Κινηματογράφος

Ο απόλυτος οδηγός για το φετινό Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης

#tiff64: Όσα πρέπει να ξέρεις πριν κατέβεις στις αίθουσες

Γιάννης Γκροσδάνης
ο-απόλυτος-οδηγός-για-το-φετινό-φεστιβ-1075924
Γιάννης Γκροσδάνης

Κεντρική εικόνα: Motionteam

Είναι μια κινηματογραφική γιορτή που υπόσχεται τα πάντα: μεγάλες ταινίες, πρωτότυπες εκθέσεις, συγκινητικά αφιερώματα σε δημιουργούς, δυνατές παρουσιάσεις, λαμπερές επισκέψεις και πολλά φαντάσματα, ορατά και αόρατα, στην πλατεία Αριστοτέλους αλλά και στο πλακόστρωτο της Προβλήτας του Λιμένα Θεσσαλονίκης.

Σίγουρα όμως το φετινό 64ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης υπόσχεται να αποτελέσει – σε κάθε περίπτωση – μια αξέχαστη διοργάνωση για όλους τους σινεφίλ της πόλης αλλά και όσους επισκέπτες σκοπεύουν να το παρακολουθήσουν!

ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΝΑΡΞΗ ΩΣ ΤΗΝ ΛΗΞΗ

Οι ταινίες έναρξης και λήξης του Φεστιβάλ σηματοδοτούν πάντα δύο σημαντικά γεγονότα μιας κινηματογραφικής διοργάνωσης: την αρχή και το τέλος. Οι φετινές επιλογές με τις οποίες δίνεται το σήμα έναρξης και λήξης του #tiff64 έρχονται από τις Κάννες και αποτελούν δύο ταινίες που σίγουρα θα μας απασχολήσουν μέχρι τα επόμενα Όσκαρ. 

Η πρώτη, αυτή της έναρξης, τιμήθηκε με το βραβείο σκηνοθεσίας στις Κάννες και – ως μια κίνηση που εξέπληξε πολλούς – επιλέχθηκε να εκπροσωπήσει τη Γαλλία για το Όσκαρ Διεθνούς Ταινίας 2024. O Γάλλοβιετναμέζος Τραν Αν Χουνγκ, στην όγδοη κατά σειρά ταινία του – ξεχωρίζουν στη φιλμογραφία του Το Άρωμα της Πράσινης Παπάγιας, το Norwegian Wood και Ο Επισκέπτης της Βροχής – μας μεταφέρει με το Pot Au Feu,  κινηματογραφική μεταφορά του μυθιστορήματος «La vie et la passion de Dodin-Bouffant» του συγγραφέα Μαρσέλ Ρουφ, στη Γαλλία του 1885. Αφηγηματικά εστιάζει στο ειδύλλιο μεταξύ ενός καλοφαγά και της επί σειρά ετών μαγείρισσάς του. Στους ρόλους του πρωταγωνιστικού ζευγαριού, που μπλέκει την υψηλή γαστρονομία με την αγάπη, είναι ο Μπενουά Μαζιμέλ και η Ζιλιέτ Μπινός.

Αντίθετα τη λήξη του Φεστιβάλ σηματοδοτεί η νέα ταινία του Άκι Καουρισμάκι Πεσμένα Φύλλα (Fallen Leaves). Η νέα ταινία του σπουδαίου Φινλανδού δημιουργού, που είναι γνωστός για το ιδιαίτερο ύφος του και την κοινωνική θεματολογία του, αφηγείται την ιστορία δύο μοναχικών ανθρώπων που συναντιούνται τυχαία μια νύχτα στο Ελσίνκι και προσπαθούν να βρουν και να ζήσουν τον έρωτα προσπερνώντας όλες τις δυσκολίες, που οι ίδιοι έχουν θέσει ως εμπόδια στις ζωές τους. Η ταινία έχει κερδίσει το Βραβείο της Επιτροπής στο φετινό διαγωνιστικό των Καννών ενώ αποτελεί την πρόταση της Φινλανδίας για το Όσκαρ Διεθνούς Ταινίας 2024.

ΤΟ ΕΠΙΣΗΜΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ

Το φετινό Φεστιβάλ υπερηφάνως μπορεί να υπόσχεται ότι θα παρουσιάσει ένα πλήθος πρωτοποριακών ταινιών μέσα από τα τέσσερα διαγωνιστικά προγράμματα που διαθέτει. Το ένα από αυτά αφορά μια νέα πρόταση, που θα παρουσιάσει η διοργάνωση, και θα την δούμε παρακάτω. Στο επίσημο διαγωνιστικό 14 ταινίες δοκιμάζουν να μεταφέρουν διαφορετικές οπτικές από όλο τον κόσμο. Πρόκειται για πρωτότυπες ταινίες δημιουργών που υπόσχονται να απασχολήσουν το παγκόσμιο σινεμά με το έργο τους στο μέλλον. Χωρίς αμφιβολία ξεχωρίζει η πρεμιέρα της νέας ταινίας του Χρήστου Νίκου. Μετά τα Μήλα του που κέρδισαν ενθουσιώδη υποδοχή, πριν από λίγα χρόνια, στο εξωτερικό ο Νίκου παρουσιάζει το Fingernails, το πρώτο μεγάλο βήμα του νέου δημιουργού εκτός Ελλάδος, σε μια παραγωγή που φέρει την υπογραφή της Κεϊτ Μπλάνσετ. Και φυσικά αναμένουμε με ανυπομονησία όλες τις ελληνικές παραγωγές του επίσημου προγράμματος που φέτος θα είναι οι νέες ταινίες του Στέργιου Πάσχου (Ο Τελευταίος Ταξιτζής), της Χριστίνας Ιωακειμίδη (Medium) και της Σοφίας Εξάρχου (Animal), που ήδη έχει συζητηθεί έντονα και έχει λάβει ενθουσιώδεις κριτικές από τη συμμετοχή της στα φεστιβάλ του Λοκάρνο και του Σεράγεβο.

Tο φετινό παράλληλο διαγωνιστικό πρόγραμμα Meet the Neighbors+, όπως φαίνεται και από το θετικό πρόσημο που προστέθηκε στο όνομα του, εμπλουτίζεται καθώς θα περιλαμβάνει πλέον πρώτες και δεύτερες ταινίες σκηνοθετών από 36 χώρες της Νοτιοανατολικής Ευρώπης, της Μεσογείου και της Μέσης Ανατολής. Αφορά επί της ουσίας ταινίες νέων δημιουργών, που εστιάζουν κινηματογραφικά σε θέματα γύρω από τη ζωή, τους ανθρώπους και την κατάσταση των πραγμάτων στην ευρύτερη περιοχή μας – ή που κοιτάζουν τον κόσμο πέρα από «τη γειτονιά μας», με μια ξεχωριστή και νεωτερική καλλιτεχνική ματιά. 

Το Meet the Neighbors+ αποκτά ενισχυμένα βραβεία και χρηματικά έπαθλα (10 χιλιάδες ευρώ ο Χρυσός Αλέξανδρος και 5 χιλιάδες ευρώ ο Αργυρός Αλέξανδρος και το βραβείο σκηνοθεσίας) εξισώνοντας την αξία τους με αυτά του επίσημου διαγωνιστικού. Ο Χρυσός Αλέξανδρος μετονομάζεται σε Χρυσός Αλέξανδρος – Βραβείο Μισέλ Δημόπουλου, τιμώντας έτσι συμβολικά τον σπουδαίο κριτικό κινηματογράφου και πρώην διευθυντή του Φεστιβάλ που έφυγε πρόσφατα από τη ζωή. Επιπλέον το τμήμα αποκτά δύο νέες διακρίσεις για την καλύτερη ανδρική και γυναικεία ερμηνεία ενώ η εκάστοτε κριτική επιτροπή θα μπορεί να απονείμει και δύο εύφημους μνείες σε ξεχωριστά καλλιτεχνικά επιτεύγματα. Να σημειώσουμε εδώ πως οι τρεις ελληνικές ταινίες συμμετέχουν στο πρόγραμμα είναι: η πολυαναμενόμενη διασκεύη της παπαδιαμαντικής Φόνισσας της Εύας Νάθενα και το Guest Star του Βασίλη Χριστοφιλάκη.

Τέλος δοκιμάζοντας τα όρια του ύφους και της φόρμας και κοιτάζοντας την κινηματογραφική πρακτική μέσα από ένα ριζοσπαστικό πρίσμα, το Film Forward διευρύνει την αντίληψη μας για το σινεμά και ετοιμάζεται και φέτος να παρουσιάσει σε πρώτη προβολή μερικές από τις πλέον περιζήτητες πρωτότυπες, avant garde και πειραματικές ταινίες της χρονιάς. Να θυμίσουμε πως το τμήμα στο παρελθόν ανέδειξε σημαντικές ταινίες για τον ελληνικό κινηματογράφο όπως τα Μαγνητικά Πεδία του Γιώργου Γούση και κάτι ανάλογο ελπίζουμε και φέτος να γίνει με την προβολή της Κάμπιας Νύμφης Πεταλούδας του Κύρου Παπαβασιλείου αλλά και τα Μικρά Πράματα Που Πήγαν Λάθος του Χάρη Βαφειάδη.

SMART 7 : Η ΦΕΣΤΙΒΑΛΙΚΗ ΙΣΧΥΣ ΕΝ ΤΗ ΕΝΩΣΕΙ

Ένα νέο διαγωνιστικό πρόγραμμα εγκαινιάζει το Φεστιβάλ φέτος. Επτά ευρωπαϊκά κινηματογραφικά φεστιβάλ ενώνουν τις δυνάμεις τους και αναδεικνύουν τις εθνικές κινηματογραφίες τους προτείνοντας ταινίες που σίγουρα θα προκαλέσουν πολλές συζητήσεις σε ένα διαγωνιστικό πρόγραμμα με την ονομασία Smart 7. Ο βασικός στόχος αυτού του κοινού εγχειρήματος είναι όχι μόνο να ανταποκριθεί στις ανάγκες της εποχής, αλλά και να καθορίσει τις κοινές στρατηγικές για τη μελλοντική ανάπτυξη της κινηματογραφικής βιομηχανίας και των φεστιβάλ. 

Το δίκτυο απαρτίζεται από τα φεστιβάλ: Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης (Ελλάδα), Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου New Horizons (Πολωνία), Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου IndieLisboa (Πορτογαλία), Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου Τρανσιλβανίας (Ρουμανία), Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου FILMADRID (Ισπανία), Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου Ρέικιαβικ (Ισλανδία) και Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου Βίλνιους Kino Pavasaris (Λιθουανία). Τα παραπάνω φεστιβάλ θα ενσωματώσουν το πρόγραμμα που θα προκύψει από τις δράσεις του δικτύου και θα συνεργαστούν στενά, με σεβασμό στην ξεχωριστή ταυτότητα τους και τα κριτήρια προγραμματισμού.

Σε αυτή την πρώτη διοργάνωση την Ελλάδα εκπροσωπεί το Black Stone του Σπύρου Ιακωβίδη, μια από τις ταινίες που αγαπήθηκαν από το κοινό της Θεσσαλονίκης στην περσινή διοργάνωση. Οι υπόλοιπες ταινίες έρχονται από την Πολωνία (Bread and Salt του Ντάμια Κοτσούρ), Πορτογαλία (India του Τέλμο Τσούρο), Ρουμανία (Mammalia του Σεμπαστιάν Μιχαϊλεσκου), Ισλανδία (Mannvirki του Γκούσταφ Γκεϊρ Μπόλασον), Λιθουανία (Remember to Blink της Αουστία Ουρμπάϊτε) και Ισπανία (με το Tobbaco Barns του Ρόθιο Μέσα). 

HOMMAGE A MICHEL DIMOPOULOS

Ο πρόσφατος αδόκητος θάνατος του Μισέλ Δημόπουλου κλείνει μια ιστορική εποχή της Θεσσαλονίκης και του Φεστιβάλ αφήνοντας πολύτιμες παρακαταθήκες για το μέλλον της πόλης και της διοργάνωσης. Το #tiff64 θέλοντας να τιμήσει την μνήμη του πρώην διευθυντή του Φεστιβάλ (από το 1992 μέχρι το 2004) και ιδρυτή ουσιαστικά της διεθνούς ταυτότητας μιας εξωστρεφούς και κοσμοπολίτικης πολιτιστικής διοργάνωσης, από τις σημαντικότερες στην ευρύτερη περιοχή, προγραμματίζει μια σειρά από δράσεις και παρεμβάσεις. 

Ξεχωρίζει επομένως στο πρόγραμμα η εις μνήμην ειδική προβολή της ταινίας Το Πνεύμα του Μελισσιού του Βίκτορ Ερίθε. Αποτελεί μια από τις αγαπημένες ταινίες του Μισέλ Δημόπουλου, που ο ίδιος είχε αναδείξει επί χρόνια μέσα από τα κείμενα του αλλά και με μια ρετροσπεκτίβα που είχε κάνει για τον Εριθε τα πρώτα χρόνια της διεθνοποίησης του Φεστιβάλ. Η προβολή θα γίνει παρουσία της οικογένειας του εκλιπόντος και σίγουρα αποτελεί ήδη μια από τις πιο συγκινητικές στιγμές της φετινής διοργάνωσης. 

Επιπλέον το Πρώτο Πλάνο, η τακτική περιοδική έκδοση – εφημερίδα του Φεστιβάλ αφιερώνεται εξ ολοκλήρου με ένα συλλεκτικό τεύχος πάνω στο έργο και στην προσωπικότητα του Μισέλ Δημόπουλου, που υπογράφουν αρκετοί φίλοι και συνεργάτες του. Τέλος το Φεστιβάλ θεσμοθετεί και ονοματίζει το μεγάλο βραβείο του αναβαθμισμένου διαγωνιστικού Meet the Neighbours+ ως Χρυσό Αλέξανδρο-βραβείο Μισέλ Δημόπουλου, σηματοδοτώντας συμβολικά με αυτό τον τρόπο την άρρηκτη σχέση του θεσμού του Φεστιβάλ με την σταθερή πλέον παρουσία του αξέχαστου σε όλους μας κριτικού και θεωρητικού με το παρόν και το μέλλον της διοργάνωσης.

Η ΧΑΡΙΣ ΑΛΕΞΙΟΥ ΣΤΗΝ ΑΓΟΡΑ 

Με ένα πρόσωπο έκπληξη υποδέχεται φέτος τους προσκεκλημένους της Αγοράς το #tiff64. Με τη φωνή της και τα τραγούδια που έχει ερμηνεύσει, η Χάρις Αλεξίου έχει γίνει σημείο αναφοράς για τη σύγχρονη ελληνική μουσική πραγματικότητα, έχοντας παντοτινή θέση στις καρδιές του κοινού. Στη διάρκεια μιας μεγάλης καριέρας, η οποία χαρακτηρίζεται από μαγικές ερμηνευτικές στιγμές, τη συναρπαστική σκηνική παρουσία αλλά και τη διαρκή ανίχνευση νέων καλλιτεχνικών δρόμων, έχει συνεργαστεί με τους σημαντικότερους έλληνες δημιουργούς, ενώ παράλληλα έχει υποστηρίξει ενεργά τις νέες και ανερχόμενες καλλιτεχνικές φωνές. Τα τελευταία χρόνια, μέσα από τη συμμετοχή της στη μεγάλη τηλεοπτική επιτυχία Maestro του Χριστόφορου Παπακαλιάτη, καθώς και σε παραστάσεις του Εθνικού και του Ελεύθερου Θεάτρου, των Γιώργου Νανούρη, Νίκου Καραθάνου, Όλιας Λαζαρίδου, Σταύρου Ράγια-Βαγγέλη Χατζηγιαννίδη αλλά και στη μικρού μήκους Hostess-737 του Θανάση Νεοφώτιστου, η Χάρις Αλεξίου εξερευνά με μεγάλη επιτυχία διαφορετικά κομμάτια της καλλιτεχνικής δημιουργίας. 

Κατά τα λοιπά η Αγορά στοχεύει και φέτος σε μια δυναμική παρουσία πραγματοποιώντας πρωτοβουλίες δράσεις, παρεμβάσεις, εργαστήρια στήριξης νέων δημιουργών και κινηματογραφικών projects από την Ελλάδα, τα Βαλκάνια και την ευρύτερη περιοχή της Μεσογείου και της Νοτιανατολικής Ευρώπης, αλλά και συνεργασίες με φεστιβάλ και φορείς όπως πχ το Φεστιβάλ του Λοκάρνο και πολλά άλλα.

ΝΙΚΟΣ ΠΕΡΑΚΗΣ : ΒΙΟΣ & ΠΟΛΙΤΕΙΑ

Το Φεστιβάλ τιμά φέτος μια από τις πιο ξεχωριστές και τολμηρές φωνές του σύγχρονου ελληνικού σινεμά. Ο λόγος για το Νίκο Περάκη, ο οποίος θα τιμηθεί με τον Χρυσό Αλέξανδρο για το σύνολο της προσφοράς του στον κινηματογράφο.

Επίσης, το Φεστιβάλ διοργανώνει ένα αφιέρωμα που περιλαμβάνει πέντε ταινίες, που αναδεικνύουν το σπουδαίο του έργο, τόσο ως σκηνοθέτη, όσο και ως production designer. 

Στο αφιέρωμα – που περιλαμβάνει την προβολή ταινιών όπως το εμβληματικό Ταμπούρλο, στο οποίο ο δημιουργός εργάστηκε ως production designer, αλλά και γνωστές και αγαπητές ταινίες του, όπως η Άρπα Κόλα, το Bios και Πολιτεία και η Ψυχραιμία, που αναδεικνύουν έναν πολυσχιδή κινηματογραφιστή με χαρισματική και ιδιαίτερη σκηνοθετική ματια. Οι ταινίες αυτές φέρνουν στο προσκήνιο τα χαρακτηριστικά γνωρίσματα από το προσωπικό του σύμπαν, όπως η υπόγεια ειρωνεία, οι κωμικοτραγικές καταστάσεις και οι αποπροσανατολισμένοι ήρωες, που βρίσκονται παγιδευμένοι σε ένα πνιγηρό περιβάλλον. 

ΤΑΚΗΣ ΚΑΝΕΛΛΟΠΟΥΛΟΣ: ΜΙΑ ΕΚΔΡΟΜΗ ΣΤΟΝ ΟΥΡΑΝΟ

Μια εμβληματική μορφή της Θεσσαλονίκης και της ιστορίας του Φεστιβάλ τιμάει φέτος – μετά από πολλά χρόνια – το #tiff64. Ο λόγος φυσικά για τον σπουδαίο Τάκη Κανελλόπουλο, για τον οποίο το Φεστιβάλ θα οργανώσει – πέρα από μια καθολικά προσβάσιμη προβολή του Ουρανού – μια ειδική ρετροσπεκτίβα με το σύνολο του έργου του να προβάλλεται για πρώτη φορά από το 1997 : από τον Μακεδονικό Γάμο, την ταινία που χειροκρότησε η σινεφίλ Θεσσαλονίκη το 1960 κατά την προβολή της στην πρώτη διοργάνωση του Φεστιβάλ (ή όπως ονομαζόταν τότε Πρώτη Εβδομάδα Ελληνικού Κινηματογράφου), μέχρι τη Σόνια, το κινηματογραφικό παρεξηγημένο ρεκβιεμ του σημαντικού δημιουργού. 

Επιπλέον σε συνεργασία με την Πρωτοβουλία για τις Δημόσιες Ανθρωπιστικές Επιστήμες Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος (SNFPHI) του Πανεπιστημίου Κολούμπια, το Φεστιβάλ θα έχει τη χαρά να υποδεχτεί με αφορμή την προβολή του Ουρανού τον Μαρκ Μαζάουερ, ο οποίος θα μιλήσει στο κοινό του Ολύμπιον για το ιστορικό πλαίσιο της ταινίας, τη σχέση της με την επίσημη ιστορία και τη συμβολή του Τάκη Κανελλόπουλου στην παραγωγή της εθνικής μας μνήμης. Η συζήτηση θα μεταδοθεί μέσω live streaming από τα social media του Φεστιβάλ και του SNFPHI. 

Τέλος το αφιέρωμα στον Τάκη Κανελλόπουλο πλαισιώνεται και από μια πρωτότυπη εικαστική εγκατάσταση που θα είναι αφιερωμένη στο κινηματογραφικό και λογοτεχνικό του έργο. Για τις ανάγκες αυτής της εγκατάστασης το κτίριο του Δυτικού Φυλακίου Εισόδου της Πύλης 1 του Λιμανιού θα μεταμορφωθεί σε μια οπτικοακουστική κάψουλα που κλείνει μέσα της τις εμμονές, τη ανθρωπο-γεωγραφία και όλα τα σύμβολα που έκαναν τον Τάκη Κανελλόπουλο μια από τις πιο εμβληματικές και επιδραστικές μορφές στο ελληνικό σινεμά. 

GHOSTS : ΦΑΝΤΑΣΜΑΤΑ ΣΤΟ ΛΙΜΑΝΙ

Στο #tiff64 πέρα από ταινίες θα έχετε την ευκαιρία να δείτε και κάποια κινηματογραφικά φαντάσματα. Θα τα δείτε να κυκλοφορούν αόρατα αλλά και ορατά, τρομακτικά, οικεία, πραγματικά αλλά και αλληγορικά στις αίθουσες του Ολύμπιον και στο λιμάνι. Χωρίς να τρομάζετε, αυτό είναι το concept του αφιερώματος, που επιμελείται ο καλλιτεχνικός διευθυντής του Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Νέας Υόρκης και διεθνούς φήμης κριτικός κινηματογράφου, Ντένις Λιμ, ως guest curator. Τα φαντάσματα γεννήθηκαν και ταξίδεψαν ανά τους αιώνες μέσα από τις λαϊκές ιστορίες και τους μύθους, αποτελώντας αναπόσπαστο κομμάτι μιας οικουμενικής παράδοσης. Ισορροπώντας ανάμεσα στον αόρατο κόσμο και στο βλέμμα του ορατού, τα φαντάσματα μοιάζουν με προσπάθεια του ανθρώπινου μυαλού να κατανοήσει το άυλο, το άρρητο και το μεταφυσικό. Και κάπως έτσι τα φαντάσματα της σκοτεινής αίθουσας μάς προσκαλούν σε έναν κόσμο μαγικό και μαγεμένο, όπου κυριαρχούν οι σκιές, οι ψευδαισθήσεις και οι οπτασίες. 

Με το αφιέρωμα αυτό το Φεστιβάλ εξερευνά τους βαθύτερους συμβολισμούς και τις κρυμμένες αλληγορίες πίσω από την απεικόνιση των φαντασμάτων στον κινηματογράφο. Τα φαντάσματα της Ιστορίας, που κρατούν ανεπούλωτα τα συλλογικά τραύματα. Τα φαντάσματα της πολιτικής, που καθορίζουν ακόμη και σήμερα τον τρόπο με τον οποίο βλέπουμε και αντιλαμβανόμαστε τον κόσμο. Τα φαντάσματα της πίστης, που ανατρέχουν στις βαθύτερες αγωνίες μας. Τα προσωπικά μας φαντάσματα, που καθρεφτίζουν τις απώλειες του χθες και την προσδοκία του αύριο. 

Ανάμεσα στις ταινίες που θα προβληθούν στο πλαίσιο της ρετροσπεκτίβας στα Φαντάσματα θα βρείτε κινηματογραφικά αριστουργήματα όπως το Ουγκέτσου Μονογκατόρι του Κέζι Μιζογκούτσι, τους Κυνηγούς του Θόδωρου Αγγελόπουλου, το D’ est της Σαντάλ Ακερμάν, την Inland Empire του Ντεϊβιντ Λιντς και το Atlantics της Ματί Ντιόπ, τον Νεκρό του Τζιμ Τζάρμους.

ΕΙΔΙΚΕΣ ΠΡΟΒΟΛΕΣ

Πλούσιο είναι και φέτος το πρόγραμμα των ειδικών προβολών. Εδώ θα βρείτε ταινίες ξεχωριστών δημιουργών, που έχουν κάνει την πρεμιέρα τους σε κάποιο σημαντικό Φεστιβάλ του εξωτερικού και έρχονται στη Θεσσαλονίκη λίγο πριν την διανομή τους στις κινηματογραφικές αίθουσες. Ανάμεσα τους ξεχωρίζουν το Old Oak του Κεν Λόουτς, που δεν φοβάται να ανοίξει τη συζήτηση για το έντονο προσφυγικό ρεύμα που δέχεται η Ευρώπη – Φρούριο. Αναζητήστε επίσης την συγκλονιστική αληθινή ιστορία πίστης και ταυτότητας Kidnapped του Μάρκο Μπελόκιο. Και ακόμα το Do Not Expect Too Much From The End Of The World του Ράντου Τζούντε, που με πολύ σαρκασμό εξετάζει τα όρια μεταξύ πραγματικότητας και οφθαλμαπάτης.

Εδώ θα βρείτε επίσης το Holdovers του αγαπημένου στο Φεστιβάλ Αλεξάντερ Πεϊν, ο οποίος μάλιστα προγραμματίζει να δώσει το παρόν και στην προβολή της ταινίας στη Θεσσαλονίκη και να συνομιλήσει με το κοινό της ταινίας. Η Chimera της Αλίς Ρορβάχερ καταδύεται με πολύ χιούμορ στον μαγικό και αφανή κόσμο της αρχαιολογίας. Φυσικά αξίζει αναφοράς και το Monster του Χιροκάζου Κορέ Έντα, που αναδείχτηκε στον Queer Palm του φετινού Φεστιβάλ Καννών και πήρε το βραβείο σεναρίου στο επίσημο διαγωνιστικό της διοργάνωσης. Τέλος η προσοχή που δίνει το Φεστιβάλ στην ποιοτική άνοδο της τηλεόρασης που συντελείται τα τελευταία χρόνια και απασχολεί πλέον την Αγορά με την συμμετοχή πολλών τηλεοπτικών επαγγελματιών δίνει την αφορμή ώστε να έρθουν στην Θεσσαλονίκη σημαντικές ελληνικές τηλεοπτικές παραγωγές για να συμμετέχουν στο πρόγραμμα. Μια τέτοια περίπτωση είναι οι 17 Κλωστές του Σωτήρη Τσαφούλια, μια τηλεοπτική παραγωγή υψηλών αξιώσεων, που θα κάνει μια ειδική προβολή των δύο πρώτων επεισοδίων στο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης.

Credit: Seacia Pavao / © 2023 FOCUS FEATURES LLC

SURVEY EXPANDED : REFLECTIONS OF TOPOS

Υπήρξε για περίπου τρεις δεκαετίες ένα από τα πιο αγαπημένα και ψαγμένα κομμάτια του Φεστιβάλ. Ο λόγος για το τμήμα Ματιές στα Βαλκάνια, που από το 1995 αποτέλεσε την αφορμή για να γνωρίσουμε καλύτερα το σινεμά της ευρύτερης περιοχής της Νοτιοανατολικής Ευρώπης από την Κροατία και το νέο ρουμάνικο κύμα μέχρι το Κόσοβο, την Β. Μακεδονία, την πάντα ανήσυχη Τουρκία, την Βουλγαρία, την Βοσνία, την Αλβανία και τη Σερβία. Σε μια προσπάθεια ανάδειξης μιας ευρύτερης συζήτησης γύρω από τον κινηματογράφο, το #tiff64 αλλάζει το τμήμα και του δίνει θεματικό χαρακτήρα επιχειρώντας να καταγράψει και να αναδείξει καλλιτεχνικά ρεύματα, κοινωνικά και γεωπολιτικά ζητήματα και να ανακαλύψει πρωτοποριακές και καινοτόμες και δημιουργικές φωνές από την ευρύτερη περιοχή. 

Η πρώτη θεματική αυτού του νέου τμήματος, που φιλοδοξεί να μεταλλάσσεται και να μεταμορφώνεται κάθε χρονιά, φέρει την ονομασία Reflections of Topos. Σύμβουλοι του φετινού πρώτου προγράμματος είναι οι σκηνοθέτες Κοκέν Εργκούν και Νεριτάν Ζιντζιρία. Σε αυτό το τμήμα θα έχουμε την ευκαιρία να δούμε μεταξύ άλλων ταινίες μικρού και μεγάλου μήκους με ένα μικρό αφιέρωμα στην φιλμογραφία του Κοκέν Εργκούν από την Τουρκία, το Short Trip του Ερενίκ Μπεκίρι από την Αλβανία, το Housekeeping for Beginners του Γκόραν Στολέφσκι από τη Βόρεια Μακεδονία, το January του Αντρεϊ Παούνοφ από τη Βουλγαρία  και όχι μόνο. 

ΑΝΟΙΧΤΟΙ ΟΡΙΖΟΝΤΕΣ – NEXT GEN – ROUND MIDNIGHT

Οι Ανοιχτοί Ορίζοντες αποτελούνται κάθε χρόνο από ένα πλούσιο υλικό ταινιών του ανεξάρτητου κινηματογράφου που συζητιούνται έντονα στα φεστιβάλ του κόσμου. Αντιθέτως στο Round Midnight θα βρείτε ένα από τα πιο πειραγμένα τμήματα του Φεστιβάλ που παρουσιάζει και φέτος εναλλακτικές προτάσεις από την τρέχουσα παραγωγή. Ταινίες που ταυτίζονται με το horror και το θρίλερ, πολλές φορές συνδυάζοντας αυτά τα στοιχεία με την κωμωδία, τον ερωτισμό, το fantasy, το science fiction. Τέλος στο Next Gen το Φεστιβάλ φιλοξενεί ξεχωριστές ταινίες για νέους και παιδιά. Ας δούμε μερικές από τις προτάσεις που υπάρχουν σε αυτά τα τμήματα.

Ένα διαφορετικό animation – το Chicken for Linda – για τη σχέση μιας μαμάς με την κόρη της, που έρχεται στη Θεσσαλονίκη με το πρώτο βραβείο στο Φεστιβάλ της Ανεσί, παρουσιάζουν η Κιάρα Μάλτα και ο Σεμπαστιέν Λάουντενμπαχ. Μια παράδοξη σχέση ανάμεσα σε ένα θαλάσσιο τέρας και μια πιτσιρίκα που χάνει τον πατέρα της σε ένα ναυάγιο περιγράφει στο Sea Sparkle ο Ντομιέν Χιουζ. Animation είναι και το Mars Express του Ζερεμί Περέν που αναδεικνύει το θέμα της διαφορετικότητας με αλληγορικό τρόπο ανάμεσα στους ανθρώπους και στα ρομπότ στο μέλλον. Εδώ θα βρείτε επίσης τη φετινή Χρυσή Λεοπάρδαλη του Φεστιβάλ Λοκάρνο, το Critical Zone του Αλί Αχμαντζαντέχ που περιγράφει την περιπέτεια ενός ανθρώπου στους άντεργκράουντ δρόμους της Τεχεράνης. Βραβευμένο με το πρώτο βραβείο του νέου παράλληλου τμήματος Encounters της Μπερλινάλε το Here του Μπας Ντεβός εξερευνά τη σχέση του ανθρώπου με τη Μητέρα Φύση. 

O Μαλαισιανός Άντονι Τσεν στο Drift αφηγείται την ιστορία της Ζακλίν, μιας προσφυγοπούλας που φτάνει σε ένα τουριστικό ελληνικό νησί για να γλυτώσει από τον πόλεμο και προσπαθεί να ξαναφτιάξει τη ζωή της όταν η γνωριμία της με έναν τοπικό ξεναγό θα ανατρέψει τα πάντα. Στην Κωνσταντινούπολη του 1985 μας μεταφέρει το Oregon του Κερέμ Αγιάν που έχει ως  πρωταγωνιστές δύο φίλους και μια κασέτα ήχου. Βραβευμένο με τη Χρυσή Κάμερα στις Κάννες το Inside the Yellow Cocoon Shell του Τιέν Αν Φαμ περιγράφει το ντελίριο αναμνήσεων που κατακλύζει έναν άνδρα όταν αποφασίζει να επιστρέψει στη γενέτειρα του. Με πρεμιέρα στο Σάντανς το Cat Person της Σουζάνα Φόγκελ αναδεικνύει την ρομαντική σχέση μιας νεαρής κοπέλας που εξελίσσεται εν τέλει σε ένα ανατρεπτικό θρίλερ στους δρόμους της Νέας Υόρκης. Με θερμές κριτικές από τα φεστιβάλ του Σάντανς, Βερολίνου και Σαν Σεμπαστιάν το Heroico του Νταβιντ Θονάνα ανατέμνει την ψυχοσύνθεση ενός νεαρού αγοριού καθώς αποφασίζει να ακολουθήσει μια καριέρα επαγγελματία στο στρατό και έρχεται σε επαφή με το πρόσωπο της βίας. 

Στο Κόναν η Βάρβαρη ο Μπερτράν Μαντικό μας δίνει μια τελείως διαφορετική ιστορία του γνωστού ήρωα τοποθετημένη σε διαφορετικές εποχές της Ιστορίας. Στην ταινία τρόμου Vermin ο Σεμπαστιέν Βάνιτσέκ προσεγγίζει την σχέση ενός νεαρού με μια τεράστια αράχνη. Τέλος στο Topakk ο Αμερικανοφιλιπινέζος Ρίτσαρντ Σόμς στήνει την ατμόσφαιρας ενός θρίλερ με έντονη δράση και πρωταγωνιστή έναν πρώην ειδικό φρουρό που προσπαθεί να προστατέψει μια γυναίκα από έναν διεφθρμένο αστυνομικό και ένα καρτέλ ναρκωτικών.

ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΦΕΣΤΙΒΑΛ

Όπως κάθε χρόνο έτσι και φέτος το Φεστιβάλ αγκαλιάζει τον ελληνικό κινηματογράφο και υποδέχεται στις αίθουσες του ένα μεγάλο μέρος από το σύνολο της ετήσιας ελληνικής παραγωγής. Το ελληνικό πανόραμα φέτος (ή Ελληνικό Φεστιβάλ όπως λέγεται πιο επίσημα) περιλαμβάνει την πρώτη προβολή των ελληνικών ταινιών που συμμετέχουν στα επίσημα διαγωνιστικά (για τα οποία αναφερθήκαμε ήδη) και επίσης τις νέες ταινίες δοκιμασμένων και έμπειρων δημιουργών όπως ο Αλέξανδρος Βούλγαρης (Πολύδροσο), ο Ζαχαρίας Μαυροειδής (Το καλοκαίρι της Κάρμεν), ο Περικλής Χούρσογλου (Εξέλιξη), ο Χρήστος Σιοπαχάς (Πέντε σελίνια ναϊλον), ο Δημήτρης Αθανίτης (Η Περιπέτεια του Βλέμματος), ο Κάρολος Ζωναράς (Transit), o Νίκος Αλευράς (Αλευρινό:Το σπέρμα του σύμπαντος), κ.α. 

Εδώ θα βρείτε επίσης τις βραβευμένες ταινίες μικρού μήκους του πρόσφατου Φεστιβάλ Δράμας (Αρκουδότρυπα, Αριζόνες, Midnight Skin, Διάβαση, κ.α.). Επίσης εδώ έχουμε τα δύο μεγάλα αφιερώματα στο Νίκο Περάκη και στον Τάκη Κανελλόπουλο και τις καθολικά προσβάσιμες προβολές του Φεστιβάλ (Bios και Πολιτεία και Ουρανός των δύο τιμώμενων σκηνοθετών) και τέλος μια ειδική προβολή της σπουδαίας ταινίας του Μιχάλη Κακογιάννη Ηλέκτρα, στο πλαίσιο της συνεργασίας της διοργάνωσης με την Φίνος Φιλμς.

Σχετικά Αρθρα
Σχετικά Αρθρα