OSCAR 2025: Ο θρίαμβος του ανεξάρτητου σινεμά
Σε μια βραδιά με αρκετά γιορτινή ατμόσφαιρα η Ανόρα του Σον Μπεϊκερ σάρωσε τα Όσκαρ.
Σε μια βραδιά με αρκετά γιορτινή ατμόσφαιρα η Ανόρα του Σον Μπεϊκερ σάρωσε τα Όσκαρ.
Ίσως ο τίτλος αυτού του post να είναι αρκούντως περιγραφικός για όσα συνέβησαν κατά την 97η απονομή των βραβείων Όσκαρ. Η Ακαδημία μετά από αρκετή φασαρία κατά την προ-οσκαρική περίοδο επέλεξε για άλλη μια φορά το ασφαλές μονοπάτι του ανεξάρτητου αμερικάνικου κινηματογράφου. Είναι φυσικά μια επιλογή με την δική της συμβολική σημασία που τονίζει ουσιαστικά τον σταθερό προβληματισμό των μελών της Ακαδημίας να εστιάζουν την προσοχή τους στο σινεμά της μεγάλης οθόνης και όχι στις πλατφόρμες, χωρίς αυτό να σημαίνει ότι δεν είχαμε επιμέρους νίκες τους όπως κάθε χρονιά.
Χωρίς να είναι η καλύτερη ταινία του Μπεϊκερ (το γούστο είναι υποκειμενικό) η Ανόρα είχε τα προσόντα (ξεκίνησε άλλωστε την πορεία της με τον Χρυσό Φοίνικα των Καννών) να πείσει το εκλεκτορικό σώμα της Ακαδημίας ότι δεν χρειάζεται και τόση φασαρία – όπως έκανε η ομάδα πίσω από το publicity της Εμίλια Πέρεζ λόγου χάρη – παρά μόνο να πείσεις με το ταλέντο και τα απλά υλικά της τέχνης σου. Αυτό άλλωστε ήταν και το επιμύθιο του ευχαριστήριου λόγου του ίδιου του Μπεϊκερ που εστίασε την προσοχή του στις ταινίες για το σινεμά και στο ότι οι κινηματογραφικές αίθουσες στην Αμερική – ειδικά μετά την πανδημία – μειώνονται. Και μέσα από αυτά τα απλά υλικά ο Μπεϊκερ γέννησε μια ενδιαφέρουσα φεμινιστική ιστορία για μια μεταμοντέρνα Σταχτοπούτα που αγωνίζεται να βρει τον πρίγκηπα της κάπου μέσα στην ρωσική νεοπλουτίστικη τάξη. Πέντε βραβεία στο σύνολο για την Ανόρα εκ των οποίων τα τέσσερα (ταινίας, σκηνοθεσίας, σεναρίου και μοντάζ) κατέληξαν στα χέρια του ίδιου του Σον Μπεϊκερ (ένα μοναδικό ρεκόρ για καλλιτέχνη που συμμετέχει στα Όσκαρ) ενώ μεγάλη στιγμή της βραδιάς αποτελεί και η νίκη της Μίκι Μάντισον στον Α γυναικείο ρόλο (αφήνοντας πίσω της το φαβορί Ντέμι Μουρ) με έναν ευχαριστήριο λόγο που και πάλι είχε αναφορές αλληλεγγύης και εκτίμησης στις σεξεργάτριες του κόσμου.
Από εκεί και πέρα η Ακαδημία έκανε μια – όσο ήταν εφικτό – «δίκαιη» μοιρασιά σε όσο το δυνατόν περισσότερες ταινίες. Συνολικά σε αυτή την απονομή βραβεύτηκαν δέκα ταινίες μεγάλου μήκους, η συντριπτική πλειοψηφία με ένα και δύο Όσκαρ σε διάφορους επιμέρους τομείς (όπου ξεχώριζε η καθεμιά), με τρία Όσκαρ το Brutalist και φυσικά μια (η Ανόρα) με πέντε βραβεία.
Ο Κιέραν Κάλκιν και η Ζόι Σαλντάνια επιβεβαίωσαν τα προγνωστικά κερδίζοντας το Όσκαρ β ρόλου για το Real Pain και την Εμίλια Πέρεζ αντίστοιχα. Η Σαλντάνια μάλιστα με ιδιαίτερη συγκίνηση τόνισε ότι είναι η πρώτη Δομινικανή ηθοποιός με Όσκαρ. Μεγάλη πρωτιά είχαμε και για την Βραζιλία, η οποία κέρδισε (πανάξια) το Όσκαρ Διεθνούς Ταινία μετά από τέσσερις χαμένες προσπάθειες με το Είμαι Ακόμα Εδώ του Βάλτερ Σάλες. Το Flow, ένα σοφιστικέ low budget animation από τη Λετονία έκανε επίσης την ευχάριστη έκπληξη κερδίζοντας το Όσκαρ κινουμένων Σχεδίων ενώ το κεντρικό πολιτικό statement της βραδιάς είχε η βράβευση του Παλαιστινιακού No Other Land (με ξεκάθαρη αναφορά από τα μέλη της κινηματογραφικής κολεκτίβας στις δραματικές δυσκολίες που αντιμετωπίζουν στην Γάζα και στην Ραμάλα μετά τον πόλεμο με το Ισραήλ).
Μικρότερης έντασης πολιτική χροιά είχε το επιφώνημα Slava Ukraini που αναφώνησε η Ντάρυλ Χάνα από μικροφώνου ξεσηκώνοντας ωστόσο την αίθουσα και φυσικά τα σχόλια περί αντισημιτισμού που έκανε ο Άντριεν Μπρόντι κατά την βράβευση του με το Όσκαρ Α Ανδρικού ρόλου. Να σημειώσουμε εδώ πως η νίκη του Μπρόντι για το Brutalist – πέρα από το ότι αφορά όπως και η προηγούμενη βραβευμένη ερμηνεία του για το Pianist του Πολάνσκι ένα θύμα του Ολοκαυτώματος – διέλυσε τα σύννεφα της όποιας παραφιλολογίας είχε αναπτυχθεί σχετικά με την χρήση τεχνητής νοημοσύνης στην ερμηνεία του βάζοντας τον πρωταγωνιστή του Brutalist σε ένα κλειστό κλαμπ ηθοποιών με δύο ή περισσότερες νίκες στην ιστορία των Όσκαρ. Από ένα Όσκαρ κέρδισε το Κονκλάβιο (σεναρίου), το Substance (για το μακιγιάζ, γεγονός που μας οδηγεί στην συλλογιστική ότι τελικά η ερμηνεία της Ντέμι Μουρ εκτιμήθηκε πως αποτελεί περισσότερο επίτευγμα του μακιγιάζ και όχι τόσο της ηθοποιού) ενώ δύο Όσκαρ έλαβε το Wicked (κουστούμια και σκηνικά) και το Dune – Part Τwo (εφέ και ήχο). Τέλος το Brutalist πέρα από το βραβείο για την ερμηνεία του Μπρόντι βραβεύτηκε επίσης για την φωτογραφία αλλά και την μουσική του.
Κατά τα λοιπά η Ακαδημία αφιέρωσε την βραδιά στην πόλη του Λος Άντζελες και στους ανθρώπους του, όπως και στους πυροσβέστες και διασώστες της πρόσφατης καταστροφικής πυρκαγιάς.
Από τις ωραίες στιγμές το αφιέρωμα στον Τζειμς Μποντ με την K-pop Λιζα (από τις BlackPink) και την Raye να κερδίζουν αρνητικά σχόλια για τις φωνητικές επιδόσεις τους στα κλασικά τραγούδια της σειράς , συμπαθητικό το αφιέρωμα της Κουιν Λατίφα στον Κουίνσι Τζόουνς, συμπαθητική η ξεχωριστή αναφορά στον πρόσφατα χαμένο Τζιν Χακμαν με την Ακαδημία να επαναλαμβάνει στο παραδοσιακό In Memoriam να αναφέρει σημαντικά πρόσωπα που χάθηκαν μέσα στην προηγούμενη χρονιά (όπως ο τεράστιος Αλέν Ντελόν, η Ολίβια Χασεϊ και η παραγωγός Έλινορ Κόπολα).
Μικρή έκπληξη η εμφάνιση του Μικ Τζάγκερ που έδωσε το Όσκαρ τραγουδιού (όπου είχαμε την 16η συνεχόμενη χαμένη υποψηφιότητα για την Νταϊαν Γουόρεν και επιτέλους τα μέλη της Ακαδημίας θα πρέπει να σκέφτονται πιο σοβαρά τέτοιες περιπτώσεις καλλιτεχνών με τόσες χαμένες προσπάθειες). Συμπαθητικός και ο Κόνεν Ο Μπραϊαν, ο οποίος επίσης δεν θέλησε να επεκταθεί σε πολιτικά σχόλια (με εξαίρεση μια ή δύο φορές) και περιορίστηκε σε διεκπεραιωτικά αστεία για την κινηματογραφική βιομηχανία.
Οι νικητές
Όσκαρ Καλύτερης Ταινίας 2025 Anora Conclave The Brutalist Emilia Perez A Complete Unknown Wicked Dune Part Two The Substance Nickel Boys I’m Still Here
Όσκαρ Σκηνοθεσίας Σον Μπέικερ, Anora Μπρέιντι Κορμπέ, The Brutalist Τζέιμς Μάνγκολντ, A Complete Unknown Ζακ Οντιάρ, Emilia Perez Κοραλί Φαρζά, The Substance
Όσκαρ Α’ Ανδρικού Ρόλου Εϊντριεν Μπρόντι, The Brutalist Τιμοτέ Σαλαμέ, A Complete Unknown Κόλμαν Ντομίνγκο, Sing Sing Ρέιφ Φάινς, Conclave Σεμπάστιαν Σταν, The Apprentice
Όσκαρ Α’ Γυναικείου Ρόλου Σίνθια Ερίβο, Wicked Κάρλα Σοφία Γκασκόν, Emilia Perez Μάικι Μάντισον, Anora Ντεμί Μουρ, The Substance Φερνάντα Τόρες, I’m Still Here
Όσκαρ Β’ Ανδρικού Ρόλου Γιούρα Μπόρισοφ, Anora Κίραν Κάλκιν, A Real Pain Εντουαρντ Νόρτον, A Complete Unknown Γκάι Πιρς, The Brutalist Τζέρεμι Στρονγκ, The Apprentice
Όσκαρ Β’ Γυναικείου Ρόλου Μόνικα Μπαρμπάρο, A Complete Unknown Αριάνα Γκράντε, Wicked Φελίσιτι Τζόουνς, The Brutalist Ιζαμπέλα Ροσελίνι, The Conclave Ζόι Σαλντάνια, Emilia Perez
Όσκαρ Πρωτότυπου Σεναρίου Anora The Brutalist A Real Pain September 5 The Substance
Όσκαρ Διασκευασμένου Σεναρίου A Complete Unknown Conclave Emilia Perez Nickel Boys Sing Sing
Όσκαρ Μουσικής The Brutalist Conclave Emilia Perez Wicked The Wild Robot
Όσκαρ Κοστουμιών Wicked Nosferatu Conclave Gladiator II A Complete Unknown
Όσκαρ Φωτογραφίας Nosferatu The Brutalist Dune: Part Two Emilia Perez Maria
Όσκαρ Μοντάζ Conclave Anora Emilia Perez Wicked The Brutalist
Όσκαρ Τραγουδιού El Mal, Emilia Perez The Journey, The Six Triple Eight Mi Camino, Emilia Perez Like A Bird, Sing Sing Never Too Late, Elton John: Never Too Late
Όσκαρ Καλύτερης Σκηνογραφίας Wicked Nosferatu The Brutalist Conclave Dune 2
Όσκαρ Καλύτερης Διεθνούς Ταινίας France, Emilia Pérez Germany, The Seed of the Sacred Fig Brazil, I’m Still Here Latvia, Flow Denmark, The Girl with the Needle
https://youtu.be/HN4V7q-MYRE?feature=shared
Όσκαρ Ντοκιμαντέρ – Μεγάλου Μήκους Porcelain War No Other Land Sugarcane Black Box Diaries Soundtrack to a Coup d’Etat
Όσκαρ Ντοκιμαντέρ – Μικρού Μήκους Death by Numbers I Am Ready, Warden Incident Instruments of a Beating Heart The Only Girl in the Orchestra
Όσκαρ για τα Καλύτερα Οπτικά Εφέ Dune Part Two Better Man Wicked Kingdom of the Planet of the Apes Alien: Romulus
Όσκαρ Καλύτερου Ήχου Wicked Dune Part Two A Complete Unknown Emilia Pérez The Wild Robot
Όσκαρ για Κομμώσεις – Μακιγιάζ The Substance Wicked Nosferatu Emilia Pérez A Different Man
Όσκαρ Καλύτερης ταινίας κινουμένων σχεδίων Flow Inside Out 2 Memoir of a Snail Wallace & Gromit: Vengeance Most Fowl The Wild Robot
Όσκαρ Μικρού Μήκους Ταινίας – Animation Beautiful Men In the Shadow of the Cypress Magic Candies Wander to Wonder Yuck!
Όσκαρ Μικρού Μήκους Ταινίας A Lien Anuja I’m Not a Robot The Last Ranger The Man Who Would Not Remain Silent