Αιχμηρή απάντηση από την Ακαδημία Κινηματογράφου στο Υπουργείο Πολιτισμού

Τι αναφέρει η ΕΑΚ για το μείζον θέμα που προέκυψε με την επιτροπή των Oscars στην Ελλάδα

Parallaxi
αιχμηρή-απάντηση-από-την-ακαδημία-κιν-170567
Parallaxi

Επιστολή που απαντά ουσιαστικά στην αντίστοιχη την οποία εξέδωσε προ ημερών ο Υφυπουργός Πολιτισμού, Ιάσων Φωτήλας για το «φιάσκο» με την ελληνική επιτροπή των Oscars, απέστειλε η Ελληνική Ακαδημία Κινηματογράφου.

Σε αυτήν γίνεται λόγος με αιχμηρό τρόπο για το εν λόγω περιστατικό, ενώ αναφέρονται και τα προβλήματα που αντιμετωπίζει η κινηματογραφική κοινότητα.

Αναλυτικά το περιεχόμενο της επιστολής:

«Η πρόσφατη δημόσια απάντησή σας στα κρίσιμα ερωτήματα που έθεσε η Ελληνική Ακαδημία Κινηματογράφου και οι φορείς του χώρου (ΕΣΠ­ΕΚ, ΣΑΠΟΕ, ΕΕΝ, ΠΑΚΤ) σχετικά με τους χειρισμούς του ΥΠΠΟ κατά τη σύσταση της επιτροπής γνωμοδότησης για τη φετινή πρόταση της Ελλάδας για το Όσκαρ Διεθνούς Ταινίας, κάθε άλλο παρά καθησυχάζει την κινηματογραφική κοινότητα.

Η επιστολή σας αποτελεί επί της ουσίας μη απάντηση καθώς στερείται ουσιαστικού περιεχομένου ενώ αφήνει αναπάντητα τα δύο κρίσιμα ερωτήματα τα οποία παραθέτουμε εκ νέου προς υπενθύμιση της ουσίας αυτής της αλληλογραφίας:

• Ποιός και γιατί αποφάσισε την αντικατάσταση των συναδέλφων με συνοπτικές διαδικασίες; • Υπήρξε πίεση προς το ΥΠΠΟ για αλλαγή μελών της επιτροπής από οποιοδήποτε πρόσωπο σχετιζόμενο με τις υποψήφιες ταινίες;

Οι απαντήσεις που δώσατε στην έκτακτη συνέντευξη τύπου που παραχωρήσατε την Πέμπτη 22 Αυγούστου δημιούργησαν νέα ερωτήματα και εύλογες ανησυχίες για τις διαδικασίες που ακολουθήθηκαν από το ΥΠΠΟ. Η μετάθεση ευθυνών σε έμπειρους, χαμηλόβαθμους υπαλλήλους δεν αποτελεί λύση στην κρίση που έχει προκύψει και η οποία έχει βλάψει ανεπανόρθωτα το κύρος της ελληνικής ταινίας που θα κληθεί να εκπροσωπήσει τη χώρα μας στα Όσκαρ.

Μετά την απόσυρση 23 εκ των 25 ταινιών που συμμετείχαν στην διαδικασία, με πρωτοβουλία των δημιουργών τους, αλλά και την παραίτηση της σκηνοθέτριας Ασημίνας Προέδρου και του ηθοποιού Βασίλη Χαραλαμπόπουλου από την επταμελή επιτροπή, θεωρούμε ότι η διαδικασία έχει οδηγηθεί σε πλήρες αδιέξοδο με αποκλειστική υπαιτιότητα της ηγεσίας του ΥΠΠΟ. Να σημειώσουμε δε ότι, βάσει των κανονισμών που θέτει η Αμερικανική Ακαδημία Κινηματογράφου, τα πρόσωπα τα οποία θα γνωμοδοτήσουν για την πρόταση της χώρας δεν μπορούν να αντικατασταθούν πέραν της 15ης Αυγούστου 2024.

Ως εκ τούτου, και με συνείδηση ότι εκπροσωπούμε το σύνολο των επαγγελματιών του κινηματογραφικού χώρου, η ΕΑΚ κρίνει ότι η μόνη λύση που μπορεί να προκριθεί αυτή τη στιγμή είναι η πλήρης ακύρωση της διαδικασίας και η μη κατάθεση πρότασης από την χώρα μας για το φετινό Βραβείο Όσκαρ Διεθνούς Ταινίας. Με αυτό το σκεπτικό, αποφασίσαμε την ακύρωση της ανεξάρτητης διαδικασίας ψηφοφορίας των μελών της ΕΑΚ για την φετινή συμμετοχή στα βραβεία Όσκαρ, η οποία ήταν προγραμματισμένη για την τρέχουσα εβδομάδα.

Η λύση που προκρίνουμε είναι μια λύση με τεράστιο κόστος για την Ελληνική Κινηματογραφία. Το κόστος αυτό είναι ιδιαιτέρως βαρύ για τους δημιουργούς που έχουν ήδη αποσύρει τις ταινίες τους από την διαδικασία. Δημιουργοί που έθεσαν το έργο τους προς αξιολόγηση στο ΥΠΠΟ για να βρεθούν αντιμέτωποι με μηχανορραφίες που θυμίζουν τις θλιβερές εποχές των Κρατικών Βραβείων Ποιότητας.

Αυτό το κόστος η κινηματογραφική κοινότητα είναι διατεθειμένη να το πληρώσει προκειμένου να διαφυλάξει το κύρος και την αξιοπρέπειά της απέναντι σε ένα κράτος που, όταν και όποτε αποφασίζει να ασχοληθεί μαζί της, την αντιμετωπίζει με αλαζονεία.

Με αφορμή την τρέχουσα κρίση, ζητάμε εκ νέου από το Υπουργείο Πολιτισμού να αντιμετωπίσει με σοβαρότητα τα αιτήματα του κινηματογραφικού κλάδου. Το αδιάλειπτο έλλειμμα της πολιτείας απέναντι στον οπτικοακουστικό χώρο συνεχίζει να βλάπτει την εύρυθμη λειτουργία του, τόσο με την σκανδαλώδη υποχρηματοδότηση του Ελληνικού Κέντρου Κινηματογράφου όσο και με τις παροιμιώδεις δυσλειτουργίες του ΕΚΟΜΕ σε όλα τα επίπεδα.

Η δε εκκρεμούσα από τον Απρίλιο συγχώνευση ΕΚΚ με ΕΚΟΜΕ εξελίσσεται σταδιακά σε υπαρξιακή απειλή για τον κλάδο.

Η εθνική κινηματογραφία συνεχίζει να τιμά την χώρα μας διεθνώς και να αποτελεί ακλόνητο πυλώνα φερεγγυότητας για τις ξένες παραγωγές που τα τελευταία χρόνια υλοποιούνται στην Ελλάδα. Καλούμε την πολιτεία να ανταποκριθεί στις υποχρεώσεις της απέναντί μας και να στηρίξει, όπως οφείλει, τον Ελληνικό Κινηματογράφο ως μια από τις πιο δυναμικές και εξωστρεφείς εκφάνσεις του σύγχρονου ελληνικού πολιτισμού.

Το ΔΣ της ΕΑΚ Λευτέρης Χαρίτος, πρόεδρος Ελένη Κοσσυφίδου, αντιπρόεδρος Μαρίσσα Τριανταφυλλίδου, αντιπρόεδρος Ζαχαρίας Μαυροειδής, γραμματέας Βίκυ Μίχα, ταμίας Γιούρι Αβέρωφ, μέλος Μιχάλης Κωνσταντάτος, μέλος

Ελληνική Ακαδημία Κινηματογράφου».

Τι είχε απαντήσει ο Φωτήλας

Ο Υφυπουργός Πολιτισμού Ιάσων Φωτήλας δήλωσε ότι δεν τηρήθηκε η νόμιμη διαδικασία στην επιλογή της επιτροπής και ότι έπρεπε να αλλάξει.

Όπως επεσήμανε, δεν θα είχε πρόβλημα να δεχτεί την πρόταση με τα αρχικά μέλη της επιτροπής, εφόσον τηρούνταν οι σωστές διαδικασίες.

«Η διαδικασία ήταν τόσο παράτυπη και μη επιτρεπτή, που δεν μπορούσα να χρησιμοποιήσω το προϊόν της. Δεν θα ήταν σωστό», υπογράμμισε. Προσέθεσε ότι «δεν υπήρχε κανένας λόγος να αμφισβητήσουμε την επιτροπή», η οποία αποτελούνταν από καλλιτέχνες «εγνωσμένου κύρους». Επεσήμανε επίσης ότι η μόνη επιτροπή που ισχύει είναι αυτή που έχει δημοσιευτεί στη Διαύγεια. «Δεν υπάρχει αντικατάσταση μελών της επιτροπής γιατί επιτροπή δεν είχε οριστεί. Μία φορά συστάθηκε επιτροπή, αυτή που υπάρχει στη Διαύγεια», επισήμανε.

Στη συνέχεια, ο υφυπουργός έκανε μια αναδρομή στα γεγονότα προκειμένου να ξεκαθαρίσει την υπόθεση. Σημείωσε ότι έμαθε τυχαία την Κυριακή 11 Αυγούστου πως εστάλη email από τη διεύθυνση Παραστατικών Τεχνών και Κινηματογράφου του ΥΠΠΟ, που ενημέρωνε τους επτά καλλιτέχνες που είχε επιλέξει η Διεύθυνση να εισηγηθούν στον υφυπουργό για την επιτροπή, ότι αυτοί είναι οι οριστικοί επιλεγέντες.

«Όριζε επίσης πρόεδρο και αντιπρόεδρο και έστελνε όλο το υλικό, δηλαδή τις ταινίες που θα έπρεπε να δουν προκειμένου να αποφασίσουν ποια θα ψηφίσουν, και στο τέλος τους έλεγε ότι απομένει μόνο η τυπική υπογραφή του αρμόδιου υπουργού. Όλα αυτά πριν καν φτάσει η εισήγηση στο γραφείο της γενικής γραμματέως και στο δικό μου για την τελική υπογραφή. Δηλαδή, για κάποιο λόγο που δεν γνωρίζω, ο συγκεκριμένος υπάλληλος αποφάσισε να αγνοήσει και να παρακάμψει όλη την ιεραρχική διαδικασία όπως την ορίζει ο νόμος», τόνισε.

Ο Ι. Φωτήλας πρόσθεσε ότι κανένας, πλην της υπαλλήλου που έστειλε το email, δεν γνώριζε για την πρωτοβουλία αυτή. Όταν ρωτήθηκε, η υπάλληλος δήλωσε ότι όλα έγιναν από υπερβάλλοντα ζήλο για να επιταχυνθούν οι διαδικασίες. «Η εισήγηση θα υπογραφόταν γιατί δεν υπήρχε κανένας λόγος να αμφισβητήσουμε την επιτροπή. Η υπογραφή ήταν τυπική διαδικασία κατά κάποιον τρόπο», συμπλήρωσε ο υφυπουργός, υπογραμμίζοντας την ανάγκη να δράσει γρήγορα, καθώς σε τρεις μέρες θα έπρεπε να ενημερωθεί η αμερικανική ακαδημία των Όσκαρ για τα μέλη της επιτροπής, αλλιώς θα έχανε τη διαδικασία.

Αξίζει να σημειωθεί ότι από τα επτά μέλη της αρχικής πρότασης, δεν συμπεριλήφθηκαν τρία. «Αν μπορούσα θα τους άλλαζα όλους -εκτός από τη νικήτρια των βραβείων της Ελληνικής Ακαδημίας Κινηματογράφου της περασμένης χρονιάς, γιατί ο νικητής είναι πάντα μέλος της επιτροπής- γιατί αυτό θα ήταν και το σωστό. Όμως δεν υπήρχε χρόνος. Διάλεξα καλλιτέχνες από τη λίστα του ΥΠΠΟ και όχι από το μυαλό μου», υπογράμμισε. Ενώ σημείωσε ότι είχε προσπαθήσει να επικοινωνήσει με κάποιους καλλιτέχνες που η διεύθυνση του ΥΠΠΟ είχε προσπαθήσει να εντοπίσει χωρίς επιτυχία.

Μετά από ερωτήσεις δημοσιογράφων, ο υφυπουργός τόνισε ότι ο νόμος 3905/2010 που αφορά την ενίσχυση και ανάπτυξη της κινηματογραφικής τέχνης πρέπει να επικαιροποιηθεί. Ευελπιστεί ότι οι καλλιτέχνες που απέσυραν τις ταινίες τους από τη διαδικασία επιλογής των Όσκαρ και τα μέλη που παραιτήθηκαν από την επιτροπή θα επιστρέψουν. Αναφορικά με την πρόταση της Ελληνικής Ακαδημίας Κινηματογράφου (ΕΑΚ) να αναλάβει αυτή την ευθύνη επιλογής της ελληνικής υποψηφιότητας για το βραβείο Όσκαρ Διεθνούς Ταινίας, δήλωσε ότι «κρατά κάποιες επιφυλάξεις γι’ αυτό» και ότι «πρέπει να δούμε τις διεθνείς πρακτικές».

Σχετικά Αρθρα
Σχετικά Αρθρα