Πολιτιστικές ανάσες: Δευτέρα με θεατρικές παραστάσεις, εκθέσεις, οινογευσία και κλασικές προβολές

Ο εβδομάδα αναμένεται να ξεκινήσει δυναμικά, με σημαντικές πολιτιστικές εκδηλώσεις

Parallaxi
πολιτιστικές-ανάσες-δευτέρα-με-θεατρ-1223682
Parallaxi

Ποιος είπε ότι οι Δευτέρες είναι βαρετές; Παρακάτω θα βρεις ιδιαίτερες προτάσεις για να απολαύσεις το απόγευμα της Δευτέρας σου, σε πολιτιστικούς χώρους της πόλης.

Τα τραγούδια της Σωτηρίας | 59α Δημήτρια | Θέατρο Αυλαία

Στις 7 και 8 Οκτωβρίου 2024 «Τα τραγούδια της Σωτηρίας» παρουσιάζονται για πρώτη φορά στη Θεσσαλονίκη στο θέατρο Αυλαία στο πλαίσιο του φετινού προγράμματος για τα 59α Δημήτρια.

Η Χριστίνα Μαξούρη και τέσσερις εξαιρετικοί λαϊκοί μουσικοί, στήνουν το πάλκο τους και μας προσκαλούν σε ένα ακόμα ταξίδι στη ζωή και τα τραγούδια της Σωτηρίας Μπέλλου «Τα τραγούδια της Σωτηρίας» ξεπερνούν τα όρια της σκηνής και του πάλκου και κινούνται ανάμεσα στη θεατρική παράσταση και τη μουσική βραδιά.

Η Χριστίνα Μαξούρη, ηθοποιός και τραγουδίστρια, μία από τις πιο χαρακτηριστικές και αξιοσημείωτες φωνές της νεότερης γενιάς, δίνει νέα πνοή στα τραγούδια της Σωτηρίας στο σήμερα.

Πληροφορίες: Τηλ: 231 023 0013/ Διάρκεια: 100 λεπτά / Εισιτήρια τιμή εισιτηρίων: από 15 ευρώ προπώληση και 17 ευρώ ταμείο / Προπώληση: more.com –Φυσικό σημείο προπώλησης: «Η μικρή Φρίντα ΚοινΣΕπ» (Αχειροποιήτου 4, Θεσσαλονίκη)

Δευτέρα 07/10, στις 21:00 | Θέατρο Αυλαία

Τα ΒορΟινά 2024 | Macedonia Palace

Τα ΒορΟινά, η αγαπημένη οινική εκδήλωση της Θεσσαλονίκης, με τα εξαίρετα κρασιά και αποστάγματα των «Οινοποιών Βορείου Ελλάδος» θα πραγματοποιηθεί φέτος τη Δευτέρα 7 Οκτωβρίου 2024, με ωράριο 13:00-21:00, στο ξενοδοχείο Makedonia Palace. Πρόκειται για την ετήσια έκθεση οινογνωσίας και γευσιγνωσίας των κορυφαίων οινοποιείων του βορειοελλαδίτικου αμπελώνα, η οποία απευθύνεται στο ευρύ κοινό, καταναλωτές και επαγγελματίες από την εστίαση και το εμπόριο οίνου.

Στην έκθεση το κοινό, λαμβάνοντας το ποτήρι οινογευσίας από την είσοδο, θα μπορεί να περιηγηθεί στα τραπέζια των Οινοποιών για να ανακαλύψει και να γευτεί τον πλούτο της αμπελοοινικής Βόρειας Ελλάδας, από γηγενείς και διεθνείς ποικιλίες.

Οίνοι λευκοί, ροζέ, ερυθροί, ακόμη και orange, ξηροί, ημίξηροι, ημίγλυκοι ή γλυκείς, ήρεμοι και αφρώδεις, σε νεοκυκλοφόρητες ή παλαιότερες αγαπημένες ετικέτες, αποτελούν την αρχή μόνο για να ξεκινήσει κανείς το ταξίδι του στη γνώση αλλά και την απόλαυση του μαγικού κόσμου του ποιοτικού επώνυμου Ελληνικού κρασιού.

Ακόμη περισσότερο, στα τραπέζια των Οινοποιών θα συναντήσουμε πειραματικούς οίνους, παλιές σοδειές, διαφορετικά μεγέθη φιαλών και πολλά πολλά ακόμη.

Δευτέρα 07/10, από τη 13:00 έως τις 21:00 | Macedonia Palace

 Συγγραφείς του κόσμου ταξιδεύον στο Μέγαρο : Georgi Gospodinov | Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης

Την Δευτέρα 7 Οκτωβρίου 2024 και ώρα 19:00, το Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης μας προσκαλεί στην πρώτη φετινή εκδήλωση του πετυχημένου κύκλου «Συγγραφείς του κόσμου ταξιδεύουν στο Μέγαρο».

Στην πρώτη εκδήλωση της σεζόν, καλεσμένος συγγραφέας είναι ο πολυβραβευμένος Georgi Gospodinov, που είναι ένας από τους πιο μεταφρασμένους Βούλγαρους συγγραφείς μετά το 1989, ενώ συγκαταλέγεται στους πιο εφευρετικούς και τολμηρούς λογοτέχνες της Ευρώπης. Το 2023 κέρδισε το International Booker Prize, το κορυφαίο λογοτεχνικό βραβείο στον αγγλόφωνο κόσμο.

Το πρώτο του βιβλίο Φυσικό μυθιστόρημα (Ίκαρος, 2020) κυκλοφόρησε το 1999, έγινε διεθνές μπεστ σέλερ, μεταφράστηκε σε 24 γλώσσες και χαρακτηρίστηκε από το New Yorker ως ένα «πρωτοποριακό-πειραματικό ντεμπούτο». Το δεύτερο μυθιστόρημά του Περί φυσικής της μελαγχολίας (Ίκαρος, 2018) κέρδισε πολλά λογοτεχνικά βραβεία, μεταξύ άλλων το Κρατικό Βραβείο Μυθιστορήματος στη Βουλγαρία (2013), το ελβετικό βραβείο Jan Michalski Preis (2016) και το πολωνικό βραβείο Angelus (2019). Έχει μεταφραστεί σε περισσότερες από 15 γλώσσες. Το τρίτο του μυθιστόρημα Χρονοκαταφύγιο (Ίκαρος, 2021) κυκλοφόρησε το 2020. Τιμήθηκε με το Κρατικό Βραβείο Μυθιστορήματος στη Βουλγαρία (2021) καθώς και με το βραβείο Strega Europeo (2021).

Σε αυτή την πρώτη βιβλιοφιλική εκδήλωση της σεζόν ο συγγραφέας θα συνομιλήσει με την μεταφράστρια πολλών έργων του στα ελληνικά, την κα Αλεξάνδρα Ιωαννίδου, Καθηγήτρια Πανεπιστημίου. Στην εκδήλωση θα υπάρχει διαδοχική διερμηνεία στα ελληνικά και διερμηνεία στην ελληνική νοηματική γλώσσα.

Είσοδος ελεύθερη με δελτία εισόδου που θα διανεμηθούν ηλεκτρονικά από τo www.tch.gr την Τετάρτη 2/10 (από τις 10:00). Διοργάνωση: Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης

Δευτέρα 07/10, στις 19:00 | ΜΜΘ | Κτίριο Μ1

 ΜΙΕΤ:  Έκθεση “Ένδυμα Ψυχής” | Βίλλα Καπαντζή

Η έκθεση “Ένδυμα Ψυχής” του καλλιτεχνικού διδύμου Βαγγέλη Κύρη – Ανατόλι Γεωργίεφ, παρουσιάζεται με πρωτοβουλία του Ιδρύματος Παπαγεωργίου και με τη συνεργασία του Μορφωτικού Ιδρύματος Εθνικής Τραπέζης, στο Παράρτημα Θεσσαλονίκης του ΜΙΕΤ/ Βίλα Καπαντζή από τις 6 Σεπτεμβρίου 2024 έως και τις 6 Ιανουαρίου 2025.

Η έκθεση που μάγεψε το κοινό της Αθήνας, έρχεται στη Θεσσαλονίκη εμπλουτισμένη με νέα έργα από μοναδικές ενδυμασίες της Μακεδονίας και της Θράκης, μια πρωτοβουλία του Ιδρύματος Παπαγεωργίου. Από τις 06 Σεπτεμβρίου 2024 έως και τις 06 Ιανουαρίου 2025, με πρωτοβουλία του Ιδρύματος Παπαγεωργίου και με τη συνεργασία του Μορφωτικού Ιδρύματος Εθνικής Τραπέζης, παρουσιάζεται στο Παράρτημα Θεσσαλονίκης του ΜΙΕΤ / Βίλα Καπαντζή, η εμπλουτισμένη εμβληματική έκθεση με τίτλο «Ένδυμα Ψυχής», που τελεί υπό την αιγίδα της Α.Ε. της Προέδρου της Δημοκρατίας Κατερίνας Σακελλαροπούλου.

Μετά το ταξίδι της έκθεσης σε Ελλάδα και εξωτερικό*, και τη μοναδική απήχηση στο κοινό σε όλους τους προορισμούς, και ιδιαίτερα στο Μουσείο της Ακρόπολης, όπου πραγματοποιήθηκε στο πλαίσιο των εορτασμών της επετείου συμπλήρωσης 200 χρόνων από την ελληνική επανάσταση του 1821, το «Ένδυμα Ψυχής» έρχεται στη Θεσσαλονίκη.

Πρόκειται για μια έκθεση μοναδική, όπου ο φωτογράφος Βαγγέλης Κύρης και ο εκφραστής της κεντητικής τέχνης Ανατόλι Γεωργίεφ παρουσιάζουν το «ελληνικό ένδυμα» με έναν ιδιαίτερο τρόπο και μια καλλιτεχνική οπτική, φορεμένο από σύγχρονους ανθρώπους, και μέσα από την ώσμωση της φωτογραφίας με το ύφασμα και την κεντητική τέχνη.

Στην έκθεση, που θα παρουσιάζεται για τέσσερις μήνες στην πόλη της Θεσσαλονίκης, πάνω από 70 φορεσιές του παρελθόντος «ντύνουν» πρόσωπα του παρόντος, σε μια μοναδική σύνδεση που αναδεικνύει τον πλούτο, την ευφάνταστη ποικιλία, την αριστοτεχνία των λεπτομερειών, την κατασκευαστική δεξιότητα των ενδυμάτων.

Είσοδος Ελεύθερη  / Τηλ: 2310 295170/171/295177 – [email protected]

Δευτέρα 07, από τις 10:00 έως τις 17:00 | Βίλλα Καπαντζή

Senso | Θέατρο Τ

Μετά από το έργο του Λουίτζι Πιραντέλλο, «Ο μακαρίτης Ματία Πασκάλ», που ανέβασε με επιτυχία τον περασμένο χειμώνα, ο Σωτήρης Ρουμελιώτης, ένας από τους πιο χαρισματικούς σκηνοθέτες της νέας γενιάς, αναμετριέται με το Senso του Camillo Boito, μια ιστορία πάθους, προδοσίας και αυτοκαταστροφής, γνωστή στο ευρύ κοινό από την ταινία του Λουκίνο Βισκόντι.

Το Senso κάνει πρεμιέρα τη Δευτέρα 30 Σεπτεμβρίου 2024, σηματοδοτώντας την έναρξη της νέας σεζόν στο Θέατρο Τ στη Θεσσαλονίκη, που συμπληρώνει φέτος 10 χρόνια λειτουργίας στη Θεσσαλονίκη.

Μέσα από το Senso, ταξιδεύουμε στην υπό κατοχή Βενετία του 1865 και «διαβάζουμε» το κρυφό σημειωματάριο της Κόμισσας Λίβια, μέσα από τις σελίδες του οποίου ζωντανεύει η ερωτική της σχέση με έναν νεαρό Αυστριακό Αξιωματικό.

Παντρεμένη με έναν ηλικιωμένο αριστοκράτη τον οποίο περιφρονεί και αδιαφορώντας για τα «πρέπει» που επιβάλλει η κοινωνία, η Λίβια θα ζήσει με όλο της το «είναι» τον απαγορευμένο έρωτα που οδηγεί, αναπόφευκτα, στην καταστροφή. «Ήταν εραστής μου και με πρόδωσε. Και τώρα θέλω να πάρω εκδίκηση. […]

Όχι, δεν είναι δολοφονία, είναι Λογική.»

Σημείωμα Σκηνοθέτη: Η ιταλική λέξη Senso σημαίνει αίσθημα, αίσθηση, πάθος. Σημαίνει, όμως, και λογική.

Δευτέρα 07/10, στις 21:30 | Θέατρο Τ

Η Γλυκιά Ζωή / La Dolce Vita του Φεντερίκο Φελίνι | Σινέ Ναταλί

Ούτε τη Φοντάνα ντι Τρέβι θα ταυτίζαμε με τα βρεμένα κάλλη της Ανίτα Eκμπεργκ αν δεν είχε φτιάξει ο Φελίνι την εμβληματική αυτή ταινία, ούτε τους παπαράτσι θα ξέραμε πώς να πούμε, ούτε την ξέγνοιαστη ζωή των άλλων πώς να χαρακτηρίσουμε σκωπτικά. Εν προκειμένω, ούτε ο Γούντι Aλεν θα είχε σκαρφιστεί τις «Διασημότητες» του, ούτε η Κόπολα τους «Χαμένους στη Μετάφραση», πιθανότατα ούτε ακόμη ο Αντονιόνι το «Μπλόου Απ». Και ούτε και θα υπήρχε η φημισμένη σκηνή στο «Goodbye Lenin!», με το ομότιτλο άγαλμα να «χαιρετά» εξ ουρανού το Ανατολικό Βερολίνο κρεμάμενο από ένα ελικόπτερο, καθ’ ομοίωση εκείνου του Ιησού που «αγκαλιάζει» τη Ρώμη στα πρώτα πλάνα του «La Dolce Vita».

Η εναρκτήρια αυτή σκηνή, που εξόργισε το Βατικανό του ’60, δίνει εξαρχής το στίγμα του φιλμ. Πίσω από το ελικόπτερο που κουβαλά τον Ιησού πετάει ένα άλλο, με επιβάτη τον Μαρτσελίνο, 30άρη ρεπόρτερ κοινωνικών ειδήσεων. Τον οποίο για την υπόλοιπη φιλμική διάρκεια θα ακολουθήσουμε στη Ρώμη των πλουσίων και των προβεβλημένων, να περιπλανιέται άλλοτε γοητευμένος κι άλλοτε πνιγμένος στην αποστροφή. Επιδείξεις μόδας, πολυτελή πάρτι, φανταχτερά νυχτερινά κέντρα. Επιπόλαιες γνωριμίες, πρόσκαιρες σεξουαλικές επαφές και περιπτύξεις με μια διάσημη χολιγουντιανή σταρ, ενώ η μνηστή περιμένει απαρηγόρητη στο σπίτι. Ο Μαρτσελίνο έχει χαθεί προσωπικά στον κόσμο των ειδώλων που καλύπτει επαγγελματικά. Θρησκευτικών και κοινωνικών, ιερών και βέβηλων.

Δευτέρα 07/10, στις 20:00 | Σινέ Ναταλί

“Η Θηλιά” του Άλφρεντ Χίτσκοκ | Μακεδονικόν

Θρυλική για περισσότερους λόγους από όσους μπορεί να είχε προβλέψει ο δημιουργός της, η «Θηλιά» μοιάζει κάθε φορά που την παρακολουθείς με μια άλλη ταινία – ανάλογα με την οπτική γωνία που επιλέγεις να απομονώσεις και, μην γελιέστε, όχι ερήμην των σαδιστικών έως και παιχνιδιάρικων (ή και το αντίστροφο) διαθέσεων του Aλφρεντ Χίτσκοκ.

Στο κέντρο της υπάρχει πάντα η σεναριακή ιδέα που προέρχεται από το ομότιτλο θεατρικό του Πατρίκ Χάμιλτον που με τη σειρά του βασίστηκε στην αληθινή ιστορία δύο συμφοιτητών που τη δεκαετία του 30’ δολοφόνησαν έναν συμμαθητή τους με μοναδικό κίνητρο μια θεωρία περί νιτσεϊκή διάκρισης ανθρώπων που υπερέχουν από άλλους – και έτσι η εξόντωση κάποιου κατώτερου από τους άλλους δεν μπορεί να θεωρηθεί έγκλημα. Η ταινία, όπως και το θεατρικό, ξεκινάει από τη στιγμή που γίνεται ο φόνος σε ένα διαμέρισμα στη Νέα Υόρκη. Το πτώμα θα μπει σε ένα σεντούκι στο κέντρο του σαλονιού και εκεί στον ίδιο χώρο, θα ακολουθήσει ένα πάρτι πριν όλα τελειώσουν με έναν πυροβολισμό.

Δευτέρα 07/10, στις 22:30 | Μακεδονικόν

Η πλεξούδα | Σινέ Αθήναιον

«Καλύτερη να είσαι αγελάδα, παρά γυναίκα». Στη σύγχρονη επαρχιακή Ινδία, η 30χρονη Σμίτα που ανήκει στην κατώτερη κάστα, αυτή των Ανέγγιχτων, ζει μέσα στη φτώχεια και τον εξευτελισμό: δεν επιτρέπεται να κοιτάξει κανέναν στα μάτια, ανέχεται καθημερινές προσβολές, ενώ η δουλειά της είναι κοινή για όλες τις γυναίκες της τάξης της: κάθε πρωί συλλέγουν τις ακαθαρσίες από τις τουαλέτες των προνομιούχων και να τις πετάνε στο ποτάμι – έξω από τα σύνορα του χωριού. Η δική της μοίρα είναι προδιαγεγραμμένη, αλλά αγωνιά η μικρή της κόρη να μην έχει την ίδια τύχη. Προτείνει στον άντρα της να το σκάσουν κρυφά τη νύχτα, να ταξιδέψουν στον Νότο – εκεί που είναι τα αδέλφια της και οι Ανέγγιχτοι χαίρουν καλύτερης ζωής. Να πάει το παιδί σχολείο. Οταν εκείνος τρομοκρατημένος (αν τους πιάσουν θα τους κάψουν ζωντανούς) αρνείται, ξημερώματα αρπάζει την μικρή και φεύγουν μόνες τους. Το ταξίδι τους όμως δεν θα είναι εύκολο…

Δευτέρα 07/10, στις 20:30 | Αίθουσα 1 | Σινέ Αθήναιον

Το κάλεσμα του σπουργιτιού | Σινέ Αθήναιον

Μια λεπτή, σφιχτοντυμένη στα μαύρα, εναλλακτική αφέντρα, φορώντας μια μάσκα γουρουνιού, κακοποιεί ερεθιστικά έναν δεμένο και φιμωμένο άντρα που μοιάζει να το απολαμβάνει. Εκείνη είναι η Βαλ, μετανάστρια στο Λονδίνο, που δουλεύει ως στρίπερ για να ζήσει τον εαυτό της και την ανήμπορη γιαγιά της. Εκείνος είναι ο Μάικ, καθηγητής στο πανεπιστήμιο, παντρεμένος και πατέρας, στα πρόθυρα της έκδοσης του πρώτου του βιβλίου. Τι οδήγησε τους δυο τους ως εκεί, ποιος έχει το πάνω χέρι σ’ αυτό το παιχνίδι εξουσίας και ποια θα είναι η τελική του έκβαση;

Μ’ ένα σεναριακό παιχνίδι στο χρόνο, η Βασιλική Βλάχου, πιο γνωστή ως Billie Vee στη βρετανική καριέρα της, αποκαλύπτει σταδιακά τα κομμάτια του παζλ και τα ενώνει για να σχηματίσει μια ιστορία εκδίκησης, ταξικής ανισότητας και γυναικείας χειραφέτησης. Τον νευρώδη και επίκαιρο σκελετό της ταινίας, η Βλάχου παραφορτώνει με αποφθέγματα του Νίτσε και ανατροπές υπερβολής που πολεμούν την πειστικότητα.

Δευτέρα 07/10, στις 22:30 | Αίθουσα 1 | Σινέ Αθήναιον

Σχετικά Αρθρα
Σχετικά Αρθρα