Agenda

Οι εκθέσεις και οι εκδηλώσεις της εβδομάδας στη Θεσσαλονίκη (3/2 έως 9/2)

Ώρα για τέχνη και διάβασμα. Παρέα με την Uber επιλέγουμε υπέροχες εκδηλώσεις πολιτισμού για αυτή τη βδομάδα.

Parallaxi
οι-εκθέσεις-και-οι-εκδηλώσεις-της-εβδο-1274045
Parallaxi

Ώρα για διάβασμα και τέχνη. Ό,τι και αν επιλέξεις για αυτήν την εβδομάδα, επίλεξε να μετακινηθείς με ασφάλεια, με ένα UberTaxi.

Έκθεση «Future Perfect»MOMus-Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης

Συντελεσμένο ή τέλειο μέλλον; Με τη διττή ανάγνωση του όρου «Future Perfect» υποβάλλεται ο τίτλος της νέας έκθεσης που παρουσιάζεται στο MOMus-Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης στη Θεσσαλονίκη από τις 23 Ιανουαρίου έως τις 30 Μαρτίου 2025 σε συνδιοργάνωση με το ifa – Institut für Auslandsbeziehungen και το Goethe-Institut Thessaloniki και την υποστήριξη του Γενικού Προξενείου της Ομοσπονδιακής Δημοκρατίας της Γερμανίας στη Θεσσαλονίκη. Η έκθεση έχει στον πυρήνα της την αναρώτηση: πώς θα έχουμε ζήσει; Μέσα από τις εικαστικές προτάσεις 19 καλλιτεχνών προκύπτουν ισάριθμες, διαφορετικές απαντήσεις και υποθέσεις για το (συντελεσμένο) μέλλον.[/caption]

Ταινίες, φωτογραφίες, γλυπτά, αντικείμενα, πίνακες και κολάζ συνθέτουν την εικαστική πρόταση/έκθεση, ως άλλο τρόπο εξέτασης εικασιών για την πορεία της ιστορίας. Σήμερα το μέλλον θεωρείται όλο και περισσότερο ως μια κρίσιμη έννοια. Ακόμα και το πολύ κοντινό μέλλον, παρά την ψηφιακή επιτάχυνση, είναι δύσκολο να προβλεφθεί και φαίνεται αδύνατο να καταλήξουμε σε μια αξιόπιστη κατανόηση για αυτό.

Αν στη νότια περιοχή της Μεσογείου κοινωνίες των πολιτών διεκδικούν και ενσαρκώνουν το μέλλον σε πείσμα της μαζικής αντίστασης που συναντούν, στην Κεντρική Ευρώπη το μέλλον μοιάζει να αποτελεί περισσότερο πηγή ανησυχίας παρά κίνητρο δράσης. Ωστόσο, η ικανότητα να κάνουμε εικασίες, να κατονομάζουμε προθέσεις, προσδοκίες και φόβους και στη συνέχεια να τα κάνουμε αυτά τη βάση για δράση είναι αυτό που κρατάει ενωμένες τις κοινωνίες. Τα έργα που παρουσιάζονται στην έκθεση δημιουργούν χώρους φαντασίας, δράσης (και παιχνιδιού) για το μέλλον και «μεταφράζουν» σημαντικά κοινωνικά ερωτήματα σε καλλιτεχνικές έννοιες.

Καλλιτεχνική διεύθυνση: Θούλη Μισιρλόγλου  Επιμέλεια: Angelika Stepken, επιμελήτρια και πρώην διευθύντρια της Villa Romana-Φλωρεντία, Philipp Ziegler, επιστημονικός συνεργάτης του ZKM | Μουσείο Νέας Τέχνης-Καρλσρούη, Θοδωρής Μάρκογλου, ιστορικός τέχνης-επιμελητής MOMus-Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης

Συμμετέχοντες καλλιτέχνες: Νίκος Αρβανίτης, Nairy Baghramian, Βαγγέλης Βλάχος, DAS INSTITUT (Kerstin Brätsch & Adele Röder), Mariana Castillo Deball, Cyprien Gaillard, Dani Gal, Λίνα Θεοδώρου, Annette Kelm, Jutta Koether, Armin Linke, Antje Majewski, Henrik Olesen, Γιώργος Σαπουντζής, Nora Schultz, Nasan Tur, Danh Vo, Clemens von Wedemeyer

Συλλογές Μακεδονικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης και Κρατικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης(εντός ΔΕΘ-Helexpo, Θεσσαλονίκη), 23 Ιανουαρίου – 30 Μαρτίου 2025

Προβολή Ντοκιμαντέρ από την Κινηματογραφική Λέσχη Θεσσαλονίκης στον Χώρο Πολιτισμού Ένεκεν Παρασκευή 7 Φεβ 2025

Η Κινηματογραφική Λέσχη Θεσσαλονίκης (ΚΛΘ) παρουσιάζει στη θεματική ενότητα: Κινηματογράφος και Πολιτική, το ντοκιμαντέρ το Γιώργου Κεραμιδιώτη, “Από τον Αναλογικό στον Ψηφιακό Κόσμο” στον Πολυχώρο Πολιτισμού Ένεκεν, στο κέντρο της Θεσσαλονίκης.

Μια ταινία –μυθοπλασία ή ντοκιμαντέρ– γίνεται για να σκεφτεί τον καιρό της, να κατανοήσει την εποχή της και να ρωτήσει τι είναι εκείνο που αλλάζει στην μετάβαση σε μια νέα εποχή. Στην τέχνη, την πολιτική, την ερωτική σχέση, την οικογένεια, την εργασία. Σημείωμα του φιλοσόφου Γιόζεφ Φογκλ: […] ζούμε στην εποχή της πληροφορίας και η πληροφορία σβήνει τη διαφορά ανάμεσα στη γνώμη και στη γνώση. Η πληροφόρηση αφορά τα επιφαινόμενα, τα νέα της τρέχουσας στιγμής κ.λπ. Με την οικουμενικοποίηση της πληροφόρησης δεν μπορείς –κυρίως επιστημολογικά– να κάνεις τη διάκριση ανάμεσα σε γνώμη και γνώση […] άλλος λόγος είναι ότι η εποχή της πληροφορίας συνδέεται με την αγορά, ενώ ο δρόμος που οδηγεί στη γνώση προϋποθέτει μεγάλη διαδρομή. Αυτή η διαδρομή δεν μπορεί να κατευθύνεται από την αγορά.

Ο σκηνοθέτης Γιώργος Κεραμιδιώτης γεννήθηκε στην Καλλιθέα Κατερίνης και σπούδασε κινηματογράφο στο Πανεπιστήμιο 8 του Παρισιού με καθηγητή τον Denis Lévy. Τα έτη 2003-04 και 2005-06 συμμετείχε ως διδάσκων στο Μουσείο Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης στα σεμινάρια «Κινηματογραφικά είδη και τρόποι σκηνοθεσίας» & «Πρακτικές προσεγγίσεις στον κινηματογράφο». Το 2019 τιμήθηκε μαζί με τον Κώστα Φέρρη από την Ομοσπονδία Κινηματογραφικών Λεσχών Ελλάδας [ΟΚΛΕ] για την παιδαγωγική διάσταση του έργου του. Ταινίες του συμμετείχαν σε διάφορα φεστιβάλ ελληνικά και ξένα (Θεσσαλονίκης, Χαλκίδας, Χανίων, Tonneins France, Annaba Algeria, Rome Coliffe κ.ά.) Άρθρα του έχουν κατά καιρούς δημοσιευτεί σε εφημερίδες και περιοδικά.

Επιλεκτική εργογραφία: Μαθήτριες λυκείου, Τέχνη και πολιτική, Γη και άνθρωποι [μυθοπλασία μεγάλου μήκους], Συνθέτες της Θεσσαλονίκης [σειρά ντοκιμαντέρ], Προμηθέας [ταινία-όπερα μικρού μήκους], Συναντήσεις: Προσωπογραφίες φιλοσόφων [Αλαίν Μπαντιού, Τζόρτζιο Αγκάμπεν, Σλαβόι Τσίζεκ], Η Θεσσαλονίκη μέσα από την ποίηση, Από τον τρόμο στην αντίσταση – Ναζιστικό στρατόπεδο Παύλου Μελά Θεσσαλονίκη 1941-1944, Κινηματογράφος και πολιτική – Από τον αναλογικό στον ψηφιακό κόσμο, Έβρος: θολό τοπίο.

Ο φιλόσοφος Joseph Vogl [Γιόζεφ Φογκλ] έδρασε ως καθηγητής Σύγχρονης Γερμανικής Λογοτεχνίας, Πολιτισμού και Σπουδών ΜΜΕ στο Humboldt-Universität zu Berlin (2006-2023) καθώς και ως τακτικός επισκέπτης καθηγητής στο Πανεπιστήμιο Πρίνστον (από το 2007). Σπούδασε σύγχρονη λογοτεχνία, φιλοσοφία, ιστορία και γλωσσολογία στο Μόναχο και το Παρίσι. Η έρευνα και η διδασκαλία του περιλαμβάνουν λογοτεχνία από τον 18ο έως τον 20ο αιώνα, μέσα ενημέρωσης και αισθητική, πολιτισμική και πολιτική θεωρία. Η πρόσφατη έρευνά του επικεντρώνεται στην ιστορία της χρηματοπιστωτικής οικονομίας, της λογοτεχνίας και της οικονομίας, και στην «ποιητική της γνώσης» – τη μελέτη των σχέσεων και των αλληλεπιδράσεων μεταξύ μορφών γνώσης και ποιητικών ή αισθητικών μορφών. Είναι διευθυντής ή κύριος ερευνητής σειράς ερευνητικών προγραμμάτων. Επίσης δημοσίευσε περισσότερα από εκατό άρθρα καθώς και πολλά βιβλία και μονογραφίες. Οι περαιτέρω εργασίες του περιλαμβάνουν μεταφράσεις από τα γαλλικά στα γερμανικά και πολυάριθμες συνεντεύξεις στην τηλεόραση με τον Alexander Kluge. Το 2022 του απονεμήθηκε το βραβείο Günther Anders Prize for Critical Thinking. Το 1988 έλαβε το Βραβείο Μετάφρασης για την Προώθηση των Γαλλο-Γερμανικών Σχέσεων (Ίδρυμα DVA) για τις μεταφράσεις του σε βασικά έργα της σύγχρονης γαλλικής φιλοσοφίας.

Πολυχώρος Πολιτισμού Ένεκεν, Προξένου Κορομηλά 37, Κέντρο, Γενική Είσοδος 5€ με ποτό / Δωρεάν για τα εγγεγραμμένα μέλη της ΚΛΘ της τρέχουσας περιόδου 2024-2025

Το Σάββατο 8 Φεβρουαρίου Εκδόσεις Άγκυρα παρουσίαση του παιδικού βιβλίου του Χρήστου Δασκαλάκη, με τίτλο «Μια τρίχα μια γραμμή».

Λίγα λόγια για το βιβλίο

Ένα βιβλίο, δύο εξώφυλλα, δύο μοναδικές ιστορίες. Ανάλογα με το εξώφυλλο που θα επιλέξει ο αναγνώστης να ξεκινήσει, θα ταξιδέψει σε μια από τις δύο μαγευτικές ιστορίες, που, αν και διαφορετικές μεταξύ τους, μοιράζονται ένα κοινό μήνυμα: ακόμα και κάτι πολύ μικρό έχει τη δύναμη να φέρει τις πιο μεγάλες αλλαγές.

Μια Τρίχα.Καμιά φορά, λένε οι μεγάλοι, πρέπει να προσέχουμε τι ευχόμαστε. Όμως η Τερέζα, η πιο όμορφη μα ατίθαση τρίχα πάνω στο κεφάλι του Νικόλα, δεν το γνώριζε, κι έτσι η ευχή της βγήκε τελικά αληθινή. Μα οι γρήγορες ευχές φέρνουν και γρήγορους μπελάδες. Κι έτσι, από το κεφάλι του Νικόλα και την ασφάλεια της οικογένειάς της, βρέθηκε στη σακούλα της ηλεκτρικής σκούπας, στη σκόνη και στην ακαταστασία. Θα μπορέσει, άραγε, ν’ αλλάξει την ευχή της; Θα καταλάβει πόσο σημαντικό είναι να εκτιμούμε όσα έχουμε και να νιώθουμε ευγνωμοσύνη γι’ αυτά;  Μια ιστορία για τη σπουδαιότητα της οικογένειας, της προσαρμοστικότητας και της αγάπης προς τον εαυτό μας και τους άλλους.

Μια Γραμμή Ετούτη η μικρή Γραμμή, αν και μια σταλιά, όλο προσπαθεί να μακρύνει, να μεγαλώσει, να αποκτήσει δύναμη, ώστε να μπορέσει να κάνει όλα εκείνα που θα μεταμορφώσουν τον κόσμο σ’ ένα πιο όμορφο και ασφαλές μέρος για όλους. Θέλει να φτιάξει θάλασσες και σπίτια, λουλούδια και χαμόγελα, φίλους κι αγκαλιές. Τι σημασία έχει κι αν είναι μικρή! Εκείνη δεν θα σταματήσει να τα ονειρεύεται, μέχρι τελικά να τα καταφέρει. Αλήθεια, εσύ τι θα έκανες, αν ήταν στο χέρι σου, για να γίνει αυτός ο κόσμος καλύτερος;

Μια ιστορία για την αλληλεγγύη, τη διαφορετικότητα, την ενσυναίσθηση και τη δύναμη της θέλησης στη ζωή μας.

Η εκδήλωση θα πραγματοποιηθεί στον Παιδικό Ιανό της Θεσσαλονίκης, Γρηγορίου Παλαμά 3.

Current / Inner στο Apodec

H Μαρία Βύρρα προσκαλείται από το Apodec στη σειρά εκθέσεων KATI.

Η σύνθεση του έργου Current / Inner της Μαρίας Βύρρα είναι ένας διάλογος μεταξύ του παρελθόντος και του παρόντος, ο οποίος εξετάζει τις αφηρημένες καταγραφές της μνήμης και τις ψυχικές καταστάσεις. Τα έργα της, όπως προκύπτει από την περιγραφή, αντλούν από καθημερινές συναισθηματικές και ιδεολογικές προβληματιστικές φόρμες, συνδυάζοντας την έννοια της μνήμης και της ταυτότητας με μια ενσωματωμένη φόρμα αφαιρετικής τέχνης. Με την επιμέλεια της Τένιας Μενεγάκη και τον σχεδιασμό της έκθεσης από τις Νανά Καντσά και Τένια Μένεγάκη, τα έργα αυτά αναδεικνύουν την ένωση της προσωπικής και πνευματικής αναζήτησης της καλλιτέχνιδας μέσω φορμαλιστικών στοιχείων.

Η ποίηση που συνοδεύει την παρουσίαση, σε ένα αφαιρετικό και συναισθηματικό ύφος, προσφέρει μια πιο βαθιά ερμηνεία των έργων της Βύρρα. Οι εικόνες που δημιουργούνται με λέξεις, όπως το «πατάς στο χώμα» και «η πέτρα μαύρη», ενισχύουν την αίσθηση της υλικότητας, της φύσης και της μετάβασης, ίσως συμβολίζοντας τον τρόπο με τον οποίο η καλλιτέχνις συνδέει τις συναισθηματικές και πνευματικές καταστάσεις με τα καθημερινά υλικά και τις εμπειρίες. Οι φράσεις «νερό μπλε» και «μαύρο και μολυσμένο» φέρνουν στο προσκήνιο μια αντιπαράθεση μεταξύ του καθαρού και του μολυσμένου, της ανανέωσης και της φθοράς—θέματα που είναι παρόντα στο έργο της.

Το έργο της Βύρρα φαίνεται να προσκαλεί τον θεατή να συμμετάσχει σε έναν διάλογο, όπου η τέχνη είναι ταυτόχρονα προσωπική και οικουμενική, μεταφέροντας μηνύματα που διαρκούν πέρα από τον χρόνο.

Η Μαρία Βύρρα γεννήθηκε στην Αθήνα το 1984. Το 2013 αποφοίτησε από την Ανώτατή Σχολή Καλών Τεχνών της Αθήνας με πτυχίο στη Ζωγραφική (καθηγητές εργαστηρίου – Πάνος Χαραλάμπους και Μιχάλης Μανουσάκης), ενώ παρακολούθησε Γλυπτική με τους καθηγητές Νίκο Τρανό – Θεόδωρο Παπαγιάννη και Σκηνογραφία με την Λίλυ Πεζάνου, νωρίτερα σπούδασε στο τμήμα Πολιτικών Μηχανικών Δομικών έργων του Πανεπιστημίου Δυτικής Αττικής. Έργα της βρίσκονται σε δημόσιες και ιδιωτικές συλλογές. Ζει και εργάζεται στην Αθήνα.

www.mariavyrra.com

Πατάς στο χώμα,

εκεί που η υγρασία βγαίνει

σαν σφιγμένο θρόισμα.

Πράσινη, κίτρινη, μισοθαμμένη.

Γκρίζα εικόνα,

αέρας στεγνός,

σύννεφο χιονισμένο παγώνει την αναπνοή.

Η πέτρα μαύρη,

Πέφτει και μένει εκεί,

Στο υγρό χώμα.

Νερό μπλε,

Παραμέσα σκοτεινό ,

Μαύρο και μολυσμένο

Ποτίζει, ξεβράζει και επιστρέφει.

APODEC,  Βέροιας 4, 54625, Θεσσαλονίκη. [email protected], KATI 18, CURRENT/INNERMaria Vyrra, Επιμέλεια: Τένια Μενεγάκη, Σχεδιασμός: Τένια Μενεγάκη, Νανά Καντσά, Εγκαίνια παρουσία της καλλιτέχνιδος: , Παρασκευή 31/01/2025, 7:30μμ, Διάρκεια έκθεσης: 31/01-15/02/2025, Ωράριο: , Τετάρτη και Σάββατο 12-3μμ, Πέμπτη και Παρασκευή 5-8μμ

#TAGS
Σχετικά Αρθρα
Σχετικά Αρθρα