Agenda

Η καλύτερη ατζέντα της εβδομάδας

Η πρώτη εβδομάδα του Ιουλίου ξεκινάει δυναμικά γεμάτη με τις πιο ενδιαφέρουσες εκδηλώσεις. Όλα όσα δεν πρέπει να χάσεις είναι εδώ!

Parallaxi
η-καλύτερη-ατζέντα-της-εβδομάδας-1026793
Parallaxi

Αυτή η εβδομάδα είναι τόσο γεμάτη που δεν θα βαρεθείς ούτε στιγμή. Πάρε στυλό σημείωσε τα αγαπημένα σου θεάματα και ετοιμάσου να τα απολαύσεις!

Μουσική

ROUS. SUMMER IN THE CITY , Πλαζ Αρετσούς

Μετά από μια σειρά επιτυχημένων μυσταγωγικών εμφανίσεων σε όλη τη χώρα, ο Γιώργος Ρους επιστρέφει στη Θεσσαλονίκη για μοναδικη καλοκαιρινή εμφάνιση στη Πλαζ Αρετσους , την Τρίτη 4 Ιουλίου. Συστήθηκε το 2010 ως Rous μέσα από τη μεγάλη ραδιοφωνική επιτυχία «Εξαιρέσεις».

Αμέσως μετά ακολούθησε ο πρώτος του ομώνυμος δίσκος. Το «Κόκκινο φως», οι «Μαριονέτες», η «Ιδιαίτερη σχέση», το «Όλοι χορεύουν με την Κ», το «Άδικο στο σώμα», μας οδήγησαν πιο βαθιά στον κόσμο του, αποκαλύπτοντας έναν καλλιτέχνη με ξεχωριστό μουσικό στίγμα, δίνοντας αργότερα τη σκυτάλη σε τραγούδια όπως το «Λουλούδι του δρόμου», «Εσύ», «Γκύζη», «Ποια αγάπη», «Από μια θάλασσα άλλη», κ.ά. με την κυκλοφορία του δεύτερου άλμπουμ του «Rous II» (2017).

Έχει συνεργαστεί με σπουδαία ονόματα του ελληνικού τραγουδιού, τόσο στη σκηνή, όσο και ως τραγουδοποιός, όπως, Χάρις Αλεξίου, Γιάννης Κότσιρας, Χρήστος Θηβαίος κ.ά, γράφοντας παράλληλα μουσική για το θέατρο και τον κινηματογράφο.

*Τρίτη 4 Ιουλίου 2023 | Ώρα προσέλευσης: 20.00, Ώρα Έναρξης: 21:00 | Πλαζ Αρετσούς, Καλαμαριά, Θεσσαλονίκη (Πλαζ 551 00, είσοδος από Νικ. Πλαστήρα) | Για κρατήσεις θέσεων επικοινωνείτε τηλεφωνικά στο 2310.510081. Εναλλακτικά: επικοινωνείτε με μήνυμα στο inbox της σελίδας στο Facebook Summer In The City SKG Festival με το ονοματεπώνυμό σας, κινητό τηλέφωνο επικοινωνίας και τον αριθμό των ατόμων της κράτησης | Προπώληση εισιτηρίων στο viva.gr

Κορυφαίοι σολίστες και καθηγητές στο 9ο Summer Music Performance Program του ACT

Αναγνωρισμένοι μουσικοί και διαπρεπείς καθηγητές από τα καλύτερα μουσικά πανεπιστήμια των Ηνωμένων Πολιτειών και από την Ελλάδα θα διδάξουν στο 9ο Summer Music Performance Program που διοργανώνει το ACT – American College of Thessaloniki, μέλος του Κολλεγίου Ανατόλια, στις εγκαταστάσεις του από τις 28 Ιουνίου έως τις 9 Ιουλίου 2023.

Το πρόγραμμα συγκεντρώνει στη Θεσσαλονίκη εξέχοντες σολίστες με διεθνείς περγαμηνές οι οποίοι συνδυάζουν ταυτόχρονα την ιδιότητα των κορυφαίων παιδαγωγών. Το Summer Music Performance Program έχει τεθεί υπό την αιγίδα της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας και πραγματοποιείται σε συνεργασία με τη Μουσική Εταιρεία Μακεδονίας · απευθύνεται σε σπουδαστές κλασικής μουσικής – κάθε ηλικίας και όλων των επιπέδων – οι οποίοι θα έχουν την ευκαιρία να έρθουν σε επαφή με καλλιτέχνες και προσωπικότητες διεθνούς κύρους και να αποκτήσουν πολύτιμες εμπειρίες και γνώσεις.

Το πρόγραμμα περιλαμβάνει ανοιχτά μαθήματα (master classes) Φωνητικής/Μονωδίας, Φλάουτου, Βιολιού, Βιολοντσέλου, Πιάνου, Μουσικής Σύνθεσης, Μουσικής Δωματίου και το πρόγραμμα Harp for Kids.

Στο πρόγραμμα θα διδάξουν: η σοπράνο Σιρανούς Τσαλικιάν (φωνητική), η Νεβάρτ – Βερόν Γαλιλαία (φλάουτο), ο Χρήστος Γαλιλαίας (βιολί), Γιάννης Τσιτσελίκης (βιολοντσέλο), Alex Peh (πιάνο), Γιώργος Κωνσταντινίδης (πιάνο), Λίνα Τόνια (σύνθεση), Γιώργος Βασιλαντωνάκης (σύνθεση), Θέη Νικολάου ( άρπα/Harp for Kids).

Επιπλέον, θα πραγματοποιηθούν συναυλίες καθηγητών, σπουδαστών, συναυλία σύγχρονης μουσικής και ο 4ος Διεθνής Διαγωνισμός Σύνθεσης.

Το πρόγραμμα θα κλείσει με την συναυλία όπερας σε συνεργασία με τον οργανισμό Μεγάρου Μουσικής Θεσσαλονίκης.

Το πρόγραμμα των εκδηλώσεων περιλαμβάνει: Συναυλία σπουδαστών, Δευτέρα 3 Ιουλίου 2023, 20.30 (ο χώρος θα ανακοινωθεί προσεχώς) Συναυλία Σύγχρονης Μουσικής και 4ος Διεθνής Διαγωνισμός Σύνθεσης,  Τετάρτη 5 Ιουλίου 2023, 16:00, Bissell Library, ACT Συναυλία σπουδαστών και καθηγητών, Πέμπτη 6 Ιουλίου 2023, 21:00, Αίθουσα Συναυλιών του Πολιτιστικού Κέντρου Δήμου Πυλαίας-Χορτιάτη (Αμφιθέατρο Σταύρος Κουγιουμτζής)

Συναυλία Όπερας / The Opera Project, Παρασκευή 7 Ιουλίου 2023, 21:00, ΜΜΘ (Μ2) σε συνεργασία με τη MOYSA – Συμφωνική Ορχήστρα Νέων Μεγάρου Μουσικής Θεσσαλονίκης.

Τη διεύθυνση της διοργάνωσης έχει ο Χρίστος Γαλιλαίας και την καλλιτεχνική διεύθυνση η Νεβάρτ-Βερόν Γαλιλαία.  Για περισσότερες πληροφορίες σχετικά με το πρόγραμμα: Νεβάρτ – Βερόν Γαλιλαία 6945 392 301

Νατάσσα Μποφίλιου στο Θέατρο Γης

Με μια παράσταση που συζητήθηκε όσο λίγες τη χρονιά που πέρασε, κατορθώνοντας να γεφυρώσει κάθε απόσταση μεταξύ σκηνής και θεατών, η Νατάσσα Μποφίλιου, ο Θέμης Καραμουρατίδης και ο Γεράσιμος Ευαγγελάτος, με την αρωγή της σταθερής τους ομάδας, κατάφεραν να αφουγκραστούν ακόμη μια φορά τους κραδασμούς της εποχής κι ένωσαν τις φωνές τους με αυτές των αναρίθμητων φίλων τους, δημιουργώντας μια νέα μοναδική καλλιτεχνική πρόταση, που ξεχώρισε για την ορμή και το δυναμισμό της.

*Τετάρτη 5 Ιουλίου, Θέατρο Γης στις 21:00

Σύνολο PRANASA –  Yanna Zissiadou: In my life – an un – scripted musical journey

Την Πέμπτη 6 Ιουλίου στις 21:00, το Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης σας καλέι σε ένα πρόγραμμά όπου οι PRANASA αυτοσχεδιάζουν επί σκηνής, παρουσιάζοντας το ταξίδι της Yanna Zissiadou από την Ελλάδα στο εξωτερικό. Πρόκειται για μία διαδρομή που ξεκίνησε το 1988 -με την αναχώρησή της από την πατρίδα, για να ζήσει στην Αμερική και τη Βρετανία- και ολοκληρώνεται σήμερα με την επιστροφή της στην Ελλάδα.

Οι PRANASA είναι ένα νέο σύνολο που δημιουργήθηκε το 2019 στο Snape Maltings του Ηνωμένου Βασιλείου. Το σύνολο αντλεί το όνομά του από την σανσκριτική λέξη “Prana”, που σημαίνει «τελευταία ανάσα», και την ελληνική λέξη «ανάσα» και δεν αποσκοπεί σε τίποτα λιγότερο από το να δώσει πνοή στη μουσική.

Το σύνολο PRANASA είναι ένα ολοκαίνουργιο σύνολο που συγχωνεύει πολιτισμούς, διευρύνει τα μουσικά όρια και δημιουργεί έναν χώρο όπου νέες ιδέες μπορούν να προκύψουν από έναν τόπο φιλίας και την αστείρευτη χαρά της αναπαραγωγής μουσικής χωρίς σενάριο. Χρησιμοποιούν τις προσωπικές τους μουσικές και πολιτιστικές καταβολές για να διαμορφώσουν, να τροποποιήσουν και να μεταμορφώσουν γνωστά μουσικά κομμάτια μέσω του αυτοσχεδιασμού.

Υποστηρίζουν ότι: «Θέλουμε να δημιουργήσουμε έναν ολοκαίνουργιο ήχο βασισμένο σε κείμενα που μιλούνται στις δικές μας γλώσσες – βρετανικά, ελληνικά, ινδικά – και στη μουσική. Να εξερευνήσουμε και να χειριστούμε το χρόνο, τη φρασεολογία, τα πλήκτρα και τους τρόπους λειτουργίας, τις δικές μας οργανικές και φωνητικές τεχνικές και να πειραματιστούμε με το φως, το χώρο, το χρόνο και την ταχύτητα διάθλασης.

Να βρούμε τα κοινά μέρη μεταξύ μας αλλά και να δανειστούμε ο ένας από την κληρονομιά του άλλου, δημιουργώντας κάτι που δεν έχει ξανακούσει. Ο ήχος μας θα είναι αναγνωρίσιμος, ιδιόρρυθμος, εκπληκτικός, οικείος αλλά άγνωστος, γεμάτος ψυχή, πλούσιος, funky, περίεργος και ανά πάσα στιγμή και με όλους τους τρόπους, εντελώς PRANASA!»

ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ 

Pranasa:

Supriya Nagarajan – Φωνή

Lucy Nolan – Άρπα

Γιάννα Ζησιάδου – Πιάνο

Συμμετέχει:

Duncan Chapman – Electronics, φλικόρνο

ΠΛΑΤΕΙΑ

Τιμές εισιτηρίων:  10€, 5€  (μειωμένο)

Εισιτήρια διαθέσιμα στο tch.gr και στα εκδοτήρια στο 2310 895938-9.

Περισσότερες πληροφορίες https://www.tch.gr/default.aspx?lang=el-GR&page=3&tcheid=3026

Εκθέσεις

Έκθεση «Eyewitness / Γιάννης Μπεχράκης» MOMus-Μουσείο Φωτογραφίας Θεσσαλονίκης

ΤΕΛΕΤΗ ΣΤΗ ΜΝΗΜΗ ΤΟΥ ΓΙΑΝΝΗ ΜΠΕΧΡΑΚΗ (EUROKINISSI/POOL/ΓΙΑΝΗΣ ΛΙΑΚΟΣ)

Το MOMus-Μουσείο Φωτογραφίας Θεσσαλονίκης φιλοξενεί τη νέα έκθεση φωτογραφίας, με τίτλο «Eyewitness / Γιάννης Μπεχράκης».

«Καθήκον μου είναι να φροντίσω κανένας να μην μπορεί να πει ότι δεν γνώριζε». Σε αυτά τα λόγια περικλείεται το πάθος για τη φωτοδημοσιογραφία και συγχρόνως το ήθος του κορυφαίου φωτοδημοσιογράφου Γιάννη Μπεχράκη για το ρεπορτάζ και την είδηση. Τα ίδια λόγια αποτελούν τον βασικό άξονα αποτύπωσης γεγονότων κατά τις τρεις τελευταίες δεκαετίες σε χώρες όπως η Τσετσενία, το Αφγανιστάν, το Κόσοβο, η Σομαλία, το Ιράκ, η Σιέρα Λεόνε, η Λιβύη, η Ελλάδα, η Βοσνία και το Ιράν, όπου ο ίδιος βρέθηκε ως αυτόπτης μάρτυρας, και παρουσιάζονται στην ομότιτλη έκθεση «Eyewitness / Γιάννης Μπεχράκης» στο MOMus-Μουσείο Φωτογραφίας Θεσσαλονίκης (Αποθήκη Α’, Προβλήτα Α’, λιμάνι Θεσσαλονίκης), από τις 15 Ιουνίου έως τις 08 Οκτωβρίου 2023.

Ως ανταποκριτής πολέμου του πρακτορείου Reuters, ο Γιάννης Μπεχράκης βρέθηκε στις πιο ταραχώδεις στιγμές της σύγχρονης, παγκόσμιας ιστορίας, τιμήθηκε με τις υψηλότερες σε παγκόσμιο επίπεδο διακρίσεις για το έργο του και ενέπνευσε μια νεότερη γενιά Ελλήνων φωτοδημοσιογράφων. Η έκθεση στο MOMus-Μουσείο Φωτογραφίας Θεσσαλονίκης φιλοξενεί τις φωτογραφίες που πρωτοπαρουσιάστηκαν στην έκθεση για τον Γιάννη Μπεχράκη στο Κέντρο Πολιτισμού του Ιδρύματος Σταύρος Νιάρχος στο πλαίσιο του Athens Photo World 2019, πλαισιωμένες από προβολές, πρώιμο υλικό, περιοδικά και τεχνικό εξοπλισμό από το αρχείο του ίδιου, με την ευγενική άδεια της οικογένειάς του.

Ο χάρτης με όλα τα σημεία που βρέθηκε και κάλυψε εμπόλεμες συρράξεις και κρίσεις ο Γιάννης Μπεχράκης, μαζί με τα τεχνικά μέσα που αποτυπώνουν το πέρασμα της φωτογραφίας από την αναλογική στην ψηφιακή εποχή, video με συνεντεύξεις και παρουσιάσεις του ίδιου, κείμενα που αναπλαισιώνουν τις φωτογραφικές του λήψεις, όλα αυτά επιδιώκουν να συνθέσουν και να εκφράσουν αυτό που χαρακτήριζε την εργασία του διαχρονικά: τη λιτότητα της σύνθεσης, την εκφραστική αμεσότητα, την επιλογή της στιγμής, τον σεβασμό στην ακεραιότητα του γεγονότος.

*Διάρκεια έκθεσης από 15 Ιουνίου έως 8 Οκτωβρίου | MOMus-Μουσείο Φωτογραφίας Θεσσαλονίκης (Αποθήκη Α’, Προβλήτα Α’, λιμάνι Θεσσαλονίκης)

«Εικόνες του άλλου μας εαυτού»-Η ζωή στην πόλη μέσα από τα μάτια των ανθρώπων του περιοδικού δρόμου «σχεδία»

«…η φωτογραφική μηχανή έγινε για μένα γέφυρα με την πόλη, με τη ζωή, με το χρόνο. Με πήγε στην παιδικότητά μου…», Ματίνα

Τον Οκτώβριο του 2013, δέκα διανομείς του περιοδικού δρόμου «σχεδία» πήραν στα χέρια τους από μια φωτογραφική μηχανή και με την καθοδήγηση του γνωστού φωτογράφου Νίκου Πηλού, ο οποίος τους βοήθησε να δουν πέρα από τον φωτογραφικό φακό, περιπλανήθηκαν στην πόλη της Αθήνας αποτυπώνοντας τη ζωή σε αυτή. Κατέγραψαν αυτά που τους γοητεύουν, τους θλίβουν, τους κάνουν να χαμογελούν, να θυμώνουν, να ελπίζουν, αυτά που τους κινούν το ενδιαφέρον, παρουσιάζοντάς μας την πόλη μέσα από τη δική τους, μοναδική οπτική.

Δέκα χρόνια μετά, με αφορμή την επέτειο της συμπλήρωσης 10 χρόνων από την κυκλοφορία του πρώτου τεύχους της «σχεδίας», παρουσιάζονται από την Τρίτη 20 Ιουνίου και για πρώτη φορά στη Θεσσαλονίκη, στο Τελλόγλειο Ίδρυμα Τεχνών Α.Π.Θ., κάποιες από αυτές τις φωτογραφίες. 

Το υλικό που δημιουργήθηκε συνθέτει μια μοναδική κοινωνική καταγραφή: για την Ελλάδα της κρίσης, για εκείνους που δοκιμάζονται σκληρά, για τον άνθρωπο που δεν το βάζει κάτω, αλλά εξακολουθεί να ελπίζει, να ονειρεύεται, να αγωνίζεται. Από αυτό το υλικό, ο Νίκος Πηλός επέλεξε και συνδύασε τα έργα από οκτώ ανθρώπους της «σχεδίας» που συμμετείχαν στο πρόγραμμα, τα οποία παρουσιάστηκαν σε έκθεση την άνοιξη του 2015, στη Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών του Ιδρύματος Ωνάση.

Στα δέκα χρόνια που πέρασαν από τότε που τραβήχτηκαν οι φωτογραφίες και η ζωή όλων έχει αλλάξει πολύ και απρόβλεπτα. Αυτό που δεν έχει αλλάξει, όμως, είναι η δύσκολη πραγματικότητα που καλούνται να αντιμετωπίσουν οι άνθρωποι που βιώνουν οικονομικές και κοινωνικές αντιξοότητες. Η έκθεση αυτή παραμένει επίκαιρη, όσο και αποτύπωμα της εποχής που πρωτοπαρουσιάστηκε και η οποία στιγμάτισε τη σύγχρονη ιστορία της χώρας.

Φωτογράφοι: Λευτέρης Ελευθεράκης, Μπέσσυ Ζαχάρη, Γιάννης Κώτσος, Χρήστος Μπακογιάννης, Αλέξανδρος Νάνος, Ματίνα Πασχάλη, Ιουλία Συμεωνίδου, Γιάννης Φωκάς.

*Διάρκεια έκθεσης: Τρίτη 20 Ιουνίου – Τετάρτη 12 Ιουλίου |Ώρες λειτουργίας εκθεσιακού: Τρίτη, Πέμπτη, Παρασκευή 9:00-14:00, Τετάρτη 9:00-14:00 & 17:00-21:00, Σάββατο & Κυριακή 10:00-18:00 | Τελλόγλειο Ίδρυμα Τεχνών Α.Π.Θ.

“No woman΄s land” Έκθεση ιστορικής φωτογραφίας/ Αγιορειτική Εστία -Princeton Univercity

Η Αγιορειτική Εστία σε συνεργασία με το τμήμα Τέχνης και Αρχαιολογίας του Πανεπιστημίου Princeton, παρουσιάζουν από κοινού και για πρώτη φορά στην Ελλάδα την έκθεση με ιστορικές φωτογραφίες από την αποστολή τριών περιηγητών – καλλιτεχνών από το Princeton στο Άγιον Όρος και τα Μετέωρα του 1929.

Λίγα λόγια για το φωτογραφικό αρχείο και την έκθεση:

Στα τέλη του 2017 και κατά τη διάρκεια της μετακόμισης των παλαιών βιβλιοθηκών του τμήματος Τέχνης και Αρχαιολογίας του Πανεπιστημίου Princeton, το προσωπικό ανακάλυψε ένα κρυμμένο βαρέλι, το περιεχόμενο του οποίου έκρυβε ένα άγνωστο και ξεχασμένο ταξίδι. Η έρευνα που ακολούθησε από στελέχη του τμήματος προσδιόρισε ότι τα εννέα κάνιστρα φιλμ που είχαν τοποθετηθεί εντός του βαρελιού, περιείχαν την καταγραφή ενός ταξιδιού στο Άγιον Όρος και τα Μετέωρα από ομάδα περιηγητών – ταξιδιωτών, ενώ η συνέχεια της έρευνας συνέδεσε το υλικό των φιλμ με 254 φωτογραφικές εκτυπώσεις και 81 γυάλινες πλάκες (οι 16 επιχρωματισμένες) που υπήρχαν ήδη αταύτιστες στη συλλογή Οπτικών Μέσων του Πανεπιστημίου του Princeton. Το ταξίδι στην Ελλάδα πραγματοποιήθηκε το φθινόπωρο του 1929 και η ομάδα αποτελούνταν από τον Ρώσο εμιγκρέ, ζωγράφο, εξερευνητή -με ιδιαίτερα επικοινωνιακά χαρίσματα- Vladimir “Vovo” Perfilieff, τον φωτογράφο, ταλαντούχο κινηματογραφιστή και μετέπειτα βραβευμένο με Όσκαρ, Floyd Crosby, και τον αρχιτέκτονα και απόφοιτο του Πανεπιστημίου του Princeton, Gordon McCormick. Τους τρεις περιηγητές συνόδευε o νεαρός Αναστάσιος Χατζημήτσος, διερμηνέας από την Θεσσαλονίκη.

Κύριος προορισμός της αποστολής τους ήταν το Άγιον Όρος, ενώ σκοπός του ταξιδιού τους ήταν η φωτογράφιση και κινηματογράφηση κάλυψη ενός τόπου μοναδικού, μυστηριώδους και αναλλοίωτου στον χρόνο. Τα μέλη της αποστολής εντυπωσιάζονται από το υπέροχο φυσικό τοπίο, από την αρχιτεκτονική των μονών, από τον καθημερινό βίο των μοναχών, από την συνάντησή τους με τον σπηλαιώτη αναχωρητή μοναχό Ηλία και τις ιδιαίτερες συνθήκες διαβίωσής του, καθώς επίσης και από την καθολική απουσία των γυναικών στην Αθωνική Χερσόνησο, γεγονός που τους οδηγεί να δώσουν στο πρόγραμμά τους τον τίτλο: No Woman’s Land.

Οι φωτογραφίες της συλλογής φέρνουν στο φως ένα σπάνιο υλικό και οι πληροφορίες που λαμβάνουμε σε επίπεδο ιστορικό, κοινωνικό, λαογραφικό, αλλά και αρχιτεκτονικής καταγραφής, είναι εξαιρετικά σημαντικές, καθώς διευρύνουν τις πρωτότυπες πηγές και προσθέτουν πολύτιμα στοιχεία στην ιστορική έρευνα δύο κορυφαίων μοναστικών κέντρων του ορθόδοξου κόσμου, του Αγίου Όρους και των Μετεώρων.

*Διάρκεια έκθεσης έως 16 Σεπτεμβρίου 2023 | Εκθεσιακός χώρος: Αγιορειτική Εστία, Εγνατία 109, Θεσσαλονίκη | Ωράριο λειτουργίας: Δευτέρα και Τετάρτη: 09:00 – 16:00 & Τρίτη, Πέμπτη και Παρασκευή: 09:00 – 20:00 & Σάββατο: 09:00 – 14:00 | Ξεναγήσεις ομάδων κατόπιν συνεννόησης: τηλέφωνο 2310263308

«Ξεριζωμοί, 1922-2022. Μαρτυρίες μέσα από την Τέχνη»

Μέχρι την Κυριακή 9 Ιουλίου θα έχει την ευκαιρία το κοινό να επισκεφτεί την έκθεση «Ξεριζωμοί, 1922-2022. Μαρτυρίες μέσα από την Τέχνη», την οποία έχουν θαυμάσει περισσότερα από 6.200 άτομα, μαθητές πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, δια ζώσης ή διαδικτυακά, συμμετέχοντας στις ξεναγήσεις κοινού και στα εκπαιδευτικά προγράμματα.

Η έκθεση, αποτελείται από εικαστικά κυρίως τεκμήρια και χωρίζεται σε δυο ενότητες. Στην πρώτη ενότητα η έκθεση σχετίζεται με την περίοδο της μικρασιατικής καταστροφής, ενώ η δεύτερη μεταφέρει το θέμα του Ξεριζωμού έξω από τα στενά τοπικά όρια της Μ. Ασίας και Ελλάδας σε πιο κοντινούς χρόνους, στο σήμερα.

Στο πρώτο μέρος αξιοποιείται κυρίως υλικό από τις συλλογές του Ιδρύματος, ένα σύνολο σχεδίων του Σπύρου Παπαλουκά (που απέκτησε πρόσφατα το Τελλόγλειο), σχετικό με τη διαδρομή του από την καταστροφή στη Μ. Ασία, στο Άγιο Όρος έως το 1926, χρονιά που ιδρύεται η Διεθνής Έκθεση Θεσσαλονίκης (Δ.Ε.Θ.), το Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο και αλλάζει η μορφή της πόλης. Επίσης, έργα άλλων καλλιτεχνών τις συλλογές του (Βαλσαμάκη, Μηνά Αβραμίδη, Χαλεπά-Κατσάτου κ.ά.), δάνεια από μουσεία και συλλογές (έργα του Περικλή Βυζάντιου από τη μικρασιατική εκστρατεία), καθώς και φωτογραφικό υλικό του Αρχείου Στρατή Δούκα στο Α.Π.Θ., παρουσιάζονται στον χώρο. Οι ηχογραφημένες μαρτυρίες επιζώντων της καταστροφής της Σμύρνης από το Ιστορικό Αρχείο Προσφυγικού Ελληνισμού, Δήμου Καλαμαριάς (Ι.Α.Π.Ε.) αποτυπώνουν τα γεγονότα εκείνων των ημερών με συγκλονιστική αμεσότητα.

Στο δεύτερο μέρος της έκθεσης ο Ξεριζωμός ξεπερνά τα χρονικά και γεωγραφικά όρια της Μ. Ασίας και μας μεταφέρει σε τραγικά όμοιες καταστάσεις του πιο πρόσφατου παρελθόντος και του σήμερα, είτε στον Ελλαδικό χώρο είτε σε άλλες περιοχές του πλανήτη, με την τραγωδία του απάνθρωπου παραλογισμού να συνεχίζεται σε ένα ζοφερό μέλλον. Ο Δημήτρης Μεσσίνης καταγράφει με τον φακό του τις δραματικές συνέπειες πολεμικών συγκρούσεων και βίαιων εκτοπισμών σε Κόσοβο, Αφγανιστάν, Σεράγεβο, Ειδομένη, Λέσβο και Κω. Ο Χρήστος Αλαβέρας εμπνέεται από το έργο του Μεσσίνη και μεταγράφει εικόνες βίας και ξεριζωμών στο «Βαδίζοντας Ανάμεσα», μια μνημειακών διαστάσεων εικαστική σύνθεση με κάρβουνο. Στα πρόσφατα προσφυγικά ρεύματα του 2015 και του 2016 στρέφει το ενδιαφέρον του ο Γιώργος Κατσάγγελος με τις «Μαρτυρίες» του, προσκαλώντας ανθρώπους που τελικά εγκαταστάθηκαν στη Θεσσαλονίκη να ανακαλέσουν τις μνήμες των πρωτόγνωρων καταστάσεων που βίωσαν εγκλωβισμένοι στην Ειδομένη. Τέλος, η μικρού μήκους ταινία του Γιώργου Ζώη, “Third Kind”, παρουσιάζει το δυστοπικό, μετα-αποκαλυπτικό μέλλον μιας ανθρωπότητας ολότελα εκτοπισμένης από το γήινο περιβάλλον μετά από έναν πρωτόγνωρα μαζικό, πλανητικό «ξεριζωμό».

Συνεργαζόμενοι φορείς: Εθνικό Ιστορικό Μουσείο, Ίδρυμα Εικαστικών Τεχνών και Μουσικής Βασίλη και Μαρίνας Θεοχαράκη, Συλλογή Έργων Τέχνης Alpha Bank, Δημοτική Πινακοθήκη Θεσσαλονίκης, Εθνική Πινακοθήκη-Μουσείο Αλεξάνδρου Σούτσου, Αρχείο Νεοελληνικής Λογοτεχνίας, Τμήμα Φιλολογίας, Α.Π.Θ., Ιστορικό Αρχείο Προσφυγικού Ελληνισμού, Δήμου Καλαμαριάς, Τμήμα Θεάτρου, Σχολής Καλών Τεχνών Α.Π.Θ., Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος, Κεντρική Βιβλιοθήκη Α.Π.Θ., Δημόσια Κεντρική Βιβλιοθήκη Μυτιλήνης, Εθνικό Ίδρυμα Ερευνών και Μελετών «Ελευθέριος K. Βενιζέλος», Συλλογή Μιχάλη και Δήμητρας Βαρκαράκη, Μουσείο Μπενάκη, Άννα-Μαρία Τσακάλη, Γιώργος Κατσάγγελος, Δημήτρης Μεσσίνης, Χρήστος Αλαβέρας, Γιώργος Ζώης, Ιδιώτες συλλέκτες.

Η έκθεση τελεί υπό την αιγίδα της Προέδρου της Δημοκρατίας Κατερίνας Σακελλαροπούλου.

*Διάρκεια έκθεσης μέχρι 9 Ιουλίου | Ωράριο εκθεσιακού: ΤΡ, ΠΕ, ΠΑ 9:00-14:00, ΤΕ 9:00-14:00 & 17:00-21:00, ΣΚ 10:00-18:00, ΔΕ κλειστά | Τελλόγλειο Ίδρυμα

«ΦΟΙΝΙΞ – ΑΓΩΝ»

Σημαντικό στοιχείο αποτελεί η επανάχρηση και η ανακύκλωση υλικών που συντείνουν στην κυκλική οικονομία, καθώς επίσης και οι συνεχείς αγώνες που διασφαλίζουν την ελευθερία και την ευημερία. Πρόκειται για έναν εικαστικό διάλογο νεότερων τέχνεργων του Νομισματικού Μουσείου με σύγχρονες καλλιτεχνικές δημιουργίες, o oποίος διαρθρώνεται σε δύο ενότητες:

α΄ «ΦΟΙΝΙΞ»: Νομίσματα, Μετάλλια,  δύο μοναδικές, παγκοσμίως, Μήτρες και Σφραγίδες του Κυβερνήτη Ιωάννη Καποδίστρια με τον αναγεννώμενο φοίνικα θα συνομιλούν με τις δημιουργίες «Αναγέννηση» της γλύπτριας Αφροδίτης Λύτη από μεταλλικά στοιχεία και γυάλινες ψηφίδεςκαι «Φοίνιξ» του εικαστικού Γιώργου Μπαρδάκα από ανακυκλωμένα υλικά, αποδεικνύοντας πώς από τα «σκουπίδια» μπορεί να αναγεννηθεί ένα γλυπτό. Σημαντικό στοιχείο η επανάχρηση και η ανακύκλωση που συντείνει στην κυκλική οικονομία.

β΄ «ΑΓΩΝ»: Μετάλλια, Αριστεία και μοναδικές, παγκοσμίως, Μήτρες του βασιλιά Όθωνα Α΄ με αγωνιστές και αγωνίστριες του 1821 θα συνομιλούν με ζωγραφικά έργα του εικαστικού Νίκου Τσιαπάρα εμπνευσμένα από αυτά, αναδεικνύοντας με τον καλύτερο τρόπο τον αειφόρο αγώνα για ανεξαρτησία και ελευθερία ατόμων και λαών.

Διοργάνωση: Μουσείο Βυζαντινού Πολιτισμού, Νομισματικό Μουσείο, υπό την αιγίδα του Ελληνικού Τμήματος του Διεθνούς Συμβουλίου Μουσείων (ICOM).

*Διάρκεια έκθεσης: 8/6 – 13/9 | Πτέρυγα περιοδικών εκθέσεων «Κυριάκος Κρόκος» | Είσοδος ελεύθερη

Έκθεση «50+1 ιστορίες από τη συλλογή Κωστάκη» MOMus-Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης-Συλλογή Κωστάκη

Τί θα μπορούσε να συνδέει τη Ρόζα Λούξεμπουργκ, τον Τζάκσον Πόλοκ, τον Βασίλι Καντίνσκι, τον Λεβ Τρότσκι, τον Όσκαρ Γουάιλντ και την Γιόκο Όνο με εικαστικούς στη Ρωσία των αρχών του 20ου αιώνα, όπως ο Καζιμίρ Μαλέβιτς, η Λιουμπόβ Ποπόβα, ο Σολομών Νικρίτιν και ο Βλαντιμίρ Τάτλιν; Πώς μια έκθεση τέχνης που πραγματοποιήθηκε πριν από 100 χρόνια προκάλεσε έντονη αψιμαχία μεταξύ των καλλιτεχνών που συμμετείχαν σε αυτή, και πώς μια σπάνια έκδοση τυπώθηκε σε ταπετσαρία τοίχου; Πώς κατέληξε ένα έργο τέχνης να περνάει… από ακτινογραφία σε ένα δημόσιο νοσοκομείο; Οι απαντήσεις σε αυτά και σε ακόμη περισσότερα ερωτήματα βρίσκονται στις 50 συν 1 ιστορίες που αναπτύσσονται στην ομότιτλη έκθεση, από τις 08 Ιουνίου έως και τις 12 Νοεμβρίου 2023 στο MOMus-Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης, στη Μονή Λαζαριστών, στη Θεσσαλονίκη (εγκαίνια: Πέμπτη 08 Ιουνίου 2023, 19:00).

Περισσότερα από 100 έργα και αρχειακό υλικό από τη συλλογή Κωστάκη του Μουσείου αποτελούν τη βάση για τις αφηγήσεις και τις διαδρομές που προτείνονται στους επισκέπτες και λειτουργούν παράλληλα και συμπληρωματικά με τις ιστορίες που τα συνοδεύουν. Στην έκθεση εκπροσωπούνται όλοι σχεδόν οι καλλιτέχνες της διάσημης συλλογής, καθώς και όλες οι τάσεις και ομάδες της Ρωσικής Πρωτοπορίας των αρχών του 20ου αι. σε μια ισότιμη και συμπληρωματική συνύπαρξη έργων και κειμένων, μέσα από μια περισσότερο ανεκδοτολογική αφήγηση, μαζί με τις αυτούσιες εξιστορήσεις του συλλέκτη Γιώργου Κωστάκη που λειτουργούν συνδετικά.

Στους δύο ορόφους της Μονής Λαζαριστών ξετυλίγεται μια ολόκληρη εποχή: οι καλλιτεχνικές αναζητήσεις, τα ταξίδια, οι προσωπικές ιστορίες με τις εκρηκτικές αντιπαραθέσεις και τις βαθιές φιλίες, η ανεξάντλητη δημιουργικότητα και οι ευρηματικοί πειραματισμοί, ο κοινωνικός, καλλιτεχνικός, φιλοσοφικός, επιστημονικός και λογοτεχνικός αναβρασμός. Παράλληλα, ιστορίες αφηγούνται την ίδρυση εικαστικών σχολών, μελέτες για την εκ βάθρων ανακαίνιση κτιρίων και την κατασκευή μνημείων που δεν έγιναν ποτέ· περιγράφουν στολές εργασίας που θα άλλαζαν τις ζωές αυτών που τις φορούσαν· διηγούνται επεισόδια σκληρής λογοκρισίας συχνά με τραγικό τέλος για τους δημιουργούς, ακολουθούν εσωτερικές αναζητήσεις και ταξίδια του μυαλού με δύσκολο τέλος, και πολλά άλλα.

Όλα τα παραπάνω δεν αποτελούν μεμονωμένες ιστορίες αυτής της εποχής που έμεινε στην ιστορία της τέχνης ως Ρωσική Πρωτοπορία, μιας εποχής που δεν υπήρξε ποτέ εξάλλου μονοδιάστατο ή ενιαίο κίνημα και που διέσωσε -κυριολεκτικά και καθόλου μεταφορικά- από τη λήθη ο Γιώργος Κωστάκης. Αντίθετα, η έκθεση αποκαλύπτει άγνωστες στο ευρύ κοινό πτυχές αυτής της περιόδου, επιδιώκοντας να αποτελέσει σταθμό στη διαχείριση, μελέτη, προσέγγιση και προβολή της συλλογής Κωστάκη του MOMus-Μουσείου Μοντέρνας Τέχνης.

Η έκθεση θα διαρκέσει από τις 08 Ιουνίου έως και τις 12 Νοεμβρίου 2023 και συστήνει εκ νέου στο κοινό τη Συλλογή Κωστάκη μέσα από ενδιαφέρουσες ιστορίες.

*Διάρκεια έκθεσης από τις 08 Ιουνίου έως και τις 12 Νοεμβρίου 2023 | MOMus-Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης-Συλλογή Κωστάκη, Κολοκοτρώνη 21, Μονή Λαζαριστών, 56430 | Μέρες & ώρες λειτουργίας: Τρίτη, Τετάρτη, Παρασκευή, Σάββατο, Κυριακή: 10:00 – 18:00, Πέμπτη:12:00-20:00, Δευτέρα κλειστά

Εικόνες του άλλου μας εαυτού

*Διάρκεια έκθεσης 12 Ιουνίου – 12 Ιουλίου | Τελλόγλειο Ίδρυμα Τεχνών ΑΠΘ Αγ. Δημητρίου 159Α, Θεσσαλονίκη | Είσοδος ελεύθερη

ΧΡΟΝΟΣ ΜΕΛΛΟΝΤΑΣ MOMusContemporary

Θέματα όπως η τεχνολογία, η επιστήμη, η μνήμη και ο χρόνος, μέσα από την οπτική Ελλήνων και ξένων καλλιτεχνών και οργανωμένα σε ενότητες όπως η ροή του χρόνου, το καινούργιο, το άγνωστο, το φαντασιακό, το ονειρικό και τα νέα υλικά παρουσιάζονται στην έκθεση με τίτλο «Χρόνος Μέλλοντας. Έργα από τις συλλογές του MOMus-Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης» που παρουσιάζεται από τις 22 Ιουνίου έως τις 08 Οκτωβρίου 2023, στο MOMus-Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης στη Θεσσαλονίκη, Το Μέλλον συνεχίζει και λειτουργεί ως βασική θεματική και στη συγκεκριμένη έκθεση, παράλληλα με το Inspire Project 2023 στον ίδιο χώρο, και δίνει την αφορμή για μια εκ νέου διερεύνηση έργων των μόνιμων συλλογών του Μουσείου.

H έκθεση προσεγγίζει και αναδεικνύει τη συνεχή αναζήτηση της καλλιτεχνικής κοινότητας για έμπνευση στραμμένη στην ανθρώπινη επινόηση της έννοιας του Μέλλοντος. Τα έργα τέχνης των συλλογών του Μουσείου αποκαλύπτονται σε χρόνο μέλλοντα και συνεχίζουν να αναδύονται με την πάροδο του χρόνου, είτε μέσω της τεχνολογίας, είτε μέσω εκθέσεων, δημοσιεύσεων και έρευνας. Αυτές οι παρεμβάσεις εξερευνούν τις πολυεπίπεδες αφηγήσεις και τις κρυφές πτυχές της κοινωνικο-υλικής ιστορίας μας. Χρησιμοποιώντας την οπτική γλώσσα του παρόντος και κάνοντας εικασίες σχετικά με τις δυνατότητες για το μέλλον, οι μνήμες του παρελθόντος ανακαλούνται, εκτίθενται και ερμηνεύονται εκ νέου.

Στην έκθεση «συμμετέχουν» επίσης έργα από τις μόνιμες συλλογές του Μουσείου των Ξύδη, Απέργη και Ίολα, με ειδική σήμανση που τα ενώνει με τη θεματική του Μέλλοντος, δημιουργώντας μια ενοποιημένη περιήγηση για τον επισκέπτη.

Καλλιτέχνες Λένα Αθανασοπούλου, Περικλής Αλκίδης, Έφη Αμανατίδου, Στήβεν Αντωνάκος, Βασίλης Βασιλακάκης, Αναστάσιος Βελούδης, Franck Bragigand, Ξάνθιππος Βύσσιος, Anton Cetin, Άρις Γεωργίου, Νίκος Γιαννόπουλος, Κρις Γιανάκος, Βάσω Γκαβαισέ, Λυδία Δαμπασίνα, Ingo Duennebier, Electros (Μπάμπης Βέκρης), Όπυ Ζούνη, Davos Hanich, Jerzy Grabowski, Francisco Infante – Nonna Goriunova, Νίκος Κεσσανλής, Alain Kirili, Κώστας Κουλεντιανός, James Lane, Michael Lasuchin, Erwan Mahéo, Μίλτος Μανέτας, Θανάσης Μανούσης, Στέφανος Μιχαηλίδης, Ιωάννης Μονογυιός, Katinka Niederstrasse, Xavier Noiret – Thomé, Ζάφος Ξαγοράρης, Παντελής Ξαγοράρης, Wolfgang Oppermann, Ηλίας Παπαηλιάκης, Ναυσικά Πάστρα, Άρης Προδρομίδης, Azat Sargsyan, Δανάη Στράτου, Νάκης Ταστσιόγλου, Κωστής (Τριανταφύλλου), Γιώργος Τούγιας, Παντελής Χανδρής, Γιούλα Χατζηγεωργίου, Βιβέττα Χριστούλη, Χρύσα (Βαρδέα), Yang Yongliang

Επιμέλεια Θοδωρής Μάρκογλου, ιστορικός της τέχνης – επιμελητής MOMus-Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης Κατερίνα Σύρογλου, ιστορικός της τέχνης – επιμελήτρια MOMus-Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης

Αρχιτεκτονικός και γραφιστικός σχεδιασμός Loopo Studio

Ξεναγήσεις Ξεναγήσεις ανοιχτές για το κοινό, στις 29 Ιουνίου & 06, 13, 20, 27 Ιουλίου, στις 18:00, με το εισιτήριο εισόδου στην έκθεση Δηλώσεις συμμετοχής: τηλ. 2310 240002 (εσωτ.1)

*22 Ιουνίου – 08 Οκτωβρίου 2023 | MOMus-Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης στη Θεσσαλονίκη

Εκδηλώσεις

Μια βραδιά για την Ανέζα

Ένας χρόνος συμπληρώνεται από το θάνατο της σπουδαίας ηθοποιού Ανέζας Παπαδοπούλου.

Η parallaxi σε συνεργασία με τους φίλους της ηθοποιού στη Θεσσαλονίκη οργανώνουν μια βραδιά αφιερωμένη στη μνήμη της.

Τετάρτη 5 Ιουλίου, 8 μ.μ. Αίθουσα Αιμίλιος Ριάδης, ΔΕΘ

Ομιλητές: Αστέρης Πελτέκης, Καλλιτεχνικός Διευθυντής ΚΘΒΕ, Χρήστος Στέργιογλου, Ηθοποιός, Ιεροκλής Μιχαηλίδης, Ηθοποιός, Ιδρυτής του σχήματος Άγαμοι Θύται Παντελής Βούλγαρης, Σκηνοθέτης Συντονίζει ο δημοσιογράφος Γιώργος Τούλας

Κατά τη διάρκεια της εκδήλωσης θα προβληθεί το αυτοπορτρέτο της Ανέζας από το έργο του Μάριου Σπηλιόπουλου (εικαστικού, καθηγητή ΑΣΚΤ), Ανθρώπων Ίχνη 2-Θεσσαλονίκη, 2009 καθώς και η ταινία Μικρά Αγγλία του Παντελή Βούλγαρη

Η εκδήλωση γίνεται με τη συνεργασία του ΚΘΒΕ και της ΔΕΘ

*Τετάρτη 5 Ιουλίου στις 20:00 | Αίθουσα Αιμίλιος Ριάδης, ΔΕΘ 

Σχετικά Αρθρα
Σχετικά Αρθρα