Agenda

Πάσχα στη Θεσσαλονίκη: Όσα θα συμβούν και αξίζει να παρακολουθήσετε

Μουσική στο πνεύμα των ημερών 

Parallaxi
πάσχα-στη-θεσσαλονίκη-όσα-θα-συμβούν-κ-902222
Parallaxi

 Μουσικές που σε βάζουν στο πνεύμα της Μ. Εβδομάδας και του Πάσχα. 

Η Θεσσαλονίκη μπαίνει στο πνεύμα των ημερών και μας καλεί να νοιώσουμε τη συγκίνηση. 

Συναυλίες Θρησκευτικής Μουσικής στο Δημοτικό Θέατρο Καλαμαριάς

12 Απριλίου έως 14 Απριλίου 2022

Το Δημοτικό Θέατρο Καλαμαριάς Μελίνα Μερκούρη φιλοξενεί τον θεματικό κύκλο Συναυλιών Θρησκευτικής Μουσικής από την Τρίτη 12 έως και την Πέμπτη 14 Απριλίου 2022, με ελεύθερη είσοδο για το κοινό.

Οι μουσικές συνθέσεις που αντλούν την έμπνευσή τους από το θείο – όπως άλλωστε και οι εικαστικές δημιουργίες, αλλά και η εκκλησιαστική αρχιτεκτονική – στο πέρασμα των αιώνων μας έχουν κληροδοτήσει με αναρίθμητα αριστουργήματα και αποτελούν ένα διακριτό πεδίο της Τέχνης.

Ο καλλιτέχνης, στην προσπάθειά του ν’ αποδώσει το “άκτιστο”, το υπερβατικό, αλλά και το βίωμα της πίστης, υιοθετεί μια μορφοπλαστική “γλώσσα”, η οποία διαφέρει από αυτήν που χρησιμοποιεί στα έργα με κοσμικό χαρακτήρα.

Οι ημέρες πριν τη Μεγάλη Εβδομάδα, περίοδος “αναγέννησης” της φύσης αλλά και αναστοχασμού, είναι ίσως οι προσφορώτερες, για να επιτελεστεί μια προσέγγιση στη θρησκευτική μουσική.

Προς τούτο, τις προαναφερθείσες ημέρες και ώρες, δέκα φωνητικά και δύο ορχηστρικά σύνολα, θα μας παρουσιάσουν, με όλες τις προϋποθέσεις του πρωτοκόλλου δημοσίων εκδηλώσεων στο Δημοτικό Θέατρο “Μελίνα Μερκούρη”, έργα θρησκευτικής μουσικής.

Συναυλίες Θρησκευτικής Μουσικής στο Δημοτικό Θέατρο Καλαμαριάς

Συμμετέχουν:

“Εργαστήρι Βυζαντινής Μουσικής Θεσσαλονίκης” χοράρχης: Βασίλειος Βασιλείου Χορωδία Ιατρικού Συλλόγου Θεσσαλονίκης δ/νση: Νικόλαος Χρυσοχόου Χορωδία “Έκφραση” δ/νση: Ιωάννης Χουλιάρας Χορωδίες Τιμίου Σταυρού Γαλήνης Ωραιοκάστρου & Φιλίππου Παλαιοκάστρου δ/νση: Ιωσηφίνα Κατωφλίδου – Σταμούλη Φωνητικό Σύνολο Δήμου Καλαμαριάς δ/νση: Ιωάννης Κούκας Χορωδία “Ακαδημαϊκού Μουσικού Συνδέσμου Θεσσαλονικέων” δ/νση: Σάββας Βρεττός “Χορωδιακό Εργαστήρι” Τμήματος Μουσικών Σπουδών του Α.Π.Θ. Δ/νση Ερυφίλη Δαμιανού Nέα Ευρωπαϊκή Χορωδία Συλλόγου “Αγάπη” Περαίας και Χορωδία του Ι.ν. Προφήτη Ηλία Πυλαίας δ/νση: Ελεονώρα Καλαϊτσίδου Φωνητικό Σύνολο “Les Rossignols” δ/νση: Θάλεια Μαυρίδου, Ισμήνη Γιαννάκη “Φιλαρμονική Εταιρια Ναούσης” δ/νση: Κωνσταντίνος Φραγκοτσινός Φιλαρμονική Ορχήστρα Δήμου Καλαμαριάς δ/νση: Ιωάννης Κούκας Την ευθύνη της διοργάνωσης έχουν η Αντιδημαρχία Πολιτισμού, Τουρισμού και Διεθνών Σχέσεων του Δήμου Καλαμαριάς και το “Φωνητικό Σύνολο” .

Δημ. Θέατρο “Μελίνα Μερκούρη” Μεταμορφώσεως 7, Καλαμαριά

H Πασχαλινή Συναυλία της Κ.Ο.Θ στο Μέγαρο: Ορατόριο «Βυζαντινά Πάθη» του Χρήστου Σαμαρά Παρασκευή 15 Απριλίου 2022 – 21:00 μμ

Η Κρατική Ορχήστρα Θεσσαλονίκης παρουσιάζει στο Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης τα Βυζαντινά Πάθη του Χρήστου Σαμαρά, την Παρασκευή 15 Απριλίου 2022, στην Αίθουσα Φίλων Μουσικής και σε αφήγηση Λεωνίδα Κακούρη.

Η ΚΟΘ παρουσιάζει σε πρώτη παγκόσμια εκτέλεση το έργο του Χρήστου Σαμαρά Βυζαντινά Πάθη. Κλασική και βυζαντινή μουσική ενώνονται επί σκηνής και ενισχύονται με τον Θείο Λόγο, μέσα από την αφήγηση του γνωστού ηθοποιού Λεωνίδα Κακούρη.

Ο σπουδαίος σύγχρονος Έλληνας συνθέτης πραγματεύεται στο έργο του το Θείο Δράμα και τη Σταύρωση ενσωματώνοντας με έντεχνο τρόπο στοιχεία της μουσικής Βυζαντινής παράδοσης.

Πρόγραμμα: Ολιβιέ Μεσσιάν: Οι ξεχασμένες προσφορές (1930) – Α’ εκτέλεση ΚΟΘ Χρήστος Σαμαράς: Βυζαντινά Πάθη – Παγκόσμια πρεμιέρα

Συντελεστές:

Λεωνίδας Κακούρης Αφήγηση Μικτή Χορωδία Θεσσαλονίκης Μαίρη Κωνσταντινίδου Διδασκαλία χορωδίας Χορός Ψαλτών «Θεσσαλονίκη» Αντώνης Κωνσταντινίδης Διδασκαλία Κρατική Ορχήστρα Θεσσαλονίκης Ζωή Τσόκανου Διεύθυνση Ορχήστρας

Βιογραφικό Χρήστου Σαμαρά: Ο Χρήστος Σαμαράς, συνθέτης και καθηγητής σύνθεσης, που γεννήθηκε το 1956 στο Δοξάτο κοντά στην Δράμα. Τις μουσικές του σπουδές ξεκινάει στο Κρατικό Ωδείο Θεσσαλονίκης (1969-76), Ανώτερα Θεωρητικά: Αρμονία με τον Ιωάννη Δαμιανό και Αντίστιξη με τον Κώστα Νικήτα, όπως και φλάουτο με τον Εμμανουήλ Αικατερίνη και πιάνο με την Μαίρη Παπαδοπούλου.

Από το φθινόπωρο του 1976 συνεχίζει τις σπουδές του στην Ανώτατη Σχολή Μουσικής και Παραστατικών Τεχνών της Βιέννης, όπου μελέτησε σύνθεση με τους Friedrich Cerha και Erich Urbanner και φλάουτο με τους Louis Riviere και Robert Wolf, απ’ όπου το 1981 πήρε Δίπλωμα Σύνθεσης και το 1982 Παιδαγωγικό Πτυχίο Φλάουτου.

Από το 1982 μέχρι το 1984 συνέχισε τις μεταπτυχιακές του σπουδές στη Σύνθεση στην Ανώτατη Σχολή Καλών Τεχνών του Βερολίνο με τον Isang Yun. Παρακολούθησε σεμινάρια σύνθεσης με τους: Klaus Huber, Luigi Nono, Hans-Werner Henze, Karl-Heinz Stockhausen, Witold Lutoslawski και Diether Schnebel. Από το 1984 και μετά ζει και εργάζεται στην Θεσσαλονίκη.

Το 1984 πήρε το Β΄ βραβείο στο διαγωνισμό σύνθεσης στο Hammeln της Γερμανίας με το έργο «Ασκητική» (1982) για μικρή ορχήστρα, και το 1985 το Β΄ βραβείο σύνθεσης στο διαγωνισμό Carl Maria von Weber στη Δρέσδη της Γερμανίας με το «ΙV κουαρτέτο εγχόρδων» (1984). Το 1987 πήρε το Α΄ βραβείο στο διαγωνισμό σύνθεσης της Στέγης Γραμμάτων και Τεχνών υπό την αιγίδα του Υπουργείου Πολιτισμού στη Αθήνα με το έργο «Παραδρομές» (1986) για έντεκα όργανα. Το 1989 πήρε το Α΄ βραβείο στο διαγωνισμό σύνθεσης ALEA III του Πανεπιστήμιου της Βοστόνης στις Η.Π.Α. με το έργο «Απολογία II» (1988) για μικρή ορχήστρα. Το 1990 πήρε το Α΄ βραβείο στο διαγωνισμό σύνθεσης της Στέγης Γραμμάτων και Τεχνών υπό την αιγίδα του Υπουργείου Πολιτισμού στην Αθήνα με το έργο «Μονόγραμμα» (1989) για σόλο βιολί.

Το 1993 πήρε Έπαινο στο διαγωνισμό σύνθεσης της Καλλιτεχνικής Εταιρείας Τέχνης στη Θεσσαλονίκη για το έργο «Θρήνος» (1993) για μεικτή χορωδία. Το 1993 πήρε το Γ΄ βραβείο στο διαγωνισμό σύνθεσης της Στέγης Γραμμάτων και Τεχνών στην Αθήνα με το έργο «Sonatine» (1993) για φλάουτο και πιάνο. Το 1995 πήρε το Β΄ βραβείο στο διαγωνισμό σύνθεσης της Ένωσης Ελλήνων Μουσουργών στη μνήμη του Γ. Α. Παπαϊωάννου με το έργο «Κοντσέρτο για βιολί και ορχήστρα δωματίου» (1994). Τέλος το 1996 πήρε το Α΄ βραβείο από την Μακεδονική Καλλιτεχνική Εταιρεία για το έργο «Μακεδονική Ραψωδία» (1996) για ορχήστρα.

Είναι Καθηγητής Σύνθεσης στο Τμήμα Μουσικών Σπουδών της Σχολής Καλών Τεχνών του Αριστοτέλειου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης. Έχει διδάξει Ανώτερα Θεωρητικά και Σύνθεση σε διάφορα Ωδεία της Θεσσαλονίκης και άλλων πόλεων, όπως δίδαξε και σύνθεση σε διάφορα σεμινάρια. Επίσης, επί σειρά ετών διετέλεσε Καλλιτεχνικός Διευθυντής σε πολλά από αυτά. Τέλος, έχει βραβευτεί από διάφορους φορείς για την εκπαιδευτική και καλλιτεχνική του προσφορά.

Το 2010 ως προσκεκλημένος καθηγητής δίδαξε Meisterclasses Σύνθεσης στο Georgia States University στην Ατλάντα των Η.Π.Α, καθώς και έργα του έχουν παιχτεί σε διάφορες πόλεις τις Αμερικής.

Τέλος, συμμετέχει: 1) με το Νανούρισμα “ΎΠΝΕ ΠΟΥ ΠΑΙΡΝΕΙΣ ΤΑ ΠΑΙΔΙΑ” (1999) για τρίφωνη χορωδία στο CD “Προτάσεις Τερψίπνοος” του Μουσικού Σχολείου Καλαμάτας «Μαρία Κάλλας», 2) με το έργο ΠΑΡΑΔΡΟΜΕΣ (1986) για ενόργανο σύνολο στο CD από την Ελληνική Μουσική Πρωτοπορία του 20ου αιώνα (σειρά CD εκδοθείσα από την ΕΤΕΒΑ, 1997), 3) με το έργο του ΚΟΥΑΡΤΕΤΟ ΕΓΧΟΡΔΩΝ ΑΡ. 4 (1984) με το Νέο Ελληνικό Κουαρτέτο στο CD Agora AG, 1999, 4) με το έργο του SONATINA (1993) για φλάουτο και πιάνο στο CD του Νικολό Δημόπουλου και του Δημήτρη Δημόπουλου που το εκδίδει η Εταιρεία IRIDA, 5) συμμετέχει με το έργο του KALIM – ARIA (2003) για Άλτο φλάουτο στο CD της Ρίας Γεωργιάδου Flute dimensions που το εκδίδει η Εταιρεία IRIDA, επίσης 6) συμμετέχει με το έργο του ΕΛΕΓΕΙΑ (1989) για Κλαρινέτο, κρουστά και έγχορδα στο CD της Εταιρείας Legend Classics με την Ορχήστρα της Βουλγαρικής Ραδιοφωνίας, 7) συμμετέχει με το έργο του ΕΓΚΩΜΙΟΝ V (2008) για κουαρτέτο σαξοφώνων, βαρύτονο και κρουστά, σε CD που είναι όλο πάνω σε ποίηση Κ. Βάρναλη, τέλος 8) συμμετέχει με το έργο του ULTIMUM III (2008) για Άλτο σαξόφωνο και πιάνο, στο CD της Αμερικάνικης Εταιρείας Albanyrecords. 9) Συμμετέχει με το νανούρισμα “ΎΠΝΕ ΠΟΥ ΠΑΙΡΝΕΙΣ ΤΑ ΠΑΙΔΙΑ” στο CD της Παιδικής Χορωδίας Κερκύρας. 10) ΕΙΡΗΝΗ ΕΙΝΑΙ, ΟΤΑΝ, ατομικό CD με δεκαεπτά τραγούδια για όμοιες φωνές, με την γυναικεία χορωδία Θαμυριάδες Πολυγύρου από την Phasma music θυγατρική της Naxos.

Το συνθετικό του έργο περιλαμβάνει σχεδόν όλο το φάσμα των ειδών της σύνθεσης και καλύπτει όλους τους τομείς: 4 Συμφωνίες, την όπερα «Η Τζιοκόντα του Ολοκαυτώματος», 2 κοντσέρτα για πιάνο και ορχήστρα, 2 κοντσέρτα για φλάουτο και ορχήστρα, ένα κοντσέρτο για βιολί και ορχήστρα δωματίου, ένα κοντσέρτο για βιολί και ορχήστρα, ένα κοντσέρτο για βιολοντσέλο και ορχήστρα, το Ορατόριο «Βυζαντινά Πάθη» για αφηγητή, δύο χορωδίες και ορχήστρα, ένα Παραμυθόδραμα, 5 κουαρτέτα εγχόρδων, πέραν των 25 έργων για ορχήστρα, μουσική δωματίου για διάφορα σύνολα, χορωδιακή μουσική, τραγούδια για φωνή και πιάνο, μουσική για σόλο όργανα.

Το 2018 τιμήθηκε με το Βραβείο Κάρολος Κουν της Εταιρείας Κριτικών Θεάτρου και Μουσικής Ελλάδος «για τη μακροχρόνια σημαντική συνθετική, ερευνητική και μουσικοπαιδαγωγική προσφορά του στην ελληνική έντεχνη/λόγια μουσική».

Έργα του παίχτηκαν στην Αγγλία, Αυστρία, Αυστραλία, Βέλγιο, Βουλγαρία, Γαλλία, Γερμανία, Ελβετία, Ελλάδα, Η.Π.Α., Ινδία, Ισπανία, Ιταλία, Καναδά, Κίνα, Κολομβία, Ν. Κορέα, Λιθουανία, Μεξικό, Νορβηγία, Ουγγαρία, Ρωσία, Σερβία, Τουρκία, Φινλανδία, όπως επίσης και έχουν μεταδοθεί από την Ελληνική, Γαλλική, Γερμανική, Αυστριακή και Αυστραλιανή Ραδιοφωνία και Τηλεόραση.

Τα έργα του εκδίδονται από τον Μουσικό Οίκο «Παπαγρηγορίου-Νάκας (www.panasmusic.gr)». κι είναι μέλος της Ένωσης Ελλήνων Μουσουργών (www.gcu.org.gr)

Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης 25ης Μαρτίου και Παραλία, Θεσσαλονίκη

MOYSA- Νεανική Χορωδία ΣΦΜΘ: Stabat Mater στο Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης

stabat-mater.jpg

Το Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης σε συνεργασία με τον Σύλλογο Φίλων Μουσικής Θεσσαλονίκης παρουσιάζουν το έργο του Ιταλού συνθέτη Τζοβάνι Περγκολέζι «Stabat Mater», τη Μεγάλη Τετάρτη 20 Απριλίου, στις 20.00, στην αίθουσα «Αιμίλιος Ριάδης» του κτηρίου Μ2.

Το έργο θα αποδώσουν η Συμφωνική Ορχήστρα Νέων του Μεγάρου Μουσικής Θεσσαλονίκης (MOYSA) υπό τη διεύθυνση του Θοδωρή Παπαδημητρίου και η Νεανική Μεικτή Χορωδία Συλλόγου Φίλων Μουσικής Θεσσαλονίκης σε διδασκαλία του Σωτήρη Αλεβίζου.

Το εμβληματικό «Stabat Mater» είναι ένας μεσαιωνικός λατινικός ύμνος του 13ου αιώνα ο οποίος μας εισάγει με τον πιο κατανυκτικό τρόπο στη Μεγάλη Εβδομάδα των Παθών, καθώς περιγράφει τη θλίψη, τον πόνο και τον θρήνο της Παναγίας για τον Ιησού κάτω από το Σταυρό του μαρτυρίου.

Ο τίτλος προέρχεται από τον πρώτο στίχο του ποιήματος «Stabat Mater Dolorosa» (“Ίστατο η Μήτηρ τεθλιμμένη…”) και έχει χαρακτηριστεί ως ένα από τα πιο γνωστά και δημοφιλή θρησκευτικά έργα του Τζοβάνι Περγκολέζι, ο οποίος το μελοποίησε λίγο πριν το θάνατο του.

Συντελεστές: 

Νεανική Μεικτή Χορωδία Συλλόγου Φίλων Μουσικής Θεσσαλονίκης

Σωτήρης Αλεβίζος Διδασκαλία χορωδίας

MOYSA- Συμφωνική Ορχήστρα Νέων Μεγάρου Μουσικής Θεσσαλονίκης

Θοδωρής Παπαδημητρίου Διεύθυνση Ορχήστρας

Σολίστ: Ελίνα Σάντοβα σοπράνο / Ηλέκτρα Μανούση μέτζο σοπράνο

*Μεγάλη Τετάρτη 20 Απριλίου στις 20.00 | Αίθουσα “Αιμίλιος Ριάδης” κτήριο Μ2| Εισιτήρια: 10€, 5€, (μειωμένο) Περισσότερες πληροφορίες: http://www.tch.gr/default.aspx?lang=el-GR&page=3&tcheid=2778

Σχετικά Αρθρα
Σχετικά Αρθρα