Η καλύτερη ατζέντα του Σαββατοκύριακου στη Θεσσαλονίκη από 5/9 έως 7/9

Εδώ θα βρεις ό,τι χρειάζεσαι για ένα τριήμερο γεμάτο έμπνευση και διασκέδαση!

Parallaxi
η-καλύτερη-ατζέντα-του-σαββατοκύριακ-1343524
Parallaxi

Το φθινόπωρο είναι εδώ και φέρνει μαζί του τρεις μέρες γεμάτες τέχνη, πολιτισμό και μοναδικές εμπειρίες. Το πρώτο Σαββατοκύριακο του είναι για τη Θεσσαλονίκη ένα λαμπερό Σαββατοκύριακο ενάρξεων! 

Βρες χρόνο λοιπόν, γιατί οι επιλογές είναι πολλές και αξίζουν. Θέατρο, εκθέσεις και συναυλίες σε περιμένουν να τα ζήσεις από κοντά παρέα με την έναρξη της ΔΕΘ.
Όποια διαδρομή και αν διαλέξεις αυτό το ΣΚ, μετακινήσου άνετα και με ασφάλεια με ένα UberTaxi.

Θέατρο 

«Οιδίπους» | Θέατρο Δάσους

Ο σκηνοθέτης Γιάννης Χουβαρδάς παρουσιάζει τον «Οιδίποδα Τύραννο» και τον «Οιδίποδα επί Κολωνώ» σε μια ενιαία παράσταση, ως ένα έργο, στη Θεσσαλονίκη στο Θέατρο Δάσους, στο πλαίσιο της καλοκαιρινής περιοδείας της παράστασης σε πόλεις της Ελλάδας.

Ο Οιδίπους και όλοι οι στενοί του συγγενείς, φτάνουν –όπως περιγράφεται στον «Οιδίποδα επί Κολωνώ»– σε έναν τόπο μυστηρίου διάσπαρτο με ταφικά μνημεία, για να γνωρίσουν μέσω θεϊκής αποκάλυψης τα ιερά απόκρυφα που θα τους δώσουν την γνώση γιατί έζησαν μια τόσο βασανισμένη ζωή.

Στην διάρκεια αυτής της διαδικασίας, τα πρόσωπα αναβιώνουν -μαζί με τον ίδιο τον Οιδίποδα- τις βασικές σκηνές από τον «Οιδίποδα Τύραννο» και περνούν μέσα από τις διαδικασίες προσέγγισης του θεϊκού πνεύματος όπως δίνεται στον «Επί Κολωνώ», μέχρι την τελική ανύψωση και ανάληψη του Οιδίποδα στους ουρανούς.

Τα δύο έργα -πολύ διαφορετικά σε δραματουργική σύλληψη και ύφος και γραμμένα με μεγάλη χρονική απόσταση το ένα από το άλλο- είναι αναγνωρίσιμα στην διάρκεια της παράστασης, αποδίδοντας αρμονικά την αίσθηση μιας ενιαίας ιστορίας, πιστή στο πνεύμα του κορυφαίου αρχαίου μας τραγικού ποιητή Σοφοκλή.

Συντελεστές: Διασκευή – Σκηνοθεσία: Γιάννης Χουβαρδάς | Σκηνικά: Εύα Μανιδάκη | Κοστούμια: Ιωάννα Τσάμη | Μουσική: Άγγελος Τριανταφύλλου | Κίνηση: Ερμίρα Γκόρο | Φωτισμοί: Νίκος Βλασόπουλος | Ηχητικός Σχεδιασμός: Ηλίας Φλάμμος | Α’ Βοηθός Σκηνοθέτη: Δέσποινα Λάρδη | Βοηθοί Σκηνοθέτη: Ηλιάνα Καλαδάμη, Ναυσικά Κιρκή | Βοηθός σκηνογράφου: Άννα Μπίζα | Βοηθός ενδυματολόγου: Δήμητρα Σταυρίδου

Ερμηνεύουν: Στεφανία Γουλιώτη, Νίκος Καραθάνος, Καρυοφυλλιά Καραμπέτη, Κωνσταντίνος Μπιμπής, Πηνελόπη Τσιλίκα, Ορέστης Χαλκιάς, Νίκος Χατζόπουλος

Χορός: Γιάννης Κότσιφας, Έκτορας Λυγίζος, Πολυξένη Παπακωνσταντίνου, Θεόβη Στύλλου, Άγγελος Τριανταφύλλου

*Θέατρο Δάσους, Δάσος Σέιχ Σου, Θεσσαλονίκη | Παρασκευή 5 Σεπτεμβρίου στις 21:00 | Διάρκεια: 125 λεπτά | Τιμές εισιτηρίων από 20€ | Προπώληση: Ticketservices.gr & τηλεφωνικά στο 2107234567

We Are All Things του Kae Tempest | Θέατρο Αμαλία

Ας φανταστούμε τη σκηνή.

Δύο άνθρωποι χορεύουν, αφηγούνται, σιωπούν, τραγουδούν για μια ιστορία διαρκούς μετάβασης. Σε ένα δάσος, λένε, στα όρια του αστικού ιστού, ένα έφηβο αγόρι μεταμορφώνεται σε γυναίκα. Και χρόνια μετά, στο ίδιο δάσος αυτή η γυναίκα -σαν να αλλάζει δέρμα- αφήνει την εαυτή της και μεταμορφώνεται σε γέρο άντρα.

Έτσι, μεταξύ θεάτρου, μουσικής και χορού υφαίνεται ξανά, στο σήμερα, ο μύθος του μάντη Τειρεσία, που έζησε τόσα πολλά και τα πήγε τόσο καλά και τα κράτησε όλα καλά κρυμμένα βαθιά. Και μαζί του ξεδιπλώνονται οι  μη παθητικές εγγραφές του φύλου πάνω στα σώματά μας, αυτές που διαφεύγουν της φύσης και της γλώσσας. Είμαστε τα πάντα, λένε.

Το We are all things βασίζεται στην ποιητική συλλογή Hold Your Own του Kae Tempest — ενός καλλιτέχνη που γράφει, ραπάρει και μιλά ως non-binary ύπαρξη για την αγωνία, τη μνήμη, την ταυτότητα και την αλλαγή. Πρόκειται για την πρώτη παρουσίαση του έργου του στην Ελλάδα.

Συντελεστές: Κείμενο: Kae Tempest | Σκηνοθεσία-Δραματουργία: Κορίνα Βασιλειάδου | Μετάφραση: Ταυ Ζήτα | Μουσική: Βασούλα Δελλή, εύη νάκου | Βοηθός μουσικής διεύθυνσης: Γεωργία Τέντα |Κίνηση: Αλέξης Τσιάμογλου | Σκηνικά-Κοστούμια: Έλλη Ναλμπάντη | Φωτιστικός σχεδιασμός: Ελένη Χούμου | Βοηθός Σκηνοθέτριας: Παντελής Μπακατσέλος | Ηχοληψία: Κώστας Μαχαιράς | Μουσική διδασκαλία: Γεωργία Τέντα

Ερμηνεύουν: Στεφανία Ζώρα, Αλέξης Τσιάμογλου

*Θέατρο Αμαλία, Αμαλίας 71, Θεσσαλονίκη | Παρασκευή 5, Σάββατο 6 & Κυριακή 7 Σεπτεμβρίου στις 20:00 | Εισιτήρια: από 14€ | Προπώληση: More.com

Πυρ, γυνή και μπάχαλα | Θέατρο Αμαλία

Πυρ, γυνή και μπάχαλα - του Κυριάκου Χριστοδουλόπουλου

-Καμπαρέ και χάος, ντοκουμέντο και σάτιρα: η Ελλάδα στο κόκκινο, μέσα από ένα σώμα που δεν αντέχει άλλο-Το Πυρ, Γυνή και Μπάχαλα είναι μια σόλο παράσταση αφιερωμένη στο συλλογικό τραύμα.

Από θραύσματα κοινών μας αναφορών, αναμνήσεων και πολιτισμικών ερειπίων, ξεδιπλώνεται ένα πολυεπίπεδο έργο που σχολιάζει καυστικά — και με μια δόση αυτοσαρκασμού — τα παράδοξα της ελληνικής κουλτούρας και πραγματικότητας. Σημερινής και παλαιότερης.

Η παράσταση γεννήθηκε μέσα στις φοιτητικές κινητοποιήσεις ενάντια στην υποβάθμιση των καλλιτεχνικών σπουδών. Από τα πανό, τις συνελεύσεις και τα συνθήματα, προέκυψε ένα έργο που είναι τόσο πολιτικό όσο και βαθιά βιωματικό.

Ο Κυριάκος Χριστοδουλόπουλος συνδυάζει στοιχεία από την drag κουλτούρα και το θέατρο ντοκουμέντο, δημιουργώντας μια εκρηκτική περφόρμανς ανάμεσα στο χοροθέατρο, τη μνήμη και την επινόηση. H σκηνή μετατρέπεται σε εφιαλτικό τηλεοπτικό πλατό, σε παλιό μπουζουξίδικο, σε μπαλκόνι πολυκατοικίας, σε κλαμπ στις αρχές των ’00s. Και εμείς; Εμείς ασφυκτιούμε. Δεν μας έμεινε πια οξυγόνο. Ονειρευόμαστε καμπαρέ και βλέπουμε Dolce Vita για να ξεχαστούμε. Γιατί έτσι μας μάθανε.

Μια παράσταση για το σώμα ως πεδίο αντίστασης και ανάμνησης.

Συντελεστές: Σκηνοθεσία – σκηνική απόδοση : Κυριάκος Χριστοδουλόπουλος | Σκηνογραφική και ενδυματολογική επιμέλεια: Διώνη Καλαρέτου

*Θέατρο Αμαλία, Αμαλίας 71, Θεσσαλονίκη | Παρασκευή 5, Σάββατο 6 & Κυριακή 7 Σεπτεμβρίου στις 22:00 | Τιμές εισιτηρίων από 11€ | Προπώληση: More.com

Μια Άλλη Θήβα | Θέατρο Δάσους

Η παράσταση “φαινόμενο” των τελευταίων θεατρικών σεζόν που παίζεται για 3η χρονιά στην Αθήνα και έχουν παρακολουθήσει συνολικά 120.000 θεατές, ετοιμάζεται να ταξιδέψει αυτό το καλοκαίρι στη Θεσσαλονίκη και συγκεκριμένα στο Δημοτικό Θέατρο Κήπου αλλά και στο Θέατρο Δάσους.

Η παράσταση Μια Άλλη Θήβα σημειώνει αλλεπάλληλα sold out και παρατάσεις τις τελευταίες 3 σεζόν, ενώ το καλοκαίρι του 2024 ταξίδεψε σε πάνω από 20 θέατρα σε μια sold out περιοδεία ανά την Ελλάδα. Φέτος συνεχίζει να συγκινεί το κοινό για τρίτη χρονιά στο Θέατρο Κνωσός στην Κυψέλη, μια σημαντική σκηνή 560 θέσεων, που είναι ασφυκτικά γεμάτη από το ξεκίνημα της θεατρικής σεζόν.

Ένας συγγραφέας συναντά επί σειρά μηνών μέσα στη φυλακή έναν εικοσάχρονο πατροκτόνο, τον Μαρτίν. Σκοπός του είναι να γράψει ένα έργο βασισμένο στην ιστορία του νεαρού κρατούμενου, στον οποίο προτείνει να ερμηνεύσει τον εαυτό του στη θεατρική σκηνή. Όταν τελικά αυτό απαγορεύεται από το αρμόδιο υπουργείο, τον ρόλο αναλαμβάνει ο Φεδερίκο, ένας νεαρός ηθοποιός με τον οποίο δουλεύει ταυτόχρονα πλέον ο συγγραφέας.

Ο Γαλλο-ουρουγουανός Σέρχιο Μπλάνκο, από τις πιο δυνατές σύγχρονες φωνές του ισπανόφωνου θεάτρου, μας παραδίδει μια σύγχρονη σπουδή για την ανδρική ταυτότητα, την καταπίεση, τη βία και το έγκλημα, την τιμωρία και τις διακρίσεις, αλλά ταυτόχρονα και τις ίδιες τις δημιουργικές διαδικασίες της τέχνης του θεάτρου, με αναφορές στο μύθο του Οιδίποδα αλλά και στο Έγκλημα και τιμωρία του Ντοστογιέφσκι.

Ο διακεκριμένος σκηνοθέτης Βαγγέλης Θεοδωρόπουλος ανέδειξε το πολυεπίπεδο έργο του συγγραφέα με μια σκηνοθεσία που επαινέθηκε ιδιαίτερα από την κριτική και συναρπάζει το κοινό χάρη στον εξαιρετικό ρυθμό και την υποβλητική της ατμόσφαιρα.

Η παράσταση “Μια άλλη Θήβα” Tebas Land του Σέρχιο Μπλάνκο, που θα απολαύσουμε στη Θεσσαλονίκη, στο θέατρο Κήπου και στο θέατρο Δάσους έχει καθιερωθεί ως σημαντικό θεατρικό γεγονός κυρίως λόγω των εξαιρετικών ερμηνειών των ηθοποιών, του Θάνου Λέκκα στον ρόλο του Συγγραφέα και του ταλαντούχου δημοφιλούς ηθοποιού Δημήτρη Καπουράνη που κέρδισε το βραβείο Δημήτρης Χορν 2022-2023, για την ερμηνεία του στον διπλό ρόλο του Μαρτίν/Φεδερίκου.

Συντελεστές: Κείμενο: Sergio Blanco | Μετάφραση: Μαρία Χατζηεμμανουήλ | Σκηνοθεσία: Βαγγέλης Θεοδωρόπουλος | Σκηνογράφος: Κώστας Πολίτης | Ενδυματολόγος: Κλαιρ Μπρέισγουελ | Σχεδιασμός φωτισμών – Video – Trailer: Αποστόλης Κουτσιανικούλης | Επιμέλεια κίνησης – Xορογράφος: Ξένια Θεμελή | Μουσική: Σταύρος Γασπαράτος | Φωτογραφίες: Πάτροκλος Σκαφίδας | Βοηθός σκηνοθέτη: Θάνος Παπαδόγιαννης

Ερμηνεύουν: Θάνος Λέκκας, Δημήτρης Καπουράνης

*Θέατρο Δάσους, Δάσος Σέιχ Σου, Θεσσαλονίκη | Κυριακή 7 Σεπτεμβρίου στις 21:00 | Τιμές εισιτηρίων από 17€ | Προπώληση: More.com 

Μουσική

Joyce Didonato: Eden in Olympia | Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης

Μία από τις κορυφαίες τραγουδίστριες της όπερας διεθνώς, η Τζόις ΝτιΝτονάτο, «έρχεται» στο Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης μέσα από την προβολή της ταινίας-συναυλίας Eden in Olympia (διάρκεια: 59 λεπτά). Το κοινό θα έχει την ευκαιρία να απολαύσει την καθηλωτική ερμηνεία της σπουδαίας λυρικής ερμηνεύτριας την Παρασκευή 5 Σεπτεμβρίου.

Η ταινία αποτελεί μια εντυπωσιακή κινηματογραφική μεταφορά του πρότζεκτ “Eden” της ΝτιΝτονάτο, με το οποίο η σπουδαία μεσόφωνος ταξίδεψε στις σημαντικότερες αίθουσες συναυλιών του κόσμου εξερευνώντας το μεγαλείο, τη δύναμη και το μυστήριο της φύσης μέσα από συγκλονιστικά μουσικά και θεατρικά θέματα. Η πολυβραβευμένη καλλιτέχνιδα οδηγεί το κοινό σε ένα συναισθηματικό ταξίδι, το οποίο στοχεύει στην επανασύνδεση του θεατή με τη δύναμη και το εύθραυστο της φύσης και στο να αντιληφθεί τη θέση του εντός του θαυμαστού καλειδοσκοπικού κόσμου μας.

Μαζί με το μουσικό σύνολο Il Pomo d’Oro, τον Γάλλο σκηνοθέτη Ολιβιέ Σιμονέ και τρία παιδικά φωνητικά σύνολα –την Παιδική Χορωδία της Εθνικής Λυρικής Σκηνής, τη χορωδία Chœurs ECLATS από τη Γαλλία και τη διαπολιτισμική El Sistema Greece– η Τζόυς ΝτιΝτονάτο προσφέρει στο κοινό ένα πρότζεκτ-ορόσημο που μιλάει στην καρδιά των ανθρώπων ακριβώς την κατάλληλη στιγμή.

Από τις αρχές του 2025, οι πυρκαγιές έκαψαν περισσότερα από 10 εκατομμύρια στρέμματα στην Ευρωπαϊκή Ένωση, μια χρονιά ρεκόρ μετά την έναρξη καταγραφής στατιστικών στοιχείων για τις δασικές πυρκαγιές το 2006. Φέτος, στη ΔΕΘ HELEXPO -100 χρόνια από την ίδρυση του φορέα-, δεν τιμάται μια συγκεκριμένη χώρα. Είναι, λοιπόν ευκαιρία να τιμήσουμε όλο τον πλανήτη και να σκεφθούμε πως όλοι, πέρα από σύνορα, είμαστε κάτοικοι αυτής της μικρής μπλε κουκίδας. Η προστασία της ζωής στον πλανήτη είναι θέμα όλων μας.

Το πρότζεκτ “Eden” είχε παρουσιαστεί ζωντανά στην Ελλάδα, στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών, το 2023, ενθουσιάζοντας κοινό και κριτικούς, ενώ η συναυλία της Τζόυς ΝτιΝτονάτο είχε συνδυαστεί με την επίσκεψή της στη δομή προσφύγων στο Σχιστό. Στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών έκανε και την επίσημη παγκόσμια πρεμιέρα της η ταινία τον Ιανουάριο του 2025.

Η δημιουργία της ταινίας “Eden in Olympia”, που γυρίστηκε εξ ολοκλήρου στον ιστορικό και μοναδικής ομορφιάς χώρο της Αρχαίας Ολυμπίας τον Απρίλιο του 2024, στόχο έχει:

  • να αποτελέσει ένα ηχηρό κάλεσμα για την προστασία της βιοποικιλότητας αλλά και την επανεξέταση της σχέσης του ανθρώπου με τη φύση.
  • να κάνει την κλασική μουσική και την όπερα προσιτές σε όλους, χωρίς περιορισμούς ή προκαταλήψεις. Η ταινία επιδιώκει να ανοίξει νέους δρόμους πρόσβασης στο ευρύ κοινό σε αυτούς τους κόσμους τέχνης. Απευθύνεται σε ανθρώπους που ενδεχομένως δεν έχουν εξοικείωση με τις αίθουσες συναυλιών ή με τη συγκεκριμένη μορφή έκφρασης, δίνοντάς τους την ευκαιρία να γνωρίσουν τη μαγεία της μουσικής μέσα από τη μεγάλη οθόνη.
  • να δώσει τη μοναδική ευκαιρία στους θεατές σε όλο τον κόσμο να ξεπεράσουν την εμπειρία ενός απλού επισκέπτη, να ανακαλύψουν και να βιώσουν την αρχαία Ολυμπία με έναν πρωτόγνωρο και καθηλωτικό τρόπο, μέσα από μια διαφορετική οπτική που αναδεικνύει την ιστορική και πολιτιστική κληρονομιά του τόπου, επιτρέποντας στους συμμετέχοντες να αισθανθούν τη μαγεία και το μεγαλείο της αρχαίας Ελλάδας όπως ποτέ άλλοτε.

Η παρουσίαση της ταινίας στη Θεσσαλονίκη έρχεται μετά από μια σειρά σχετικών εκδηλώσεων ανά τον κόσμο, από το Μπουένος Άιρες και το Σάο Πάολο έως το Τούρκου και τη Βαρσοβία. Έχει, επίσης, προβληθεί σε σημαντικούς τηλεοπτικούς διαύλους και πλατφόρμες παγκοσμίως, όπως το κορυφαίο ευρωπαϊκό πολιτιστικό κανάλι ARTE, η πλατφόρμα του Carnegie Hall+ και η ΕΡΤ.

Η ταινία “Eden in Olympia” είναι μια πρωτοβουλία του World Human Forum, σε συμπαραγωγή με το Μέγαρο Μουσικής Αθηνών, την UNITEL και την ZDF και σε συνεργασία με το ARTE και την ΕΡΤ.

 *Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης, 25ης Μαρτίου με Νέα Παραλία (Μ2, αίθουσα Αιμίλιος Ριάδης) | Παρασκευή 5 Σεπτεμβρίου στις 19:00 | Είσοδος ελεύθερη με δελτία εισόδου

Πολιτιστικός Σεπτέμβρης Δήμου Παύλου Μελά: Μανεριτζήδες & Παντελής Θαλασσινός | Πλατεία Ελευθερίας, Άνω Ηλιούπολη

Οι βετεράνοι μουσικοί Μανεριτζήδες με τον αγαπημένο δημιουργό και ερμηνευτή Παντελή Θαλασσινό, σε μια παράσταση που στοχεύει στη διατήρηση της μουσικής παράδοσης και ταυτόχρονα στην αποτύπωση της σύγχρονης δημιουργίας που πατά στα μονοπάτια του παρελθόντος.

Ο δεξιοτέχνης Κυριάκος Γκουβέντας στο βιολί, ο ερμηνευτής Βασίλης Κασούρας στο τραγούδι, στο ούτι και στο λαούτο, ο Βαγγέλης Πασχαλίδης στο σαντούρι και το πιάνο, συνοδευόμενοι από τον Δημήτρη Γκουμπερίτση στο κόντρα μπάσο και τον Αλέκο Σπανίδη στα κρουστά και καλεσμένο τον συνθέτη και τραγουδιστή Παντελή Θαλασσινό θα μας ταξιδέψουν μέσα από μουσικές και τραγούδια που αγαπήσαμε όπως και καινούργιες συνθέσεις.

*Πλατεία Ελευθερίας, Άνω Ηλιούπολη Θεσσαλονίκης | Σάββατο 6 Σεπτεμβρίου στις 20:30 | Είσοδος ελεύθερη

1ο Zoumpouli Folk Fest | Μονή Λαζαριστών

Το Zoumpouli Folk Fest & Open Air Market 2025 είναι αφιερωμένο στη μνήμη του κορυφαίου δεξιοτέχνη του κλαρίνου, Πετρολούκα Χαλκιά.

Από τις 12:00 έως τα μεσάνυχτα, η αυλή της Μονής Λαζαριστών γεμίζει με ήχους, χρώματα και γεύσεις: Open Air Market & Food Deck με παραγωγούς, χειροτέχνες, δημιουργικά brands, street food και καλλιτεχνικές δράσεις.

Arena Concert Area με συναυλίες αγαπημένων καλλιτεχνών από τις 19:30 έως τα μεσάνυχτα.

Σάββατο 6/9

Otra Rota – Baildsa – Κούπες – Κώστας Τζίμας

Κυριακή 7/9

Ρουμπαγιάτ – Μπρατίμια – Κωνσταντίνα Τούνη – Σουρλουλού

Διάλεξε το εισιτήριό σου:

Concert Area: πλήρης πρόσβαση σε όλες τις δράσεις και τις συναυλίες.

Open Air Market Area: πρόσβαση στην αγορά, στα workshops και στην έκθεση του MOMus, με καφέ κερασμένο από την Costa Coffee έως τις 19:30.

Μια γιορτή που συνδέει την παράδοση με το σήμερα, με τη μουσική να γίνεται γέφυρα και γλέντι.

*Μονή Λαζαριστών, Κολοκοτρώνη 21, Σταυρούπολη, Θεσσαλονίκη | Σάββατο 6 και Κυριακή 7 Σεπτεμβρίου στις 19:30 (ώρα προσέλευσης από τις 12:00) | Τιμές εισιτηρίων από 6€ έως 50€ | Προπώληση: Cometogether.live, More.com

Άγριο Μέλι: Ακουστικό Αφιέρωμα στο Θάνο Ανεστόπουλο | Μιμόζα

Ένα βράδυ γεμάτο μνήμες, ποίηση και μουσική στη Μιμόζα. Το Άγριο Μέλι παρουσιάζει ένα ακουστικό αφιέρωμα στον Θάνο Ανεστόπουλο (Διάφανα Κρίνα), τον τελευταίο «σκοτεινό ποιητή» του ελληνικού τραγουδιού.

Ένα αφιέρωμα στους ήχους και τους στίχους του τελευταίου σκοτεινού ποιητή, Θάνου Ανεστόπουλου. Ένα ακουστικό ταξίδι που ακροβατεί ανάμεσα στο φως και το σκοτάδι.

Προορισμός;

Ο «τελευταίος σταθμός»

Στόχος;

Να μην γίνει η απώλεια συνήθεια μας.

Βάλτε λοιπόν να πιούμε νερωμένο κρασί σε μια γη που ανατέλλει, για όλα αυτά που δεν θα δούμε, εκείνο το μπλε χειμώνα που κάτι σαράβαλες καρδιές κάηκαν σαν σκιάχτρο που άρπαξε φωτιά, όταν τα χρόνια μου ναυάγησαν στις ξερές σου.

Πάντα από το άπειρο σε εσένα, Ως το τέλος…

*Μιμόζα – The Fun Yard, Λαγκαδά 167 με Ακριτών γωνία | Σάββατο 6 Σεπτεμβρίου στις 21:00 (ώρα προσέλευσης: 20:00) | Ώρα έναρξης: 21:00 | Είσοδος: 5€

Παρά Θιν’ Αλός: Tamikrest | Ακτή Αρετσού

Ένας από τους σημαντικότερους εκπροσώπους των blues της μεγάλης ερήμου τα τελευταία χρόνια, με σήμα κατατεθέν την ιδιαίτερη μίξη της παραδοσιακής μουσικής των Touareg της ερήμου Σαχάρα με σύγχρονα στοιχεία της ροκ μουσικής, και αγαπημένοι του μουσικόφιλου κοινού της Θεσσαλονίκης, οι Tamikrest από το Mαλι της Δυτικής Αφρικής, επιστρέφουν για 3η φορά στα μέρη μας. Αυτή τη φορά το σημείο συνάντησης θα είναι η μαγική ακτή Αρετσούς όπου λίγο μετά το σούρουπο, θα βρεθούμε νοερά σε μία όαση στην καρδιά της ερήμου με συντροφιά τα μπλουζ των νομάδων ταξιδιωτών της βορείου Αφρικής.

“Tamikrest” στη γλώσσα tamasheq σημαίνει διασταύρωση, σύνδεση, κόμπος, συνασπισμός. Τα μέλη του γκρουπ προέρχονται από διαφορετικούς ορίζοντες (Μάλι, Νίγηρας, Αλγερία και Γαλλία). Θέλοντας να αφομοιώσουν πλήρως την κληρονομιά των Touareg, βρήκαν στην επαναστατική μουσική Ishumar το μέσο για να την εκφράσουν. «Μια έρημος μας φιλοξενεί, μια γλώσσα μας ενώνει, ένας πολιτισμός μας δένει» είναι το μότο τους.

Η ιστορία ξεκινά στο Kidal, πρωτεύουσα της όγδοης Περιφέρειας του Μάλι, στην ανάπαυλα για ένα ζεστό φλυτζάνι τσάι (φυσικά). Ο Pino, ο Cheikh και ο Mossa μόλις εχουν ολοκληρώσει ένα workshop κιθάρας με τον Juhan Ecaré (κιθαρίστα του Meiway) και αποφασίζουν να δημιουργήσουν ένα γκρουπ με μόνο δύο παλιές χειροποίητες κιθάρες. Και κάπως έτσι ξεκίνησαν οι Tamikrest…

«Αν και είμαστε νέοι ακόμα, οι κιθάρες έχουν πάντα έξι χορδές!»

Μετά από ενάμιση χρόνο σκληρής δουλειάς, η ομάδα ολοκληρώνεται και το ρεπερτόριό τους έχει μεγαλώσει και επεκταθεί με αρκετές πρωτότυπες συνθέσεις. Αν και η μουσική τους ριζώνει στο ροκ του Ishumar και τα μπλουζ της ερήμου, ενσωματώνει διάφορα στοιχεία από διεθνείς επιρροές και από γειτονικούς πολιτισμούς.

Μέσω του μηνύματος των τραγουδιών τους, οι Tamikrest θέλουν να κάνουν την ποίηση και τον πολιτισμό του Tamasheq προσιτά στους κατοίκους ενός κόσμου μεγαλύτερου από την απεραντοσύνη της ερήμου Σαχάρα.

Η συναυλία θα πραγματοποιηθεί στα πλαίσια του φεστιβάλ «Παρα ‘θιν’ αλός» και με την υποστήριξη του Δήμου Καλαμαριάς.

TAMIKREST:

Ousmane Ag Mossa – guitar, vocals

Paul Salvagnac – guitar

Cheikhe Ag Tiglia – bass

Cedric Maurel – drums

*Πλαζ ακτής Αρετσούς, Καλαμαριά, Θεσσαλονίκη | Σάββατο 6 Σεπτεμβρίου στις 21:30 (ώρα προσέλευσης: 20:00) | Τιμές εισιτηρίων: Προπώληση: 15€, Ταμείο: 18€ | Προπώληση: More.com

Street Outdoors X Hologram | Θέατρο Κήπου

Το Street Outdoors επιστρέφει στη Θεσσαλονίκη μετά τις καλοκαιρινές διακοπές και ενώνει δυνάμεις με το ολοκαίνουργιο team των Hologram για ένα Κυριακάτικο απογευματινό party στο Θέατρο Κήπου, μέσα στο πάρκο της ΧΑΝΘ.

Το ανοιχτό θέατρο μεταμορφώνεται σε dancefloor και φιλοξενεί για πρώτη φορά στη Θεσσαλονίκη τον Λονδρέζο Hardt Antoine (Innervisions / Kompakt), μαζί με τους Street Outdoors Soundsystem, Momery & Designer.

*Θέατρο Κήπου (εντός πάρκου ΧΑΝΘ) | Κυριακή 7 Σεπτεμβρίου στις 17:00 | Είσοδος Ελεύθερη

Λένα Ζευγαρά – Alcatrash | ΔΕΘ

Η μουσική γιορτή κάτω από το Τόξο επιστρέφει επετειακή.

Η 89η Διεθνής Έκθεση Θεσσαλονίκης 2025, θα πραγματοποιηθεί από τις 6 έως τις 14 Σεπτεμβρίου 2025.

Με αφορμή τη συμπλήρωση 100 χρόνων από την ίδρυση της ΔΕΘ–HELEXPO το 1925, η φετινή διοργάνωση αποκτά επετειακό χαρακτήρα και μετατρέπεται σε ένα μοναδικό πολιτιστικό και ψυχαγωγικό γεγονός, γεμάτο εκπλήξεις, θεματικά αφιερώματα και φυσικά… μουσική.

Κάθε βράδυ, με το κλείσιμο των πυλών της Έκθεσης, το κέντρο της Θεσσαλονίκης μεταμορφώνεται σε μια ανοιχτή μουσική σκηνή κάτω από το εμβληματικό Τόξο της νότιας πύλης (ΧΑΝΘ).

Τα καθιερωμένα music events της ΔΕΘ επιστρέφουν πιο δυναμικά από ποτέ, με κορυφαία ονόματα της ελληνικής μουσικής σκηνής να ανεβαίνουν στο stage και να δίνουν τον ρυθμό στην επετειακή αυτή γιορτή.

Η μουσική αυλαία ανοίγει την Κυριακή 7 Σεπτεμβρίου 2025 με τη Λένα Ζευγαρά και τους Alcatrash, ενώ τη σκυτάλη παίρνουν οι θρυλικοί Πυξ Λαξ, σε μία συναυλία που υπόσχεται νοσταλγία και συγκίνηση.

*Διεθνές Εκθεσιακό Κέντρο Θεσσαλονίκης (νότια πύλη-Τόξο ΔΕΘ) | Κυριακή 7 Σεπτεμβρίου στις 22:00 | Είσοδος δωρεάν, με το εισιτήριο εισόδου της ΔΕΘ

Εκθέσεις και εκδηλώσεις

89η ΔΕΘ

Η 89η Διεθνής Έκθεση Θεσσαλονίκης θα αποτελέσει μια ξεχωριστή γιορτή για όλους, καθώς συμπίπτει με τη συμπλήρωση 100 χρόνων από την ίδρυση του ομώνυμου φορέα, το 1925.

Πρόκειται για μια ιστορική στιγμή που αποτυπώνει την εξελικτική πορεία της ΔΕΘ στη διάρκεια ενός αιώνα, έμπλεου δημιουργίας και προσφοράς για τη χώρα, καθιστώντας τη, τον διαχρονικό θεσμό που τιμά την παράδοση και αναδεικνύει την καινοτομία σε διεθνές επίπεδο.

H φετινή ΔΕΘ, μέσα από ενδιαφέροντα εκθεσιακά αφιερώματα, δράσεις και πρωτοβουλίες επιχειρηματικού ενδιαφέροντος, πλούσιες εορταστικές εκδηλώσεις και πολλές εκπλήξεις, υπόσχεται να χαρίσει στους επισκέπτες της ξεχωριστές εμπειρίες και μοναδικές στιγμές χαράς, ατενίζοντας το μέλλον με αισιοδοξία.

*ΔΕΘ Helexpo | 6 έως 14 Σεπτεμβρίου 

Έκθεση ζωγραφικής «Γιώργος Ταξίδης Άγιον Όρος Τόπος σιωπής» | Αγιορειτική Εστία Θεσσαλονίκης

Η έκθεση αποτελεί καρπό του πολυετούς εικαστικού προγράμματος της Αγιορειτικής Εστίας σε συνεργασία με τον εικαστικό Γιώργο Ταξίδη. Ο καλλιτέχνης, με την υποστήριξη και την καθοδήγηση του φορέα, πραγματοποίησε στην πενταετία 2020–2025 περισσότερα από δεκαπέντε ταξίδια στην Αθωνική Πολιτεία. Επισκέφθηκε και τις είκοσι μονές, παρακολούθησε το καθημερινό πρόγραμμα των μοναχών, συμμετείχε στις λατρευτικές εκδηλώσεις, συνομίλησε μαζί τους και αποτύπωσε αυτή τη βιωματική εμπειρία σε 115 έργα ποικίλων τεχνικών: μολύβι, κάρβουνο, λάδι, υδατογραφία, καθώς και έργα γλυπτικής και χαρακτικής.

Την επιμέλεια του εικαστικού προγράμματος είχε ο Αναστάσιος Ντούρος, διευθυντής της Αγιορειτικής Εστίας.

Την επιμέλεια της έκθεσης υπογράφει ο ιστορικός τέχνης Γιάννης Μπόλης, ο οποίος σημειώνει για τα έργα του Ταξίδη: «Το συναίσθημα και το βίωμα είναι πάντα παρόμοια στην επαφή με έναν ιερό τόπο, έναν κόσμο σιωπής, έναν κόσμο όπου όλα συνυφαίνονται σε έναν αξεδιάλυτο ιστό. Έναν κόσμο όπου το φως έρχεται πάντοτε από έξω, από ψηλά, και παρεισφρέει στην πραγματικότητά μας μέσα από τα μικρά παράθυρα, τις μισάνοιχτες πόρτες, τους στενούς διαδρόμους. Έναν κόσμο φωτός, ανέσπερου και ζωοποιού, άπλετου και καθαρού, πνευματικού και επουράνιου. Οι εικόνες του Γιώργου Ταξίδη ανοίγονται σε αυτόν τον κόσμο της σιωπής και του φωτός, επικαλούνται μια βαθύτερη, πιο ουσιαστική επικοινωνία, μέσα από ζωγραφικές αξίες, μέσα από το καθαρό βλέμμα μιας ματιάς ανόθευτης και ταπεινής, μιας ματιάς που αναδεικνύει τα πράγματα όπως είναι. Ή όπως θα έπρεπε να είναι: θεϊκά μέσα στην απλότητά τους».

Στο πλαίσιο της έκθεσης κυκλοφορεί και ο ομότιτλος κατάλογος, με το σύνολο των έργων του Γιώργου Ταξίδη, με κείμενα του επιμελητή Γιάννη Μπόλη και του David Ebony, πρώην γενικού διευθυντή του περιοδικού Art in America και συντάκτη κορυφαίων περιοδικών τέχνης στις ΗΠΑ.

Ο David Eboby γράφει, μεταξύ άλλων: « Ο καλλιτέχνης κατέγραψε τις εμπειρίες του με εικαστικά μέσα, δημιουργώντας, κατά τη διάρκεια του προγράμματος, πάνω από εκατό σχέδια, υδατογραφίες και ζωγραφιές. Στον ίδιο χρόνο κρατούσε ημερολόγιο, στο οποίο περιγράφει με γλαφυρό τρόπο το φυσικό περιβάλλον, τις προσωπικές του εντυπώσεις και την ψυχολογική επίδραση που άσκησε πάνω του ο ιερός αυτός τόπος. Η ζωή του καλλιτέχνη μοιάζει με ποικίλους τρόπους με τη ζωή του μοναχού ως προς τη μοναξιά, και στο περιβάλλον του Αγίου Όρους ο Ταξίδης συχνά βρισκόταν μόνος του. Κατά τη διάρκεια της πανδημίας, στις μονές επικρατούσε μια ιδιαίτερη ησυχία που προσφερόταν για περισυλλογή. Για αυτόν τον λόγο, ο καλλιτέχνης έδωσε σε αυτή την έκθεση τον τίτλο «Άγιον Όρος. Τόπος Σιωπής». Καθ’ όλη τη διάρκεια του εικαστικού προγράμματος, ο Γιώργος Ταξίδης κρατούσε ημερολόγιο το οποίο περιλαμβάνεται στον κατάλογο της έκθεσης.

Σε αυτό καταγράφει την ιδιαίτερη βιωματική εμπειρία που έζησε:

«Στο Άγιον Όρος άφησα τον εαυτό μου να αφομοιώσει αυτά που έβλεπα χωρίς να πιεστώ να ζωγραφίσω αυτό που ήδη είχα κατακτήσει στο παρελθόν. Ήρθα σε σύγκρουση με το εικαστικό μου έργο για να δημιουργήσω κάτι νέο, κάτι που δεν είχα ζωγραφίσει ξανά. Κατά κάποιον τρόπο, σκεφτόμουν πως ένας μονάχος και ένας καλλιτέχνης, παρά την απόσταση που τους χωρίζει, στις ζωές τους συμβαδίζουν ωστόσο παράλληλα: όλη αυτή η εσωτερική πάλη, ο σκοπός μιας ζωής, η αφοσίωση και προσήλωση στο έργο. Η υπομονή και η προσευχή του καθενός με τον δικό του τρόπο. Πάνω από όλα, η επίτευξη ενός έργου με τον πιο αληθινό τρόπο. «Ψάχνουμε και εμείς “το φως το αληθινό”» (Ημερολόγιο, 4 Ιουνίου 2021)».

Επιμελητής προγράμματος: Αναστάσιος Ντούρος Επιμέλεια έκθεσης: Γιάννης Μπόλης, Ιστορικός τέχνης

Κατά τη διάρκεια της έκθεσης παρέχεται η δυνατότητα ξεναγήσεων σε μαθητές, φοιτητές και οργανωμένες ομάδες. Για περισσότερες πληροφορίες καλέστε στο 2310263308.

Αγιορειτική Εστία, Μέγαρο Νεδέλκου, Εγνατία 109, Θεσσαλονίκη | Διάρκεια έκθεσης: 29 Ιουνίου έως 11 Οκτωβρίου | Ωράριο λειτουργίας: Παρασκευή 09:00-20:00, Σάββατο 09:00-15:00, Κυριακή κλειστά | Είσοδος ελεύθερη 

Έκθεση «Μαριάννα Ιγνατάκη. Οι Σοφοί, τα Πράσινα Άλογα και Μερικά Ακόμα Κτήνη» | ΜΟMus Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης-Συλλογές Μακεδονικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης και Κρατικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης

Ποιος είπε ότι το καλοκαίρι η πόλη στεγνώνει από τέχνη;

Σε έναν κόσμο που αυξάνεται η εχθρότητα προς οποιοδήποτε άτομο τολμά να αμφισβητήσει τα όρια και τα σύνορα σωμάτων και γης, σε μια κοινωνία που η έννοια του φύλου περιλαμβάνει μέσα του όλα τα άγχη, τις νευρώσεις αλλά και τους προβληματισμούς του σύγχρονου ανθρώπου, τα… πλάσματα της εικαστικού Μαριάννας Ιγνατάκη συνθέτουν μια ουτοπία, έναν τόπο εναλλακτικών κοινοτήτων, όπου όλοι μας χωράμε και μπορούμε να είμαστε ελεύθεροι. Η ατομική της έκθεση με τίτλο «Οι Σοφοί, τα Πράσινα Άλογα και Μερικά Ακόμα Κτήνη» που θα παρουσιαστεί στο MOMus-Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης στη Θεσσαλονίκη από τις 5 Ιουνίου έως τις 14 Σεπτεμβρίου 2025 αποτελεί τη δεύτερη παραγωγή στον χώρο Case Studio του μουσείου, ο οποίος είναι αφιερωμένος στο εδώ-και-τώρα της σύγχρονης τέχνης, επιδιώκει να προσφέρει ορατότητα σε νέους και καταξιωμένους καλλιτέχνες και να φέρει το μουσείο ακόμη πιο κοντά στη σύγχρονη καλλιτεχνική δημιουργία.

Με όχημα την ακουαρέλα, το σχέδιο, τη ζωγραφική και τις γλυπτικές εγκαταστάσεις, η Μαριάννα Ιγνατάκη δημιουργεί χαρακτήρες εκτός ορίων, πλαισίων και ταυτοτήτων, μέσα σ’ ένα σουρεαλιστικό σύμπαν. Το έργο της κυμαίνεται από μινιμαλιστικές σκηνές και πορτρέτα μέχρι υπερβολικές, κιτς, συνθέσεις εμπνευσμένες από το ροκοκό. Οι επιρροές της από την προσωπική της πορεία στην Ελλάδα, στην Κίνα και στη Γερμανία και ο δανεισμός ανθρωπολογικών στοιχείων και από τις τρεις αυτές κουλτούρες είναι εμφανείς σε όλες τις εικαστικές της αποτυπώσεις, τονίζοντας ότι ο τρόμος, ο φόβος αλλά και τα «τέρατα» είναι τα ίδια παντού και μας ενώνουν όλους παντού.

Επιμέλεια: Θοδωρής Μάρκογλου, Ιστορικός της τέχνης, Επιμελητής MOMus-Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης

Η Μαριάννα Ιγνατάκη γεννήθηκε στη Θεσσαλονίκη (1977). Σπούδασε Αρχιτεκτονική στο Technische Universität της Βιέννης και Εικαστικές Τέχνες στη Σχολή Καλών Τεχνών του Saint-Etienne.

Έχει παρουσιάσει πολλές ατομικές εκθέσεις όπως (επιλογή): The Secret Garden στη γκαλερί Reiter, Λειψία (2023), The Hole στη γκαλερί Bark Berlin (2021), Pleasure Drive, In A Deep, Dark Forest They Were Braiding The Beards Of Parrots In Love στη γκαλερί CAN Christina Androulidaki, Αθήνα (2019) και στη Δημοτική Πινακοθήκη Θεσσαλονίκης, Αλατζά Ιμαρέτ, Θεσσαλονίκη (2018), The End of Magic στο Outpost Slotervaart, Άμστερνταμ (2012), Sphinx στο Fake Space, Πεκίνο (2011), This Joke Ain’t Funny Anymore στη γκαλερί Ζήνα Αθανασιάδου, Θεσσαλονίκη (2009) κ.α.

Έχει επίσης συμμετάσχει σε πολλές ομαδικές εκθέσεις στην Ευρώπη, την Κίνα και τις ΗΠΑ, όπως: Η σαγήνη του αλλόκοτου στην Εθνική Πινακοθήκη της Αθήνας (2025), TERRA DIASPORA – Changing Worlds, Kunstverein Göttingen (2024), A:PRÉS D:ESSÉRT, A:D: Curatorial, Βερολίνο (2023), Kreatur, Reiter galleries, Βερολίνο, (2022), Drawing Wow, Minuseins, Βιέννη (2022), KI-ΝΗΜΑΤΑ στο Μουσείο Μπουμπουλίνας, Σπέτσες (2021), Gods and Monsters, Blick Auf Die Jüngste Vergangenheit, Kunstverein Montez, Φρανκφούρτη (2021), Homeostasis, Frontviews στο Heit, Βερολίνο (2019), Athens Photo Festival, Μουσείο Μπενάκη, Αθήνα (2019), Am I that name or that image, MoCA Skopje (2019), Reverse the Perspective, Xiangsi Art Museum, Tianjin (2015), Διάλογος μεταξύ Κινέζων και διεθνών καλλιτεχνών, Taihang Huang Shan, Μουσείο του Πανεπιστημίου Renmin, Πεκίνο (2014) κ.α.

Μεταξύ 2010-2017 η Μαριάννα Ιγνατάκη είχε την έδρα της στο Πεκίνο. Σήμερα ζει και εργάζεται μεταξύ Βερολίνου και Αθήνας.

MOMus-Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης-Συλλογές Μακεδονικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης και Κρατικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης, εντός ΔΕΘ-Helexpo, Θεσσαλονίκη | Διάρκεια έκθεσης:  05 Ιουνίου έως 14 Σεπτεμβρίου | Ωράριο λειτουργίας: Παρασκευή – Κυριακή 10:00-18:00

Έκθεση «Ο Βασιλιάς είναι Γυμνός. Βασιλακάκης, Γκόκας, Παπαηλιάκης» | MOMus-Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης-Συλλογές Μακεδονικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης και Κρατικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης

Με την παραδοχή ότι οι ικανότεροι παρατηρητές του κόσμου είναι είτε ζωγράφοι/καλλιτέχνες είτε επιστήμονες, η έκθεση στο MOMus-Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης στη Θεσσαλονίκη με τον ευρηματικό τίτλο «Ο Βασιλιάς είναι Γυμνός» από τις 12 Ιουνίου έως τις 14 Σεπτεμβρίου 2025 θέτει στο κέντρο της την φράση από το γνωστό παραμύθι του Άντερσεν και αναγνωρίζει ως πρωταγωνιστές τους καταξιωμένους ζωγράφους Βασίλη Βασιλακάκη, Βαγγέλη Γκόκα και Ηλία Παπαηλιάκη.

Kαθώς η σύγχρονη εποχή λατρεύει μανιακά και ταυτόχρονα προσπερνά βιαστικά την εικόνα, αυτοί οι τρεις ζωγράφοι επιλέγουν να παρατηρήσουν τον κόσμο ακίνητοι – όχι από αντίδραση, αλλά από σεβασμό στην εικόνα. Οι Βασιλακάκης (γεν. 1968), Γκόκας (γεν. 1969) και Παπαηλιάκης (γεν. 1970) παρουσιάζουν τα ζωγραφικά τους έργα σε μια ενιαία έκθεση, όπου έχουν από κοινού αποφασίσει όχι να συγκριθούν αλλά να συνεχίσουν έναν καλλιτεχνικό διάλογο, επιτρέποντας στις υφές, στις βαθιές σκιές και στα χρώματα να συνομιλήσουν. Επιχειρείται εντέλει να παρουσιαστεί μια σπάνια καλλιτεχνική γενιά και φιλία τριών δημιουργών, αποσκοπώντας στην ανάδειξη της δύναμης της εικόνας να αποδομεί εκ βάθρων το πραγματικό. Η έκθεση αποτελεί μια σιωπηλή εξέγερση της ζωγραφικής: για το τέλος της, που κάθε τόσο επανακηρύσσεται και κάθε φορά πανηγυρικά διαψεύδεται· για το μοναδικό της τρόπο να γεννά εικόνες που δεν υπάρχουν και να αναπαριστά όσα ποτέ δεν βλέπουμε με την πρώτη ματιά. Επιμέλεια: Αρετή Λεοπούλου, Γιάννης Μπόλης, Ιστορικοί της τέχνης, Επιμελητές MOMus

MOMus-Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης-Συλλογές Μακεδονικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης και Κρατικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης, εντός ΔΕΘ-Helexpo, Θεσσαλονίκη | Διάρκεια έκθεσης:  12 Ιουνίου έως 14 Σεπτεμβρίου | Ωράριο λειτουργίας: Παρασκευή – Κυριακή 10:00-18:00

Έκθεση «Γιάννης Μενεσίδης: Ο ζωγράφος της “κεκρυμμένης” χαράς» | Τελλόγλειο Ίδρυμα Τεχνών ΑΠΘ

«Παραλληλίζω τη ζωγραφική μου με τη ροδιά που μεταφέρει έννοιες κεκρυμμένης χαράς. Γλυκαίνομαι, χάνομαι και αποσαθρώνομαι στη ζωγραφική επιφάνεια. Φορώ ρούχα δανεικά, σκορπίζομαι και γίνομαι πολύμορφος. Κοπιάζω, απογοητεύομαι, η επιφάνειά μου όταν φωτίζεται δωρεάν, υπερίπταμαι…». Με αυτά τα λόγια περιγράφει τις δημιουργίες του ο ζωγράφος Γιάννης Μενεσίδης ο οποίος φιλοξενείται στη νέα έκθεση που διοργανώνει το Τελλόγλειο Ίδρυμα Τεχνών ΑΠΘ στη Θεσσαλονίκη.

Στην έκθεση παρουσιάζονται 46 έργα του ζωγράφου των τελευταίων δύο δεκαετιών, έχει τίτλο «Γιάννης Μενεσίδης: Ο ζωγράφος της «κεκρυμμένης» χαράς» και θα εγκαινιαστεί σήμερα, Τετάρτη 7 Μαΐου 2025, στις 19:00, στο Τελλόγλειο (Αγίου Δημητρίου 159Α)

Τα έργα του, σε σινική μελάνη, τέμπερα και λαδοπαστέλ χαρακτηρίζονται από τον πολλαπλασιασμό των μοτίβων, τη γοητεία της επιφάνειας και τη σχηματοποίηση των μορφών. Ο άνθρωπος κατέχει κεντρική θέση στην τέχνη του είτε πρόκειται για θρησκευτικά είτε για λαϊκά θέματα. Παράλληλα, η φύση εμφανίζεται διαρκώς σαν θεματική: στην επιβλητική παρουσία δέντρων (πλατάνια, οξιές, ελιές, πεύκα), στη βλάστηση και στα πουλιά, στον βυθό της θάλασσας, στο υδάτινο στοιχείο και στα τοπία (η Σάμος, τα βράχια της Καππαδοκίας, το φαράγγι της Βίκου, τα Φηρά στη Σαντορίνη, η έρημος της Ιορδανίας κτλ.).

Ο Miguel Fernández Belmonte, Ιστορικός Τέχνης και Επιμελητής του Τελλογλείου σημειώνει μεταξύ άλλων ότι «στα έργα του Μενεσίδη, είτε πρόκειται για τοπία, είτε για θρησκευτικά ή λαϊκά θέματα (παζάρια, γιορτές), υπάρχει πάντα ο άνθρωπος, ως σχήμα και ως σύμβολο. Είναι μια τέχνη αποδεσμευμένη από τη φυσιοκρατική αναπαράσταση, πνευματική και συμβολική που δεν εγκλωβίζεται σε μια αυστηρή μεθοδολογία ή φόρμουλα. Είναι μια τέχνη που επιτρέπει την αυτογνωσία και την εξερεύνηση, γεμάτη διάχυτη χαρά, γαλήνη και ελπίδα. Παρατηρείται στη ζωγραφική του μια παράλληλη διεύρυνση σε σχέση με τη πινελιά.

Στα πρώιμα έγχρωμα του έργα, οι πινελιές είναι μικρές, στρόγγυλες και γραμμοειδές και συνθέτουν αλλεπάλληλες στρώσεις που πυκνώνουν και δημιουργούν βάθος. Στις τελευταίες δεκαετίες το χρώμα του αποτελείται από μεγάλες επιφάνειες οι οποίες δημιουργούν μεγαλύτερες αντιθέσεις. Ταυτόχρονα, σημαντική είναι σε αυτούς τους πίνακες η επίτευξη μιας διάχυτης και ισορροπημένης έντασης χωρίς υπερβολές, αποτέλεσμα στο οποίο συμβάλει η έλλειψη φωτοσκίασης». Επίσης, ο ίδιος αναφερόμενος στην έκθεση Μενεσίδη έχοντας και την επιμέλεια της έκθεσης επισημαίνει πως «στο άλλο μεγάλο σύνολο της εικαστικής του παραγωγής, στα ασπρόμαυρα έργα σε σινική μελάνη, όλη η επιφάνεια αποκτάει μια ιδιαίτερη δυναμική κυρίως σε δύο κατευθύνσεις. Η μια αφορά τις πυκνώσεις των γραμμών που «υφαίνουν» τις σκιές και τις λευκές επιφάνειες που συνθέτουν τα “φωτίσματα”.

Η άλλη αφορά τον διαμερισμό των μορφών σε επί μέρους σχήματα – μορφές. Αυτός ο πολλαπλασιασμός των μοτίβων και οι αντιθέσεις του άσπρου και του μαύρου ενεργοποιούν, παρά την έλλειψη γραμμικής προοπτικής, τη δισδιάστατη επιφάνεια και προκαλούν μια αίσθηση βάθους. Χαρακτηριστικές είναι, επίσης, οι μικρές διαστάσεις των έργων του, οι αλλαγές της κλίμακας (ό, τι θεωρείται πιο σημαντικό απεικονίζεται σε μεγαλύτερο μέγεθος) και η σχηματοποίηση των μορφών που συμβάλλει στην ομογένεια της ζωγραφικής επιφάνειας».

Η Αλεξάνδρα Γουλάκη-Βουτυρά, Ομότιμη Καθηγήτρια ΑΠΘ και Γενική Διευθύντρια του Τελλογλείου Ιδρύματος μιλώντας για τον Μενεσίδη και τη νέα έκθεση που φιλοξενείται στον εκθεσιακό χώρο του μουσείου υπογραμμίζει πως «με αφάνταστη υπομονή και επιμέλεια δουλεύει αρχικά μικρογραφικά τα σχέδιά του με μελάνι: δημιουργεί αραβουργήματα που μοιάζει να χρειάζεται μεγεθυντικός φακός για να αναδειχθούν οι λεπτές λεπτομέρειες, να διαβαστούν συμπιλήματα και σύμβολα. Τα θέματά του, κυρίως θρησκευτικά, περιέχουν κείμενα κρυπτογραφημένα που ταυτόχρονα λειτουργούν εικαστικά στη ζωγραφική σύνθεση. Η ζωγραφική επιφάνεια γεμίζει ασφυκτικά -χωρίς κενό- από επαναλαμβανόμενα γεωμετρικά μοτίβα, στιγμές, τα οποία υφαίνουν έναν καμβά πάνω στον οποίο αναπτύσσεται το θέμα. Για τη σύνθεση, συνήθως δισδιάστατη, επιλέγει διάφορες οπτικές, από ψηλά, κατενώπιον, από χαμηλά, αποφεύγοντας την προοπτική. Έχοντας ζήσει σε αστικά κέντρα για μικρά ή μεγάλα διαστήματα (Δράμα, Θεσσαλονίκη, Καβάλα, Ξάνθη, Θάσο, Σάμο, Χαλκιδική) κινείται ανάμεσα στον πραγματικό χώρο και την ονειρική του πλευρά, ανάμεσα σε αγγέλους, βίους αγίων, θρησκευτικές γιορτές, πανηγύρια, μικρομάγαζα».

Η κ. Γουλάκη-Βουτυρά τονίζει επίσης πως η έκθεση του Μενεσίδη στο Τελλόγλειο λειτουργεί και «επιπλέον ως αναφορά και τιμή στον δάσκαλο Πεντζίκη, μας εισάγει στον χώρο της Διαγωνίου του Χριστιανόπουλου με την οποία ο Μενεσίδης συνεργάστηκε στη διάρκεια 20 χρόνων (1975-1995) και η οποία θα αποτελεί μέρος του αφιερώματος στην εικαστική ιστορία της Θεσσαλονίκης στο πλαίσιο του εορτασμού για τα 25 χρόνια λειτουργίας του Τελλογλείου Ιδρύματος».

Τελλόγλειο Ίδρυμα Τεχνών ΑΠΘ, Αγ. Δημητρίου 159Α, Θεσσαλονίκη | Διάρκεια έκθεσης: 07 Μαΐου έως 28 Σεπτεμβρίου | Ωράριο λειτουργίας: Παρασκευή 09:00-14:00, Σάββατο & Κυριακή 10:00-18:00

Έκθεση «Χρήστος Αλαβέρας: Ζωγραφοπατήματα ώς το Τελλόγλειο και πέρα» | Τελλόγλειο Ίδρυμα ΑΠΘ

Έργα του Χρήστου Αλαβέρα από την πρώιμη φάση έως και σήμερα, κάποια από αυτά μνημειακών διαστάσεων, που θα συναρπάσουν και θα συγκλονίσουν το κοινό, περιλαμβάνει η νέα έκθεση που διοργανώνει το Τελλόγλειο Ίδρυμα Τεχνών ΑΠΘ στη Θεσσαλονίκη.

Η καλλιτεχνική πορεία του Χρήστου Αλαβέρα, που μετράει περισσότερα από 40 χρόνια, παρουσιάζεται στην αναδρομική έκθεση με τίτλο «Χρήστος Αλαβέρας: Ζωγραφοπατήματα ώς το Τελλόγλειο και πέρα», η οποία θα εγκαινιαστεί την Τρίτη 8 Απριλίου στις 19:30 και θα διαρκέσει έως και τις 7 Σεπτεμβρίου 2025.

Οι επιμελητές της έκθεσης του Τελλογλείου Νίκος Βιάνας και Ραφαέλα Νίκα επισημαίνουν ότι «παρουσιάζονται δημιουργίες πρωτότυπες από ποικίλα υλικά -κάρβουνο, μολύβι, λάδια, ακρυλικά- και τα έργα του άλλοτε εμπνευσμένα από τη λογοτεχνία και την ποίηση, άλλοτε να αφηγούνται ιστορίες προσωπικού ή κοινωνικοπολιτικού χαρακτήρα, αλλά πάντα δίνουν το χαρακτηριστικό ύφος του καλλιτέχνη». Οι ίδιοι τονίζουν πως «πρόκειται για μια στάση καλλιτεχνικής έκφρασης που μετουσιώνεται σε πληθωρική δημιουργία, με κύριο μέσο το σχέδιο και ανθρωποκεντρική θεματολογία, αξιοποιώντας κυρίως την εξπρεσιονιστική αποτύπωση εκφράσεων προσώπων, γνωστών και μη, όπως ο Τραμπ, ο Σόιμπλε, ο Μπέκετ, ο Κάφκα κ.ά».

Η Γενική Διευθύντρια Τελλογλείου Ιδρύματος, Ομότιμη Καθηγήτρια ΑΠΘ, Αλεξάνδρα Γουλάκη-Βουτυρά σημειώνει ότι «η αναδρομική του Χρήστου Αλαβέρα τη χρονιά που το Τελλόγλειο συμπληρώνει 25 χρόνια λειτουργίας αποτελεί το επιστέγασμα (και όχι το τέρμα) μιας μακρόχρονης σχέσης, μιας μακράς φιλίας που έχει τις ρίζες της στην Αλίκη Τέλλογλου. Γιατί εκεί στη δεκαετία του ’80 έζησα και μοιράστηκα μαζί της τη συνάντηση με τον Χρήστο, με τη δουλειά του (ψυχοπαθείς της Λέρου), που η Αλίκη θαύμαζε, υποστήριζε με πάθος εξαρχής. Ο Χρήστος, σπουδαίος καλλιτέχνης, προικισμένος με έμφυτο ταλέντο, που αναπτύχθηκε σε γόνιμο έδαφος με λογοτεχνικές-ποιητικές καταβολές (γιος του Τηλέμαχου και της Ρούλας Αλαβέρα), έχει γαλουχηθεί στη λογοτεχνία, στην ποίηση, στο θέατρο, παρέα με τους Μπρεχτ, Μπέκετ, Όργουελ, Κόλβιτς, Σολωμό κ.ά.». Η κ. Γουλάκη – Βουτυρά αναφερόμενη στον Χρήστο Αλαβέρα επισημαίνει πως πρόκειται για «χαρακτηριστική περίπτωση αγνού καλλιτέχνη, αφοσιωμένου σε αξίες, με ιδιορρυθμίες που συναντούμε σε ιδιοφυή άτομα εκτός μέτρου, πιστεύει απόλυτα στη δύναμη της τέχνης. «Ο κίνδυνος δεν είναι να μην έχω ψωμί να φάω, αλλά να χάσω την πίστη μου σ’ αυτό που κάνω» (το δανείζεται από τον Μάκη Θεοφυλακτόπουλο). Αυτή τη στάση τη μετατρέπει σε πληθωρική έκφραση με κύριο μέσο το σχέδιο, την ανθρωποκεντρική θεματολογία, αξιοποιώντας κυρίως την εξπρεσιονιστική αποτύπωση εκφράσεων προσώπων-πορτρέτων. Μια ζωγραφική που αντλεί από το οπτικό ερέθισμα -συνήθως την ανθρώπινη μορφή- το μεταφέρει με κάρβουνο ή χρώμα σε γρήγορη νευρική γραφή-χειρονομία, συχνά σε μεγάλες επιφάνειες όπου έντονα συναισθήματα, βιωματικά στοιχεία αναπτύσσονται σε ένα συναρπαστικό πηγαίο ειλικρινή σχολιασμό στιγμών που επιλέγει να κρατήσει στο χαρτί».

Η Γενική Διευθύντρια του Τελλογλείου μιλώντας για τον Χρήστο Αλαβέρα τονίζει πως «με την ευαισθησία που τον διακρίνει αντιμετωπίζει σύγχρονα προβλήματα της ανθρώπινης ύπαρξης, μεταφυσικά, ηθικά, πολιτικά, μάχεται για το μάθημα της τέχνης στα σχολεία, καυτηριάζει αδικίες, συχνά καυστικά και ανελέητα, με δικό του ιδιότυπο χιούμορ, συμπάσχει, στέκει με τρυφερότητα κοντά στους πρόσφυγες, στις κάθε είδους καταστροφές».

Τελλόγλειο Ίδρυμα Τεχνών ΑΠΘ, Αγ. Δημητρίου 159Α, Θεσσαλονίκη | Διάρκεια έκθεσης: 08 Απριλίου έως 07 Σεπτεμβρίου | Ωράριο λειτουργίας: Παρασκευή 09:00-14:00, Σάββατο & Κυριακή 10:00-18:00

«Μες στο Μουσείο δημιουργώ!» Δημιουργικά Εργαστήρια | Μουσείο Μακεδονικού Αγώνα

Email Image

Δημιουργικά Εργαστήρια Σεπτεμβρίου στο ΙΜΜΑ για παιδιά 5-11 ετών

Με γενικό τίτλο «Μες στο Μουσείο δημιουργώ!» με κέφι, φαντασία και εξερευνητική διάθεση υποδεχόμαστε το φθινόπωρο και μετατρέπουμε το Μουσείο σε ένα πολύχρωμο εργαστήριο τέχνης, ιστορίας και δημιουργίας!

Τα διαθεματικά εργαστήρια εκπαίδευσης και ψυχαγωγίας του ΙΜΜΑ απευθύνονται σε παιδιά ηλικίας 5-11 ετών και θα λάβουν χώρα 1-5 Σεπτεμβρίου 2025, στις αίθουσες του Μουσείου Μακεδονικού Αγώνα και τον αύλειο χώρο του παρακείμενου 43ου Δημοτικού σχολείου Θεσσαλονίκης.

Η θεματική των δραστηριοτήτων  εστιάζει στην καλλιέργεια ήπιων και ψηφιακών δεξιοτήτων σε ένα οργανωμένο και ελκυστικό μουσειακό περιβάλλον γεμάτο ερεθίσματα, υλικό προς παρατήρηση και πολυεπίπεδη επεξεργασία. Το πρόγραμμα σχεδιάστηκε διεπιστημονικά ώστε να ικανοποιεί την περιέργεια και τη δημιουργική έμπνευση των παιδιών διαφορετικών ηλικιών και προάγει την επικοινωνία, τη συναισθηματική έκφραση, την αλληλεπίδραση και τη συνεργασία μεταξύ τους, ενώ προβλέπει χρόνο τόσο για ατομική δράση όσο και για ομαδικές εργασίες και παιχνίδια σε εσωτερικό και εξωτερικό χώρο.

Το περιεχόμενο του προγράμματος περιλαμβάνει πρωτότυπες μουσειοπαιδαγωγικές δράσεις όπου τα παιδιά :

  • Έρχονται σε επαφή με τα εκθέματα, τα διοράματα του Μουσείου αλλά και τα υλικά που συνθέτουν τα εικαστικά έργα της περιοδικής έκθεσης του ΙΜΜΑ: «ΓΥΝΑΙΚΕΣ, η δύναμη της δημιουργίας»!
  • Πειραματίζονται με τις διαφορετικές υφές, τα χρώματα και τους συνδυασμούς των υλικών και αποκρυπτογραφούν τα μηνύματα των καλλιτεχνών και τις πληροφορίες για τη ζωή και τη θέση των γυναικών στην κοινωνία, μέσα στο πέρασμα του χρόνου.
  • Ανακαλύπτουν κοινά στοιχεία και μοτίβα ανάμεσα στα εκθεσιακά έργα και τις παραδοσιακές φορεσιές αλλά και την αρχιτεκτονική διακόσμηση του νεοκλασικού κτηρίου και χρησιμοποιούν διάφορες τεχνικές δημιουργώντας τα δικά τους πρωτότυπα εικαστικά έργα.
  • Γίνονται μικροί ερευνητές και οργανώνουν ομάδες εργασίας στο Κέντρο Έρευνας του ΙΜΜΑ! Περιηγούνται στο ψηφιακό αποθετήριο του Μουσείου και ανακαλύπτουν κοινωνικές, λαογραφικές και ιστορικές συνδέσεις μεταξύ των ιστοριών που «αφηγούνται» τα έργα της έκθεσης  στη σύγχρονη εποχή και των εκθεμάτων που φωτογραφίζουν τη ζωή στη Μακεδονία των αρχών του 20ου αιώνα.
  • Εμπλέκονται σε ψηφιακά παιχνίδια λαογραφίας και ρομποτικής!

Αντικείμενα, κειμήλια και ενδυμασίες ζωντανεύουν μέσα από τις προφορικές και εικαστικές αφηγήσεις των παιδιών, που δημιουργούν σύγχρονες μικρο-ιστορίες και μουσικοθεατρικές παρουσιάσεις. Το τελικό αποτέλεσμα των δράσεων παίρνει τη μορφή ενός καλλιτεχνικού δρώμενου, το οποίο παρουσιάζεται στους γονείς και φίλους του Μουσείου την ημέρα λήξης των εργαστηρίων!

Όπως κάθε χρόνο, εξειδικευμένοι συνεργάτες του ΙΜΜΑ θα υλοποιήσουν ξεχωριστά workshops (comic, ψηφιακές δράσεις, εικαστικά) και αθλητικά παιχνίδια: Θωμάς Δήμος, Καθηγητής Φυσικής Αγωγής-Προπονητής Τένις, Χριστίνα Καραπά Med, Νηπιαγωγός – Επιμορφώτρια Β’ επιπέδου στις ΤΠΕ, Δημήτρης Τρακόσας, Graphic designer – Εικονογράφος, Αφροδίτη Ρίζου, Εκπαιδευτικός – Συγγραφέας

*Μουσείο Μακεδονικού Αγώνα και 43ο Δημοτικό Σχολείο (αύλειος χώρος πλησίον του Μουσείου)| Διάρκεια εργαστηρίων: 1- 5 Σεπτεμβρίου 2025 | Ώρες λειτουργίας: 8:30-9:00 (προσέλευση) – 14:30-15:00 (αποχώρηση) | Κόστος συμμετοχής: 65 ευρώ το άτομο / όλη η εβδομάδα, 60 ευρώ το άτομο (για αδέρφια) Πληροφορίες και δηλώσεις συμμετοχής: 2310 229778 / [email protected]

Λόγω των περιορισμένων θέσεων, θα τηρηθεί αυστηρή σειρά προτεραιότητας.

Φεστιβάλ «Γεύσεις Θεσσαλονίκης Εκλεκτές» – Πάρκο Ξαρχάκου

Φεστιβάλ με θέμα τον γαστρονομικό πολιτισμό, με τίτλο «Γεύσεις Θεσσαλονίκης Εκλεκτές», διοργανώνει στη Θεσσαλονίκη η ΑΝΕΘ ΑΟΤΑ στο Πάρκο Ξαρχάκου (Πάρκο Χάνθ) στις 04 & 05 Σεπτεμβρίου 2025. 

Το φεστιβάλ εντάσσεται στο πλαίσιο του Διατοπικού Σχεδίου Συνεργασίας «Γεύσεις Ελλήνων Εκλεκτές ΙΙ: Ελληνικός Γαστρονομικός Πολιτισμός» του τοπικού προγράμματος CLLD/LEADER ( Λαγκαδά, Βόλβη, κλπ), Μέτρο 19, Υπόμετρο 19.3, του ΠΑΑ 2014-2020  

Η δράση έχει θέμα τη στήριξη και θέσπιση φεστιβάλ και εκδηλώσεων με βασική επιδίωξη την παρουσίαση του τοπικού γαστρονομικού πολιτισμού με ενδιαφέροντα, καινοτόμο και ελκυστικό τρόπο.  

Παραγωγοί προϊόντων των περιοχών παρέμβασης του τοπικού προγράμματος θα συμμετάσχουν στο φεστιβάλ με την παρουσία, έκθεση και γευστική δοκιμή των προϊόντων τους, σε ειδικά διαμορφωμένο χώρο εντός του πάρκου, δίπλα στο σιντριβάνι από την πλευρά της παραλίας. 

Σκοπός είναι η γνωριμία του κοινού με τα προϊόντα, η ενίσχυση της εξωστρέφειας των παραγωγών, καθώς και η ένταξη των προϊόντων τους σε ζωντανές γαστρονομικές δράσεις. 

Κατά τη διάρκεια του φεστιβάλ  θα πραγματοποιηθούν ζωντανές μαγειρικές από διακεκριμένους σεφ της πόλης. Το κοινό θα έχει τη δυνατότητα να παρακολουθήσει, να μάθει και – φυσικά – να δοκιμάσει τις παρασκευές, συνδέοντας τη γνώση με τη βιωματική εμπειρία. 

Ειδικά διαμορφωμένος χώρος θα υπάρχει και για τα παιδιά ώστε να γνωρίσουν τη γαστρονομία και τον πολιτισμό της Θεσσαλονίκης και να διασκεδάσουν με παιχνίδια που συνδυάζουν όλες τις αισθήσεις. 

Η έναρξη της διοργάνωση είναι την Πέμπτη 04 Σεπτεμβρίου 2025, στις 18.00 το απόγευμα και οι εκδηλώσεις θα λάβουν χώρα το απόγευμα της Πέμπτης και της Παρασκευής.

''''

Το Κτήμα Γεροβασιλείου αποχαιρετά το καλοκαίρι και καλωσορίζει τη νέα αμπελοοινική χρονιά με μία προβολή της ταινίας  «WISHBONE» της Πέννυς Παναγιωτοπούλου, την Κυριακή, 7 Σεπτεμβρίου 2025, στις 20:30, στον κήπο του Κτήματος.

Πρόγραμμα προβολής:

19:30, το καλωσόρισμα με ένα ποτήρι κρασί 20:30, η προβολή της ταινίας στον κήπο του Κτήματος. Η βραδιά θα κλείσει με συζήτηση, με τη σκηνοθέτη Πέννυ Παναγιωτοπούλου και τη σεναριογράφο Κάλλια Παπαδάκη. Η ταινία θα προβληθεί στα Ελληνικά, με αγγλικούς υπότιτλους (Διάρκεια: 123 λεπτά. Καταλληλότητα: Κ12) Στο πλαίσιο της προβολής, το Μουσείο Οίνου θα είναι επισκέψιμο 19:30-20:30.

ΤοWISHBONE (2024) είναι ένα σκληρό κοινωνικό δράμα που διαδραματίζεται στη Νέα Πέραμο, ένα  κάποτε ανθηρό, αλλά υποβαθμισμένο προάστιο, και στις γειτονιές του Πειραιά. Η ταινία ακολουθεί τον Κώστα, έναν νεαρό σεκιουριτά σε δημόσιο νοσοκομείο, ο οποίος μετά τον ξαφνικό θάνατο του μεγαλύτερου αδελφού του, αναγκάζεται να γίνει κηδεμόνας της ανιψιάς του, ενώ ταυτόχρονα πνίγεται από τα χρέη του σπιτιού της οικογένειάς τους. Απελπισμένος, δέχεται την πρόταση ενός τραυματιοφορέα, ο οποίος του προσφέρει βοήθεια. Η βοήθεια αυτή όμως, έρχεται με ένα τίμημα.

*Κτήμα Γεροβασιλείου | Κυριακή 7 Σεπτεμβρίου στις 19:30 | Είσοδος Ελεύθερη

Σχετικά Αρθρα
Σχετικά Αρθρα