Κινηματογράφος

Οκτώ ταινίες για να δεις όσο είσαι στο σπίτι από το Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου

Μια καλή ταινία μπορεί πάντα να σπάσει με το καλύτερο τρόπο την παρατεταμένη αδράνεια.

Βαγγέλης Θεοδωράκης
οκτώ-ταινίες-για-να-δεις-όσο-είσαι-στο-σ-567919
Βαγγέλης Θεοδωράκης

 

στιγμιότυπο youtube

Λέξεις: Βαγγέλης Θεοδωράκης 

Τις τελευταίες μέρες επικρατεί ένα καθολικό black out. Η γρίπη που ταλαιπωρεί – και θα συνεχίσει να ταλαιπωρεί καθώς φαίνεται – ολόκληρη την υφήλιο μας κρατά όλους σε οικιακή απομόνωση και διαρκή αναμονή. Σε μια τέτοια περίπτωση τα βιβλία και ο κινηματογράφος παρουσιάζονται ακαριαία ως το ιδανικό αντίδοτο στη βεβαρημένη πλήξη και την συμπαρομαρτούσα εσωστρέφεια. Και είναι πολύ λογικό κάτι τέτοιο.

Μια καλή ταινία μπορεί πάντα να σπάσει με το καλύτερο τρόπο την παρατεταμένη αδράνεια που καταλήγει κουραστική. Ο εγχώριος κινηματογράφος μπορεί τα τελευταία χρόνια να δεινοπαθεί, υπάρχουν όμως αρκετές νέες παραγωγές που μας υπενθυμίζουν ότι έχει ακόμα σφυγμό. Και φυσικά ο κινηματογράφος δεν αποτελείται από ένα σύνολο έργων που διαθέτει μονάχα παρόν. Το Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου την τελευταία εικοσαετία φυλάει στους κόλπους του ουκ ολίγα παραδείγματα αξιόλογων παραγωγών που μπορούν ανά πάσα στιγμή να αποτελέσουν μια πολύ καλή συντροφιά. Ας δούμε μερικά από αυτά.

1.Τετάρτη 4:45 (2011)

 «Το  μωσακό των ευθυνών»

Ο Αλέξης Αλεξίου με την ταινία του «Τετάρτη 4:45» προσπαθεί διόλου διστακτικά να εντρυφήσει στις σκληρές εκδοχές και την αδηφαγία της νυχτερινής ζωής στην Αθήνα. Καταγράφει και παρουσιάζει με εύληπτο και  ρεαλιστικό τρόπο τις επικίνδυνες και σκοτεινές εξόδους ή διεξόδους που παρουσιάζονται άλλοτε ως λύση, άλλοτε ως ρίσκο και άλλοτε ως ανάγκη επιβίωσης μέσα σε ένα σκοτεινό λαβύρινθο αναζήτησης εξουσίας και χρήματος. Συμφέροντα που συγκρούονται σαν μια εξέγερση ψαριών μέσα στα στενά πλαίσια μιας γυάλας με τα μικρότερα ψάρια καταδικασμένα να φαγωθούν και με δεδομένους κανόνες που δύσκολα σπάνε. 

Ο Στέλιος Δημητρακόπουλος είναι επιχειρηματίας και οικογενειάρχης.  Πριν 17 χρόνια ανέλαβε να εγκαινιάσει ένα νεοφυές και μεγαλόπνευστο όραμα. Δημιούργησε το πρώτο νυχτερινό μαγαζί με ζωντανή τζαζ μουσική και το ανάλογο ντεκόρ στο κέντρο της Αθήνας. Από τότε επιμένει υπομένοντας και υπομένει επιμένοντας. Ένας  παλιός του φίλος του προτείνει να δανειστεί χρήματα από έναν Ρουμάνο τοκογλύφο προκειμένου η επιχείρηση του να επεκταθεί και να αναβαθμιστεί. Έκτοτε η ζωή του περιπλέκεται και συμπλέκεται. Οικογενειακές και επαγγελματικές ταλαιπωρίες αργοσβήνουν το όνειρο του και το βάρος των ευθυνών μοιάζει πλέον δυσθεώρητο. Το χρέος του ωστόσο παραμένει υψηλό και η απέναντι πλευρά δεν δείχνει διατεθειμένη να παρατείνει την αναμονή. Του δίνεται διήμερη διορία προκειμένου να κλείσει τα υφιστάμενα και παράπλευρα μέτωπα του. Ο Στέλιος από τη στιγμή εκείνη έρχεται αντιμέτωπος με το αιώνιο φάντασμα της ζωής του. Την ευθύνη. Η διορία που του δόθηκε, λήγει την Τετάρτη στις 4:45.

Σκηνοθεσία : Αλέξης Αλεξίου

Δείτε το τρέιλερ:

2.Επικίνδυνες μαγειρικές (2010)

Ψιλοκομμένες σκελίδες ερωτικής παραπλάνησης.

Ο Δαμοκλής και ο Δημήτρης είναι καταξιωμένοι επαγγελματίες μάγειρες. Ο μεν διάσημος σεφ, ο δε μάγειρας σε κρουαζιέρες. Εκτός αυτού διαθέτουν ένα ακόμα κοινό στοιχείο. Άθελα τους συμπρωταγωνιστούν σε μια καλοστημένη ερωτική παγίδα που σκηνοθέτησε η ίδια γυναίκα. Και οι δύο προσπαθούν να την κερδίσουν εκμεταλλευόμενοι το πάθος της για τις γαστρονομικές τους φιλοτεχνίες. Όταν και οι δύο έλθουν αντιμέτωποι με την πραγματικότητα και αποφασίσουν να απεκδυθούν το ρόλο του τιμητή και τιμωρού των εκπεσόντων ηθών της γυναίκας αυτής, θα είναι τόσο αργά που το διαρκώς εντεινόμενο πάθος τους, θα τους βουλιάξει ακόμα περισσότερο στις ηδονικές αλλά και οδυνηρές αποχρώσεις της.  

Σκηνοθεσία : Βασίλης Τσελεμέγκος

*Βασισμένη στο ομώνυμο βιβλίο του Ανδρέα Στάικου

Δείτε το τρέιλερ:

3.Μπραζιλέρο (2001)

«Τα είχα όλα μια φορά.»

Η ταινία «Μπραζιλέρο» του Σωτήρη Γκορίτσα γυρισμένη σε μια επαρχιακή πόλη και ντυμένη με την ελκυστική μουσική του Νίκου Πορτοκάλογλου αποτελεί μια πολύ έξυπνη συλλογική καταγραφή μιας πάγιας τακτικής με ιδιαίτερη Η καταγραφή αυτή εκ πρώτης φαντάζει προφητική αλλά εν τοις πράγμασι αποτυπώνει την πορεία της νοοτροπίας αυτής και την ενσωμάτωση της στα ελληνικά δεδομένα. 

Ένας τοπικός παράγοντας  ανέλαβε πριν αρκετά χρόνια να αξιοποιήσει ένα πακέτο χρηματοδότησης  από την Ε.Ε με σκοπό την ανέγερση Πολιτιστικού Κέντρου. Το διόλου ευκαταφρόνητο ποσό εν τέλει αφιερώθηκε στις μεταγραφικές ανάγκες της τοπικής ομάδας. Με την έλευση δυο οικονομικών ελεγκτών αρχίζει η ώρα της κρίσης με τον πολυμήχανο παράγοντα να επιστρατεύει κάθε εγκεφαλική πηγή  ευρηματικότητας και έμπνευσης προκειμένου να ξεγλιστρήσει. Εκμεταλλεύεται κάθε πιθανή σχέση του με τους τοπικούς φορείς εξουσίας μέσα σε ένα κλίμα αλληλεγγύης και εθνικής υπερηφάνειας ενόσω ο κλοιός στενεύει. Άραγε οι σχέσεις και το κλίμα αυτό θα εξοργίσουν, θα αλλοιώσουν ή απλώς θα εναρμονίσουν τους ξένους ελεγκτές στην ελληνική πραγματικότητα;

Σκηνοθεσία : Σωτήρης Γκορίτσας

Δείτε το τρέιλερ:

4. Η καρδιά του κτήνους (2005)

«Κάποιοι μιλούν και κάποιοι όχι» 

Μια ταινία ωδή στα χειμωνιάτικη Αθήνα και τους λίαν γοητευτικούς περιπάτους που προσφέρονται , μια ταινία ωδή στις αποτυχημένες φιλίες, τα παιδικά πρότυπα, την επιπολαιότητα και τα επικίνδυνα μπλεξίματα που απορρέουν από αυτή. 

Ο Στέφανος είναι απόφοιτος της Φιλοσοφικής Σχολής Αθηνών. Ο ξαφνικός θάνατος της μητέρας του τον αναγκάζει να εγκαταλείψει την στρατιωτική μονάδα που υπηρετεί και να επιστρέψει άρον άρον στην Αθήνα. Την ημέρα της κηδείας της τον επισκέπτεται συλλυπούμενος ένας παλιός του φίλος. Αν και ο Στέφανος δυσκολεύεται να τον θυμηθεί, ο εξελιγμένος από κομπιναδόρος σε μικροαπατεώνας πλέον φίλος του του διηγείται με μνημειώδη φυσικότητα ιστορίες από την παιδική τους ηλικία εμπλουτισμένες  με όλες τους τις λεπτομέρειες. Λίγες μέρες αργότερα πίσω από το επίμονο χτύπημα του κουδουνιού κρύβεται μια ακόμη αναπάντεχη επίσκεψη. Ο Άρης, το παιδικό είδωλο του Στέφανου, έρχεται να τον πείσει να αποτελέσει μέρος ενός μεγαλεπήβολου σχεδίου που θα λύσει άπαξ δια παντός το οικονομικό πρόβλημα που ταλανίζει τις ζωές τους. Ο Στέφανος εν τέλει αποδέχεται την πρόταση. Όταν η σύντομη περιπλάνηση του στο κόσμο της παρανομίας τελειώσει, θα διαπιστώσει αυτό που πραγματικά τον διαχωρίζει από το αδιαφιλονίκητο πρότυπο του. 

Σκηνοθεσία : Ρένος Χαραλαμπίδης

*Βασισμένη στο ομώνυμο βιβλίο του Π. Τατσόπουλου

5. Θηλυκή εταιρεία (1999)

Η αδιαφορία είναι αδελφή της απιστίας.

Η  Μαρία, η Εύα, η Λία, η Ρίτσα και η Κική είναι μια στενή παρέα φίλων. Παρά τις προφανείς ανομοιογένειες τους διαθέτουν  όλες τους ένα κοινό σημείο επαφής. Την ακαταμάχητη και ακόρεστη ερωτική επιθυμία τους , την οποία οι σύζυγοι τους φαίνονται ανίκανοι ή μάλλον απρόθυμοι να ικανοποιήσουν. Όλες μαζί αποφασίζουν να νοικιάσουν μια γκαρσονιέρα στο κέντρο της επαρχιακής πόλης όπου ζουν , το οποίο λειτουργεί σαν καταφύγιο αποφόρτισης ή κοινής καταγραφής και εξομολόγησης των νέων ερωτικών περιπτύξεων και περιπετειών τους. 

Η απρόσμενη και αινιγματική παρουσία ενός ιδιωτικού αστυνομικού στη καθημερινότητα τους, ωστόσο, δείχνει να απειλεί τα μυστικά της ηδυπαθούς απόκρυφης ζωής τους. Όταν πλέον θα αντιληφθούν το μοχθηρό σχέδιο που επιτελεί ίσως να ναι πολύ αργά για να περισώσουν τα «άπλυτα» μυστικά  τους και να προλάβουν τις κωμικοτραγικές συνέπειες που θα ακολουθήσουν. 

Σκηνοθεσία : Νίκος Περάκης

Δείτε το τρέιλερ:

6. Βαλκανιζατέρ (1997)

Ευρώπη – Βαλκάνια – Ελλάδα.

Ο Φώτης και ο Σπύρος είναι φίλοι ,συνέταιροι και πάνω απ’ όλα άφραγκοι. Ο ένας έξυπνος, αρκετά μορφωμένος και συνεσταλμένος, ο άλλος αμετροεπής, ελάχιστα μορφωμένος και  με μια έμφυτη αίσθηση ετοιμοπόλεμου εραστή να τον διακατέχει. Μαζί διατηρούν ένα έρημο μπαράκι στην μικρή πόλη που κατοικούν, χωρίς ιδιαίτερα επικερδείς απολογισμούς, το οποίο  συντηρούν με νύχια και με δόντια, βουλιάζοντας ως το λαιμό στην απελπισία. Όταν ο κόμπος φτάνει στο χτένι και ο κίνδυνος να ξοφλήσουν πλέον καραδοκεί σε κάθε τους βήμα, αποφασίζουν να ξεκινήσουν ένα μακρόπνοο και επίφοβο οδικό ταξίδι προς τα βαλκάνια και ύστερα τη κεντρική Ευρώπη στήνοντας με κάθε ευκαιρία συναλλαγματικές κομπίνες. 

Στο ταξίδι αυτό έρχονται σε επαφή με διαφορετικούς πολιτισμούς, ακτινογραφούν τις κοινές συνήθειες με τις βαλκανικούς πληθυσμούς, ερωτεύονται και ονειροπολούν,  αποτυγχάνουν και ξανά προσπαθούν. Ένα ταξίδι στο δρόμο γεμάτο εμπειρίες, επιπολαιότητες, εκπλήξεις και σκαμπανεβάσματα θα τους οδηγήσει να γνωρίσουν καλύτερα τους ίδιους τους τους εαυτούς και κυρίως τα πράγματα που αξίζουν και επιθυμούν περισσότερο στη ζωή τους. 

Σκηνοθεσία : Σωτήρης Γκορίτσας

Δείτε το τρέιλερ:

7.Τέλειοι ξένοι (2016)

«Το μαύρο κουτί της ζωής μας» 

Ο Θωμάς είναι παντρεμένος με την Μάρθα.

Ο Αλέκος είναι παντρεμένος με την Λίνα. 

Ο Γιώργος είναι παντρεμένος με την Έρση.

Ο Αχιλλέας είναι σε σχέση με την Χριστίνα. 

Όλοι μαζί συναντιούνται συνεστιαζόμενοι στο σπίτι του Θωμά και της Μάρθας στο κέντρο της Αθήνας. Η παλιά  παρέα ετοιμάζεται να περάσει ένα ήσυχο βράδυ πάνω από ένα μεγάλο τραπέζι που βαστάει γερά στις ορθογώνιες πλάτες του το πλουσιοπάροχο φαγητό και το άφθονο αλκοόλ που όπως είναι λογικό θα συνεπικουρεί τις προσπάθειες τους να αφηγηθούν  έντονες αναμνήσεις, απαλλαγμένοι από φοβίες ή επιλεκτικές προσωρινές «αμνησίες». 

Καθώς επιδίδονται σε ένα αργόσυρτο «πινγκ πονγκ», ανταλλάσσοντας πρόσφατα νέα, μια έξαφνη και υποσυνείδητα ελκυστική ιδέα κατατίθεται στο πολύχρωμο από τα διάφορα γεύματα τραπέζι. Όλοι στο εξής και για το υπόλοιπο της νύχτας θα πρέπει να αφήσουν ανοιχτά τα κινητά τους και αναλόγως είτε να απαντάνε σε τηλεφωνήματα με ανοιχτή ακρόαση, είτε να διαβάζουν ενώπιον όλων οποιοδήποτε μήνυμα λάβουν. Από τη στιγμή που η πρόταση γίνεται σύσσωμα αποδεκτή, αρχίζει ένα ιδιαίτερο παιχνίδι με διασκεδαστική επιδερμίδα αλλά εξαιρετικά επικίνδυνες εκπλήξεις. Άραγε πόσο μεγάλο βάρος ενοχών κρύβουν τα μυστικά ; 

Σκηνοθεσία : Θοδωρής Αθερίδης

Δείτε το τρέιλερ:

8. Ο Εργένης (1997)

«Αυγουστιάτικη ερωτική παρακμή»

Ο Θοδωρής είναι 35 χρονών, παντρεμένος με τη Σόφη και εργάζεται ως τραπεζικός υπάλληλος. Ζούνε μαζί στην Αθήνα. Πιστεύει πως η ζωή του έχει μια ομαλή, ευχάριστη πορεία χωρίς ιδιαίτερες μεταβολές, σαν προκαθορισμένη, ενώ κάθε μέρα φροντίζει να επιβεβαιώνει ενδόμυχα πως ο έρωτας του για τη Σόφη ζει και βασιλεύει. Το ονειρώδες, για εκείνον, βασίλειο ρουτίνας γκρεμίζεται βάναυσα και απροειδοποίητα μέσα σε ένα μεσημέρι. 

Γυρίζοντας σπίτι μετά την δουλειά ο Θοδωρής διαπιστώνει εμβρόντητος πως η αγαπημένη του Σόφη τον έχει εγκαταλείψει, αφήνοντας πίσω της ως μοναδικό ενθύμιο ερωτικής κληρονομιάς ένα ιδιόχειρο σημείωμα. Από τότε τα πάντα εκτροχιάζονται και όλες οι συγκυρίες φωτίζουν ως μονόδρομο της ζωής του την παράνοια. Ένας άνθρωπος-κλειδί θα φροντίσει να περιπλέξει ακόμα περισσότερο την κατάσταση τρικυμίας στο μυαλό του Θοδωρή, αποκαλύπτοντας του το ερωτικό του πεπρωμένο.

Σκηνοθεσία : Νίκος Παναγιωτόπουλος

*Βασισμένη στο ομώνυμο βιβλίο του Βαγγέλη Ραπτόπουλου

Δείτε το τρέιλερ:

Οι ταινίες είναι διαθέσιμες στην ταινιοθήκη του Ελληνικού Κέντρου Κινηματογράφου που ανανεώνεται συνεχώς.

Επισκεφθείτε το site εδώ: http://www.gfc.gr/el/

Σχετικά Αρθρα
Σχετικά Αρθρα