Κλασικές Ευρωπαϊκές Ταινίες IV από την Ταινιοθήκη (4-7/12)
«ΚΛΑΣΙΚΕΣ ΕΥΡΩΠΑΪΚΕΣ ΤΑΙΝΙΕΣ IV» Αλέν Ρενέ, Αντρέι Ζουλάφσκι, Ντούσαν Μακαβέγιεφ, Λουκίνο Βισκόντι: Τέσσερις διακεκριμένοι δημιουργοί που σφράγισαν με το έργο τους τον ευρωπαϊκό κινηματογράφο, βρίσκονται στο προσκήνιο αυτή την εβδομάδα στην Ταινιοθήκη Θεσσαλονίκης. Αφορμή, το αφιέρωμα «Κλασικές Ευρωπαϊκές Ταινίες ΙV», το οποίο πραγματοποιείται από την Πέμπτη 4 έως και την Κυριακή 7 Δεκεμβρίου 2014 στην […]
«ΚΛΑΣΙΚΕΣ ΕΥΡΩΠΑΪΚΕΣ ΤΑΙΝΙΕΣ IV»
Αλέν Ρενέ, Αντρέι Ζουλάφσκι, Ντούσαν Μακαβέγιεφ, Λουκίνο Βισκόντι: Τέσσερις διακεκριμένοι δημιουργοί που σφράγισαν με το έργο τους τον ευρωπαϊκό κινηματογράφο, βρίσκονται στο προσκήνιο αυτή την εβδομάδα στην Ταινιοθήκη Θεσσαλονίκης. Αφορμή, το αφιέρωμα «Κλασικές Ευρωπαϊκές Ταινίες ΙV», το οποίο πραγματοποιείται από την Πέμπτη 4 έως και την Κυριακή 7 Δεκεμβρίου 2014 στην αίθουσα Τάκης Κανελλόπουλος (Μουσείο Κινηματογράφου – Ταινιοθήκη Θεσσαλονίκης, Αποθήκη Α’, Λιμάνι).
Μέσα από το πρωτοποριακό βλέμμα των δημιουργών τους, οι ταινίες του αφιερώματος είναι κλασικές, η καθεμιά με το δικό της ξεχωριστό τρόπο. Εστιάζοντας στην ανθρώπινη φύση, οι σκηνοθέτες παρουσιάζουν μέσα από ποικίλα κινηματογραφικά είδη και ρεύματα, ριζοσπαστικά έργα που αποτελούν σημεία αναφοράς στο ευρωπαϊκό σινεμά. Πιο συγκεκριμένα, πρόκειται για τα φιλμ: Bellissima του Λουκίνο Βισκόντι (1952), Sweet Movie του Ντούσαν Μακαβέγιεφ (1974), Ο θείος μου από την Αμερική του Αλέν Ρενέ (1980) και Μια γυναίκα δαιμονισμένη του Αντρέι Ζουλάφσκι (1981).
Αξίζει να θυμηθούμε ότι: – Η ταινία Μια γυναίκα δαιμονισμένη του Αντρέι Ζουλάφσκι, δεν θα μπορούσε να γυριστεί χωρίς την καταπληκτική Ιζαμπέλ Ατζανί σ΄ έναν ρόλο υπερβολικά δύσκολο ηθικά, σωματικά και ψυχικά, που της χάρισε το βραβείο καλύτερης γυναικείας ερμηνείας στο φεστιβάλ Καννών. – Στο φιλμ Bellissima του Λουκίνο Βισκόντι, το σενάριο υπογράφει ο Τσέζαρε Τζαβατίνι, βασικός πρωτεργάτης του ιταλικού νεορεαλισμού, ενώ τον πρωταγωνιστικό ρόλο κρατά η συγκλονιστική Άννα Μανιάνι, ιερό τέρας του μεταπολεμικού ιταλικού σινεμά. – Ο Αλέν Ρενέ, ο οποίος σύμφωνα με τη ρήση του Γκοντάρ «ήταν πάντα ένα βήμα πιο μπροστά από όλους μας», κάνει με την ταινία Ο θείος μου από την Αμερική ένα αληθινό κινηματογραφικό δοκίμιο, που απέσπασε πολλές διακρίσεις, μεταξύ των οποίων το Μεγάλο ειδικό βραβείο Επιτροπής και το βραβείο Fipresci στο φεστιβάλ Καννών. – Στην ταινία Sweet Movie ο Ντούσαν Μακαβέγιεφ υφαίνει ένα εκρηκτικό πολιτικό-σεξουαλικό μανιφέστο, με την εξαιρετική μουσική του Μάνου Χατζιδάκι.
Πώληση εισιτηρίων: Μουσείο Κινηματογράφου – Ταινιοθήκη Θεσσαλονίκης (Αποθήκη Α΄, Λιμάνι, τηλ. 2310-508.398, [email protected]) Τιμή εισιτηρίου: 4 ευρώ (γενική είσοδος), 3 ευρώ (για τα μέλη). Κάρτα μέλους: 1 ευρώ.
ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΠΡΟΒΟΛΩΝ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ
Πέμπτη, 4 Δεκεμβρίου 2014 ΤΑΚΗΣ ΚΑΝΕΛΛΟΠΟΥΛΟΣ 18:30 Ο θείος μου από την Αμερική 21:00 Bellissima
Παρασκευή, 5 Δεκεμβρίου 2014 ΤΑΚΗΣ ΚΑΝΕΛΛΟΠΟΥΛΟΣ 18:30 Μια γυναίκα δαιμονισμένη 21:00 Sweet Movie
Σάββατο, 6 Δεκεμβρίου 2014 ΤΑΚΗΣ ΚΑΝΕΛΛΟΠΟΥΛΟΣ 18:30 Bellissima 21:00 Μια γυναίκα δαιμονισμένη
Κυριακή, 7 Δεκεμβρίου 2014 ΤΑΚΗΣ ΚΑΝΕΛΛΟΠΟΥΛΟΣ 18:30 Sweet Movie 21:00 Ο θείος μου από την Αμερική
ΠΕΡΙΛΗΨΕΙΣ ΤΑΙΝΙΩΝ
Bellissima (Λουκίνο Βισκόντι, 115`) Η Μανταλένα Τσεκόνι, μια απλή γυναίκα του λαού, που μένει σε μια φτωχογειτονιά της Ρώμης, τυφλωμένη από τη μητρική αγάπη, ονειρεύεται ένα λαμπρό μέλλον για τη μικρή της κόρη και θέλει να την κάνει σταρ του σινεμά! Το όνειρο αυτό τής γίνεται έμμονη ιδέα και για να το πραγματοποιήσει θυσιάζει τα πάντα. Η μεγάλη ευκαιρία έρχεται όταν προκηρύσσεται ένας διαγωνισμός νέων ταλέντων. Η κόρη επιλέγεται, αλλά στο τέλος η Μανταλένα αρνείται να υπογράψει το συμβόλαιο που τής προσφέρεται, καθώς στη διάρκεια αυτής της διαδρομής συνειδητοποιεί την ψευτιά και την υποκρισία του κόσμου του θεάματος και των εμπόρων της αυταπάτης…
Sweet Movie (Ντούσαν Μακαβέγιεφ, 98`) ο Sweet Movie είναι μια ταινία-περιπλάνηση σ’ ένα γεωγραφικό και πολιτικό no man’ s land, χωρισμένη (πολύ) χαλαρά σε δύο μέρη, δομημένη εντελώς ελεύθερα και χωρίς συγκεκριμένο σεναριακό πλαίσιο, η οποία περιστρέφεται γύρω από την Οδύσσεια δύο γυναικών: από τη μια μεριά, η καναδέζα Μις Κόσμος 1984, σύζυγος του Μίστερ Κεφάλαιο, τα γεννητικά όργανα της οποίας ακτινοβολούν (!) και από την άλλη η Άννα Πλανέτα (η Άννα του πλανήτη), η οποία, αναζητώντας την χαμένη χώρα της Ουτοπίας, περιπλανιέται χωρίς τελικό προορισμό, με την «Κιβωτό της Επανάστασης», ένα πλοίο που έχει αντί για γοργόνα στην πλώρη, τον Καρλ Μαρξ να κλαίει και στο οποίο επιβιβάζεται ο τελευταίος ναύτης του «Θωρηκτού Ποτέμικιν».
Μια γυναίκα δαιμονισμένη (Αντρέι Ζουλάφσκι, 124`) Η Άννα, που ζει μαζί με το παιδί της σ’ ένα κλειστοφοβικό κι αποπνικτικό Βερολίνο, είναι διχασμένη ανάμεσα στον άνδρα της Μαρκ και τον εραστή της Χάινριχ. Ο πρώτος λείπει συνεχώς σε ταξίδι για δουλειές, ο δεύτερος δεν τον αναπληρώνει μέσα από την παράνομη σχέση τους και η Άννα είναι διαρκώς ανικανοποίητη και σε κατάσταση διανοητικής και ψυχικής σύγχυσης. Η νεαρή γυναίκα προσπαθώντας να βγει από το αδιέξοδο μέσα στο οποίο βρίσκεται, πέφτει σε μια άβυσσο στο εσωτερικό του εαυτού της, όπου ένα τέρας, δημιούργημα του ταραγμένου ψυχικού της κόσμου, την εξουσιάζει. Έτσι οδηγείται σταδιακά προς την σχιζοφρένεια, καθώς μια δασκάλα που είναι το ακριβές ομοίωμά της εμφανίζεται στο σπίτι διεκδικώντας την θέση της, ενώ το τέρας παίρνει τη μορφή του άντρα της…
Ο θείος μου από την Αμερική (Αλέν Ρενέ, 125`) Ο Ζαν, με καταγωγή από αστική οικογένεια της Βρετάνης, έχει ως φιλοδοξία ν’ ανεβεί ψηλά κοινωνικά και πηγαίνει να σπουδάσει στο Παρίσι, όπου μπλέκεται στα γρανάζια της πολιτικής εξουσίας. Ο Ρενέ, με αγροτική καταγωγή, καταφέρνει να γίνει πολύ νέος, τεχνικός διευθυντής μιας επιχείρησης, αλλά κάποια στιγμή τα πράγματα αρχίζουν να «στραβώνουν». Η Ζανίν, εργατικής καταγωγής, θέλει να ξεφύγει από τη μιζέρια της κοινωνικής τάξης της και να γίνει ηθοποιός. Κάποια στιγμή, οι δρόμοι της ζωής την οδηγούν έτσι, ώστε να γνωρίσει και συσχετιστεί και με τον Ζαν και με τον Ρενέ…
*4-7/12, Μουσείο Φωτογραφίας – Ταινιοθήκη Θεσσαλονίκης, Αίθουσα Τάκης Καννελόπουλος, Ώρες: 18.30, 21.00