Κινηματογράφος

66ο ΦΚΘ: Όλα όσα θα δούμε το τελευταίο ΣΚ!

Εδώ σου έχουμε μαζέψει όλες τις ταινίες που είναι must για το τελευταίο Σαββατοκύριακο του Φεστιβάλ, από νωρίς το πρωί μέχρι αργά το βράδυ, μην τις χάσεις! Λίγο πριν πέσει η αυλαία…

Parallaxi
66ο-φκθ-όλα-όσα-θα-δούμε-το-τελευταίο-σκ-1394526
Parallaxi

Η μεγάλη γιορτή της πόλης σβήνει τα φώτα της! Οι σινεφίλ γέμισαν απ’ άκρη σ’ άκρη όλες τις αίθουσες, στην αποθήκη Γ’, στο Λιμάνι, και στο πλακόστρωτο έξω από το ιστορικό Ολύμπιον ακούς μονάχα κινηματογραφικές κουβέντες! Εδώ σου έχουμε μαζέψει όλες τις ταινίες που είναι must για το τελευταίο Σαββατοκύριακο του Φεστιβάλ, από νωρίς το πρωί μέχρι αργά το βράδυ, μην τις χάσεις! Λίγο πριν πέσει η αυλαία…

The Mastermind

Με φόντο ένα ήσυχο προάστιο της Μασαχουσέτης το 1970, μια παραδοσιακή ταινία ληστείας μετατρέπεται σε μια εύστοχη μελέτη της φιλοδοξίας, της αποτυχίας και των ηθικών ρωγμών που κρύβει το αμερικανικό όνειρο. Ο Τζος Ο’Κόνορ ερμηνεύει συναρπαστικά τον Τζέιμς Μπλέιν Μούνεϊ, έναν άνεργο ξυλουργό από μια αξιοσέβαστη οικογένεια, το ανήσυχο πνεύμα του οποίου τον οδηγεί σε μια απερίσκεπτη απόφαση. Συγκεντρώνει μια ετερόκλητη ομάδα, για να κλέψουν τους πολύτιμους πίνακες του Άρθουρ Ντόουβ από το μουσείο μιας μικρής πόλης. Όμως το σχέδιο, που υποτίθεται ότι θα ήταν απλό και χωρίς θύματα, καταλήγει σε χάος. Με την σκηνοθετική ακρίβεια και την ενσυναίσθηση που τη χαρακτηρίζουν, η Κέλι Ράικαρντ μετατρέπει τους μηχανισμούς μιας απλής αστυνομικής ιστορίας, σε μια στοχαστική αναφορά πάνω στα ζητήματα της κοινωνικής τάξης, της αρρενωπότητας και της γοητείας του κινδύνου. Η ταινία δεν εκτυλίσσεται ως μια ιστορία θριάμβου ή τραγωδίας, αλλά ως μια ήσυχη αναμέτρηση με τις επιλογές που καθορίζουν μια ζωή.

*Φρίντα Λιάππα, Αποθήκη Δ’, στις 11:30

Bearcave

Η Αργυρώ και η Αννέτα είναι δύο κολλητές που ζουν στο ορεινό χωριό της Τύρνας. Όταν η Αννέτα αποκαλύπτει πως είναι έγκυος και σκοπεύει να φύγει με τον μπάτσο γκόμενο της, η Αργυρώ, συντετριμμένη, την προκαλεί να πάνε μια πεζοπορία στη θρυλική Αρκουδότρυπα.

*Τζον Κασσαβέτης, Αποθήκη Α’, στις 13:00

Peter Hujar’s Day
Screenshot

Στις 19 Δεκεμβρίου 1974 η συγγραφέας Λίντα Ρόζενκραντς (Ρεμπέκα Χολ) κάθεται με τον φίλο της, τον φωτογράφο Πίτερ Χούτζαρ (Μπεν Γουίσο), σε ένα ήσυχο διαμέρισμα της Νέας Υόρκης. Του ζητά να της διηγηθεί με λεπτομέρειες τα γεγονότα της προηγούμενης ημέρας. Το αποτέλεσμα είναι ένα ειλικρινές, θραυσματικό πορτρέτο ενός καλλιτέχνη, ταυτόχρονα συνηθισμένο και συναρπαστικό, δοσμένο με οξυδέρκεια, εναργή ερωτισμό και οδυνηρή ευαισθησία. Στον κόσμο που εκτείνεται πέρα από τους τοίχους του σπιτιού, ακούγεται η βοή της καλλιτεχνικά ανήσυχης Νέας Υόρκης της δεκαετίας του 1970: μια φωτογράφηση με τον Άλεν Γκίνσμπεργκ, ένα τηλεφώνημα με τη Σούζαν Σόνταγκ, φευγαλέες πινελιές και ανολοκλήρωτες χειρονομίες. Η Ρόζενκραντς σχεδίαζε αρχικά να γράψει ένα βιβλίο βασισμένο στις ηχογραφήσεις των συζητήσεών της με καλλιτέχνες, οι οποίες επανεμφανίστηκαν το 2019, δεκαετίες μετά την απώλειά τους. Ο σκηνοθέτης Άιρα Σακς μεταμορφώνει αυτά τα λόγια στο συλλογικό πορτρέτο μιας πόλης και μιας εποχής, μια κινηματογραφική ερωτική επιστολή για την αίσθηση της πραγματικής ορατότητας.

*Mακεδονικόν, στις 14:30

Endless Land

Screenshot

Σε ένα χωριό της Ηπείρου, ο Λάζαρος σκοτώνεται κατά λάθος στο κυνήγι. Η έγκυος γυναίκα του γεννά λίγο μετά και το παιδί παίρνει το όνομά του. Μεγαλώνοντας, ο νεαρός Λάζαρος παντρεύεται τη Χάιδω αλλά ξενιτεύεται. Αν και χάνει την επαφή με τον τόπο του, τα εγγόνια του συνεχίζουν τις παραδόσεις.

*Φρίντα Λιάππα, Αποθήκη Δ’, στις 14:00

Vægtløs
Screenshot

Η 15χρονη Λέα θέλει να χάσει βάρος, γι’ αυτό και θα περάσει τις καλοκαιρινές διακοπές της σε μια κατασκήνωση υγιεινής διατροφής και άσκησης για εφήβους. Αντί για τα συνομήλικά της παιδιά, θ’ αρχίσει να νιώθει ένα ερωτικό σκίρτημα για τον εκπαιδευτή τους, τον γυμνασμένο, κοινωνικό, ενήλικα Ρουν. Όταν, όμως, ο Ρουν αρχίσει ν’ ανταποδίδει το ενδιαφέρον, η Λέα θα δυσκολευτεί ν’ αξιολογήσει τις προθέσεις του. Μια ταινία που ξετυλίγεται δίπλα στη φύση, κάτω από το ζεστό φως του καλοκαιριού, αυτό που καταπραΰνει αλλά και εκθέτει. Η εφηβική ανασφάλεια, το body shaming, ο ανταγωνισμός, τα όνειρα για το μέλλον, η αγωνία για την προσωπική ταυτότητα, αλλά και η αγωνία της ζυγαριάς συνυφαίνονται σε μια γκρίζα ζώνη – εκεί όπου η αποπλάνηση ανηλίκων θρέφεται από τις απορίες της απειρίας, οι οποίες σε κάνουν να νιώθεις ότι σηκώνεις όλο το βάρος του κόσμου.

*Παύλος Ζάννας, στις 16:15

Emi
Screenshot

Ο Έμι ζει με τους θετούς γονείς του σε ένα προάστιο του Μπουένος Άιρες. Προσπαθεί να βρει μια δουλειά για να βγάλει τα έξοδά του και παράλληλα μπαίνει σε μια διαδικασία αναζήτησης των βιολογικών του γονέων. Σταδιακά, θα βρει εργασία σε κάποιο συνεργείο και θα αρχίσει να συσχετίζεται τόσο με τον ιδιοκτήτη του όσο και με την οικογένειά του. Όλα αυτά όμως δεν έχουν γίνει τυχαία… Βραδυφλεγές, ειλικρινές και άμεσο δράμα το οποίο (βασισμένο σε μια εξαιρετική πρωταγωνιστική ερμηνεία) ισορροπεί ανάμεσα στη ρεαλιστική αποτύπωση των γεγονότων και την υποκειμενική τους προσέγγιση, ψηλαφώντας με ευαισθησία έννοιες όπως αυτές της αναζήτησης της ταυτότητας, των ανθρώπινων σχέσεων και του αναφαίρετου δικαιώματος στην αγάπη, τη συμπερίληψη και την ευτυχία.

*Μακεδονικόν, στις 17:00

Pillion

Screenshot

Ο Χάρι Λάιτον διασκευάζει τη νουβέλα Box Hill του Άνταμ Μαρς-Τζόουνς και παραδίδει μια queer ιστορία ενηλικίωσης τόσο απροσδόκητη όσο και αφοπλιστικά ρομαντική. Ο Κόλιν (Χάρι Μέλινγκ), ένας ντροπαλός νεαρός στη βρετανική επαρχία, ζει μια σχεδόν ασήμαντη ζωή μέχρι τη στιγμή που γνωρίζει τον Ρέι (Αλεξάντερ Σκάρσγκαρντ), έναν μυστηριώδη μηχανόβιο που τον εισάγει σε μια σχέση υποταγής και κυριαρχίας. Το φιλμ παρακολουθεί αυτή τη σχέση χωρίς ηθικολογίες, με ψύχραιμη ματιά, τρυφερότητα και κατανόηση, με χιούμορ και αλήθεια, μετατρέποντας μια υποτιθέμενα «σοκαριστική» δυναμική σε αφορμή για μια βαθιά διερεύνηση της επιθυμίας, της μοναξιάς, της εμπιστοσύνης, της άρνησης κάθε σιγουριάς και της ανάγκης του ανήκειν. Χτίζοντας χωρίς στερεότυπα και με δημιουργική αυτοπεποίθηση μια φαινομενικά ασύμμετρη ερωτική σχέση, η ταινία ανακαλύπτει, πάνω απ’ όλα, μια ακραιφνώς ρομαντική ιστορία, καταγράφοντας παράλληλα με απόλυτη ειλικρίνεια μια πλευρά της queer εμπειρίας που σπάνια συναντάμε στη μεγάλη οθόνη.

*Ολύμπιον, στις 17:00

Last Land

Screenshot

Αφού έζησαν σε ένα προσφυγικό στρατόπεδο των Ροχίνγκια στο Μπαγκλαντές, ο τετράχρονος Σάφι και η εννιάχρονη αδελφή του, η Σόμιρα, ξεκινούν ένα επικίνδυνο ταξίδι προς τη Μαλαισία με μια ομάδα συμπατριωτών τους Ροχίνγκια, με την ελπίδα να ξαναενωθούν με τη διασκορπισμένη οικογένειά τους. Περνούν ατελείωτες μέρες σε ένα υπερπλήρες σκάφος λαθρεμπόρων, μέχρι που ένα ατύχημα στη θάλασσα τους αφήνει μόνους και χαμένους στην Ταϊλάνδη. Ωστόσο, η καλοσύνη των Ροχίνγκια που συναντούν στον δρόμο τους και το αδάμαστο πνεύμα τους, τους δίνουν ελπίδα ότι τελικά θα βρουν ένα μέρος που θα είναι σαν το σπίτι τους. Σε σκηνοθεσία του Ιάπωνα Άκιο Φουτζιμότο, η Χαμένη χώρα, με ήρεμη επιτακτικότητα και ανθρωπιστική ματιά, ακολουθεί το επικίνδυνο ταξίδι των παιδιών, αποκαλύπτοντας παράλληλα την αλληλεγγύη των Ροχίνγκια. Με άξονα το θάρρος και την αθωότητα των αδελφών, η ταινία είναι ένα συγκινητικό πορτρέτο επιβίωσης και ελπίδας.

*Παύλος Ζάννας, στις 19:00

Receptionist

Screenshot

 

Ένας ξεροκέφαλος άνεργος, που προτιμά να πεθάνει της πείνας παρά να προδώσει τις αρχές του, καταλήγει αρχηγός μιας ανέμελης συμμορίας που ζει τρυπώνοντας σε δεξιώσεις για να φάει τζάμπα.

*Τζον Κασσαβέτης, στις 19:00

Palestine 36

Screenshot

Επίσημη πρόταση της Παλαιστίνης για τα φετινά Όσκαρ, το Παλαιστίνη 36 διαδραματίζεται σχεδόν έναν αιώνα πριν, αλλά διαυγάζει το σήμερα όσο λίγες ταινίες της τρέχουσας παραγωγής. Επική στη σύλληψη και στη φόρμα, συνδυάζοντας το συγκινητικό ανθρώπινο δράμα εποχής, το σινεμά αρχείου και την εμφατική πολιτική δήλωση, η ταινία μάς μεταφέρει στην Παλαιστίνη του 1936, όταν η ετοιμόρροπη Βρετανική Αυτοκρατορία προσπαθεί με κάθε τρόπο να καταστείλει τον πόθο και τον αγώνα των Παλαιστινίων για απελευθέρωση και εθνική αυτοπραγμάτωση, ενώ Εβραίοι έποικοι καταφτάνουν στην περιοχή με σκοπό να προετοιμάσουν την ίδρυση του δικού τους κράτους. Παρακολουθώντας τις ιστορίες τριών απλών ανθρώπων που εμπλέκονται στις μυλόπετρες της καταιγιστικής Ιστορίας, εναλλάσσοντας και διαπλέκοντας τις αφηγηματικές γραμμές, αλλά και με ένα καστ που περιλαμβάνει σταρ πρώτου μεγέθους όπως ο Τζέρεμι Άιρονς και η Χιάμ Αμπάς, η σκηνοθέτρια Ανμαρί Τζάσιρ πετυχαίνει κάτι πολύ περισσότερο από το να συνθέσει το πανόραμα μιας εποχής: μέσα από ένα άρτια μελετημένο και εκτελεσμένο, πολυπρόσωπο αλλά και μύχιο δράμα, αναδεικνύει ανάγλυφα τις ρίζες μιας σύγκρουσης που διαμορφώνει το παρόν και το μέλλον του κόσμου μας.

*Φρίντα Λιάππα, στις 20:00

Ζηλωτής

Screenshot

 

Ο Ιωσήφ και η Βίκη πηγαίνουν στο εγκαταλειμένο πατρικό του για να το καθαρίσουν. Στην αυλή βρίσκουν τον Αντώνη, με τον οποίο ο Ιωσήφ αναπτύσσει μια φιλική, αλλά γεμάτη ένταση σχέση.

*Παύλος Ζάννας, στις 22:00

Ridiculus Love

Screenshot

 

Έξι κωμικοτραγικές ιστορίες εμμονής και τρέλας, με επίκεντρο το παράδοξο του έρωτα. Ένα ταξίδι δίνης, εμμονής και τρέλας με swinging, πλατωνικούς έρωτες, ηχηρούς χωρισμούς και υποκατάστατα της ανθρώπινης επαφής.

*Τζον Κασσαβέτης, στις 22:00

The Fence

Screenshot

 

Επιστρέφοντας στην Αφρική που ενέπνευσε μερικές από τις πιο εμβληματικές ταινίες της, η Κλερ Ντενί μεταφέρει στην οθόνη το θεατρικό του Μπερνάρ-Μαρί Κολτές Αγώνας νέγρου και σκύλων, βυθίζοντάς μας σε μια συνθήκη που μοιάζει με πυριτιδαποθήκη έτοιμη να εκραγεί. Σε ένα βρετανικών συμφερόντων εργοτάξιο, ο λευκός επιστάτης (Ματ Ντίλον) πρέπει να αντιμετωπίσει τον θάνατο ενός εργάτη, αλλά και τον αδελφό του νεκρού (Ισαάκ ντε Μπανκολέ) που εμφανίζεται απαιτώντας απαντήσεις. Η άφιξη της νεαρής συζύγου του, ανίκανης να αντιληφθεί τις συνθήκες και τη δυναμική ενός τόπου δηλητηριασμένου από τη βαριά σκιά της αποικιοκρατίας, ρίχνει λάδι στη φωτιά. Ανισότητες, εκμετάλλευση, φυλετική εχθρότητα και τοξική αρρενωπότητα κορυφώνουν την ένταση σε αυτό το κλειστοφοβικό δράμα, μια υπόκωφη έκρηξη εξαίρετης κινηματογραφικής κατασκευής που υπενθυμίζει γιατί το σινεμά της Ντενί υπήρξε και παραμένει καίριο και σπουδαίο.

*Ολύμπιον, στις 23:00

Little Man Eater

Screenshot

 

Απελπισμένοι και άφραγκοι στο τέλος μιας ακόμα τουριστικής σεζόν, ο Πάνος και ο Τζίμης προσλαμβάνονται από την Νίκο για μια περίεργη καταδυτική αποστολή. Ταυτόχρονα έχουν το δικό τους σχέδιο για τον εντοπισμό ενός βυθισμένου σκάφους διακινητών με πολλά χρήματα. Η παράνοια, η απληστία και η αγριάδα των θαλάσσιων συνόρων τούς αλλάζουν τα σχέδια.

*Μακεδονικόν, 23:00

Fuck my son!

Screenshot

 

Δεν είναι παράκληση, είναι διαταγή! Και θα εφαρμοστεί πάση θυσία, στην ταινία που θα μας κάνει να μην ξαναφάμε ποτέ λουκάνικο – ενδεχομένως και τίποτε άλλο… Μια ταλαίπωρη ηλικιωμένη μάνα (την οποία υποδύεται μαστόρικα ο Ρόμπερτ Λόνγκστριτ), θέλει να βρει τη γυναίκα που θα προσφέρει στο γιο της, τον Φέιμπιαν, λίγη χαρά: θα κάνει πρώτη φορά μαζί του σεξ. Τι κι αν ο Φέιμπιαν είναι ένα μεταλλαγμένο πλάσμα, καλυμμένο από πυώδεις φουσκάλες κι υπερμεγέθεις κρεατοελιές (κάτι που δεν αποτελεί το μόνο υπερμέγεθες στοιχείο πάνω του!); Ψυχή έχει κι αυτό. Την επιθυμία της μάνας θα «εξυπηρετήσει» διά της βίας μια νεαρή μητέρα, για να γλιτώσει τη ζωή της δικής της κόρης. Αισθητική σκαμπρόζικου 70s πορνό, σωματικά υγρά και αηδία που θα ζήλευε ο Τζον Γουότερς, οδηγίες θέασης πιο αστείες κι από την ίδια την ταινία, ένα αχαλίνωτο ανοσιούργημα που προκαλεί ταυτόχρονα υστερικό γέλιο, τρόμο και τάση για έμετο. Μια υπερβατική διασκευή του ομότιτλου underground κόμικ του Τζόνι Ράιαν, που βλέπεται με κλειστά μάτια.

*Φρίντα Λιάππα, στις 23:45

Κυριακή

Ein Mädchen namens Willow
Screenshot

Η Γουίλοου, μια κοκκινομάλλα έφηβη με καταγωγή από την Ιρλανδία και όνομα δέντρου (στα αγγλικά willow είναι η κλαίουσα Ιτιά!), μετακομίζει με τον πατέρα της στο σπίτι όπου μεγάλωσε ως τον θάνατο της μητέρας της και το οποίο κληρονόμησε από μια μακρινή συγγενή της, την Αλβίνα. Μαζί κληρονόμησε κι ένα όλόδικό της πυκνό δάσος, μια καινούργια ζωή σ’ ένα καινούργιο σχολείο, αλλά και κάτι απρόσμενο: βρίσκει ένα γράμμα που αποκαλύπτει πως η ίδια ανήκει στη μεγάλη οικογένεια των μαγισσών. Τώρα η Ιτιά πρέπει να ξυπνήσει τις δυνάμεις της και, με τη βοήθεια τριών άλλων μικρών μαγισσών, να σώσει το μαγικό δάσος από κάτι τραγικό – κάποιοι καιροσκόποι απειλούν να απαλλοτριώσουν την περιοχή για να χτίσουν ένα εμπορικό κέντρο! Ένα υπέροχο φιλμ για κάθε ηλικία, με χειροποίητα εφέ και animation, που αποδεικνύει σε κάθε του καρέ τι σημαίνει «μαγεία του κινηματογράφου».

*Παύλος Ζάννας, στις 12:00

The Time That Remains
Screenshot

Στο τρυφερό αλλά συνάμα οδυνηρό Ο χρόνος που απομένει του Ελία Σουλεϊμάν οι αναμνήσεις που κατέγραψε σε μορφή ημερολογίου ο πατέρας του σκηνοθέτη διαπλέκονται άρρηκτα με το συλλογικό και διαχρονικό δράμα του παλαιστινιακού λαού. Ο φιλμικός και ο ιστορικός χρόνος αναδιπλώνονται και συνενώνονται, βυθομετρούν ένα ανεπούλωτο τραύμα και μεταμορφώνουν αυτό που απομένει σε μνήμη, στιβαρή υπενθύμιση και ελπίδα.

*Maκεδονικόν, στις 12:00
Dance of living 
Screenshot

 

Η έφηβη Μαριάνα ονειρεύεται να γίνει παλαίστρια, όπως οι γονείς της. Ωστόσο, μια παρορμητική απόφαση την ώρα του αγώνα, οι εκκρεμότητες στη σχέση με τον πατέρα της, ο οποίος ακόμα προσπαθεί να διαχειριστεί τον θάνατο της γυναίκας του, καθώς επίσης ένα μονόπλευρο ερωτικό ενδιαφέρον απευθυνόμενο σε έναν φίλο του πατέρα της, θα οριοθετήσουν μια προσωπική παλαίστρα μέσα στην οποία θα κληθεί να παραμείνει όρθια. Η συνδιαλλαγή με τα όνειρα και τις ματαιώσεις που καραδοκούν δίνουν τον τόνο στο φιλμ του Χοσέ Αλαγιόν που διαδραματίζεται στις Κανάριες Νήσους, με φόντο την ισχυρή ακόμα τοπική παράδοση της πάλης που κρατά από πριν οι Ισπανοί εδραιώσουν την κυριαρχία τους στα νησιά. Στο Ο χορός των ζωντανών, η πάλη ανάγεται στο εύρημα που χαρίζει στους ήρωες μια γλώσσα σωματική, έτοιμη να υποκαταστήσει τα λόγια που συχνά στερεύουν. Μέσα από την ιστορία της Μαριάνα καλούμαστε να ζυγίσουμε όχι μόνο την αξία του ευ αγωνίζεσθαι, αλλά και τη σημασία τού να αναγνωρίζεις τον περιορισμό, την αδυναμία, ή και την ήττα, δίχως να επιτρέπεις να ορίσουν αυτά και μόνο την πορεία σου.

*Τζον Κασσαβέτης, Αποθήκη Α’, στις 13:00

 The Botanist

Screenshot

Το ξέρατε πως τα γαϊδουράγκαθα βγάζουν αγκάθια και όχι φύλλα από ανάγκη, αλλά για να αποθηκεύουν νερό καθώς φυτρώνουν στα πιο άγονα τοπία; Σε μια τέτοια άνυδρη γη, στην αυτόνομη, πολυεθνοτική Σιντζιάνγκ στα σύνορα Κίνας και Καζακστάν –μια περιοχή που μαστίζεται όχι μόνο από ξηρασία, αλλά και από την υπόγεια βία της μισαλλοδοξίας –συναντάμε τον Καζάκο Αρσίν: ένα νεαρό αγόρι που ξέρει τι σημαίνει να μεγαλώνεις σ’ έναν εύθραυστο κόσμο και που ζει σε μια απομονωμένη κοινότητα όπου πιστεύεται ότι οι ψυχές των νεκρών ενδημούν στο γρασίδι. Εσωστρεφής από τη φύση του, ο Αρσίν βρίσκει συντροφιά στον κόσμο των φυτών και θαλπωρή στις αναμνήσεις του οικογενειακού του δέντρου, που μοιάζουν βέβαια να ξεθωριάζουν. Όμως τα αγκάθια που τον κρατούν σε απόσταση από τον έξω κόσμο ανθίζουν όταν γνωρίζει τη Μεϊγιού, ένα κορίτσι κινεζικής καταγωγής, με την οποία θα αναπτύξουν τη δική τους λεπταίσθητη γλώσσα. Μαζί θα εξερευνήσουν τη χαμηλή βλάστηση της επαρχίας, θα φανταστούν τα χωράφια σαν ωκεανούς, θα μάθουν να μιλούν για βοτανικά είδη και οικογένεια για να εκφράσουν τα συναισθήματά τους, και θα ζήσουν τον αποχωρισμό. Κι ενώ στο ανθολόγιο του σκηνοθέτη μοιάζουν να φυλάσσονται πολύτιμες εικόνες του Τέρενς Μάλικ και του Αμπάς Κιαροστάμι, ο ίδιος καλλιεργεί ένα εντελώς ξεχωριστό υβρίδιο μπολιάζοντας τη μυθοπλασία με την αυτοβιογραφία, την παράδοση με τη νεωτερικότητα, την κινεζική ενδοχώρα με την υπόσχεση της θάλασσας σε μια αχανή έκταση, σε ένα απαράμιλλο μεγάλου μήκους ντεμπούτο που ξεφυτρώνει σε μια ρωγμή φαντασίας και πραγματικότητας – ακριβώς όπως συμβαίνει με τα όνειρα.

*Σταύρος Τορνές, στις 14:00

Slackers

Screenshot

 

Η Ραμόνα και η Νίκο, έχοντας τελειώσει μόλις το σχολείο και δίχως να έχουν κάποιο σχέδιο για το μέλλον, αφήνουν τους εαυτούς τους να παρασυρθούν από το καλοκαίρι στο Βερολίνο. Μετά από μια φάρσα, αναγκάζονται να το σκάσουν, περιπλανώμενες στο Βερολίνο, μια πόλη όπου η πολιτική μοιάζει να φορτίζει τα πάντα. Αναζητώντας ένα απελευθερωμένο πουλί και τον αδελφό της Ραμόνα, πασχίζουν να βρουν τη φιλία και την αυτοπεποίθησή τους και ανακαλύπτουν απροσδόκητες νέες προοπτικές. Κάνοντας μια γοητευτική αναφορά στην παράδοση του Αμερικανικού indie κινηματογράφου της δεκαετίας του 1990 (και στο Slacker του Ρίτσαρντ Λινκλέιτερ), αυτή η γενναία, ώριμη ταινία αποφοίτησης αποτυπώνει την ατμόσφαιρα της πραγματικής πόλης, αυτής που δεν έχει καμία σχέση με τα αξιοθέατα και αυτά που έχουν διεθνώς καθιερωθεί ως κουλ μέρη. Μιλώντας στο μυαλό, την ψυχή και την καρδιά της Γενιάς Άλφα τα Ρέμπελα είναι μια μοναδική εισαγωγή στη γυναικεία ταυτότητα, ιδωμένη ως μια διαρκή υποταγή στη διαδικασία του «γίγνεσθαι».

*Παύλος Ζάννας, στις 14:30

Stepne

Screenshot

Με φόντο τα εκπληκτικά χειμερινά τοπία της Ουκρανίας, τα χωριά που εξαφανίζονται και μια κοινωνία που παραμένει εμμονικά προσκολλημένη στο παρελθόν, το Stepne είναι η ιστορία του Ανατόλι, ενός άνδρα που επιστρέφει στην πατρίδα του από τη μεγάλη πόλη, για να φροντίσει τη μητέρα του που πεθαίνει. Στις  τελευταίες της μέρες, μια συνάντηση με τον αδελφό του και με τη γυναίκα που αγαπά, τον κάνουν να αναλογιστεί τη ζωή που έζησε και τις αποφάσεις που πήρε κατά τη διάρκειά της. Και τότε, λίγο πριν τον θάνατό της, η μητέρα του αποκαλύπτει ότι έχει θάψει έναν θησαυρό στην αποθήκη… Γυρισμένο με ποιητική λιτότητα και ευαισθησία, το Stepne μελετά το ζήτημα της απώλειας, την έννοια του «ανήκειν» και τη ραγδαία μεταβαλλόμενη πραγματικότητα της χώρας. Η ταινία έκανε πρεμιέρα στο Διαγωνιστικό Τμήμα του 76ου Φεστιβάλ Κινηματογράφου του Λοκάρνο, όπου η Μαρίνα Βρόντα κέρδισε το βραβείο Pardo Καλύτερης Σκηνοθεσίας και το βραβείο FIPRESCI.

*Ολύμπιον, στις 15:00

Novak

Screenshot

 

Ο Δρ. Νόβακ, πρώην νευροεπιστήμονας από την Κροατία, ζει στην καρδιά της Αθήνας απομονωμένος από τον κόσμο, στοιχειωμένος από ένα μυστηριώδες παρελθόν. Όταν μια ομάδα ιδεαλιστών νέων επιστημόνων αναβιώνει το ξεχασμένο έργο του, παρασύρεται από τη συλλογικότητά τους καθοδηγούμενος από μια τολμηρή αποστολή: να ζήσει σε έναν κόσμο προστατευμένο από τις αόρατες δυνάμεις της ηλεκτρομαγνητικής ρύπανσης.

*Τζον Κασσαβέτης, Αποθήκη Α, στις 16:00

A House with 2 dogs

Screenshot

 

Καθώς η Αργεντινή βιώνει τη βαθιά οικονομική κρίση, στις αρχές του 2000, οι γονείς του μικρού Μανουέλ δεν μπορούν πια να πληρώνουν ενοίκιο και μετακομίζουν μαζί με τα δύο αδελφάκια του, στο σπίτι της γιαγιάς Τατί. Είναι ένα σπίτι σε εγκατάλειψη, γεμάτο απομεινάρια άλλων εποχών και στοιβαγμένα αντικείμενα που θα έπρεπε να έχουν πεταχτεί χρόνια νωρίτερα, το οποίο σαπίζει εκατοστό προς εκατοστό. Εκεί ο Μανουέλ, που μοιάζει να διαφέρει από τα άλλα παιδιά, θα συνδεθεί με την εκκεντρική γιαγιά του, η οποία πλέον αγγίζει το μεταφυσικό, την ώρα που η οικογένειά του αποσυντίθεται σαν τα τρόφιμα στο ψυγείο. Μια αλληγορία για την εσωτερική αστάθεια, τη διάλυση των ανθρώπινων ισορροπιών και της κατάρρευσης αξιοπρέπειας μιας ολόκληρης χώρας, ιδωμένη από τη σκοπιά ενός αγοριού που αναζητά την ταυτότητά του. Φωτογραφία ολόθερμη σαν τον καλοκαιρινό καύσωνα, ένα ντεμπούτο με πυκνή ατμόσφαιρα που εγγράφεται έντονα και στη μνήμη και στο συναίσθημα.

*Τώνια Μαρκετάκη, Αποθήκη Δ’, στις 19:00

Real Faces
Screenshot

Ντεμπούτο της Βελγίδας σκηνοθέτριας Λένι Χάουχε, τα Αληθινά πρόσωπα αφηγούνται την ιστορία της Ζουλιά, μιας νεαρής φωτογράφου που καταφτάνει στις Βρυξέλλες φιλοδοξώντας να ζήσει τη ζωή της μεγαλούπολης. Η Ζουλιά πιάνει δουλειά σε μια διαφημιστική εταιρεία, βρίσκει ως συγκάτοικο έναν υποψήφιο διδάκτορα με ειδικότητα στις λειχήνες και πασχίζει να πείσει τον εαυτό της ότι ανήκει στον πολύβουο κόσμο της τέχνης, μέσα της όμως κάτι βαραίνει – μια μοναξιά, κάτι το ανοίκειο, το μη κατατάξιμο. Κατά την προετοιμασία ενός διαφημιστικού σποτ, ο διχασμός της θα έρθει στην επιφάνεια, αφήνοντάς τη μετέωρη και μόνη. Τα Αληθινά πρόσωπα, χαμηλότονα, βραδύκαυστα και υπαινικτικά, είναι ό,τι ακριβώς υπόσχεται ο τίτλος: μια απόπειρα να ψηλαφηθεί το αληθινό αίσθημα αληθινών ανθρώπων, με φόντο την πολυπολιτισμική, βροχερή, απρόσωπη ζωή των Βρυξελλών. Συγκινητική και συγκινημένη, γνήσια στο αίσθημά της, με κόκκο στην εικόνα και στην τραχιά μοναξιά των ηρώων (αλλά και στο ανεκπλήρωτο του έρωτα), η ταινία διασώζει μια αληθινή φέτα ζωής στη Δυτική Ευρώπη τού σήμερα.

*Σταύρος Τορνές, Αποθήκη Α’, στις 21:00

Little Trouble Girls

Screenshot

 

«Sixteen, clumsy and shy» – οι στίχοι των Smiths ταιριάζουν γάντι στη Λουτσία, την ηρωίδα των Μικρών ταραχοποιών, του εντυπωσιακού ντεμπούτου της Σλοβένας Ούρσκα Ντζούκιτς: στο άνθος της εφηβείας της, η εσωστρεφής Λουτσία γίνεται δεκτή στη χορωδία του εκκλησιαστικού λυκείου όπου φοιτά, κι εκεί θα γνωρίσει την Άνα-Μαρία, που ως προσωπικότητα βρίσκεται στους αντίποδές της. Ανάμεσα σε πρόβες, πειραματισμούς και ενοχές, η Λουτσία θα έρθει σε επαφή με τη σεξουαλικότητά της και τελικά με τον ίδιο της τον εαυτό, αφήνοντας πίσω της την παρατεταμένη παιδική ηλικία. Εξίσου υπαινικτική και αισθησιακή, χαμηλότονα γειωμένη στην πραγματικότητα και ονειρική, ρεαλιστική, αλλά και με μια ευφάνταστη, ποιητική αισθητική, η ταινία της Ντζούκιτς εντυπώνεται στη μνήμη χάρη στα λεπτά ημιτόνια των αισθημάτων της, τα όλο δίψα για ζωή πρόσωπα των νεαρών πρωταγωνιστριών, αλλά και για την τρυφερή, χειραφετητική κορύφωσή της. Οι Μικρές ταραχοποιοί, που τιμήθηκαν με το βραβείο της FIPRESCI στο Βερολίνο και με το βραβείο Διεύθυνσης Φωτογραφίας στην Tribeca, είναι ένα από τα αρτιότερα ντεμπούτα της χρονιάς.

*Τώνια Μαρκετάκη, Αποθήκη Δ’, στις 22:00

 

Σχετικά Αρθρα
Σχετικά Αρθρα