66ο ΦΚΘ: Το «Ριφιφι» του Τσαφούλια, η νέα ταινία της Ιζαμπέλ Ιπέρ και η συγκινητική παρουσία των ηθοποιών του ’60
Όσα έγιναν την περασμένη Δευτέρα στην πιο κινηματογραφική περίοδο της πόλης!
Από όλα είχε η περασμένη Δευτέρα για το μεγάλο κινηματογραφικό γεγονός των ημερών στη Θεσσαλονίκη, με παρουσιάσεις, πρόσωπα αγαπημένα, προβολές και πλήθος σινεφιλ που δίνουν το παρών στα πιο ωραία στιγμιότυπα του 66ου ΦΚΘ!
Προβολή της ταινίας Η πιο πλούσια γυναίκα του κόσμου με την Ιζαμπέλ Ιπέρ

Την ιέρεια του γαλλικού και παγκόσμιου κινηματογράφου Ιζαμπέλ Ιπέρ, τιμώμενο πρόσωπο του φετινού Φεστιβάλ, υποδέχτηκε το κοινό του 66ου Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης τη Δευτέρα 3 Νοεμβρίου, στην κατάμεστη αίθουσα του Ολύμπιον, όπου παρουσίασε την ταινία Η πιο πλούσια γυναίκα του κόσμου (2025) του Τιερί Κλιφά. Ο Καλλιτεχνικός Διευθυντής του Φεστιβάλ Ορέστης Ανδρεαδάκης καλωσόρισε στη σκηνή τη λαμπερή Γαλλίδα σταρ: «Από χθές το βράδυ φιλοξενούμε στη Θεσσαλονίκη μία από τις σημαντικότερες ηθοποιούς του παγκόσμιου κινηματογράφου. Είναι σπουδαία τιμή να την υποδεχόμαστε. Έχει ήδη παρουσιάσει την ταινία Copacabana (2010) του Μαρκ Φιτουσί, στην οποία συμπρωταγωνιστεί με την κόρη της, ενώ αύριο βράδυ θα διεξαχθεί μια ειδική τελετή, στο πλαίσιο της οποίας θα βραβευτεί από τον Δήμο Θεσσαλονίκης για τη συνολική προσφορά της στον κινηματογράφο και τον πολιτισμό. Σήμερα θα παρακολουθήσουμε την πιο πρόσφατη ταινία της, σε σκηνοθεσία του Τιερί Κλιφά. Πρόκειται για μια ιστορία βασισμένη σε ένα από τα μεγαλύτερα σκάνδαλα που συνέβησαν την τελευταία εικοσαετία στη Γαλλία. Μια ιστορία με ιδιαίτερο ενδιαφέρον, τόσο κινηματογραφικό όσο και κοινωνικό».
Από την πλευρά της, η πολυβραβευμένη ηθοποιός ευχαρίστησε τον Ορέστη Ανδρεαδάκη και το κοινό, απευθύνοντας σύντομο χαιρετισμό στα ελληνικά. Mιλώντας για την ταινία, στάθηκε στο γεγονός ότι πρόκειται για τη μεταφορά μιας πραγματικής ιστορίας στη μεγάλη οθόνη, αλλά και στην ερμηνεία της ως Μαριάν Φαρέρ: «Είναι μια ταινία πράγματι βασισμένη σε αληθινά γεγονότα, αρκετά γνωστά στην κοινωνία της Γαλλίας. Ωστόσο, παραμένει μια μυθοπλασία. Σκοπός του σκηνοθέτη ήταν να εξερευνήσει την ιστορία και να την αποτυπώσει μέσα από μια διαφορετική οπτική γωνία. Μια οπτική γωνία όχι ακριβώς ρομαντική, καθώς πρόκειται για μια ιδιαίτερα σκληρή ιστορία, αλλά διαφορετική. Ο χαρακτήρας που ενσαρκώνω είναι η Μαριάν Φαρέρ, μια γυναίκα που θυμίζει τον χαρακτήρα της πραγματικής ιστορίας. Πρόκειται για μια ιστορία με την οποία το κοινό είναι εξοικειωμένο λόγω της κατάληξής της. Εδώ όμως, μέσα από τον χαρακτήρα που υποδύομαι, η ιστορία ξετυλίγεται από την αρχή της. Από τη στιγμή που η πρωταγωνίστρια συναντά αυτόν τον φωτογράφο και γοητεύεται από την αστεία και έξυπνη προσωπικότητά του. Ο σκηνοθέτης καταφέρνει να αποτυπώσει την αλήθεια αυτής της σχέσης. Μπορεί η ιστορία να μην είναι πολύ γνωστή στην Ελλάδα, αλλά μέσα από την ταινία γίνεται ξεκάθαρο το τι ακριβώς συνέβη στη Γαλλία», ανέφερε η Ιζαμπέλ Ιπέρ.
Όπως θυμάται η γαλλίδα σταρ, τα πρώτα γυρίσματα έγιναν στην Ελλάδα και συγκεκριμένα στην Ανάβυσσο: «Είναι ένα πανέμορφο μέρος», ανέφερε χαρακτηριστικά. Στη συνέχεια, σχετικά με το εάν είναι δύσκολο να ενσαρκώνει μια ηθοποιός έναν πραγματικό χαρακτήρα, η ίδια σημείωσε: «Πρέπει να προσπαθήσεις να αφήσεις πίσω σου την πραγματικότητα και να βυθιστείς στο κομμάτι της μυθοπλασίας προκειμένου να παρασυρθείς από το πρόσωπο που υποδύεσαι. Σε τέτοια πραγματικά γεγονότα, η κοινή γνώμη δημιουργεί μια πολύ συγκεκριμένη αντίληψη γύρω από τον χαρακτήρα. Για εμάς είναι ιδιαίτερα ενδιαφέρον γιατί προσπαθούμε να προσφέρουμε μια νέα διάσταση στα γεγονότα, ώστε ο θεατής να μπορέσει να κατανοήσει και την άλλη πλευρά. Θεωρώ ότι η ταινία καταφέρνει να διατηρήσει μια ισορροπημένη απόσταση μεταξύ πραγματικότητας και μυθοπλασίας, χωρίς να γίνεται επικριτική», ολοκλήρωσε.
Αμέσως, ακολούθησε η προβολή της ταινίας.
Η νέα ταινία του Τιερί Κλιφά με τίτλο Η πιο πλούσια γυναίκα στον κόσμο που έκανε πρεμιέρα Εκτός Συναγωνισμού στο φετινό Φεστιβάλ Κινηματογράφου των Καννών, αντλεί ανοιχτά και ελεύθερα από την υπόθεση Μπετανκούρ, ένα από τα πιο γνωστά πολιτικά σκάνδαλα της Γαλλίας. Η Ιζαμπέλ Ιπέρ δίνει μια εντυπωσιακή ερμηνεία ως Μαριάν Φαρέρ, μια πλούσια κληρονόμο της οποίας τα υπερβολικά δώρα σε έναν πολύ νεότερό της καλλιτέχνη προκαλούν την οργή του κοινού. Κάτι που αρχικά φαίνεται ως μια ιδιωτική υπόθεση γρήγορα εξελίσσεται σε εθνική υπόθεση, αποκαλύπτοντας κατηγορίες για χειραγώγηση, διαφθορά και εμπλοκή πρώην πολιτικών ηγετών. Με άξονα τη μαγνητική παρουσία της Ιπέρ, που είναι άλλοτε γοητευτική και αινιγματική και άλλοτε προκλητική, η ταινία διερευνά τις σκοτεινές πτυχές του μυθικού πλούτου και τη διαβρωτική διαπλοκή του χρήματος με την τέχνη και την πολιτική. Η κομψή σκηνοθεσία του Κλιφά μετατρέπει μια πραγματική ιστορία σε μια οξυδερκή και συναρπαστική μελέτη χαρακτήρων.
Ειδική προβολή της τηλεοπτικής σειράς Ριφιφί του Σωτήρη Τσαφούλια, μια παραγωγή της COSMOTE TV, παρουσία των συντελεστών
Η ειδική προβολή της τηλεοπτικής σειράς Ριφιφί του Σωτήρη Τσαφούλια πραγματοποιήθηκε τη Δευτέρα 3 Νοεμβρίου στην κατάμεστη αίθουσα Φρίντα Λιάππα, παρουσία του Chief of Corporate Communications, Sustainability & Channel Productions Ομίλου ΟΤΕ Δημήτρη Μιχαλάκη, της επικεφαλής περιεχομένου της COSMOTE TV Φαίης Τσιτσιπή, του σκηνοθέτη Σωτήρη Τσαφούλια, των σεναριογράφων της σειράς Βασίλη Ρίσβα και Δήμητρας Σακαλή, και των ηθοποιών Ευαγγελίας Μουμούρη, Χρήστου Χατζηπαναγιώτη, Βασίλη Χαραλαμπόπουλου, Προμηθέα Αλειφερόπουλου και Αχιλλέα Ζέρβα.
Για άλλη μια χρονιά, το Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης εντάσσει τις σειρές στο επίσημο πρόγραμμά του, παρουσιάζοντας νέες παραγωγές. Μέσα από αυτή τη δυναμική ενότητα, το Φεστιβάλ αναδεικνύει τις πιο ενδιαφέρουσες φωνές και ιστορίες που διαμορφώνουν σήμερα τον κόσμο της τηλεοπτικής αφήγησης. Η προβολή της σειράς Ριφιφί εντάσσεται στο τμήμα Series Special Screenings, που περιλαμβάνει συνολικά επεισόδια από επτά σειρές.
Τον λόγο πήρε αρχικά ο Καλλιτεχνικός Διευθυντής του Φεστιβάλ, Ορέστης Ανδρεαδάκης: «Σας καλωσορίζω σε άλλη μία προβολή της COSMOTE TV, του μεγάλου μας χορηγού. Κάθε χρόνο στα Φεστιβάλ του Νοεμβρίου και του Μαρτίου έχουμε μια προβολή σειράς, ταινίας ή ντοκιμαντέρ, που είναι παραγωγή του μεγάλου χορηγού του Φεστιβάλ. Τους ευχαριστώ πολύ για άλλη μια φορά. Η σειρά που θα δούμε βασίζεται σε μία από τις πιο γνωστές ληστείες που έχουν γίνει σε όλη την Ευρώπη. Το περιβόητο “ριφιφί”, όπου ληστές έσκαψαν κάτω από την τράπεζα, αλλά δεν τους έπιασαν ποτέ».
Στη σκηνή ανέβηκε αμέσως μετά η Φαίη Τσιτσιπή, επικεφαλής περιεχομένου της COSMOTE TV: «Ευχαριστούμε πολύ για τη φιλοξενία. Όπως πάντα, παραδοσιακά μαζί, κάνουμε την πρεμιέρα μας. Βρισκόμαστε εδώ για να δείτε πρώτοι τη νέα σειρά μυθοπλασίας, παραγωγής COSMOTE TV – COSMOTE TELEKOM, το Ριφιφί σε σκηνοθεσία του Σωτήρη Τσαφούλια. Είμαστε πάρα πολύ χαρούμενοι και περήφανοι για αυτή τη σειρά. Είμαστε επίσης χαρούμενοι που μας έχουν τιμήσει με την παρουσία τους και πολλοί από τους συντελεστές της σειράς, οι οποίοι θα τη δουν για πρώτη φορά μαζί σας. Οι δύο ιστορίες που θα παρακολουθήσουμε βασίζονται σε αληθινά γεγονότα, εμπλουτισμένα με στοιχεία μυθοπλασίας από τον Βασίλη Ρίσβα και τη Δήμητρα Σακαλή, τους σεναριογράφους της σειράς. Η μία είναι η πολύ γνωστή ληστεία που έγινε τη δεκαετία του ’90 στην Αθήνα. Την άλλη δεν θα σας την αποκαλύψω, αλλά σύντομα θα τη δείτε στη μεγάλη οθόνη. Θα ήθελα να ευχαριστήσω όλους τους συντελεστές της σειράς, αλλά και τους συνεργάτες μας, την Tanweer Productions, τον Διονύση Σαμιώτη και τον Πάνο Πετρόπουλο, μεταξύ άλλων. Εύχομαι να απολαύσετε τη σειρά, η οποία θα κυκλοφορήσει στα μέσα Δεκεμβρίου με έξι επεισόδια», ολοκλήρωσε.
Τη σκυτάλη πήρε ο σκηνοθέτης Σωτήρης Τσαφούλιας: «Σας καλωσορίζω κι εγώ με τη σειρά μου. Ευχαριστώ πολύ το Φεστιβάλ για την πρόσκληση: η Θεσσαλονίκη μού φέρνει πάντα τύχη. Το Ριφιφί είναι η πέμπτη σειρά για την οποία στέκομαι μπροστά σας στις αίθουσες του Φεστιβάλ και η χαρά μου είναι μεγάλη. Θα ήθελα πρώτα από όλα να ευχαριστήσω τον άνθρωπο που έφτιαξε την COSMOTE TV, σε μια εποχή που δεν υπήρχαν παραγωγές σαν το Ριφιφί, η τηλεόραση είχε σταματήσει να επενδύει στη μυθοπλασία και ανακύκλωνε συνεχώς ευτελή, χαμηλής ποιότητας και σκανδαλοθηρικά προγράμματα. Αυτός ο άνθρωπος μας επέτρεψε να πραγματοποιήσουμε παραγωγές μυθοπλασίας υψηλού επιπέδου: το όνομά του είναι Δημήτρης Μιχαλάκης. Μας εμπιστεύτηκε και μας έδωσε τα εργαλεία για να κατασκευάσουμε μαζί έναν νέο τηλεοπτικό δρόμο. Τον ευχαριστώ πολύ για το θάρρος του, το οποίο έπεισε και άλλους ανθρώπους σε άλλα κανάλια να ακολουθήσουν το παράδειγμά του», ανέφερε.
Στο σημείο αυτό, ο Σωτήρης Τσαφούλιας πρόσθεσε: «Θα ήθελα να ευχαριστήσω όλους τους ηθοποιούς και ειδικά όσους είναι σήμερα εδώ: την Ευαγγελία Μουμούρη, τον Χρήστο Χατζηπαναγιώτη, τον Αχιλλέα Ζέρβα, τον Προμηθέα Αλειφερόπουλο και τον αγαπημένο μου Βασίλη Χαραλαμπόπουλο, ο οποίος επέστρεψε στη μικρή οθόνη ύστερα από χρόνια απουσίας και με τίμησε με το ταλέντο και τη φιλία του. Σας ενημερώνω εκ προοιμίου πως το Ριφιφί δεν θυμίζει σε τίποτα την εξαιρετικά επιτυχημένη σειρά La casa de papel. Η ουσία της ιστορίας είναι πράγματι η ληστεία, αλλά όλος ο πυρήνας της σειράς είναι η δεύτερη ιστορία, η οποία συγκλόνισε την Ελλάδα και θα αποκαλυφθεί στα τελευταία επεισόδια. Η ιστορία αυτή κάνει τη σειρά πιο συναισθηματική και ανθρωποκεντρική. Οι δολοφονίες και οι ληστείες είναι πλέον συχνό φαινόμενο στο τηλεοπτικό περιεχόμενο, οπότε αυτές οι θεματικές δεν απασχόλησαν ούτε εμένα ούτε τους σεναριογράφους: μας απασχόλησε, αντιθέτως, ποιοι πράττουν αυτά τα εγκλήματα, αλλά και για ποιους λόγους. Όλα ξεκινούν από μια ανάγκη, από έναν έρωτα, από έναν πόνο. Η μυθοπλασία ήρθε λοιπόν στο Ριφιφί για να καλύψει όσα δεν γνωρίζαμε, την ταυτότητα δηλαδή των δραστών και τις αιτίες πίσω από τις αποφάσεις τους: τα γεγονότα της ληστείας παρουσιάζονται όπως ακριβώς συνέβησαν. Τα τελευταία μου “ευχαριστώ” για απόψε απευθύνονται στο στήριγμά μου, τον διευθυντή φωτογραφίας μου, τον Κλαούντιο Μπολιβάρ, αλλά και τον Διονύση Σαμιώτη και τον Πάνο Πέτρόπουλο, τους παραγωγούς μας, οι οποίοι μετά τις 17 Κλωστές αποφάσισαν να συνεργαστούμε ξανά», ολοκλήρωσε.
Μετά την προβολή, ακολούθησε Q&A με τους συντελεστές της σειράς.
Σχετικά με τους λόγους που επιλέχθηκαν ηθοποιοί με κωμικό υπόβαθρο, ο Σωτήρης Τσαφούλιας ανέφερε: «Το ότι χρησιμοποιούμε κωμικούς ηθοποιούς για να κάνουμε μια δραματική σειρά εξηγείται από το γεγονός ότι η κωμωδία ενέχει στοιχεία τραγωδίας: οι δυο τους είναι αλληλένδετες, όπως και στη ζωή. Άλλωστε, δεν είναι σπάνιο να σε πιάνουν τα γέλια την ώρα που αφηγείσαι ένα δυσάρεστο γεγονός, και αντίστοιχα να συγκινείσαι στη διήγηση ενός ευχάριστου γεγονότος. Στο Ριφιφί, προσπαθήσαμε να κρατήσουμε τις σωστές αναλογίες συναισθημάτων ώστε να υπάρχει ισορροπία».
Αναφορικά με τους λόγους που οι «κακοί» χαρακτήρες είναι ιδιαίτερα αγαπητοί στο κοινό, ο Σωτήρης Τσαφούλιας σχολίασε: «Συνηθίζω να λέω ότι ως λαός είμαστε πάντα με την Αντιγόνη και ποτέ με τον Κρέοντα. Υποστηρίζουμε τις αξίες και όχι τις αρχές, διότι οι αρχές αλλάζουν. Οι κανόνες του σήμερα αλλάζουν συνεχώς και το τωρινό νόμιμο μπορεί να θεωρείται παράνομο αύριο. Υποστηρίζουμε τις αξίες του έρωτα, της αγάπης, της φιλίας ή της εκδίκησης και κατανοούμε τις εξωδικαστικές λύσεις, οι οποίες παρουσιάζονται και στις αρχαίες τραγωδίες όπως η Ορέστεια. Προσπαθώ να εισάγω χαρακτήρες που είναι συμπαθείς, γιατί δεν μου αρέσει ο διδακτισμός: θέλω να βγάλει το κοινό τα δικά του συμπεράσματα. Αν παρουσιάσω έναν χαρακτήρα ως αμετάκλητα κακό εξαρχής, έχω πάρει ήδη θέση. Ο ρόλος μου είναι να παρουσιάσω έναν δικό μου προβληματισμό για να τον μοιραστούμε: δεν παρουσιάζω μια θέση για να συμφωνήσετε ή να διαφωνήσετε. Προσπαθώ να διατηρώ μια αντικειμενικότητα γι’ αυτό, όταν παρουσιάζω έναν εγκληματία ως συμπαθή, παρουσιάζω και τα εγκλήματά του με πολύ ρεαλιστικό τρόπο. Δεν κρύβω την ωμότητά τους, ακριβώς για να μην πάρω θέση», ανέφερε. Αμέσως μετά, η Ευαγγελία Μουμούρη προσέθεσε κάποια σχόλια από την πλευρά του ηθοποιού: «Για να μπορέσεις να μελετήσεις έναν χαρακτήρα οφείλεις να δικαιολογήσεις τις πράξεις του. Ένας κακός χαρακτήρας δεν γεννήθηκε κακός. Στο μαιευτήριο, ένα παιδάκι έχει όλη τη χαρά του Θεού. Το γεγονός ότι φτάνει σε ένα σημείο να χαρακτηριστεί ως κακός, είναι ένας χαρακτηρισμός αόρατος στον ίδιο. Κανένας κακός δεν θεωρεί ότι είναι κακός».
Σχετικά με το ποιες δυσκολίες συνάντησαν στην ενσάρκωση του ρόλου τους, η Ευαγγελία Μουμούρη απάντησε: «Ήρθε ένα τηλεφώνημα από τον Σωτήρη πριν από ενάμιση χρόνο. Δεν πίστευα ότι ήταν εκείνος. Ήταν όλα εύκολα, με ένα υπέροχο σενάριο και μια ανοιχτή παραγωγή. Επισκέφτηκα νοερά τη δεκαετία του ’90, ξύνοντας δικές μου προσωπικές πληγές. Όλα τα υπόλοιπα ήταν πολύ απλά». Με τη σειρά του, ο Βασίλης Χαραλαμπόπουλος σχολίασε: «Παρότι εμφανίζομαι συνεχώς σε τηλεοπτικές επαναλήψεις, είχα πάρα πολλά χρόνια να παίξω στην τηλεόραση. Πέρασαν περίπου 14 χρόνια από την τελευταία μου εμφάνιση. Άρχισα να ζηλεύω κάποιες δουλειές που έβλεπα, πολλές από αυτές του Σωτήρη. Είπαμε ότι κάποια στιγμή πρέπει να δουλέψουμε μαζί. Δέχτηκα κι εγώ, όπως η Ευαγγελία, το τηλεφώνημά του και με μεγάλη χαρά τού είπα πως θα ήθελα να συνεργαστούμε. Δεν θα μπορούσα να βρω καλύτερη αφορμή για να επιστρέψω στην τηλεόραση από τον Σωτήρη, που είναι ο πυλώνας της σειράς, αλλά και τους υπόλοιπους εξαιρετικούς συντελεστές και την παραγωγή. Άλλωστε, δεν είναι και ακριβώς τηλεόραση αυτό που ήθελα να κάνω από εδώ και στο εξής. Ήθελα μια τηλεόραση με κινηματογραφικά στοιχεία. Μου άρεσε πολύ η εμπειρία που ζήσαμε, με τις συνθήκες παραγωγής και τους υπέροχους ανθρώπους που συνάντησα. Η μεγαλύτερη δυσκολία για μένα στον ρόλο που υποδύθηκα ήταν να μην παίξω απλώς τον ρόλο: ήθελα να τον βιώσω και να τον συναισθανθώ», σχολίασε.
Στο σημείο αυτό, ο Χρήστος Χατζηπαναγιώτης επισήμανε: «Χαιρόμαστε πολύ για τη σημερινή προβολή της σειράς: ήταν η πρώτη προβολή και για εμάς τους ίδιους. Από την πρώτη στιγμή που μου έκανε ο Σωτήρης την πρόταση και διάβασα το υπέροχο σενάριο, δέχτηκα αμέσως. Το επόμενο πρωί ξύπνησα μέσα σε έναν μικρό εφιάλτη, γιατί έχω μεγάλο πρόβλημα κλειστοφοβίας και τα γυρίσματα απαιτούσαν να βρισκόμαστε σε υπόγεια και λαγούμια. Στο τελευταίο πλάνο, την τελευταία μέρα, έπαθα μια μικρή κρίση πανικού. Όλα όμως πήγαν καλά τελικά». Στη συνέχεια, τον λόγο πήρε ο Αχιλλέας Ζέρβας: «Είμαι πολύ συγκινημένος. Ο ρόλος μου επί της ουσίας δεν υπήρχε. Πήγα για πλάκα σε ένα μάθημα του Σωτήρη, θεωρώντας πως δεν θα καταφέρω τίποτα. Δεν ξέρω τι έγινε σε εκείνο το μάθημα και κατάφερα να έχω ρόλο στη σειρά. Ποτέ δεν πίστευα πως υπήρχε περίπτωση να βρεθώ μπροστά σε τόσο κοινό όσο βρίσκεται εδώ σήμερα, πόσο μάλλον να συνεργαστώ με τόσο εκπληκτικούς ηθοποιούς. Το σενάριο ήταν το καλύτερο που έχω διαβάσει μέχρι τώρα. Χαίρομαι που ο Σωτήρης είναι στη ζωή μου: για ένα παιδί με τραυλισμό όπως εγώ, τα πράγματα δεν είναι εύκολα στην Ελλάδα. Όταν είδα τον ρόλο μου, πραγματικά δεν το πίστευα. Για μένα είναι πολύ μεγάλη τιμή να βρίσκομαι σε αυτή τη σειρά», τόνισε ο Αχιλλέας Ζέρβας.
Σχετικά με τις απαιτήσεις των σκηνικών, ο Σωτήρης Τσαφούλιας ανέφερε: «Οι δυσκολίες ήταν μεγάλες. Είναι πιο εύκολο να αναβιώσει κανείς την Αθήνα του 1900 ή του 1800, παρά του 1990. Όλα τα πεζοδρόμια και τα φανάρια ήταν αλλιώς. Έπρεπε να είμαστε πολύ προσεκτικοί στο πώς θα προσεγγίσουμε τα λεωφορεία και τα αυτοκίνητα, αλλά και όλη την αισθητική συνολικά. Αυτό ήταν και το μεγάλο στοίχημα της σειράς: να κρατήσει την επαφή με την εποχή στην οποία τοποθετείται. Πολλά από τα σκηνικά κατασκευάστηκαν: αξίζουν πολλά συγχαρητήρια στην εταιρεία παραγωγής». Τέλος και σχετικά με την έννοια της συμπερίληψης, ο σκηνοθέτης της σειράς ανέφερε: «Όταν ευχόμαστε αφθονία το μυαλό μας πάει στα πολλά αγαθά, ενώ η ουσία είναι να μην έχουμε φθόνο για τον διπλανό μας. Ακόμα όμως κι αν αγνοεί κανείς το νόημα μιας λέξης, αυτή δεν χάνει τη δύναμή της. Ο κόσμος δεν ανήκει σε κανέναν: το νόημα είναι να συμπεριφερόμαστε ανθρώπινα και να είμαστε αγαπημένοι», ολοκλήρωσε.
Τιμητική βράβευση Ελλήνων ηθοποιών της δεκαετίας του ’60
Σε μια ιδιαίτερα συγκινητική εκδήλωση που πραγματοποιήθηκε την Κυριακή 2 Νοεμβρίου στην αίθουσα Παύλος Ζάννας, το 66ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης, σε συνεργασία με τη Finos Film, βράβευσε 37 εμβληματικούς ηθοποιούς, που πρωταγωνίστησαν σε αξέχαστες ταινίες της δεκαετίας του ’60, για τη συνολική τους προσφορά στον κινηματογράφο και στον ελληνικό πολιτισμό. Ο πρόεδρος του ΔΣ του Φεστιβάλ, ηθοποιός Άκης Σακελλαρίου, και ο ηθοποιός Ιεροκλής Μιχαηλίδης παρουσίασαν αυτή τη βραδιά-γιορτή του ελληνικού σινεμά, παρουσία του Καλλιτεχνικού Διευθυντή του Φεστιβάλ, Ορέστη Ανδρεαδάκη, όπως και του εκπροσώπου της Finos Film, Στάθη Καμβασινού.
Ο Άκης Σακελλαρίου καλωσόρισε το κοινό σε «μια βράβευση του παλιού καλού ελληνικού σινεμά» όπως σημείωσε, μια ιδέα που ζυμώθηκε στον ίδιο και στον συμπαρουσιαστή του, Ιεροκλή Μιχαηλίδη, μέσα από την κοινή αγάπη τους για τον ελληνικό κινηματογράφο εκείνης της εποχής. «Η ιδέα γεννήθηκε στο σπίτι του Σπύρου Παπαδόπουλου, που γνωρίζει απ’ έξω κι ανακατωτά όλες τις ελληνικές ταινίες, οι οποίες υπήρξαν ανέκαθεν για εμάς ένα μάθημα υποκριτικής και στις οποίες επιστρέφουμε διαρκώς, ξαναβλέποντας αριστουργηματικές σκηνές. Ήταν λοιπόν μια ευχή, αφού δεν είχαμε την τύχη να παίξουμε μαζί με αυτούς τους ηθοποιούς, να τους φέρουμε σήμερα εδώ, σε αυτήν την οικογενειακή και συγκινητική βραδιά», ανέφερε χαρακτηριστικά ο κ. Μιχαηλίδης.
Λίγα λόγια μοιράστηκε έπειτα με το κοινό ο εκπρόσωπος της Finos Film, Στάθης Καμβασινός: «Είναι μια πολύ συγκινητική στιγμή, και είμαστε πολύ περήφανοι στη Finos Film που συμπράττουμε σε αυτή την όμορφη κίνηση του Φεστιβάλ. Δυστυχώς, πολλοί από τους σπουδαίους ηθοποιούς εκείνης της εποχής δεν είναι πια μαζί μας, όμως έχουμε ιερά τέρατα απόψε εδώ, όλες και όλοι τους συντελεστές και πυλώνες σε μια εποχή που άφησε ιστορία και μας άφησε πολλές πραγματικά καλές ταινίες, που έχουν διασωθεί μέχρι και σήμερα στη συνείδηση του κοινού, μέσα σε μια συνθήκη κινηματογραφικής πανσπερμίας», σημείωσε.
«Θέλαμε να παντρέψουμε τρεις γενιές ηθοποιών σε μια εκδήλωση» δήλωσε ο κ. Σακελλαρίου, παρουσιάζοντας τους ηθοποιούς Βασίλη Χαραλαμπόπουλο, Χριστίνα Χειλά-Φαμέλη, Κάτια Γκουλιώνη και Σπύρο Παπαδόπουλο, οι οποίοι απένειμαν τα βραβεία μαζί με τους δύο παρουσιαστές της βραδιάς. Στην αίθουσα για να παραλάβουν τιμητικό βραβείο βρέθηκαν οι πολυαγαπημένοι αστέρες Βασίλης Καΐλας, Δημήτρης Καλλιβωκάς, Γιώργος Κωνσταντίνου, Χλόη Λιάσκου, Μπέτυ Λιβανού, Σωτήρης Τζεβελέκος, Αιμιλία Υψηλάντη και Άννα Φόνσου, με το κοινό να ξεσπά σε θερμά χειροκροτήματα σε όλη τη διάρκεια της εκδήλωσης.
Μετά την αρχική παρουσίαση προβλήθηκε μία ταινία-αφιέρωμα στους Έλληνες ηθοποιούς της δεκαετίας του ’60 σε σκηνοθεσία Νίκου Πάστρα και επιμέλεια Στέλλας Χαραμή, μέσα από το οποίο ξεδιπλώθηκε η πορεία των σπουδαίων ηθοποιών, αλλά και μια ολόκληρη εποχή. Στην ταινία εμφανίζονται οι Άγγελος Αντωνόπουλος, Ελένη Ανουσάκη, Μπέτυ Αρβανίτη, Νόρα Βαλσάμη, Γιάννης Βογιατζής, Βαγγέλης Βουλγαρίδης, Μάρθα Βούρτση, Μέλπω Ζαρόκωστα, Καίτη Ιμπροχώρη, Μαρία Ιωαννίδου, Τόνια Καζιάνη, Ξένια Καλογεροπούλου, Λάκης Κομνηνός, Ηρώ Κυριακάκη, Μάρω Κοντού, Αλεξάνδρα Λαδικού, Πόπη Λάζου, Στέφανος Ληναίος, Χρήστος Νομικός, Γιώργος Πάντζας, Χρήστος Πολίτης, Κώστας Πρέκας, Ελένη Προκοπίου, Έλσα Ρίζου, Τζένη Ρουσσέα, Ζωζώ Σαπουντζάκη, Νίκος Τσούκας, Έλλη Φωτίου, όπως επίσης και η Άννα Κυριακού, που έφυγε πρόσφατα από τη ζωή.
Με την ολοκλήρωση της προβολής ακολούθησε η απονομή τον τιμητικών βραβείων, με τον Βασίλη Χαραλαμπόπουλο να κάνει την πρώτη απονομή στον Θεσσαλονικιό ηθοποιό Σωτήρη Τζεβελέκο, ο οποίος είχε συμμετάσχει στο 33ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης, ως συμπρωταγωνιστής του Νίκου Ξανθόπουλου στην ταινία Η εκδίκηση του καβαλάρη του Ερρίκου Θαλασσινού. «Είστε η αιτία που πολλοί από εμάς θελήσαμε να γίνουμε ηθοποιοί. Είστε μια οικογένεια για μας, σας θαυμάζαμε περιμένοντας την στιγμή που θα δούμε τις ταινίες σας» ανέφερε συγκινημένος ο κ. Χαραλαμπόπουλος, ενώ με τη σειρά του ο κ. Τζεβελέκος δήλωσε: «Έχω δάκρυα χαράς, και έτσι πρέπει να τα χαρείτε και εσείς. Είναι μεγάλη τιμή για μένα. Οι σπουδαίοι πάντα προχωρούν και είναι εκείνοι που αντέχουν στον χρόνο».
Η Χλόη Λιάσκου ξεκίνησε την πορεία της στο σινεμά παίρνοντας άδεια από το σχολείο για να πηγαίνει στα κινηματογραφικά γυρίσματα. Αποτέλεσε προσωπική ανακάλυψη του Νίκου Κούνδουρου, στον οποίο οφείλει και καλλιτεχνικό της όνομα, Χλόη. Τελικά, έμελλε στην εφηβεία της να μπει στην οικογένεια του Φίνου με την ταινία Νόμος 4000. Το βραβείο τής απένειμε η ηθοποιός Χριστίνα Χειλά-Φαμέλη, με τη σπουδαία ηθοποιό να δηλώνει: «Μπορεί να μεγαλώσαμε, αλλά μέσα μας μένουμε πάντα παιδιά». Στον Βασίλη Καΐλα, ηθοποιό που κυριολεκτικά μεγάλωσε και ενηλικιώθηκε στο ελληνικό σινεμά, με την πρώτη του εμφάνιση στο πλευρό των Χορν και Λαμπέτη και υπό την καθοδήγηση του Μιχάλη Κακογιάννη σε ηλικία μόλις τεσσάρων ετών, απένειμε επίσης το βραβείο η Χριστίνα Χειλά-Φαμέλη. Η οθόνη υπήρξε το δεύτερο σπίτι του, με αποκορύφωμα τη μεγαλύτερη προσωπική επιτυχία του ως «λουστράκος» στην ομώνυμη ταινία της πρώτης Ελληνίδας σκηνοθέτριας Μαρίας Πλυτά.«Είναι μεγάλη τιμή να είμαι σήμερα ανάμεσα σε ανθρώπους που πρόσφεραν τόσα πολλά στον ελληνικό κινηματογράφο. Εύχομαι στις επόμενες βραβεύσεις να υπάρχουν άνθρωποι που τίμησαν και τιμούν τον ελληνικό κινηματογράφο και όχι κατασκευάσματα της τεχνητής νοημοσύνης» σημείωσε από την πλευρά του ο κ. Καΐλας.
Ο Ιεροκλής Μιχαηλίδης παρουσίασε στη συνέχεια το βραβείο στον σπουδαίο ηθοποιό Δημήτρη Καλλιβωκά. Γνήσια κωμική φλέβα και σπουδαίος καρατερίστας, ο Δημήτρης Καλλιβωκάς φρόντισε να αφήσει ένα δυνατό στίγμα χάρη στο κέφι, την ερμηνευτική ανοιχτωσιά του, τον τρόπο που αναδείκνυε τη δύναμη της ατάκας. Με συγκίνηση δέχτηκε το βραβείο, αναφέροντας πως για χρόνια ασχολήθηκε μόνο με το θέατρο προτού αρχίσει να δουλεύει στο σινεμά, κρυφά από τους σκηνοθέτες των θεατρικών του παραστάσεων.
Η Κάτια Γκουλιώνη μίλησε με ιδιαίτερη συγκίνηση για τη σπουδαία ηθοποιό Άννα Φόνσου, στην οποία απένειμε το βραβείο: «Ένας άνθρωπος που αφιέρωσε τη ζωή του στην τέχνη και δεν περιορίστηκε απλώς στην εικόνα. Η φωνή και το βλέμμα σας μιλούσαν κατευθείαν στην ψυχή. Ήταν η καρδιά σε κάθε ρόλο» ανέφερε, αναδεικνύοντας επιπλέον το έργο της εκτός σκηνής και την πρωτοβουλία που ανέλαβε για το «Σπίτι του Ηθοποιού», που λειτουργεί ως ασπίδα αξιοπρέπειας για συναδέλφους που περνούν δύσκολα. Η κ. Φόνσου ευχαρίστησε για την τιμή και είπε, μεταξύ άλλων, ότι χαίρεται πολύ όταν οι άνθρωποι την σταματούν στο δρόμο, της εκφράζουν την αγάπη τους, της λένε ότι τη βρίσκουν όμορφη. Στην Αιμιλία Υψηλάντη, η οποία είχε συνεργαστεί τόσο με θρυλικούς κωμικούς όσο και με σπουδαίους δημιουργούς, όπως ο Τάκης Κανελλόπουλος, το βραβείο απένειμε ο Άκης Σακελλαρίου: «Είναι ιδιαίτερη η αγάπη που τρέφουμε για τη ζεστή και τρυφερή φωνή σου» δήλωσε ο πρόεδρος του ΔΣ του Φεστιβάλ. Παίρνοντας τον λόγο, η Αιμιλία Υψηλάντη αναφέρθηκε στην κρίση που πέρασε ο κινηματογράφος με την άνθηση της τηλεόρασης και τόνισε: «Πιστεύω ότι είναι καίριας σημασίας αυτή η βραδιά. Όχι για τις βραβεύσεις, αλλά γιατί έρχεται να επουλώσει αυτή την πληγή που βιώσαμε στα τέλη της δεκαετίας του 1970. Είναι πολύ σημαντικό ότι 50 χρόνια μετά έρχεστε να επουλώσετε αυτή την πληγή». Η Μπέτυ Λιβανού ξεκίνησε στη Finos Film και στην πορεία πρωταγωνίστησε σε πολλές ταινίες του Νέου Ελληνικού Κινηματογράφου, συνεργαζόμενη με τους σπουδαιότερους εκπροσώπους του (Νίκος Παναγιωτόπουλος, Γιώργος Τσεμπερόπουλος, Γιώργος Πανουσόπουλος), χτίζοντας μια πλούσια καριέρα. Το βραβείο της παρουσίασε ο κ. Σακελλαρίου. Η ίδια δήλωσε ότι αισθάνεται μεγάλη τιμή για αυτή την αναγνώριση: «Φέτος κλείνω 55 χρόνια στο σινεμά, αλλά νιώθω πως όλα έγιναν χθες. Νιώθω τιμή, όμως θα ήθελα να αφιερώσω αυτό το βραβείο στον Γιώργο Πανουσόπουλο». Παίρνοντας τον λόγο για να παρουσιάσει το τιμητικό βραβείο στον Γιώργο Κωνσταντίνου, ο ηθοποιός Σπύρος Παπαδόπουλος έπλεξε το εγκώμιο του εξαιρετικού Έλληνα κωμικού, λέγοντας: «Του οφείλω πάρα πολλά. Μου φέρθηκε πραγματικά σαν πατέρας». Ο Γιώργος Κωνσταντίνου, παραλαμβάνοντας το βραβείο, σημείωσε: «Νιώθω ότι τα τελευταία χρόνια δικαιώθηκα γιατί αναγνωρίστηκαν αυτές οι ταινίες. Αν κέρδισα κάτι είναι η αγάπη του κόσμου, αυτή έμεινε ανέπαφη μέσα στα χρόνια».
Η εκδήλωση ολοκληρώθηκε με σύντομα σχόλια των τιμώμενων ηθοποιών, οι οποίοι αναφέρθηκαν στην αξία του ελληνικού κινηματογράφου εκείνης της εποχής και στην ανάγκη για αναγνώρισή του. «Όλα χωράνε στην τέχνη, και η εμπορική και η καλλιτεχνική ταινία, υπάρχει κοινό για όλες. Δεν πρέπει να αποσιωπούμε το παρελθόν ή να αρνούμαστε τα πράγματα που συμβαίνουν τώρα. Είμαστε επαγγελματίες και δουλεύουμε όπου μπορούμε για να ζήσουμε, και αυτό είναι κάτι που δεν πρέπει να αγνοούμε» είπε χαρακτηριστικά η κ. Υψηλάντη. Οι ηθοποιοί στάθηκαν, επίσης, στην ανεκτίμητη προσφορά των ανθρώπων πίσω από την κάμερα, «διότι έδωσαν ό,τι μπορούσαν για να έχουμε το καλύτερο αποτέλεσμα εμείς ως ηθοποιοί» ανέφερε ο κ. Καΐλας. Στο κοινό βρέθηκε και ο γνωστός κινηματογραφιστής Νίκος Καβουκίδης, που συμπλήρωσε φέτος τα 71 χρόνια παρουσίας στον ελληνικό κινηματογράφο. «Αυτοί οι ηθοποιοί μάς κάνουν να γελάμε, να δακρύζουμε τόσα χρόνια στις οθόνες μας, όμως πολλοί δεν είναι πλέον μαζί μας και οφείλουμε και σε εκείνους ένα μεγάλο ευχαριστώ, όπως και στον πρωτεργάτη Φίνο» ανέφερε ο κ. Καβουκίδης, προκαλώντας συγκίνηση, με την αίθουσα να ξεσπά σε αλλεπάλληλα χειροκροτήματα.







