Πολιτιστική απόδραση: Πέμπτη βράδυ με θέατρα, προβολές και εκθέσεις!
Ανακαλύψτε τις καλλιτεχνικές απολαύσεις της πόλης! Όσα δεν πρέπει να χάσεις.
Παρά την αναβολή μερικών εκδηλώσεων λόγω ενδεχόμενων άσχημων καιρικών συνθηκών, εμείς δεν πτοούμαστε. Η Θεσσαλονίκη δεν σταματά ποτέ να μας προσφέρει μοναδικές πολιτιστικές προτάσεις!
Εξερεύνησε εδώ όλες τις επιλογές που μαζέψαμε για μια ξεχωριστή Πέμπτη.
Θέατρο
ΚΘΒΕ: Ο «Πλούτος» του Αριστοφάνη στη Θεσσαλονίκη | Θέατρο Δάσους
Το Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος παρουσιάζει την κωμωδία «Πλούτος» του Αριστοφάνη, στη Θεσσαλονίκη στο θέατρο Δάσους, σε σκηνοθεσία Γιάννη Κακλέα.
Η πρεμιέρα της παράστασης Πλούτος του ΚΘΒΕ θα γίνει στη Θεσσαλονίκη τον Ιούλιο και Σεπτέμβριο του 2024 στο πλαίσιο του Φεστιβάλ Δάσους 2024 και στη συνέχεια θα κάνει περιοδεία σε όλη την Ελλάδα, ενώ θα συμμετάσχει και στο Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου 2024.
Πέμπτη 4/07 | 21:15, Θέατρο Δάσους
«Πλούτος» του Αριστοφάνη-περιοδεία καλοκαίρι 2024
Την κωμωδία του Αριστοφάνη «Πλούτος» θα παρουσιάσει, το καλοκαίρι του 2024, το Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος, σε σκηνοθεσία και μετάφραση / απόδοση κειμένου Γιάννη Κακλέα, με την οποία θα συμμετάσχει στο Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου 2024.
Στο ρόλο του Χρεμύλου ο Μάνος Βακούσης που τιμήθηκε πρόσφατα με το Μεγάλο Βραβείο Θεάτρου «Κάρολος Κουν». Στο θίασο συμμετέχει η Αλεξάνδρα Παλαιολόγου. Στο μουσικό μέρος της παράστασης παίρνουν μέρος οι Χατζηφραγκέτα και η Nalyssa Green.
Στην Παράβαση του έργου εμφανίζεται η Ιστορικός- Καθηγήτρια του Πανεπιστημίου Αθηνών, Μαρία Ευθυμίου
Το έργο:
Ο Χρεμύλος ανησυχεί για το μέλλον του γιου του. Ποιον δρόμο θα πρέπει να επιλέξει στη ζωή του: τον τίμιο, που θα τον αναγκάσει να ζει στη φτώχεια και στην ανέχεια ή τον δρόμο της ατιμίας και της διαφθοράς, που θα τον βοηθήσει να ζήσει άνετα τη ζωή του;
Η συνάντηση με τον Πλούτο, που κυκλοφορεί τυφλός και τιμωρημένος από τον Δία, θα τον βοηθήσει να λύσει το πρακτικό του πρόβλημα.
Ποια η διαφορά των ανθρώπων με λεφτά από τους πραγματικά πλούσιους ανθρώπους; Και ποιο είναι τελικά το συμφέρον των πολιτών;
Ο άκρατος ατομικός πλουτισμός ή ένα πλούσιο δημόσιο ταμείο;
Ο Πλούτος παρουσιάστηκε το 388 π.Χ,, σε μια εποχή που η Αθηναϊκή οικονομία είχε υποστεί μεγάλο πλήγμα μετά την ήττα του Πελοποννησιακού Πολέμου.
Ο Γιάννης Κακλέας υπογράφει τη μετάφραση- ελεύθερη απόδοση & σκηνοθεσία του αριστοφανικού κειμένου και αναμετριέται με την ουτοπία του σατιρικού ποιητή, φέρνοντας επί σκηνής διλήμματα και προβληματισμούς που επιμένουν στον χρόνο.
Συντελεστές
Μετάφραση- Ελεύθερη απόδοση κειμένου -Σκηνοθεσία: Γιάννης Κακλέας
Σκηνικά: Μανόλης Παντελιδάκης
Κοστούμια: Ηλένια Δουλαδίρη
Πρωτότυπη Μουσική: Βάιος Πράπας
Πρωτότυποι Στίχοι: Τελευταίος Καλεσμένος
Χορογραφίες: Στεφανία Σωτηροπούλου
Φωτισμοί: Στέλλα Κάλτσου
Βοηθός Σκηνοθέτη: Άρης Κακλέας
Συνεργάτις σκηνογράφος- ενδυματολόγος: Δανάη Πανά
Βοηθός ενδυματολόγου: Μανώλης Ψωματάκης
Βοηθός σκηνογράφου: Ελίνα Δράκου
Βοηθός φωτίστριας: Ιφιγένεια Γιαννιού
Οργάνωση παραγωγής: Αθανασία Ανδρώνη
Φωτογραφίες: Mike Rafail (That Long Black Cloud)
(βοηθός σκηνογράφου- ενδυματολόγου στο πλαίσιο πρακτικής άσκησης): Δέσποινα Παπαδημητρίου
Διανομή (με αλφαβητική σειρά):
Μαίρη Ανδρέου (Αερόπη), Μάνος Βακούσης (Χρεμύλος), Δημήτρης Διακοσάββας (Κλεώνυμος), Άννα Ευθυμίου (Πενία 3), Αλέξανδρος Ζουριδάκης (Πλούτος), Αναστασία Κελέση (Παρέα του Καρίωνα), Φαίη Κοκκινοπούλου (Αρχιδάμια), Ελένη Μισχοπούλου (Λυσιμάχη), Δημήτρης Μορφακίδης (Ελπίνωρ), Φαμπρίτσιο Μούτσο (Παρέα του Καρίωνα), Χριστίνα Μπακαστάθη (Παρέα του Καρίωνα), Χρυσή Μπαχτσεβάνη (Πενία 2), Κλειώ Δανάη Οθωναίου (Πενία 4), Αλεξάνδρα Παλαιολόγου (Ελπινίκη), Πολυξένη Σπυροπούλου (Πενία 1), Γιάννης Σύριος (Καρίων), Φωτεινή Τιμοθέου (Λευκοθέα), Γιάννης Τομάζος (Παρέα του Καρίωνα), Χρήστος Τσάβος (Παρέα του Καρίωνα) Γιάννης Τσεμπερλίδης (Αρτεμίδωρος), Θάνος Φερετζέλης (Καλισθένης), Γιάννης Χαρίσης (Θρασύμαχος)
Χορευτές, χορεύτριες:
Αναστασία Κελέση, Στεφανία Σωτηροπούλου, Μάριος Χατζηαντώνης, Νικόλας Χατζηβασιλειάδης
Μουσικοί επί σκηνής: Βάιος Πράπας, Τελευταίος Καλεσμένος, Χατζηφραγκέτα, Nalyssa Green.
Στην Παράβαση του έργου εμφανίζεται η Ιστορικός- Καθηγήτρια του Πανεπιστημίου Αθηνών, Μαρία Ευθυμίου
Γείτονες- Μύστες – Χορογραφία Χρεμύλου και Πενίας – Συνδαιτημόνες στο πάρτυ: Ο Θίασο
Σκηνοθετικό σημείωμα:
Ο Χρεμύλος το alter ego του Αριστοφάνη βιώνει με τραυματικό τρόπο μια πραγματικότητα όπου οι κοινωνικές αξίες, οι ιδέες και η ηθική στη Νέα Εποχή έχουν δυστυχώς εκπέσει.
Η έλλειψη πόρων, κοινωνικής δικαιοσύνης όπως κι ο φόβος μιας οδυνηρής φτωχοποίησης τρομάζει αυτόν τον ρομαντικό ουτοπιστή, ιδιαίτερα σε σχέση με το μέλλον του παιδιού του.
Έντρομος καταφεύγει στο Μαντείο του Απόλλωνα με το αγωνιώδες ερώτημα «τι να κάνω για να έχει ένα εξασφαλισμένο μέλλον το παιδί μου». Η διφορούμενη απάντηση του Απόλλωνα είναι να ακολουθήσει τον πρώτο άνθρωπο που θα συναντήσει στο διάβα του και να τον πείσει να έρθει μαζί του στο σπίτι του.
Κι αυτός δεν είναι άλλος από τον θεό Πλούτο που χαρίζει απλόχερα χρυσάφι, χρήμα και όλα τα υλικά αγαθά που ονειρεύεται ο Χρεμύλος, στην οικογένεια του αλλά και ολόκληρη τη κοινωνία!
Είναι πια όλοι πλούσιοι! Το όνειρό τους γίνεται πραγματικότητα. Η ευτυχία είναι πια παρούσα!
Όμως αυτή η προσφορά του θεού Απόλλωνα στο βάθος αποδεικνύεται μια δοκιμασία που αποκαλύπτει την ένδεια των αξιών, την έλλειψη της κοινωνικής συνοχής και της έννοιας της αλληλεγγύης, στοιχεία αυτογνωσίας και κοινωνικής συνείδησης που χωρίς αυτά δεν μπορείς να έχεις λογική διαχείριση του πλούτου με στόχο το κοινό καλό της Πόλης και απλώς οδηγείσαι στην απληστία, στον ατομικό πλουτισμό, στην ανόητη συσσώρευση υλικών αγαθών, στην αχρείαστη υπερκατανάλωση και στην κακόγουστη επίδειξη χλιδής.
Ο ποιητής μας με τον δικό του μοναδικά σατιρικό τρόπο μας δείχνει ένα δρόμο διαχείρισης των υλικών αγαθών, πάντα όμως με γνώμονα το συμφέρον της Πόλης .
Μιας Πόλης με δίκαιους, έντιμους και ενάρετους πολίτες.
Ουτοπική σκέψη; Ίσως.
Αλλά ο Αριστοφάνης διατηρεί το δικαίωμα να ονειρεύεται!
Γιάννης Κακλέας-Σκηνοθέτης
Άριελ, η Μικρή Γοργόνα | Θέατρο Κήπου
Η παιδική θεατρική παράσταση «Άριελ, Η Μικρή Γοργόνα», το κλασικό παραμύθι του Χανς Κρίστιαν Άντερσεν παρουσιάζεται στο Ανοιχτό Δημοτικό Θέατρο Κήπου στις 21:00 την Πέμπτη 4/06, στη Θεσσαλονίκη, στο πλαίσιο του 5ου φεστιβάλ Καλοκαιριού 2024.
Η παιδική σκηνή Δελφινάκι από την αρχή της διαδρομής του, που ξεκίνησε πριν από 37 χρόνια, παραμένει αφοσιωμένη στο κλασικό παραμύθι. Ο λόγος είναι προφανής.
Η δυναμική αυτών των παραμυθιών που μεγάλωσαν τόσες γενιές είναι τεράστια και οι συμβολισμοί τους αμέτρητοι.
Φέτος έχουμε την χαρά να παρουσιάζουμε ένα από τα κορυφαία και πιο γνωστά παραμύθια του Χανς Κρίστιαν Άντερσεν «Η Μικρή Γοργόνα» σε θεατρική διασκευή Θανάση Λιούνη.
Ένα κλασσικό παραμύθι για παιδιά, όπου μέσα από την δράση, τις διάφορες κωμικές καταστάσεις, τη μουσική, τα τραγούδια και τον σκηνικό διάκοσμο αναδεικνύεται όλη εκείνη η ομορφιά των αισθημάτων που γεννά ένα παραμύθι.
Δουλέψαμε σε αυτόν τον σπουδαίο μύθο με κέφι και μεράκι και είμαστε πραγματικά ενθουσιασμένοι που θα τον μοιραστούμε μαζί σας.
Θέατρο Τέχνη & Όραμα
Παιδική Σκηνή Δελφινάκι
Σκηνοθεσία: Γεώργιος Γρηγοριάδης | Σκηνικά: Μαρίνα Κουγκάι | Κοστούμια: Έφη Φωκά | Μουσική επιλογή: Γιώργος Ζελίνης | Χορογραφίες: Ζωή Γρηγοριάδου | Θεατρική διασκευή: Θανάσης Λιούνης Παίζουν οι ηθοποιοί: Αλέξανδρος Καλτσίδης | Στέφανη Ιωάννου | Γιώργος Καραγλάνης | Νεκτάρια Παναγιωτοπούλου | Χρυσάνθη Λάζαρη | Γιώργος Γρηγοριάδης
Open Kwmic S09E30 | Μαιευτήριο Comedy Club
Πέμπτη 4/07 | 21:00, Μαιευτήριο Comedy Club
Κινηματογράφος
Μπλέιντ Ράνερ (Blade Runner, 1982) | Απόλλων Θερινός
Η ταινία παρουσιάζει ένα δυστοπικό Λος Άντζελες, στο οποίο κατασκευάζονται, από την πανίσχυρη εταιρεία Tyrell Corporation, γενετικά προηγμένες «ρέπλικες» (replicants), οι οποίες είναι εξωτερικά όμοιες με τους ανθρώπους.
Η χρήση τους στη Γη απαγορεύεται, και ρυθμίζονται αποκλειστικά για επικίνδυνες ή ιατρικές εργασίες, σε αποικίες του εξώκοσμου.
Οι ρέπλικες που αψηφούν την απαγόρευση και επιστρέφουν στη Γη καταζητούνται και θανατώνονται («αποσύρονται») από ειδικούς εργαζόμενους της αστυνομίας, γνωστούς ως «Blade Runners».
Η ταινία εστιάζει στην ομάδα από ρέπλικες που δραπέτευσαν πρόσφατα και κρύβονται στο Λος Άντζελες και στον έμπειρο Blade Runner Rick Deckard (Χάρισον Φορντ), ο οποίος δέχεται απρόθυμα την αποστολή να τις κυνηγήσει.
Στο μεταξύ, ο Ντέκαρντ γνωρίζεται με τη Ρέϊτσελ και την ερωτεύεται, χωρίς να ξέρει ότι είναι ρέπλικα.
Πέμπτη 4/07 | 22:45, Απόλλων Θερινός
Εκθέσεις
Δίγλωσσες ξεναγήσεις στην έκθεση «Από εδώ και πέρα. Ιστορίες για ένα επόμενο αύριο» | MOMus-Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης
Πέμπτη 4/07 | 18:00, MOMus-Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης
Ξεναγήσεις στην έκθεση «ΙστορίεςΤης. Φωτογραφικές πρακτικές, 1974-2024» | MOMus-Μουσείο Φωτογραφίας Θεσσαλονίκης
Η έκθεση διαρθρώνεται σε τρεις αλληλοσυμπληρούμενες αφηγήσεις που επιχειρούν να καλύψουν τις πολλαπλές και σύνθετες διαστάσεις των φωτογραφικών πρακτικών μέσα στις πέντε αυτές δεκαετίες: τις προσεγγίσεις ζητημάτων που αφορούν τη γυναικεία ταυτότητα, τις αναπαραστάσεις της κοινωνικής και πολιτικής πραγματικότητας μέσα από τη φωτογραφία ντοκουμέντο, και τις εξερευνήσεις του ίδιου του φωτογραφικού μέσου μέσα από εργασίες που συχνά έχουν έντονο πειραματικό χαρακτήρα. Μέσα από αυτές τις αφηγήσεις, η έκθεση φιλοδοξεί να δείξει την ποικιλόμορφη και δυναμική συμβολή των γυναικών στο πεδίο της φωτογραφίας: την πολυπλοκότητα της γυναικείας εμπειρίας, το κοινωνικοπολιτικό πλαίσιο στο οποίο δραστηριοποιούνται και τις πρωτοποριακές καλλιτεχνικές ιδέες που χρησιμοποιούν.
Πέμπτη 4/07 | 18:00, MOMus-Μουσείο Φωτογραφίας Θεσσαλονίκης
Ξεναγήσεις στην Έκθεση του ΜΙΕΤ «Then and Again. Τότε και Ξανά.» | Βίλα Καπαντζή
Στο Παράρτημα του ΜΙΕΤ στη Θεσσαλονίκη, Βίλα Καπαντζή πραγματοποιούνται ανοιχτές ξεναγήσεις στη νέα ομαδική έκθεση που φιλοξενεί ο χώρος με τίτλο: «Then and Again. Τότε και ξανά. Επαναπροσδιορίζοντας την τελετουργία στα σύγχρονα Βαλκάνια».
Πέμπτη 4/07 | 18:00, Παράρτημα ΜΙΕΤ- Βίλα Καπαντζή
Then and Again. Τότε και ξανά. Επαναπροσδιορίζοντας την τελετουργία στα σύγχρονα Βαλκάνια.
Ένα πρότζεκτ του Goethe-Institut σε συνεργασία με το Μορφωτικό Ίδρυμα Εθνικής Τραπέζης και με την υποστήριξη του MOMus–Μουσείου Φωτογραφίας Θεσσαλονίκης.
Με ελεύθερη είσοδο πραγματοποιείται η νέα ομαδική έκθεση με τίτλο: Then and Again. Τότε και ξανά Επαναπροσδιορίζοντας την τελετουργία στα σύγχρονα Βαλκάνια, στο χώρο της Βίλας Καπαντζή- Παράρτημα ΜΙΕΤ Θεσσαλονίκης.
Καλλιτέχνες/Καλλιτέχνιδες: Κρατούμενοι Σωφρονιστικού Καταστήματος Χίου και Στρατής Βογιατζής, Μαριέττα Μαυροκορδάτου, Martin Atanasov, Ali Cem Doğan (Darağaç Collective), Armin Graca, Teodora Ivkov, Luka Pešun, Marius Ionut Scarlat, Gerta Xhaferaj
Επιμέλεια: Γιώργος Πρίνος, Δημήτρης Τσουμπλέκας
Εννέα καλλιτέχνες και καλλιτέχνιδες από διαφορετικές χώρες φωτίζουν τον ρόλο και τη σημασία που έχουν οι επαναλαμβανόμενες αυτές πρακτικές.
Stereosis 99 hours On View
Αγαπητοί φίλοι και φίλες, το φωτογραφικό κέντρο Stereosis σας προσκαλεί στην υπαίθρια έκθεση φωτογραφίας με τον διακριτικό τίτλο “Stereosis 99 hours On View” και παρουσιάζει ως κεντρικό της άξονα τη δουλειά 125 νέων φωτογράφων της πόλης. Οι φωτογραφίες θα αναρτηθούν στο σημείο της νέας παραλίας “ Ο Κήπος του απογευματινού ήλιου” ενώ κατά την διάρκεια των 99 ωρών την έκθεση θα συνοδεύουν παράλληλες εκδηλώσεις!
Πέμπτη 04/07 | 19:00 – 23:30, Κήπος του απογευματινού ήλιου
To Street Outdoors, το κορυφαίο Street Party της χώρας συναντάει την Stereosis στην Νέα Παραλία Θεσσαλονίκης, με DJ sets από Jiles και Dimkal.
Inner Blossom | Chalkos Gallery
H Chalkos Gallery παρουσιάζει την ατομική έκθεση του ζωγράφου Γιώργου Κόκκινου με τίτλο “Inner Blossom” από τις 25 Ιουνίου μέχρι και την 9η Ιουλίου 2024.
Τα εγκαίνια της έκθεσης θα πραγματοποιηθούν την Τρίτη 25 Ιουνίου από τις 18:00 έως τις 22:00 στην Chalkos Gallery. Επίσης, στον χώρο της γκαλερί θα διατίθεται ο κατάλογος της έκθεσης.
Ώρες λειτουργίας: Τρίτη- Παρασκευή: 18:00 -20:30. | Σάββατο: 11:00 – 14:00 | Κυριακή και Δευτέρα: κλειστά
Ακολουθεί το κείμενο που συνέταξε η ιστορικός τέχνης Αικατερίνη Δ. Κούσουλα:
ΓΙΩΡΓΟΣ ΚΟΚΚΙΝΟΣ – Αμφισβητώντας το Ιδεώδες
Η εικαστική ματιά του Γιώργου Κόκκινου αντλεί ξεκάθαρα από τη δεξαμενή της αρχαίας ελληνικής τέχνης, ως αφετηρία και καταγωγή των επιλεγμένων εικονογραφικών τύπων. Η επιλογή αυτή συνιστά έναν βασικό, σταθερό άξονα των έργων, χωρίς άμεσες αναφορές στις μετέπειτα μεταπλάσεις της, με εξαίρεση κάποια μεμονωμένα στοιχεία σύνδεσης με την βυζαντινή εικονογραφία ή και τη δυτική αναγέννηση, σε συγκεκριμένα θέματα. Στο στιβαρό του αρχέτυπο, το οποίο ο καλλιτέχνης υπηρετεί μέσω της ακαδημαϊκής του καλλιτεχνικής παιδείας, εκκινώντας από τα βασικά της ογκοπλασίας μέσω φωτοσκίασης και προοπτικής και της σύνθεσης με βάση τον χρυσό κανόνα, επιθέτει στη συνέχεια, άμεσα και τολμηρά, τη σύγχρονη τέχνη όσον αφορά στο χρώμα κυρίως και την διαχείριση του εικαστικού χώρου. Οι ενδιαφέρουσες μεικτές εικόνες που προκύπτουν, αποτελούν κατορθωμένα έργα ενός ικανού συνθέτη εικαστικής διαχρονίας. Αφετηρία του ζωγράφου αποτελεί σχεδόν πάντα η ανθρώπινη μορφή, κυρίως η ανδρική ρωμαλέα φιγούρα με αγαλματικά στοιχεία. Οι αναφορές στην κλασσική τέχνη είναι συνεχείς, στην απόδοση των προσώπων χωρίς βλέμμα, σε κεφαλές που πότε επιστέφονται από άλω, σαν ιδιότυπο φωτοστέφανο ή σαν διάδημα, πότε από ακάνθινο στέφανο ή λουλουδένιο στεφάνι. Το σώμα της μορφής δεν ενδιαφέρει πάντα, εικονίζεται συνοπτικά στα πορτρέτα στο ύψος των ώμων, ενίοτε καταγράφεται σε στάσεις και θέσεις κινημένες, ως τμήμα από κινηματογραφικό πλάνο ή σαν χορευτική πόζα χωρίς ακκισμό, τα χέρια όταν εικονίζονται αποκτούν σημασία, είτε μέσα από εκφραστικές χειρονομίες είτε μέσω του ακρωτηριασμού τους. Συνολικά, οι μορφές κυριαρχούν μονήρεις στο χώρο τους, τον ορίζουν κεντρικά, σπάνια συνοδευόμενες από δεύτερες, είτε αλλότριες είτε ως ίδιους αντικατοπτρισμούς. Αποτελούν περιορισμένα κλειστά σύνολα, με αναγνωρίσιμα συχνά κάποια από τα ατομικά τους χαρακτηριστικά όταν αφορά στις προσωπογραφίες, ενώ στις ολόσωμες μορφές το πρόσωπο χάνεται, γίνεται φασματικό, δίνοντας τη σκυτάλη της έμφασης σε άλλα, σωματικά χαρακτηριστικά, όπως η ανατομία και η κίνηση. Ενίοτε η μορφή, κεντρική πάντα, ενσωματώνεται ή ανακύπτει από το αχανές φόντο. Οι μορφές συνοδεύονται από σύμβολα, έμβια όπως το άλογο ή και μη, κάποτε αποτελούν οι ίδιες σύμβολα, όπως εκείνο του ανθρώπου-ίππου ή του Μινώταυρου. Τις ακολουθούν αινιγματικά δίασημα, στοιχεία γραμμικά και πολυάκτινα, ήλιοι, κύκλοι και γεωμετρικά σχήματα, γραμμές και μοτίβα γραφιστικού τύπου, που με την ευθεία τους συνιστούν ιδεογράμματα άγνωστης γλώσσας, επίθετες σημειώσεις από το Μέλλον και εγγραφές προερχόμενες από το προσωπικό σημειωματάριο του καλλιτέχνη. Στο μοναδικό τοπίο της έκθεσης, βήμα προς την κατάλυση της φόρμας προς καθαρά αφαιρετική διατύπωση, ενδεχομένως ανακοινώνεται μια επόμενη μέρα της εικαστικής αναζήτησης του Γιώργου Κόκκινου.
Στον προσεκτικά σχεδιασμένο κόσμο της υποδομής του εικαστικού έργου, έρχεται στη συνέχεια να εφορμήσει το Σήμερα με τον τρόπο του χρώματος. Αν το θέμα αποτελεί τον κορμό του έργου, το χρώμα είναι το φύλλωμά του. Είναι η ψυχή του καλλιτέχνη, που επενδύεται στο θέμα νοηματοδοτώντας το. Το χρώμα του καλλιτέχνη είναι βροχή πάνω από τα πράγματα, σκέψεις μεταγραμμένες σε χρωματικές ποιότητες, το εσώτερο φως. Εμφανίζεται άναρχο, αν και σοφά τοποθετημένο μετά από μελέτη, στον εικαστικό χώρο. Η παλέτα του ζωγράφου δεν φείδεται έντασης αποχρώσεων καθαρών χρωμάτων, που εφαρμόζονται άλλοτε σε φαρδιές πινελιές impasto για αποτέλεσμα σχεδόν αναγλυφικό, άλλοτε με ποιότητα ακουαρέλας για υδαρή υφή της εικόνας, άλλοτε με κοφτές πινελιές που φτάνουν να γίνουν pixels, όχι άνευ λόγου, άλλοτε σε ξεκάθαρα σχήματα όπως στιγμές. Κάποτε συνδυάζονται μεικτές τεχνικές, ενσωματώνοντας στοιχεία γραφιστικής, πάντα ως συμπληρωματικά και όχι ως κυρίαρχα, καθώς πρόκειται για έργα ζωγραφικής και όχι γραφιστικής τέχνης. Το χρώμα καθορίζει εν τέλει την εικόνα του πίνακα, επεμβαίνει καταλυτικό και αμφισβητεί το Ιδεώδες, τινάζοντάς το στον αέρα όπως αποστασιοποιείται και αποσπάται από το δεδομένο, διατυπώνοντας έγχρωμα ερωτήματα. Το χρώμα είναι το όχημα του καλλιτέχνη για να εκφράσει τον εσωτερικό του κόσμο, καταστρέφοντας με αγάπη την φόρμα που ο ίδιος κατασκεύασε με επιμέλεια, αυτοαναιρούμενος σε μια διαρκή προσπάθεια αυτοκαθορισμού μέσω του αντι-κειμένου. Ιδιαίτερα στις προσωπογραφίες, ακόμα και τις πιο εικονιστικές, είναι ξεκάθαρη η ανήσυχη στάση του έναντι της καθορισμένης μορφής, η διάθεσή του να την ακυρώσει προκειμένου να βρει την εσωτερική της σύσταση. Και βέβαια, ο τελικός του στόχος είναι μέσω της ταύτισης, η αναζήτηση της δικής του εσωτερικής αλήθειας. Έτσι, οι μορφές υφίστανται χρωματική κατάτμηση, ανατέμονται σε υποπεριοχές καθαρού χρώματος, ανακρίνονται χωρίς έλεος και κάποτε εκρήγνυνται, βγαίνουν από τα όριά τους λιώνοντας το περιβάλλον τους από την λάμψη της έκρηξης και ο πίνακας επιτέλους ενοποιείται εισάγοντας το περιβάλλον στη μορφή, μια υποχρεωτικά βίαιη αλλά λυτρωτική διαδικασία. Μετά την αποκατάσταση της ένδον ισορροπίας, το δράμα του κάθε πίνακα ολοκληρώνεται, οδηγώντας αναπόφευκτα στην κάθαρση, όχι ως απάντηση στο βασικό ερώτημα αλλά ως απεικόνιση συγκεκριμένων ψυχικών δονήσεων. Ακολουθεί η σιωπηλή συνομιλία των άρρηκτων δύο, του καλλιτέχνη και του έργου του, διάλογος που γίνεται πολυφωνικός όσο οι θεατές τους πολλαπλασιάζονται.
Αικατερίνη Δ. Κούσουλα, Ιστορικός Τέχνης
“ Όσο είσαι εδώ” | Poseidon art gallery
-Η Poseidon art gallery παρουσιάζει στην Μύρινα της Λήμνου την ομαδική έκθεση
“ Όσο είσαι εδώ” | Εγκαίνια Πέμπτη 6 Ιουνίου ως Κυριακή 4 Αυγούστου 2024. – Συμμετέχουν οι εικαστικοί: Γιώτα Ανδριάκαινα, Δημήτρης Ανυφαντάκης, Σύνθια Γεροθανασίου, Θεανώ Γιαννέζη, Μάνια Ευσταθίου, Θωμάς Μακινατζής, Μαρία Πασχαλίδου, Νίκος Ποδιάς, Ελευθερία Στόϊκου και Στέλιος Τόλιος.
Επιμέλεια έκθεσης Έφη Μανιατάκη.
«Όσο είσαι εδώ» είναι ο τίτλος της ομαδικής έκθεσης που παρουσιάζει η Poseidon art gallery. Τίτλος απεύθυνση, προσωπικός, αφηρημένα υπαινικτικός. Ο καλλιτέχνης στον ιδιωτικό χώρο της δημιουργίας απευθύνεται στο είναι του ωθούμενος από πνευματικές κινήσεις που σφυρηλατούν το έργο του ως μυστική υπόσχεση επικοινωνίας προς τον άγνωστο θεατή. Υπόσχεση που παραδίδεται προσωπική, μοναδική στον κάθε ένα στο παρόν, το εδώ και το τώρα της γνωριμίας, μέχρι σαν πυροτέχνημα να φωτίσει αιθέριους δρόμους στον περιπλανητικό νου. Το σύστημα αναφοράς δημιουργός – έργο – θεατής σχηματοποιείται μέσα από τη συνύπαρξη των τριών στοιχείων, που αποκτούν δυναμική ως κινούμενο σύμπλεγμα φορητό στον χώρο και τον χρόνο, καθώς ομολογούν την ύπαρξή τους το ένα στο άλλο: όσο είσαι εδώ. Έφη Μανιατάκη (Ιστορικός τέχνης- Aρχαιολόγος)
Event information – Poseidon Art Gallery (Ποσειδώνος 17, Μύρινα Λήμνου) Τηλ: 22540 20028 | email: [email protected] Ώρες λειτουργίας: Καθημερινά : 10:00 – 14:00 και 19:00 – 22:00