Οι εκδηλώσεις και οι εκθέσεις της εβδομάδας στη Θεσσαλονίκη από 26/5 έως 1/6
Αυτή η εβδομάδα σε καλεί να βγεις και να δεις τι συμβαίνει στην πόλη!
Φεστιβάλ, εκδηλώσεις και πολλές εκθέσεις έρχονται αυτή την εβδομάδα στην πόλη! Οι επιλογές είναι πολλές, οι μέρες της εβδομάδας 7 και μπορείς αν επισκεφθείς όσο το δυνατόν περισσότερα δρώμενα στην Θεσσαλονίκη! Μην χάσεις όσα έρχονται γιατί είναι ενδιαφέροντα και σημαντικά!
Γι’ αυτό και δε θα πρέπει να αφήσεις τη μετακίνησή σου για την τελευταία στιγμή. Αν θέλεις να τα προλάβεις όλα, κάνε reserve τη διαδρομή σου μέσω της εφαρμογής Uber και φτάσε στον προορισμό σου, την κατάλληλη στιγμή!
26η Γιορτή Οικολογικής Γεωργίας και Χειροτεχνίας | Πάρκο Νέας Ελβετίας
Η 26η Γιορτή Οικολογικής Γεωργίας και Χειροτεχνίας, θα πραγματοποιηθεί στο Πάρκο της Νέας Ελβετίας στη Θεσσαλονίκη, από τις 29 Μαΐου έως και την 1η Ιουνίου 2025.
Το φετινό θέμα είναι: «Πρασινίζοντας τις Πόλεις – Νερό, Ανακύκλωση, Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας».
Κατά τη διάρκεια του φεστιβάλ, μικροί και μεγάλοι επισκέπτες θα έχουν τη δυνατότητα να συμμετάσχουν σε: Βιωματικά εργαστήρια για περιβαλλοντικές πρακτικές και αειφορία
Παιδικά εργαστήρια δημιουργικής απασχόλησης και ευαισθητοποίησης. Ομιλίες και συζητήσεις με ειδικούς γύρω από θέματα οικολογίας, νερού, ανακύκλωσης και ανανεώσιμων πηγών ενέργειας
Συναυλίες και μουσικές εκδηλώσεις κάθε βράδυ, με ένα πλούσιο μουσικό πρόγραμμα που θα γεμίσει το πάρκο με ήχους και χαρά.
Με στόχο να αναδείξουμε έναν πιο βιώσιμο τρόπο ζωής μέσα στις σύγχρονες πόλεις, σας προσκαλούμε να καλύψετε και να στηρίξετε αυτήν τη μεγάλη οικολογική γιορτή.
Η συμμετοχή είναι ελεύθερη για το κοινό.
Για περισσότερες πληροφορίες, πρόγραμμα δράσεων και υλικό για δημοσιεύσεις, μπορείτε να παρακολουθείτε τα social media της Γιορτής Οικολογικής Γεωργίας και Χειροτεχνίας.
Κλιματική κρίση και ορυκτό αέριο vs επενδύσεις για ένα βιώσιμο μέλλον στη Θεσσαλονίκη | Αμφιθέατρο “Ξανθίππη Χόιπελ”, ΜΟΜus
Μόλις το 19% των πολιτών της Θεσσαλονίκης γνωρίζει για τη σχεδιαζόμενη κατασκευή πλωτής δεξαμενής αποθήκευσης υγροποιημένου αερίου (LNG) και επαναεριοποίησης στον Θερμαϊκό κόλπο, και ένα 28% το έχει απλώς ακουστά. Τα δεδομένα καταδεικνύουν ένα σημαντικό κενό ενημέρωσης των πολιτών γύρω από τις επικείμενες επενδύσεις σε τεχνολογίες ορυκτών καυσίμων, τις επιπτώσεις τους και την επίδρασή τους στο περιβάλλον, στη δημόσια υγεία και γενικότερα στις προοπτικές ενός βιώσιμου μέλλοντος για την πόλη. Με αφετηρία τα παραπάνω, το ελληνικό γραφείο της Greenpeace σε συνεργασία με το Ίδρυμα Χάινριχ Μπελ, Γραφείο Θεσσαλονίκης διοργανώνουν δημόσια εκδήλωση με τίτλο “Κλιματική κρίση και ορυκτό αέριο vs επενδύσεις για ένα βιώσιμο μέλλον στη Θεσσαλονίκη”, την Τετάρτη 28 Μαΐου 2025, στο Αμφιθέατρο “Ξανθίππη Χόιπελ” του ΜΟΜus – Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης (εντός ΔΕΘ), στις 18:00-21:00. Η εκδήλωση φιλοδοξεί να συμβάλει σε έναν εποικοδομητικό διάλογο με πολίτες, ομάδες και φορείς σχετικά με τα σχέδια προώθησης και υλοποίησης των υποδομών αερίου στη χώρα και στην περιοχή της Θεσσαλονίκης και να συνεισφέρει στην ευρύτερη δημόσια συζήτηση που έχει ανοίξει στην πόλη γύρω από την ποιότητα ζωής και την υγεία των πολιτών. Ταυτόχρονα, στόχος της εκδήλωσης είναι και η ανάδειξη εναλλακτικών λύσεων με πολλαπλά οικονομικά, κοινωνικά και περιβαλλοντικά οφέλη έναντι του ακριβού και ρυπογόνου αερίου.
ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ
18:00-18:15 Προσέλευση
18:15-19:30 Συζήτηση στο πάνελ:
Κώστας Καλούδης, Υπεύθυνος της εκστρατείας για το κλίμα και την ενέργεια του ελληνικού γραφείου της Greenpeace
Κώστας Νικολάου, Δρ. Περιβαλλοντολόγος, τ. Επισκέπτης Καθηγητής ΑΠΘ
Χριστίνα Κυδώνα, Ιατρός ΕΣΥ, παθολόγος – εντατικολόγος
Ναταλία Μποέμη, Εμπειρογνώμων σε θέματα ενέργειας και ενεργειακής φτώχειας του Ινστιτούτου για την Ευρωπαϊκή Ενεργειακή και Κλιματική Πολιτική (IEECP)
Κυριακή Μεταξά, Υπεύθυνη προγράμματος Οικολογίας στο Ίδρυμα Χάινριχ Μπελ, Γραφείο Θεσσαλονίκης 19:30-20:00 Ερωτήσεις από το κοινό, κλείσιμο
Συντονίζει: Ευγενία Χατζηγεωργίου, Δημοσιογράφος
Μετά το πέρας της εκδήλωσης θα ακολουθήσει buffet στο MoMUS Art Cafe στο φουαγιέ του Μουσείου.
Τετάρτη 28 Μαΐου 2025, 18:00-21:00
Embodied Voices – Φεστιβάλ Νέων Χορογράφων
Η Pas Par Tu παρουσιάζει το φεστιβάλ Embodied Voices – Φεστιβάλ Νέων Χορογράφων, μια δυναμική δράση αφιερωμένη στη νέα δημιουργία στο χώρο της χορογραφίας, του σωματικού θεάτρου και της περφόρμανς. Γιορτάζοντας την Παγκόσμια Ημέρα Πολιτισμού στις 21 Μαΐου, ξεκινάμε ένα πολυήμερο πρόγραμμα καλλιτεχνικών δράσεων που αναδεικνύουν τη σωματικότητα, τη δημιουργικότητα και τη ζωντανή παρουσία στη σκηνή.
Καλλιτέχνες που βρίσκονται στην αρχή της χορογραφικής τους διαδρομής συμμετέχουν στο φεστιβάλ μέσα από ανοιχτό κάλεσμα. Από την παρουσίαση των έργων τους, η επιτροπή του φεστιβάλ επιλέγει ένα έργο που θα υποστηριχθεί και θα προωθηθεί περαιτέρω από την Pas Par Tu. Η επιτροπή απαρτίζεται από τις: Τατιάνα Παπαδοπούλου, Αλίκη Δουρμάζερ, Δροσιά Τριαντάκη, Ευγενία Ψωμιάδου και Χρύσα Ψωμιάδου.
Το φεστιβάλ περιλαμβάνει επίσης τέσσερα εξειδικευμένα σεμινάρια που διερευνούν τις τέχνες του σώματος:
Η Τέχνη της Σκηνικής Παρουσίας με τον Γιώργο Παπαπαύλου
Performance με τη Δροσιά Τριαντάκη
Σωματικό Θέατρο με την Αλίκη Δουρμάζερ
Σύγχρονος Χορός με την Ευγενία Ψωμιάδου
Όλα τα σεμινάρια πραγματοποιούνται στον χώρο της Pas Par Tu (Ιουστινιανού 8) στο κέντρο της Θεσσαλονίκης και είναι ανοιχτά προς όλους, με ειδικές εκπτώσεις για όσους συνδυάσουν περισσότερα από ένα.
Αναλυτικό Πρόγραμμα Σεμιναρίων
Κυριακή 18/05 | 17:00–21:00- ΝΕΑ ΗΜΕΡΟΜΗΝΙΑ (μεταφέρεται σε νέα ημερομηνία θα ανακοινωθεί σύντομα)
Γιώργος Παπαπαύλου – Η Τέχνη της Σκηνικής Παρουσίας
Κυριακή 25/05 | 16:00–18:30
Δροσιά Τριαντάκη – Performance
Κυριακή 01/06 | 17:00–19:00
Αλίκη Δουρμάζερ – Σωματικό Θέατρο
Τετάρτη 04/06 | 13:00–15:00
Ευγενία Ψωμιάδου – Σύγχρονος Χορός
Τα σεμινάρια απευθύνονται σε ηθοποιούς, χορευτές, τραγουδιστές, performers και κάθε επαγγελματία του χώρου των παραστατικών τεχνών.
Παραστάσεις
Τετάρτη 28 Μαΐου | 20:30 | Σκηνή Νέων Δημιουργών & Συνεργαζόμενων Ομάδων
Μια βραδιά αφιερωμένη στη σύγχρονη χορογραφική δημιουργία, όπου η δυναμική παρουσία των νέων δημιουργών συναντά την εμπειρία και τη συνέπεια καταξιωμένων ομάδων της πόλης. Μέσα από ποικίλες θεματικές και σκηνικές γλώσσες, αναπτύσσεται ένας δημιουργικός διάλογος που αναδεικνύει το παρόν και το μέλλον της τοπικής σκηνής.
Σοφία Καλαμάκη στην Performance“Σφραγίδες” με συμμετοχή έργων της visual artist Έφης Παναγούλα.
ΕΝΘ ομάδα χορού (Nth Dance Company)με το έργο Qualia [Work in Progress] σε σκηνοθεσία/χορογραφία Νάντια Κουτζιάμπαση
Χαρά Δρίβα με το έργο “Is it over yet?” και την ομάδα Χάσμα (Chasma).
Under Construction Project με το έργοAn attempt at controlling the chaos
Μιχάλης Ποργιάζης με το έργο C.H.A.O.S. και την ομάδα Choreology
Ιώ Κατσιμίχα με το έργο Ceci n’est pas une Crise
Ευγενία Ψωμιάδου με απόσπασμα από το έργο Post Human και την ομάδα RawMovers.
Τετάρτη 04 Ιουνίου | 21:00 | Δημοτικό Θέατρο Καλαμαριάς «Μελίνα Μερκούρη»
Η ομάδα RawMovers και η βραβευμένη χορογράφος Ευγενία Ψωμιάδου παρουσιάζουν ολόκληρο το έργο Post Human.Μια παράσταση σύγχρονου χορού που εστιάζει στη ρευστότητα της ταυτότητας και τη μετάβαση σε μια μεταανθρώπινη εποχή.
Μετά την παράσταση, σας προσκαλούμε σε ένα δικτυωτικό event / καλλιτεχνική συνεύρεση στο Republic Café (Ιουστινιανού 13), με στόχο τη γνωριμία και την ανταλλαγή μεταξύ δημιουργών και κοινού.
Εισιτήρια & Εκπτώσεις: Γενική είσοδος: 18€ | Μειωμένο: 15€ | Συνδυαστικά Εισιτήρια (με παρακολούθηση σεμιναρίου): 12€ | Εκπτώσεις ισχύουν για: Συμμετοχή σε περισσότερα από ένα σεμινάρια, Μέλη της Pas Par Tu (Basic & Premium) | Παρακολούθηση σεμιναρίων – προσφορά εισιτηρίου παράστασης
Οι εκπτώσεις ισχύουν μόνο με προκράτηση και πληρωμή εντός 3 ημερών απότην εγγραφή.
Πληροφορίες & Κρατήσεις
Instagram: @paspartucompany | Email: embodiedvoicesfest@gmail.com | Facebook Event: https://www.facebook.com/events/914405740740712 | Εισιτήρια: διαθέσιμα μέσω more.com και στα ταμεία του θεάτρου την ημέρα της εκδήλωσης.
25 Μαΐου – 4 Ιουνίου 2025
articulating | Chalkos Gallery
Η Chalkos Gallery σας προσκαλεί στην διατομική έκθεση των Ράνιας Φραγκουλίδου και Ζέφης Αθανασοπούλου με τίτλο «articulating».
Ο χώρος φιλοξενεί έργα ζωγραφικής, γλυπτικής και εικαστικές εκτυπώσεις των δύο καλλιτέχνιδων και ο Γιάννης Μπόλης, Ιστορικός Τέχνης σημειώνει:
Στις ζωγραφικές της συνθέσεις, στις μονοτυπίες και τις εκολίνες της η Ράνια Φραγκουλίδου, δημιουργεί ένα δυναμικό πεδίο-χώρο μεταπλάσεων και μεταμορφώσεων. Με κυρίαρχο το στοιχείο της αφαίρεσης, παρουσιάζει θραυσματικές εικόνες του κόσμου, κοινωνικές και πολιτικές πραγματικότητες με εμφανή το συμβολικό περιεχόμενο αλλά και την προβολή προσωπικών βιωμάτων. Στις γλυπτικές συνθέσεις της Ζέφης Αθανασοπούλου, εντοπίζεται η σχέση του ανθρώπου με τη φύση, αλλά και η ανθρώπινη συνθήκη με πολλαπλές αναφορές που εκτείνονται από τις έμφυλες ταυτότητες έως τις έννοιες της βίας και του θανάτου. Επιχειρεί αντιστοιχίες ανάμεσα σε μουσικές και πλαστικές φόρμες, στην πρόκληση συναισθημάτων και ψυχικών διαθέσεων.
Διάρκεια έκθεσης: 23 Μαΐου 2025 – 6 Ιουνίου 2025
Επιμέλεια έκθεσης: Γιάννης Μπόλης, Ιστορικός Τέχνης
Η Ράνια Φραγκουλίδου γεννήθηκε στην Κατερίνη. Σπούδασε ζωγραφική και χαρακτική στη Σχολή Καλών Τεχνών του Αριστοτέλειου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης (ΑΠΘ) με καθηγητές τους Βαγγέλη Δημητρέα και Ξενή Σαχίνη. Διακρίθηκε ως Μεταπτυχιακή Υπότροφος Εσωτερικού του ΙΚΥ στη Ζωγραφική (2002-03) με καθηγητή τον Γιάννη Φωκά. Είναι κάτοχος MSc στην Εφαρμοσμένη Κλινική Κοινωνιολογία και Τέχνη του Τμήματος Κοινωνιολογίας του Πανεπιστημίου Αιγαίου και του Τμήματος Εικαστικών και Εφαρμοσμένων Τεχνών του Πανεπιστημίου Δυτικής Μακεδονίας στη Φλώρινα. Βραβεύτηκε για το καλλιτεχνικό της έργο στην Ελλάδα, Πορτογαλία, Σερβία-Ερζεγοβίνη, Ιαπωνία, Ρουμανία και Εσθονία, πραγματοποίησε οκτώ ατομικές εκθέσεις και συμμετείχε σε ομαδικές εκθέσεις στην Ελλάδα, Γαλλία, Γερμανία, Πολωνία, Ιαπωνία, Κίνα, Πορτογαλία, Εσθονία, Ρουμανία, Δημοκρατία της Τσεχίας, Σερβία και Τουρκία. Εικονογράφησε εξώφυλλα για λογοτεχνικά έργα και ποιητικές συλλογές και φιλοτέχνησε το επίσημο χαρακτικό προώθησης της 1ης και 2ης Art Thessalon¬iki International Contemporary Art Fair (2016, 2017, ΔΕΘ/HELEXPO). Έργα της βρίσκονται σε δημόσιες και ιδιωτικές συλλογές. Διδάσκει ως Ειδικό Εκπαιδευτικό Προσωπικό (ΕΕΠ) στην Κατεύθυνση Χαρακτικής και Eικαστικών Eκτυπώσεων, στο Τμήμα Εικαστικών και Εφαρμοσμένων Τεχνών της Σχολής Καλών Τεχνών του ΑΠΘ. Ζει και εργάζεται στη Θεσσαλονίκη.
Η Ζέφη Αθανασοπούλου γεννήθηκε στην Πάτρα. Σπούδασε γλυπτική στη Σχολή Καλών Τεχνών του Αριστοτέλειου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης (ΑΠΘ) και είναι κάτοχος MSc στις Γραφικές Τέχνες-Πολυμέσα του Ελληνικού Ανοικτού Πανεπιστημίου (ΕΑΠ). Πραγματοποίησε τέσσερις ατομικές εκθέσεις και συμμετείχε στην 1η Μπιενάλε Σύγχρονης Τέχνης Θεσσαλονίκης (2005) με την ομάδα Paraphernalia Art, σε διεθνή φεστιβάλ βίντεο τέχνης και σε πολλές ομαδικές εκθέσεις στην Ελλάδα και το εξωτερικό. Το 2024 συμμετείχε στο Little Island Festival (LIF) Residency: Human Geographies στη Σίκινο (2024) και στο 5ο Πανελλήνιο Συμπόσιο Γλυπτικής επί ξύλου στο Ηράκλειο Κρήτης (2024). Για το καλλιτεχνικό της έργο έχει βραβευτεί στην Ελλάδα και το εξωτερικό. Από το 2019 διδάσκει ως Ειδικό Εκπαιδευτικό Προσωπικό (ΕΕΠ) στην Κατεύθυνση Γλυπτικής του Τμήματος Εικαστικών και Εφαρμοσμένων Τεχνών της Σχολής Καλών Τεχνών του ΑΠΘ. Έργα της βρίσκονται σε δημοσίους χώρους και σε ιδιωτικές συλλογές. Ζει και εργάζεται στη Θεσσαλονίκη.
Chalkos Gallery: Ιουστινιανού 21, Θεσσαλονίκη | Ώρες λειτουργίας: Τρίτη – Παρασκευή 18:00 – 20:30 και Σάββατο 11:00 – 14:00 | Chalkos Gallery | Τηλ: 6932202045 FB: chalkos gallery | E-mail: Kparcharidis@yahoo.gr
Reconnection ̶ Επανασύνδεση Παράλληλοι Κόσμοι και το Σημείο Συνάντησης | Το Pikap Kato
Έξι ανεξάρτητοι εικαστικοί καλλιτέχνες με πολύχρονη παρουσία στα εικαστικά δρώμενα της πόλης, ενώνουν τις δυνάμεις τους και εκθέτουν έργα τους στον Πολυχώρο Πολιτισμού Pikap Kato, Ολύμπου και Βενιζέλου γωνία από 16-29/05/2025. Ώρες λειτουργίας καθημερινά από 18:00 – 22:00.
Συμμετέχουν: Θεόδωρος Κοσσίδης | Δέσποινα Κωνσταντίνου| Όλγα Μητσέλη | Λούλα Παπαδοπούλου | Ζωγραφιά Ποπώλη | Γιώργος Χατζηαγόρου
Επιμέλεια: Βίκυ Κερτεμελίδου
Διάρκεια έκθεσης: 16-29/05/2025 | Ώρες λειτουργίας καθημερινά από 18:00 – 22:00.
Έκθεση: SPECTre 5. Εικαστική προσέγγιση της σύγχρονης Γαλλίας | Γαλλικό Ινστιτούτο Θεσσαλονίκης
Εικαστική έκθεση του 5ου Εργαστηρίου Ζωγραφικής του Τμήματος Εικαστικών και Εφαρμοσμένων Τεχνών της Σχολής Καλών Τεχνών του ΑΠΘ, σε συνεργασία με το Γαλλικό Ινστιτούτο Θεσσαλονίκης στο πλαίσιο των εκδηλώσεων για τα 100 χρόνια του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου, υπό την αιγίδα του Γενικού Προξενείου της Γαλλίας.
Ψηφιακά και αναλογικά κολάζ, video art, κεραμικά, σχέδια, χαρακτικά, κατασκευές, εγκαταστάσεις καθώς και σύγχρονες προτάσεις ζωγραφικής, όλα έργα των φοιτητών του 5ου Εργαστηρίου Ζωγραφικής του Τμήματος Εικαστικών και Εφαρμοσμένων Τεχνών της Σχολής Καλών Τεχνών του ΑΠΘ, περιλαμβάνονται στην εικαστική έκθεση με τίτλο «SPECTre 5. Εικαστική προσέγγιση της σύγχρονης Γαλλίας», που παρουσιάζεται στο Γαλλικό Ινστιτούτο Θεσσαλονίκης από τις 23 Μαΐου – 23 Ιουνίου 2025. Η έκθεση εντάσσεται στο πλαίσιο των εορτασμών για τα 100 χρόνια του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης και της δράσης «100 χρόνια προσφοράς: Η Θεσσαλονίκη στο ΑΠΘ».
H έκθεση, η οποία αποτελεί μία σύμπραξη του Τμήματος Εικαστικών και Εφαρμοσμένων Τεχνών της Σχολής Καλών Τεχνών του ΑΠΘ με το Γαλλικό Ινστιτούτο χωρίζεται σε δύο ενότητες: Στην πρώτη φοιτητές και φοιτήτριες, μετά από ενημέρωση και συζήτηση πάνω σε συγκεκριμένο υλικό αναφοράς, ανέλυσαν, πειραματίστηκαν και στη συνέχεια μετέπλασαν σε έργο στοιχεία του ευρύτερου γαλλικού πολιτισμού (με αναφορές στην πολιτική, τον Τύπο, τη μόδα, τον φεμινισμό, τη γαστρονομία κ.α.). Στη δεύτερη ενότητα φιλοξενούνται έργα της ερευνητικής δουλειάς των αποφοίτων κυρίως των τελευταίων δύο ετών.
Επιμέλεια έκθεσης: Λεωνίδας Γεροντίδης εικαστικός-ΕΔΕΕ 5ου Εργαστηρίου σε συνεργασία με τον καθηγητή Λάμπρο Ψυρράκη, Διευθυντή του 5ου Εργαστηρίου και Κοσμήτορα της Σχολής Καλών Τεχνών του Α.Π.Θ..
Συμμετέχουν οι καλλιτέχνες: Sarkis Hambaryan, Αμαρυλλίς Φωτιάδου, Ανδριάνα Ρίζου, Άννα-Μαρία Παπαπαναγιώτου, Άννα Μπότου, Αποστόλης Καραθανάσης, Αριάννα Σαπουνά, Αφροδίτη Βασιλική Καράμαλη, Αφροδίτη Τσαχειρίδου, Βασιλική Κασσανδρινού, Βασιλική Υπερηφάνου, Βλαδίμηρος Κοτανίδης, Γεωργία Τσιβελεκίδου, Ιωάννης Αργυρίου, Γιώργος Μιχαλόπουλος, Γρηγόριος Γραμματόπουλος, Ειρήνη Κυρκούδη, Ελισάβετ Μωραΐτη, Έλσα Παπαγιαννοπούλου, Ιορδάνης Αρβανίτης, Ιωάννα Κατσαδούρη, Ιωάννα Τζάτσου, Κατερίνα Σχοινά, Κωνσταντίνος Κατσαρέλης, Λαμπρινή Σύψα, Μάγκυ Μακρή, Μαρία-Αγγελική Πέρογλου, Νίκη Καψάλη, Νικόλ Κτίστου, Ρένα Νικολαΐδου, Σταυρούλα-Αριάδνη Ξανθοπούλου, Χάρης Χιλίτσης, Χρήστος Γουσίδης, Χρήστος Παπαπαναγιώτου, Χριστόδουλος Γρηγοριάδης, Χρυσοβαλάντης Σταματιάδης
Διάρκεια: 23 Μαΐου – 23 Ιουνίου | Ξενάγηση: Σάββατο 24 Μαΐου, 12:00-13:00| Ωράριο λειτουργίας: Τετάρτη, Πέμπτη, Παρασκευή 18:00-21:00 | Σάββατο 11:00-14:00
Homo Ludens: Αναδρομή 1974–2024 | Παράρτημα ΜΙΕΤ στη Θεσσαλονίκη
Το Μορφωτικό Ίδρυμα Εθνικής Τραπέζης παρουσιάζει την έκθεση του Άρι Γεωργίου «Homo Ludens: Αναδρομή 1974–2024»
Η έκθεση του Άρι Γεωργίου Homo Ludens Αναδρομή 1974–2024 στοχεύει στην παρουσίαση του μεγάλης εμβέλειας εικαστικού του έργου (ζωγραφική, εικαστική φωτογραφία, ασαμπλάζ, κατασκευές), ξεκινώντας από τη δεκαετία του 1970 και φτάνοντας στο σήμερα. Οι αναζητήσεις του γύρω από τα όρια του φωτογραφικού μέσου, η παιγνιώδης και πειραματική του διάθεση, καθώς και η μελέτη του γύρω από τη σύνθεση, το σχέδιο, την ύλη και το χρώμα αναδεικνύονται μέσα από πέντε θεματικούς άξονες: από τους πρώτους πειραματισμούς την περίοδο των σπουδών του στη Σχολή Αρχιτεκτονικής του Μονπελλιέ και τη συμμετοχή του με φωτογραφικές συνθέσεις στη Μπιενάλε του Παρισιού το 1982 μέχρι τα έργα από την προσωπική του συλλογή και τις συνεργασίες με συγγραφείς και μουσικούς σε Ελλάδα και Γαλλία.
Σημαντικό μέρος των έργων που παρουσιάζονται στην έκθεση προέρχεται από τη δωρεά του ίδιου του καλλιτέχνη στο Μορφωτικό Ίδρυμα Εθνικής Τραπέζης.
Την έκθεση συνοδεύει ομώνυμος κατάλογος, η έκδοση του οποίου πραγματοποιήθηκε με την ευγενική χορηγία του Γιώργου και της Ζωής Παπαγεωργίου.
O Άρις Γεωργίου (Θεσσαλονίκη, 1951) είναι εικαστικός καλλιτέχνης με έδρα τη Θεσσαλονίκη. Σπούδασε αρχιτεκτονική στο Μονπελλιέ στη Γαλλία, όπου πήρε και το μεταπτυχιακό δίπλωμα DEA Πολεοδομίας. Από το 1977 εκθέτει ζωγραφική και φωτογραφία σε πολυάριθμες ατομικές και ομαδικές εκθέσεις στην Ελλάδα και στο εξωτερικό και είναι μέλος του Συλλόγου Καλλιτεχνών Εικαστικών Τεχνών Βορείου Ελλάδος. Υπήρξε συνιδρυτής του Ελληνικού Μουσείου Φωτογραφίας και ήταν ο εμπνευστής και, επί δεκαπενταετία, διοργανωτής της Φωτογραφικής Συγκυρίας, του ετήσιου διεθνούς φεστιβάλ φωτογραφίας στη Θεσσαλονίκη. Το 1998 ορίστηκε διευθυντής του Μουσείου Φωτογραφίας Θεσσαλονίκης, με τετραετή θητεία, μετά το τέλος της οποίας κληροδότησε οριστικά τη Φωτογραφική Συγκυρία στο Μουσείο Φωτογραφίας. Έχουν εκδοθεί πολλές ατομικές παρουσιάσεις φωτογραφιών και έργων του, μεταξύ άλλων, από τις εκδόσεις Άγρα, συν και πλην, Τράπεζα Μακεδονίας Θράκης, Διαγώνιος, Ελληνικό Κέντρο Φωτογραφίας, Σαιξπηρικόν, University Studio Press, Εστία, Κίχλη, ΜΙΕΤ.
Η είσοδος στην έκθεση είναι ελεύθερη για το κοινό.
ΣΥΝΤΟΝΙΣΜΟΣ: Υποδιεύθυνση Προγραμμάτων Ανάπτυξης και Προβολής ΜΙΕΤ | ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ ΕΚΘΕΣΗΣ / ΣΥΝΤΟΝΙΣΜΟΣ ΠΑΡΑΓΩΓΗΣ: Εύα Βασλαματζή | ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ & ΠΡΟΒΟΛΗ: Δημήτρης Θεοδωράκος, Κυριακή Μολφέτα | ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΗ ΥΠΟΣΤΗΡΙΞΗ / ΞΕΝΑΓΗΣΕΙΣ: Κάκια Καμπάνταη | ΣΥΝΤΗΡΗΣΗ: Μαρία Αλεξίου (Εργαστήριο Συντήρησης Χάρτινου Υλικού ΜΙΕΤ) | ΓΡΑΦΙΣΤΙΚΟΣ ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΣ: Kottage design | ΜΟΥΣΕΙΟΓΡΑΦΙΚΗ ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: Ευαγγελία Μεσοχωρίτη, Γιάννης Μούρτος, Δημοσθένης Σάκκος| ΕΚΤΥΠΩΣΕΙΣ: Colour Consulting Group, Galonis print shop | ΑΝΑΡΤΗΣΗ ΕΡΓΩΝ / ΤΕΧΝΙΚΗ ΥΠΟΣΤΗΡΙΞΗ: Στέφανος Κεσίδης | ΜΕΤΑΦΟΡΑ ΕΡΓΩΝ ΤΕΧΝΗΣ: Art Lock | ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ ΚΕΙΜΕΝΩΝ ΕΚΘΕΣΗΣ: Γιώργος Διαμάντης
Από 21 Μαΐου έως 4 Ιουλίου 2025 στο Παράρτημα του ΜΙΕΤ στη Θεσσαλονίκη (Βίλα Καπαντζή – Βασιλίσσης Όλγας 108) | Η είσοδος στην έκθεση είναι ελεύθερη για το κοινό | Ωράριο λειτουργίας: Δευτέρα-Παρασκευή: 10:00-17:00, Σάββατο: 12:00-20:00.
Περί γεωλογικών στρωμάτων και ανασύστασης τοπίων – Έκθεση Σύγχρονων Χαρακτών | Δημοτική Πινακοθήκη Θεσσαλονίκης- Casa Bianca
Η έκθεση, που διοργανώνεται από τον Δήμο Θεσσαλονίκης και τη Δημοτική Πινακοθήκη Θεσσαλονίκης και έχει τη στήριξη του Τμήματος Σύγχρονου Πολιτισμού του Υφυπουργείου Πολιτισμού της Κυπριακής Δημοκρατίας, παρουσιάζει το έργο 14 καλλιτεχνών, με πρωτοβουλία του Σωματείου Κύπριοι Χαράκτες, προσφέροντας στο κοινό μια μοναδική ευκαιρία να γνωρίσει τη δυναμική της κυπριακής χαρακτικής. Οι συμμετέχοντες καλλιτέχνες διερευνούν την έννοια των “γεωλογικών στρωμάτων” μέσα από πολυδιάστατες προσεγγίσεις, θέτοντας ερωτήματα όπως: Πώς διαβάζουμε ένα τοπίο; Πώς συμπυκνώνεται ο χρόνος σε μια εικαστική επιφάνεια; Πώς διαμορφώνεται η σχέση μας με τη φύση στην εποχή της κλιματικής αλλαγής; Ιστορικά έργα επανερμηνεύονται μέσα από το σύγχρονο εκθεσιακό πλαίσιο, προσφέροντας νέα προοπτική στην παράδοση της χαρακτικής.
Ο επιμελητής της έκθεσης Ευαγόρας Βανέζης σημειώνει:
Η έκθεση «Περί Γεωλογικών Στρωμάτων και Ανασύστασης Τοπίων» εξερευνά τις σύγχρονες δυνατότητες της χαρακτικής, αναδεικνύοντας τη δυναμική της ως μέσο σκέψης, ανάλυσης και πολιτισμικής καταγραφής. Τα έργα παρουσιάζουν μια πολυεπίπεδη εικαστική αφήγηση, όπου οι καλλιτέχνες επιχειρούν μια ανασύσταση περιβαλλοντικών και φαντασιακών τοπίων, ανασκάπτοντας τη μνήμη μέσα από το πρίσμα της υλικότητας και της χρονικότητας. Η έννοια της στρωματογραφίας —δανεισμένη από τη γεωλογία— αποκτά συμβολικό χαρακτήρα και επανανοηματοδοτείται ως εργαλείο καλλιτεχνικής έρευνας και αφήγησης. Κάθε χάραξη, κάθε αποτύπωση πάνω στην επιφάνεια, γίνεται φορέας ενός ίχνους, μιας ιστορίας, μιας εμπειρίας.
Οι καλλιτέχνες δεν βλέπουν τη μνήμη ως παθητική ανάκληση, αλλά ως ένα ενεργό, δημιουργικό πεδίο. Στα έργα τους συναντώνται πολλαπλές χρονικές υφές, ενώ η ψηλάφηση ιχνών σε σύνθετες χρονικές κλίμακες, αποκαλύπτει την ένταση του σύγχρονου βιώματος του χρόνου: από τη μία πλευρά, ο “βαθύς χρόνος” των γεωλογικών εποχών και, από την άλλη, η έντονη συμπίεση του χρόνου στην τεχνολογικά επιταχυνόμενη καθημερινότητα.
Μέσα σε αυτό το πλαίσιο, η χαρακτική τέχνη λειτουργεί σαν ένα εργαλείο “ανασκαφής” και ως έρεισμα διάρκειας, που ενώνει το ατομικό με το συλλογικό, τη μνήμη με τη λήθη, και την αισθητηριακή εμπειρία με την εννοιολογική αναζήτηση. Κάθε τοπίο, επομένως, δεν αντιμετωπίζεται ως οριζόντιο φόντο, με το οποίο έχουμε μια σχέση εξόρυξης, αλλά ως δυναμικός συνδιαμορφωτής των τομών που δημιουργούνται διαμέσου της ενεργής και αμφίδρομης συσχέτισης του φυσικού και του πολιτισμικού περιβάλλοντος.
Η στρωματογραφία, τελικά, αναδεικνύεται ως μια πολυσύνθετη εικαστική γλώσσα και διαδικασία: ένα σύστημα αποκωδικοποίησης του παρελθόντος, αλλά και ένα εργαλείο εντοπισμού των αφανών αφηγήσεων που διαμορφώνουν το παρόν και προτείνουν μεταμορφωτικές δυνατότητες για το μέλλον.
Το Σωματείο «Κύπριοι Χαράκτες» ιδρύθηκε τον Δεκέμβριο του 2010, και στόχος του με αυτή την έκθεση είναι να φέρει κοντά καλλιτέχνες με διαφορετικές αφετηρίες, ιδέες και μορφές έκφρασης, με κοινό σημείο αναφοράς τη χαρακτική τέχνη. Επιδιώκει την ανάπτυξη και εξέλιξη της χαρακτικής, την ενίσχυση του ενδιαφέροντος του φιλότεχνου κοινού για το πρωτότυπο χαρακτικό έργο και την αισθητική του αξία, καθώς και τη δημιουργία μιας σύγχρονης επαγγελματικής στέγης για την παραγωγή και προβολή χαρακτικών. Παράλληλα, προάγει τη συνεργασία των μελών του καθώς και οποιουδήποτε ενδιαφέρεται για τη χαρακτική με πολιτιστικούς φορείς, τόσο στην Κύπρο όσο και διεθνώς.
Συμμετέχοντες Καλλιτέχνες: Έβελυν Αναστασίου, Παναγιώτης Ανδρέου, Ευγενία Βασιλούδη, Κυριάκος Θεοχάρους, Στέλιος Ιλτσιούκ, Τηλέμαχος Κάνθος, Ελένη Παναγίδου, Ευκλείδης Παπαδόπουλος, Στάθης Παπαροδίτης, Χουρίκ Τοροσιάν, Σιμώνη Φιλίππου, Πάρις Χριστοδούλου, Christian W. Bertram, Milenko Stevanovic.
Επιμέλεια έκθεσης: Ευαγόρας Βανέζης, Θεωρητικός τέχνης
Επικουρική Συμβολή: Θάλεια Στεφανίδου, Ιστορικός – Κριτικός τέχνης
Διάρκεια έκθεσης: 21 Μαΐου έως 19 Ιουλίου 2025 | Δημοτική Πινακοθήκη Θεσσαλονίκης- Casa Bianca Βασ. Όλγας 182 και Θεμ. Σοφούλη, 54646, Θεσσαλονίκη | Ημέρες & Ώρες Λειτουργίας : Τρίτη-Παρασκευή: 10.00-18.00, Σάββατο: 10.00-16.00 | Τηλ. 2313 318538, 2310 427555 | e-mail pinakothiki@thessaloniki.gr
Έκθεση Movink | Volume R
Το Volume R παρουσιάζει την έκθεση Movink του εικαστικού Γρηγόρη Παπαγρηγορίου.
O καλλιτέχνης παρουσιάζει μια σειρά αφηρημένων έργων με μελάνι, τα οποία αναδύονται μέσα από τον αυθορμητισμό της χειρονομίας και την πειθαρχία της σύνθεσης συνδυάζοντας την παραδοσιακή καλλιγραφία με σύγχρονο σχεδιασμό. Κάθε έργο δημιουργείται από μία ή επαναλαμβανόμενες κινήσεις—μια ενστικτώδη πράξη που εξευγενίζεται μέσω της εξάσκησης και της επανάληψης.
Ο δημιουργός αντλεί έμπνευση από την φύση και την οργανικότητα των μορφών της καθώς επίσης και από την Ιαπωνική αισθητική.
Η σύνθεση, η φόρμα, η υφή και ο ρυθμός, αποτελούν βασικούς άξονες αναζήτησής του. Δουλεύοντας με μελάνι(sumi ink) σε χαρτί, δίνοντας προσοχή στην ισορροπία και την ακριβή τοποθέτηση κάθε στοιχείου στο χώρο, οι πινελιές (άλλοτε αυθόρμητες και άλλοτε απόλυτα ελεγχόμενες) διαμορφώνουν συνθέσεις και σχήματα που παραπέμπουν σε γράμματα ή σύμβολα, προσεγγίζοντας την καλλιγραφία όχι ως φορέα γλώσσας, αλλά ως μέσο καθαρής εικαστικής έκφρασης. Η ισορροπία και η ανισορροπία λειτουργούν ως ισότιμοι συντελεστές μελάνης και κινήσεων, μετατρέποντας τον κενό χώρο σε ενεργό πεδίο έκφρασης.
Το έργο του παρουσιάζεται για πρώτη φορά στην Θεσσαλονίκη στο Volume R, όπου δημιουργεί με αφορμή τη συνεργασία του με τον χώρο, αποκλειστικά έργα καθώς και μία μικρή capsule συλογή από t-shirts και αξεσουάρ.
Η έκθεση θα διαρκέσει μέχρι τις 22/06.
Volume R | Παπαρηγοπούλου 24, Θεσσαλονίκη
«Γιάννης Μενεσίδης: Ο ζωγράφος της “κεκρυμμένης” χαράς» | Τελλόγλειο Ίδρυμα Τεχνών ΑΠΘ
«Παραλληλίζω τη ζωγραφική μου με τη ροδιά που μεταφέρει έννοιες κεκρυμμένης χαράς. Γλυκαίνομαι, χάνομαι και αποσαθρώνομαι στη ζωγραφική επιφάνεια. Φορώ ρούχα δανεικά, σκορπίζομαι και γίνομαι πολύμορφος. Κοπιάζω, απογοητεύομαι, η επιφάνειά μου όταν φωτίζεται δωρεάν, υπερίπταμαι…». Με αυτά τα λόγια περιγράφει τις δημιουργίες του ο ζωγράφος Γιάννης Μενεσίδης ο οποίος φιλοξενείται στη νέα έκθεση που διοργανώνει το Τελλόγλειο Ίδρυμα Τεχνών ΑΠΘ στη Θεσσαλονίκη.
Στην έκθεση παρουσιάζονται 46 έργα του ζωγράφου των τελευταίων δύο δεκαετιών, έχει τίτλο «Γιάννης Μενεσίδης: Ο ζωγράφος της «κεκρυμμένης» χαράς».
Τα έργα του, σε σινική μελάνη, τέμπερα και λαδοπαστέλ χαρακτηρίζονται από τον πολλαπλασιασμό των μοτίβων, τη γοητεία της επιφάνειας και τη σχηματοποίηση των μορφών. Ο άνθρωπος κατέχει κεντρική θέση στην τέχνη του είτε πρόκειται για θρησκευτικά είτε για λαϊκά θέματα. Παράλληλα, η φύση εμφανίζεται διαρκώς σαν θεματική: στην επιβλητική παρουσία δέντρων (πλατάνια, οξιές, ελιές, πεύκα), στη βλάστηση και στα πουλιά, στον βυθό της θάλασσας, στο υδάτινο στοιχείο και στα τοπία (η Σάμος, τα βράχια της Καππαδοκίας, το φαράγγι της Βίκου, τα Φηρά στη Σαντορίνη, η έρημος της Ιορδανίας κτλ.).
Ο Miguel Fernández Belmonte, Ιστορικός Τέχνης και Επιμελητής του Τελλογλείου σημειώνει μεταξύ άλλων ότι «στα έργα του Μενεσίδη, είτε πρόκειται για τοπία, είτε για θρησκευτικά ή λαϊκά θέματα (παζάρια, γιορτές), υπάρχει πάντα ο άνθρωπος, ως σχήμα και ως σύμβολο. Είναι μια τέχνη αποδεσμευμένη από τη φυσιοκρατική αναπαράσταση, πνευματική και συμβολική που δεν εγκλωβίζεται σε μια αυστηρή μεθοδολογία ή φόρμουλα. Είναι μια τέχνη που επιτρέπει την αυτογνωσία και την εξερεύνηση, γεμάτη διάχυτη χαρά, γαλήνη και ελπίδα. Παρατηρείται στη ζωγραφική του μια παράλληλη διεύρυνση σε σχέση με τη πινελιά.
Στα πρώιμα έγχρωμα του έργα, οι πινελιές είναι μικρές, στρόγγυλες και γραμμοειδές και συνθέτουν αλλεπάλληλες στρώσεις που πυκνώνουν και δημιουργούν βάθος. Στις τελευταίες δεκαετίες το χρώμα του αποτελείται από μεγάλες επιφάνειες οι οποίες δημιουργούν μεγαλύτερες αντιθέσεις. Ταυτόχρονα, σημαντική είναι σε αυτούς τους πίνακες η επίτευξη μιας διάχυτης και ισορροπημένης έντασης χωρίς υπερβολές, αποτέλεσμα στο οποίο συμβάλει η έλλειψη φωτοσκίασης». Επίσης, ο ίδιος αναφερόμενος στην έκθεση Μενεσίδη έχοντας και την επιμέλεια της έκθεσης επισημαίνει πως «στο άλλο μεγάλο σύνολο της εικαστικής του παραγωγής, στα ασπρόμαυρα έργα σε σινική μελάνη, όλη η επιφάνεια αποκτάει μια ιδιαίτερη δυναμική κυρίως σε δύο κατευθύνσεις. Η μια αφορά τις πυκνώσεις των γραμμών που «υφαίνουν» τις σκιές και τις λευκές επιφάνειες που συνθέτουν τα “φωτίσματα”.
Η άλλη αφορά τον διαμερισμό των μορφών σε επί μέρους σχήματα – μορφές. Αυτός ο πολλαπλασιασμός των μοτίβων και οι αντιθέσεις του άσπρου και του μαύρου ενεργοποιούν, παρά την έλλειψη γραμμικής προοπτικής, τη δισδιάστατη επιφάνεια και προκαλούν μια αίσθηση βάθους. Χαρακτηριστικές είναι, επίσης, οι μικρές διαστάσεις των έργων του, οι αλλαγές της κλίμακας (ό, τι θεωρείται πιο σημαντικό απεικονίζεται σε μεγαλύτερο μέγεθος) και η σχηματοποίηση των μορφών που συμβάλλει στην ομογένεια της ζωγραφικής επιφάνειας».
Η Αλεξάνδρα Γουλάκη-Βουτυρά, Ομότιμη Καθηγήτρια ΑΠΘ και Γενική Διευθύντρια του Τελλογλείου Ιδρύματος μιλώντας για τον Μενεσίδη και τη νέα έκθεση που φιλοξενείται στον εκθεσιακό χώρο του μουσείου υπογραμμίζει πως «με αφάνταστη υπομονή και επιμέλεια δουλεύει αρχικά μικρογραφικά τα σχέδιά του με μελάνι: δημιουργεί αραβουργήματα που μοιάζει να χρειάζεται μεγεθυντικός φακός για να αναδειχθούν οι λεπτές λεπτομέρειες, να διαβαστούν συμπιλήματα και σύμβολα. Τα θέματά του, κυρίως θρησκευτικά, περιέχουν κείμενα κρυπτογραφημένα που ταυτόχρονα λειτουργούν εικαστικά στη ζωγραφική σύνθεση. Η ζωγραφική επιφάνεια γεμίζει ασφυκτικά -χωρίς κενό- από επαναλαμβανόμενα γεωμετρικά μοτίβα, στιγμές, τα οποία υφαίνουν έναν καμβά πάνω στον οποίο αναπτύσσεται το θέμα. Για τη σύνθεση, συνήθως δισδιάστατη, επιλέγει διάφορες οπτικές, από ψηλά, κατενώπιον, από χαμηλά, αποφεύγοντας την προοπτική. Έχοντας ζήσει σε αστικά κέντρα για μικρά ή μεγάλα διαστήματα (Δράμα, Θεσσαλονίκη, Καβάλα, Ξάνθη, Θάσο, Σάμο, Χαλκιδική) κινείται ανάμεσα στον πραγματικό χώρο και την ονειρική του πλευρά, ανάμεσα σε αγγέλους, βίους αγίων, θρησκευτικές γιορτές, πανηγύρια, μικρομάγαζα».
Η κ. Γουλάκη-Βουτυρά τονίζει επίσης πως η έκθεση του Μενεσίδη στο Τελλόγλειο λειτουργεί και «επιπλέον ως αναφορά και τιμή στον δάσκαλο Πεντζίκη, μας εισάγει στον χώρο της Διαγωνίου του Χριστιανόπουλου με την οποία ο Μενεσίδης συνεργάστηκε στη διάρκεια 20 χρόνων (1975-1995) και η οποία θα αποτελεί μέρος του αφιερώματος στην εικαστική ιστορία της Θεσσαλονίκης στο πλαίσιο του εορτασμού για τα 25 χρόνια λειτουργίας του Τελλογλείου Ιδρύματος».
ΧΡΗΣΙΜΑ: Διάρκεια έκθεσης: 7 Μαΐου – 28 Σεπτεμβρίου 2025 | Ωράριο λειτουργίας εκθεσιακού: Τρίτη, Πέμπτη, Παρασκευή 9:00-14:00, Τετάρτη 9:00-14:00 & 17:00-21:00, Σάββατο και Κυριακή 10:00-18:00, Δευτέρα κλειστά.
Δημήτρης Τζαμουράνης Land(e)scapes- the gaze of the unconscious | Γκαλερί «Λόλα Νικολάου»
[… οι οραματικές συνθέσεις του Δημήτρη Τζιαμουράνη ως αντιστικτικές ενότητες ενός αυτό-υπονομευτικού φωτορεαλισμού, αποδομούν την αναπαραστατική εμπειρία και αναδομούν την λογική της ζωγραφικής στη συγχρονία. Ώστε τελικά τα τοπία και τα βλέμματα να είναι οι μορφικές συνέχειες των σημείων διαφυγής(escape). Ένα παιχνίδι ανάμεσα στο ορατό και το αόρατο και του μεταξύ τους διάκενου που είναι ο τόπος εκβολής του ασυνειδήτου. Οπότε το ερώτημα περί ζωγραφικής μετασχηματίζεται σε οντολογικό. Είναι μια εκδοχή της ύπαρξης σε αναταραχή η οποία καταλήγει σε σειρά πορτραίτων προκειμένου να συλλάβουν το βλέμμα μας ενώ στον ίδιο χρόνο οι «κραυγαλέες» λεπτομέρειες αναδεικνύουν μια άλλη πραγματικότητα, ανάγοντας τον ρεαλιστικό σχεδιασμό σε ζώσα «μεταφυσική» εμπειρία…]
Απόσπασμα από κείμενο του Γιάννη Μήτρου για τον Δημήτρη Τζαμουράνη
Διάρκεια έκθεσης: 29.04 – 28.05.2025 | ώρες λειτουργίας: Τρ., Πε., Πα.: 12.00 – 20.00 / Τε., Σα.: 12.00 -15.00
NSPIRE PROJECT 2025: ΕΠΙΣΤΡΟΦΗ | MOMus-Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης
Προσκεκλημένος καλλιτέχνης: Νίκος Χαραλαμπίδης
Ο νόστος, ο βίαιος εκπατρισμός και το αίτημα της επιστροφής, ενώ θα έπρεπε να αποτελούν παρελθόν, παραδόξως γίνονται ολοένα και πιο επίκαιρα. Η φετινή εκδοχή του Inspire Project 2025 που παρουσιάζεται στο MOMus-Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης (εντός ΔΕΘ-Helexpo) από τις 11 Απριλίου έως την 1η Ιουνίου 2025, αναδεικνύει την «Επιστροφή», ως έννοια που ξεκινάει μεν από την επέτειο των 50 χρόνων από την τουρκική εισβολή στην Κύπρο το 1974, ωστόσο επεκτείνεται στο διαγενεακό τραύμα του «νόστου», της χαμένης πατρίδας και του χαμένου σπιτιού, της βίαιης εκτόπισης και μετανάστευσης, αλλά και στη μελλοντολογική φαντασία γύρω από αυτό που έχει χαθεί, αλλά διαρκώς αναζητείται. Στον χώρο περιοδικών εκθέσεων του Μουσείου, παρουσιάζονται τα νέα έργα που προέκυψαν από το φετινό καλλιτεχνικό εργαστήριο κατά το οποίο 20 εικαστικοί εργάστηκαν με τον επικεφαλής, προσκεκλημένο εικαστικό Νίκο Χαραλαμπίδη, πάνω στην έννοια της Επιστροφής. Οι νέες δημιουργίες βρίσκονται σε διάδραση, διάλογο ακόμη και αντιπαράθεση με έργα, αναδρομικού κυρίως χαρακτήρα του Χαραλαμπίδη, τα οποία αποτελούν την κεντρική ενότητα του φετινού Inspire Project 2025, υπό τον τίτλο «Αφού βόσκεις πρόβατα γιατί δεν παίζεις αυλό;». Με την έκθεση του Νίκου Χαραλαμπίδη επιχειρείται να φωτιστεί ο νοηματικός άξονας της εστίας και της πατρίδας, μέσα από μη αναμενόμενους συνδυασμούς διαφορετικών θεμάτων και εμπειριών του παγκοσμιοποιημένου κόσμου, όπως η αλλοίωση της πολιτιστικής ταυτότητας και η αμφισβήτηση της εθνικότητας, το μετα-αποικιοκρατικό κληροδότημα, το μοντερνιστικό παρελθόν και οι μετασχηματισμοί της προσφυγοποίησης.
Υπό το πρίσμα του Κυπριακού ζητήματος, στο χρονικό διάστημα μισού αιώνα, το αίτημα για «Επιστροφή» στις πατρογονικές εστίες, όχι μόνο δεν βρήκε δικαίωση, αλλά έγινε αίτημα και χιλιάδων άλλων ανθρώπων στις χώρες της γύρω περιοχής που συνεχίζουν ακόμη και σήμερα να υπόκεινται στα δεινά αιματηρών πολεμικών συρράξεων. Η αγάπη για την πατρίδα και η νοσταλγία για αυτήν φαίνεται να είναι καθοριστικά συναισθήματα από την αρχαιότητα μέχρι και σήμερα.
Οι σχετικοί συλλογισμοί αποτελούν το έναυσμα για ευρύτερη δημόσια συζήτηση, ενώ λειτουργούν και ως βάση για το κοινό έργο τέχνης που θα προκύψει στον χώρο από τους συμμετέχοντες καλλιτέχνες σε συνεργασία με τον Νίκο Χαραλαμπίδη.
To Inspire Project συγχρηματοδοτείται από την Ευρωπαϊκή Ένωση (ΕΣΠΑ – Πρόγραμμα «Κεντρική Μακεδονία»).
Καλλιτεχνική Διεύθυνση: Θούλη Μισιρλόγλου | Επιμέλεια: Θοδωρής Μάρκογλου, Κατερίνα Σύρογλου | Βοηθός παραγωγής: Σίλια Φασιανού | Επιτροπή επιλογής συμμετεχόντων στα εργαστήρια: Αρετή Λεοπούλου, Θοδωρής Μάρκογλου, Κατερίνα Σύρογλου, επιμελητής & επιμελήτριες MOMus
Προσκεκλημένος καλλιτέχνης: Νίκος Χαραλαμπίδης
Συμμετέχοντες καλλιτέχνες: Sarkis Hambaryan, Δάφνη Βλασίδου, Στέφανος Ζαφειρίου, Δέσποινα Δούζη, Ρένα Κακλαμάνη, Κωνσταντίνος Καλαθάκης, Ζωή Καλογιάννη, Ξένια Κασαπόγλου, Κωνσταντίνος Κωνσταντίνου, Νίκος Λάριος, Άννα Μπότου, Κωνσταντίνος Ξάνθης, Γεώργιος Όθωνας, Ελένη Πασιάτα, Σοφία Πεχλιβανίδου, Όλγα Σουβερμεζόγλου, Βάσω Χατζημανώλη, Χριστίνα Χατζημιχαηλίδου, Χρίστος Χατζηχριστοφής, Σταύρος Χριστοφή (Yeti).
Βιογραφικό προσκεκλημένου καλλιτέχνη
Ο Νίκος Χαραλαμπίδης είναι εικαστικός καλλιτέχνης και Τακτικός Καθηγητής στην Ανώτατη Σχολή Καλών Τεχνών της Αθήνας. Κατατάσσεται στους πλέον σημαντικούς εικαστικούς εκπροσώπους της γενιάς του ‘90, με εκτενή διεθνή δραστηριότητα και καταξίωση. Σύμφωνα με το σκεπτικό της βράβευσης του το 2007, από το Σύνδεσμο Τεχνοκριτικών AICA HELLAS, θεωρείται ο κύριος εκφραστής της Πολιτικής Τέχνης στην Ελλάδα, ενώ η επιδραστικότητα του έργου του υπήρξε καθοριστική στην εδραίωση μιας νέας γενιάς καλλιτεχνών πιο ευαισθητοποιημένων σε κοινωνικοπολιτικά ζητήματα.
Το πολυσχιδές ερευνητικό του έργο διακρίνεται από πολύ νωρίς, με το 1ο Βραβείο του Ιδρύματος Γιάννη & Ζωής Σπυροπούλου να του απονέμεται το 1992, πριν καν ολοκληρώσει ακόμη τις φοιτητικές του σπουδές στην Ανώτατη Σχολή Καλών Τεχνών της Αθήνας, θέτοντας έτσι το εναρκτήριο λάκτισμα μιας ανοδικής πορείας που αποτελεί σήμερα αντικείμενο μελέτης.
Ήδη από τα τέλη της δεκαετίας του ‘80, οι παράτολμες παρεμβατικές δράσεις του καλλιτέχνη στην Πράσινη Γραμμή στην Κύπρο, ιδιαίτερη πατρίδα του, αλλά και σε εμπόλεμες ζώνες άλλων χωρών, θέτοντας σε κίνδυνο ακόμη και τη ζωή του, υπερβαίνουν τις κυρίαρχες καλλιτεχνικές τάσεις της εποχής. Ο Χαραλαμπίδης καθιερώνει μια πρωτογενή, ρηξικέλευθη εικαστική δράση που πραγματεύεται ένα ευρύ φάσμα κοινωνικοπολιτικής θεματολογίας, υιοθετώντας πρωτόγνωρες εικαστικές πρακτικές. Παράλληλα, επιστρατεύει πρωτοποριακά ψηφιακά μέσα ρομποτικής και άλλης τεχνολογίας αιχμής, αναπτύσσοντας διεπιστημονικές μεθοδολογίες και συνεργασίες με ερευνητές διαφόρων ειδικοτήτων. Η εξέταση των αρχείων που αφορούν στο διαταραγμένο χώρο της Ανατολικής Μεσογείου και της Μέσης Ανατολής τίθεται στον πυρήνα της έρευνας του, με άξονα το πολιτικό πρόβλημα της Κύπρου. Ο βίαιος εκπατρισμός και η προσφυγοποίηση, το κληροδότημα της αποικιοκρατίας και οι επιδράσεις της, η μετανάστευση και ο νομαδισμός, η εθνική ταυτότητα και η αμφισβήτησή της, η εντοπιότητα και ο «μη τόπος», ακόμη και η αποικιοποίηση του Διαστημικού χώρου και οι στρατηγικές εκμετάλλευσής του, είναι ζητήματα που πρωτοεμφανίζονται ήδη στο πρώιμο έργο του καλλιτέχνη, τα οποία θα αποτελούσαν, δεκαετίες μετά, κοινή θεματογραφία για πολλούς καλλιτέχνες.
Ο «εμβληματικός αποστάτης της Πράσινης Γραμμής», όπως έχει αποκαλέσει τον Χαραλαμπίδη ο Henry Meyric Hughes, Πρόεδρος της Διεθνούς Ένωσης Τεχνοκριτικών, στο εκτενές θεωρητικό κείμενό του για την ατομική έκθεση που του διοργάνωσε στην Μπιενάλε Βενετίας το 2003, έχει πραγματοποιήσει με την επιμέλεια και άλλων διεθνώς διακεκριμένων επιμελητών και ιστορικών τέχνης, περισσότερες από 65 ατομικές εκθέσεις σε διεθνή κέντρα τέχνης και εκθεσιακούς χώρους, θεσμικές διοργανώσεις και Μπιενάλε, καθώς και σε μουσεία, όπως στο Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης της Γαλλίας, στο Centre Pompidou, στην Turner Contemporary στο Λονδίνο, στο Palazzo Querrini Stampalia και στο Palazzo Giustinian Lolin Querini στη Βενετία, στο Pavilion Ciccillo Matarazzo στο Σάο Πάολο, στο Institute of Contemporary Art στη Σόφια, στο Musée des Archives Nationales στο Παρίσι κ.α.
MOMus-Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης (εντός ΔΕΘ-Helexpo) |Εως 1 Ιούνιου 2025 | Μέρες & ώρες λειτουργίας: Τρίτη, Τετάρτη, Παρασκευή, Σάββατο, Κυριακή: 10:00-18:00, Πέμπτη:12:00-20:00
Έκθεση – Χρήστος Αλαβέρας: Ζωγραφοπατήματα ώς το Τελλόγλειο και πέρα | Τελλόγλειο Ίδρυμα ΑΠΘ
Έργα του Χρήστου Αλαβέρα από την πρώιμη φάση έως και σήμερα, κάποια από αυτά μνημειακών διαστάσεων, που θα συναρπάσουν και θα συγκλονίσουν το κοινό, περιλαμβάνει η νέα έκθεση που διοργανώνει το Τελλόγλειο Ίδρυμα Τεχνών ΑΠΘ στη Θεσσαλονίκη.
Η καλλιτεχνική πορεία του Χρήστου Αλαβέρα, που μετράει περισσότερα από 40 χρόνια,παρουσιάζεται στην αναδρομική έκθεση με τίτλο «Χρήστος Αλαβέρας: Ζωγραφοπατήματα ώς το Τελλόγλειο και πέρα».
Οι επιμελητές της έκθεσης του Τελλογλείου Νίκος Βιάνας και Ραφαέλα Νίκα επισημαίνουν ότι «παρουσιάζονται δημιουργίες πρωτότυπες από ποικίλα υλικά -κάρβουνο, μολύβι, λάδια, ακρυλικά- και τα έργα του άλλοτε εμπνευσμένα από τη λογοτεχνία και την ποίηση, άλλοτε να αφηγούνται ιστορίες προσωπικού ή κοινωνικοπολιτικού χαρακτήρα, αλλά πάντα δίνουν το χαρακτηριστικό ύφος του καλλιτέχνη». Οι ίδιοι τονίζουν πως «πρόκειται για μια στάση καλλιτεχνικής έκφρασης που μετουσιώνεται σε πληθωρική δημιουργία, με κύριο μέσο το σχέδιο και ανθρωποκεντρική θεματολογία, αξιοποιώντας κυρίως την εξπρεσιονιστική αποτύπωση εκφράσεων προσώπων, γνωστών και μη, όπως ο Τραμπ, ο Σόιμπλε, ο Μπέκετ, ο Κάφκα κ.ά».
Η Γενική Διευθύντρια Τελλογλείου Ιδρύματος, Ομότιμη Καθηγήτρια ΑΠΘ, Αλεξάνδρα Γουλάκη-Βουτυρά σημειώνει ότι «η αναδρομική του Χρήστου Αλαβέρα τη χρονιά που το Τελλόγλειο συμπληρώνει 25 χρόνια λειτουργίας αποτελεί το επιστέγασμα (και όχι το τέρμα) μιας μακρόχρονης σχέσης, μιας μακράς φιλίας που έχει τις ρίζες της στην Αλίκη Τέλλογλου.Γιατί εκεί στη δεκαετία του ’80 έζησα και μοιράστηκα μαζί της τη συνάντηση με τον Χρήστο, με τη δουλειά του (ψυχοπαθείς της Λέρου), που η Αλίκη θαύμαζε, υποστήριζε με πάθος εξαρχής.
Ο Χρήστος, σπουδαίος καλλιτέχνης, προικισμένος με έμφυτο ταλέντο, που αναπτύχθηκε σε γόνιμο έδαφος με λογοτεχνικές-ποιητικές καταβολές (γιος του Τηλέμαχου και της Ρούλας Αλαβέρα), έχει γαλουχηθεί στη λογοτεχνία, στην ποίηση, στο θέατρο, παρέα με τους Μπρεχτ, Μπέκετ, Όργουελ, Κόλβιτς, Σολωμό κ.ά.». Η κ. Γουλάκη – Βουτυρά αναφερόμενη στον Χρήστο Αλαβέρα επισημαίνει πως πρόκειται για «χαρακτηριστική περίπτωση αγνού καλλιτέχνη, αφοσιωμένου σε αξίες, με ιδιορρυθμίες που συναντούμε σε ιδιοφυή άτομα εκτός μέτρου, πιστεύει απόλυτα στη δύναμη της τέχνης. «Ο κίνδυνος δεν είναι να μην έχω ψωμί να φάω, αλλά να χάσω την πίστη μου σ’ αυτό που κάνω» (το δανείζεται από τον Μάκη Θεοφυλακτόπουλο).
Αυτή τη στάση τη μετατρέπει σε πληθωρική έκφραση με κύριο μέσο το σχέδιο, την ανθρωποκεντρική θεματολογία, αξιοποιώντας κυρίως την εξπρεσιονιστική αποτύπωση εκφράσεων προσώπων-πορτρέτων. Μια ζωγραφική που αντλεί από το οπτικό ερέθισμα -συνήθως την ανθρώπινη μορφή- το μεταφέρει με κάρβουνο ή χρώμα σε γρήγορη νευρική γραφή-χειρονομία, συχνά σε μεγάλες επιφάνειες όπου έντονα συναισθήματα, βιωματικά στοιχεία αναπτύσσονται σε ένα συναρπαστικό πηγαίο ειλικρινή σχολιασμό στιγμών που επιλέγει να κρατήσει στο χαρτί».
Η Γενική Διευθύντρια του Τελλογλείου μιλώντας για τον Χρήστο Αλαβέρα τονίζει πως «με την ευαισθησία που τον διακρίνει αντιμετωπίζει σύγχρονα προβλήματα της ανθρώπινης ύπαρξης, μεταφυσικά, ηθικά, πολιτικά, μάχεται για το μάθημα της τέχνης στα σχολεία, καυτηριάζει αδικίες, συχνά καυστικά και ανελέητα, με δικό του ιδιότυπο χιούμορ, συμπάσχει, στέκει με τρυφερότητα κοντά στους πρόσφυγες, στις κάθε είδους καταστροφές».
Σημειώνεται πως ο Χρήστος Αλαβέρας έχει συνεργαστεί στο Τελλόγλειο με ζωντανές εικαστικές δράσεις σε ιδιαίτερες εκθέσεις, μεταξύ άλλων στον Γκόγια, (2011), Ντελακρουά (2016), στον Χαλεπά (2022-23) και σε άλλες περιπτώσεις αποτυπώνοντας σχεδιαστικά στιγμιότυπα του κοινού αλλά και της έκθεσης, σαν ένα εικαστικό… ρεπορτάζ.
Λίγα λόγια για τον καλλιτέχνη: Ο Χρήστος Αλαβέρας γεννήθηκε στη Θεσσαλονίκη το 1965 και σπούδασε στη Σχολή Καλών Τεχνών του ΑΠΘ. Συνέχισε για μεταπτυχιακές σπουδές στην Aki Akademie voor Beelndende Kunst του Enschede της Ολλανδίας και το 1991 ξεκινά την διδακτορική του διατριβή γύρω από τη σύγχρονη ελληνική λαϊκή ζωγραφική. Έχει πραγματοποιήσει και συμμετάσχει σε δεκάδες εκθέσεις, ομαδικές και ατομικές, στην Ελλάδα και το εξωτερικό. Έχει πραγματοποιήσει καλλιτεχνικά δρώμενα και performances σε διάφορες πόλεις σε Ελλάδα και Ευρώπη. Έργα του –ζωγραφικά, γλυπτά και χαρακτικά– βρίσκονται σε δημόσιες και ιδιωτικές συλλογές τόσο του εσωτερικού όσο και του εξωτερικού.
Διάρκεια: 08/04/2025 – 07/09/2025 | Ωράριο λειτουργίας εκθεσιακού: Τρίτη, Πέμπτη και Παρασκευή 9:00-14:00, Τετάρτη 9:00-14:00 & 17:00-21:00, Σάββατο και Κυριακή 10:00-18:00.
Έκθεση «ΓΥΝΑΙΚΕΣ, η δύναμη της δημιουργίας» | Μουσείο Μακεδονικού Αγώνα
Το Ίδρυμα Μουσείου Μακεδονικού Αγώνα και της Νεότερης Ιστορίας της Μακεδονίας (ΙΜΜΑ) έχει την τιμή να φιλοξενήσει την πολυσυλλεκτική έκθεση εικαστικών έργων πέντε σύγχρονων γυναικών καλλιτεχνών με τίτλο: «ΓΥΝΑΙΚΕΣ, η δύναμη της δημιουργίας».
Η γυναίκα ως σύμβολο και ως εικόνα, απασχόλησε και συνεχίζει να απασχολεί την τέχνη. Πέντε σύγχρονες γυναίκες εικαστικοί ενώνουν την τέχνη τους μέσα από την προσωπική και συλλογική Μνήμη και αντανακλούν την ανησυχία τους για τις γυναικείες εμπειρίες ανά τους αιώνες, προβάλλοντας τον ρόλο της γυναίκας στην κοινωνία του 21ου αιώνα μέσα στα έργα τους. Το κοινό χαρακτηριστικό της δουλειάς τους είναι η παρουσίαση «αναμνήσεων», τις οποίες κουβαλάει κάθε γυναίκα μέσα από την προσωπική της ιστορία και το οικογενειακό της παρελθόν.
Όπως χαρακτηριστικά αναφέρει η επιμελήτρια της έκθεσης, κ. Σταυρούλα Μαυρογένη: «Είμαστε οι «αναμνήσεις» μας. Μέσα από αυτό και χάρη σε αυτό αντιλαμβανόμαστε, κινούμαστε, σκεφτόμαστε, αισθανόμαστε, σχεδιάζουμε και δημιουργούμε. Η ικανότητά μας να θυμόμαστε επηρεάζει τις αποφάσεις που παίρνουμε και καθορίζει την προσωπική μας ταυτότητα».
Οι δημιουργίες τους είναι ένα «όχημα» για την κατανόηση μιας εποχής, μιας έννοιας ή ενός νέου χώρου. Ιστορίες και μύθοι, θέματα ταυτότητας και καταγωγής, ακουμπούν συνειρμικά τις αισθήσεις στο πλαίσιο του «διαλόγου» με τους θεατές. Η πολυμορφία της έκφρασης και των υλικών που χρησιμοποιούνται συνδέεται και αποτυπώνεται στα έργα μέσα από το ατομικό φίλτρο της θέασης του οικογενειακού κόσμου και τον κοινωνικό ρόλο των γυναικών στο πέρασμα του χρόνου.
Στην έκθεση συμμετέχουν με εικαστικές δημιουργίες οι:
Ελένη Θεοφυλάκτου | Μαρία Κομπατσιάρη | Σπυριδούλα Πολίτη | Ιωάννα Τερλίδου | Ζέφη Τιφτικτσόγλου
Διάρκεια έκθεσης: έως 31 Ιουλίου 2025 | Διοργάνωση: Ίδρυμα Μουσείου Μακεδονικού Αγώνα και της Νεότερης Ιστορίας της Μακεδονίας (ΙΜΜΑ) | Επιμέλεια: Σταυρούλα Μαυρογένη, Καθηγήτρια ΠΑΜΑΚ, Διευθύντρια ΚEMIT- ΙΜΜΑ | Συντονισμός: Αθηνά Παυλίδου, Φιλόλογος-Μουσειολόγος, Διευθύντρια ΙΜΜΑ | Διοικητική Υποστήριξη: Καλυψώ Τρυφωνάκη, ΙΜΜΑ
ΧΡΗΣΙΜΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
Μουσείο Μακεδονικού Αγώνα ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ: Προξένου Κορομηλά 23, 546 22 Θεσσαλονίκη | ΤΗΛΕΦΩΝΟ: 2310 229778 | EMAIL: info@imma.edu.gr | ΙΣΤΟΣΕΛΙΔΑ: www.imma.edu.gr | ΩΡΕΣ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑΣ: Δευτέρα-Παρασκευή 09:00-14:00, Τετάρτη 09:00-20:00 & Σάββατο 10:00-14:00 | ΕΙΣΙΤΗΡΙΟ: Ολόκληρο 4€ – Μειωμένο 2€ ΞΕΝΑΓΗΣΕΙΣ: Το μουσείο προσφέρει οργανωμένες ξεναγήσεις σε ομάδες επισκεπτών. Ομάδες επισκεπτών γίνονται δεκτές με ραντεβού στο τηλ. 2310 229778