Bugonia: Ο Γιώργος Λάνθιμος διεκδικεί ξανά Χρυσό Λέοντα με μια «άβολη» ελληνική ιστορία σε φόντο
Όλα όσα γνωρίζουμε για τη νέα ταινία του σκηνοθέτη, το επόμενο βήμα και οι πιθανότητες για ακόμα έναν Χρυσό Λέοντα
Δύο νεαροί συνωμοσιολόγοι, μια πανίσχυρη διευθύνουσα σύμβουλος και η πεποίθηση ότι πίσω από την κοστούμι-γραβάτα καθημερινότητα, κρύβεται μια εξωγήινη εισβολή που απειλεί να αφανίσει τη Γη. Αυτή είναι η πλοκή –ή μάλλον η αφορμή– για το «Bugonia», τη νέα, πολυαναμενόμενη ταινία του Γιώργου Λάνθιμου, που μόλις κυκλοφόρησε το πρώτο teaser της, ενόψει της παγκόσμιας πρεμιέρας στο Φεστιβάλ Βενετίας (27 Αυγούστου – 6 Σεπτεμβρίου 2025) και της εξόδου της στις αμερικανικές αίθουσες στις 31 Οκτωβρίου από τη Focus Features. Μάλιστα, πρόκειται να βγει σύμφωνα με ανακοινώσεις και σε περιορισμένη διανομή στις 24 Οκτωβρίου, πριν από την πρεμιέρα της δηλαδή στις αμερικανικές αίθουσες!
Η ταινία αποτελεί ριμέικ της cult νοτιοκορεατικής κωμωδίας επιστημονικής φαντασίας «Save the Green Planet!» (2003) του Τζανγκ Τζουν-Γουάν. Στη σεναριακή διασκευή βρίσκεται ο πολυβραβευμένος με Emmy Γουίλ Τρέισι, γνωστός από τις σειρές «Succession» και «The Menu», ενώ στους πρωταγωνιστικούς ρόλους επιστρέφουν δύο γνώριμοι του λανθιμικού σύμπαντος: η Έμα Στόουν (στην πέμπτη συνεργασία της με τον Έλληνα σκηνοθέτη) και ο Τζέσι Πλέμονς, που είχε ξεχωρίσει στο περσινό «Kinds of Kindness».
Ο Γιώργος Λάνθιμος λοιπόν, επιστρέφει στο διεθνές διαγωνιστικό τμήμα του Φεστιβάλ Βενετίας για την παγκόσμια πρεμιέρα του πολυαναμενόμενου “Bugonia”.
Ανάμεσα σε… γίγαντες του σινεμά
Το «Bugonia» ρίχνεται σε μια σκληρή κινηματογραφική αρένα στη Μόστρα της Βενετίας, απέναντι σε βαριά ονόματα της παγκόσμιας σκηνοθεσίας: Γκιγιέρμο ντελ Τόρο («Frankenstein»), Κάθριν Μπίγκελοου («A House of Dynamite»), Παρκ Τσαν-γουκ («The Other Choice»), Νόα Μπάουμπακ, Πάολο Σορεντίνο, Τζιμ Τζάρμους και Ίλντικο Ενιέντι, συνθέτουν ένα από τα ισχυρότερα διαγωνιστικά τμήματα των τελευταίων ετών. Πρόεδρος της επιτροπής είναι ο Αλεξάντερ Πέιν, ελληνικής καταγωγής και οσκαρικός, ενώ δίπλα του κάθονται ο Κριστιάν Μουντζίου, η Φερνάντα Τόρες και ο Στεφάν Μπριζέ.
Ο Λάνθιμος επιστρέφει στη Βενετία μόλις δύο χρόνια μετά την κατάκτηση του Χρυσού Λέοντα με το «Poor Things», με την προσμονή να αποδείξει ότι δεν ήταν απλώς ένα peak αλλά η αρχή μιας νέας δημιουργικής φάσης.
Το επεισόδιο της Ακρόπολης
Παρά την εντυπωσιακή πορεία που είναι σχεδόν σίγουρη, το «Bugonia» δεν ξεκίνησε ακριβώς απρόσκοπτα. Στην Ελλάδα, η ταινία βρέθηκε στη δίνη της δημόσιας συζήτησης όταν το Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο (ΚΑΣ) αρνήθηκε τη χορήγηση άδειας για γυρίσματα στην Ακρόπολη, προκαλώντας έντονη αντίδραση από την πλευρά του δημιουργού.
Σύμφωνα με πληροφορίες, η εταιρεία παραγωγής «Either Or Productions» είχε υποβάλει αίτημα για μισής ημέρας κινηματογράφηση στον Ιερό Βράχο, στις 10 Απριλίου. Η συνεδρίαση του ΚΑΣ στις 1 Απριλίου έκλεισε αρνητικά το ενδεχόμενο αυτό, με αποτέλεσμα ο Λάνθιμος –μέσω της πληρεξουσίας δικηγόρου του Έλλης Φιλιπποπούλου– να μιλήσει για «βλάβη στην επαγγελματική του υπόσταση» και παραπλανητικά δημοσιεύματα, που –όπως τόνισε– διαστρέβλωσαν το περιεχόμενο και το αίτημα της ταινίας του.
Αν και η παραγωγή διατήρησε τον τόνο της ψυχραιμίας, δηλώνοντας πως «παραμένουμε αισιόδοξοι για μια θετική έκβαση της αίτησής μας», η δημόσια αίσθηση ήταν πως η Ελλάδα για άλλη μια φορά δεν αξιοποίησε τον διεθνή της πρεσβευτή, φοβούμενη ίσως τις ιδιότυπες αφηγηματικές συμβάσεις του Λάνθιμου ή παρασυρόμενη από τον πολιτικό συμβολισμό του χώρου. Κάτι που τελικά έγινε απαντώντας με ένα μεγάλο όχι στον σκηνοθέτη και με πολλές αντιδράσεις για αυτή την απόφαση.
Μια ταινία για την παράνοια της εποχής
Το «Bugonia» φαίνεται να είναι ό,τι πιο πολιτικό έχει επιχειρήσει ο Λάνθιμος, έστω και μέσα από τον δικό του φαινομενικά αποστασιοποιημένο φακό. Ένας μελισσοκόμος που πιστεύει ότι το πρώην αφεντικό του είναι πράκτορας από τον πλανήτη Ανδρομέδα, μια απαγωγή που έχει σκοπό να σώσει την ανθρωπότητα, και δύο άνδρες που θυσιάζουν τα πάντα για τη θεωρία τους – όλο το αφήγημα δείχνει να αντηχεί τις παρανοϊκές εποχές των fake news, της συνομωσιολογίας και της δυσπιστίας απέναντι σε κάθε μορφή εξουσίας.
Ο Λάνθιμος, χωρίς να χάνει την ειρωνεία και την εικαστική του δύναμη, επιλέγει έναν καθρέφτη πολύ πιο σύγχρονο από τα εσώψυχα των πρωταγωνιστών του, στρέφοντάς τον ευθέως στην κοινωνία που παράγει αυτούς τους ήρωες.
Κι όμως, στα σκαριά κι άλλη ταινία!
Παράλληλα, ήδη ανακοινώθηκε το επόμενο πρότζεκτ του Έλληνα δημιουργού: το «Fatale», μεταφορά του noir μυθιστορήματος του Ζαν-Πατρίκ Μανσέτ από το 1977. Το σενάριο υπογράφει ο ίδιος ο Λάνθιμος, ενώ, αν και δεν έχει επιβεβαιωθεί ακόμη, όλα δείχνουν πως στον πρωταγωνιστικό ρόλο θα επιστρέψει –μαντέψτε– η Έμα Στόουν.
Με σταθερό πια διεθνές εκτόπισμα, διακεκριμένους συνεργάτες και προσωπικό ύφος που πλέον δεν χρειάζεται επεξήγηση, ο Γιώργος Λάνθιμος δεν είναι μόνο «το καμάρι της Ελλάδας» –είναι ένας από τους λίγους Ευρωπαίους σκηνοθέτες που ορίζουν την παγκόσμια κινηματογραφική τάση του καιρού τους.
Τι λένε τα ξένα μέσα μαζικής ενημέρωσης για το «Bugonia» του Γιώργου Λάνθιμου
Τα ξένα μέσα περιγράφουν το «Bugonia» ως ένα ιδιαίτερα αντισυμβατικό φιλμ που εκμεταλλεύεται έντονα την αίσθηση του παράλογου και της κοινωνικής αποξένωσης, ενώ η Ακρόπολη έγινε — εντελώς απροσδόκητα για την παραγωγή — σύμβολο μιντιακής αναμέτρησης. Η επιμονή της Stone να ξυρίσει το κεφάλι της και η διανομή του φιλμ μέσα στον Οκτώβριο/Νοέμβριο σε περιορισμένες και ευρείες αίθουσες δημιουργούν προσδοκίες για ένα έντονα σχολιασμένο καλλιτεχνικό statement.
The Guardian – Το Trailer και η ανταπόκριση του κοινού
Το Guardian περιέγραψε το πρώτο trailer του «Bugonia» ως χαρακτηριστικό δείγμα του «παράδοξου και ελαφρώς ανατριχιαστικού» ύφους του Λάνθιμου. Η ιστορία περιστρέφεται γύρω από δύο θεωρητικο-συνωμοσιολόγους που απαγάγουν μια ισχυρή CEO θεωρώντας την εξωγήινη απειλή. Οι συμμετοχές της Έμα Στόουν, του Τζέσι Πλέμονς, της Αλίσια Σίλβερστόουν και του Σταύρου Χαλκιά επιβεβαιώθηκαν, ενώ ο Ari Aster (σκηνοθέτης των Hereditary και Midsommar) αναφέρεται ως παραγωγός και ο σεναριογράφος Will Tracy ως συνδετικός κρίκος μεταξύ του φιλμικού κόσμου του σκηνοθέτη και της σύγχρονης κοινωνικής σάτιρας
The Verge – Κοινωνικά δεινά και ψυχολογία του καπιταλισμού
Το The Verge επισημαίνει την υπόκρυφη αντίθεση ανάμεσα σε CEO και εργαζόμενους‑μελισσοκόμους, αποδίδοντας στο φιλμ μια σκοτεινή ματιά στην κοινωνική ανισότητα και τη διάχυτη απελπισία. Ο χαρακτήρας Teddy, που πιστεύει ότι η αφεντικίνα του είναι εξωγήινο, δημιουργεί ένα παράξενα αλληγορικό σχόλιο πάνω στον αποξενωτισμό της εργατικής περσόνας, χωρίς να παραλείπεται η σατυρική ειρωνεία του trailer
El País – Η Ακρόπολη και η παραγωγική δυστοκία
Ισπανικό μέσο όπως το El País καλύπτει την ένταση γύρω από την αποκλεισμένη άδεια γυρισμάτων στην Ακρόπολη, επικαλούμενο ότι οι προτεινόμενες σκηνές με 70 «πτώματα» ήταν «ασύμβατες με το συμβολικό φορτίο του Μνημείου». Περιγράφει επίσης προβολή teaser trailer στη CinemaCon του Las Vegas, με σκηνές ανθισμένων λουλουδιών και μελισσών αλλά και το αποτρίχωση της ηρωΐδας (Stone), σαν ένδειξη μεταμόρφωσης σε εξωγήινο όν. Το άρθρο επιβεβαιώνει την επερχόμενη έξοδο στις ΗΠΑ στις 7 Νοεμβρίου
Acumen Magazine – Αισθητικό και ψυχολογικό βάθος
Το Acumen Magazine μιλά για υπερρεαλιστική αισθητική και ατμόσφαιρα δυσφορίας: η απογύμνωση της Stone, το contrasting φωτισμό των εσωτερικών σκηνών με τη φυσική βλάστηση στο εξωτερικό, καθώς και η μουσική που συνδυάζει ηλεκτρονικές και οργανικές νότες. Η ταινία χαρακτηρίζεται ως καθρέφτης της παράνοιας της εποχής, ενώ ο Λάνθιμος επιδιώκει να θολώσει τα όρια ανάμεσα στην αλληλεγγύη και την φρίκη
Μπορεί ο Λάνθιμος να πάρει τόσο γρήγορα πάλι Χρυσό Λέοντα;
Αν κρίνει κανείς από τη μέχρι τώρα πορεία του και την ανταπόκριση που προκαλεί κάθε νέο του έργο, δεν είναι καθόλου απίθανο ο Γιώργος Λάνθιμος να γίνει ένας από τους ελάχιστους σκηνοθέτες που κατακτούν δεύτερο Χρυσό Λέοντα μέσα σε τρία χρόνια. Το «Bugonia» φέρει όλα τα χαρακτηριστικά που αγαπά η επιτροπή της Βενετίας: ιδιοσυγκρασιακή ματιά, κοινωνικό σχόλιο μέσα από το παράλογο, εντυπωσιακές ερμηνείες, αλλά και την αύρα ενός δημιουργού που πλέον θεωρείται παγκόσμιο brand του arthouse σινεμά.
Με αντίπαλους τιτάνες όπως ο Ντελ Τόρο, η Μπίγκελοου και ο Σορεντίνο, η διάκριση μόνο εύκολη δεν θα είναι· όμως το γεγονός ότι το Bugonia θεωρείται ήδη φαβορί, πριν καν την παγκόσμια πρεμιέρα του, λέει πολλά.
Αναζητώντας τέλος, άλλους σκηνοθέτες που το έχουν καταφέρει, βρήκαμε μόλις άλλες τέσσερις περιπτώσεις. Σύμφωνα με τα διαθέσιμα στοιχεία, o André Cayatte κέρδισε το 1950 και το 1960, ο Louis Malle το 1980 και το 1987, ο Zhang Yimou το 1992 και το 1999 και ο Ang Lee το 2005 και το 2007 όπου είναι ίσως το πιο χαρακτηριστικό παράδειγμα σύγχρονου δημιουργού καθώς κέρδισε τον πρώτο Λέοντα για το Brokeback Mountain (2005) και ήδη δύο χρόνια μετά (2007) κατέκτησε το δεύτερο με το Lust, Caution
Το σενάριο λοιπόν να κερδίσει ο Γιώργος Λάνθιμος δύο Χρυσούς Λέοντες σε τόσο μικρό διάστημα, παύει να μοιάζει υπερβολικό—και αρχίζει να μοιάζει πιθανό. Άλλωστε όπως και να έχει, εμείς αγαπάμε το σινεμά του!
Για τέλος, και η ανάρτηση του Διεθνούς Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης