Κινηματογράφος

Όλοι οι δρόμοι οδηγούν στο Netflix και η “Ευνοούμενη” των 91ων Όσκαρ

Με τον Γιώργο Λάνθιμο να φιγουράρει στα φαβορί της βραδιάς το ξενύχτι στις 24 Φεβρουαρίου 2019 είναι δεδομένο!

Γιάννης Γκροσδάνης
όλοι-οι-δρόμοι-οδηγούν-στο-netflix-και-η-ευν-354594
Γιάννης Γκροσδάνης

Πρέπει να είναι μια από τις πιο όμορφες μέρες η σημερινή: Ένας Έλληνας στην κορυφή του (κινηματογραφικού) κόσμου. Για να ευλογήσουμε τα γένια μας το είχαμε γράψει πριν μερικές μέρες στις δικές μας προβλέψεις στην Παράλλαξη: Αν όλα πάνε καλά η Ευνοούμενη του Λάνθιμου θα γίνει η Ευνοούμενη των Όσκαρ. Και έτσι έγινε! Ο Γιώργος Λάνθιμος (στα χνάρια του Κώστα Γαβρά φιγουράρει με διπλή υποψηφιότητα στις κατηγορίες σκηνοθεσίας και καλύτερης ταινίας) γράφει ιστορία καθώς γίνεται ο πρώτος Έλληνας σκηνοθέτης του οποίου η ταινία κερδίζει 10 υποψηφιότητες και μάλιστα είναι το ατόφιο φαβορί των φετινών Όσκαρ (δίπλα στη Roma του Κουαρόν). Αλλά δεν είναι μόνο αυτό καθώς ο Γιώργος Μαυροψαρίδης, ο μοντέρ της Ευνοούμενης γίνεται ο πρώτος Έλληνας που προτείνεται στην κατηγορία του μοντάζ. Με 80 credits στο ενεργητικό από την δεκαετία του ΄80 καθώς έχει μοντάρει ταινίες των Τσιώλη, Πανουσόπουλου, Μπλουλμέτη, Γραμματικού, Τσαγγάρη, κλπ και μια σταθερή επαφή με τον Λάνθιμο από την αρχή της καριέρας του Έλληνα δημιουργού ο Μαυροψαρίδης δίκαια φτάνει σε αυτή την διάκριση και ευχόμαστε ολόψυχα να κερδίσει και το Όσκαρ (είναι το φαβορί της κατηγορίας). Στις υποψηφιότητες της ταινίας αξίζει να αναφέρουμε την Ολίβια Κόλμαν (στον Α΄γυναίκειο ρόλο) που θα δώσει σκληρή μάχη έναντι της Γκλεν Κλοουζ αλλά και την διπλή παρουσία στον β γυναικείο ρόλο με τις Ρεϊτσελ Βαϊς και Έμμα Στοούν να είναι, όπως αναμενόταν υποψήφιες. Διπλή παρουσία και για την ενδυματολόγο της Ευνοούμενης, την υπέροχη Σάντυ Πάουελ, που προτάθηκε και για την εργασία της στην ταινία του Λάνθιμου αλλά για για την Μαίρη Πόπινς.

Όμως και η Roma του Αλφόνσο Κουαρόν κατάφερε να επιβεβαιώσει σε αρκετές περιπτώσεις αυτά που λέγαμε : φαβορί η ταινία (που επίσης μετράει 10 υποψηφιότητες), αποτελεί μια από τις ελάχιστες περιπτώσεις ξενόγλωσσων ταινιών που ξεπερνάει το όριο της κατηγορίας της ξενόγλωσσης ταινίας και προτείνεται σε ακόμα 9 κατηγορίες (ανάμεσα στις οποίες για ταινία, σενάριο, φωτογραφία, ήχο) και μάλιστα ο ίδιος ο δημιουργός της ο Κουαρόν θα έχει την ευκαιρία να μαζέψει 5 διαφορετικά Όσκαρ ως υποψήφιος σε 5 διαφορετικές κατηγορίες (παραγωγή, σκηνοθεσία, σενάριο, φωτογραφία, Ξενόγλωσση ταινία). Στα συν της ταινίας η (αυτονόητη) παρουσία των δύο πρωταγωνιστριών της στα ερμηνευτικά Όσκαρ: η Γιαλίτζα Απαρίσιο και η Μαρίνα ντε Ταβίρα ανέτρεψαν τα προγνωστικά και τις αντίστοιχες λίστες του Σωματείου Ηθοποιών βγάζοντας εκτός γιορτής την Έμιλι Μπλαντ (που στα SAG έχει διπλή παρουσία σε Α΄και Β΄γυναικείο ρόλο και η απουσία της από τα Όσκαρ βγάζει μάτι) και την Μαργκότ Ρόμπι (για το Mary Queen of Scots). Μόνο τρωτό σημείο της Roma (εκεί που υπερέχει η Ευνοούμενη του Λάνθιμου χάρη στην παρουσία του Μαυροψαρίδη) η εκκωφαντική απουσία της από την κατηγορία του μοντάζ. Παρ’ όλα αυτά το Netflix, όπως φαίνεται, δούλεψε αρκετά αποτελεσματικά και απολαμβάνει μια τεράστια νίκη αφού κατάφερε να προωθήσει τόσο τη Roma όσο και τη Μπαλάντα του Μπάστερ Σκράγκς, τη νέα ταινία των Κοέν (με τρεις υποψηφιότητες στις κατηγορίες του σεναρίου, κουστουμιών, τραγουδιού), που επίσης αποτελεί παραγωγή της τηλεοπτικής πλατφόρμας και είχε κερδίσει θετικά σχόλια τόσο στη Βενετία όσο και στην διανομή της κινηματογραφικά και τηλεοπτικά.

Στους υπόλοιπους συμμετέχοντες το Ένα Άστερι Γεννιέται του Μπράντλεϊ Κούπερ επίσης αγκαλιάστηκε (με 8 υποψηφιότητες ανάμεσα στις οποίες οι ερμηνευτικές παρουσίες των Κούπερ και Lady Gaga) από την Ακαδημία. Ωστόσο η ταινία απουσιάζει από την κατηγορία σκηνοθεσίας (βάζοντας φρένο στην υπερεκτιμημένη πορεία του… auteur Κούπερ) με ότι μπορεί να σημαίνει αυτό για την οσκαρική πορεία της. Με 8 προτάσεις το παρόν θα δώσει και το Vice ίσως ο πιο αξιοπρόσεκτος αντίπαλος για Λάνθιμο και Κουαρόν καθώς βρίσκεται μέσα σε όλες τις μεγάλες κατηγορίες (ταινία, σκηνοθεσία, σενάριο και στα ερμηνευτικά για τις παρουσίες του πρωταγωνιστικού ντουέτου Κρίστιαν Μπεϊλ και Εϊμι Άνταμς.

Ικανοποιημένος πρέπει να νιώθει και ο Σπαϊκ Λι, που μετά το τιμητικό Όσκαρ που κέρδισε το 2015 είναι και πάλι εδώ για να πανηγυρίσει την πρώτη του υποψηφιότητα στην κατηγορία της σκηνοθεσίας για την Παρείσφρηση, που συγκέντρωσε 6 υποψηφιότητες. Μάλιστα ο Λι είναι προτεινόμενος επίσης για το σενάριο αλλά και ως παραγωγός (καλύτερη ταινία) άρα έχει συνολικά τρεις υποψηφιότητες. Όσο για το Πράσινο Βιβλίο του Πήτερ Φαρέλι παρά την επιμέρους εκτίμηση που μπορεί να κερδίζει χάρη στην ωραία ιστορία της και τις ερμηνείες των Βίγκο Μόρτενσεν και Μαχερσάλα Αλί (αυτές είναι και οι πιο δυνατές οσκαρικές υποψηφιότητες της ταινίας) η περιορισμένη παρουσία της στις λίστες της Ακαδημίας και η απουσία της από την σκηνοθεσία (ο Φαρέλι φαίνεται πως πληρώνει το τίμημα των όσων λέγονται για το κινηματογραφικό παρελθόν του στην κωμωδία) αποδυναμώνει αρκετά την δυναμική του στα Όσκαρ. Το ίδιο πρέπει να ισχύει και για το Bohemian Rhapsody (του Μπραϊαν Σίνγκερ) που επίσης περιορίζεται σε 5 κατηγορίες, με πιο δυνατή ίσως την ερμηνευτική παρουσία του Ραμί Μάλεκ στον Ά ανδρικό ρόλο. Η επιλογή πάντως της Ακαδημίας να επιλέξει την ταινία για τις επιμέρους αρετές της στο μοντάζ, τον ήχο και να την τιμήσει ως μια από τις ταινίες της χρονιάς δηλώνει αρκετά.

Σε ότι αφορά τις υπόλοιπες ταινίες αξίζει σίγουρα μια αναφορά στην τριπλή λαμπρή παρουσία του Ψυχρού Πολέμου του Πάβελ Παβλικόφσκι στους φετινούς υποψήφιους. Είχαμε επίσης επισημάνει την θερμή υποδοχή της ταινίας στην άλλη πλευρά του Ατλαντικού ενώ τις τελευταίες μέρες οι εκτιμήσεις για την οσκαρική παρουσία της ταινίας ξεπερνούσε τον απόηχο μιας ξενόγλωσσης ταινίας (όπως συμβαίνει και με το Roma). Έτσι δικαίως βρίσκεται υποψήφια για την υπέροχη ασπρόμαυρη φωτογραφία του Λούκας Ζαλ αλλά και στην πέντάδα της σκηνοθεσίας, ένα γενναίο άνοιγμα της Ακαδημίας, που όπως φαίνεται τρέφει ιδιαίτερη εκτίμηση στον Παβλικόφσκι και στην δουλειά του. Ίσως οι μόνες μεγάλες αδικίες των υποψηφιοτήτων να είναι η απόλυτη απουσία του Crazy Rich Asians – μια κωμωδία θα χωρούσε στην short list των ταινιών της χρονιάς – αλλά και η περιορισμένη εμβέλεια του First Man του Ντέμιαν Σαζέλ (το οποίου η απουσία είναι εμφανής τόσο στον Α΄ανδρικό για την ερμηνεία του Ραϊαν Γκόσλινγκ όσο και στη μουσική για την υπέροχη εργασία του Τζάστιν Χάρβιτς, που υπογράφει ένα από τα καλύτερα score της χρονιάς που έφυγε).

Η απονομή των 91ων βραβείων Όσκαρ θα πραγματοποιηθεί στις 24 Φεβρουαρίου 2019 στο Dolby Theater του Λος Άντζελες. Χωρίς κάποιον οικοδεσπότη ή οικοδέπσοινα αλλά λίγη σημασία έχει κάτι τέτοιο. Με τον Γιώργο Λάνθιμο να φιγουράρει στα φαβορί της βραδιάς το ξενύχτι είναι δεδομένο!

Διαβάστε ακόμα:

Σχετικά Αρθρα
Σχετικά Αρθρα