“Πιάνει λιμάνι” στη Θεσσαλονίκη τον Σεπτέμβριο

Δουβλίνο - Βερολίνο- Θεσσαλονίκη: Η πόλη μας θα αποτελέσει τον επόμενο προορισμό ενός event με τεράστια απήχηση. Το μήνυμα της το 2016 υπολογίζεται ότι έφτασε online σε 473 εκατ. ανθρώπους.

Parallaxi
πιάνει-λιμάνι-στη-θεσσαλονίκη-τον-σ-195229
Parallaxi

Λιμάνι στον Νότο της Ευρώπης και συγκεκριμένα στη Θεσσαλονίκη “πιάνει” για πρώτη φορά τον Σεπτέμβριο η re:publica, ένα από τα μεγαλύτερα συνεδριακά γεγονότα για τον ψηφιακό πολιτισμό παγκοσμίως, που προσελκύει χιλιάδες επισκέπτες κι εκατοντάδες ομιλητές “πρώτης γραμμής” κάθε χρόνο. H re-publica, που ιδρύθηκε ως θεσμός στο Βερολίνο εν έτει 2007 κι έκτοτε παρουσιάζει συνεχή άνοδο μεγεθών, εκτιμάται ότι μπορεί να διαφημίσει ευρέως τη Θεσσαλονίκη, αναδεικνύοντάς τη διεθνώς ως μια πόλη με δυναμικό, νεανικό και εξειδικευμένο πληθυσμό, που μέσα σε δυσμενείς οικονομικές συνθήκες συντηρεί κι αναπτύσσει τεχνολογική κουλτούρα και γεννά δυνατές νεοφυείς επιχειρήσεις στον χώρο της τεχνολογίας και των web analytics.

republica-+stage+1Ενδεικτικό της απήχησης της re:publica είναι το γεγονός ότι, για την περσινή επετειακή διοργάνωση στο Βερολίνο (#rpTEN), που κάλυψε 35.000 τ.μ. και προσέλκυσε 8.000 επισκέπτες και 770 ομιλητές από 60 χώρες, η ιστοσελίδα re-publica.de δέχτηκε 12,5 εκατ. “χτυπήματα” από 170.000 μοναδικούς χρήστες, γράφτηκαν 400 online άρθρα με εκτιμώμενη διάχυση σε 102,3 εκατ. αναγνώστες και έγιναν 104.000 tweets από 21.000 χρήστες. Συνολικά, το μήνυμα της re:publica του 2016 υπολογίζεται ότι έφτασε online σε 473 εκατ. ανθρώπους (για λόγους συγκρίσεων υπενθυμίζεται ότι ο πληθυσμός της ΕΕ ανέρχεται σε περίπου 500 εκατ. άτομα).

Και για τη φετινή re:publica (#rp17), η οποία ξεκίνησε τη Δευτέρα και ολοκληρώνεται σήμερα στον επιβλητικό χώρο βιομηχανικής αισθητικής του Station Berlin, αναμένονται αντίστοιχα υψηλά μεγέθη. Το ΑΠΕ-ΜΠΕ βρέθηκε στο Βερολίνο για την έκθεση, της οποίας το μήνυμα της “οργανωμένης αγάπης” (#LoveOutLoud), που έχει ως στόχο την αποδυνάμωση της ρητορικής του μίσους, βρίσκεται παντού: στις οθόνες των συρμών του μετρό, σε στάσεις λεωφορείων, ακόμη και στη συνείδηση των Βερολινέζων, που όταν σε δουν να περπατάς στον δρόμο με το χαρακτηριστικό “βραχιολάκι” της έκθεσης στον καρπό, σπεύδουν να σου δώσουν οδηγίες για τον προορισμό σου ή απλά σου χαμογελούν πλατιά.

Αγκαλιά με τον Τραμπ και τον “Εργαζόμενο 4.0”.

republica-+trumpΑπό μια διοργάνωση για τον ψηφιακό πολιτισμό, τα ερωτήματα για το πώς επηρεάζει η τεχνολογία τα μέσα μαζικής ενημέρωσης, τα μαζικά συστήματα παρακολούθησης, τη δημοσιογραφία και τη δημοκρατία, είναι σχεδόν αδύνατο να λείπουν. ‘Ετσι, παράλληλα με τη re:publica οι επισκέπτες μπορούν να παρακολουθήσουν και το Media Convention Berlin, (#ΜCB17), που ξεκίνησε στον ίδιο χώρο το 2014 κι από πέρυσι είναι προσβάσιμο με το εισιτήριο της re:publica (και vice versa). Στον ίδιο χώρο λειτουργεί και η έκθεση, όπου οι κάτοχοι του εισιτηρίου μπορούν να δουν ένα βιτρό να ζωντανεύει μπροστά τους με γυαλιά εικονικής πραγματικότητας, να καθίσουν σε ένα παγκάκι αγκαλιά με μια υπερμεγέθη φιγούρα του Ντόναλντ Τραμπ, να φωτογραφηθούν δίπλα στον Εργαζόμενο 4.0, ένα …ρομπότ ή να δοκιμάσουν τις δυνατότητές τους να διακρίνουν τα fake news από μια αληθινή είδηση.

Πρώτος σταθμός Δουβλίνο, δεύτερος Θεσσαλονίκη

republica-+relaxΗ re:publica, που έκανε την εκτός γερμανικών συνόρων πρεμιέρα της στο Δουβλίνο της Ιρλανδίας (#rpDUB), τον Οκτώβριο του 2016, έβαλε ήδη πλώρη για τον δεύτερο προορισμό της εκτός Γερμανίας, τη Θεσσαλονίκη. “Χρόνια τώρα επισκέπτομαι αυτή την πόλη στον Βορρά της Ελλάδας μαζί με άλλους εκπροσώπους της δημιουργικής σκηνής του Βερολίνου και κάθε φορά πιάνω τον εαυτό μου να σκέφτεται: γνωρίζω αυτή την αίσθηση από κάπου. Την πόλη αυτή πάντα την αισθάνεσαι ξεχωριστή όταν την επισκέπτεσαι. Και τι θα ταίριαζε καλύτερα από το να οργανώσεις εκεί μια re:publica με την ξεχωριστή της ατμόσφαιρα; ‘Εγινε! Ανυπομονώ για το ταξίδι μας στη Θεσσαλονίκη” λέει ο Αντρέας Γκέμπχαρντ (Andreas Gebhard), ιδρυτής και διευθυντής της re:publica. Το εγχείρημα #rpTHE, re:publica Θεσσαλονίκης δηλαδή, το “σηκώνει” ο κεντρικός δήμος της πόλης, αλλά για να γνωρίσει αντίστοιχη επιτυχία με εκείνη που γνώρισε το 2012 μια άλλη διοργάνωση παγκόσμιας εμβέλειας, η WOMEX (The World Music Expo), θα χρειαστεί να ενώσουν τις δυνάμεις τους όλοι οι φορείς της πόλης. Όπως εξηγεί στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο αντιδήμαρχος Τουρισμού και Διεθνών Σχέσεων, Σπύρος Πέγκας, στόχος είναι η πρώτη re:publica της Θεσσαλονίκης, που θα πραγματοποιηθεί στις 11-13 Σεπτεμβρίου, να μην είναι η μοναδική: “Θέλουμε η έκθεση να συνεχίσει να γίνεται στην πόλη κάθε χρόνο, μόνιμα, κάθε Σεπτέμβριο. Στόχος είναι να προβληθεί η συνδεσιμότητα, η κουλτούρα της τεχνολογίας, οι εταιρείες στον τομέα των web analytics, να διαφημιστούν διεθνώς και στη βαλκανική ενδοχώρα οι προσπάθειες που γίνονται τοπικά. Στόχος είναι επίσης να φέρουμε κάποιους δυνατούς ομιλητές από το εξωτερικό, αλλά και φανεί η δουλειά των ανθρώπων της τοπικής κοινότητας”.

Σε αναζήτηση χώρου

republica-love+out+loudΚατά τον ίδιο, η re:publica ψάχνει “σπίτι” και ίσως οι εκθεσιακοί χώροι της ΔΕΘ-Helexpo ΑΕ, που είχαν φιλοξενήσει και τη WOMEX να είναι ιδανικοί. Οι άνθρωποι της re:publica διερευνούν ακόμη τους χώρους του λιμανιού της Θεσσαλονίκης (στο οποίο ωστόσο έχει ξεκινήσει η διαδικασία που θα οδηγήσει στην εγκατάσταση της αναδόχου κοινοπραξίας, παρότι αίθουσες όπως του Φεστιβάλ Κινηματογράφου θα είναι διαθέσιμες), αλλά και του Μεγάρου Μουσικής Θεσσαλονίκης (στην περίπτωση μιας πιο “συμμαζεμένης” διοργάνωσης σε επίπεδο μεγεθών). Την επιτυχία του εγχειρήματος θα κρίνουν και οι συνέργειες που θα επιδιωχθούν με φορείς όπως η ΔΕΘ-Helexpo ΑΕ, η Αλεξάνδρεια Ζώνη Καινοτομίας, το Open Knowledge Foundation, η Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας κ.ά. Ερωτηθείς τι αναμένεται σε επίπεδο εσόδων από τη διοργάνωση της re:publica, ο κ.Πέγκας αναφέρει ενδεικτικά το παράδειγμα της WOMEX (The World Music Expo), που μέσα σε πέντε ημέρες (17-21 Οκτωβρίου) το 2012 είχε αποφέρει στην πόλη έσοδα ύψους 1,8 εκατ. ευρώ, χάρη σε 2500 επισκέπτες.

Γιατί στη Θεσσαλονίκη;

republica-+love+out+loud+2Το ερώτημα υπάρχει στην ίδια τη σελίδα της re:publica. Και η απάντηση; “Ως γενέτειρα του ευρωπαϊκού πολιτισμού, ένα σημείο τομής με τα Βαλκάνια και πέρα από αυτά, η Ελλάδα ξεχωρίζει ως η επόμενη χώρα εταίρος. Η πύλη των Βαλκανίων, η πόλη με το μεγαλύτερο λιμάνι στην περιοχή και με ιστορία 2300 ετών, είναι πράγματι ένας πολύ ενδιαφέρων προορισμός! Όπως το βλέπουμε εμείς, η πλειάδα των δημιουργικών κληρονομιών και καινοτομιών της Θεσσαλονίκης την καθιστά ιδανική τοποθεσία για μια μακροχρόνια ενσωμάτωση στο δίκτυο της re:publica. Επιπρόσθετα, η Θεσσαλονίκη βρίσκεται κοντά σε βαλκανικές χώρες όπως η Αλβανία, η FYROM, η Σερβία και η Τουρκία” επισημαίνουν οι διοργανωτές.

Το ίδιο συναίσθημα δημιουργικής αφύπνισης με αυτό που ακολούθησε την πτώση του Τείχους

republica-+arbeitenΚατά τους ίδιους, λόγω της οικονομικής κατάστασης των τελευταίων ετών, “η Ελλάδα σήμερα μεταδίδει το ίδιο συναίσθημα δημιουργικής αφύπνισης […] με αυτό που είχε το Βερολίνο μετά την πτώση του Τείχους”. Μέσω αυτού, η Ελλάδα και οι περιοχές που την περιβάλλουν, όχι μόνο “υποθάλπουν” πλειάδα καινοτομιών και δημιουργικότητας, αλλά επίσης δημιουργούν συνδέσεις με το Βερολίνο και μαζί του με τη re:publica. Εκπρόσωποι των διοργανωτών θα βρεθούν σε λίγες εβδομάδες στη Θεσσαλονίκη (29/5 στο δημαρχείο), προκειμένου να αρχίσει να ενορχηστρώνεται η προσπάθεια που σε λίγους μήνες θα φέρει στην πόλη μια διοργάνωση διεθνούς εμβέλειας με ισχυρό προσανατολισμό στη σφαίρα της δημόσιας ζωής και της επίδρασης του ψηφιακού πολιτισμού σε αυτή. Άλλωστε, ο ίδιος ο τίτλος της διοργάνωσης ακούγεται κάθε άλλο παρά τυχαίος: re:publica, όπως λέμε στα λατινικά res publica, δημόσια υπόθεση δηλαδή, που κατά τον 1ο αιώνα π.Χ. χρησιμοποιήθηκε από τον Κικέρωνα, ως μετάφραση του ελληνικού όρου Πολιτεία και σήμερα δηλώνει την αντιπροσωπευτική δημοκρατία…

Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ

Σχετικά Αρθρα
Σχετικά Αρθρα