Χόλιγουντ: «Παγώνουν» οι νέες ταινίες λόγω απεργίας των σεναριογράφων
«Η βιομηχανία είναι διαλυμένη»
Σε απεργία προχωρούν οι σεναριογράφοι του κινηματογράφου και της τηλεόρασης στο Χόλιγουντ, βάζοντας έτσι «φρένο» σε πολλές παραγωγές και προκαλώντας άλλο ένα πλήγμα σε μια βιομηχανία που έχει ήδη βρεθεί αντιμέτωπη με δυσκολίες τα τελευταία χρόνια λόγω της πανδημίας και των ραγδαίων τεχνολογικών εξελίξεων.
Τα συνδικάτα που εκπροσωπούν τους σεναριογράφους ανέφεραν σε ανακοίνωσή τους ότι η απόφαση για την απεργία ήταν ομόφωνη. Οι κινητοποιήσεις αναμένεται να ξεκινήσουν σήμερα Τρίτη, την πρώτη δηλαδή ημέρα μετά τη λήξη των τριετών συμβολαίων τους.
Η Ενωση Παραγωγών Κινηματογράφου και Τηλεόρασης, η οποία κάνει διαπραγματεύσεις εκ μέρους εταιρειών του Χόλιγουντ, ανέφερε σε δήλωσή της ότι η προσφορά της περιελάμβανε «γενναιόδωρες αυξήσεις στην αποζημίωση των σεναριογράφων». Ο εν λόγω οργανισμός πρόσθεσε ότι παραμένει πρόθυμος να συνεχίσει τις διαπραγματεύσεις.
Τα βασικά σημεία διαφωνίας, σύμφωνα με τα στούντιο, αφορούν μεταξύ άλλων προτάσεις των συνδικάτων, με τις οποίες ζητούν από τις εταιρείες να στελεχώσουν τηλεοπτικές εκπομπές με συγκεκριμένο αριθμό σεναριογράφων για συγκεκριμένο χρονικό διάστημα «είτε είναι απαραίτητο είτε όχι».
Τόσο το ανατολικό όσο και το δυτικό τμήμα του συνδικάτου «Writers Guild of America» (WGA), δήλωσαν ότι η συμπεριφορά των εταιρειών έχει δημιουργήσει μια «gig economy» (δηλ. μια κατάσταση της οικονομίας στην οποία κυριαρχούν οι προσωρινές μορφές εργασίας) εντός του εργατικού δυναμικού των συνδικάτων και υποστηρίζουν ότι «η αμετακίνητη στάση τους στις διαπραγματεύσεις μαρτυρά την πρόθεση περαιτέρω υποτίμησης του επαγγέλματος του σεναριογράφου».
«Οι σεναριογράφοι υποτιμώνται εδώ και κάποιο διάστημα, όμως η μετάβαση στο μοντέλο streaming έχει κάνει την κατάσταση απελπιστική.
Η βιομηχανία είναι διαλυμένη, οι συγγραφείς δεν μπορούν να βγάλουν τα προς το ζην» είχε δηλώσει τον Μάρτιο η Κρις Κέισερ, σεναριογράφος και μέλος της επιτροπής διαπραγμάτευσης του WGA.
Η εκτόξευση του Neftlix και των λοιπών αντίστοιχων πλατφορμών οδήγησαν μεν στην τεράστια αύξηση των νέων παραγωγών, αλλά όχι και στην άνοδο των αμοιβών των περισσότερων σεναριογράφων που κατέληξαν να κερδίζουν λιγότερα στην εποχή του streaming.
«Είναι σαν να βλέπεις ένα μάτσο Ubers στο δρόμο και να σκέφτεσαι πως είναι καλή εποχή να γίνεις ταξιτζής» σημειώνει δικηγόρος του Λος Άντζελες, προσθέτοντας: «Το να εργάζεσαι ως σεναριογράφος είναι πολύ δυσκολότερο απ’ ό,τι στο παρελθόν. Το επίπεδο των μισθών, η αντιμετώπιση και οι προσδοκίες είναι όλα θεμελιωδώς διαφορετικά σε σχέση με πριν».
Βάσει του παραδοσιακού μοντέλου τηλεοπτικής μετάδοσης στην Αμερική, οι σεναριογράφοι παρήγαν περί τα 22 σενάρια ανά σεζόν, και κέρδιζαν πνευματικά δικαιώματα αν μια εκπομπή είχε καλές επιδόσεις. Ωστόσο, οι σειρές στρίμινγκ είναι πολύ πιο σύντομες, συχνά 8-10 επεισόδια, με αποτέλεσμα το κέρδος των δημιουργών σεναρίου να είναι πολύ πιο περιορισμένο.
Τα στούντιο έχουν επίσης συρρικνώσει τον αριθμό των σεναριογράφων των σειρών, κάτι που οδηγεί στην αύξηση του λεγόμενου «mini room» – μικρών ομάδων που «γράφουν σενάρια σε συντομότερο χρονικό διάστημα με λιγότερους συγγραφείς», σύμφωνα με δικηγόρο του χώρου.
Πηγή: kathimerini.gr