Το πολιτιστικό μπουκέτο της μέρας συναποτελείται απο πλειάδα επιλογών για όλα τα γούστα. Διάλεξε ό,τι σου κάνει κέφι και αφέσου στους ρθυμούς του πολιτισμού, στη Θεσσαλονίκη.
Senso του Camillo Boito | Θέατρο Τ
Μέσα από το SENSO, ταξιδεύουμε στην υπό κατοχή Βενετία του 1865 και «διαβάζουμε» το κρυφό σημειωματάριο της Κόμισσας Λίβια, μέσα από τις σελίδες
του οποίου ζωντανεύει η ερωτική της σχέση με έναν νεαρό Αυστριακό Αξιωματικό. Παντρεμένη με έναν ηλικιωμένο αριστοκράτη τον οποίο περιφρονεί και
αδιαφορώντας για τα «πρέπει» που επιβάλλει η κοινωνία, η Λίβια θα ζήσει με όλο της το «είναι» τον απαγορευμένο έρωτα που οδηγεί, αναπόφευκτα, στην
καταστροφή.
Τρίτη 1/10, 21:30 | Θέατρο Τ
Ταυτότητα παράστασης: Κείμενο: Βασισμένο στην ομότιτλη νουβέλα του Camilo Boito | Σκηνοθεσία, Δραματουργία, Φωτισμοί: Σωτήρης Ρουμελιώτης | Σκηνικά, κοστούμια: Μαρία Καραδελόγλου | Πρωτότυπη μουσική: Κωστής Παλαιογιάννης | Βοηθός σκηνοθέτη, επιμέλεια προβολών: Κατερίνα Νικολάτου | Φωτογραφίες, trailer: Χρήστος Κυριαζίδης | Υπεύθυνη προβολής: Λία Κεσοπούλου | Οργάνωση παραγωγής: lzveribad
Παίζουν: Έλμα Βλαστοπούλου, Ζωή Λάη, Δήμητρα Φάκα
Ο Κροκόδειλος | Θέατρο Αυλαία, 59α Δημήτρια
Αγία Πετρούπολη, 1865. Ο Ιβάν Ματβιέιτς μαζί με τη σύζυγό του Γιελιένα Ιβάνοβνα και τον φίλο του Σεμιόν Σεμιόνιτς, αποφασίζουν να επισκεφτούν τη στοά. Εκεί εκτίθεται ένας
κροκόδειλος που τους έχει κινήσει το ενδιαφέρον. Το θηρίο βρίσκεται σε λήθαργο, δεν ικανοποιεί τις προσδοκίες τους κι έτσι, ο Ιβάν Ματβιέιτς αποφασίζει να το προκαλέσει. Από τη
μια στιγμή στην άλλη, βρίσκεται στα δόντια του κροκόδειλου και από εκεί στην κοιλιά του!
Επικρατεί πανικός. Ανώτεροι δημόσιοι υπάλληλοι, βιομήχανοι, διανοούμενοι, πρέσβεις και ένα πλήθος ξεπεσμένων μικροαστών παρελαύνουν μπροστά από τον κροκόδειλο. Μεταξύ
γέλωτα, εξωφρενικών διαλόγων, παράλογων προτάσεων και αγωνιωδών προσπαθειών του Σεμιόν να σώσει τον φίλο του, που δεν θέλει όμως να σωθεί, το έργο κάνει μία γλαφυρή
περιγραφή της τσαρικής Ρωσίας και των παθογενειών της, που δε μοιάζουν και τόσο ξένες στη δική μας πραγματικότητα.
Τρίτη 1/10, 21:00 | Θέατρο Αυλαία
Ο Κροκόδειλος, λιγότερο γνωστό έργο του Φιοντόρ Ντοστογιέφσκι δημοσιεύτηκε για πρώτη φορά στο περιοδικό Эποχα (Εποχή-1865), που εξέδιδε με τον αδερφό του Μιχαήλ, υπό τον τίτλο «Αφήγησις παράξενος ή περίδρομος στον Περίδρομο». Περίδρομος ήταν το πραγματικό όνομα της στοάς όπου γινόταν η έκθεση των ζώων στην Αγία Πετρούπολη. Ο ίδιος σημείωνε πως επρόκειτο για «μια λογοτεχνική φάρσα με αποκλειστικό στόχο την διασκέδαση του αναγνώστη». Μάλιστα, οι δύο εκδότες είχαν πληροφορήσει ψευδώς το αναγνωστικό κοινό, πως την ιστορία τους είχε στείλει στο περιοδικό ο άγνωστος συγγραφέας Σιέμεν Στρίζοφ και πως βασίζεται σε πραγματικό περιστατικό, όπου το θύμα παρέμεινε ζωντανό μέσα στον κροκόδειλο και έζησε εκεί για δύο εβδομάδες οικειοθελώς, δεχόμενος επισκέψεις και κανονίζοντας τις υποχρεώσεις του. Θεωρείται πως το έργο γράφτηκε ως σατιρικό σχόλιο για τη διαμάχη μεταξύ των προοδευτικών διανοούμενων της εποχής. Αν και ο ίδιος ο Ντοστογιέφκσι το αρνήθηκε κατηγορηματικά, λέγεται επίσης πως έγραψε το έργο ως κριτική σε έναν σύγχρονό του κριτικό που σχολίαζε τα πάντα παραμένοντας κλεισμένος στο σπίτι του.
Συντελεστές: Σκηνοθεσία: Δημήτρης Σταυρόπουλος, Ορέστης Σταυρόπουλος | Σκηνογραφία: Ελένη Νανοπούλου | Ενδυματολογία: Όλγα Ευαγγελίδου | Σχεδιασμός Φωτισμών: Νίκος Βλασόπουλος | Πρωτότυπη Μουσική & Σχεδιασμός Ήχου: Δήμος Βρύζας | Βοηθός Σκηνοθετών: Ειρήνη Λαμπρινοπούλου | Γραφιστικά – Σχεδιασμός Αφίσας: Γιάννης Αποσκίτης | Φωτογραφίες: Karol Jarek
Παίζουν οι ηθοποιοί (αλφαβητικά): Λάμπρος Γραμματικός, Ερατώ Μανδαλενάκη, Μαρία Μοσχούρη, Αντώνης Χρήστου
Μουσική
Αφιέρωμα στον Leonid Kogan | Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης
Με αφορμή την συμπλήρωση 100 χρόνων από την γέννηση του σπουδαίου βιολονίστα Leonid Kogan, το Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης διοργανώνει ένα μοναδικό επετειακό αφιέρωμα.
Ο Kogan υπήρξε ίσως ο επιδραστικότερος ερμηνευτής όλων των εποχών στην τέχνη του βιολιού και ένας εκ των μεγαλύτερων αστέρων της μουσικής τέχνης του 20ου αιώνα στον τομέα της μουσικής εκτέλεσης.
Η τέχνη του επηρέασε ολόκληρες γενιές μουσικών εγχόρδων οργάνων σε όλον τον κόσμο και αποτελεί ένα κορυφαίο ορόσημο στην ιστορία της μουσικής ερμηνείας και μία παρακαταθήκη μοναδική για την παγκόσμια μουσική κληρονομιά.
Αναλυτικό πρόγραμμα:
Τρίτη 1/10, 20:30 | Λεωνίδας Καβάκος – The Transylvania State Philharmonic Orchestra: D. Shostakovich: Violin Concerto No.1, Op. 77 & P.I. Tchaikovsky: Symphony No. 6 in B minor, Op. 74 | Λεωνίδας Καβάκος Βιολί & The Transylvania State Philharmonic Orchestra (Cristian Mandeal, Διεύθυνση Ορχήστρας)
Κινηματογράφος
Amelie (2001) | Σινέ Ναταλί
Η Αμελί είναι ένα μικρό κορίτσι που μεγαλώνει με τους εκκεντρικούς γονείς της, απομονωμένη από τα υπόλοιπα παιδιά, εξαιτίας της πεποίθησης των γονιών της ότι πάσχει από μια σπάνια αρρώστια. Η μόνη διέξοδος της είναι ένας ονειρικός κόσμος που πλάθει με την φαντασία της και ζει μέσα του. Καθώς τα χρόνια περνούν, ο τραγικός θάνατος της μητέρας της, θα ρίξει τον πατέρα της σε βαθιά κατάθλιψη και την ίδια στον πραγματικό κόσμο, που θα πρέπει να αντιμετωπίσει με το μόνο όπλο του έχει, την φαντασία της.
Περικυκλωμένη στην καθημερινότητα της από εξίσου εκκεντρικούς με τους γονείς της ανθρώπους η Αμελί προσπαθεί να βρει την θέση της ανάμεσα τους. Μέχρι που μια συγκλονιστική είδηση, στις 31 Αυγούστου 1997, θα ενεργοποιήσει μια σειρά γεγονότων που θα της δείξει ότι έχει την δύναμη να αλλάζει τις ζωές των ανθρώπων.
Τρίτη 1/10, 20:00 | Σινέ Ναταλί
Βλέποντας ότι με μικρές πράξεις μπορεί να βελτιώσει τις ζωές των ανθρώπων, η Αμελί ξεκινά μια σταυροφορία να κάνει τους ανθρώπους να χαμογελούν. Βυθισμένη στον καινούριο της στόχο, ξεχνά τον εαυτό της και τις δικές της ανάγκες. Οι περιπέτειες της όμως θα την φέρουν στον δρόμο του Νίνο, ενός νέου άντρα που φαίνεται να ζει μέσα στον δικό του κόσμο. Ένα ρομαντικό κυνήγι θησαυρού θα ξεκινήσει, που θα ενώσει τους δύο κόσμους, στην πιο γλυκιά ταινία του γαλλικού κινηματογράφου.
Το κάλεσμα του σπουργιτιού (Sparrow’s Call, 2023) | Πολλαπλοί χώροι
Ο Μάικ είναι ένας οικογενειάρχης, επιτυχημένος λέκτορας της φιλοσοφίας που απολαμβάνει τις ανέσεις της ζωής, έχοντας στο πλευρό του τη γυναίκα του, Σάρα, η οποία τον στηρίζει σε κάθε βήμα της καριέρας του, καθώς και τη μικρή του κόρη Νέλλυ, την οποία και λατρεύει. Όταν το πρώτο του βιβλίο εκδίδεται και λαμβάνει διθυραμβικές κριτικές, δείχνει εκ πρώτης όψεως ότι έχει κατακτήσει όλα όσα θα ήθελε.
Τρίτη 1/10, 22:15 | Κολοσσαίον
Τρίτη 1/10, 19:15 | Σινέ Ελληνίς
Ωστόσο, η φαινομενικά τέλεια ζωή του Μάικ παίρνει μια εντελώς διαφορετική τροπή όταν σώζει μια χορεύτρια της νύχτας, τη Βαλ, από την επίθεση κάποιου αγνώστου. Η Βαλ, οικονομική μετανάστρια με απροσδιόριστη καταγωγή και με παρελθόν που η ίδια αποσιωπά, ζει σε ένα μικρό διαμέρισμα του Λονδίνου με την κατάκοιτη γιαγιά της, την οποία υπεραγαπά και φροντίζει. Οι δυσκολίες που αντιμετωπίζει και οι συνθήκες διαβίωσης της την έχουν μεν σκληρύνει, αλλά διατηρεί αλώβητη την ανθρωπιά και την αξιοπρέπειά της, καθώς και την ελπίδα να ξεφύγει από την υπάρχουσα κατάστασή της και να αλλάξει τη ζωή της.
Η πλεξούδα (La Tresse, 2023) | Κολοσσαίον
Οι ζωές και η μοίρα τριών γυναικών, που δεν θα συναντηθούν ποτέ, διασταυρώνονται. Η Σμίτα από την απέραντη Ινδία, η Τζούλια από το Παλέρμο της Ιταλίας και η Σάρα από το Μόντρεαλ του Καναδά. Τρεις ήπειροι, τρεις γυναίκες, τρεις ζωές!
Τρίτη 1/10, 18:00 | Κολοσσαίον
Slow (Tu Man Mieko Neprimeni, 2023) | Μακεδονικόν
Η Έλενα, μια νεαρή χορεύτρια, και ο Ντοβίντας, ένας συμπαθέστατος διερμηνέας νοηματικής, συναντιούνται. Μεταξύ τους υπάρχει έντονη χημεία και επικρατεί μια ανεπιτήδευτη τρυφερότητα. Όμως, καθώς έρχονται πιο κοντά, προσωπικές αποκαλύψεις τούς αναγκάζουν να αναζητήσουν έναν νέο, αποκλειστικά δικό τους τρόπο ερωτικής επικοινωνίας, έξω από νόρμες και στερεότυπα.
Τρίτη 1/10, 21:45 | Μακεδονικόν
Μια συνηθισμένη υπόθεση (Le fil, 2024) | Σινέ Άλεξ
Ο Ζαν Μονιέ είναι ένας απογοητευμένος δικηγόρος, διορισμένος να υπερασπιστεί τον Νίκολα Μίλικ, έναν άνδρα που κατηγορείται για τη δολοφονία της συζύγου του. Ενώ όλα δείχνουν την ενοχή του, ο Μονιέ αναλαμβάνει την υπόθεση πεπεισμένος για την αθωότητά του. Καθώς οι έρευνές του τον στέλνουν πίσω στη νύχτα της δολοφονίας και στην οικογενειακή δυναμική, έρχεται ακόμη πιο κοντά με τον πελάτη του, αυξάνοντας την πίεση να τον υπερασπιστεί.
Τρίτη 1/10, 20:00 | Σινέ Άλεξ
Εκδηλώσεις
«Η Δική μας Παραλία» | Παρά Θιν΄ Αλός 2024
Στο πλαίσιο των δράσεων του «Παρα θίν’ αλός 2024», η ΔΕΤΕΚ σε συνεργασία με την Αντιδημαρχία Ανάδειξης της Προσφυγικής Ταυτότητας της Καλαμαριάς, θα παρουσιάσει φωτογραφική έκθεση, η οποία σχετίζεται με την παραλιακή ζώνη της Καλαμαριάς.
Συγκεκριμένα, έχουν επιλεγεί πάνω από 30 φωτογραφίες από συλλογές του Ιστορικού Αρχείου Προσφυγικού Ελληνισμού, οι οποίες απεικονίζουν πτυχές της καθημερινής ζωής στην Καλαμαριά, καλύπτοντας τα χρονικά όρια 1920 – 1970.
Η έκθεση θα διαρκέσει από Τρίτη 1 έως και Πέμπτη 31 Οκτωβρίου 2024.
Μέσα από τα επιλεχθέντα φωτογραφικά τεκμήρια, ο επισκέπτης θα έχει τη δυνατότητα να παρακολουθήσει πώς εξελίχθηκε η Καλαμαριά, από χώρος υποδοχής των προσφύγων της Μικρασιατικής Καταστροφής, σε ένα ζωντανό χώρο ιστορικής συνέχειας, που οι κάτοικοί της άσκησαν επαγγέλματα συνυφασμένα με την τοπογραφία της, αλλά και σε έναν χώρο αναψυχής των Θεσσαλονικέων ευρύτερα.
Μέσω της έκθεσης αυτής, ο κάθε επισκέπτης θα έχει την ευκαιρία, αφενός να παρατηρήσει ενδιαφέροντα στοιχεία για την ιστορία της Καλαμαριάς, αφετέρου και εφόσον είναι γηγενής, να ανασύρει μνήμες, να αναγνωρίσει συγγενικά και φιλικά πρόσωπα, μεταφερόμενος νοητά σε παρελθόντα χωροχρόνο.
Τέλος το Μουσείο Φωτογραφίας “Χρήστος Καλεμκερής” θα συμμετέχει στο φεστιβάλ «Παρά Θίν΄ αλός» με φωτογραφίες από τη συλλογή του Μουσείου, με κύριες θεματικές την Καλαμαριά και τη Θεσσαλονίκη, προσβλέποντας στην ανάδειξη του σπάνιου αρχείου του.
«Ταξίδι στη Θεσσαλονίκη. 17ος-20ός αιώνας» | Κέντρο Ιστορίας Θεσσαλονίκης
Η έκθεση στηρίζεται πρωταρχικά στο πλούσιο πρωτογενές αρχειακό υλικό του Κέντρου Ιστορίας Θεσσαλονίκης, κυρίως στις καρτ-ποστάλ και σε αδημοσίευτα έγγραφα από το Ιστορικό Δημοτικό Αρχείο και τις Ιδιωτικές του Συλλογές, τα οποία αποτελούν μοναδικές πηγές πληροφόρησης για όλα όσα παρατηρούσαν οι ταξιδιώτες, είτε τις αρχαιότητες της πόλης, είτε το σύγχρονο αστικό τοπίο, είτε τους ανθρώπους και τον καθημερινό τους βίο.
Επίσης, αξιοποιεί και τεκμήρια από άλλους αρχειακούς φορείς, όπως είναι τα ΑΧΑΚ/ΙΑΜ, αντικείμενα της ιδιωτικής συλλογής του κ. Βασιλείου Νικόλτσιου, όπως και την πλούσια βιβλιογραφική παραγωγή για το θέμα.
Η έκθεση θα λειτουργήσει μέχρι και το τέλος του έτους.
Όπως πάντα, η είσοδος είναι ελεύθερη για κάθε πολίτη.
Συλλογή Αφιερωμένη στη Σοφία Βέμπο | Πολεμικό Μουσείο Θεσσαλονίκης
Το Πολεμικό Μουσείο Θεσσαλονίκης φιλοξενεί τη συλλογή Κατερίνας Κ. Πετρίδου με προσωπικά κειμήλια της σπουδαίας Ελληνίδας ερμηνεύτριας, Σοφίας Βέμπο, η οποία είναι επισκέψιμη από το κοινό.
«Τραγούδαγε την Ελλάδα κι όλη η Ελλάδα τραγουδούσε μαζί της»
Σπάνιες παρτιτούρες, δίσκοι γραμμοφώνου, θεατρικά κοστούμια, καθημερινά φορέματα, κοσμήματα, χειρόγραφα, θεατρικά προγράμματα, ανέκδοτες φωτογραφίες, αποκόμματα τύπου και πολλά ακόμα αντικείμενα απαρτίζουν τη μοναδική στην Ελλάδα συλλογή αφιερωμένη στη Σοφία Βέμπο.
Η Σοφία Βέμπο, η αποκαλούμενη «τραγουδίστρια της νίκης», με τη φωνή, το ταπεραμέντο και τη λαμπρή σκηνική παρουσία της ενέπνευσε και ενθάρρυνε όλους τους Έλληνες την περίοδο του Β΄ Παγκοσμίου Πολέμου.
Η κρυφή γοητεία της πλαστογραφίας | Τελλόγλειο ίδρυμα τεχνών
Στην κρυφή γοητεία της πλαστογραφίας δίνεται έμφαση στην κατανόηση, στην αναγνώριση και στον ορισμό των πλαστών έργων, ιδίως στη διάκριση μεταξύ των εννοιών της πλαστογραφίας και του αντιγράφου, καθώς και στις λεπτές διαφορές που χωρίζουν καμιά φορά τις δύο αυτές κατηγορίες.
Γίνονται αναφορές σε μεγάλες πλαστογραφήσεις και πλαστογράφους διεθνούς επιπέδου, στην παραχάραξη έργων τέχνης, στα προβλήματα που δημιουργούν, στους κινδύνους που ελλοχεύουν. Βέβαια, η ανάπτυξη των τεχνικών ανίχνευσης πλαστογραφημένων έργων ή εγγράφων δυσκολεύει συνεχώς το έργο τους.
Ελπίζουμε ότι η ενημέρωση και η συνείδηση του προβλήματος είναι θετικά βήματα για την αντιμετώπισή του.
Ενδυμα Ψυχης του εικαστικού διδύμου Βαγγέλη Κύρη & Ανατόλι Γεωργίεφ | Βίλα Καπαντζή
Το Ίδρυμα Παπαγεωργίου και το Μορφωτικό Ίδρυμα Εθνικής Τραπέζης σας προσκαλούν στα εγκαίνια της έκθεσης “Ένδυμα Ψυχής” – του εικαστικού διδύμου Βαγγέλη Κύρη και Ανατόλι Γεωργίεφ, με έργα που παρουσιάζουν το ένδυμα μέσα από τη φωτογραφία και την κεντητική τέχνη.
Διάρκεια έκθεσης: 6 Σεπτεμβρίου 2024 – 6 Ιανουαρίου 2025