Γιατί οι καλές ταινίες στην Αμερική βγαίνουν το καλοκαίρι;
Οι κυκλοφορίες ταινιών είναι πάντα λόγος διαμάχης μεταξύ των αμερικανικών στούντιο. Γιατί όμως επιλέγουν το καλοκαίρι για τις μεγαλύτερες ταινίες τους;
Το καλοκαίρι έφτασε μαζί με ένα σωρό ταινίες που περιμένουμε από πέρσι. Αν και το μυαλό μας δεν πάει αυτόματα στις ταινίες όταν σκεφτόμαστε το καλοκαίρι, η αλήθεια είναι ότι πολλές από τις μεγαλύτερες κυκλοφορίες, ειδικά στις ΗΠΑ, γίνονται μέσα σε αυτή την περίοδο. Γιατί όμως συμβαίνει αυτό;
Δύο είναι τα κλειδιά για τη λύση αυτού του παζλ: οι καταναλωτικές συνήθειες του κόσμου σε συνδυασμό με τις μέρες των διακοπών.
Γενικά, οι κυκλοφορίες ταινιών είναι πάντα ένα ζήτημα διαμάχης μεταξύ των μεγάλων αμερικανικών στούντιο. Έχουμε δει πολλές ταινίες να αλλάζουν ημερομηνία επειδή κάποιο άλλο στούντιο θα έβγαζε μια εξίσου, ή περισσότερο πολυαναμενόμενη ταινία και δεν ήθελαν να συγκρουστούν οικονομικά. Καλύτερο παράδειγμα όμως είναι αυτό του τελευταίου έτους. Πολλές ταινίες αναβλήθηκαν το περσινό καλοκαίρι λόγω covid, αντί όμως να κυκλοφορήσουν απλά κάποια άλλη στιγμή μέσα στη χρονιά, είτε σε ανοιχτά σινεμά είτε σε κάποια online πλατφόρμα, οι διανομείς επέλεξαν να τις καθυστερήσουν έναν ολόκληρο χρόνο ώστε να βγάλουν το μεγαλύτερο δυνατό κέρδος (πχ. A Quiet Place Part 2, Black Widow).
Αυτή η επιτυχία των καλοκαιρινών μηνών εξηγείται καλύτερα αν κοιτάξουμε πρώτα την αντίθετη πλευρά.
Απ’ ότι φαίνεται, υπάρχουν κάποιοι μήνες που θεωρούνται “μήνες πετάγματος” για τη βιομηχανία (κυριολεκτικά, ο όρος είναι dump months). Αυτοί κατά κύριο λόγο είναι ο Ιανουάριος, ο Φεβρουάριος και ο Σεπτέμβριος. Κατά κανόνα, στη διάρκεια αυτών των μηνών τα στούντιο επιλέγουν να κυκλοφορήσουν ταινίες που δεν πιστεύουν ότι είχαν εξ αρχής ελπίδες να φέρουν πολλά κέρδη, οπότε ουσιαστικά τις ξεφορτώνονται εκεί. Αφού έχουν ήδη επενδύσει σε αυτές, δε μπορούν παρά να τις κυκλοφορήσουν, αλλά εντελώς με το ζόρι.
Αυτό συμβαίνει επειδή αυτοί οι μήνες έρχονται μετά από περιόδους μεγάλης κατανάλωσης και σπατάλης. Από τη μία, οι δύο πρώτοι μήνες του χρόνου ακολουθούν τα Χριστούγεννα (άλλη μια πολύ δημοφιλή ημερομηνία για κυκλοφορίες blockbuster ταινιών) και ο Σεπτέμβριος ακολουθεί το καλοκαίρι. Αυτό σημαίνει λίγο-πολύ ότι είτε τα λεφτά του κόσμου έχουν τελειώσει, είτε έχει στερέψει η προθυμία να τα ξοδέψουν.
Φυσικά πάντα υπάρχουν και ταινίες που ξεπερνάνε τις προσδοκίες των στούντιο και γίνονται επιτυχίες, όπως η Σιωπή των Αμνών (1991) που παρότι κυκλοφόρησε στις 30 Ιανουαρίου, πήγε ολοταχώς στα όσκαρ.
Το καλοκαίρι λοιπόν, θεωρείται η χρυσή περίοδος κυκλοφορίας ταινιών, πολλώ δε μάλλον ταινιών που απευθύνονται σε νεανικά κοινά. Οι δύο πιο συμφέροντες μήνες είναι ο Ιούνιος και ο Ιούλιος, κατά τους οποίους τα σχολεία είναι κλειστά, οι γονείς πιο ξεκούραστοι λόγω διακοπών και άρα πιο πιθανό να θελήσουν να πάνε τα παιδιά τους σινεμά. Αυτό επηρεάζει εξίσου και τους νέους, αφού κλειστά σχολεία σημαίνει ελεύθερος χρόνος, που σημαίνει σινεμά. Τουλάχιστον για τους νέους της Αμερικής.
Στην Ελλάδα, αντιθέτως, αν και τα τελευταία χρόνια τα θερινά σινεμά έρχονται και πάλι στη μόδα, η νούμερο ένα σκέψη όλων είναι πώς θα γίνει να πάμε για όσες περισσότερες μέρες γίνεται στη θάλασσα. Απλά κάπου να έχει θάλασσα, βρε παιδί μου. Οι ελληνικές εταιρίες διανομής το γνωρίζουν και έτσι η αγαπημένη εποχή κυκλοφορίας για ελληνικές παραγωγές είναι το φθινόπωρο.
Επομένως, την επόμενη φορά που θα αναρωτηθείτε “γιατί αντί να κολυμπάω στη Χαλκιδική είμαι στο σινεμά και παγώνω από το κλιματιστικό για να δω το καινούργιο Spider-Man;“, παραδόξως η απάντηση είναι “γιατί δεν έχουν όλοι οι έφηβοι στην Αμερική θάλασσα“.
Δείτε επίσης:
https://parallaximag.gr/agenda/cinema/21-tainies-pou-prepei-na-deis-aftin-tin-evdomada-kato-ap-t-asteria