Η καλύτερη ατζέντα της εβδομάδας
Εδώ είναι όλα όσα μπορείτε να κάνετε, να δείτε και να απολαύσετε αυτή την εβδομάδα.
Μία καινούρια εβδομάδα ξεκίνησε και η ατζέντα είναι γεμάτη με τις θεατρικές παραστάσεις και τα δρώμενα που μπορείς να παρακολουθήσεις!
Σημείωσε τις ημερομηνίες, αγόρασε τα εισιτήρια και απόλαυσε τα θεάματα. Όλα όσα δεν πρέπει να χάσεις αυτή την εβδομάδα, θα τα βρεις εδώ:
Θέατρο
«Κάποιος να με προσέχει» στο Θέατρο Αυλαία
Το συναρπαστικό έργο του Frank McGuinness Κάποιος να με προσέχει (Someone who’ll watch over me), παρουσιάζεται από 11 Νοεμβρίου 2022, στη Θεσσαλονίκη, σε παραγωγή του Θεάτρου Αυλαία, σε σκηνοθεσία της Αθανασίας Καραγιαννοπούλου. Ερμηνεύουν ο Αντίνοος Αλμπάνης, ο Δημήτρης Μάριζας και ο Πήτερ Ράντλ.
«Ήταν ένας Άγγλος, ένας Ιρλανδός και ένας Αμερικανός σ’ ένα κελί στο Λίβανο. Τι; Το ξέρετε; Όχι ε;… Λοιπόν. Όλοι μπορούν να φανταστούν γιατί είχαν βρεθεί σ’ αυτό το κελί αλλά κανένας, εκτός από αυτούς τους τρεις, δεν μπορεί να φανταστεί γιατί είχαν βρεθεί στο Λίβανο…»
Το έργο, βασισμένο στην αληθινή ιστορία, μιλά για τρεις ομήρους (έναν Άγγλο, έναν Ιρλανδό κι έναν Αμερικανό) που είναι έγκλειστοι σ’ ένα κελί στο Λίβανο, υπό το άγρυπνο βλέμμα των τρομοκρατών – απαγωγέων τους. Η προσπάθειά τους ν’ αντέξουν τις κακουχίες και την αγωνία του θανάτου εκδηλώνεται με δαιμονικό χιούμορ ή «παιχνίδια» διαφυγής. Μέσα από συγκρούσεις ή συναισθηματικές εξάρσεις, οι τρεις τους θα αγαπήσουν ο ένας τον άλλο και θα δεθούν με ισχυρότερα δεσμά και από τις αλυσίδες που τους κρατούν.
«Θέλω το έργο μου να μιλήσει για το πώς τα ανθρώπινα όντα αντέχουν κάτω από φριχτές συνθήκες», λέει ο Φρανκ Μακγκίνες στο πιο πρόσφατο ανέβασμα του έργου στο Λονδίνο. «Αν και αληθινά τραυματικές και απειλητικές για τη ζωή τους, οι συνθήκες αυτές μπορούν να γίνουν κατανοητές ως προς τη φύση του κτήνους… Ήθελα να είναι ένα έργο για το ‘εδώ και τώρα’ αυτών των τριών ανθρώπων, για το πώς επιβιώνουν, ποιες είναι οι οδοί διαφυγής τους. Μια πολύ βαθειά αγάπη εξελίσσεται ανάμεσα στους τρεις άντρες. Μια αγάπη που δεν τους τρομάζει και δεν θέλουν να την αποφύγουν. Καθώς είναι καρφωμένοι στο πάτωμα και φυλακισμένοι, η εξάρτηση μεταξύ τους εντείνεται και η απώλεια του ενός θα γίνει απόλυτα τρομαχτική για τον άλλον.»
Η ιστορία μιλά για τον φόβο και την ταυτότητα, διαλύει τα σύνορα των φύλων και περιγράφει προσεχτικά το τι σημαίνει να είσαι άνθρωπος και πώς μπορείς να επιβιώσεις μέσα από μια αδιανόητα τραυματική ταλαιπωρία.
Το Κάποιος να με προσέχει διαδραματίζεται στο Λίβανο, την εποχή που τρομοκράτες και επαναστατικές ομάδες έκαναν τυχαίες και αιφνίδιες απαγωγές. Στην έναρξη του έργου βλέπουμε τον Ιρλανδό (Αντίνοος Αλμπάνης) και τον Αμερικανό (Πήτερ Ραντλ) στο κελί και αργότερα φέρνουν και τον Άγγλο (Δημήτρης Μάριζας). Ο Frank McGuinness περιγράφει τους μηχανισμούς που υιοθετούν για να αντέξουν την πλήξη του ατέρμονου εγκλωβισμού τους, τη φιλία και την εξάρτηση που αναπτύσσεται μεταξύ τους, τον τρόπο που και οι τρεις συμπεριφέρονται σαν μητέρα και πατέρας μαζί για τους άλλους, καθώς και τη συνταραχτική πραγματικότητα όταν ο αναπόφευκτος χωρισμός θα έρθει.
Το έργο ανήκει στην εποχή μας: Μια εποχή εξεγέρσεων, τρομοκρατίας αλλά και επαναπροσδιορισμού της ανδρικής συμπεριφοράς. Είναι μια ιστορία για κάτι που ελάχιστοι γνωρίζουν από πρώτο χέρι, αλλά μιλά για όσα έχουν όλοι οι άνθρωποι στην καρδιά τους.
Συντελεστές
Μετάφραση: Αθανασία Καραγιαννοπούλου / Σκηνοθεσία: Αθανασία Καραγιαννοπούλου / Σκηνικά- Κοστούμια: Μαίρη Τσαγκάρη / Φωτισμοί: Λευτέρης Παυλόπουλος / Μουσική επιμέλεια: Αθανασία Καραγιαννοπούλου / Φωτογραφίες: Νίκος Βαρδακαστάνης / Παραγωγή: Θέατρο ΑΥΛΑΙΑ / Επικοινωνία: Γιάννης Δαλάκας
Ερμηνεία:
Αντίνοος Αλμπάνης / Δημήτρης Μάριζας / Πήτερ Ραντλ
Η παράσταση είναι κατάλληλη για ηλικίες άνω των 16 ετών, καθώς περιλαμβάνει γυμνές σκηνές
*Ημέρες & Ώρες παραστάσεων: Δευτέρα και Σάββατο στις 21:00, Παρασκευή στις 18:00 και 21:00, Κυριακή στις 19:00 | Θέατρο Αυλαία (Τσιμισκή 136, Πλατεία ΧΑΝΘ) | Εισιτήρια: Παρασκευή: 16€ κανονικό, 14€ φοιτητικό, ανέργων, Σάββατο & Κυριακή: 17€ κανονικό, 15€ φοιτητικό, ανέργων | Προπώληση: Ταμείο θεάτρου & ticketservices
«Έντα Γκάμπλερ» | Θέατρο Τ
Η «Έντα Γκάμπλερ» ένα από τα κορυφαία έργα του δραματουργού Ερρίκου Ίψεν έκανε πρεμιέρα στο Θέατρο Τ, στη Θεσσαλονίκη από την Παρασκευή 16 Δεκεμβρίου 2022 και θα ολοκληρώσει το ταξίδι του, την Κυριακή 29 Ιανουαρίου 2023.
Την παράσταση «Έντα Γκάμπλερ» στο θέατρο Τ, σκηνοθετεί η Γλυκερία Καλαϊτζή. Συνομιλώντας με το σήμερα, η παράσταση εστιάζει στην ανεκπλήρωτη επιθυμία της πιο αινιγματικής ηρωίδας της παγκόσμιας δραματουργίας να αυτοπροσδιοριστεί μέσα σε μια πατριαρχική κοινωνία. Κόρη του Στρατηγού Γκάμπλερ, η Έντα είναι μια γυναίκα με δυναμική ανατροφή και προσωπικότητα.
Έχοντας χάσει τον έρωτα της ζωής της και τον έρωτα για τη ζωή, όταν ο πατέρας της πεθαίνει, επιλέγει να κάνει έναν συμβατικό γάμο για να επιβιώσει. Γρήγορα και οδυνηρά, η επιλογή της αυτή την οδηγεί στο τέλμα μιας ασήμαντης ζωής, την οποία περιφρονεί αλλά είναι ανίκανη να αλλάξει.
Μπροστά σε αυτό το αδιέξοδο, η Έντα Γκάμπλερ αποφασίζει να «αποχωρήσει» από τον ανδροκρατούμενο και καθωσπρέπει κόσμο, επαναστατώντας ενάντια στον ασφυκτικό κλοιό του γάμου και της οικογένειας που περιορίζει τη γυναικεία ελευθερία.
Συντελεστές: Απόδοση – Σκηνοθεσία: Γλυκερία Καλαϊτζή | Σκηνικά – Κοστούμια: Μαρία Καραδελόγλου | Μουσική: Πρόδρομος Καραδελόγλου | Κίνηση: Ιωάννα Μήτσικα | Φωτισμοί: Διονύσης Καραθανάσης | Βοηθοί σκηνοθέτιδας: Χαρίκλεια Ζαγοριανού – Άντυ Αντωνίου | Βοηθός σκηνογράφου: Αριάνα Νίκου | Φωτογραφίες – Video παράστασης – Trailer: Χρήστος Κυριαζίδης
Παίζουν: Σοφία Βούλγαρη, Αλέξανδρος Νικολαΐδης, Χριστίνα Δαγκάκη, Λίλα Παντελίδου, Κυριάκος Δανιηλίδης, Ιωάννης Καμπούρης
Θέατρο Τ (Αλεξάνδρου Φλέμινγκ 16, Θεσσαλονίκη) | Πληροφορίες: 2310 854 333 | Παραστάσεις όλο τον Ιανουάριο (έως Κυριακή 29 Ιανουαρίου 2023) | Ημέρες παράστασης: Παρασκευή, Σάββατο, Κυριακή, Δευτέρα & Τρίτη | Διάρκεια 105 λεπτά | Τιμές εισιτηρίων: 15€ κανονικό | 12€ φοιτητών & άνω των 65 | 10€ ανέργων, ΑμεΑ & πολυτέκνων | Κάθε Τρίτη Γενική Είσοδος 10€ | Ατέλειες κάθε Δευτέρα & Παρασκευή, με σειρά προτεραιότητας | Προπώληση Viva.gr | Πληροφορίες / Κρατήσεις: 2310 854 333 .
«Όποιος Θέλει να Χωρίσει να Σηκώσει το Χέρι του» στο Βασιλικό Θέατρο
«Όποιος θέλει να χωρίσει να σηκώσει το χέρι του», το πρώτο του θεατρικό έργο του Γιώργου Καπουτζίδη, το οποίο απέσπασε διθυραμβικές κριτικές και κέρδισε την αγάπη του κόσμου από το αρχικό του ανέβασμα, θα παρουσιαστεί από το ΚΘΒΕ στο Βασιλικό Θέατρο, σε μια ανανεωμένη εκδοχή, συνεχίζοντας την πετυχημένη του πορεία.
Μια κωμωδία για τις ανθρώπινες σχέσεις, σε σκηνοθεσία Γιώργου Καπουτζίδη, η οποία αναδεικνύει μοναδικά τους προβληματισμούς και τα κοινωνικά ζητήματα, που ο ίδιος ξέρει να θίγει τόσο εύστοχα.
Ένας ανομολόγητος έρωτας που κρατάει είκοσι χρόνια. Ένας γάμος που διαλύεται από μία απιστία. Κι ένας άλλος που αναβάλλεται επ’ αόριστον, αλλά κανείς δεν τολμά να το πει στον γαμπρό. Ένας πρώην, ένας νυν, αναρίθμητα ραντεβού μέσω ίντερνετ κι ένα σπίτι που όσο περνά η ώρα… πλημμυρίζει. Κυριολεκτικά. Και πριν βουλιάξουν οριστικά, θα πρέπει να πούνε την αλήθεια. Όλοι σε όλους. Η συνέχεια επί σκηνής… στο Βασιλικό Θέατρο.
Λιγα λόγια για το έργο
Ο γάμος της Κικής διαλύεται ξαφνικά, όταν ανακαλύπτει πως ο σύζυγός της την απατά κατ’ εξακολούθηση. Ο γάμος της Νατάσας, που ετοιμάζεται για την επόμενη μέρα, αναβάλλεται λόγω αμφιβολίας. Ένας πρώην εραστής εμφανίζεται, ένα ανομολόγητο πάθος είκοσι χρόνων αποκαλύπτεται, ερωτικά μηνύματα αποστέλλονται μέσω ίντερνετ… και ένα σπίτι πλημμυρίζει. Μια παρέα τριαντάρηδων βρίσκεται αντιμέτωπη με την πολυπλοκότητα και τα αδιέξοδα των σχέσεων, με τον φόβο της δέσμευσης, με τις ελπίδες και με τις ματαιώσεις της ζωής, και όλα αυτά σε μια μεταβατική ηλικία που η ανάγκη για έρωτα συγκρούεται με την ανάγκη για αφοσίωση και σιγουριά.
Το «Όποιος θέλει να χωρίσει να σηκώσει το χέρι του» είναι μια ξεκαρδιστική κωμωδία για τις ανθρώπινες σχέσεις, που όσο δύσκολες και αν είναι, ο συγγραφέας καταφέρνει να τις αναδείξει μέσα από την κωμική τους διάσταση.
Συντελεστές
Σκηνοθεσία: Γιώργος Καπουτζίδης / Σκηνικά: Δανάη Πανά / Κοστούμια: Κική Γραμματικοπούλου / Φωτισμοί: Στέλιος Τζολόπουλος / Βοηθός σκηνοθέτης: Γιάννης Παρασκευόπουλος / Οργάνωση παραγωγής: Εύα Κουμανδράκη
Παίζουν οι ηθοποιοί (με σειρά εμφάνισης): Ελευθερία Αγγελίτσα (Δήμητρα), Χρύσα Τουμανίδου (Κική), Μαριάννα Πουρέγκα (Νατάσα), Νίκος Κουσούλης (Χάρης), Γιώργος Παπαδάκος (Μιχάλης), Γιάννης Γκρέζιος (Ιάκωβος), Έφη Σταμούλη (Έφη), Γιάννης Τσεμπερλίδης (Υδραυλικός)
* Την πρώτη εκδοχή σκηνικού έκανε η Μαίρη Τσαγκάρη
*Πρεμιέρα: Σάββατο 17 Δεκεμβρίου έως 5 Μαρτίου 2023 | Ημέρες & ώρες παραστάσεων: Τετάρτη έως Παρασκευή στις 21:00, Σάββατο στις 18:00 & 21:00, Κυριακή στις 19:00 | Βασιλικό Θέατρο | Εισιτήρια από 7€ | Προπώληση: viva.gr
“Πράγα” στην Εταιρεία Μακεδονικών Σπουδών
«Ελάχιστοι τολμούν να δουν, αν και πολλοί κοιτάζουν»
Το γέλιο, η συγκίνηση και οι μεγαλύτερες αλήθειες που «κρύβουν» οι ανθρώπινες σχέσεις… πρωταγωνιστούν στη νέα παραγωγή του ΚΘΒΕ «Πράγα» του Javier de Dios (Χαβιέρ δε Διός), που έκανε πρεμιέρα στις 25 Νοεμβρίου στο Φουαγιέ της Εταιρείας Μακεδονικών Σπουδών, σε μετάφραση Μαρίας Χατζηεμμανουήλ και σκηνοθεσία – δραματουργική επεξεργασία Θέμη Θεοχάρογλου.
Μια τρυφερή κωμωδία αποκαλύψεων για τη γονεϊκότητα, τις μνήμες, τη συντροφικότητα, τον χρόνο που αφήνει τα σημάδια του, τη μοναξιά, το φως και τα σκοτάδια που μας συντροφεύουν.
Οι διαχρονικοί προβληματισμοί που απασχολούν όλα τα ζευγάρια, στο πέρασμα του χρόνου, ανεξαρτήτου φύλου, ηλικίας και ιδιοσυγκρασίας είναι δοσμένοι αριστοτεχνικά με ένα χιούμορ που προκαλεί αυθόρμητο γέλιο αλλά και συγκίνηση. Οι θεατές λίγο πριν μπουν στο φουαγιέ, όπου παρουσιάζεται το έργο, αντιλαμβάνονται την ατμόσφαιρα καθώς η είσοδος του θεάτρου είναι κατάλληλα διαμορφωμένη και αποτελεί προπομπό του πρωτότυπου και εντυπωσιακού σκηνικού.
«Σημασία έχει να αγαπάς»
Συντελεστές Μετάφραση: Μαρία Χατζηεμμανουήλ / Σκηνοθεσία -Δραματουργική επεξεργασία: Θέμης Θεοχάρογλου / Εικαστική εγκατάσταση- Σχεδιασμός κοστουμιών: Νεφέλη Μυρτίδη / Μουσική: Σπύρος Παρασκευάκος / Φωτισμοί: Ζωή Μολυβδά Φαμέλη / Βοηθός Σκηνοθέτη: Σίσσυ Θεοφίλου / Βοηθός Σκηνογράφου -ενδυματολόγου: Σόνια – Μαρία Καϊτατζή / Οργάνωση Παραγωγής: Φιλοθέη Ελευθεριάδου Παίζουν οι ηθοποιοί: Λουκία Βασιλείου (Σουζάνα), Χρήστος Μαστρογιαννίδης (Χάρης), Γιάννης Τομάζος (Μπένι) Με το πρόγραμμα της παράστασης κυκλοφορεί ολόκληρο το έργο του Χαβιέρ δε Διός σε μετάφραση Μαρίας Χατζηεμμανουήλ.
*Ημέρες & ώρες παραστάσεων: Παρασκευή στις 21:00, Σάββατο στις 18:00 & 21:00, Κυριακή στις 19:00 έως 19 Φεβρουαρίου 2023 | Φουαγιέ Εταιρείας Μακεδονικών Σπουδών (Εθ. Αμύνης 2, Θεσσαλονίκη) | Εισιτήρια από 8€ | Προπώληση: viva.gr.
Παιδική Σκηνή
«Γκάρης, το Μιούζικαλ» στο Βασιλικό Θέατρο
«Πετάει ο γάιδαρος»; Ναι απαντούν, με ενθουσιασμό, κάθε Κυριακή μικροί και μεγάλοι που παρακολουθούν την παιδική παράσταση του Κρατικού Θέατρου Βορείου Ελλάδος «Γκάρης, το μιούζικαλ» στο Βασιλικό Θέατρο.
Ο πρωταγωνιστής της παράστασης καταφέρνει και γίνεται υπερήρωας, με μπέρτα όπως ο Σούπερμαν. Μπορεί να πετάξει όταν του το ζητάει ένα άλλο ζώο που πραγματικά έχει μεγάλη ανάγκη, να βρεθεί σε ένα μακρινό τόπο! «Με την καρδιά ακούω καλύτερα» λέει ο Γκάρης που μιλάει, με τον πιο διασκεδαστικό και μελωδικό τρόπο, για την ενσυναίσθηση και στέλνει το πιο δυνατό μήνυμα ανθρωπιάς στο κοινό.
Η παράσταση της Παιδικής Σκηνής του ΚΘΒΕ την οποία έχουν ήδη παρακολουθήσει πολλά σχολεία μιλάει για αξίες ζωής όπως η αποδοχή της διαφορετικότητας, η προσφορά στο συνάνθρωπο και η δύναμη της αγάπης που ανατρέπει ακόμα και τους νόμους της φύσης.
Χιούμορ, συγκίνηση, χορός, τραγούδια. Οι ήρωες, οι φίλοι μας τα ζώα, ανοίγουν διάλογο με τους θεατές που παρακολουθούν να στήνεται επί σκηνής το πιο διασκεδαστικό πάρτι.
«Η αγάπη είναι σαν το τριφύλλι: ρίχνεις μερικούς σπόρους και αυτό φυτρώνει και απλώνεται και γεμίζει ολόκληρο το χωράφι».
Συντελεστές
Συγγραφέας: Τασούλα Επτακοίλη / Θεατρική διασκευή: Βαγγέλης Κουφάκος / Σκηνοθεσία: Τάσος Πυργιέρης / Σκηνικά-Κοστούμια: Αλεξία Θεοδωράκη / Μουσική: Δημήτρης Μαραμής / Στίχοι: Σωτήρης Τριβιζάς / Χορογραφίες: Κωνσταντίνος Γεράρδος / Φωτισμοί: Στέλιος Τζολόπουλος / Μουσική διδασκαλία: Παναγιώτης Μπάρλας / Βοηθός σκηνοθέτη: Χριστόφορος Μαριάδης / Β’ βοηθός σκηνοθέτη: Θανάσης Δισλής / Βοηθός σκηνογράφου-ενδυματολόγου: Μανώλης Ψωματάκης / Ειδικές κατασκευές: Χριστίνα Θαλασσά / Ειδικές κατασκευές: Βαγγέλης Κουρούπης / Ειδικές κατασκευές: Άννα-Μαρία Βάσιακ / Ειδικές κατασκευές: Σοφία Πιπερίδου / Οργάνωση παραγωγής: Μαρίνα Χατζηιωάννου
Παίζουν οι ηθοποιοί: Μαριάννα Αβραμάκη (Φουρνάρισσα, Πεπίτα, Προβατίνα), Λευτέρης Αγγελάκης (Λούφας, Σκύλος), Πελαγία Αγγελίδου (Τζούλη Αρχισυντάκτρια, Κουκουβάγια), Μάνος Γαλανής (Φούρναρης, Γουρούνι, Κυρ Μέντιος), Ελένη Γιαννούση (Γκριζούλα, Δημοσιογράφος 2), Ηλέκτρα Γωνιάδου (Ριρίκα, Κοτίτσια), Μάρα Μαλγαρινού (Γατόνια, Κότα 2), Χρήστος Παπαδημητρίου (Γκάρης), Μαρία – Νεφέλη Παρασκευοπούλου (Κότα 1, Δημοσιογράφος 1), Δημήτρης Σακατζής (Μαέστρος ο αφηγητής), Εύη Σαρμή (Τασούλα, Αλεπού), Ευανθία Σωφρονίδου (Ροδούλα, Κότα, Κατσίκα, Αρουραία), Ελευθερία Τέτουλα (Κυρία Γεωργία, Λαγός), Γιάννης Τσάτσαρης (Κυρ Θοδωρής, Αυτιάς, Αφεντικό)
* και Μομώ Βλάχου (έκτακτη αντικατάσταση από 10 ως 13/11/22)
Παραστάσεις για σχολεία: Τρίτη – Παρασκευή: 10.30 Παραστάσεις για το κοινό: Κάθε Κυριακή 11:00
*Παραστάσεις από 11 Δεκεμβρίου έως 02 Απριλίου 2023 | Ημέρες & ώρες παραστάσεων: Τρίτη έως Παρασκευή στις 10:30 & Κυριακή στις 11:00 | Βασιλικό Θέατρο | Διάρκεια: 90 λεπτά | Εισιτήρια από 7€ | Προπώληση: viva.gr
Εκδηλώσεις
«Κύκλος Ομιλιών για Ψυχολογική Ενδυνάμωση» στο Θέατρο «ΜΙΚΗΣ ΘΕΟΔΩΡΑΚΗΣ»
Το Κέντρο Πολιτισμού της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας σε συνεργασία με την Αντιδημαρχία Πολιτισμού του Δήμου Κορδελιού – Ευόσμου διοργανώνει «Κύκλο Ομιλιών για Ψυχολογική Ενδυνάμωση» με τη Νέλη Βυζαντιάδου στο Θέατρο «ΜΙΚΗΣ ΘΕΟΔΩΡΑΚΗΣ»
Πρόγραμμα Oμιλιών:
ΔΕΥΤΕΡΑ 9 ΙΑΝΟΥΑΡΙΟΥ 2023 Ώρα έναρξης: 18:00 Θέμα : «Εγώ μπροστά στον καθρέφτη μου» Μια ομιλία για την εικόνα του εαυτού.
ΔΕΥΤΕΡΑ 16 ΙΑΝΟΥΑΡΙΟΥ 2023 Ώρα έναρξης: 18:00 Θέμα : «Εγώ και οι άλλοι» Μια ομιλία για τις σχέσεις μου με τους άλλους.
ΔΕΥΤΕΡΑ 23 ΙΑΝΟΥΑΡΙΟΥ 2023 Ώρα έναρξης: 18:00 Θέμα: «Κι αν δεν αντέξω την αλήθεια;» Μία ομιλία για την αλήθεια
Σύντομο βιογραφικό Νέλης Βυζαντιάδου:
Η Νέλη Βυζαντιάδου γεννήθηκε, μεγάλωσε και ζει στη Θεσσαλονίκη όπου και διατηρεί ιδιωτικό γραφείο ως πιστοποιημένη ψυχοθεραπεύτρια ενηλίκων – σύμβουλος ζεύγους – επόπτρια & εκπαιδεύτρια επαγγελματιών ψυχικής υγείας. Σπούδασε Ψυχολογία στο Τμήμα Φιλοσοφίας, Παιδαγωγικής και Ψυχολογίας του ΑΠΘ και εξειδικεύτηκε στην Ψυχομετρία. Ακολούθησαν δύο κύκλοι μεταπτυχιακών σπουδών εκ των οποίων ο ένας στη Συμβουλευτική και ο άλλος στην Ψυχοθεραπεία μέσω Ψυχοδυναμικού Ψυχοδράματος. Μετεκπαιδεύτηκε επίσης ως επόπτρια και εκπαιδεύτρια ψυχοθεραπευτών αλλά και ως σύμβουλος ζεύγους.
Από το 1991 ως το 2001 εργάστηκε σε ψυχιατρικές δομές της πόλης ενώ από το 2001 ασχολείται με το ελεύθερο επάγγελμα. Συνεργάστηκε με διάφορους φορείς και συλλόγους ως συντονίστρια επιμορφωτικών σεμιναρίων και διεξάγει εδώ και πολλά χρόνια ανοιχτές ομιλίες που απευθύνονται σε ανθρώπους με ενδιαφέροντα γύρω από ζητήματα ψυχικής υγείας. Από τον Σεπτέμβριο του 2018 είναι επιστημονική υπεύθυνη του Ανοιχτού Σχολείου Ψυχικής Υγείας του ιερού ναού Παναγούδας και ομιλήτρια στις εκδηλώσεις του που πραγματοποιήθηκαν με μεγάλη επιτυχία στο Κέντρο Πολιτισμού "Αλέξανδρος" με τη στήριξη της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας και υπό την αιγίδα της Ιεράς Μητρόπολης Θεσσαλονίκης. Στον ελεύθερο της χρόνο ασχολείται με την αρθρογραφία στα sites Kulturosupa.gr και Karfitsa.gr. Είναι συγγραφέας των βιβλίων: Φάκελος Διαπραγμάτευση, Μαθαίνοντας να διαπραγματεύεσαι ανάγκες, επιθυμίες και αιτήματα, Ώρα για δράση, Ένα ταξίδι είναι η ζωή, Και τώρα οι τρεις μας και Μαθήματα στη γλώσσα της αγάπης.
*Δεύτερα 9, 16 και 23 Ιανουαρίου 2023 | Ώρα: 18.00 | Είσοδος Ελεύθερη | Πολυλειτουργικό Κέντρο Δήμου Κορδελιού Ευόσμου (Παρατσίκογλου 1, Ελευθέριο-Κορδελιό (είσοδος από οδό Μοναστηρίου) | Για πληροφορίες : www.kepo.gr | Τηλέφωνα επικοινωνίας: 2310 602599, 2310 421059
Εκθέσεις
«CONNECTED» στο NOESIS
Μια έκθεση για την εξέλιξη του Ίντερνετ και τη ζωή μετά το Διαδίκτυο Mπορείς να ζήσεις χωρίς το κινητό σου; Είσαι βέβαιος πως δεν διαβάζεις fake news;
Οι δυνατότητες που προσφέρει η σύγχρονη τεχνολογία στον άνθρωπο έχουν αλλάξει ριζικά την καθημερινότητά του, τον τρόπο που ζει, εργάζεται, ταξιδεύει, πληροφορείται, συνδέεται.
Η νέα περιοδική έκθεση “Connected” στο ΝΟΗΣΙΣ, έρχεται να ανιχνεύσει την τεχνολογική εξέλιξη πίσω από αυτή τη νέα πραγματικότητα (εξέλιξη της μηχανής: υπολογιστής, σύνδεση των μηχανών: διαδίκτυο), να αποτυπώσει την έκταση της διασύνδεσης ανθρώπων και μηχανών, να επισημάνει τις προοπτικές που αυτή φαίνεται να έχει και να θέσει ερωτήματα για το ποιες οι ευκαιρίες που αναδύονται και ποιοι οι κίνδυνοι που ελλοχεύουν.
Η έκθεση απευθύνεται σε: – Μαθητές από Δ΄ μέχρι ΣΤ΄ Δημοτικού με ξενάγηση, διάρκειας 60΄. – Μαθητές Γυμνασίου-Λυκείου με εκπαιδευτικό πρόγραμμα, διάρκειας 60΄.
*Διάρκεια έκθεσης: 12 Απριλίου 2022 έως 28 Φεβρουαρίου 2023 | NOESIS (6ο χλμ. Θεσσαλονίκης – Θέρμης) |Εισιτήρια: 5€ ενηλίκων, 4€ μειωμένο
Έκθεση “1822-1895: Από τον Λουί στον Παστέρ” στο Γαλλικό Σχολείο Θεσσαλονίκης
Στις 27 Δεκεμβρίου 2022 γιορτάζουμε τα 200 χρόνια από τη γέννηση του Λουί Παστέρ, του διάσημου Γάλλου χημικού και βιολόγου που θεωρείται ο πατέρας της μικροβιολογίας. Ο ίδιος μάλιστα δημιούργησε το πρώτο εμβόλιο για τη λύσσα.
Το Γαλλικό Ινστιτούτο Θεσσαλονίκης με τη συνεργασία του Εθνικού Κέντρου ‘Έρευνας και Τεχνολογικής Ανάπτυξης (ΕΚΕΤΑ) υποδέχεται από τις 19 Δεκεμβρίου 2022 έως τις 16 Φεβρουαρίου 2023 την έκθεση με τίτλο «1822-1895 : Από τον Λουί στον Παστέρ», η οποία διοργανώθηκε από το Γαλλικό Ινστιτούτο Ελλάδος, σε συνεργασία με το Ελληνικό Ινστιτούτο Παστέρ και το Ινστιτούτο Παστέρ στο Παρίσι.
Μέσα από έντεκα πίνακες παρουσιάζονται τα σημαντικότερα επιστημονικά έργα του Λουί Παστέρ, ορισμένες στιγμές της προσωπικής του ζωής, εστιάζοντας στη σημασία της επιστημονικής του κληρονομιάς.
Η έκθεση θα φιλοξενηθεί στην αίθουσα του χημείου του Γαλλικού Σχολείου Θεσσαλονίκης (Λεωφόρος Στρατού 2Α) και θα είναι ανοιχτή για το κοινό, Δευτέρα και Τετάρτη από τις 13:30 έως τις 17:00.
Από τις 16 Ιανουαρίου θα είναι διαθέσιμη για προγραμματισμένες επισκέψεις σχολείων με εργαστήρια που θα οργανώσει το Ινστιτούτο Εφαρμοσμένων Βιοεπιστημών (ΙΝΕΒ) του ΕΚΕΤΑ.
Για πληροφορίες και εγγραφές: Καρόλ Περετό, υπεύθυνη πανεπιστημιακής και επιστημονικής συνεργασίας τηλ. 2310821231 (135) και mail: [email protected] Η έκθεση είναι στα γαλλικά και ένα έντυπο στα ελληνικά θα είναι διαθέσιμο στους επισκέπτες.
*Διάρκεια έκθεσης από 19 Δεκεμβρίου 2022 έως 16 Φεβρουαρίου 2023 | Δευτέρα και Τετάρτη απο 13:30 έως 17:00 | Γαλλικό Σχολείο Θεσσαλονίκης (Λεωφόρος Στρατού 2Α) | Είσοδος Ελεύθερη
Έκθεση «Από την Κρήτη στον Δούναβη. Εικόνες από τη Συλλογή Σέκουλιτς, Μουσείο της Πόλης του Βελιγραδίου» στο Μουσείο Βυζαντινού Πολιτισμού
Το Μουσείο Βυζαντινού Πολιτισμού και το Μουσείο της Πόλης του Βελιγραδίου σας προσκαλούν στα εγκαίνια της έκθεσης «Από την Κρήτη στον Δούναβη. Εικόνες από τη Συλλογή Σέκουλιτς, Μουσείο της Πόλης του Βελιγραδίου» την Πέμπτη, 15 Δεκεμβρίου 2022, στις 19:00, στην αίθουσα πολλαπλών χρήσεων του μουσείου «Ευτυχία Κουρκουτίδου-Νικολαΐδου».
Στην έκθεση παρουσιάζονται, για πρώτη φορά εκτός Σερβίας, επιλεγμένες εικόνες της περίφημης Συλλογής του κληροδοτήματος του ζεύγους Μίλαν και Πάβα Σέκουλιτς, στο Μουσείο Πόλης Βελιγραδίου, που χρονολογούνται από τον 15ο έως και τον 19ο αι. και αποτελούν έργα επώνυμων αλλά και ανώνυμων ζωγράφων, αντιπροσωπευτικά των τάσεων της μεταβυζαντινής ζωγραφικής στον ευρύτερο χώρο των Βαλκανίων, «από την Κρήτη μέχρι τον Δούναβη».
Η έκθεση έχει ως επιπλέον στόχο να προβάλει τους κοινούς ιστορικούς, θρησκευτικούς και πολιτιστικούς δεσμούς των δύο χωρών, της Ελλάδας και της Σερβίας, μέσα από έργα θρησκευτικής ευλάβειας, πρεσβευτές της κοινής πολιτιστικής κληρονομιάς στον ευρύτερο χώρο των Βαλκανίων, αναδεικνύοντας παράλληλα την επικοινωνία και τον διάλογο Ανατολής και Δύσης μέσα από κοινούς καλλιτεχνικούς και εμπορικούς δρόμους και την προσπάθεια διατήρησης της ορθόδοξης πίστης στην οθωμανοκρατούμενη επικράτεια.
Στο τέλος της έκθεσης ο επισκέπτης έχει τη δυνατότητα να περιηγηθεί στον χώρο όπου εκτίθεται σήμερα η Συλλογή, στο διαμέρισμα του ζεύγους Σέκουλιτς, στο Βελιγράδι, μέσω γυαλιών εικονικής πραγματικότητας.
Επιμέλεια έκθεσης: Δρ Αγαθονίκη Τσιλιπάκου
Για τις ώρες λειτουργίας της έκθεσης (ώρες λειτουργίας Μουσείου) επισκέπτεστε την ιστοσελίδα μας www.mbp.gr Συνεργαζόμενοι φορείς: Μουσείο της Πόλης του Βελιγραδίου Με την υποστήριξη: ΥΠΠΟΑ, Υπουργείο Πολιτισμού της Σερβίας, Δήμος Βελιγραδίου, Generali
*Διάρκεια έκθεσης: 15 Δεκεμβρίου 2022 έως 14 Ιουνίου 2023 |Μουσείο Βυζαντινού Πολιτισμού (Αίθουσα πολλαπλών χρήσεων «Ευτυχία Κουρκουτίδου-Νικολαΐδου») | Είσοδος ελεύθερη
Έκθεση «Στην ίδια πόλη. Χριστιανοί και εβραίοι στη Θεσσαλονίκη» Τρίτος κύκλος: Εμπόριο, επιχειρηματικότητα στο Αρχαιολογικό Μουσείο Θεσσαλονίκης
Το Ίδρυμα της Βουλής των Ελλήνων για τον Κοινοβουλευτισμό και τη Δημοκρατία, η Ισραηλιτική Κοινότητα Θεσσαλονίκης, το Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης, και το Αρχείο Γεωργίου Κωνσταντινίδη συνδιοργανώνουν σειρά εκθέσεων με τίτλο Στην ίδια πόλη: Χριστιανοί και εβραίοι στη Θεσσαλονίκη, με στόχο την ανάδειξη της ατμόσφαιρας της Θεσσαλονίκης στα τέλη του 19ου και τις αρχές του 20ού αιώνα μέσα από αδημοσίευτα ιστορικά τεκμήρια. Τα εγκαίνια του γ΄ κύκλου θα πραγματοποιηθούν το Σάββατο 3 Δεκεμβρίου 2022 και ώρα 19.00 στο Αρχαιολογικό Μουσείο Θεσσαλονίκης.
Ο τρίτος κύκλος έχει θέμα το εμπόριο και την επιχειρηματικότητα στη Θεσσαλονίκη. Αφορά την οικονομία της πόλης, η οποία κατά την επίμαχη περίοδο στηριζόταν στις διεθνείς ανταλλαγές, το τοπικό και το περιφερειακό εμπόριο μικρής κλίμακας καθώς και στην αυτοκατανάλωση. Η πόλη τροφοδοτούσε τα υπόλοιπα αστικά κέντρα και τη μακεδονική ύπαιθρο, ενώ αποτελούσε και την εξαγωγική πύλη των αγροτικών προϊόντων και του ορυκτού πλούτου της μακεδονικής ενδοχώρας. Πλήθος ιστορικών τεκμηρίων, όπως συμβόλαια, τραπεζικοί λογαριασμοί, επαγγελματικές διαφημίσεις στον Τύπο, αλλά και άλλου είδους λιγότερα γνωστά έγγραφα, όπως συμφωνητικά εκμετάλλευσης ορυχείων και μεταλλείων, αναδεικνύουν τη μεγάλη επίδραση που είχε στην οικονομία της πόλης η χριστιανική και η εβραϊκή κοινότητα.
Όπως και στους προηγούμενους δύο κύκλους, οι φωτογραφίες, τα έγγραφα και τα αντικείμενα από το οικογενειακό Αρχείο Γ. Κωνσταντινίδη και τις συλλογές του Εβραϊκού Μουσείου Θεσσαλονίκης προσφέρουν στον επισκέπτη μια πλούσια ανθολογία υλικού που δίνει ζωή στους ανθρώπους που κατέστησαν τη Θεσσαλονίκη κέντρο εμπορίου και εξαγωγική πύλη της μακεδονικής ενδοχώρας.
*Εγκαίνια: Σάββατο 03 Δεκεμβρίου στις 19:00 | Διάρκεια έκθεσης: 03 Δεκεμβρίου 2022 έως 15 Απριλίου 2023 | Αρχαιολογικό Μουσείο Θεσσαλονίκης (Μ. Ανδρόνικου 6, Θεσσαλονίκη) | Ωράριο λειτουργίας: Δευτέρα έως Κυριακή στις 08:30-15:30
Έκθεση «Οργανική Τέχνη. H Πρωτοπορία στο Πέτρογκραντ» στο MOMus-Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης-Συλλογή Κωστάκη Μονή Λαζαριστών
Η μουσική, η λογοτεχνία, η αρχιτεκτονική, ο κινηματογράφος, το θέατρο, ο χορός, οι επιστήμες και η τέχνη κατά τις πρώτες τρεις δεκαετίες του 20ου αιώνα στη Ρωσία δομούνται και αναπτύσσονται σε κοινή τροχιά, στο πλαίσιο του διακαλλιτεχνικού αισθητικού φαινομένου που αργότερα ονομάστηκε από τους ιστορικούς της τέχνης ‘ρωσική πρωτοπορία’. Η Τέχνη απορροφά και συνδράμει σε όλους τους κραδασμούς και γίνεται ένα με την κοινωνία, γίνεται οργανικό της μέρος. Καλλιτέχνες που αγωνίστηκαν για μια καλύτερη κοινωνία μέσω της τέχνης αλλά στη δεκαετία του 1930 η τέχνη απαγορεύτηκε και οι ίδιοι καταδιώχθηκαν ή απομονώθηκαν. Ένα από τα σημαντικότερα παραδείγματα της σύνθεσης των τεχνών και της σχέσης της Τέχνης με τη Φύση διακρίνεται στη Σχολή Οργανικής Παιδείας του Πέτρογκραντ/Λένινγκραντ υπό τη διεύθυνση και τη θεωρητική επίβλεψη του καλλιτέχνη, μουσικού και δασκάλου Μιχαήλ Ματιούσιν (1861-1934).
Αυτό το ιδιαίτερο μωσαϊκό/πλαίσιο ζύμωσης και δημιουργίας αποτυπώνει η νέα έκθεση του MOMus-Μουσείου Μοντέρνας Τέχνης-Συλλογή Κωστάκη στη Μονή Λαζαριστών στη Θεσσαλονίκη, με τίτλο «Οργανική Τέχνη. H Πρωτοπορία στο Πέτρογκραντ» (5 Ιουνίου 2022 – 21 Μάιου 2023).
Τα 250 έργα και το αρχειακό υλικό της έκθεσης προέρχονται από τη συλλογή και το αρχείο Κωστάκη του μουσείου, καθώς και από τη σημαντικότατη δωρεά μιας συλλογής πινάκων, σχεδίων και αρχειακού υλικού της Λιουντμίλα Ιβάνοβα από τους καθηγητές John E. Bowlt και Nicoletta Misler που πραγματοποιήθηκε πρόσφατα, εμπλουτίζοντας έτσι τις συλλογές του μουσείου. Οι εκθεσιακοί χώροι στη Μονή Λαζαριστών παίρνουν χρώμα, κίνηση και ήχο τόσο από τα έργα που εκτίθενται όσο και από τις διαδραστικές μηχανές πειραματικού ήχου που ανακατασκευάστηκαν βάσει σχεδίων της δεκαετίας του 1920 ειδικά για την έκθεση από τον διευθυντή του Κέντρου Theremin, Αντρέι Σμιρνόφ.
Η έκθεση «Οργανική Τέχνη. H Πρωτοπορία στο Πέτρογκραντ» επικεντρώνεται σε μεγάλο βαθμό στα μαθήματα που δίδαξε στο Πέτρογκραντ/Λένινγκραντ τη δεκαετία του 1920 ο ζωγράφος και μουσικός Μιχαήλ Ματιούσιν, ενώ γίνεται επίσης αναφορά για τη σχέση της τέχνης με την κίνηση στη ζωγράφο και χορεύτρια Νατάλια Ένμαν, μαθήτρια της Ισιδώρας Ντάνκαν και μέλος του χορευτικού και μουσικού συγκροτήματος «Γκεπταχόρ», η οποία συνέδεσε το έργο της με τις διδασκαλίες της Οργανικής Τέχνης. Παράλληλα, παρουσιάζεται, μεταξύ άλλων, το έργο πέντε σημαντικών αλλά όχι ιδιαίτερα γνωστών και μελετημένων γυναικών καλλιτεχνών της ρωσικής πρωτοπορίας από τις δεκαετίες 1900-1930: Ελένα Γκουρό, Ξένια Έντερ, Μαρία Έντερ, Λιουντμίλα Ιβάνοβα, Νατάλια Ένμαν.
Για τον Μιχαήλ Ματιούσιν, η τέχνη υπάρχει στη φύση, στον μικρόκοσμο και τον μακρόκοσμο και χρειάζεται ειδική εκπαίδευση των αισθήσεών μας και ιδίως της όρασης για να την εντοπίσουμε. Σύμφωνα με τον ίδιο, η θεωρία της διευρυμένης όρασης μπορεί να γίνει ένα τέτοιο εκπαιδευτικό εργαλείο, η ζωγραφική δεν μπορεί να είναι στατική, μεταμορφώνεται διαρκώς και συνδέεται στενά με την κίνηση και τον ήχο. Συνδέθηκε ήδη από το 1909 με την ομάδα «Ένωση Νεολαίας» της Πετρούπολης, μία από τις πρώτες πειραματικές καλλιτεχνικές ομάδες της ρωσικής πρωτοπορίας. Ήταν ζωγράφος, μουσικός και δάσκαλος στο Κρατικό Ινστιτούτο Καλλιτεχνικής Παιδείας της Πετρούπολης (ΓΚΙΝΧΟΥΚ), επικεφαλής του «Τμήματος Οργανικής Παιδείας».
Ο όρος «Οργανική Τέχνη/Παιδεία» επινοήθηκε από τον ίδιο τον Ματιούσιν το 1923 και βασιζόταν στη θεωρία ότι ο κόσμος είναι ένα αυστηρά δομημένο σύστημα που διέπεται από νόμους, κινείται αέναα και έχει τον δικό του βιολογικό ρυθμό, ακόμη κι όταν πρόκειται για ανόργανη ύλη όπως είναι οι κρύσταλλοι ή η πέτρα. «Αν η ζωή και η ανάπτυξη του πλέον μικρού είναι παρόμοια με αυτήν του απείρως μεγάλου, και η ουσία τους, ή η ψυχή τους, μπορεί να εκφραστεί, και αν το μικρότερο περιλαμβάνει το μεγαλύτερο, τότε οι αντιλήψεις για τα φαινόμενα δεν είναι επαρκείς και όλες οι ιδέες μας για τη φύση και την ηθική θα πρέπει να αναθεωρηθούν» έγραφε ο Ματιούσιν το 1912, επηρεασμένος και από τη θεώρηση της συζύγου του, ζωγράφου και λογοτέχνιδας Ελένα Γκουρό, που πέθανε το 1913. Στη δεκαετία του 1920 ο Ματιούσιν ασχολήθηκε ιδιαίτερα με παρατηρήσεις και πειράματα στο Τμήμα Οργανικής Παιδείας, με κύριο έργο του τη σύνθεση επιστημών και τεχνών. Αποστολή των μαθητών του ήταν να φέρουν ξανά τη φύση στην τέχνη. Ο Ματιούσιν πίστευε ότι ο καλλιτέχνης πρέπει να αναζητά τον ρεαλιστικό χώρο όχι στην εύκολα ορατή πραγματικότητα αλλά στον μικρόκοσμο και τον μακρόκοσμο. Στο «Τμήμα Οργανικής Παιδείας» εργάζονταν ως βοηθοί του τα τέσσερα αδέλφια Έντερ (Μπορίς, Μαρία, Ξένια, Γιούρι) και ο Νικολάι Γκρίνμπεργκ. Οι καλλιτέχνες πραγματοποιούσαν εργαστηριακές βιολογικές έρευνες σε συνδυασμό με μαθήματα μουσικής και ασκήσεις αυτοσυγκέντρωσης για την τελειοποίηση των αισθήσεων επιδιώκοντας αυτό που ο Ματιούσιν αποκαλούσε «διευρυμένη όραση». Στο έργο των καλλιτεχνών του «Τμήματος Οργανικής Παιδείας», βασικό συστατικό του πίνακα είναι το φως, το οποίο με τη σειρά του δημιουργεί το χρώμα.
Επιμέλεια έκθεσης Μαρία Τσαντσάνογλου, ιστορικός της ρωσικής πρωτοπορίας, διευθύντρια MOMus-Μουσείου Μοντέρνας Τέχνης-Συλλογή Κωστάκη Συνεπιμέλεια έκθεσης Αγγελική Χαριστού, ιστορικός της ρωσικής πρωτοπορίας, προϊστάμενη συλλογής και αρχείου Κωστάκη MOMus-Μουσείου Μοντέρνας Τέχνης-Συλλογή Κωστάκη
Καλλιτέχνες Ελένα Γκουρό, Νικολάι Γκρίνμπεργκ, Μπορίς Έντερ, Ξένια Έντερ, Γιούρι Έντερ, Μαρία Έντερ, Λιουντμίλα Ιβάνοβα, Μιχαήλ Ματιούσιν, Βσέβολοντ Σουλίμο-Σαμουίλο, Νικολάι Σουέτιν, Πάβελ Φιλόνοφ
Επιστημονική ομάδα John E. Bowlt, ιστορικός της ρωσικής πρωτοπορίας, ομότιμος καθηγητής του USC, Λος Άντζελες Nicoletta Misler, ιστορικός τέχνης, ιστορικός της ρωσικής πρωτοπορίας, ομότιμη καθηγήτρια του Πανεπιστημίου Ανατολικών Σπουδών, Νάπολη Andrei Smirnov, ιστορικός της Μουσικής της ρωσικής πρωτοπορίας, διευθυντής του κέντρου Theremin Μαρία Τσαντσάνογλου, ιστορικός της ρωσικής πρωτοπορίας, διευθύντρια MOMus-Μουσείου Μοντέρνας Τέχνης-Συλλογή Κωστάκη, Θεσσαλονίκη Αγγελική Χαριστού, ιστορικός της ρωσικής πρωτοπορίας, προϊστάμενη συλλογής και αρχείου Κωστάκη MOMus-Μουσείου Μοντέρνας Τέχνης-Συλλογή Κωστάκη, Θεσσαλονίκη
Έκδοση Η έκθεση συνοδεύεται από δίγλωσσο κατάλογο, με κείμενα από διεθνώς αναγνωρισμένους ερευνητές της ρωσικής πρωτοπορίας.
Συγγραφείς John E. Bowlt, ομότιμος καθηγητής του USC, Λος Άντζελες Nicoletta Misler, ομότιμη καθηγήτρια του Πανεπιστημίου Ανατολικών Σπουδών, Νάπολη Alla Povelikhina, ιστορικός τέχνης, ειδική στη μελέτη της οργανικής τέχνης, Κολόμνα Andrei Smirnov, ιστορικός της Μουσικής της ρωσικής πρωτοπορίας, διευθυντής του κέντρου Theremin Margareta Tillberg, επισκέπτρια καθηγήτρια στο Τμήμα Πολιτισμού και Αισθητικής, Πανεπιστήμιο της Στοκχόλμης – αναπληρώτρια καθηγήτρια στο Τμήμα, Ιστορίας της Τέχνης, Πανεπιστήμιο της Ουψάλα Μαρία Τσαντσάνογλου, διευθύντρια MOMus-Μουσείου Μοντέρνας Τέχνης-Συλλογή Κωστάκη, Θεσσαλονίκη Isabel Wünsche, καθηγήτρια Ιστορίας της Τέχνης και των Ανθρωπιστικών και Κοινωνικών Επιστημών, Πανεπιστήμιο Jacobs, Βρέμη
*Διάρκεια έκθεσης: 05 Ιουνίου 2022 έως 21 Μάιου 2023 | MOMus-Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης-Συλλογή Κωστάκη, Μονή Λαζαριστών ( Κολοκοτρώνη 21, Σταυρούπολη) | Ωράριο: Τρίτη, Τετάρτη, Παρασκευή, Σάββατο, Κυριακή 10:00 – 18:00, Πέμπτη 12:00 – 20:00, Δευτέρα κλειστά
«Ο Φρεντ Μπουασονά και η Μεσόγειος. Μια φωτογραφική Οδύσσεια» στο MOMus-Μουσείο Φωτογραφίας Θεσσαλονίκης
Μια φωτογραφική λήψη του πελάγους μεταξύ Σικελίας και Τυνησίας και οι ασημί του αντανακλάσεις το μακρινό 1912 από τον Ελβετό φωτογράφο Φρεντ Μπουασονά (1858-1946), καθώς και το φωτογραφικό αυτοπορτρέτο του το 1900 υποδέχονται τους επισκέπτες της έκθεσης με τίτλο «Ο Φρεντ Μπουασονά και η Μεσόγειος.
Μια φωτογραφική Οδύσσεια» που θα παρουσιαστεί στο MOMus-Μουσείο Φωτογραφίας Θεσσαλονίκης, από τις 8 Σεπτεμβρίου 2022 έως τις 12 Φεβρουαρίου 2023.
Στο σύνολο των 110 έργων και πολυμεσικών εφαρμογών, που παρουσιάζονται στην έκθεση, μπορεί να παρακολουθήσει κανείς τη διαμόρφωση του φωτογραφικού βλέμματος του Φρεντ Μπουασονά, τις πηγές της έμπνευσής του και τη μακρόχρονη προσπάθειά του να αναγάγει τη φωτογραφία στη σφαίρα των καλών τεχνών.
Σε μια ελικοειδή διαδρομή, από τις Άλπεις μέχρι την έρημο του Σινά, πρωταγωνιστεί η Μεσόγειος που, ως άλλος κοινός τόπος, γίνεται το σκηνικό της φωτογραφικής Οδύσσειας του ίδιου του φωτογράφου, στα χνάρια του ομηρικού ήρωα. Το έργο του Μπουασονά τροφοδοτήθηκε από τις συνεργασίες του με συγγραφείς, αρχαιολόγους, πολιτικούς και γεωγράφους, και συνέβαλε στη διαμόρφωση μιας νέας αντίληψης που αντιμετώπιζε τη Μεσόγειο ως ενιαία γεωγραφική και πολιτισμική οντότητα.
Φωτογραφίζοντας τους μεσογειακούς τόπους για περισσότερο από τρεις δεκαετίες, επικύρωσε μεταξύ άλλων τους γεωπολιτικούς μετασχηματισμούς της Ελλάδας και των Βαλκανίων. Σκηνές από την καθημερινότητα απλών ανθρώπων, μνημεία και τοπία προς αποκρυπτογράφηση προσκαλούν τους επισκέπτες σε μια ταξιδιωτική εμπειρία σε τόπους που πλέον έχουν διαμορφωθεί με τρόπους, που τότε ακόμη φάνταζαν μυθικοί.
Η έκθεση «Ο Φρεντ Μπουασονά και η Μεσόγειος. Μια φωτογραφική Οδύσσεια» αποτελεί παραγωγή του MOMus-Μουσείου Φωτογραφίας Θεσσαλονίκης, με τη συνεργασία του Τμήματος Γεωγραφίας και Περιβάλλοντος του Πανεπιστημίου της Γενεύης, της Βιβλιοθήκης της Γενεύης και του Μουσείου Τέχνης και Ιστορίας της Πόλης της Γενεύης και με τη συνδρομή της Κεντρικής Βιβλιοθήκης του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης.
Η επίσκεψη των εκθέσεων θα είναι δωρεάν την ημέρα των εγκαινίων, με διευρυμένο ωράριο λειτουργίας των χώρων, 11:00-21:00.
Επιμέλεια έκθεσης: Estelle Sohier, αναπληρώτρια καθηγήτρια στο Τμήμα Γεωγραφίας και Περιβάλλοντος στο Πανεπιστήμιο της Γενεύης Συνεπιμέλεια έκθεσης – συντονισμός: Αρετή Λεοπούλου, ιστορικός της τέχνης Μουσειογραφικός σχεδιασμός – Οπτική ταυτότητα: Kottage Design Agency
*Διάρκεια Έκθεσης: 08 Σεπτεμβρίου έως 12 Φεβρουαρίου 2023 | MOMus-Μουσείο Φωτογραφίας Θεσσαλονίκης | Ελεύθερη είσοδος την ημέρα των εγκαινίων, με διευρυμένο ωράριο λειτουργίας των χώρων 11:00 – 21:00
8η Μπιενάλε Σύγχρονης Τέχνης Θεσσαλονίκης στα μουσεία MOMus
Με βασικές αξίες και κανόνες που προκύπτουν από ένα πλαίσιο διαπραγματεύσεων και συγκρούσεων πολιτισμικής, γεωγραφικής και πολιτικής φύσης, εκθέσεις, δράσεις, καινοτόμες προτάσεις, συναντήσεις και νέες συνεργασίες συνθέτουν το πρόγραμμα της 8ης Μπιενάλε Σύγχρονης Τέχνης Θεσσαλονίκης που διοργανώνει το MOMus, υπό τον γενικό τίτλο «Γεωκουλτούρα».
Πιστεύοντας ότι η τέχνη διευρύνει την κατανόηση του κόσμου, η φετινή διοργάνωση δεν επιδιώκει μόνο να αφυπνίσει την περιβαλλοντική μας συνείδηση, αλλά και να πολλαπλασιάσει τις δυνατότητες του μέλλοντος με νέες διεκδικήσεις και οράματα, φιλοδοξεί να γίνει μια πράξη επικοινωνίας με τον κόσμο, μια πράξη δικαιοσύνης και ελευθερίας, εμπιστοσύνης και προοδευτικής σκέψης.
Για άλλη μια φορά, φορείς, ιδρύματα, ομάδες και ιδιώτες συνδράμουν και υποστηρίζουν το πρόγραμμα της Μπιενάλε Σύγχρονης Τέχνης Θεσσαλονίκης. Από τις 10 Δεκεμβρίου 2022 έως τις 21 Μαΐου 2023, οι χώροι του MOMus, μουσεία και μνημεία της πόλης θα φιλοξενήσουν έργα περισσότερων από 100 σύγχρονων καλλιτεχνών που εστιάζουν σε ιστορίες τόπων και ανθρώπων, θίγουν ζητήματα ταυτότητας, ηθικής, δικαίου και βιωσιμότητας, προτείνουν αυτοσχέδιες οικολογικές τεχνολογίες, διερευνούν δυνατότητες συλλογικής ύπαρξης.
Οι ίδιοι μέσα από τα ατομικά ή και συλλογικά τους έργα θέτουν ερωτήματα για τα συστήματα με τα οποία οργανώνεται η παραγωγή, η κατανάλωση και η κερδοφορία, κάνουν πράξη ιδέες κοινής χρήσης πόρων και ισότιμης διαβίωσης και τρόπους επανεκτίμησης της εμπορευματοποίησης της ανθρώπινης και εν γένει έμβιας ζωής. Η φαντασία που διατρέχει τα έργα τους αναδεικνύεται σε κρίσιμο παράγοντα για τη δυνατότητα να φανταστεί ο καθένας μας διαφορετικές εκδοχές του μέλλοντος.
Με τον γενικό τίτλο «Γεωκουλτούρα» η 8η Μπιενάλε Σύγχρονης Τέχνης Θεσσαλονίκης στρέφει το ενδιαφέρον στους όρους «γη» και «κουλτούρα» και συναρτά την καλλιέργεια της γης με την κουλτούρα ως ένα σύνολο πόρων, κειμένων και πρακτικών που διατίθενται στον άνθρωπο για να κατανοήσει τον κόσμο και να δράσει μέσα σε αυτόν. Η διοργάνωση διερευνά ζητήματα μνήμης, ιστορίας και διαχείρισης τόσο του φυσικού όσο και του ανθρωπογενούς περιβάλλοντος μέσα στις συνθήκες κλιματικής, οικονομικής και προσφυγικής κρίσης.
Διεύθυνση: Θούλη Μισιρλόγλου
Η Μπιενάλε Σύγχρονης Τέχνης Θεσσαλονίκης συγχρηματοδοτείται από την Ελλάδα και την Ευρωπαϊκή Ένωση (Ευρωπαϊκό Ταμείο Περιφερειακής Ανάπτυξης), διοργανώνεται από το MOMus και υλοποιείται από το MOMus-Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης-Συλλογές Μακεδονικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης και Κρατικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης.
Το πρόγραμμα της διοργάνωσης ξεκινάει στις 10 Δεκεμβρίου 2022, κορυφώνεται στις 4 Μαρτίου 2023 με την έναρξη της κεντρικής έκθεσης και ολοκληρώνεται με νέες παραγωγές στις 21 Μαΐου 2023.
*Διάρκεια: 10 Δεκεμβρίου έως 21 Μαΐου | Μουσεία MOMus | Περισσότερες πληροφορίες εδώ
Εικαστική έκθεση Άρι Γεωργίου «punctuscontrapunctum» στη Γκαλερί Λόλα Νικολάου
Εγκαινιάζεται την Πέμπτη, 15 Δεκεμβρίου, ώρα 6 μμ, στην Γκαλερί ΛΟΛΑ ΝΙΚΟΛΑΟΥ, Τσιμισκή 52 η έκθεση punctuscontrapunctum του Άρι Γεωργίου με έργα προερχόμενα από τρεις ενότητες των τελευταίων χρόνων.
Πρόκειται για μια τριλογία τριών δωδεκαμελών ενοτήτων, “St Dominic’s Preview”, “Tronches” και “Szczot B.D.”, όπου, με εικονογραφική / σχεδιαστική γραφή και με χειρονομίες αυτοσχεδιασμών, στιγμάτων και ιχνών, φθόγγων και σιωπών, οργανώνονται ποικίλα εικαστικά δοκίμια, αφαιρετικά και αφηρημένα, αποδίδοντας με σαφήνεια ένα διαχρονικό πλαίσιο στοχασμού.
Όπως επισημαίνει η ιστορικός της Τέχνης Θάλεια Στεφανίδου,
«Σε αυτή την τριλογία παραλλαγών, μετατοπίσεων, αποδράσεων, επιλογών και αποκλίσεων, η επινόηση, το εύρημα, το τέχνασμα, η ιδιόμορφη σατιρική διάθεση, η παρωδία, το τυχαίο και όλα όσα αξιοποιεί το φαντασιακό οργανώνουν ένα modus operandi, που τείνει στην ολοκλήρωση ενός μυστικού κώδικα με μια, στην κυριολεξία, συρραφή λέξεων όπου προτείνεται και το κλειδί ερμηνείας: punctuscontrapunctum, ― στίξη / αντίστιξη―σαν μία γεφύρωση στα κενά που δημιουργούνται στην συνδυαστική λογικής και φαντασίας, εκεί ακριβώς, ανάμεσα στις έννοιες, την μέθοδο και το βίωμα».
*Διάρκεια έκθεσης: 15 Δεκεμβρίου έως 14 Ιανουαρίου 2023 | Γκαλερί Λόλα Νικολάου (Τσιμισκή 52, Θεσσαλονίκη) | Ωράριο λειτουργίας: Τρίτη, Πέμπτη, Παρασκευή: 12:00 έως 20:00, Τετάρτη & Σάββατο: 12:00 έως 15:00.