Η καλύτερη ατζέντα για το σαββατοκύριακο

Αυτό το σαββατοκύριακο σηματοδοτεί την αρχή του καλοκαιριού και η ατζέντα έχει όλες τις εκδηλώσεις για εσένα για να τις ανακαλύψεις.

Parallaxi
η-καλύτερη-ατζέντα-για-το-σαββατοκύρι-1014481
Parallaxi

Kαλωσορίζουμε το καλοκαίρι με ένα σαββατοκύριακο γεμάτο από εξαίσιες παραστάσεις, εκθέσεις, εκδηλώσεις από άκρη σε άκρη σε όλη την πόλη.

Βρες τις αγαπημένες σου, κλείσε τα εισιτήρια σου, καθάρισε το πρόγραμμα σου και ετοιμάσου για ένα σαββατοκύριακο γεμάτο συναρπαστικές στιγμές!

Θέατρο

“Ημερολόγιον Ντελίβερι” στο Alte Fablon

H ομάδα «ΑΝΘΡΩΠΟΣ ΣΤΗ ΘΑΛΑΣΣΑ» μετά από την πρωτότυπη και συγκινητική παράσταση «Bonsai. Ιστορίες για το βέλος του χρόνου» παρουσιάζει την κωμωδία «Ημερολόγιον Ντελίβερι», βασισμένη στα κείμενα του Σάκη Αποστολάκη, σε σκηνοθεσία της Κλαίρης Χριστοπούλου.

Λίγα λόγια για το έργο:

Έπειτα από 35 χρόνια δημοσιογραφίας, ο Σάκης Αποστολάκης χάνει τη δουλειά του όταν κλείνει η εφημερίδα “Ελευθεροτυπία”. Η ανεργία σε συνδυασμό με την έκπτωση της ποιοτικής δημοσιογραφίας τον οδηγούν να στραφεί στο επάγγελμα του διανομέα. Συνδυάζοντας το ρεπορτάζ με τη νέα επαγγελματική του ταυτότητα, αρχίζει να δημοσιεύει στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης το “Ημερολόγιον ντελίβερι”, ένα χιουμοριστικό και πρωτότυπο ρεπορτάζ που αποτελεί καταγραφή και σχολιασμό των κωμικοτραγικών επεισοδίων που αντιμετωπίζει στην εργασία του, τόσο από τους ιδιόρρυθμους πελάτες όσο και από τους εργοδότες του.

Η ομάδα ΑΝΘΡΩΠΟΣ ΣΤΗ ΘΑΛΑΣΣΑ προσκαλεί τους θεατές να συμμετέχουν σε μία παράσταση – εμπειρία που, με κύριο όπλο της το χιούμορ, στοχεύει να δώσει ορατότητα στο επάγγελμα των διανομέων και να φωτίσει τις εργασιακές συνθήκες και διεκδικήσεις τους για ασφαλή και αξιοπρεπή εργασία, αναδεικνύοντας παράλληλα τις μικρές ιστορίες των ανθρώπων, που ενώ φτάνουν μέχρι το κατώφλι του σπιτιού μας, αντιμετωπίζονται σαν να είναι αόρατοι.

Συντελεστές:

Κείμενα: Σάκης Αποστολάκης, Σκηνοθεσία – Δραματουργία: Κλαίρη Χριστοπούλου, Σκηνικά: Μαρία Όσσα, Κοστούμια: Πένη Ντάνη, Μουσική: Ανδρέας Ασημακόπουλος, Εμψύχωση κούκλας: Μάριος Μεβουλιώτης, Βοηθός σκηνοθέτη: Άννα Μαντά

Παίζουν οι ηθοποιοί:

Μύριαμ-Σοφία Αρτζανίδου, Άννα-Μαρία Γάτου, Μάριος Μεβουλιώτης

*Πέμπτη 4 Μαΐου έως 11 Ιουνίου 2023 στις 21:15 (εκτός από Πέμπτη 18/05 & 25/05 ) ώρα 21:15 | Πολυχώρος Τέχνης, Φιλίππου 71 & Χριστοπούλου, Θεσσαλονίκη | Διάρκεια παράστασης: 90 | ‘ Τιμές εισιτηρίων: 14€ κανονικό | 10€ μειωμένο (φοιτητών, ανέργων, ΑΜΕΑ, πολυτέκνων & άνω των 65) | 5€ ατέλειες κάθε Πέμπτη | Προπώληση: viva.gr και κρατήσεις στo τηλέφωνo: 6934.130803

801,5 m στο θέατρο ΑΥΛΑΙΑ

Ήταν Φεβρουάριος του 2015 στα Ιωάννινα όταν ο νεαρός φοιτητής έφυγε από τη ζωή. Δεν γνωρίζουμε τι μπορεί να σκεφτόταν, τι να ήθελε να πει παρά μόνο ερμηνείες είμαστε ικανοί να κάνουμε. Η παράσταση θεάτρου ντοκουμέντο 801,5 m της Κεντρικής Σκηνής του ΔΗΠΕΘΕ Ιωαννίνων, έρχεται από 31 Μαΐου στο θέατρο ΑΥΛΑΙΑ. Η υπόθεση του Βαγγέλη Γιακουμάκη αποτελεί την αφορμή να ακούσουμε αυτούς που δεν τους δόθηκε ποτέ η ευκαιρία να μιλήσουν.

ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ Σκηνοθεσία/σύλληψη ιδέας: Χάρης Πεχλιβανίδης Σύμβουλος δραματουργίας: Κορίνα Βασιλειάδου Σκηνογραφία: Χρήστος Κόλλιας Μουσική: Δημήτρης Καραγέωργος Φωτισμοί: Νίκος Βλασόπουλος Ενδυματολογία: Αφροδίτη Μήτση Βοηθός σκηνοθέτη: Μαρία Κεβρεκίδου Graphic design: WOW

*το κείμενο της παράστασης είναι αποτέλεσμα συλλογικής δημιουργίας και είναι προϊόν μυθοπλασίας σε συνδυασμό με πραγματικά γεγονότα

Παίζουν οι ηθοποιοί:

Αφροδίτη Αθανασιάδου, Μαρία Αποστολακέα, Κίκα Ζαχαριάδου, Γιάννης Κοντός, Φάνης Κοσμάς

*Τετάρτη 31/5, Πέμπτη 1/6, Παρασκευή 2/6 στις 21:15 και Κυριακή 4/6 19:00 & 21:15 | Θέατρο ΑΥΛΑΙΑ: Τσιμισκή 136, (Πλατεία ΧΑΝΘ) | Εισιτήρια: 15€ κανονικό, 12€ φοιτητικό, 65+, 5€ ανέργων, ΑμεΑ | Τηλέφωνο: 2310 230013 | Προπώληση: Ταμείο θεάτρου ΑΥΛΑΙΑ & viva.gr

Μουσική

LA SERVA PADRONA – ΟΠΕΡΑ ΑΠΟ ΤΟ ΚΡΑΤΙΚΟ ΩΔΕΙΟ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ

Το Κρατικό Ωδείο Θεσσαλονίκης σας προσκαλεί στην όπερα La Serva Padrona του Giovanni Battista Pergolesi την Κυριακή 4 Ιουνίου 2023 στις 20:00 στο θέατρο «Σοφία Βέμπο» στο Καραπάντσειο Πολιτιστικό Κέντρο Αμπελοκήπων, Μεγάλου Αλεξάνδρου 24, Αμπελόκηποι. Η κωμική όπερα σε δύο πράξεις La Serva Padrona (Η Υπηρέτρια Κυρά) παρουσιάζεται για μία μοναδική παράσταση, σε μία παραγωγή που αποτελεί σύμπραξη της Σχολής Μελοδραματικής και της Ορχήστρας Εφήβων του Κρατικού Ωδείου Θεσσαλονίκης υπό τη σκηνοθεσία του καθηγητή Άκη Λαλούση και τη μουσική διεύθυνση του μαέστρου Δημοσθένη Φωτιάδη. Πρόκειται για τη γνωστότερη λυρική δημιουργία του συνθέτη, ένα έργο κωμικό και ανάλαφρο που αγαπήθηκε ιδιαίτερα από το κοινό. Η διασκεδαστική υπόθεση του έργου έχει να κάνει με τα καμώματα και την καπατσοσύνη μίας νεαρής γυναίκας, η οποία καταφέρνει από υπηρέτρια του σπιτιού, να γίνει η σύζυγος του οικοδεσπότη.

Η είσοδος για το κοινό είναι ελεύθερη.

La Serva Padrona Μουσική: Τζοβάνι Μπατίστα Περγκολέζι Λιμπρέτο: Τζενάρο Αντόνιο Φεντερίκο

Πρωταγωνιστούν σπουδαστές της Σχολής Μελοδραματικής του Κ.Ω.Θ. από την τάξη του καθηγητή Άκη Λαλούση: Σερπίνα: Ελένη Δανιήλ (σοπράνο), Ουμπέρτο: Δημήτρης Φλάρης (Μπασοβαρύτονος), Βεσπόνε: Νικολέτα Λεονταρίδου , Τζένη Μόσχου (ηθοποιοί από την θεατρική ομάδα Novan)

Συντελεστές παράστασης:

Σκηνοθεσία: Άκης Λαλούσης Ορχήστρα Εφήβων Κ.Ω.Θ. Μουσική διεύθυνση: Δημοσθένης Φωτιάδης Μουσική προετοιμασία: Κατερίνα Σακέττα Απόδοση – επιμέλεια ιταλικού κειμένου: Κατερίνα Βουτσινά Κινησιολογική επιμέλεια: Μέλπω Βασιλικού Φωτισμοί: Παναγιώτης Μαυρίκος, Άκης Λαλούσης Μακιγιάζ – κομμώσεις: Ι.Ε.Κ. ΑΚΜΗ Κοστούμια: Κ.Θ.Β.Ε. Επιλογή σκηνικών και κοστουμιών: Άκης Λαλούσης Επιμέλεια έκδοσης μουσικού υλικού: Δημοσθένης Φωτιάδης

Παραγωγή: Κρατικό Ωδείο Θεσσαλονίκης

*Κυριακή 4 Ιουνίου 2023 στις 20:00 | Καραπάντσειο Πολιτιστικό Κέντρο Αμπελοκήπων, Μεγάλου Αλεξάνδρου 24, Αμπελόκηποι | Είσοδος ελεύθερη

Εκθέσεις

Έκθεση «Από την Κρήτη στον Δούναβη. Εικόνες από τη Συλλογή Σέκουλιτς, Μουσείο της Πόλης του Βελιγραδίου» στο Μουσείο Βυζαντινού Πολιτισμού

Το Μουσείο Βυζαντινού Πολιτισμού και το Μουσείο της Πόλης του Βελιγραδίου σας προσκαλούν στα εγκαίνια της έκθεσης «Από την Κρήτη στον Δούναβη. Εικόνες από τη Συλλογή Σέκουλιτς, Μουσείο της Πόλης του Βελιγραδίου» την Πέμπτη, 15 Δεκεμβρίου 2022, στις 19:00, στην αίθουσα πολλαπλών χρήσεων του μουσείου «Ευτυχία Κουρκουτίδου-Νικολαΐδου».

Στην έκθεση παρουσιάζονται, για πρώτη φορά εκτός Σερβίας, επιλεγμένες εικόνες της περίφημης Συλλογής του κληροδοτήματος του ζεύγους Μίλαν και Πάβα Σέκουλιτς, στο Μουσείο Πόλης Βελιγραδίου, που χρονολογούνται από τον 15ο έως και τον 19ο αι. και αποτελούν έργα επώνυμων αλλά και ανώνυμων ζωγράφων, αντιπροσωπευτικά των τάσεων της μεταβυζαντινής ζωγραφικής στον ευρύτερο χώρο των Βαλκανίων, «από την Κρήτη μέχρι τον Δούναβη».

Η έκθεση έχει ως επιπλέον στόχο να προβάλει τους κοινούς ιστορικούς, θρησκευτικούς και πολιτιστικούς δεσμούς των δύο χωρών, της Ελλάδας και της Σερβίας, μέσα από έργα θρησκευτικής ευλάβειας, πρεσβευτές της κοινής πολιτιστικής κληρονομιάς στον ευρύτερο χώρο των Βαλκανίων, αναδεικνύοντας παράλληλα την επικοινωνία και τον διάλογο Ανατολής και Δύσης μέσα από κοινούς καλλιτεχνικούς και εμπορικούς δρόμους και την προσπάθεια διατήρησης της ορθόδοξης πίστης στην οθωμανοκρατούμενη επικράτεια.

Στο τέλος της έκθεσης ο επισκέπτης έχει τη δυνατότητα να περιηγηθεί στον χώρο όπου εκτίθεται σήμερα η Συλλογή, στο διαμέρισμα του ζεύγους Σέκουλιτς, στο Βελιγράδι, μέσω γυαλιών εικονικής πραγματικότητας.

Επιμέλεια έκθεσης: Δρ Αγαθονίκη Τσιλιπάκου

Για τις ώρες λειτουργίας της έκθεσης (ώρες λειτουργίας Μουσείου) επισκέπτεστε την ιστοσελίδα μας www.mbp.gr Συνεργαζόμενοι φορείς: Μουσείο της Πόλης του Βελιγραδίου Με την υποστήριξη: ΥΠΠΟΑ, Υπουργείο Πολιτισμού της Σερβίας, Δήμος Βελιγραδίου, Generali

*Διάρκεια έκθεσης: 15 Δεκεμβρίου 2022 έως 14 Ιουνίου 2023 | Μουσείο Βυζαντινού Πολιτισμού (Αίθουσα πολλαπλών χρήσεων «Ευτυχία Κουρκουτίδου-Νικολαΐδου») | Είσοδος ελεύθερη

Έκθεση «Ιωάννα-Giovanna-Jeanne Spiteris/Σπητέρη» στο Τελλόγλειο Ίδρυμα

Το Τελλόγλειο Ίδρυμα παρουσιάζει την έκθεση «Ιωάννα-Giovanna-Jeanne Spiteris/Σπητέρη», η οποία θα είναι επισκέψιμη για το κοινό από την Παρασκευή 10 Μαρτίου στις 9:00.

Στην έκθεση παρουσιάζεται σχεδόν ολόκληρο το έργο της Ιωάννας Σπητέρη (1920-2000) με περισσότερα από 180 έργα, ένα άγνωστο σχεδόν σύνολο στην Ελλάδα, εξαιρετικά σημαντικό σε ποσότητα και σημασία για τη σύγχρονη γλυπτική. Η έκθεση περιλαμβάνει γλυπτά σε χαλκό, μάρμαρο, ξύλο, κατασκευές, σχέδια, χαρακτικά, μακέτες, χαρτοκοπτικές, παιχνίδια χώρου, γεωμετρίας, πολλαπλών λύσεων και μεταλλαγών που αποκαλύπτουν μια προικισμένη, ανήσυχη γυναίκα, προοδευτική για την εποχή της, με έντονη συναίσθηση του προορισμού της τέχνης, της έντιμης προσφοράς σε κάθε επίπεδο, που σε προσκαλεί σε διαρκή διάλογο με το έργο της.

Ο τίτλος της έκθεσης προκύπτει από τον τρόπο που υπέγραφε η καλλιτέχνης τα έργα της και αντανακλά τις τρεις γλώσσες, τις τρεις χώρες, εντέλει τις τρείς πόλεις της μονιμότερης διαμονής της, Αθήνα-Βενετία-Παρίσι, όπου δημιούργησε το σύνολο σχεδόν του έργου της. «Η Ιωάννα Σπητέρη ανήκει στη γενιά που έζησε τον πόλεμο, την κατοχή και τη διασπορά. Βιωματικές αναφορές μιας εποχής που σημάδεψαν ανεξίτηλα τη μνήμη και την ευαισθησία της, αναζητώντας την εθνική της ταυτότητα στον διεθνισμό της σύγχρονης τέχνης. Κουβαλώ-ντας μέσα της το αταβιστικό στοιχείο της Σμυρναίικης καταβολής της με την ευρύτερη έννοια της προσαρμοστικότητας και του διεθνισμού η Ιωάννα δεν δυσκολεύτηκε να φτιάξει πολλές φορές τη ζωή της από την αρχή –Αθήνα-Βενετία-Παρίσι-Αθήνα κερδίζοντας μέσα από την πραγματικότητα μιας γεμάτης από εμπειρίες ζωής, την καλλιτεχνική της ωριμότητα» (Μαρία Κοτζαμάνη, Αθήνα, Πολύπλανο 1980). Σπούδασε στην Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών στην Αθήνα κοντά στον Μιχάλη Τόμπρο. Ήδη στα πρώιμα έργα της φαίνεται το κύριο στοιχείο που την ξεχωρίζει: η διαίσθηση του όγκου και η σωστή σχέση με τον χώρο που την οδηγεί σε μια μνημειώδη αντίληψη της γλυπτικής (René de Solier).

Διακρίνονται δύο διαφορετικές περίοδοι στη δουλειά της. Στην πρώτη (Βενετία 1958-1963) δουλεύει το σίδερο με την τεχνική της οξυγονοκόλλησης. Αιχμηρά σχήματα, με έντονο δυναμισμό και εκφραστικότητα, μορφές φαινομενικά επιθετικές, φανερώνουν μια εσωτερική αγωνία μεταμορφώνοντάς τη σε φάσεις μιας πλαστικής τραγωδίας (Γ. Μουρέλος). Στο Παρίσι (1963-1976) η δουλειά της μεταμορφώνεται σε όλα τα επίπεδα, στα υλικά, στη μορφολογία, στη γενική αντίληψη της γλυπτικής. Αφετηρία της, η σχέση γλυπτικής-αρχιτεκτονικής. Γεωμετρική σαφήνεια, απλοποίηση, δομικά στοιχεία οδηγούν σε άπειρους συνδυασμούς, χωρίς μηχανική επανάληψη. Εφευρετικότητα, φαντασία, ποιητική σχέση με τον χώρο, συχνά και τη χρηστικότητα, δίνουν τη δυνατότητα στον θεατή να γίνει συμμέτοχος και συνδημιουργός, να παίξει μαζί τους. Κύριο στοιχείο επιπλέον στη φάση αυτή είναι το χρώμα, πολύ χρώμα, απόλυτα συνυφασμένο με τη γλυπτική φόρμα, χωρίς να την ανταγωνίζεται, προτείνοντας τη θετική πλευρά της ζωής, μια εγκάρδια προσφορά για ανθρώπινη επαφή. Η Ιωάννα Σπητέρη και ο σύζυγός της Τώνης Σπητέρης, ο διακεκριμένος διανοητής και κριτικός τέχνης, έκαναν μαζί στο Τελλόγλειο ήδη από τη δεκαετία του ’80 μια μεγάλη και πολύτιμη δωρεά: τα αρχεία τους, τη βιβλιοθήκη τους, τη συλλογή τους και το σύνολο του έργου της καλλιτέχνιδας. Η έκθεση αυτή, όπως και ο μεγάλος δίγλωσσος κατάλογος που τη συνοδεύει, αποτελούν φόρο τιμής στη μεγάλη γλύπτρια και συμβολή στην νεοελληνική τέχνη με το ξεδίπλωμα ολόκληρου του έργου της στην έκθεση.

Στο πλαίσιο της έκθεσης θα πραγματοποιηθούν ξεναγήσεις και εκπαιδευτικά προγράμματα για μικρούς και μεγάλους.

Η έκθεση πλαισιώνεται από πλούσια δίγλωσση έκδοση (ελληνικά-αγγλικά), που είναι διαθέσιμη στο Τελλόγλειο (Αγίου Δημητρίου 159Α), στο Μικρό Τελλόγλειο (Καρ. Ντηλ. 32) και στο e-shop του Ιδρύματος (https://bit.ly/3RBhu5l).

*Διάρκεια έκθεσης: 10 Μαρτίου έως 04 Ιουνίου 2023 | Τελλόγλειο Ίδρυμα | Ωράριο λειτουργίας: Τρίτη, Πέμπτη, Παρασκευή: 9:00-14:00, Τετάρτη: 9:00-14:00 & 17:00-21:00, Σάββατο και Κυριακή: 10:00-18:00 | Τηλ. υποδοχής: 2310247111

Έκθεση «Ξεριζωμοί, 1922-2022. Μαρτυρίες μέσα από την Τέχνη» στο Τελλόγλειο Ίδρυμα Τεχνών

Περισσότεροι από 5.200 επισκέπτες, μαθητές πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, επισκέφτηκαν από κοντά ή διαδικτυακά τη σπουδαία έκθεση, η οποία αποτελείται από εικαστικά κυρίως τεκμήρια και χωρίζεται σε δυο ενότητες. Στην πρώτη ενότητα η έκθεση σχετίζεται με την περίοδο της μικρασιατικής καταστροφής, ενώ η δεύτερη μεταφέρει το θέμα του Ξεριζωμού έξω από τα στενά τοπικά όρια της Μ. Ασίας και Ελλάδας σε πιο κοντινούς χρόνους, στο σήμερα.

Στην πρώτη ενότητα αξιοποιείται κυρίως υλικό από τις συλλογές του Ιδρύματος, ένα σύνολο σχεδίων του Σπύρου Παπαλουκά που απέκτησε σχετικά πρόσφατα το Τελλόγλειο, επίσης έργα άλλων καλλιτεχνών στις συλλογές του (Βαλσαμάκη, Μηνά Αβραμίδη, Χαλεπά-Κατσάτου κ.ά.), δάνεια από μουσεία και συλλογές (και έργα του Περικλή Βυζάντιου από τη μικρασιατική εκστρατεία), καθώς και φωτογραφικό υλικό του Αρχείου Στρατή Δούκα στο Α.Π.Θ.

Ο καμβάς στον οποίο αναπτύσσεται το πρώτο μέρος της έκθεσης δημιουργείται από το εξαιρετικό σύνολο ζωγραφικών έργων του Σπύρου Παπαλουκά, σχετικό με τη διαδρομή του από την καταστροφή στη Μ. Ασία, στο Άγιο Όρος έως το 1926, χρονιά που ιδρύεται η Διεθνής Έκθεση Θεσσαλονίκης (Δ.Ε.Θ.), το Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο και αλλάζει η μορφή της πόλης.

Οι ηχογραφημένες μαρτυρίες επιζώντων της καταστροφής της Σμύρνης από το Ιστορικό Αρχείο Προσφυγικού Ελληνισμού, Δήμου Καλαμαριάς (Ι.Α.Π.Ε.) αποτυπώνουν τα γεγονότα εκείνων των ημερών με συγκλονιστική αμεσότητα.

Στο δεύτερο μέρος της έκθεσης ο Ξεριζωμός ξεπερνά τα χρονικά και γεωγραφικά όρια της Μ. Ασίας και μας μεταφέρει σε τραγικά όμοιες καταστάσεις του πιο πρόσφατου παρελθόντος και του σήμερα, είτε στον Ελλαδικό χώρο είτε σε άλλες περιοχές του πλανήτη, με την τραγωδία του απάνθρωπου παραλογισμού να συνεχίζεται σε ένα ζοφερό μέλλον. Ο Δημήτρης Μεσσίνης καταγράφει με τον φακό του τις δραματικές συνέπειες πολεμικών συγκρούσεων και βίαιων εκτοπισμών σε Κόσοβο, Αφγανιστάν, Σεράγεβο, Ειδομένη, Λέσβο και Κω. Ο Χρήστος Αλαβέρας εμπνέεται από το έργο του Μεσσίνη και μεταγράφει εικόνες βίας και ξεριζωμών στο «Βαδίζοντας Ανάμεσα», μια μνημειακών διαστάσεων εικαστική σύνθεση με κάρβουνο. Στα πρόσφατα προσφυγικά ρεύματα του 2015 και του 2016 στρέφει το ενδιαφέρον του ο Γιώργος Κατσάγγελος με τις «Μαρτυρίες» του, προσκαλώντας ανθρώπους που τελικά εγκαταστάθηκαν στη Θεσσαλονίκη να ανακαλέσουν τις μνήμες των πρωτόγνωρων καταστάσεων που βίωσαν εγκλωβισμένοι στην Ειδομένη. Τέλος, η μικρού μήκους ταινία του Γιώργου Ζώη, “Third Kind”, παρουσιάζει το δυστοπικό, μετα-αποκαλυπτικό μέλλον μιας ανθρωπότητας ολότελα εκτοπισμένης από το γήινο περιβάλλον μετά από έναν πρωτόγνωρα μαζικό, πλανητικό «ξεριζωμό».

Συνεργαζόμενοι φορείς

Εθνικό Ιστορικό Μουσείο, Ίδρυμα Εικαστικών Τεχνών και Μουσικής Βασίλη και Μαρίνας Θεοχαράκη, Συλλογή Έργων Τέχνης Alpha Bank, Δημοτική Πινακοθήκη Θεσσαλονίκης, Εθνική Πινακοθήκη-Μουσείο Αλεξάνδρου Σούτσου, Αρχείο Νεοελληνικής Λογοτεχνίας, Τμήμα Φιλολογίας, Α.Π.Θ., Ιστορικό Αρχείο Προσφυγικού Ελληνισμού, Δήμου Καλαμαριάς (Ι.Α.Π.Ε.), Τμήμα Θεάτρου, Σχολής Καλών Τεχνών Α.Π.Θ., Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος, Κεντρική Βιβλιοθήκη Α.Π.Θ., Δημόσια Κεντρική Βιβλιοθήκη Μυτιλήνης, Εθνικό Ίδρυμα Ερευνών και Μελετών «Ελευθέριος K. Βενιζέλος», Συλλογή Μιχάλη και Δήμητρας Βαρκαράκη, Μουσείο Μπενάκη, Άννα-Μαρία Τσακάλη, Γιώργος Κατσάγγελος, Δημήτρης Μεσσίνης, Χρήστος Αλαβέρας, Γιώργος Ζώης, Ιδιώτες συλλέκτες.

Η έκθεση τελεί υπό την αιγίδα της Προέδρου της Δημοκρατίας Κατερίνας Σακελλαροπούλου και εγκαινιάστηκε την Παρασκευή 16 Δεκεμβρίου από την Υπουργό Πολιτισμού & Αθλητισμού Λίνα Μενδώνη.

Ξεναγήσεις κοινού: Κυριακή 2 και 23 Απριλίου, 7 και 28 Μαΐου, 11 και 18 Ιουνίου στις 11:00. Απαραίτητη η τηλεφωνική κράτηση στο 2310247111.

*Διάρκεια έκθεσης: 16 Δεκεμβρίου 2022 έως 18 Ιουνίου 2023 | Τελλόγλειο Ίδρυμα Τεχνών | Ωράριο λειτουργίας : Τρίτη, Πέμπτη, Παρασκευή 09:00 – 14:00, Τετάρτη 09:00 – 14:00 & 17:00 – 21:00, Σάββατο & Κυριακή 10:00 – 18:00

The eye altering art gallery show LIVE YOUR MYTH IN

Η γκαλερί The Eye Altering είναι στην ευχάριστη θέση να ανακοινώσει την διατομίκη έκθεση των Barba Dee & Monos Cwtos με τίτλο “Live your Myth in”. Οι καλλιτέχνες, δημιουργώντας μια σειρά ζωγραφικών έργων “à quatre mains”, διερευνούν τον εθνικό τουριστικό μύθο της μεταπολιτευτικής Ελλάδας και τη μεροληπτική αναπαράσταση της πραγματικότητας της χώρας.

Η συνεργασία μεταξύ των δύο καλλιτεχνών ξεκινά προ καιρού, όταν, υιοθετώντας μια αντισυμβατική προσέγγιση, άρχισαν να επανα-αξιοποιούν εγκαταλελειμμένα βιομηχανικά κτίρια μέσω μιας σειράς εικαστικών παρεμβάσεων. Οι παρεμβάσεις αυτές προσδίδουν στις εγκαταλελειμμένες δομές – απομεινάρια της ύστερης καπιταλιστικής αποεπένδυσης και της αποβιομηχάνισης – έναν απρόβλεπτο δημόσιο χαρακτήρα που απορρέει από τη νέα τους λειτουργία ως εκθεσιακών χώρων και όχι από την ιδιοκτησία τους. Έτσι, μπορεί να ειπωθεί ότι το έργο των Monos Cwtos & Barba Dee συνδέεται άρρηκτα με την έννοια του «δημόσιου» όχι μόνο λόγω της μετατροπής του υποβαθμισμένου αστικού περιβάλλοντος σε δημόσιο χώρο, αλλά κυρίως λόγω της εικονογραφικής κινητοποίησης της συλλογικής μνήμης που αποτελεί την κοινή δεξαμενή αναμνήσεων, γνώσεων και πληροφοριών. Η κοινή τους αντίληψη για τη χρήση τόσο των εύκολα αναγνωρίσιμων εικόνων που σχετίζονται με τις εντατικά καλλιεργημένες ψευδαισθήσεις και την οίηση για το ένδοξο παρελθόν όσο και των ζωγραφικών ενθεμάτων αποτελεί τη βάση της συνεργασίας τους. Υιοθετώντας μια εντελώς ανορθόδοξη διαλεκτική καλλιτεχνική πρακτική στην οποία ο ένας δημιουργεί έναν ζωγραφικό έργο και ο άλλος παρεμβαίνει προσθέτοντας ένθετα και αντίστροφα, οι καλλιτέχνες προβαίνουν σε μια ριζοσπαστική χειρονομία που ανατρέπει τους μύθους της καλλιτεχνικής ιδιοφυΐας και της αξίας του αντικειμένου τέχνης. Έτσι, τα ένθετα δεν αποκρύπτουν τμήματα του “ανόθευτου” αριστουργήματος ή του έργου του άλλου, αλλά αποκαλύπτουν το ανείπωτο, παράγοντας εναλλακτικές αφηγήσεις μέσω της ελεύθερης συσχέτισης των φαινομενικά ασύνδετων εικόνων.

Χρησιμοποιώντας ως τίτλο της έκθεσης το σλόγκαν της κρατικής διαφημιστικής εκστρατείας του 2004, οι καλλιτέχνες δίνουν έμφαση στο κατεξοχήν μυθογόνο εθνικό αφήγημα της χώρας. Επιλέγουν να δουλέψουν με αναφορές που σχετίζονται άμεσα με τις τουριστικές υπεραισιόδοξες αφηγήσεις – αφηγήσεις της εκσυγχρονισμένης και απο-βαλκανικοποιημένης χώρας των κλασικών αρχαιοτήτων και των φρεσκο-ασβεστωμένων κυκλαδίτικων σπιτιών με φόντο το βαθύ μπλε του Αιγαίου – οι οποίες κυριαρχούν ακόμη και σήμερα στην ελληνική κοινωνία. Ταυτόχρονα, τα ένθετα απεικονίζουν μπανάλ καθημερινά αντικείμενα, μνημεία κρατικής βίας ή στιγμές διογκωμένης εθνικιστικής ζέσης που αποδομούν το success story των ελληνικών ελίτ σχετικά με την υποτιθέμενη άνθηση της οικονομίας ενός έθνους που αντιμετωπίζει τη σταθερή επιδείνωση των συνθηκών διαβίωσης. Τέλος, τα έργα αυτά ενεργοποιούν τη συλλογική μας μνήμη επαναχρησιμοποιώντας τις δημοφιλείς εικόνες για να αναπαραστήσουν τις ζοφερές συνθήκες μιας κοινωνίας σε συνεχή κρίση και το γενικότερο πνεύμα φόβου, αποξένωσης, αβεβαιότητας και επισφάλειας που βρίσκεται καλά κρυμμένο από τα βλέμματα των τουριστών.

*Πέμπτη 18/05/2023 στις 19:00, Διάρκεια έκθεσης: 18/05/2023 – 09/06/2023 | Γκαλερί THE EYE ALTERING / ΠΆΙΚΟΥ 2 / Θεσσαλονίκη

“No woman΄s land” Έκθεση ιστορικής φωτογραφίας/ Αγιορειτική Εστία -Princeton Univercity

Η Αγιορειτική Εστία σε συνεργασία με το τμήμα Τέχνης και Αρχαιολογίας του Πανεπιστημίου Princeton, παρουσιάζουν από κοινού και για πρώτη φορά στην Ελλάδα την έκθεση με ιστορικές φωτογραφίες από την αποστολή τριών περιηγητών – καλλιτεχνών από το Princeton στο Άγιον Όρος και τα Μετέωρα του 1929.

Λίγα λόγια για το φωτογραφικό αρχείο και την έκθεση:

Στα τέλη του 2017 και κατά τη διάρκεια της μετακόμισης των παλαιών βιβλιοθηκών του τμήματος Τέχνης και Αρχαιολογίας του Πανεπιστημίου Princeton, το προσωπικό ανακάλυψε ένα κρυμμένο βαρέλι, το περιεχόμενο του οποίου έκρυβε ένα άγνωστο και ξεχασμένο ταξίδι. Η έρευνα που ακολούθησε από στελέχη του τμήματος προσδιόρισε ότι τα εννέα κάνιστρα φιλμ που είχαν τοποθετηθεί εντός του βαρελιού, περιείχαν την καταγραφή ενός ταξιδιού στο Άγιον Όρος και τα Μετέωρα από ομάδα περιηγητών – ταξιδιωτών, ενώ η συνέχεια της έρευνας συνέδεσε το υλικό των φιλμ με 254 φωτογραφικές εκτυπώσεις και 81 γυάλινες πλάκες (οι 16 επιχρωματισμένες) που υπήρχαν ήδη αταύτιστες στη συλλογή Οπτικών Μέσων του Πανεπιστημίου του Princeton. Το ταξίδι στην Ελλάδα πραγματοποιήθηκε το φθινόπωρο του 1929 και η ομάδα αποτελούνταν από τον Ρώσο εμιγκρέ, ζωγράφο, εξερευνητή -με ιδιαίτερα επικοινωνιακά χαρίσματα- Vladimir “Vovo” Perfilieff, τον φωτογράφο, ταλαντούχο κινηματογραφιστή και μετέπειτα βραβευμένο με Όσκαρ, Floyd Crosby, και τον αρχιτέκτονα και απόφοιτο του Πανεπιστημίου του Princeton, Gordon McCormick. Τους τρεις περιηγητές συνόδευε o νεαρός Αναστάσιος Χατζημήτσος, διερμηνέας από την Θεσσαλονίκη.

Κύριος προορισμός της αποστολής τους ήταν το Άγιον Όρος, ενώ σκοπός του ταξιδιού τους ήταν η φωτογράφιση και κινηματογράφηση κάλυψη ενός τόπου μοναδικού, μυστηριώδους και αναλλοίωτου στον χρόνο. Τα μέλη της αποστολής εντυπωσιάζονται από το υπέροχο φυσικό τοπίο, από την αρχιτεκτονική των μονών, από τον καθημερινό βίο των μοναχών, από την συνάντησή τους με τον σπηλαιώτη αναχωρητή μοναχό Ηλία και τις ιδιαίτερες συνθήκες διαβίωσής του, καθώς επίσης και από την καθολική απουσία των γυναικών στην Αθωνική Χερσόνησο, γεγονός που τους οδηγεί να δώσουν στο πρόγραμμά τους τον τίτλο: No Woman’s Land.

Οι φωτογραφίες της συλλογής φέρνουν στο φως ένα σπάνιο υλικό και οι πληροφορίες που λαμβάνουμε σε επίπεδο ιστορικό, κοινωνικό, λαογραφικό, αλλά και αρχιτεκτονικής καταγραφής, είναι εξαιρετικά σημαντικές, καθώς διευρύνουν τις πρωτότυπες πηγές και προσθέτουν πολύτιμα στοιχεία στην ιστορική έρευνα δύο κορυφαίων μοναστικών κέντρων του ορθόδοξου κόσμου, του Αγίου Όρους και των Μετεώρων.

*25 Μαΐου έως 16 Σεπτεμβρίου 2023 | Εκθεσιακός χώρος: Αγιορειτική Εστία, Εγνατία 109, Θεσσαλονίκη | Ωράριο λειτουργίας: Δευτέρα και Τετάρτη: 09:00 – 16:00 & Τρίτη, Πέμπτη και Παρασκευή: 09:00 – 20:00 & Σάββατο: 09:00 – 14:00 | Ξεναγήσεις ομάδων κατόπιν συνεννόησης: τηλέφωνο 2310263308

Τέχνης Διάθλαση- έκθεση εργασιών μαθητών εφαρμοσμένων τεχνών

O Πολυχώρος Πολιτισμού Ισλαχανέ, το Εργαστηριακό Κέντρο Ευκλείδη και η ομάδα μαθητών του τομέα Εφαρμοσμένων Τεχνών «Τέχνης Εργαστήρια» σας προσκαλούν στην έκθεση μαθητικών έργων και εργασιών με τίτλο «Τέχνης Διάθλαση». Σκοπός της έκθεσης είναι να παρουσιάσει στο κοινό τις εργασίες και τα έργα των μαθητών κυρίως του εσπερινού λυκείου που έγιναν με αγάπη για την τέχνη και τη δημιουργία, με όρεξη για δουλειά και φαντασία δια μέσου της εφαρμογής των τεχνικών γνώσεων που απέκτησαν και την σημαντική καθοδήγηση των καθηγητών. Επιπρόσθετα, αναδεικνύεται η ιστορική σύνδεση των ΕΠΑΛ, του 7 ου και του 14 ου εσπερινού, που στεγάζονται στην πρώην Τεχνική Σχολή “ο Ευκλείδης” με τον Πολυχώρο Πολιτισμού Ισλαχανέ, καθώς και ο ίδιος υπήρξε, από την ίδρυσή, του μία πρότυπη τεχνική σχολή για τα ορφανά παιδιά που φιλοξενήθηκαν εκεί.

*24 Μαΐου 2023 έως 02 Ιουνίου 2023 | Ώρες Λειτουργίας: Τετάρτη 10:00 – 20:00, Δευτέρα έως Παρασκευή 09:00 – 14:00, Σάββατο & Κυριακή κλειστά | Πολυχώρος Πολιτισμού ΙΣΛΑΧΑΝΕ, Ελένης Ζωγράφου 3, Θεσσαλονίκη | Είσοδος Ελεύθερη

“KATI 9” Γεωργία Καρύδη – Τρεις Γέφυρες

Μια χαλαρή σύνοψη των έργων και του αρχείου ήχου σχεδιασμένου για περφόρμανς της Γεωργίας Καρύδη. Στο έργο της την απασχολεί πολύ το πεδίο οικειότητας που μπορεί να αναπτυχθεί ανάμεσα στο θεατή και τη δημιουργική διαδικασία. Το υλικό ανασυντίθεται και μεταγράφεται υπό τη συμβολική φράση «Free Things», όπως ελεύθερα πράγματα με την επιθυμία εστίασης σε όλα τα ενδιάμεσα, αχρησιμοποίητα, αόρατα, μη εμπορικά, μη καταχωρημένα, που εν δυνάμει μπορούν να απελευθερώνουν και να δημιουργούν ανεξερεύνητες δυνατότητες. Παράλληλα εργάζεται πάνω στο ίδιο θέμα με μία ομάδα εφήβων του μεταβατικού σχολείου πρόληψης του ΚΕΘΕΑ δημιουργώντας ένα ντοκιμαντέρ μαζί τους. Στον χώρο του Apodec θα εκτεθούν τρία κεραμικά έργα, μία μεταξοτυπία με φιλμ στο χέρι σε περιορισμένα αριθμημένα αντίτυπα και ένα ηχητικό έργο διάρκειας 60' που θα ακούγεται συνεχώς στα ηχεία.

Η Γεωργία Καρύδη είναι εικαστικός, μουσικός και περφόρμερ, της οποίας τα έργα / «live sets» επικεντρώνονται στην ακρόαση, τις φωνητικές ιδιότητες και τις συνθέσεις μεταξύ των μέσων και των ειδών τέχνης. Εργάζεται με ζωγραφική, γλυπτική, βίντεο, περφόρμανς, ήχο και λεκτικές παρτιτούρες. Έχει δουλέψει εκτενώς με την ανθρώπινη φωνή στην περφορμανς με την επιθυμία, σε λόγια της Elke Auer, να κατανοηθεί το ιστορικό, πολιτικό και πολιτιστικό πλαίσιο της ύπαρξης μιας γυναικείας φωνής στον κόσμο.

*Εγκαίνια Πέμπτη 01/06/2023 στις 20:00 | Διάρκεια έκθεσης διάρκεια από 01/06/23 έως 21/06/23 | Τετάρτη & Παρασκευή 16:30 – 20:30 Σάββατο 12:00 – 15:30 | Apodec, Βεροίας 4, Θεσσαλονίκη

NO PROJECT project

Ο σύγχρονος αστικός πολιτισμός ασκεί εξουσία (ή τουλάχιστον προσπαθεί) πάνω στην τέχνη και τους καλλιτέχνες. Οι σημερινές αστικές κοινωνίες μεταχειρίζονται τα καλλιτεχνικά έργα, κυρίως, ως εμπορεύματα και ελάχιστα ως προϊόντα πνευματικής δημιουργίας και πολιτιστικής παρακαταθήκης. Σχεδόν πάντα η έννοια της «πώλησης» άμεσης ή έμμεσης, επιβάλλεται τόσο στην νοητική όσο και τη δημιουργική διεργασία της τέχνης. Ο καλλιτέχνης για να επικοινωνήσει την τέχνη του πρέπει να την εγκιβωτίσει μέσα σε ένα «πακέτο προβολής και πώλησης» το επονομαζόμενο Project (αλήθεια ποιος θα ήταν ο σωστότερος όρος στην Ελληνική γλώσσα;). Άραγε αν οι μεγάλοι δημιουργοί της τέχνης όταν δημιουργούσαν τα γνωστά μεγαλειώδη έργα τέχνης το έκαναν από κάποια ακατανόητη εσωτερική τους ανάγκη για δημιουργία ή επειδή κάποιος ή κάτι τους ενέταξε σε κάποιο project;

Το project σήμερα φαίνεται να είναι το όχημα με το οποίο οι αστικές κοινωνίες επιδιώκουν την αυτοκατάργηση της ατομικής οντότητας του καλλιτέχνη. Έτσι λοιπόν όταν ο σημερινός καλλιτέχνης εντάσσει την δημιουργικότητα του σε κάποιο project τότε δεν υπάρχει μόνο για το καλλιτεχνικό δημιούργημα αλλά κυρίως για την «αγορά». Αυτή η «αγορά» φροντίζει πολύ εύσχημα να δημιουργεί στον καλλιτέχνη την ψευδαίσθηση της καλλιτεχνικής έκφρασης και κοινωνικής συμμετοχής ώστε να κατευνάσει την έμφυτη του επαναστατική διάθεση. Έχοντας στο μυαλό όλα τα παραπάνω έξι καλλιτέχνες με διαφορετικό και ιδιαίτερο φιλοσοφικό υπόβαθρο, συναντιόνται σε μία δράση και συνδιαλέγονται εικαστικά ώστε να μοιραστούν με το κοινό, τις σκέψεις τους και τον ψυχισμό τους, ταυτόχρονα αμφισβητώντας και αποδομώντας (όσο μπορούν) τον ρόλο του PROJECT. Ο καθένας δημιουργεί τη δική του καλλιτεχνική πρόταση σύμφωνα με την δική του πορεία έκφρασης και δημιουργίας σε ένα NO PROJECT project!

Συμμετέχουν οι:

Belogiannis Dimitrios, Dimitriadis Alexandros, Kolaxizis Ioannis, Kountouri Paraskevi, Movsesian Evagelia, Papadopoulou Maria, Triantopoulou Angeliki

*Εγκαίνια Τετάρτη 31/5 στις 19:30 | Διάρκεια έκθεσης από 31/5 έως 9/6 2023 | Ωράριο λειτουργίας: 18:00-21:30 | Πολυχώρος Τέχνης Remezzo, Ν. Πλαστήρα 2, Πλαζ Αρετσούς  

Μουσική

Νύχτες καλοκαιριού από την Κ.Ο.Θ. στο “Μίκης Θεοδωράκης” του Δήμου Κορδελιού-Ευόσμου

Η Κρατική Ορχήστρα Θεσσαλονίκης επιστρέφει στο Πολυλειτουργικό Κέντρο ‘Μίκης Θεοδωράκης’ του Δήμου Κορδελιού-Ευόσμου, με ένα πλούσιο και πολυσυλλεκτικό πρόγραμμα, σε μία προσπάθεια εδραίωσης της παρουσίας της Κ.Ο.Θ. στην δυτική πλευρά της πόλης.

Το πρόγραμμα ανοίγει με το έργο «Farewell, για βιολοντσέλο και ορχήστρα» του Κωνσταντίνου Γρηγορίου, που είναι βασισμένο στο θέμα του σεφαραδίτικου τραγουδιού ‘Adio Querida και γράφτηκε από το συνθέτη ως φόρος τιμής στην Ισραηλιτική Κοινότητα της Θεσσαλονίκης, η οποία κυνηγήθηκε και βασανίστηκε κατά τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο. Το ερμηνεύει ο τσελίστας της Κ.Ο.Θ. Χρήστος Γρίμπας, ο οποίος το είχε παρουσιάσει και στην πρεμιέρα του τον Μάιο του 2017, στο Mendelssohn’s Journeys του “Jewish Art Days” Festival στη Βουδαπέστη.

Ακολουθεί ο περίφημος κύκλος τραγουδιών «Νύχτες καλοκαιριού» (Les nuits d’été) του Εκτόρ Μπερλιόζ, που είναι ένα από τα πλέον δημοφιλή έργα του σπουδαίου Γάλλου συνθέτη, πάνω σε ποίηση του καλού του φίλου και γείτονα Θεόφιλου Γκωτιέ. Αποτελούν έναν αληθινό ύμνο στην Αγάπη, που συναρπάζει λόγω του αριστουργηματικού ντυσίματος των στίχων με τις υπέροχες μελωδίες του Μπερλιόζ, ο οποίος το έγραψε όταν ερωτεύτηκε παράφορα τη Γαλλίδα μέτζο σοπράνο Marie Recio, την οποία αργότερα παντρεύτηκε. Τα τραγούδια ερμηνεύει η Άρτεμις Μπόγρη. Η συναυλία ολοκληρώνεται με την περίφημη «Σερενάτα για έγχορδα» του Ντβόρζακ, την οποία έγραψε σε μία από τις πιο ευτυχισμένες περιόδους της ζωής του, μετά τη γέννηση του πρωτότοκου γιου του. Ένα έργο φωτεινό, γεμάτο κέφι, λυρισμό και ερωτισμό, που τέρπει κάθε ακροατή από την πρώτη του παρουσίαση ως και σήμερα. Την Κ.Ο.Θ. διευθύνει ο Ισραηλινός μαέστρος Noam Zur.

Μία παραγωγή της Κ.Ο.Θ. σε συνεργασία με την Αντιδημαρχία Πολιτισμού του Δήμου Κορδελιού-Ευόσμου

Πρόγραμμα:

Κωνσταντίνος Γρηγορίου (1974): ‘Farewell’ για βιολοντσέλο και ορχήστρα, Εκτόρ Μπερλιόζ (1803-1869): Les Nuits d’ Ete, έργο 7, Αντονίν Ντβόρζακ (1841-1904): Σερενάτα για έγχορδα σε μι μείζονα, έργο 22

Μέτζο σοπράνο: Άρτεμις Μπόγρη Βιολοντσέλο: Χρήστος Γρίμπας Διεύθυνση ορχήστρας: Noam Zur

*Παρασκευή, 2 Ιουνίου 2023 στις 21:00 | Πολυλειτουργικό Κέντρο – Θέατρο “Μίκης Θεοδωράκης”, Δήμου Κορδελιού-Ευόσμου | Τιμές εισιτηρίων: 10€, Μειωμένο: 5€ | Προπώληση εισιτηρίων στο Εκδοτήριο Κ.Ο.Θ. (Λ. Νίκης 73), τηλ. 2310236990 και στο www.tsso.gr

Εκδηλώσεις

Εθελοντικός Καθαρισμός Παραλίας Περαίας/Παγκόσμια Ημέρα Περιβάλλοντος

Σάββατο 3 Ιουνίου 2023 / Εθελοντικός Καθαρισμός Παραλίας Περαίας για την Παγκόσμια Ημέρα Περιβάλλοντος 9:00 / σημείο συνάντησης: ‘Κοχύλι’ Δημοτικό πάρκινγκ παραλία Περαίας. Ο εθελοντικός καθαρισμός παραλίας γίνεται με την στήριξη εθελοντικών ομάδων και πολιτών του Δήμου Θερμαϊκού. Οι καθαρισμοί ακτών έχουν καθιερωθεί ως ένα βασικό εργαλείο ενημέρωσης και ευαισθητοποίησης για την πρόληψη της ρύπανσης με στερεά απορρίμματα.
*Σάββατο 3 Ιουνίου 2023 στις 9:00 | ‘Κοχύλι’ Δημοτικό πάρκινγκ παραλία Περαίας 
Σχετικά Αρθρα
Σχετικά Αρθρα