Οι εκδηλώσεις και οι εκθέσεις της εβδομάδας στη Θεσσαλονίκη από 22/12 έως 28/12

Εσύ πως θα αποχαιρετήσεις το 2025; Υπάρχουν εκδηλώσεις που δεν πρέπει να χάσεις

Parallaxi
οι-εκδηλώσεις-και-οι-εκθέσεις-της-εβδο-1385534
Parallaxi

Ο Δεκέμβριος φτάνει στο τέλος του, τα Χριστούγεννα έρχονται, η πόλη μπαίνει σε ρυθμούς  γιορτής και είναι η ιδανική στιγμή για εσένα και την παρέα σου να αφήσετε πίσω την καθημερινότητα, να βγείτε από το σπίτι και να γεμίσετε με ενδιαφέρουσες επιλογές τη μέρα σας.

Παρακάτω συγκεντρώσαμε εκθέσεις με ξεχωριστό ενδιαφέρον και εκδηλώσεις που φέρνουν τον πολιτισμό ακόμη πιο κοντά, αφήνοντας αποτύπωμα στις τελευταίες μέρες του χρόνου.

Δες την πόλη από μια διαφορετική οπτική και ζήσε τον Δεκέμβριο — και το τέλος του 2025 — όπως του αξίζει.

Κάνε τον προγραμματισμό των εξόδων σου και άφησε τη μετακίνηση σου στην Uber. Φτάσε σε κάθε προορισμό εύκολα και άνετα με ένα Uber Taxi, απολαμβάνοντας κάθε στιγμή μέχρι και το τελευταίο λεπτό της χρονιάς.

Έκθεση φωτογραφίας Run For Your Life | Toss Gallery

Η έκθεση φωτογραφίας Run For Your Life εξερευνά την κατάσταση της επιθυμίας για απόδραση. Με μια ευγενική περιέργεια για τον καθημερινό κόσμο, ο Nikos On The Run (Νίκος Πασχάλης) αναζητά τη φυγή μέσα από τα πρόσωπα και τα σώματα της πόλης. Το κέλυφος μέσα στο οποίο ζούμε διαμορφώνει συχνά τοπία από τοίχους και καθρέφτες. Άλλοτε μας προστατεύει, άλλοτε μας περιορίζει, και συχνά μας αναγκάζει να αντικρίσουμε πτυχές του εαυτού μας που θα προτιμούσαμε να αποφύγουμε.

Το έργο του καλλιτέχνη επιχειρεί να εξερευνήσει την ένταση ανάμεσα στην προσωπική και κοινωνική σφαίρα. Δυο τόποι που συχνά εναλλάσσονται σε έναν ακατάπαυστο κύκλο φυγής.

Η έκθεση καλεί τον θεατή να σταθεί για μια στιγμή πριν το επόμενο βήμα, σε μια εποχή όπου το τρέξιμο μοιάζει να έχει γίνει μόνιμη συνθήκη, και να αναρωτηθεί: Τελικά τρέχουμε για να ξεφύγουμε ή για να βρεθούμε κάπου;

Διάρκεια έκθεσης:  έως Τρίτη 23 Δεκεμβρίου 2025 – Ωράριο λειτουργίας: Δευτέρα με Κυριακή 19:30 – 23:30 – Διεύθυνση: Toss Gallery (ημιόροφος) Βηλαρά 1, 54625, Θεσσαλονίκη – Είσοδος και από το La Doze bar

Έκθεση Αντικειμενικοί Διάλογοι | Ισλαχανέ

Η έκθεση, σε επιμέλεια του Βαγγέλη Ιωακειμίδη, φέρνει σε δημιουργική συνομιλία δύο διακριτές φωτογραφικές εργασίες των Χριστόφορου Δουλγέρη και Γιάννη Χατζηασλάνη.

Τα Visitations του Χατζηασλάνη χαρτογραφούν την αθέατη οργάνωση των μουσείων, ενώ τα Εξαρτήματα Μνήμης του Δουλγέρη προσεγγίζουν βιομηχανικές μηχανές σαν πορτρέτα με ποιητική διάσταση. Συνολικά παρουσιάζονται περισσότερα από 100 έργα, σε έναν ιστορικό χώρο που ενισχύει τη βιωματική εμπειρία του θεατή.

Η έκθεση πραγματοποιείται στο Ισλαχανέ, ένα ανακαινισμένο μνημείο βιομηχανικής κληρονομιάς που για δεκαετίες φιλοξενούσε τα εργαστήρια της ιστορικής σχολής και αναβαθμίστηκε ριζικά το 2017, όταν αποδόθηκε εκ νέου στο κοινό.

Διάρκεια: έως  7 Ιανουαρίου 2026 – Χώρος: Ισλαχανέ – Πολυχώρος Πολιτισμού – Ελ. Ζωγράφου 3, Θεσσαλονίκη 546 34 – Ώρες λειτουργίας: Δευτέρα – Παρασκευή: 10:00 – 14:00 │Τετάρτη: 17:00 – 20:00 – Σάββατο & Κυριακή: Κλειστά (Κλειστό την παραμονή Χριστουγέννων & Πρωτοχρονιάς) – Είσοδος: Ελεύθερη 

Παρουσίαση βιβλίου: Έγκλημα στον Σταθμό Βενιζέλου | Θέατρο Αμαλία

Το βιβλίο επιμελούνται ο Γιάννης Μυλόπουλος και η Πολυξένη Αδάμ-Βελένη και κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Παπαζήση.

Το ανά χείρας συλλογικό βιβλίο είναι μια ηθική οφειλή σε όλους όσοι αγωνίστηκαν για να διατηρηθούν κατά χώραν (in situ) οι αρχαιότητες με τον decuumanus maximus και τον cardo (το βυζαντινό σταυροδρόμι) ακέραιες, αδιατάρακτες και αυθεντικές στον Σταθμό Βενιζέλου του Μετρό Θεσσαλονίκης. Είναι μια επιστημονική οφειλή στους εργαζόμενους σε αυτόν τον Σταθμό και στο Μετρό που είδαν με τα μάτια τους την εφαρμογή της κατά χώραν λύσης και την ανατροπή της. Είναι μια μελλοντική οφειλή για τους επιστήμονες, τους αρχαιόφιλους και τις επόμενες γενιές για να αντιληφθούν τους πραγματικούς λόγους αυτής της εγκληματικής απόσπασης και επανασυγκόλησης ενός μοναδικού μνημειακού αρχιτεκτονικού συνόλου στην καρδιά της ρωμαϊκής και βυζαντινής Θεσσαλονίκης, που όμοιό του δεν υπήρξε ποτέ και σήμερα δεν υπάρχει πια παρά μόνον ως αναπαράσταση. Είναι μια κοινωνική οφειλή προκειμένου να αποφευχθούν παρόμοιες “λύ- σεις” που εξυπηρετούν αποκλειστικά και μόνον αλλότρια συμφέροντα και όχι το κοινό, δημόσιο συμφέρον.

Τα είκοσι κείμενά του, το καθένα από την σκοπιά του ειδικού στον τομέα του, τεκμηριώνουν με ευσύνοπτο τρόπο την εφικτότητα της κατά χώραν λύσης η οποία είχε αρχίσει να εφαρμόζεται κατά τα έτη 2016-2019 και διακόπηκε σε προχωρημένο στάδιο για να ανατραπεί και να επανέλθει η προτέρα απόφαση για απόσπαση και σκηνική επανατοποθέτηση των κατατετμημένων αρχαιοτήτων.

Δευτέρα 22 Δεκεμβρίου, Θέατρο Αμαλία (Αμαλίας 71, Ευζώνων Θεσσαλονίκη), ώρα 18:00 

Έκθεση Γιώργος Τσακίρης Ζωγραφική/Αναδρομική | Casa Bianca

Η έκθεση που διοργανώνεται από τον Δήμο Θεσσαλονίκης και τη Δημοτική Πινακοθήκη, παρουσιάζει έργα ζωγραφικής, χαρακτικά, σχέδια και κατασκευές του εικαστικού και Ομότιμου Καθηγητή της Ανώτατης Σχολής Καλών Τεχνών του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης, Γιώργου Τσακίρη.

Όπως αναφέρει ο Ιστορικός της Τέχνης και επιμελητής της έκθεσης Γιάννης Μπόλης: “Η έκθεση αποτελεί μια καλή αφορμή να «ανακαλύψουμε» έναν διαφορετικό Γιώργο Τσακίρη με ζωγραφικές συνθέσεις και χαρακτικά κυρίως από τις δεκαετίες του 1970 και 1980, καθώς και σχέδια με μολύβι και στιλό – μια σημαντική, αν και άγνωστη σε πολλούς, δουλειά του. Στα πρώτα αυτά έργα του ο εικαστικός εγείρει ζητήματα υπαρξιακής και οντολογικής τάξεως, επικαλείται μια βαθύτερη επικοινωνία, προτάσσει μια διαφορετική αντίληψη θέασης και ερμηνεία της ζωής.

Η σχεδιαστική οξύτητα, η βιαιότητα της χειρονομίας, τα έντονα χρώματα, οι παραμορφώσεις, οι γραφισμοί και οι αφαιρετικές απλοποιήσεις, η εξπρεσιονιστική ένταση και αδρότητα αλλά και η ποπ, κάποιες φορές, διάθεση συμβάλλουν στην υποβλητική ατμόσφαιρα των θεμάτων του. Σε ευθεία αντιστοιχία με ψυχικές και συναισθηματικές ή κοινωνικές και πολιτικές καταστάσεις, με ανθρώπινες συμπεριφορές, στην πορεία φανέρωσης ενός κρυμμένου νοήματος, ο Γιώργος Τσακίρης παρουσιάζει έναν κόσμο σε ταραχή, έναν ενδιάμεσο κόσμο, τη σκηνή ενός φανταστικού θεάτρου της ανθρώπινης ζωής.

Η πιο πρόσφατη ενότητα σχεδίων του με μπλε στιλό φέρνουν στο προσκήνιο και πάλι τον ζωγράφο Τσακίρη. Ένας ολόκληρος νέος κόσμος αναδύεται μέσα από αυτά τα σχέδια στο μεταίχμιο της φαντασίας και του ονείρου. Ένας μαγικός, ίσως και μετα-αποκαλυπτικός, κόσμος που κατοικείται από βατράχια και φίδια-δράκοντες, κολοκύθες, καρπούζια, μανιτάρια και κάκτους, πλοία, αεροπλάνα και βιομορφικά μοτίβα, ένας κόσμος με γυάλινες κατασκευές, αιχμηρά μαχαίρια και σφυριά. Εικόνες ενός παραμυθιού ή μιας σκληρής οικολογικής αλληγορίας, εικόνες που επικοινωνούν και επιβάλλονται με τις εξαιρετικές σχεδιαστικές τους ποιότητες.”

Διάρκεια έκθεσης: 18|12|2025 έως 14|02|2026 – Ημέρες και ώρες λειτουργίας: Τρ – Παρ 10.00 – 20.00|Σάβ 10.00 – 18.00 | Κυρ & Δευτ κλειστά – Είσοδος ελεύθερη – Τοποθεσία: Casa Bianca (Θεμιστοκλή Σοφούλη 2)

«ΤΕΧΝΗ – ΔΙΑΓΩΝΙΟΣ και το Μουσείο που δεν έγινε» | Τελλόγλειο Ίδρυμα Τεχνών ΑΠΘ

Η έκθεση αποτελεί ένα βλέμμα προς το πρόσφατο παρελθόν της Θεσσαλονίκης με κύριο άξονα δύο εικαστικές συλλογές που διαμορφώνουν στο παρόν έναν πυρήνα πολιτισμού στην καρδιά της πανεπιστημιούπολης και συνολικά ξεπερνούν τα 600 έργα και τεκμήρια από περισσότερους από 200 δημιουργούς.

Το Τελλόγλειο συνδιοργανώνει την έκθεση με την Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας, τον Δήμο Θεσσαλονίκης, τα 60ά Δημήτρια και την Κεντρική Βιβλιοθήκη / Κέντρο Πληροφόρησης του ΑΠΘ, με αφορμή τα 100 χρόνια από την ίδρυση του ΑΠΘ και τα 25 χρόνια του Τελλογλείου.

*Τελλόγλειο Ίδρυμα Τεχνών ΑΠΘ – Αγίου Δημητρίου 159Α| Διάρκεια ως 10 Φεβρουαρίου

Έκθεση Χαρτών «Πανεπιστημίου Πόλις: 100 χρόνια ΑΠΘ» |  Αριστοτέλειο Μουσείο Φυσικής Ιστορίας

Έκθεση Χαρτών, με τίτλο: «Πανεπιστημίου Πόλις: 100 χρόνια ΑΠΘ. Η εξέλιξη της δημιουργίας της Πανεπιστημιούπολης του ΑΠΘ μέσα από χάρτες και τοπογραφικά διαγράμματα», πραγματοποιεί το Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο, από τις 15 Οκτωβρίου έως τις 31 Δεκεμβρίου 2025, στο Αριστοτέλειο Μουσείο Φυσικής Ιστορίας (προβλήτα Α΄, Λιμάνι Θεσσαλονίκης) στο πλαίσιο του εορτασμού για τη συμπλήρωση των 100 χρόνων από την ίδρυση και λειτουργία του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου.

Η Έκθεση παρουσιάζει και περιγράφει σε αδρές γραμμές την ιστορία της δημιουργίας και ανάπτυξης της Πανεπιστημιούπολης, έχοντας ως βάση τόσο τις απεικονίσεις σε χάρτες και τοπογραφικά διαγράμματα όσο και τις περιγραφές σε ιστορικά κείμενα και έγγραφα.

Η είσοδος στην Έκθεση είναι ελεύθερη για το κοινό.

Διάρκεια Έκθεσης: Έως 31/12/2025 – Αριστοτέλειο Μουσείο Φυσικής Ιστορίας (προβλήτα Α΄, Λιμάνι Θεσσαλονίκης)

«Ο ΑΝΑΘΡΩΝ Α ΟΠΩΠΕ» | ΖΩΓΙΑ

Μέσα από το σώμα , εκφράζονται τα συναισθήματα. Το χρώμα είναι η ατμόσφαιρα και η αντανάκλαση της έκφρασης αυτής . Η ανάμνηση είναι το ίδιο το στιγμιότυπο . Μέσα από τις ζωγραφιές, οι οποίες μας πάνε πίσω στην στιγμή που ζήσαμε , μας δίνουν την δυνατότητα να τις αποτυπώσουμε με το δικό μας μοναδικό μάτι, το πως βλέπουμε εμείς την στιγμή , κάτι που διαφέρει από άνθρωπο σε άνθρωπο. Έχουμε την τάση να ψάχνουμε και να παρατηρούμε , να έχουμε διαφορετικές οπτικές μεταξύ μας και εκεί είναι που ο καθένας λάμπει ξεχωριστά.

Μέσα από τη σιωπή της εικόνας, ο άνθρωπος γεννιέται ξανά. Κάθε μορφή, αποτυπωμένη με χρωματικό ρυθμό πάνω στον καμβά, κουβαλά το αποτύπωμα του βλέμματος — το ίχνος μιας εσωτερικής συνάντησης. Οι ζωγραφιές, προσωπικές μαρτυρίες στιγμών και θέασης, μεταμορφώνονται σε πεδία αναζήτησης· εκεί όπου το φως συναντά τη σκιά και το σκοτάδι αποκαλύπτει το, ό,τι δεν λέγεται.

«Ο ΑΝΑΘΡΩΝ Α ΟΠΩΠΕ» δεν είναι απλώς ο τίτλος μιας έκθεσης, αλλά ένα όνομα που αναδύεται από το ίδιο τον άνθρωπο. Εκεί όπου η όψη γίνεται δρόμος προς το βάθος, και ο άνθρωπος, μεταμορφώνεται σε ιδέα, σε ανάσα, σε φως.

Διάρκεια έκθεσης έως 31 Δεκεμβρίου, στη Ζώγια – Αλ. Σβώλου 54

Frida Kahlo | MOMus-Μουσείο Φωτογραφίας Θεσσαλονίκης

Η Frida Kahlo «έρχεται» στο MOMus-Μουσείο Φωτογραφίας Θεσσαλονίκης έως τις 4 Ιανουαρίου 2026, για πρώτη φορά στην Ελλάδα, ως επόμενος προορισμός στη λίστα των είκοσι και πλέον πόλεων που έχει παρουσιαστεί η έκθεση «Frida Kahlo – Her Photos» διεθνώς.

Στην έκθεση αποκαλύπτονται μέσα από 241 αδημοσίευτες φωτογραφίες που αντιπροσωπεύουν διαφορετικές περιόδους και πρόσωπα στη ζωή της Frida Kahlo, πτυχές του προσωπικού κόσμου της διεθνώς αναγνωρισμένης καλλιτέχνιδας από το Μεξικό και γίνεται γνωστή μια νέα προοπτική στην ταραχώδη ζωή μιας από τις πιο μυστηριώδεις και εμβληματικές μορφές της λατινοαμερικανικής τέχνης.

Η έκθεση αποτελεί διοργάνωση του Μουσείου Frida Kahlo και του Μουσείου Diego Rivera-Anahuacalli

*MOMus-Μουσείο Φωτογραφίας Θεσσαλονίκης, Αποθήκη Α’ , Λιμάνι Θεσσαλονίκης- Έως: 4 Ιανουαρίου

Έκθεση ζωγραφικής του Στέλιου Μαυρομάτη | Νέος Σιδηροδρομικός Σταθμός Θεσσαλονίκης

Μετά από τη μεγάλη επισκεψιμότητα αλλά και τα πολλά και ένθερμα σχόλια των επισκεπτών της έκθεσης “Σημείο Συνάντησης” του ζωγράφου Στέλιου Μαυρομάτη, η διοίκηση του Ο.Σ.Ε. πήρε την απόφαση να παρατείνει τη διάρκεια της έκθεσης μέχρι τις 16 Ιανουαρίου 2026.

Η υλοποίηση της έκθεσης είναι φόρος τιμής στον ζωγράφο των τρένων, όπως έχει χαρακτηριστεί για την προσφορά του.

Η έκθεση πραγματοποιείται με την ευγενική παραχώρηση των έργων από τα παιδιά του καλλιτέχνη, Αντώνη και Μάχης Μαυρομάτη. Η υλοποίηση της έκθεσης είναι φόρος τιμής στον καλλιτέχνη των τρένων όπως έχει χαρακτηριστεί για την προσφορά του. Πραγματοποιείται με την υποστήριξη του Οργανισμού Σιδηροδρόμων Ελλάδος Α.Ε.

Στο χώρο της έκθεσης πραγματοποιούνται, κατόπιν συννενόησης, σειρά από πολιτιστικά, εκπαιδευτικά και διαδραστικά προγράμματα, σχεδιασμένα ειδικά για νέες και νέους, με εργαλείο την τέχνη και τις πολλαπλές μορφές της. Στόχος των δράσεων αυτών είναι όχι μόνο η ενεργή συμμετοχή και η δημιουργική έκφραση, αλλά και η καλλιέργεια μιας νέας αντίληψης για το τρένο ως σύγχρονο, οικολογικό και ασφαλές μέσο μετακίνησης, που συμβάλλει στη βιώσιμη ανάπτυξη και την προστασία του περιβάλλοντος.

Έως: 16 Ιανουαρίου Χώρος: Παλιά αίθουσα αναμονής Α΄ Θέσης Νέου Σιδηροδρομικού Σταθμού Θεσσαλονίκης – Ώρες Λειτουργίας Έκθεσης: Καθημερινά (και Σάββατο και Κυριακή) 11:00 – 21:00  – Η τοποθεσία εδώ.

«Thessaloniki AI: Εικον(ιστ)ικές Πραγματικότητες» | Μουσείο Βυζαντινού Πολιτισμού

Η έκθεση «Thessaloniki AI: Εικον(ιστ)ικές Πραγματικότητες» είναι μια πρωτοποριακή εικαστική και τεχνολογική εμπειρία, που επιχειρεί να ανοίξει έναν διάλογο ανάμεσα στην τέχνη, την Τεχνητή Νοημοσύνη και την ίδια την έννοια της πραγματικότητας.  Από ένα αρχείο περισσότερων από 50.000 φωτογραφιών του 19ου και 20ού αιώνα, επιλέχθηκαν περίπου 1.000 εικόνες που «ζωντανεύουν» για πρώτη φορά με τη βοήθεια της Τεχνητής Νοημοσύνης. Η ιστορία της πόλης μεταμορφώνεται σε μια εμπειρία εμβύθισης, όπου ο επισκέπτης μπορεί να «περπατήσει» στην Εγνατία του περασμένου αιώνα, να «δει» το τραμ να κινείται στην παραλία και να «συναντήσει» πρόσωπα που χάθηκαν στον χρόνο.

Η έκθεση χωρίζεται σε τέσσερις θεματικές ενότητες – από τη «Σκηνοθετημένη Πραγματικότητα» έως τη «Νέα Πραγματικότητα» – που οδηγούν τον θεατή από το ορατό στο αμφισβητούμενο και τελικά στο πρωτογενές, αρχειακό υλικό, εκεί όπου η μνήμη ξαναβρίσκει την αυθεντικότητά της.

Την τεχνική υλοποίηση των βίντεο και του ψηφιακού περιεχομένου υπογράφει ο Θοδωρής Ράντος, ο οποίος σημείωσε πως η Τεχνητή Νοημοσύνη έχει ήδη ξεπεράσει το στάδιο της απλής αληθοφάνειας. «Το ζητούμενο δεν είναι να παραποιήσουμε το παρελθόν, αλλά να το κατανοήσουμε καλύτερα μέσα από τα ίδια του τα ίχνη», είπε.

Η «Thessaloniki AI: Εικον(ιστ)ικές Πραγματικότητες» δεν είναι απλώς μια έκθεση φωτογραφίας. Είναι μια πρόσκληση να ξαναδούμε τη Θεσσαλονίκη και την Ιστορία με νέα μάτια, να αναρωτηθούμε πώς η τεχνολογία επηρεάζει τη μνήμη και πώς ο πολιτισμός μπορεί να παραμείνει ζωντανός μέσα από αυτήν.

*Μουσείο Βυζαντινού Πολιτισμού, Λεωφ. Στρατού 2 – Διάρκεια έως 31 Δεκεμβρίου 2025
- Είσοδος ελεύθερη

Ατομική έκθεση ζωγραφικής «Προσωρινή Αθανασία» | Μέγαρο Μουσικής

Ο διακεκριμένος εικαστικός και καθηγητής πνευμονολογίας Κωνσταντίνος Σπυρόπουλος παρουσιάζει την ατομική έκθεση ζωγραφικής του με τίτλο «Προσωρινή Αθανασία». Μέσα από τα έργα του o Σπυρόπουλος, που είναι γιατρός και καλλιτέχνης, πραγματεύεται την προσωρινή αθανασία που προσφέρει η τέχνη. Ο δημιουργός έρχεται στην πόλη μας με μια έκθεση που θα συζητηθεί. «Στόχος είναι η εξάλειψη της απόστασης μεταξύ Τέχνης και καθημερινής ζωής ώστε η καθημερινότητα να αποτελεί μια μορφή καλλιτεχνικής και πολιτικής πράξης. Πρέπει ο καταναλωτής του έργου τέχνης να μπορεί να το χειρίζεται και να συμμετέχει στον τρόπο παρουσίασής του», εξηγεί ο καλλιτέχνης. Η επιμελήτρια της έκθεσης Ελένη Σιμώνη αναφέρει: «Η “Προσωρινή Αθανασία” παρουσιάζει το έργο του Κωνσταντίνου Σπυρόπουλου ως ένα πεδίο όπου το φως, η μνήμη και η ανθρώπινη ευθραυστότητα συνυπάρχουν διακριτικά αλλά ουσιαστικά. Η ιδιότητά του ως καθηγητής πνευμονολογίας δεν γίνεται θέμα ούτε εικαστικό εργαλείο· λειτουργεί υπόγεια, ως εσωτερική γνώση του ορίου. Παράλληλα, η καλλιτεχνική του ταυτότητα παραμένει καθαρή: η ζωγραφική του δεν εξηγεί, αλλά νιώθει ».

Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης 25ης Μαρτίου, Διάρκεια έως 15 Ιανουαρίου 2026 – Ώρες λειτουργίας: Δευτέρα έως Σάββατο 10:00-18:00 – Φουαγιέ 3ου ορόφου (Μ1) – Είσοδος ελεύθερη

Έκθεση «Natura Naturans: Άνθρωποι, Φύση, Τοπίο» | Αποθήκη Β1, Προβλήτα Α, Λιμάνι Θεσσαλονίκης

Ο εξελισσόμενος διάλογος ανάμεσα στην ανθρώπινη δημιουργικότητα και τις διεργασίες του έμβιου φυσικού κόσμου βρίσκεται στον πυρήνα της έκθεσης με τίτλο «Natura Naturans: Άνθρωποι, Φύση, Τοπίο» που παρουσιάζεται στο πλαίσιο του CYFEST 17 – International Media Art Festival, για πρώτη φορά στην Ελλάδα, στο MOMus-Πειραματικό Κέντρο Τεχνών, στην Αποθήκη Β1 στο Λιμάνι Θεσσαλονίκης, από τις 27 Νοεμβρίου 2025 έως τις 25 Ιανουαρίου 2026.

Ανατρέχοντας στη διαχρονική απήχηση και επιρροή του κινήματος της Οργανικής Τέχνης, στο πλαίσιο της Πρωτοπορίας, και των ριζοσπαστικών ιδεών της για τη μορφή και την αντίληψη, η έκθεση έρχεται να τις προσεγγίσει υπό το πρίσμα των νέων, σύγχρονων καλλιτεχνικών μέσων: αλγοριθμικών συστημάτων, κινητικών κατασκευών, εμβυθιστικών περιβαλλόντων και συμμετοχικών πρακτικών.

Συνδυάζοντας έργα του 20ού αιώνα από τη Συλλογή Κωστάκη του MOMus-Μουσείου Μοντέρνας Τέχνης και τη Συλλογή της Οικογένειας Frants με νέα πρότζεκτ από περισσότερους από 20 διεθνείς καλλιτέχνες που παρουσιάζονται από το CYLAND MediaArtLab και το MOMus-Πειραματικό Κέντρο Τεχνών, η έκθεση «Natura Naturans: Άνθρωποι, Φύση, Τοπίο» αποκαλύπτει πώς το πειραματικό πνεύμα της πρωτοπορίας εξακολουθεί να διαμορφώνει τον τρόπο με τον οποίο αντιλαμβανόμαστε την κίνηση, την υλικότητα και τους άρρηκτους δεσμούς που συνδέουν όλα τα έμβια συστήματα.

Ο διάλογος ξεκινά με τους καλλιτέχνες της Συλλογής Κωστάκη, το έργο των οποίων σηματοδοτεί τη γέννηση του κινήματος της Οργανικής Τέχνης στο σοβιετικό Λένινγκραντ στα μέσα της δεκαετίας του 1920 — κίνημα που εκπροσωπείται στη συλλογή του MOMus-Μουσείου Μοντέρνας Τέχνης. Οι ιδρυτές του καλλιέργησαν μια απαράμιλλη ευαισθησία ως προς τους ζωντανούς ρυθμούς του κόσμου.

Η συνέχεια γίνεται με ζωγραφικά έργα καλλιτεχνών που δημιούργησαν στην Αγία Πετρούπολη στο δεύτερο μισό του 20ού αιώνα και συνέχισαν την παράδοση της οργανικής τέχνης, όλα από τη Συλλογή της Οικογένειας Frants. Στη σύγχρονη ενότητα της έκθεσης, η οργανική κοσμοθεωρία της πρωτοπορίας βρίσκει την τεχνολογική της αντήχηση. Οι καλλιτέχνες μεταφράζουν τη γλώσσα των ζωντανών συστημάτων σε νέα μέσα, σε μια νέα προσέγγιση της αντίληψης με τη χρήση δεδομένων, του φωτός και του ήχου.

Η έκθεση «Natura Naturans: Άνθρωποι, Φύση, Τοπίο» οραματίζεται έναν κόσμο όπου τα όρια μεταξύ του ζωντανού και του τεχνητού, του οργανικού και του ψηφιακού, διαλύονται σε ένα κοινό πεδίο παραγωγικής δραστηριότητας. Οι καλλιτέχνες της έκθεσης αντιμετωπίζουν τα δεδομένα και τον κώδικα όχι ως εργαλεία ελέγχου, αλλά ως ζωντανά υλικά που εξελίσσονται, αντιδρούν και αλληλεπιδρούν — δημιουργώντας μια τέχνη συνεργασίας αντί αναπαράστασης, όπου ανθρώπινες και μη δυνάμεις συν-παραγάγουν την αισθητική εμπειρίαΗ έκθεση πλαισιώνεται από πρόγραμμα performances καθόλη τη διάρκεια λειτουργίας της.

Αναλυτικά το CYFEST 17 – International Media Art Festival, εδώ https://www.cyfest.art/cyfest-17

Διάρκεια: έως τις 25 Ιανουαρίου 2026 – Στην Αποθήκη Β1 στο Λιμάνι Θεσσαλονίκης

«Χώροι Μνήμης, Τόποι Μαρτυρίου» | Μουσείο Μακεδονικού Αγώνα

Η έκθεση «Χώροι Μνήμης, Τόποι Μαρτυρίου» σε επιμέλεια της Καθηγήτριας του Τμήματος Βαλκανικών, Σλαβικών και Ανατολικών Σπουδών και Διευθύντριας του ΚΕΜΙΤ-ΙΜΜΑ, κας Σταυρούλας Μαυρογένη, παρουσιάζει, μέσα από πλούσιο φωτογραφικό υλικό, χώρους μνήμης και μαρτυρικούς τόπους του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου στην Ελλάδα και την Ευρώπη. Οι επιλεγμένες φωτογραφίες φωτίζουν την ιστορική και ηθική σημασία αυτών των τόπων —τόπων θυσίας, αντίστασης και ανθρώπινης οδύνης— υπενθυμίζοντας ότι η ενεργή διατήρηση της μνήμης είναι πράξη ευθύνης και δημοκρατικής συνείδησης.

Η έκθεση πραγματοποιείται με αφορμή τη συμπλήρωση 80 χρόνων από τη λήξη του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου και διοργανώνεται σε συνεργασία με το πρόγραμμα «Δράσεις Ιστορίας Μνήμης Πολιτισμού» και με την υποστήριξη του Ιδρύματος Θρακικής Τέχνης και Παράδοσης. Τον γενικό συντονισμό έχει η Διευθύντρια του ΙΜΜΑ, Φιλόλογος–Μουσειολόγος, κ. Αθηνά Παυλίδου.

Η έκθεση υπενθυμίζει ότι η μνήμη δεν αφορά μόνο το παρελθόν· αφορά πρωτίστως το παρόν και το μέλλον. Γιατί μόνο μέσα από τη μνήμη μπορούμε να θεμελιώσουμε έναν πιο δίκαιο, ανεκτικό και δημοκρατικό κόσμο.

Στο πλαίσιο της έκθεσης θα υλοποιηθούν θεματικές ξεναγήσεις για την εκπαιδευτική κοινότητα, καθώς και ένα εκπαιδευτικό πρόγραμμα μέσα από το οποίο οι μαθητές και οι μαθήτριες θα προσεγγίσουν την ιστορία του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου με κριτικό και σύγχρονο βλέμμα, αναστοχαζόμενοι πάνω σε ζητήματα ταυτότητας, στερεοτύπων και συλλογικής ευθύνης.

*Διάρκεια Έκθεσης: Έως  31 Ιανουαρίου 2026 – Δευτέρα-Παρασκευή 09:00-14:00, Τετάρτη 09:00-20:00 & Σάββατο 10:00-14:00 – Προξένου Κορομηλά 23

«Ζωντανεύοντας την Ιστορία» : Ο ΠΟΛΕΜΟΣ 1940 – 1941, Н КАТОХH 1941 – 1944 και TIMH ΣΤΟΝ ΜΑΚΕΔΟΝΙΚΟ ΑΓΩΝΑ | Διοικητήριο Θεσσαλονίκης

Μια διπλή έκθεση με τίτλο «Ζωντανεύοντας την Ιστορία», που συνδιοργανώνει το Υπουργείο Εσωτερικών – Μακεδονίας & Θράκης με το Ιστορικό και Εθνολογικό Μουσείο Ελλάδος και το Μουσείο του Μακεδονικού Αγώνα Θεσσαλονίκης.

Η Έκθεση περιλαμβάνει δύο θεματικές ενότητες με σπάνια εκθέματα και ντοκουμέντα, πολλά από τα οποία θα εκτεθούν για πρώτη φορά στην Θεσσαλονίκη.

Η πρώτη θεματική ενότητα είναι αφιερωμένη στον Μακεδονικό Αγώνα, έχει τίτλο «Τιμή στον Μακεδονικό Αγώνα» και περιλαμβάνει το περίστροφο και την δερμάτινη παλάσκα του πρωτεργάτη του Μακεδονικού Αγώνα Παύλου Μελά, τη ματωμένη σημαία του Μακεδονομάχου Παπαδράκου, στην οποία όρκιζε τους αγωνιστές του Μακεδονικού Αγώνα, ντουλαμάδες και όπλα Μακεδονομάχων κ.α.

Η δεύτερη θεματική ενότητα είναι αφιερωμένη στον Πόλεμο του 1940-1941 και την περίοδο της Κατοχής, έχει τίτλο «Ο Πόλεμος 1940-41 – Η Κατοχή 1941 – 1944», και στα εκθέματα περιλαμβάνονται η Πολεμική Σημαία από το Οχυρό Ρούπελ, η Πολεμική Σημαία του Υποβρυχίου «ΠΑΠΑΝΙΚΟΛΗΣ», θραύσματα από την τορπίλη του ιταλικού υποβρυχίου που τορπίλισε το καταδρομικό «ΕΛΛΗ» τον Δεκαπενταύγουστο του 1940 κ.α.

*Διάρκεια έκθεσης: Έως 28 Φεβρουαρίου 2026 – Διοικητήριο Θεσσαλονίκης, Αγίου Δημητρίου Αγίου Δημητρίου 59

«Η χώρα της καρδιάς μου. Ο Φώτης Κόντογλου στο Άγιον Όρος» | Αγιορείτικη Εστία

Η νέα έκθεση της Αγιορειτικής Εστίας επιχειρεί να φωτίσει, μέσα από τα έργα και τις αφηγήσεις του Φώτη Κόντογλου, τη σχέση του με την τέχνη και τη ζωή στο Άγιον Όρος.

Το πρώτο ταξίδι στο Άγιον Όρος στα 1922–΄23. Οι επόμενες επισκέψεις, τα προσκυνήματα, οι περιπλανήσεις, η αδελφική σχέση με αγιορείτες μοναχούς στα ασκηταριά των Καυσοκαλυβίων και, κυρίως, η επαφή του με τα έργα των μεγάλων αγιογράφων, όπως οι Μανουήλ Πανσέληνος, Θεοφάνης ο Κρης, Φράγκος Κατελάνος, επηρέασαν καθοριστικά τη μετέπειτα εξέλιξη του ζωγραφικού και αγιογραφικού του έργου.

Τεκμήρια της παρουσίας του στην Αθωνική Πολιτεία, σχέδια με μελάνι σε χαρτί, τέμπερες, αγιογραφίες, επιστολές, εκδοτικό έργο, προσωπικά αντικείμενα και κυρίως αναμνήσεις καρδιάς καταγράφονται στην έκθεση της Αγιορειτικής Εστίας.

Ιερά Κοινότης του Αγίου Όρους Άθω. Ιερά Μονή Γρηγορίου, Ιερά Σκήτη, Αγίας Τριάδος Καυσοκαλυβίων, Εθνική Πινακοθήκη – Μουσείο, Αλεξάνδρου Σούτσου, Βυζαντινό και Χριστιανικό Μουσείο, Βιβλιοθήκη της Βουλής των Ελλήνων, Αρχείο ΕΡΤ ΑΕ, Τελλόγλειο Ίδρυμα Τεχνών ΑΠΘ, Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης ΑΠΘ, Κεντρική Δημοτική Βιβλιοθήκη Θεσσαλονίκης Λύκειον των Ελληνίδων, Οικογένειες Παναγιώτη & Φώτη Μαρτίνου.

Διάρκεια έως: 21 Μαρτίου – Αγιορείτικη Εστία – Εγνατία 109 – Δευτέρα, Τετάρτη: 09.00–16.00 – Τρίτη, Πέμπτη, Παρασκευή: 09.00–20.00 – Σάββατο: 09.00–15:00 – Τελευταία είσοδος 30΄πριν το κλείσιμο της έκθεσης – Κυριακή: κλειστά

Από τη Μινωϊκή Τέχνη στη Σύγχρονη Εποχή: Έκθεση στο Μουσείο Εκμαγείων του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου | Φιλοσοφική Σχολή

Έκθεση, με τίτλο: «Μουσείο Εκμαγείων ΑΠΘ και Εργαστήριο Gilliéron: ένας αιώνας δημιουργικής συνεργασίας», διοργανώνει το Μουσείο Εκμαγείων του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου, στις Αίθουσες Α και Β στο υπόγειο του νέου κτιρίου της Φιλοσοφικής Σχολής.

Σύμφωνα με τους διοργανωτές, η Έκθεση αποτελεί ένα πρωτότυπο εγχείρημα, το οποίο προέκυψε από τη δημιουργική σύμπραξη του Μουσείου Εκμαγείων του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου και του Αρχείου Gilliéron της Γαλλικής Σχολής Αθηνών. Στον πυρήνα της Έκθεσης βρίσκονται σύνολα αντικειμένων που εκτίθενται στο Μουσείο Εκμαγείων και αγοράστηκαν στην αρχή της λειτουργίας του (1928-1930) από το εργαστήριο των καλλιτεχνών Émile Gilliéron, πατέρα και υιού, στην Αθήνα, με ενέργειες του πρώτου Καθηγητή Κλασικής Αρχαιολογίας του Αριστοτελείου, Κωνσταντίνου Ρωμαίου.

Πρόκειται για ζωγραφικά έργα που αντιγράφουν γνωστές τοιχογραφίες και γαλβανοπλαστικά αντίγραφα έργων της μυκηναϊκής και μινωικής τέχνης, αποτελώντας μία από τις ελάχιστες πλήρεις συλλογές αυτού του είδους σήμερα παγκοσμίως. Επιπλέον, την ίδια εποχή αγοράστηκαν πολλά εκμαγεία έργων αρχαϊκής γλυπτικής (Κόρες, Κούροι και ανάγλυφα), από τα πρώτα που κατασκευάστηκαν στο Εργαστήριο Γυψίνων του Εθνικού Αρχαιολογικού Μουσείου.

Η Έκθεση περιλαμβάνει πολλά αντίγραφα και εκμαγεία έργων της αρχαίας τέχνης, καθώς και αδημοσίευτα αρχειακά και εργαστηριακά τεκμήρια και εποπτικό υλικό (κατάλοιπα του εργαστηρίου, δημοσιεύματα, φωτογραφίες, σχέδια, προβολές) από τα πεδία της Αρχαιολογίας (Προϊστορική, Κλασική και Βυζαντινή), της Ιστορίας της Τέχνης, της Νεότερης Ιστορίας και των Ψηφιακών Εφαρμογών. Τα εκθέματα παρουσιάζονται σε όλους τους χώρους του Μουσείου Εκμαγείων και εκτείνονται χρονικά για την αρχαιότητα από τη Μυκηναϊκή και τη Μινωική εποχή έως τη Ρωμαϊκή και Βυζαντινή περίοδο, και για τη Νεότερη Εποχή έως το πρώτο μισό του 20ού αιώνα.

Περισσότερες πληροφορίες είναι διαθέσιμες από τον σύνδεσμο: https://www.efa.gr/events/exposition-gillieron/ 

Διάρκεια έως 25/06/26 | Δευτέρα – Παρασκευή 9.00-14.30 | Eλεύθερη είσοδος (συνεννόηση για ομαδικές ξεναγήσεις: τηλ. 2310 997301, Αίθουσες Α και Β στο υπόγειο του νέου κτηρίου της Φιλοσοφικής Σχολής

Σχετικά Αρθρα
Σχετικά Αρθρα