Η καλύτερη ατζέντα της εβδομάδας
Εδώ είναι όλα όσα μπορείτε να κάνετε, να δείτε και να απολαύσετε αυτή την εβδομάδα
Μία καινούρια εβδομάδα ξεκίνησε και η ατζέντα είναι γεμάτη με τις θεατρικές παραστάσεις και τα δρώμενα που μπορείς να παρακολουθήσεις!
Γι’ αυτό το λόγο, σημείωσε τις ημερομηνίες, αγόρασε τα εισιτήρια και απόλαυσε τα θεάματα. Όλα όσα δεν πρέπει να χάσεις αυτή την εβδομάδα, θα τα βρεις εδώ:
Θέατρο
“THE THREAD” – ΤΟ ΝΗΜΑ του Βαγγέλη Παπαθανασίου στο Μέγαρο Μουσική Θεσσαλονίκης
Μετά τη sold out παράσταση στο Ηρώδειο και την αποθέωση που γνώρισε από τους θεατές, το “THE THREAD” – ΤΟ ΝΗΜΑ, ετοιμάζεται να ταξιδέψει στη Θεσσαλονίκη για να παρουσιαστεί την Τετάρτη 21 και την Πέμπτη 22 Σεπτεμβρίου, στο Μέγαρο Μουσική Θεσσαλονίκης. Το “THE THREAD” – ΤΟ ΝΗΜΑ, η τελευταία σκηνική δημιουργία του Βαγγέλη Παπαθανασίου παρουσιάζεται σαν φόρος τιμής στον μεγάλο Έλληνα συνθέτη, ο οποίος με αυτή του την δουλειά τίμησε την Ελλάδα και η μουσική του μαζί με το THE THREAD θα συνεχίσουν να υμνούν τον τόπο μας στα μεγαλύτερα Θέατρα του κόσμου.
Η μοναδική αυτή μουσικοχορευτική παράσταση βασίζεται στον διάλογο του παρελθόντος με το παρόν. Από τη μία οι παραδοσιακοί ελληνικοί χοροί και από την άλλη ο σύγχρονος χορός. Δύο κόσμοι φαινομενικά αντίθετοι και ξένοι. Ο κόσμος της παράδοσης που εκπροσωπεί τη σταθερότητα και την εξωστρέφεια και ο κόσμος της σύγχρονης κίνησης που αντιπροσωπεύει την αναζήτηση και τον εσώτερο κόσμο των ανθρώπων. Οι δύο «αταίριαστοι» δρόμοι εμφανίζονται επί σκηνής και πότε αντιδικούν, πότε συμπλέουν, πότε εκθέτουν τη διαφορετικότητα τους και πότε επιδιώκουν τη συνεννόηση.
Η εξαίρετη πρωτότυπη και εμπνευσμένη για τη συγκεκριμένη παράσταση μουσική του Βαγγέλη Παπαθανασίου έχει έντονο το γνωστό συνθετικό στίγμα του Βαγγέλη, ενώ πλαισιώνεται από διακεκριμένους σολίστ παραδοσιακών μουσικών οργάνων (γκάιντες, λύρες, νταούλια κ.λπ.). Η σύνθεση αυτή πότε διαχωρίζει και πότε ενώνει τους δύο αυτούς κόσμους δημιουργώντας μια ξεχωριστή μουσική ενότητα που καθηλώνει το κοινό.
Ο διάσημος χορογράφος Ράσσελ Μάλιφαντ με την προσωπική του χορευτική γλώσσα τολμά, αποδομεί και ανασυνθέτει την κινησιολογία του παρελθόντος κάνοντας τομή στη δημιουργική του πορεία. Μελέτησε βαθιά, τους ελληνικούς παραδοσιακούς χορούς και κατάφερε να δημιουργήσει ένα μαγευτικό έργο, άλλοτε συνομιλώντας, άλλοτε αντιπαρατιθέμενος και άλλοτε αποδεχόμενος να εντάξει αυτούσια στην παράσταση την αρχική «χορογραφία».
Η ανερχόμενη δύναμη του σύγχρονου ντιζάιν Μαίρη Κατράντζου σχεδίασε τα κοστούμια της παράστασης εμπνεόμενη από αρχαία μινωικά αγγεία.
Η ιδέα της παράστασης “THE THREAD” – ΤΟ ΝΗΜΑ γεννήθηκε τον Γενάρη του 2016, από τη Γεωργία Ηλιοπούλου, ιδρύτρια και διευθύνουσα σύμβουλο της πολιτιστικής εταιρίας ΛΑΒΡΥΣ από το 1991, η οποία αποφάσισε να υλοποιήσει ένα τολμηρό όραμα. Να δημιουργήσει μια πρωτογενή παραγωγή χορού με σπουδαίους συντελεστές διεθνούς φήμης και μια ομάδα 18 επιλεγμένων Ελλήνων χορευτών (12 χορευτών σύγχρονου και 6 χορευτών παραδοσιακού χορού). Μια παράσταση που υπογραμμίζει στο διεθνές κοινό τη δημιουργικότητα του σύγχρονου ελληνικού πολιτισμού.
Ένα όραμα που ασπάστηκε από την πρώτη στιγμή ο Βαγγέλης Παπαθανασίου και δούλεψε μαζί με όλους τους σπουδαίους συντελεστές για την πραγματοποίηση του. Η παράσταση ονομάστηκε “THE THREAD” – ΤΟ ΝΗΜΑ από τον μίτο της Αριάδνης. Είναι το νήμα που ενώνει, το νήμα που οδηγεί, το νήμα που μπορεί να κατανοήσει ό,τι με πρώτη ματιά φαίνεται ασύνδετο, το νήμα που μπορεί να μας ταξιδέψει σε κόσμους ασύμβατους φαινομενικά, φωτίζοντας υπόγειες συγγένειες που οι άνθρωποι διστάζουν να αποδεχτούν. Το νήμα που, με εργαλείο τη χορευτική τέχνη, μας υπενθυμίζει τη βάση της αρχαιοελληνικής φιλοσοφίας: Από τα πολλά το ένα και από το ένα τα πολλά.
Το σημείωμα του Βαγγέλη Παπαθανασίου για το “THE THREAD” – ΤΟ ΝΗΜΑ
Πάντα έδινα και δίνω την πρώτη θέση στη μνήμη. Όποιος κατορθώνει να εμβαθύνει, όσο το δυνατόν περισσότερο, στον χώρο που ονομάζουμε μνήμη, τόσο δύναται να εκτοξευθεί στο μέλλον με εντυπωσιακή συνέπεια και αποτελεσματικότητα.
Με άλλα λόγια, όσο ένας άνθρωπος ή ένας λαός γνωρίζει το παρελθόν του και την ιστορία του, τότε μπορεί να ενεργήσει πιο θετικά για το παρόν και για το μέλλον. Θεωρώ τον εαυτό μου τυχερό που προέρχεται από έναν τόπο, ο οποίος, μέσα από τα βάθη των αιώνων, δεν στερήθηκε ποτέ πολιτιστικού και πνευματικού πλούτου. Γνωρίζοντας όσο τίποτα άλλο τη δύναμη της μουσικής ως Θείας Δύναμης που προϋπήρχε του ανθρώπου και συνδυάζοντάς τη με μια αρχέγονη ανθρώπινη έκφραση που είναι ο χορός, ήταν το βασικό ερέθισμα που με έκανε να ασχοληθώ με αυτό το εγχείρημα. Τη συνύπαρξη αυτών των δύο στοιχείων του πολιτιστικού θησαυρού του τόπου μου, σήμερα. Μια ολιστική προσέγγιση της εξέλιξης του ανθρώπου. Αυτό το έργο είναι σαν μια ανασκαφή στο παρελθόν και συγχρόνως στο μέλλον.
Συντελεστές Πρωτότυπη μουσική | Βαγγέλης Παπαθανασίου Σκηνοθεσία – χορογραφία | Russell Maliphant Κοστούμια | Μαίρη Κατράντζου Φωτισμοί | Michael Halls Προσαρμογή Φωτισμών Ι Γιώργος Τέλλος Σύλληψη ιδέας | Γεωργία Ηλιοπούλου
Χορεύουν οι: Δελής Δημήτρης, Δημητριάδη Μαργαρίτα, Καραχανίδης Αναστάσης, Καρούτης Χρήστος, Κολοβού Ευφρωσύνη, Λέτσου Μήνα, Μανουκιάν Μαρία, Μπαγεώργος Ηλίας, Παγανός Δημήτρης, Παντελάκη Ειρήνη, Παπακωνσταντίνου Μαρία, Παυλής Θεμιστοκλής, Σπηλιωτοπούλου Ηώ, Σταυρόπουλος Αλέξανδρος, Σχοινοπλοκάκη Μυρτώ, Τσιγγίστρα Μαρία, Χατζηβασιλειάδης Νικόλαος, Χατζηγιαννάκης Θωμάς
*Τετάρτη 21 & Πέμπτη 22 Σεπτεμβρίου στις 21.00 | Μέγαρο Μουσική Θεσσαλονίκης | Εισιτήρια: από 25€ | Προπώληση: viva.gr
Η μουσικοθεατρική παράσταση «Μικρασία» στο Θέατρο Αμαλία
Η «Μικρασία» αποτελεί μια μουσική – θεατρική παράσταση βασισμένη σε αφηγήσεις, τραγούδια και μνήμες μιας εποχής κι ενός τόπου που σημάδεψε τη σύγχρονη ελληνική ιστορία.
Με στραμμένο το νου στα 100 χρόνια από τον ξεριζωμό εκατομμυρίων Ελλήνων από τις χαμένες πατρίδες, και με ενδελεχή έρευνα σε μαρτυρίες στα αρχεία προσφυγικού ελληνισμού ανά την Ελλάδα, αλλά και ιστορίες προφορικής μνήμης που γέννησαν εκείνες οι φωτιές, καημούς τραγουδισμένους και όχημα τη μουσική που άνθισε από εκείνη την καταστροφή, η παράσταση αποτελεί ένα φόρο τιμής στις αλησμόνητες πατρίδες που δεν κατάφεραν να τις αφανίσουν ούτε σφαγές, ούτε διαπλοκές.
Μέσα στις καρδιές των επιζώντων η Μικρασία έγινε σύμβολο και μύθος του πλούτου και της αντοχής ετούτου του λαού που πάντα θα αγκαλιάζει ανατολή και δύση.
Με ένα εξαιρετικό επιτελείο συντελεστών, η παράσταση, κλείνοντας τη καλοκαιρινή περιοδεία της, θα παρουσιαστεί σε σκηνοθεσία Λεωνίδα Παπαδόπουλου και με πρωταγωνιστές τη Θεοδώρα Σιάρκου, τον Κωνσταντίνο Κάππα, την Νίκη Παλληκαράκη, τον Αλέξανδρο Καλπακίδη, τη Στέλλα Κρούσκα, τη Δώρα Θωμοπούλου και τους μουσικούς επί σκηνής Νίκο Τουρνάκη και Απόστολο Μωραΐτη. Σε μια σπάνια θεατρική εμφάνιση στην παράσταση συμμετέχει η Ελένη Ροδά, η οποία ερμηνεύει τα τραγούδια της «Μικρασίας» μαζί με τον υπόλοιπο θίασο.
*Πέμπτη 22 & Παρασκευή 23 Σεπτεμβρίου στις 21.15 | Θέατρο Αμαλία | Εισιτήρια: Γενική είσοδος 15 ευρώ, μειωμένο 13 ευρώ
Το Θεατρικό Έργο «Ράφτης Kυριών» του Ζωρζ Φεντώ στο Θέατρο Σοφούλη
Η θεατρική ομάδα “ArtΙΟΙ” παρουσιάζουν το θεατρικό έργο «Ράφτης Kυριών» του Ζωρζ Φεντώ στο Θέατρο Σοφούλη, το Σάββατο 24 και την Κυριακή 25 Σεπτεμβρίου 2022.
Οι “ArtΙΟΙ” είναι η θεατρική ομάδα του Μορφωτικού Πολιτιστικού Συλλόγου Ν.Μηχανιώνας, δημιουργήθηκε τον Φεβρουάριο του 2020 και όπως λέει και το όνομά τους, είναι παιδιά της τέχνης.
Εραστές της τέχνης, δηλαδή ερασιτέχνες ηθοποιοί που δεν διστάζουν να καταθέσουν την ψυχή τους σε εσάς, το κοινό.
Πρώτο τους εγχείρημα αποτελεί το θεατρικό έργο «Ράφτης κυριών» του Ζωρζ Φεντώ. Ένα έργο γραμμένο το 1889, που παραμένει επίκαιρο μέχρι τις μέρες μας.
Το έργο διαδραματίζεται γύρω από τη ζωή της Φλαντρώ, μιας γυναίκας στερημένης τον έρωτα και καταπιεσμένη από έναν μέθυσο και άπιστο σύζυγο. Με την αριστοτεχνικά κωμική γραφή του Φεϋντώ, διαπιστώνουμε μέσα από την πίκρα και τη ζήλια της, το τίμημα που πλήρωσε για την αγάπη και έναν άτυχο έρωτα.
Με τον ”Ράφτη Κυριών” ο Φεϋντώ ανανέωσε ριζικά το κωμικό θέατρο. Δημιούργησε τον δικό του μηχανισμό του γέλιου, που στηριζόταν στην ανάδειξη των κωμικών χαρακτηριστικών της κυρίαρχης τάξης της εποχής του, τη σεμνοτυφία, την υποκρισία, το θράσος και τον εγωκεντρισμό των ανθρώπων που ήταν πάντα χορτάτοι.
Με στέρεη δραματουργική δομή και παιχνιδιάρικη διάθεση, κινεί τους ήρωες σαν πιόνια μέχρι να καταλήξουν στο παράλογο και στο εξωφρενικό. Αυτή η κωμική βιαιότητα της σπαρταριστής φάρσας, κάνει το έργο μία πολύ σοβαρή ”θεατρική υπόθεση”.
Αντικείμενο του ”Ράφτη Κυριών” η υποκρισία της ανθρώπινης συμπεριφοράς, σ΄ένα κόσμο που παριστάνει τον αξιοσέβαστο, όταν έχει ναυαγήσει κάθε ελπίδα να ζήσει ακόλαστα.
Παρόλο, που οι εποχές περνούν και τα πρόσωπα αλλάζουν, ο έρωτας συνεχίζει να είναι η κινητήριος δύναμη σε όλες τις εκφάνσεις της ζωής μας. Το αλατοπίπερο που νοστιμεύει τις στιγμές και ντύνει με μια εσάνς αιωνιότητας τα πρόσωπα των αγαπημένων μας.
Και οι “ArtΙΟΙ” υπόσχονται να σας το αποδείξουν!
Συντελεστές: Σκηνοθεσία: Σμαράγδα Τζούμα Παραγωγή: “ArtΙΟΙ” του Μορφωτικού Πολιτιστικού Συλλόγου Ν.Μηχανιώνας
Παίζουν: Κώστας Αγγίτης, Κατερίνα Αναγνώστου, Αλεξάνδρα Γιαλούρη, Αλκμήνη Δεδέογλου, Βιργινία Καλλιοντζή, Δέσποινα Καραγιάννη, Κώστα Κουρουτσαλάκη, Μαρία Λευκοπούλου, Χαρά Μαζίδη, Αντιγόνη Μαυρίδου, Μέλλω Νταβράνη, Βασίλη Παναγιωτίδη, Βασιλική Παπασπύρου, Γιάννη Σιορμανωλάκη, Σμαράγδα Τζούμα, Ασημένια Τσιουτσιουλίτου, Κορνήλιος Χατζηστεφάνου
*Σάββατο 24 Σεπτεμβρίου στις 21.00 & Κυριακή 25 Σεπτεμβρίου στις 20.00 | Θέατρο Σοφούλη | Εισιτήρια: Γενική είσοδος 10€
Η Παράσταση «Ιστορίες να Σκεφτείς» του Χόρχε Μπουκάϊ στο Θέατρο Metropolitan
Μία εκρηκτική παράσταση με τη συμμετοχή του κοινού, οι «Ιστορίες να σκεφτείς» του Χόρχε Μπουκάι έρχεται στο θέατρο Metropolitan από την Παρασκευή 23 Σεπτεμβρίου έως και την Κυριακή 9 Οκτωβρίου 2022.
Το εμβληματικό κείμενο και παγκόσμιο best seller του Χόρχε Μπουκάι.
Στην παράσταση το κοινό συμμετέχει σε μια εκρηκτική συνάντηση μιας παρατεταμένης συνεδρίας. Στη σκηνή εξελίσσεται μια ιδιότυπη συνεδρία, όπου οι ρόλοι εναλλάσσονται διαρκώς και σύντομα όλοι γίνονται ταξιδιώτες, μα και κομμάτι ενός ονείρου.
Ο ψυχοθεραπευτής, ονομάζει τις συνεδρίες ταξίδια και καλεί όλους τους παρευρισκόμενους στο ταξίδι της αναζήτησης της αλήθειας.
Το ομώνυμο, πετυχημένο βιβλίο του Χόρχε Μπουκάι παρουσιάζεται δραματοποιημένο, για πρώτη φορά στην Ελλάδα, για περιορισμένο αριθμό παραστάσεων, στο Θέατρο Metropolitan.
Στο συγκεκριμένο έργο, ο Μπουκάι χρησιμοποιεί τη μαγική τέχνη της αφήγησης μιας ιστορίας, που όπως γράφει ο ίδιος, «σου ανοίγει πόρτες αγνοημένες, δυνατότητες που δεν τις είχες φανταστεί, δρόμους που δε βάδισες ακόμα».
Συντελεστές: Σκηνοθεσία – Διασκευή: Αντώνης Καραγιάννης Σκηνικά – Κοστούμια: Ιφιγένεια Μανώλα Φωτισμοί: Αντώνης Διρχαλίδης Ηχητικό περιβάλλον: Αλέξανδρος Σαραφόπουλος Μουσική επιμέλεια – Κινησιολογία: Αντώνης Καραγιάννης Φωτογραφίες – Βίντεο: Karen Gkiounasian
Παίζουν οι ηθοποιοί: Βασίλης Κανελλόπουλος Δημήτρης Δάγκαλης Στέλλα Μπαλάρη Σωτηρία Σακαλάκη
*Παρασκευή 23 Σεπτεμβρίου έως 9 Οκτωβρίου στις 21.00 | Metropolitan Urban Theater | Εισιτήρια: 12€-15€ | Προπώληση: viva.gr
“Οι Κόρες” της Γλυκερίας Μπασδέκη στο Studio 29A
O πειραματικός θεατρικός θίασος Από τον πέμπτο στίχο κιόλας Φάλτσοι παρουσιάζει την παράσταση “Οι Κόρες” της Γλυκερίας Μπασδέκη στο Studio 29A από την Πέμπτη 15 έως και την Κυριακή 25 Σεπτεμβρίου 2022.
“Σφάξε τη μια την ομορφιά να πιει το αίμα της η άλλη”
Κεντρικό κείμενο της παράστασης αποτελεί το θεατρικό έργο Οι Κόρες της Γλυκερίας Μπασδέκη. Περιλαμβάνεται το άρθρο της ίδιας με τίτλο μανούλες*, απόσπασμα από το έργο Πεθαίνω σαν Χώρα του Δημήτρη Δημητριάδη, καθώς και κείμενα γραμμένα από τις ηθοποιούς.
Το έργο: Νανά και Νούλα, Νούλα και Νανά. Δυο κορίτσια κλεισμένα στο ιλουστρασιόν χαρτόκουτο της Ιστορίας αμφισβητούν και αναζητούν τη χαμένη σχέση τους με τη μητέρα, τις ρίζες, την ενηλικίωση, τον έρωτα, την αυτοδιάθεση, την κοινωνία, τη θέση τους σε μια κάποια Πατρίδα.
Μέσα από το παιχνίδι είτε θα καταφέρουν να βρουν τη δική τους Έξοδο, είτε θα συνεχίσουν να ζουν την Κληρονομιά που τους δόθηκε.
Όλο το έργο διαδραματίζεται μέσα σε μια μέρα, σχεδόν σε πραγματικό χρόνο, στην ανάμνηση μιας Αθήνας. Παίζουν το πιο αγαπημένο τους παιχνίδι στον κόσμο. Παίζουν το παιχνίδι, ΜΗΤΕΡΑ. Νανά και Νούλα, Νούλα και Νανά.
Συντελεστές: Συγγραφή Έργου: Γλυκερία Μπασδέκη Σκηνοθεσία: Μαριάννα Ράντου, Ηλέκτρα Σκορδά Βοήθεια στη Σκηνοθεσία: Γιάννης Διδασκάλου, Χαρά Γιώτα, Κωστής Καπελλίδης Δραµατουργία: Ηλέκτρα Σκορδά, Μαριάννα Ράντου Επιµέλεια κίνησης: Αλέξανδρος Γκουντινάκης, Γιάννης Διδασκάλου Ενδυματολογία: Absent Mirror Σκηνογραφία: Βάλια Πριοβόλου, Absent Mirror Επιµέλεια µουσικής: Γιώργος Χρυσικός Μουσική Teaser | Μίξη | Mastering: Γιώργος Χρυσικός Φωτογραφία | Artwork: Σουμέλα Μακανίκα Teaser | Βίντεο: Γιώργος Γεωργακόπουλος, Άλκηστη Σαρμά Παραγωγή: Από τον πέμπτο στίχο κιόλας Φάλτσοι Εκτέλεση παραγωγής | Επικοινωνία: LibrArt Performing Arts Ensemble Ηθοποιοί: Μαριάννα Ράντου, Ηλέκτρα Σκορδά
Πληροφορίες για την ομάδα: Η Πειραµατική Οµάδα θεάτρου «Από τον Πέµπτο στίχο κιόλας Φάλτσοι» δηµιουργήθηκε το 2013 από τον Γιάννη Διδασκάλου (σκηνοθέτη της οµάδας).
Είναι µέλος της αστικής µη κερδοσκοπικής εταιρείας LibrArt Performing Arts Ensembleκαι δραστηριοποιείται στη Θεσσαλονίκη, στο Studio 29A. Πήρε το όνοµά της από µία σηµείωση του Γιώργου Σεφέρη που αναφέρεται στο ποίηµα “Ερωτικός Λόγος”, το οποίο χαρακτήρισε “από τον πέµπτο στίχο κιόλας φάλτσο”.
Η οµάδα εδρεύει στη Θεσσαλονίκη και αποτελείται από νέους ανθρώπους που έχουν ακαδηµαϊκές θεατρικές σπουδές (τµήµα Θεάτρου του Α.Π.Θ.), αποφοίτους δραµατικών σχολών(Κ.Θ.Β.Ε.) καθώς και άτοµα που διερευνούν το θέατρο και τη σχέση του µε άλλες τέχνες.
*Παρασκευή 23 Σεπτεμβρίου (στις 22.00) έως 25 Σεπτεμβρίου στις 21.00 | Studio 29A | Εισιτήρια: 10 ευρώ κανονικό, 8 ευρώ μειωμένο
Εικαστικά-Εκθέσεις
«Ο Φρεντ Μπουασονά και η Μεσόγειος. Μια φωτογραφική Οδύσσεια» στο MOMus-Μουσείο Φωτογραφίας Θεσσαλονίκης
Μια φωτογραφική λήψη του πελάγους μεταξύ Σικελίας και Τυνησίας και οι ασημί του αντανακλάσεις το μακρινό 1912 από τον Ελβετό φωτογράφο Φρεντ Μπουασονά (1858-1946), καθώς και το φωτογραφικό αυτοπορτρέτο του το 1900 υποδέχονται τους επισκέπτες της έκθεσης με τίτλο «Ο Φρεντ Μπουασονά και η Μεσόγειος.
Μια φωτογραφική Οδύσσεια» που θα παρουσιαστεί στο MOMus-Μουσείο Φωτογραφίας Θεσσαλονίκης, από τις 8 Σεπτεμβρίου 2022 έως τις 8 Ιανουαρίου 2023.
Στο σύνολο των 110 έργων και πολυμεσικών εφαρμογών, που παρουσιάζονται στην έκθεση, μπορεί να παρακολουθήσει κανείς τη διαμόρφωση του φωτογραφικού βλέμματος του Φρεντ Μπουασονά, τις πηγές της έμπνευσής του και τη μακρόχρονη προσπάθειά του να αναγάγει τη φωτογραφία στη σφαίρα των καλών τεχνών.
Σε μια ελικοειδή διαδρομή, από τις Άλπεις μέχρι την έρημο του Σινά, πρωταγωνιστεί η Μεσόγειος που, ως άλλος κοινός τόπος, γίνεται το σκηνικό της φωτογραφικής Οδύσσειας του ίδιου του φωτογράφου, στα χνάρια του ομηρικού ήρωα. Το έργο του Μπουασονά τροφοδοτήθηκε από τις συνεργασίες του με συγγραφείς, αρχαιολόγους, πολιτικούς και γεωγράφους, και συνέβαλε στη διαμόρφωση μιας νέας αντίληψης που αντιμετώπιζε τη Μεσόγειο ως ενιαία γεωγραφική και πολιτισμική οντότητα.
Φωτογραφίζοντας τους μεσογειακούς τόπους για περισσότερο από τρεις δεκαετίες, επικύρωσε μεταξύ άλλων τους γεωπολιτικούς μετασχηματισμούς της Ελλάδας και των Βαλκανίων. Σκηνές από την καθημερινότητα απλών ανθρώπων, μνημεία και τοπία προς αποκρυπτογράφηση προσκαλούν τους επισκέπτες σε μια ταξιδιωτική εμπειρία σε τόπους που πλέον έχουν διαμορφωθεί με τρόπους, που τότε ακόμη φάνταζαν μυθικοί.
Η έκθεση «Ο Φρεντ Μπουασονά και η Μεσόγειος. Μια φωτογραφική Οδύσσεια» αποτελεί παραγωγή του MOMus-Μουσείου Φωτογραφίας Θεσσαλονίκης, με τη συνεργασία του Τμήματος Γεωγραφίας και Περιβάλλοντος του Πανεπιστημίου της Γενεύης, της Βιβλιοθήκης της Γενεύης και του Μουσείου Τέχνης και Ιστορίας της Πόλης της Γενεύης και με τη συνδρομή της Κεντρικής Βιβλιοθήκης του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης.
Τα εγκαίνια θα πραγματοποιηθούν την Πέμπτη 08 Σεπτεμβρίου 2022, στις 18:00, από τον Υφυπουργό Πολιτισμού και Αθλητισμού, αρμόδιο για θέματα σύγχρονου πολιτισμού, κ. Νικόλα Γιατρομανωλάκη, στο MOMus-Μουσείο Φωτογραφίας Θεσσαλονίκης. Η επίσκεψη των εκθέσεων θα είναι δωρεάν την ημέρα των εγκαινίων, με διευρυμένο ωράριο λειτουργίας των χώρων, 11:00-21:00.
Επιμέλεια έκθεσης: Estelle Sohier, αναπληρώτρια καθηγήτρια στο Τμήμα Γεωγραφίας και Περιβάλλοντος στο Πανεπιστήμιο της Γενεύης Συνεπιμέλεια έκθεσης – συντονισμός: Αρετή Λεοπούλου, ιστορικός της τέχνης Μουσειογραφικός σχεδιασμός – Οπτική ταυτότητα: Kottage Design Agency
*Εγκαίνια Έκθεσης: Πέμπτη 8 Σεπτεμβρίου στις 18.00 | Διάρκεια Έκθεσης: 8 Σεπτεμβρίου έως 8 Ιανουαρίου 2023 |MOMus-Μουσείο Φωτογραφίας Θεσσαλονίκης | Ελεύθερη είσοδος την ημέρα των εγκαινίων, με διευρυμένο ωράριο λειτουργίας των χώρων, 11:00-21:00
«Λάβαρα, πολύτιμες συνομιλίες» στο Μουσείο Βυζαντινού Πολιτισμού
Το Μουσείο Βυζαντινού Πολιτισμού και το Ιταλικό Μορφωτικό Ινστιτούτο Αθηνών σας προσκαλούν στα εγκαίνια της νέας έκθεσης έργων της εικαστικού κ. Μαρίας Κομπατσιάρη την Τετάρτη 14 Σεπτεμβρίου 2022, στις 20.00, στον χώρο υποδοχής του Μουσείου Βυζαντινού Πολιτισμού.
Η έκθεση με τίτλο «Λάβαρα, πολύτιμες συνομιλίες» αναφέρεται σε μια ενότητα έργων που δημιουργήθηκαν από χρυσοποίκιλτες κορδέλες, βελούδο, χρυσοκέντητες λεπτομέρειες και πετράδια. Αποτελεί μια συνομιλία σύγχρονων έργων με αντικείμενα της μόνιμης έκθεσης του Μουσείου Βυζαντινού Πολιτισμού και παρουσιάζεται στην αίθουσα 10 «Το Βυζάντιο μετά το Βυζάντιο» του μουσείου.
Η έκθεση τελεί υπό την αιγίδα του Ιταλικού Μορφωτικού Ινστιτούτου Αθηνών και παρουσιάζεται για πρώτη φορά στο κοινό.
Επιμέλεια έκθεσης: Δρ Αγαθονίκη Τσιλιπάκου, Διευθύντρια Μουσείου Βυζαντινού Πολιτισμού.
*Εγκαίνια έκθεσης: Τετάρτη 14 Σεπτεμβρίου στις 20.00 | Διάρκεια έκθεσης: 14 Σεπτεμβρίου έως 13 Οκτωβρίου | Ξεναγήσεις από την καλλιτέχνιδα: Κυριακή 18/9 στις 12.00, Παρασκευή 30/9 στις 17:00 και Κυριακή 9/10 στις 12.00 | Είσοδος στο χώρο της έκθεσης με το εισιτήριο εισόδου στο Μουσείο
Έκθεση έργων του Γερμανού Εικαστικού Bernd Schwarzer στην Casa Bianca
Εγκαινιάζεται την Πέμπτη 8 Σεπτεμβρίου 2022, στις 19.00, στην Casa Bianca – Δημοτική Πινακοθήκη, η έκθεση έργων του Γερμανού Εικαστικού Bernd Schwarzer, με τίτλο “EUROPAWERK – ΕΥΡΩΠΗΣ ΕΡΓΑ”.
O Bernd Schwarzer είναι ένας από τους σημαντικότερους Γερμανούς καλλιτέχνες. Γεννήθηκε στην Βαϊμάρη της Γερμανίας, το 1954. Το 1959, η οικογένεια του μετακόμισε στο Ντύσελντορφ, όπου ο πατέρας του εργάσθηκε ως γιατρός. Εκείνος ήταν που τον παρότρυνε σταθερά να ακολουθήσει την κλίση που είχε στη ζωγραφική και το σχέδιο, και η οποία έγινε φανερή από νεαρή ηλικία.
Σπούδασε ζωγραφική στο Πανεπιστήμιο Εφαρμοσμένων Τεχνών, της Κολωνίας, τα έτη 1976-1984, με ενδιάμεση την παρακολούθηση, το 1978, διετούς προγράμματος, στην Ακαδημία Καλών Τεχνών του Ντύσελντορφ, με καθηγητή τον Joseph Beuys. Επίσης, παρακολούθησε μεταπτυχιακά μαθήματα στο Πανεπιστήμιο Εφαρμοσμένων Τεχνών της Κολωνίας, με ειδίκευση στις Τέχνες και το Σχέδιο.
Από το 1984, εργάζεται ως εικαστικός, στο Ντύσελντορφ, την Κολωνία και την Βαϊμάρη. Από το 2000 διδάσκει, ως επισκέπτης καθηγητής, στην Κρατική Ακαδημία Τεχνών της Λευκορωσίας, στο Μινσκ. Από το 2003, πραγματοποίησε πολλές ατομικές εκθέσεις, και συμμετείχε σε ομαδικές, στην Γερμανία και διεθνώς. Έργα του βρίσκονται σε μουσεία στην Γερμανία, τη Ρωσία, τις Ηνωμένες Πολιτείες Αμερικής, την Αυστρία, την Πολωνία, την Νότια Κορέα, και αλλού.
Μέσα από το έργο του, ο Schwarzer οραματίζεται -ακόμη και πριν αυτά συμβούν -και υποστηρίζει, πολιτικά και κοινωνικά θέματα και γεγονότα, όπως την ενοποίηση της Ευρώπης, την επανένωση Ανατολικής και Δυτικής Γερμανίας, αλλά και τη στήριξη των ανθρώπινων δικαιωμάτων και την παγκόσμια ειρήνη.
Η εκρηκτική τέχνη με τις ανάγλυφες επιφάνειες, τις προκλητικές αντιθέσεις, το παιχνίδι φωτός και σκιάς και μια μοναδική φωτεινότητα των χρωμάτων είναι τα χαρακτηριστικά της τέχνης του.
Ως άλλα σύμβολα, τα έργα του σχηματοποιούν την εκτίναξη γεωλογικών και πολιτικών δυνάμεων, που απελευθερώνεται από το εσωτερικό τους, με κυρίαρχα, τα χρώματα της Γερμανικής σημαίας και τα χρώματα της Ευρώπης.
*Εγκαίνια Έκθεσης: Πέμπτη 8 Σεπτεμβρίου στις 19.00 | Διάρκεια Έκθεσης: 8 Σεπτεμβρίου έως 8 Οκτωβρίου | Casa Bianca | Ωράριο: Τρίτη έως Παρασκευή 10.00 – 18.00, Σάββατο 11:00 – 18:00
«Θεσσαλονίκη 1922: Μνημεία και Πρόσφυγες» στη Ροτόντα
Την Παρασκευή 9 Σεπτεμβρίου 2022 και ώρα 20:30 εγκαινιάζεται στη Ροτόντα η έκθεση «Θεσσαλονίκη 1922: Μνημεία και Πρόσφυγες», η οποία διοργανώνεται από την Εφορεία Αρχαιοτήτων Πόλης Θεσσαλονίκης στο πλαίσιο των εκδηλώσεων μνήμης του Υπουργείου Πολιτισμού και Αθλητισμού για την επέτειο των 100 χρόνων από τη Μικρασιατική Καταστροφή.
Η έκθεση εστιάζει αφενός στη χρήση των θρησκευτικών μνημείων ως προσωρινή στέγη των προσφύγων, όταν αναγκάστηκαν να εγκαταλείψουν τις εστίες τους, αφετέρου στη μεταφορά και διάσωση, από τις προσφυγικές οικογένειες, πολλών κειμηλίων, κυρίως φορητών εικόνων, από τις περιοχές προέλευσής τους, όπως την Ανατολική Θράκη, την Κωνσταντινούπολη και τη Μικρά Ασία, με την παρουσίαση, για πρώτη φορά σε έκθεση, 36 εικόνων και θρησκευτικών κειμήλιων.
Η έκθεση αναπτύσσεται σε δύο ενότητες. Στην πρώτη, με τίτλο «Οι πρόσφυγες στα μνημεία της Θεσσαλονίκης», μέσα από πλούσιο εικονογραφικό υλικό, ταχυδρομικά δελτάρια και αποκόμματα εφημερίδων, αποτυπώνεται η εικόνα της πόλης κατά την κρίσιμη δεκαετία 1912-1922, στη διάρκεια της οποίας, τα μνημεία, μετά την απελευθέρωση, έγιναν τόποι εγκατάστασης πολλών προσφύγων, είτε από τις βαλκανικές χώρες (1912-1917), είτε πυρόπληκτων μετά την πυρκαγιά του 1917, είτε της Μικρασιατικής Καταστροφής (1919-1922), που αποτελεί και την κορύφωση της περιόδου αυτής.
Στο δεύτερο μέρος της ίδιας ενότητας παρουσιάζεται η Μικρασιατική Εκστρατεία και ειδικότερα, η απομάκρυνση των προσφύγων από την Ανατολική Θράκη, καθώς και το ταξίδι της προσφυγιάς προς τη Θεσσαλονίκη. Η ενότητα ολοκληρώνεται με την εγκατάσταση στην πόλη, και ειδικότερα στην περιοχή της ακρόπολης, όπου κτίστηκε σειρά πρόχειρων κατασκευών και οικιών σε επαφή με τα βυζαντινά οχυρωματικά τείχη, αλλά και σε ναούς, και ιδίως στον ναό της Αχειροποιήτου.
Το εποπτικό υλικό της ενότητας παραχωρούν προς χρήση το Γενικό Επιτελείο Στρατού, ΕΛΙΑ – ΜΙΕΤ, Ίδρυμα Αικατερίνης Λασκαρίδη-Αρχείο Μιράντας Μυράτ, Ιστορικό Αρχείο Προσφυγικού Ελληνισμού Δήμου Καλαμαριάς, Κέντρο Ιστορίας Δήμου Θεσσαλονίκης, Library of Congress, Πολεμικό Μουσείο Αθηνών, Source gallica.bnf.fr / Bibliothèque Nationale de France, Υπουργείο Πολιτισμού και Αθλητισμού – Θεματοφύλακας MoMus-Μουσείο Φωτογραφίας Θεσσαλονίκης, Αρχείο Fred Boissonnas καθώς και οι ιδιώτες Παναγιώτης Ελευθερίου, Γιώργος Κωνσταντινίδης και Βύρων Μήττας.
Στη δεύτερη ενότητα, «Κειμήλια προσφύγων», παρουσιάζονται κειμήλια που έφεραν μαζί τους οι πρόσφυγες, όπως φορητές εικόνες που ανήκουν σε ιδιώτες για τους οποίους η Εφορεία Αρχαιοτήτων Πόλης Θεσσαλονίκης εξέδωσε απόφαση κυριότητας σύμφωνα με την κείμενη νομοθεσία (Αναστασία Γεράκη, Γεώργιος Γκαβέσης, Χρήστος Δρακούλης, Αριστείδης Κεσόπουλος, Βασιλική Κορομηνά, Γεώργιος Κυριαζής, Δημήτρης Μακρίδης, Ειρήνη Μποζίνου, Βαρβάρα Τσαχιρίδου, Μιλτιάδης Χατζηγεωργίου, Θεανώ Χατζηπασχάλη, Ηρακλής Ξανθόπουλος, Μαρί Πισκουλιάν), και παλαίτυπα από την ιδιωτική συλλογή του Αριστείδη Κεσόπουλου. Παράλληλα, η Εφορεία Αρχαιοτήτων Πόλης Θεσσαλονίκης συνεργάστηκε με τις Ιερές Μητροπόλεις Θεσσαλονίκης, Νέας Κρήνης και Καλαμαριάς, καθώς και Νεαπόλεως και Σταυρούπολεως, οι οποίες δάνεισαν για την έκθεση εικόνες και εξαπτέρυγα που δώρισαν σε αυτές πρόσφυγες από την Ανατολική Θράκη και τη Μικρά Ασία και κοσμούν σήμερα τους ναούς τους.
Εννέα από τις εικόνες της έκθεσης συντηρήθηκαν από την Εφορεία Αρχαιοτήτων Καστοριάς. Τα εγκαίνια της έκθεσης θα τελέσει η Υπουργός Πολιτισμού και Αθλητισμού κ. Λίνα Μενδώνη. Στο τέλος της εκδήλωσης θα προσφερθεί δεξίωση από το Ίδρυμα: «Θεοφανώ».
*Εγκαίνια Έκθεσης: Παρασκευή 9 Σεπτεμβρίου στις 20.30 | Διάρκεια Έκθεσης: 9 Σεπτεμβρίου έως 31 Δεκεμβρίου 2022 | Ροτόντα
Σπονδυλωτή έκθεση «Κοινό Κτήμα» στο MOMusContemporary (Α’ μέρος)
«Κοινό Κτήμα» ονομάζεται η νέα, σπονδυλωτή έκθεση του MOMus-Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης στη Θεσσαλονίκη, η οποία πρόκειται να αναπτυχθεί σε όλους τους χώρους περιοδικών εκθέσεων του μουσείου και περιλαμβάνει τα έργα τέχνης που περιήλθαν στην κατοχή του MOMus στο σύνολό του μέσα στα τρία χρόνια από τη συγκρότησή του.
Στο πρώτο μέρος της έκθεσης (11 Μαρτίου – 25 Σεπτεμβρίου 2022) παρουσιάζονται τα έργα των δωρεών που αποκτήθηκαν με την γενναιόδωρη χειρονομία των καλλιτεχνών και των ιδιωτών δωρητών προς το ΜΟΜus-Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης-Συλλογές Μακεδονικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης και Κρατικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης την τελευταία τριετία.
Στόχος της έκθεσης είναι να εστιάσει στο συλλογικό και επικοινωνιακό χαρακτήρα της σύγχρονης τέχνης που ανταποκρίνεται σε συλλογικές αφηγήσεις, πέρα από θεματικές και εννοιολογικές ερμηνείες. Οι τοποθετήσεις των σύγχρονων δημιουργών παραμένουν πολυφωνικές καθώς επαναδιαπραγματεύονται το μέσο της τέχνης τους μέσα από τη ζωγραφική, τη φωτογραφία, τη γλυπτική, την χαρακτική, τα νέα μέσα και τις ψηφιακές εφαρμογές και επιτρέπουν μια πολυδιάστατη εικαστική προσέγγιση της εποχής μας.
Επιμέλεια: Θοδωρής Μάρκογλου & Κατερίνα Σύρογλου, ιστορικοί της τέχνης και επιμελητές MOMus-Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης
Καλλιτέχνες: Tania Bohuslavska, David Bergé, Rinku Chaudhary, Λεωνίδας Γιαννακόπουλος, Hans Giesen, Δημήτρης Ζουρούδης, Λίζη Καλλιγά, Άρης Κατσιλάκης, Γιάννης Κουνέλλης, Φουστί Λαμέ, Αλεξάνδρα Μαράτη, Δημήτρης Μαρωνίδης, Sanyaa Mehrota, Χριστίνα Μήτρεντσε, Νάκης Παναγιωτίδης, Λήδα Παπακωνσταντίνου, Κώστας Παππάς, Λυσίμαχος Πολυχρονίδης, Βασίλης Πούλιος, Bernhard Quade, Ξενής Σαχίνης, Στέργιος Στάμος, Δημήτρης Τάταρης, Αθηνά Τάχα, Βίκυ Τσαλαματά, Βιβή Τσιόγκα, Arda Yalkin, Μανώλης Χάρος, Μαρία Χουλάκη
Την έκθεση πλαισιώνουν ξεναγήσεις για το κοινό και εκπαιδευτικές δράσεις.
*Διάρκεια έκθεσης: 11 Μαρτίου έως 25 Σεπτεμβρίου | MOMus-Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης-Συλλογές Μακεδονικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης και Κρατικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης (Εγνατία 154, εντός ΔΕΘ-HELEXPO)
Μνήμες Μικρασιατικής Εκστρατείας 1919-1922 στην Εταιρεία Μακεδονικών Σπουδών
Η Εταιρεία Μακεδονικών Σπουδών τιμά τον Ελληνισμό των Αλησμόνητων Πατρίδων με την Έκθεση Φωτογραφικού – Αρχειακού Υλικού: Μνήμες Μικρασιατικής Εκστρατείας 1919-1922, την Τετάρτη 13 Απριλίου 2022, ώρα 19.30.
Την Έκθεση θα εγκαινιάσει στην Πινακοθήκη της Ε.Μ.Σ. ο Υφυπουργός Παιδείας κ. Άγγελος Συρίγος και θα ακολουθήσει ξενάγηση του συλλέκτη της Εκθέσεως, Αρχαιολόγου κ. Πέτρου Μεχτίδη.
Την εκδήλωση θα προλογίσει ο Πρόεδρος της Ε.Μ.Σ. ο οποίος και θα βραβεύσει τον συλλέκτη.
Στην Έκθεση παρουσιάζονται περισσότερα από 200 εκθέματα Φωτογραφικού – Αρχειακού Υλικού, συλλογή του ανωτέρω συλλέκτη, με θέμα τη Μικρασιατική Εκστρατεία και τις Ελληνικές Κοινότητες της περιοχής (Μικράς Ασίας). Περιλαμβάνει αναπαραγωγές φωτογραφιών αλλά και πρωτότυπο υλικό (χάρτες από τον 17ο έως τον 20ό αι.), στρατιωτικά έγγραφα, επιστολικά δελτάρια και βιβλία.
Για επισκέψεις εκπαιδευτικών μονάδων, φορέων πολιτισμού, στρατιωτικών Σχολών κ.λπ. να προηγείται συνεννόηση με τον υπεύθυνο της Πινακοθήκης, κ. Γιώργο Ρουσσέτη, τηλ.: 2310 238601 & 6977264377 ή με την υπεύθυνη Γραμματείας κα Λένα Ρέγκου, τηλ.: 2310 270972.
Κατά τη διάρκεια της επίσκεψης θα τηρούνται όλα τα προβλεπόμενα υγειονομικά μέτρα κατά του Covid-19, σύμφωνα με τις ισχύουσες διατάξεις.
*Διάρκεια έκθεσης: 13 Απριλίου έως Οκτώβριος | Πινακοθήκη Ε.Μ.Σ. (Νικολάου Γερμανού 1, Θεσσαλονίκη – 6ος όροφος) | Ωράριο: Δευτέρα – Παρασκευή 10.00 – 15.00, Κυριακή 11.00 – 15.00, Πέμπτη 18.00 – 20.00 | Είσοδος ελεύθερη | Περισσότερες πληροφορίες: τηλ. 2310238601, e-mail [email protected]
Εικαστική Έκθεση “1922-2022 Προσφυγιά” στην Εταιρεία Μακεδονικών Σπουδών
Η Εταιρεία Μακεδονικών Σπουδών τιμά την ιστορία του προσφυγικού Ελληνισμού με την εικαστική Έκθεση Ελλήνων καλλιτεχνών, 1922-2022 ΠΡΟΣΦΥΓΙΑ ΕΙΚΑΣΤΙΚΗ ΕΚΘΕΣΗ 22+8 ΔΗΜΙΟΥΡΓΩΝ
*Διάρκεια έκθεσης: 18 Μαΐου έως Οκτώβριος | Πινακοθήκη Ε.Μ.Σ. (Νικολάου Γερμανού 1, Θεσσαλονίκη – 6ος όροφος) | Ωράριο: Δευτέρα – Παρασκευή 10.00-15.00, Κυριακή 11.00-15.00 & Πέμπτη 18.00-20.00 | Είσοδος Ελεύθερη
Έκθεση “Δέκα Εκπαιδευτικά Τετράδια – Άγιος Γεώργιος Πέγειας” στο Τελλόγλειο Ίδρυμα Τεχνών Α.Π.Θ.
Μετά την επιτυχημένη παρουσίαση του προγράμματος στην Γκαλερί Γκλόρια (Λευκωσία-Κύπρος, 6-23 Μαΐου 2022), η έκθεση «Δέκα Εκπαιδευτικά Τετράδια – Άγιος Γεώργιος Πέγειας» θα εγκαινιαστεί στο Τελλόγλειο Ίδρυμα την Παρασκευή 27 Μαΐου στις 19:30.
Τα Δέκα Εκπαιδευτικά Τετράδια αποτελούν ένα πρωτότυπο, συστηματικό και ολοκληρωμένο πρόγραμμα με αρχαιολογικό, εκπαιδευτικό και αισθητικό χαρακτήρα, που σκοπό έχει να βοηθήσει τους εκπαιδευτικούς στην προετοιμασία και πραγματοποίηση επισκέψεων μαθητών Δημοτικού, Γυμνασίου και Λυκείου στον αρχαιολογικό χώρο του Αγίου Γεωργίου (δυτικό ακρωτήριο της Κύπρου Δρέπανον). Το πρόγραμμα λειτουργεί και ως υπόδειγμα για επισκέψεις σε οποιονδήποτε αρχαιολογικό χώρο και δεν απευθύνεται αποκλειστικά σε εκπαιδευτικούς. Τα Δέκα Εκπαιδευτικά Τετράδια παρουσιάζονται σε έκθεση στο Τελλόγλειο Ίδρυμα λόγω του πηγαίου και αυθόρμητου κινήτρου των συντακτών τους, του πολύεδρου περιεχομένου και της καλλιτεχνικής σύνθεσής τους.
Η σύνταξη των Τετραδίων έγινε από παλαιά μέλη της Ελληνικής Αρχαιολογικής Αποστολής στον Άγιο Γεώργιο Πέγειας (Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης και Υπουργείο Πολιτισμού) και συνεργάτες εκπαιδευτικούς με την εποπτεία του Τμήματος Αρχαιοτήτων Κύπρου και χορηγία του Ιδρύματος Αναστάσιος Γ. Λεβέντης (Λευκωσία), σύμφωνα με τα αναλυτικά προγράμματα του Υπουργείου Παιδείας, Πολιτισμού, Αθλητισμού και Νεολαίας της Κύπρου. Εικαστικά έργα των ζωγράφων και εκπαιδευτικών Ρήνου Στεφανή και Σούζαν Βάργκας εμπλουτίζουν τα Τετράδια.
Συντελεστές των Εκπαιδευτικών Τετραδίων: Χρήστος Αργυρού, Σούζαν Βάργκας, David Castrillo, Σάββας Θωμά, Πέλλη Μάστορα, Κυριάκος Ματθαίου, Λεόνη Μεννογιάτη, Όλγα Μπακιρτζή, Χαράλαμπος Μπακιρτζής, Ρήνος Στεφανή, Θέκλα Φωτίου.
*Διάρκεια έκθεσης: 27 Μαΐου έως 9 Οκτωβρίου | Ωράριο: Τρίτη, Πέμπτη, Παρασκευή 9.00 – 14.00, Τετάρτη 9.00 – 14.00 & 17.00 – 21.00, Σάββατο & Κυριακή 10.00 – 18.00 | Τελλόγλειο Ίδρυμα Τεχνών Α.Π.Θ. (Αγίου Δημητρίου 159A, Θεσσαλονίκη)
Έκθεση “Μνημονικοί Τόποι απο τον Πόντο και τη Μικρά Ασία στη Μακεδονία” στο Μουσείο Μακεδονικού Αγώνα
Η έκθεση «ΜΝΗΜΟΝΙΚΟΙ ΤΟΠΟΙ. Από τον Πόντο και τη Μικρά Ασία στη Μακεδονία», θα λάβει χώρα στο Μουσείο Μακεδονικού Αγώνα.
Πρόκειται για μια ομαδική έκθεση με μεγάλη ποικιλία σπουδαίων έργων καλλιτεχνών και ντοκουμέντων.
*Διάρκεια έκθεσης: 28 Μαΐου έως 31 Δεκεμβρίου | Μουσείο Μακεδονικού Αγώνα (Προξένου Κορομηλά 23, Θεσσαλονίκη) | Ωράριο: Δευτέρα & Τρίτη 9.00 – 14.00, Τετάρτη 9.00 – 20.00, Πέμπτη & Παρασκευή 9.00 – 14.00, Σάββατο 10.00 – 14.00
Έκθεση «Οργανική Τέχνη. H Πρωτοπορία στο Πέτρογκραντ» στο MOMus-Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης-Συλλογή Κωστάκη Μονή Λαζαριστών
Η μουσική, η λογοτεχνία, η αρχιτεκτονική, ο κινηματογράφος, το θέατρο, ο χορός, οι επιστήμες και η τέχνη κατά τις πρώτες τρεις δεκαετίες του 20ου αιώνα στη Ρωσία δομούνται και αναπτύσσονται σε κοινή τροχιά, στο πλαίσιο του διακαλλιτεχνικού αισθητικού φαινομένου που αργότερα ονομάστηκε από τους ιστορικούς της τέχνης ‘ρωσική πρωτοπορία’. Η Τέχνη απορροφά και συνδράμει σε όλους τους κραδασμούς και γίνεται ένα με την κοινωνία, γίνεται οργανικό της μέρος. Καλλιτέχνες που αγωνίστηκαν για μια καλύτερη κοινωνία μέσω της τέχνης αλλά στη δεκαετία του 1930 η τέχνη απαγορεύτηκε και οι ίδιοι καταδιώχθηκαν ή απομονώθηκαν. Ένα από τα σημαντικότερα παραδείγματα της σύνθεσης των τεχνών και της σχέσης της Τέχνης με τη Φύση διακρίνεται στη Σχολή Οργανικής Παιδείας του Πέτρογκραντ/Λένινγκραντ υπό τη διεύθυνση και τη θεωρητική επίβλεψη του καλλιτέχνη, μουσικού και δασκάλου Μιχαήλ Ματιούσιν (1861-1934).
Αυτό το ιδιαίτερο μωσαϊκό/πλαίσιο ζύμωσης και δημιουργίας αποτυπώνει η νέα έκθεση του MOMus-Μουσείου Μοντέρνας Τέχνης-Συλλογή Κωστάκη στη Μονή Λαζαριστών στη Θεσσαλονίκη, με τίτλο «Οργανική Τέχνη. H Πρωτοπορία στο Πέτρογκραντ» (5 Ιουνίου 2022 – 26 Φεβρουαρίου 2023).
Τα εγκαίνια της έκθεσης θα πραγματοποιηθούν την Κυριακή 5 Ιουνίου 2022, στις 20:00 και θα ακολουθήσει μουσική συναυλία με theremin, του πρώτου οργάνου ηλεκτρονικής μουσικής στον κόσμο, από τη διεθνούς κύρους μουσικό Λύντια Κάβινα, μαθήτρια του εφευρέτη του theremin Λεβ Θέρεμιν.
Τα 250 έργα και το αρχειακό υλικό της έκθεσης προέρχονται από τη συλλογή και το αρχείο Κωστάκη του μουσείου, καθώς και από τη σημαντικότατη δωρεά μιας συλλογής πινάκων, σχεδίων και αρχειακού υλικού της Λιουντμίλα Ιβάνοβα από τους καθηγητές John E. Bowlt και Nicoletta Misler που πραγματοποιήθηκε πρόσφατα, εμπλουτίζοντας έτσι τις συλλογές του μουσείου. Οι εκθεσιακοί χώροι στη Μονή Λαζαριστών παίρνουν χρώμα, κίνηση και ήχο τόσο από τα έργα που εκτίθενται όσο και από τις διαδραστικές μηχανές πειραματικού ήχου που ανακατασκευάστηκαν βάσει σχεδίων της δεκαετίας του 1920 ειδικά για την έκθεση από τον διευθυντή του Κέντρου Theremin, Αντρέι Σμιρνόφ.
Η έκθεση «Οργανική Τέχνη. H Πρωτοπορία στο Πέτρογκραντ» επικεντρώνεται σε μεγάλο βαθμό στα μαθήματα που δίδαξε στο Πέτρογκραντ/Λένινγκραντ τη δεκαετία του 1920 ο ζωγράφος και μουσικός Μιχαήλ Ματιούσιν, ενώ γίνεται επίσης αναφορά για τη σχέση της τέχνης με την κίνηση στη ζωγράφο και χορεύτρια Νατάλια Ένμαν, μαθήτρια της Ισιδώρας Ντάνκαν και μέλος του χορευτικού και μουσικού συγκροτήματος «Γκεπταχόρ», η οποία συνέδεσε το έργο της με τις διδασκαλίες της Οργανικής Τέχνης. Παράλληλα, παρουσιάζεται, μεταξύ άλλων, το έργο πέντε σημαντικών αλλά όχι ιδιαίτερα γνωστών και μελετημένων γυναικών καλλιτεχνών της ρωσικής πρωτοπορίας από τις δεκαετίες 1900-1930: Ελένα Γκουρό, Ξένια Έντερ, Μαρία Έντερ, Λιουντμίλα Ιβάνοβα, Νατάλια Ένμαν.
Για τον Μιχαήλ Ματιούσιν, η τέχνη υπάρχει στη φύση, στον μικρόκοσμο και τον μακρόκοσμο και χρειάζεται ειδική εκπαίδευση των αισθήσεών μας και ιδίως της όρασης για να την εντοπίσουμε. Σύμφωνα με τον ίδιο, η θεωρία της διευρυμένης όρασης μπορεί να γίνει ένα τέτοιο εκπαιδευτικό εργαλείο, η ζωγραφική δεν μπορεί να είναι στατική, μεταμορφώνεται διαρκώς και συνδέεται στενά με την κίνηση και τον ήχο. Συνδέθηκε ήδη από το 1909 με την ομάδα «Ένωση Νεολαίας» της Πετρούπολης, μία από τις πρώτες πειραματικές καλλιτεχνικές ομάδες της ρωσικής πρωτοπορίας. Ήταν ζωγράφος, μουσικός και δάσκαλος στο Κρατικό Ινστιτούτο Καλλιτεχνικής Παιδείας της Πετρούπολης (ΓΚΙΝΧΟΥΚ), επικεφαλής του «Τμήματος Οργανικής Παιδείας».
Ο όρος «Οργανική Τέχνη/Παιδεία» επινοήθηκε από τον ίδιο τον Ματιούσιν το 1923 και βασιζόταν στη θεωρία ότι ο κόσμος είναι ένα αυστηρά δομημένο σύστημα που διέπεται από νόμους, κινείται αέναα και έχει τον δικό του βιολογικό ρυθμό, ακόμη κι όταν πρόκειται για ανόργανη ύλη όπως είναι οι κρύσταλλοι ή η πέτρα. «Αν η ζωή και η ανάπτυξη του πλέον μικρού είναι παρόμοια με αυτήν του απείρως μεγάλου, και η ουσία τους, ή η ψυχή τους, μπορεί να εκφραστεί, και αν το μικρότερο περιλαμβάνει το μεγαλύτερο, τότε οι αντιλήψεις για τα φαινόμενα δεν είναι επαρκείς και όλες οι ιδέες μας για τη φύση και την ηθική θα πρέπει να αναθεωρηθούν» έγραφε ο Ματιούσιν το 1912, επηρεασμένος και από τη θεώρηση της συζύγου του, ζωγράφου και λογοτέχνιδας Ελένα Γκουρό, που πέθανε το 1913. Στη δεκαετία του 1920 ο Ματιούσιν ασχολήθηκε ιδιαίτερα με παρατηρήσεις και πειράματα στο Τμήμα Οργανικής Παιδείας, με κύριο έργο του τη σύνθεση επιστημών και τεχνών. Αποστολή των μαθητών του ήταν να φέρουν ξανά τη φύση στην τέχνη. Ο Ματιούσιν πίστευε ότι ο καλλιτέχνης πρέπει να αναζητά τον ρεαλιστικό χώρο όχι στην εύκολα ορατή πραγματικότητα αλλά στον μικρόκοσμο και τον μακρόκοσμο. Στο «Τμήμα Οργανικής Παιδείας» εργάζονταν ως βοηθοί του τα τέσσερα αδέλφια Έντερ (Μπορίς, Μαρία, Ξένια, Γιούρι) και ο Νικολάι Γκρίνμπεργκ. Οι καλλιτέχνες πραγματοποιούσαν εργαστηριακές βιολογικές έρευνες σε συνδυασμό με μαθήματα μουσικής και ασκήσεις αυτοσυγκέντρωσης για την τελειοποίηση των αισθήσεων επιδιώκοντας αυτό που ο Ματιούσιν αποκαλούσε «διευρυμένη όραση». Στο έργο των καλλιτεχνών του «Τμήματος Οργανικής Παιδείας», βασικό συστατικό του πίνακα είναι το φως, το οποίο με τη σειρά του δημιουργεί το χρώμα.
Επιμέλεια έκθεσης Μαρία Τσαντσάνογλου, ιστορικός της ρωσικής πρωτοπορίας, διευθύντρια MOMus-Μουσείου Μοντέρνας Τέχνης-Συλλογή Κωστάκη Συνεπιμέλεια έκθεσης Αγγελική Χαριστού, ιστορικός της ρωσικής πρωτοπορίας, προϊστάμενη συλλογής και αρχείου Κωστάκη MOMus-Μουσείου Μοντέρνας Τέχνης-Συλλογή Κωστάκη
Καλλιτέχνες Ελένα Γκουρό, Νικολάι Γκρίνμπεργκ, Μπορίς Έντερ, Ξένια Έντερ, Γιούρι Έντερ, Μαρία Έντερ, Λιουντμίλα Ιβάνοβα, Μιχαήλ Ματιούσιν, Βσέβολοντ Σουλίμο-Σαμουίλο, Νικολάι Σουέτιν, Πάβελ Φιλόνοφ
Επιστημονική ομάδα John E. Bowlt, ιστορικός της ρωσικής πρωτοπορίας, ομότιμος καθηγητής του USC, Λος Άντζελες Nicoletta Misler, ιστορικός τέχνης, ιστορικός της ρωσικής πρωτοπορίας, ομότιμη καθηγήτρια του Πανεπιστημίου Ανατολικών Σπουδών, Νάπολη Andrei Smirnov, ιστορικός της Μουσικής της ρωσικής πρωτοπορίας, διευθυντής του κέντρου Theremin Μαρία Τσαντσάνογλου, ιστορικός της ρωσικής πρωτοπορίας, διευθύντρια MOMus-Μουσείου Μοντέρνας Τέχνης-Συλλογή Κωστάκη, Θεσσαλονίκη Αγγελική Χαριστού, ιστορικός της ρωσικής πρωτοπορίας, προϊστάμενη συλλογής και αρχείου Κωστάκη MOMus-Μουσείου Μοντέρνας Τέχνης-Συλλογή Κωστάκη, Θεσσαλονίκη
Έκδοση Η έκθεση συνοδεύεται από δίγλωσσο κατάλογο, με κείμενα από διεθνώς αναγνωρισμένους ερευνητές της ρωσικής πρωτοπορίας.
Συγγραφείς John E. Bowlt, ομότιμος καθηγητής του USC, Λος Άντζελες Nicoletta Misler, ομότιμη καθηγήτρια του Πανεπιστημίου Ανατολικών Σπουδών, Νάπολη Alla Povelikhina, ιστορικός τέχνης, ειδική στη μελέτη της οργανικής τέχνης, Κολόμνα Andrei Smirnov, ιστορικός της Μουσικής της ρωσικής πρωτοπορίας, διευθυντής του κέντρου Theremin Margareta Tillberg, επισκέπτρια καθηγήτρια στο Τμήμα Πολιτισμού και Αισθητικής, Πανεπιστήμιο της Στοκχόλμης – αναπληρώτρια καθηγήτρια στο Τμήμα, Ιστορίας της Τέχνης, Πανεπιστήμιο της Ουψάλα Μαρία Τσαντσάνογλου, διευθύντρια MOMus-Μουσείου Μοντέρνας Τέχνης-Συλλογή Κωστάκη, Θεσσαλονίκη Isabel Wünsche, καθηγήτρια Ιστορίας της Τέχνης και των Ανθρωπιστικών και Κοινωνικών Επιστημών, Πανεπιστήμιο Jacobs, Βρέμη
*Διάρκεια έκθεσης: 5 Ιουνίου 2022 έως 26 Φεβρουαρίου 2023 | MOMus-Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης-Συλλογή Κωστάκη, Μονή Λαζαριστών ( Κολοκοτρώνη 21, Σταυρούπολη) | Ωράριο: Τρίτη, Τετάρτη, Παρασκευή, Σάββατο, Κυριακή 10.00 – 18.00, Πέμπτη 12.00 – 20.00, Δευτέρα κλειστά
CONNECTED στο NOESIS
Μια έκθεση για την εξέλιξη του Ίντερνετ και τη ζωή μετά το Διαδίκτυο Mπορείς να ζήσεις χωρίς το κινητό σου; Είσαι βέβαιος πως δεν διαβάζεις fake news;
Οι δυνατότητες που προσφέρει η σύγχρονη τεχνολογία στον άνθρωπο έχουν αλλάξει ριζικά την καθημερινότητά του, τον τρόπο που ζει, εργάζεται, ταξιδεύει, πληροφορείται, συνδέεται.
Η νέα περιοδική έκθεση “Connected” στο ΝΟΗΣΙΣ, έρχεται να ανιχνεύσει την τεχνολογική εξέλιξη πίσω από αυτή τη νέα πραγματικότητα (εξέλιξη της μηχανής: υπολογιστής, σύνδεση των μηχανών: διαδίκτυο), να αποτυπώσει την έκταση της διασύνδεσης ανθρώπων και μηχανών, να επισημάνει τις προοπτικές που αυτή φαίνεται να έχει και να θέσει ερωτήματα για το ποιες οι ευκαιρίες που αναδύονται και ποιοι οι κίνδυνοι που ελλοχεύουν.
Η έκθεση απευθύνεται σε: – Μαθητές από Δ΄ μέχρι ΣΤ΄ Δημοτικού με ξενάγηση, διάρκειας 60΄. – Μαθητές Γυμνασίου-Λυκείου με εκπαιδευτικό πρόγραμμα, διάρκειας 60΄.
*Διάρκεια έκθεσης: 12 Απριλίου 2022 έως 28 Φεβρουαρίου 2023 | NOESIS (6ο χλμ. Θεσσαλονίκης – Θέρμης) |Εισιτήρια: 5€ ενηλίκων, 4€ μειωμένο
Εκδηλώσεις
Ομιλία για τη Συνθήκη της Λωζάνης από τον Hans-Lukas Kieser στη Βιβλιοθήκη Bissell του ACT
Το Dukakis Center του ACT – The American College of Thessaloniki, ανοίγει τον κύκλο των φετινών του εκδηλώσεων την Τετάρτη 28 Σεπτεμβρίου 2022, στις 19:00, στη Βιβλιοθήκη Bissell του ACT. Πρώτος ομιλητής της χρονιάς είναι ο Hans-Lukas Kieser, Καθηγητής Οθωμανικής Ιστορίας στο Πανεπιστήμιο της Ζυρίχης και Καθηγητής Νεότερης Ιστορίας στο Πανεπιστήμιο του Newcastle στην Αυστραλία.
Με αφορμή την επέτειο της Μικρασιατικής Καταστροφής, ο Hans-Lukas Kieser θα εστιάσει στη συνθήκη της Λωζάνης ως κομβικό σημείο για τον μετασχηματισμό της πρώην Οθωμανικής Αυτοκρατορίας στην Τουρκική Δημοκρατία. Επίσης θα παρουσιάσει την καταλυτική επίδραση της Συνθήκης στην πολιτισμική και δημογραφική ταυτότητα της Μικράς Ασίας που ξεκίνησε με τις πολιτικές εκδίωξης και εξόντωσης των εθνικών και θρησκευτικών πληθυσμών της περιοχής σύμφωνα με τον ομιλητή.
Λίγα λόγια τον ομιλητή
Ο Hans-Lukas Kieser είναι καθηγητής Νεότερης Ιστορίας στο Πανεπιστήμιο του Newcastle (Αυστραλία), και καθηγητής Οθωμανικής Ιστορίας στο Πανεπιστήμιο της Ζυρίχης με ειδίκευση στην Ύστερη Οθωμανική Περίοδο και στην περίοδο της Τουρκικής Δημοκρατίας.
Έχει δώσει ομιλίες στα πανεπιστήμια του Stanford, Michigan, Bilgi University, και Ecole des Hautes Etudes et Sciences Sociales στο Παρίσι. Είναι Πρόεδρος του Ιδρύματος Ερευνών Ελβετίας-Τουρκίας στη Βασιλεία (Ελβετία). Το 2017 τιμήθηκε με το Βραβείο Boghossian για το έργο του για την Αρμενική Γενοκτονία. Από τη συγγραφική του δραστηριότητα ξεχωρίζει το βιβλίο «Talaat Pasha: Father of Modern Turkey, Architect of Genocide (Princeton University Press, 2017). Σύντομα θα εκδοθεί το καινούριο του βιβλίο που αφορά στη Συνθήκη της Λωζάνης.
H εκδήλωση θα διεξαχθεί στην αγγλική γλώσσα, ενώ θα υπάρχει ταυτόχρονη διερμηνεία στα ελληνικά.
Η ομιλία είναι ανοιχτή και δωρεάν για το κοινό.
Απαραίτητη η δήλωση συμμετοχής στο παρακάτω link: https://bit.ly/3eCItxN
*Τετάρτη 28 Σεπτεμβρίου στις 19.00 | Βιβλιοθήκη Bissell του ACT | Ελεύθερη είσοδος