Κινηματογράφος

20 ιστορίες για το Aliki, my Love, την εξαφανισμένη ταινία της Βουγιουκλάκη

Μετά από πολύχρονη αναμονή η ταινία θα προβληθεί για πρώτη φορά από το 1962 στην ελληνική τηλεόραση το βράδυ της Πρωτοχρονιάς

Γιάννης Γκροσδάνης
20-ιστορίες-για-το-aliki-my-love-την-εξαφανισμένη-τ-954666
Γιάννης Γκροσδάνης

Υπήρξε για πολλά χρόνια ένας θρύλος για τους φανατικούς σινεφίλ και τους ερευνητές του παλιού ελληνικού κινηματογράφου.

Εξαφανισμένη λόγω της αποτυχίας της στις αίθουσες το 1963-64 δημιούργησε έναν μύθο γύρω από το περιεχόμενο, την πρωταγωνίστρια της και κάποιες υποτιθέμενες επίμαχες σκηνές που υπάρχουν.

Γυμνές σκηνές φυσικά δεν υπάρχουν και το αφελές σενάριο, μαζί με κάποιες λανθασμένες επιλογές στο καστ και στην σκηνοθεσία, μάλλον οδήγησαν στην παταγώδη αποτυχία.

Αυτή την Πρωτοχρονιά όμως και μετά από 60 χρόνια εξαφάνισης η Aliki (ή αλλιώς η Aliki, my Love όπως λεγόταν τότε η ταινία), η εξαφανισμένη ταινία της Αλίκης Βουγιουκλάκη, με την οποία θέλησε να κάνει ένα άνοιγμα σε μια διεθνή καριέρα, θα προβληθεί για πρώτη φορά στην ελληνική τηλεόραση (στο Star Channel, στις 22.40).

Και να μερικές ενδιαφέρουσες ιστορίες που αφορούν την Aliki, my Love.  

  1. Η ταινία υπήρξε η προσπάθεια της Αλίκης Βουγιουκλάκη για ένα άνοιγμα διεθνούς καριέρας. Ωστόσο η αποτυχία της υπήρξε τέτοια που ανάγκασε τον Φιλοποίμενα Φίνο να την αποσύρει και έκτοτε να ξεχαστεί. Σεναριακά η ταινία έχει αρκετές αναφορές σε μια προηγούμενη ταινία της Αλίκης, τη Μανταλένα, με την οποία έκανε τεράστια καλλιτεχνική και εμπορική επιτυχία. 
  2. Το νησάκι στο οποίο έγιναν τα γυρίσματα είναι η Ίος. Οι νησιώτες υποδέχτηκαν το συνεργείο της ταινίας και ειδικότερα την Βουγιουκλάκη με ιδιαίτερη θερμότητα και βοήθησαν ενεργά στα γυρίσματα της ταινίας με κάθε τρόπο. 
  3. Στην ταινία εκτός από την Αλίκη Βουγιουκλάκη παίζουν επίσης οι Τζες Κόνραντ, Γουίλφριντ Χαϊντ Γουαϊτ, Πάρις Αλεξάντερ, Τζον Πάρβος, Κάθριν Καθ και αρκετοί από τους ντόπιους νησιώτες 
  4. Η υπόθεση της ταινίας αφορά έναν πλειμποϋ Αμερικάνο (Τζες Κονραντ), ο οποίος κερδίζει μια μεγάλη κληρονομιά στην άλλη άκρη του κόσμου, σε ένα νησάκι ελληνικό, την Ευτυχία. Πηγαίνοντας να πιστοποιήσει την αξία της περιούσιας προκειμένου να την ρευστοποίησει και να βγάλει χρήματα θα βρεθεί σε έναν μικρό νησιώτικο παράδεισο, φιλοξενούμενος από μια αρκετά καπάτσα νησιώτισσα και την γοητευτική κόρη της (Α. Βουγιουκλάκη) που θα τον μπλέξουν σε πολλές απρόβλεπτες ιστορίες που τελικά θα του αλλάξουν την ζωή. 
  5. Η ταινία έκανε πρεμιέρα στο Λονδίνο και στην Αθήνα με λαμπρό τρόπο. Ωστόσο μάζεψε λιγότερα από 250 χιλιάδες εισιτήρια. Για τα δεδομένα της σημερινής εποχής το νούμερο είναι κάτι παραπάνω από εξαιρετικό. Ωστόσο για τα δεδομένα εκείνης της εποχής ταινία με πρωταγωνίστρια την Βουγιουκλάκη να κόβει τόσα εισιτήρια ήταν ελαφρώς απογοητευτικό. Για την ιστορία η Υπολοχαγός Νατάσα, μια από τις κορυφαίες εμπορικές επιτυχίες στο ελληνικό box office είχε κόψει περισσότερα από 751 χιλιάδες εισιτήρια, η Κόρη μου η Σοσιαλίστρια και Το Πιο Λαμπρό Αστέρι από 650 χιλιάδες ενώ το Χτυποκάρδια στο Θρανίο 550 χιλιάδες.
  6. Η Φίνος Φιλμς ξόδεψε περισσότερα από 9 εκ. δραχμές, ποσό υψηλό για τα δεδομένα της εποχής. Με τα ίδια λεφτά εκτιμάται πως η εταιρία το 1962 θα μπορούσε να γυρίσει άλλες 10 ταινίες.
  7. Για πολλά χρόνια η εξαφάνιση της ταινίας παρεξηγήθηκε καθώς αρκετοί θεώρησαν ότι η ταινία έχει τολμηρές σκηνές με την Αλίκη Βουγιουκλάκη γυμνή ή ημίγυμνη. Κάτι τέτοιο δεν ισχύει βέβαια και είναι αφελές. Μια κόπια της ταινίας, ελαφρώς κατεστραμμένη, βρέθηκε πριν από αρκετά χρόνια στο Ισραήλ και κάποια στιγμή είχε διαρρεύσει στο διαδίκτυο.
  8. Ο Τζες Κονραντ, ο συμπρωταγωνιστής της Αλίκης στην ταινία, θεωρήθηκε εκ των υστέρων από τους κριτικούς πως δεν είχε χημεία με την Βουγιουκλάκη. 
  9. Ο Ρούντολφ Μάτε, ο σκηνοθέτης της ταινίας, υπήρξε ένας από τους σημαντικούς οπερατέρ – διευθυντές φωτογραφίας την χρυσή εποχή του Χόλυγουντ. Συνεργάστηκε με τον Καρλ Ντράγιερ και τον Φριτς Λανγκ στην Ευρώπη και αργότερα μετακόμισε το Χόλυγουντ. Υπήρξε διευθυντής φωτογραφίας σε σημαντικές ταινίες όπως η Τζίλντα, η Στέλλα από το Ντάλλας (1937), το Love Affair (1939) και σε αρκετές ταινίες του αγαπημένου κωμικού διδύμου Χοντρός – Λιγνός. Ως σκηνοθέτης την δεκαετία του ’50 γύρισε ένα από τα σημαντικότερα νουάρ του αμερικάνικου κινηματογράφου, το Κυνηγώντας τον Δολοφόνο μου. Ο Σπύρος Σκούρας, ως τότε αφεντικό της 20th Century Fox, του εμπιστεύτηκε το 1962 την σκηνοθεσία του Λέοντα της Σπάρτης, κινηματογραφική αναπαράσταση της μάχης των Θερμοπυλών, που γυρίστηκε στην Ελλάδα και στην οποία έπαιξαν από ελληνικής πλευράς (μεταξύ άλλων) η Άννα Συνοδινού και ο Μιχάλης Νικολινάκος.
  10. Η συνεργασία του Μάτε με την Φίνος Φιλμ δεν ήταν αρμονική κυρίως λόγω των υπερβολικών απαιτήσεων του και της σπατάλης υλικών (όπως φιλμ) που είχε σε αρκετά γυρίσματα της ταινίας βγάζοντας το budget εκτός προϋπολογισμού.
  11. Ο διευθυντής παραγωγής της ταινίας, Μάρκος Ζέρβας αναφέρει σε βιβλίο, που κυκλοφόρησε πολλά χρόνια αργότερα, σπαρταριστές ιστορίες από τα γυρίσματα και την δύσκολη συνεργασία που είχε τον Μάτε. 
  12. Ανάμεσα στις ιστορίες αυτές θυμάται πως ο παπάς του νησιού προσπάθησε να σαμποτάρει το γύρισμα κάποιων σκηνών στην τοπική εκκλησία, αν και νωρίτερα είχε συμφωνήσει για αυτά με απαίτηση η παραγωγή της ταινίας να δωρίσει στο νησί μια καμπάνα για την εκκλησία. Για δικούς του λόγους ο ιερέας αρνούνταν πεισματικά να τηρήσει τη συμφωνία. Τελικά τα γυρίσματα έγιναν μόνο όταν ο Ζέρβας έδιωξε από το νησί με ένα τέχνασμα τον ιερέα (του έστειλαν ένα δήθεν τηλεγράφημα ότι αδιαθέτησε η αδερφή του που έμενε στη Νάξο). 
  13. Η μουσική και τα τραγούδια της ταινίας ανήκουν στον Μάνο Χατζιδάκι, που την εποχή εκείνη η φήμη του ξεπερνούσε τα όρια της χώρας χάρη στο Όσκαρ τραγουδιού που είχε κερδίσει το 1961 για τα Παιδιά του Πειραιά
  14. Την περίοδο 1962-64 (εποχή γυρισμάτων και προβολής του Aliki, my Love) ο Μάνος Χατζιδάκις συνέθεσε μεταξύ άλλων επίσης τη μουσική και τα τραγούδια για τις ταινίες Αμέρικα Αμέρικα (του Ελία Καζάν), In the Cool of the Day (με τον Νατ Κινγκ Κόουλ να ερμηνεύει το ομότιτλο τραγούδι της ταινίας και την νεαρή τότε και γοητευτική Τζέιν Φόντα να πρωταγωνιστεί), Τοπ Καπι (του Ζυλ Ντασέν με την Μελίνα Μερκούρη). Το 1966 ο Μάνος Χατζιδάκις με αφορμή την προετοιμασία του θεατρικού μιούζικαλ Ilya Darling, που θα ανέβει στο Μπρόντγουεϊ (με την Μελίνα Μερκούρη), θα μετακομίσει στην Αμερική.  
  15. Ο Χατζιδάκις για τις ανάγκες της ταινίας έγραψε μια σειρά από υπέροχα τραγούδια, που ερμηνεύουν η Αλίκη Βουγιουκλάκη και ο Τζες Κονραντ.
  16. Δύο από τα τραγούδια της ταινίας, τα «Θαλασσοπούλια» και το «Τραγούδι της Σειρήνας» (σε στίχους Νίκου Γκάτσου), ηχογράφησε σε δίσκο 45 στροφών το 1963 και η Μαίρη Λίντα.
  17. Το βινίλιο του σάουντρακ του Χατζιδάκι, με μια υπέροχη καλοκαιρινή φωτογραφία της Αλίκης στο εξώφυλλο, δεν κυκλοφόρησε ποτέ στην Ελλάδα και για πάρα πολλά χρόνια θεωρούνταν δυσεύρετο και συλλεκτικό. Κυκλοφόρησε στην Αμερική το 1963. Σήμερα κάποιος απαιτητικός συλλέκτης πιθανολογείται ότι μπορεί να βρει στο Μοναστηράκι τον δίσκο σε τιμή γύρω στα 250-300 ευρώ.
  18. Παρά την αποτυχία της ταινίας η Αλίκη Βουγιουκλάκη έκανε μια μίνι καριέρα στο εξωτερικό με μικρότερη εμβέλεια. Αρκετές ταινίες της παίχτηκαν σε χώρες όπως η Τουρκία και το Ισραήλ με αρκετή επιτυχία. 
  19. Μετά την αποτυχία της Aliki (και αφού ολοκλήρωσαν τη συνεργασία τους και με μια ακόμη ταινία, το Δόλωμα) οι σχέσεις της Αλίκης Βουγιουκλάκη με τον Φίνο φαίνεται πως ψυχράθηκαν και για 4 χρόνια δεν γύρισε άλλη ταινία με την Φίνος Φιλμ. Το 1968 όμως ο Φίνος ζήτησε από τους συνεργάτες του να πείσουν την Βουγιουκλάκη να επιστρέψει στην εταιρία. Η πρώτη ταινία της νέας συνεργασίας τους ήταν η Αρχόντισσα και ο Αλήτης. Η αμοιβή της μεγάλης σταρ της εποχής έφτασε στις 500 χιλιάδες δραχμές (ποσό ρεκόρ για τα δεδομένα του 1968) ενώ η ταινία έκοψε περίπου 750 χιλιάδες εισιτήρια πιάνοντας την κορυφή του ελληνικού box office.
  20. Οι κληρονόμοι και διαχειριστές της Φίνος Φιλμς θέλοντας να αναδείξουν άγνωστες ταινία από το αρχείο της εταιρίας αναζήτησαν και μετά από έρευνα βρήκαν μια κόπια της ταινίας πριν από μερικά χρόνια. Ψηφιοποίησαν το υλικό και θέλησαν να την κυκλοφορήσουν σε dvd και να κάνουν μια ειδική εκδήλωση με κινηματογραφική προβολή, ωστόσο η πανδημία φρέναρε τα σχέδια τους. Τελικά μετά από πολύχρονη αναμονή η ταινία θα προβληθεί για πρώτη φορά από το 1962 στην ελληνική τηλεόραση το βράδυ της Πρωτοχρονιάς από το Star Channel.
Σχετικά Αρθρα
Σχετικά Αρθρα