχνη. Ο Ματιούσιν πίστευε ότι ο καλλιτέχνης πρέπει να αναζητά τον ρεαλιστικό χώρο όχι στην εύκολα ορατή πραγματικότητα αλλά στον μικρόκοσμο και τον μακρόκοσμο. Στο «Τμήμα Οργανικής Παιδείας» εργάζονταν ως βοηθοί του τα τέσσερα αδέλφια Έντερ (Μπορίς, Μαρία, Ξένια, Γιούρι) και ο Νικολάι Γκρίνμπεργκ. Οι καλλιτέχνες πραγματοποιούσαν εργαστηριακές βιολογικές έρευνες σε συνδυασμό με μαθήματα μουσικής και ασκήσεις αυτοσυγκέντρωσης για την τελειοποίηση των αισθήσεων επιδιώκοντας αυτό που ο Ματιούσιν αποκαλούσε «διευρυμένη όραση». Στο έργο των καλλιτεχνών του «Τμήματος Οργανικής Παιδείας», βασικό συστατικό του πίνακα είναι το φως, το οποίο με τη σειρά του δημιουργεί το χρώμα.
Επιμέλεια έκθεσης Μαρία Τσαντσάνογλου, ιστορικός της ρωσικής πρωτοπορίας, διευθύντρια MOMus-Μουσείου Μοντέρνας Τέχνης-Συλλογή Κωστάκη Συνεπιμέλεια έκθεσης Αγγελική Χαριστού, ιστορικός της ρωσικής πρωτοπορίας, προϊστάμενη συλλογής και αρχείου Κωστάκη MOMus-Μουσείου Μοντέρνας Τέχνης-Συλλογή Κωστάκη
Καλλιτέχνες Ελένα Γκουρό, Νικολάι Γκρίνμπεργκ, Μπορίς Έντερ, Ξένια Έντερ, Γιούρι Έντερ, Μαρία Έντερ, Λιουντμίλα Ιβάνοβα, Μιχαήλ Ματιούσιν, Βσέβολοντ Σουλίμο-Σαμουίλο, Νικολάι Σουέτιν, Πάβελ Φιλόνοφ
Επιστημονική ομάδα John E. Bowlt, ιστορικός της ρωσικής πρωτοπορίας, ομότιμος καθηγητής του USC, Λος Άντζελες Nicoletta Misler, ιστορικός τέχνης, ιστορικός της ρωσικής πρωτοπορίας, ομότιμη καθηγήτρια του Πανεπιστημίου Ανατολικών Σπουδών, Νάπολη Andrei Smirnov, ιστορικός της Μουσικής της ρωσικής πρωτοπορίας, διευθυντής του κέντρου Theremin Μαρία Τσαντσάνογλου, ιστορικός της ρωσικής πρωτοπορίας, διευθύντρια MOMus-Μουσείου Μοντέρνας Τέχνης-Συλλογή Κωστάκη, Θεσσαλονίκη Αγγελική Χαριστού, ιστορικός της ρωσικής πρωτοπορίας, προϊστάμενη συλλογής και αρχείου Κωστάκη MOMus-Μουσείου Μοντέρνας Τέχνης-Συλλογή Κωστάκη, Θεσσαλονίκη
Έκδοση Η έκθεση συνοδεύεται από δίγλωσσο κατάλογο, με κείμενα από διεθνώς αναγνωρισμένους ερευνητές της ρωσικής πρωτοπορίας.
Συγγραφείς John E. Bowlt, ομότιμος καθηγητής του USC, Λος Άντζελες Nicoletta Misler, ομότιμη καθηγήτρια του Πανεπιστημίου Ανατολικών Σπουδών, Νάπολη Alla Povelikhina, ιστορικός τέχνης, ειδική στη μελέτη της οργανικής τέχνης, Κολόμνα Andrei Smirnov, ιστορικός της Μουσικής της ρωσικής πρωτοπορίας, διευθυντής του κέντρου Theremin Margareta Tillberg, επισκέπτρια καθηγήτρια στο Τμήμα Πολιτισμού και Αισθητικής, Πανεπιστήμιο της Στοκχόλμης – αναπληρώτρια καθηγήτρια στο Τμήμα, Ιστορίας της Τέχνης, Πανεπιστήμιο της Ουψάλα Μαρία Τσαντσάνογλου, διευθύντρια MOMus-Μουσείου Μοντέρνας Τέχνης-Συλλογή Κωστάκη, Θεσσαλονίκη Isabel Wünsche, καθηγήτρια Ιστορίας της Τέχνης και των Ανθρωπιστικών και Κοινωνικών Επιστημών, Πανεπιστήμιο Jacobs, Βρέμη
*Διάρκεια έκθεσης: 5 Ιουνίου 2022 έως 26 Φεβρουαρίου 2023 | MOMus-Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης-Συλλογή Κωστάκη, Μονή Λαζαριστών ( Κολοκοτρώνη 21, Σταυρούπολη) | Ωράριο: Τρίτη, Τετάρτη, Παρασκευή, Σάββατο, Κυριακή 10.00 – 18.00, Πέμπτη 12.00 – 20.00, Δευτέρα κλειστά
Affordable Art στη Γκαλερί Λόλα Νικολάου
Έκπτωση στην τιμή…πάντα με ποιότητα!!
Πηνελόπη Ακριτίδου_Βασίλης Αλεξάνδρου_ Δημήτρης Αμελαδιώτης_ Σοφία Βαγγέλη_Γιώργος Βαβάτσης_Αναστάσιος Βελούδης_Αρτέμιος Γεωργιάδης_ Άρις Γεωργίου_ Μπόρις Γεωργιτσέλη_Μελίνα Γεωργούδα_Μενέλαος Γκέρος _Κωστής Δαμουλάκης_Θανάσης Δάπης_ Δημήτρης Δημητριάδης_κωνσταντίνος Δουλούδης_Βασίλης Ζωγράφος_Μαρί Θεοφίλου_ Ελένη Θεοφυλάκτου_Ljilja Jaric_Ζωή Καλογιάννη_Χρήστος Κάλφας_Αλέξανδρος Καπετάνου_Δημήτρης Καπετάνου_Ειρήνη Καραμανλή_Δημήτρης Καρατζάς_Μαρία Καραχρήστου_Έλλη Κατσάρα_Κατερίνα Κατσιούρα_Πέγκυ Κλιάφα_Χάρης Κοντοσφύρης_Νίκος Κρυωνίδης_Δημήτρης Λάμπρου_Σταμάτης Λάσκος_Εμμανουέλα Λιάγκου_Θωμάς Μακινατζής_Κωνσταντία Μακρή_Ντορίνα Μάλλιου_Αντιγόνη Μανωλίδου_Γιώργος Μιχαλόπουλος_Φώτιος Μπάλας_Όλγα Μπογδάνου_ Αλεξία Ξαφοπούλου_ Δημήτρης Παλάντζας_Γιώργος Πανταζής_Άννα Παπαβασιλείου_Χριστίνα Παπαϊωάννου_ Ρεβέκκα Πρωτοπαπά_ Εγκράτεια Ρούμπου_ Ίων Ρούντολφ_ Ελευθερία Στόικου_Ζέφη Τιφτικτσόγλου_ Γιώργος Τσακίρης _Κωνσταντίνος Τσακίρης_ Μάνθα Τσιάλιου_ Γαβριήλ Φτελκόπουλος_Κατερίνα Χαραλαμπίδου_ Έλενα Χατζηαθανασίου_Χάρης Χιλίτσης
*Διάρκεια έκθεσης: 21 Ιουνίου έως 22 Ιουλίου | Γκαλερί Λόλα Νικολάου (Τσιμισκή 52, Θεσσαλονίκη) | Ωράριο: Τρίτη, Πέμπτη, Παρασκευή: 12.00 – 20.00, Τετάρτη & Σάββατο 12.00 – 15.00
CONNECTED στο NOESIS
Μια έκθεση για την εξέλιξη του Ίντερνετ και τη ζωή μετά το Διαδίκτυο Mπορείς να ζήσεις χωρίς το κινητό σου; Είσαι βέβαιος πως δεν διαβάζεις fake news;
Οι δυνατότητες που προσφέρει η σύγχρονη τεχνολογία στον άνθρωπο έχουν αλλάξει ριζικά την καθημερινότητά του, τον τρόπο που ζει, εργάζεται, ταξιδεύει, πληροφορείται, συνδέεται.
Η νέα περιοδική έκθεση “Connected” στο ΝΟΗΣΙΣ, έρχεται να ανιχνεύσει την τεχνολογική εξέλιξη πίσω από αυτή τη νέα πραγματικότητα (εξέλιξη της μηχανής: υπολογιστής, σύνδεση των μηχανών: διαδίκτυο), να αποτυπώσει την έκταση της διασύνδεσης ανθρώπων και μηχανών, να επισημάνει τις προοπτικές που αυτή φαίνεται να έχει και να θέσει ερωτήματα για το ποιες οι ευκαιρίες που αναδύονται και ποιοι οι κίνδυνοι που ελλοχεύουν.
Η έκθεση απευθύνεται σε: – Μαθητές από Δ΄ μέχρι ΣΤ΄ Δημοτικού με ξενάγηση, διάρκειας 60΄. – Μαθητές Γυμνασίου-Λυκείου με εκπαιδευτικό πρόγραμμα, διάρκειας 60΄.
*Διάρκεια έκθεσης: 12 Απριλίου 2022 έως 28 Φεβρουαρίου 2023 | NOESIS (6ο χλμ. Θεσσαλονίκης – Θέρμης) |Εισιτήρια: 5€ ενηλίκων, 4€ μειωμένο