Οι τελευταίες προβλέψεις πριν τα Όσκαρ

Οι προβλέψεις του Γιάννη Γκροσδάνη για τα φετινά Όσκαρ.

Γιάννης Γκροσδάνης
οι-τελευταίες-προβλέψεις-πριν-τα-όσκα-400974
Γιάννης Γκροσδάνης

Μπορεί τα κινηματογραφικά σωματεία να έχουν ολοκληρώσει το έργο τους αλλά ακόμα και μετά από αυτή την διαδικασία η οσκαρική κούρσα είναι στον αέρα. Κι αυτό γιατί ζούμε μια από τις πλέον απρόβλεπτες χρονιές, γεμάτη με πιθανές ανατροπές και εκπλήξεις. Το αποτέλεσμα είναι οποιαδήποτε πρόβλεψη για την απονομή της Κυριακής μπορεί είτε να επιβεβαιώσει τα λεγόμενα ως φαβορί είτε ακριβώς λόγω του ειδικού χαρακτήρα της φετινής οσκαρικής κούρσας να καταλήξει στο καλάθι των αχρήστων.

Σε ό,τι αφορά τις ταινίες η Roma φαίνεται να είναι το φαβορί που ψάχνουν όλοι. Ο Αλφόνσο Κουαρόν έχει φτιάξει μια σπουδαία ταινία, που εκτιμήθηκε σε αρκετές περιπτώσεις με διακρίσεις και έχει σαφώς τον πρώτο λόγο. Δύο σημαντικά σημεία τριβής ωστόσο είναι η παρουσία του Netflix στην παραγωγή – η συζήτηση περί απειλής της κινηματογραφικής αίθουσας και αλλαγής στην διανομή των ταινιών είναι πάντα εδώ και δεν έχει κοπάσει στο ελάχιστο – όπως και η πρόκληση που αισθάνονται αρκετά μέλη της Ακαδημίας με την επιλογή να βραβεύσουν για πρώτη φορά στην 91χρονη ιστορία των Όσκαρ όχι μια αγγλόφωνη αλλά μια ξενόγλωσση (ισπανόφωνη) ταινία. Όπως και να το δούμε δηλαδή η επιλογή της Roma ανοίγει νέους ορίζοντες για την Ακαδημία.

Ποια είναι όμως τα αουτσαϊντερ; Τα γραφεία στοιχημάτων τις τελευταίες μέρες αναδεικνύουν μια ταινία που ξεκίνησε με καλή δυναμική αλλά εξαιτίας του αρνητικού αντίκτυπου κάποιων δεδομένων έχασε τελικά αρκετό έδαφος στις υποψηφιότητες. Ο λόγος για το Πράσινο Βιβλίο του Πήτερ Φαρέλι, ένα road-movie με δύο πολύ καλές ερμηνείες, με μια βατή ιστορία δοσμένη με ευχάριστο τρόπο αρκετά παραδοσιακό σε ότι αφορά το ύφος. Το ζήτημα είναι ότι την ιστορία αυτή την έχουμε δει αρκετές φορές στο παρελθόν να βραβεύεται (η στενή φιλία ανάμεσα σε δύο τελείως ετερόκλητα πρόσωπα) και δύσκολα ξεχωρίζει κανείς κάποιο φοβερό επίτευγμα πέρα από τις καλές ερμηνείες. Αν τελικά επικρατήσει – ανάμεσα σε τόσες άλλες ταινίες που πραγματικά προτείνουν καινούργια πράματα – αυτό θα γίνει γιατί αποτελεί πολύ απλά μια εύκολη επιλογή ασφαλείας.

Σημειώστε εδώ και τις δύο αφροαμερικάνικες ταινίες: ο Black Panther αντλεί την οσκαρική δυναμική του από την συζήτηση για το πόσο μια ταινία blockbuster μπορεί να βρεθεί αρκετά ψηλά σε διακρίσεις (πέρα από τα συνήθη που είναι τα έφε ήχου και εικόνας δηλαδή) και να κερδίσει το Όσκαρ καλύτερης ταινίας. Αυτή είναι μια ζωηρή συζήτηση που δείχνει να απασχολεί την αμερικάνικη κινηματογραφική βιομηχανία εδώ και καιρό. Όμως η συγκεκριμένη ταινία δεν έχει πατήματα (υποψηφιότητες) σε καμία άλλη σημαντική κατηγορία (σκηνοθεσία, σενάριο, ερμηνείες, μοντάζ) πέρα από την καλύτερη ταινία.

Η έτερη ταινία, η Παρείσφρηση, διαθέτει όλα τα ποιοτικά στοιχεία, έχει δυναμική σε αρκετές σημαντικές κατηγορίες, έχει δυνατό κοινωνικό σχολιασμό και φυσικά αν ξεχωρίσει, η ανάδειξη της σε ταινία της χρονιάς θα έχει οπωσδήποτε και πολιτικό χρώμα, ως μια νέα αντι-Τραμπ δήλωση αρκετών φιλελεύθερων μελών της Ακαδημίας. Η πιθανότητα να συμβεί κάτι τέτοιο εξαρτάται από την όποια δυναμική έχει ο Σπαϊκ Λι στις κατηγορίες σκηνοθεσίας ή/και σεναρίου. Προσωπικά σκέφτομαι ότι η ταινία του Λι έχει αρκετά υπέρ της για να αποτελέσει την έκπληξη της βραδιάς. Τέλος υπάρχει και η Ευνοούμενη του Γιώργου Λάνθιμου, η οποία θα μπορούσε να κάνει άλλη μια φορά την έκπληξη με βασικά εργαλεία τόσο το ιδιαίτερο ύφος του σκηνοθέτη (το μαύρο χιούμορ και η έλξη για το παράδοξο που διαθέτει) αλλά και την λειτουργική παρουσία του γυναικείου φύλου που επεξεργάζεται σεναριακά στην αφήγηση και τον σχολιασμό των θεμάτων της.

Ειδικότερα για την Ευνοούμενη θα πρέπει να σκεφτούμε πως ο Γιώργος Λάνθιμος έκανε μια εξαιρετική πορεία με τις 10 υποψηφιότητες της ταινίας του. Είναι προσωπικό του επίτευγμα σε κάθε περίπτωση. Αντλώντας την μεγαλύτερη δυναμική από τα BAFTA και όντας μια ταινία με αληθινή πληρότητα σε υποψηφιότητες – πέρα από τα τεχνικά στοιχεία που διαθέτει ως ταινία εποχής – (είναι υποψήφια για καλύτερη ταινία, σκηνοθεσία, σενάριο, μοντάζ) η Ευνοούμενη είναι μια έξοχη μαύρη κωμωδία που παίζει με το παράδοξο, αξιοποιεί μόνο ως πρόφαση το στοιχείο της εποχής (18ος αιώνας) και (κυρίως) μιλάει στην καρδιά του φεμινιστικού κινήματος #metoo-#timesup. Θα καταφέρει να επαναλάβει την έκπληξη που ένιωσαν αρκετοί πριν ένα μήνα όταν είδαν την ταινία του να φιγουράρει σε προνομιακή θέση μέσα στην λίστα των υποψηφιοτήτων; Μακάρι, αν και κανείς δεν μπορεί να δώσει μια ξεκάθαρη απάντηση σε αυτό το ερώτημα.

Με το Όσκαρ σκηνοθεσίας σχεδόν κλειδωμένο στο όνομα του Αλφόνσο Κουαρόν – η μόνη πιθανή ανατροπή θα μπορούσε να έρθει μόνο από τον Σπαϊκ Λι, μια ευκαιρία για την Ακαδημία να το απονείμει για πρώτη φορά σε Αφροαμερικάνο σκηνοθέτη – όλο το φετινό παιχνίδι των Όσκαρ θα παιχτεί στα δύο βραβεία του σεναρίου (ειδικά του πρωτότυπου όπου τα πράματα είναι τελείως ανοιχτά). Αν μιλάμε για μια καθαρή επικράτηση-σάρωμα της ταινίας του Κουαρόν τότε η Roma θα κερδίσει και αυτό το βραβείο. Πάντως το πιο πιθανό είναι το αγαλματάκι να καταλήξει στην Ευνοούμενη με ελάχιστες πιθανότητες ανατροπής από το Πράσινο Βιβλίο. Στο διασκευασμένο σενάριο η Παρείσφρηση αποτελεί χωρίς αμφιβολία το φαβορί. Κρυφό αουτσαϊντερ εδώ το Θα μπορούσες ποτέ να με συγχωρέσεις;, που κέρδισε πριν μερικές μέρες και το αντίστοιχο βραβείο από το Σωματείο Σεναριογράφων.

Στα ερμηνευτικά Όσκαρ επίσης τα πράματα είναι λίγο ως πολύ ξεκάθαρα. Ο Ραμί Μάλεκ του Bohemian Rhapsody κλείδωσε σχετικά νωρίς την κούρσα υπέρ του καθώς έχει γοητεύσει τους πάντες. Μόνος σοβαρός αντίπαλος του παραμένει ο υπερφίαλος Κρίστιαν Μπεϊλ του Vice, του οποίου η μεταμόρφωση στο πολιτικό πρόσωπο του Ντικ Τσεϊνι είναι πραγματικά εκπληκτική. Αντίστοιχα στον β΄ανδρικό ο Μαχερσάλα Αλί του Πράσινου Βιβλίου φαίνεται ότι οδεύει ολοταχώς προς το δεύτερο αγαλματάκι του (το πρώτη ήταν το 2017 για το Moonlight). Μοναδική σοβαρή απειλή, ακριβώς επειδή μιλάμε για το δεύτερο Όσκαρ και αυτό λειτουργεί ανασταλτικά, είναι ο μποέμ χαρακτήρας του Ρίτσαρντ Γκραντ από το Θα μπορούσες ποτέ να με συγχωρέσεις;. Ο Γκραντ αναπτύσσει τις τελευταίες μέρες ένα δυνατό ρεύμα υποστήριξης υπέρ του και προσωπικά εύχομαι να καταφέρει να κάνει την υπέρβαση. Η κατηγορία του Β ανδρικού έτσι κι αλλιώς προσφέρεται για ανατροπές.

Σε ότι αφορά τις γυναικείες ερμηνείες όλα δείχνουν ότι αυτή τη φορά η Γκλεν Γκλόουζ δεν θα χάσει το Όσκαρ. Είναι άλλωστε και ένα χρέος στη μέση αλλά και η ανησυχία αρκετών υποστηρικτών της ότι μπορεί να μην έχει άλλη ευκαιρία για το βραβείο καθώς η σπουδαία αυτή ηθοποιός έχει προταθεί συνολικά 7 φορές, από το 1983 μέχρι σήμερα, χωρίς να έχει κερδίσει ποτέ. Εξαιρετική επιλογή για τον Α γυναικείο είναι και η Ολίβια Κόλμαν ωστόσο το μεγαλύτερο πρόβλημα της, όπως λέγεται, είναι ότι στην πραγματικότητα η ερμηνεία της δεν έχει την έκταση που αφορά έναν πρωταγωνιστικό ρόλο. Και στον Β γυναικείο η Αφροαμερικάνα Ρετζίνα Κινγκ δείχνει να κερδίζει στα σημεία το Όσκαρ. Όσο για το ντουέτο της Ευνοούμενης αυτό υποσκελίζεται απλά και μόνο από τον διαμοιρασμό των ψήφων ανάμεσα τους. Αν όμως μια εκ των δύο μπορούσε να κάνει την έκπληξη αυτή θα ήταν χωρίς αμφιβολία η Ρεϊτσελ Βαϊς. Ωστόσο κάποιοι στηρίζουν εδώ και την Εϊμι Άνταμς, την γυναίκα πίσω από τον Vice Ντικ Τσεϊνι. Πρόκειται για μια σπουδαία ηθοποιό, η οποία όμως έχει προταθεί 6 φορές τα τελευταία 13 χρόνια χωρίς να κερδίσει ποτέ. Μήπως ήρθε η ώρα της αναγνώρισης και για αυτήν;

Στα λεγόμενα τεχνικά Όσκαρ η μοιρασιά θα είναι επίσης μεγάλη. Η Ευνοούμενη έχει βάσιμες ελπίδες για νίκη στις κατηγορίες που αναδεικνύουν το περιβάλλον της εποχής -Κουστουμια και Σχεδιασμό Παραγωγής (δηλ. σκηνικά) – ενώ υπάρχει και η περίπτωση του Γ. Μαυροψαρίδη (που είχε πάρει το αντίστοιχο σωματειακό βραβείο) για το μοντάζ. Το μοντάζ διεκδικεί πολύ δυνατά τις τελευταίες μέρες και το Vice, το οποίο είναι φαβορί με αξιώσεις και για το βραβείο μακιγιάζ. Στη φωτογραφία ο Αλφόνσο Κουαρόν εφόσον κερδίσει θα γράψει ιστορία ως ο πρώτος σκηνοθέτης που κατορθώνει κάτι τέτοιο. Ωστόσο τις τελευταίες μέρες η επίσης ασπρόμαυρη φωτογραφία του Ψυχρού Πολέμου του Π. Παβλικόφκσι κερδίζει συνεχώς υποστηρικτές. Τελείως ανοικτές σε προβλέψεις είναι οι δύο κατηγορίες του ήχου: η Bohemian Rhapsody έχει ένα ελαφρύ προβάδισμα αλλά πιθανό φόβητρο είναι και το First Man, η αδικημένη από τα Όσκαρ ταινία του Ντέμιαν Σαζέλ, που μπορεί να διεκδικήσει αυτές τις τεχνικές κατηγορίες με κύριο ατού την γυναικεία ομάδα που διαθέτει στο sound department καθώς είναι η πρώτη φορά που ένα team γυναικών προτείνεται για την επεξεργασία του ήχου μιας ταινίας. Το ίδιο ισχύει και για τον Black Panther, που έχει επίσης στα ηχητικά αλλά και στα μουσικά βραβεία (μουσική, τραγούδι) αρκετές πιθανότητες για κάποια διάκριση. Για το τραγούδι πάντως δυνατό φαβορί είναι το Shallow, το folk ντουέτο της Lady Gaga – Bradley Cooper από το Ένα Αστέρι Γεννιέται.

Οι προβλέψεις μας:

Ταινία

Φαβορί: Roma – Εναλλακτικά : Πράσινο Βιβλίο / Η Παρείσφρηση

Σκηνοθεσία

Αλφόνσο Κουαρόν (Roma)- Εναλλακτικά : Σπαϊκ Λι (Η Παρείσφρηση)

Πρωτότυπο Σενάριο

Η Ευνοούμενη- Εναλλακτικά: Πράσινο Βιβλίο

Διασκευασμένο Σενάριο

Η Παρείσφρηση – Εναλλακτικά: Θα μπορούσες ποτέ να με συγχωρέσεις;

Α΄ανδρικός

Ράμι Μάλεκ (Bohemian Rhapsody)- Εναλλακτικά: Κριστιαν Μπεϊλ (Vice)

Β΄Ανδρικός

Ρίτσαρντ Γκραντ (Θα μπορούσες ποτέ να με συγχωρέσεις;)- Εναλλακτικά: Μαχερσάλα Αλί (Πράσινο Βιβλίο)

Α΄Γυναικείος

Γκλεν Γκλόουζ (Η σύζυγος) – Εναλλακτικά: Ολίβια Κόλμαν (Η Ευνοούμενη)

Β΄Γυναικείος

Ρετζίνα Κινγκ (Αν η Οδός Μπιλ μπορούσε να μιλήσει) – Εναλλακτικά: Ρεϊτσελ Βαϊς (Η Ευνοούμενη)

Φωτογραφία

Ψυχρός Πόλεμος – Εναλλακτικά: Roma

Κουστούμια

Η Ευνοούμενη – Εναλλακτικά: Black Panther

Διεύθυνση Παραγωγής

Η Ευνοούμενη – Εναλλακτικά: Black Panther

Μοντάζ

Vice – Εναλλακτικά: Η Ευνοούμενη

Ξενόγλωσση ταινία

Roma – Εναλλακτικά: Ψυχρός Πόλεμος

Μακιγιάζ

Vice

Μουσική

Αν η Οδός Μπιλ μπορούσε να μιλήσει – Εναλλακτικά: Black Panther

Τραγούδι

Ένα Αστέρι γεννιέται – Εναλλακτικά: Black Panther

Σκηνικά

Η Ευνοούμενη – Εναλλακτικά: Black Panther

Ήχος & ηχητικά εφέ

Bohemian Rhapsody – Εναλλακτικά : First Man

Οπτικά έφε

First Man – Εναλλακτικά : Solo

Ντοκιμαντέρ

RBG – Εναλλακτικά : Free Solo

Animation

Spider-Man: Μέσα στο Άραχνο Σύμπαν – Εναλλακτικά : Οι Απίθανοι 2

#TAGS
Σχετικά Αρθρα
Σχετικά Αρθρα