Κινηματογράφος

OSCAR: Σάρωσε ο Νόλαν με τον Οπενχαϊμερ, μεγάλος νικητής και ο Λάνθιμος με το Poor Things

Τα 4 Όσκαρ του μεγάλου Γιώργου Λάνθιμου και όσα έγιναν την νύχτα στην απομονή.

Γιάννης Γκροσδάνης
oscar-σάρωσε-ο-νόλαν-με-τον-οπενχαϊμερ-μεγά-1131763
Γιάννης Γκροσδάνης

Αν υπήρχε ένας τίτλος για την απονομή των 96ωνΌσκαρ θα λέγαμε ότι προσπάθησαν να ισορροπήσουν μεταξύ πυρηνικής δυναμικής του Οπενχαϊμερ αλλά και της γοητείας της Μπέλας Μπαξτερ. Σε μια αρκετά ευχάριστη (και λειτουργική) τελετή που βασίστηκε περισσότερο στο συναίσθημα και στη συγκίνηση παρά στις αιχμές και τον δυναμικό σχολιασμό απονεμήθηκαν τα 96α Όσκαρ.

Οι εκπλήξεις ήταν σαφώς μετρημένες στα δάχτυλα του ενός χεριού αλλά αυτό δεν εμπόδισε τον Τζίμι Κίμελ να κάνει ίσως την καλύτερη εμφάνιση του ως οικοδεσπότης των Όσκαρ και την Ακαδημία να παρουσιάσει ένα πραγματικά διασκεδαστικό  σώου με δεδομένη μάλιστα μια μικρή αλλαγή στην ώρα του προγράμματος, που θα έχει ενδιαφέρον να δούμε τι απήχηση είχε στην ανταπόκριση του τηλεοπτικού κοινού και στην τηλεθέαση των Όσκαρ.

Ο Οπενχαϊμερ επιβεβαίωσε τα προγνωστικά που υπήρχαν εδώ και καιρό σαρώνοντας με επτά Όσκαρ και δικαιώνοντας τον Κρίστοφερ Νόλαν – που πήρε μάλιστα το Όσκαρ Σκηνοθεσίας – για το δύσκολο όραμα του αλλά και τις κρίσιμες αποφάσεις που πήρε κατά την προετοιμασία της ταινίας. Ο Όπενχαϊμερ φυσικά είχε όλα τα χαρακτηριστικά που σίγουρα συγκινούν τα μέλη της Ακαδημίας ώστε να προσέξουν μια ταινία. Πέρα από το συμβολιστικό πλαίσιο της βιογραφίας ενός σύγχρονου Προμηθέα που με την έρευνα του δημιούργησε την πυρηνική βόμβα αλλάζοντας τον σύγχρονο κόσμο και τις όποιες αναφορές στο σημερινό στάτους της ανθρωπότητας η ταινία ήταν μια τέλεια ισορροπία θετικών κριτικών από τον παγκόσμιο Τύπο, την βαθύτατη εκτίμηση της κινηματογραφικής κοινότητας που εκφράστηκε θερμά όταν πρωτοπροβλήθηκε στις αίθουσες και φυσικά έναν μοναδικό θρίαμβο στο box office παγκοσμίως. Η ταινία του Κρίστοφερ Νόλαν άλλωστε είχε τον πρώτο λόγο στην οσκαρική κούρσα από τον Ιανουάριο και μετά σαρώνοντας σε κάθε απονομή βραβείων (Σφαίρες, Critics Choice, BAFTA) ενώ τα περισσότερα – αν όχι όλα – κινηματογραφικά σωματεία στην Αμερική πρότειναν ή βράβευσαν τον Οπενχαϊμερ για τα ξεχωριστά επιμέρους επιτεύγματα του. Πέρα από την διπλή προσωπική νίκη του Κρίστοφερ Νόλαν στην καλύτερη ταινία και σκηνοθεσία η ταινία του κέρδισε επίσης τα Όσκαρ Α και Β ανδρικού, Φωτογραφίας (για την πραγματικά εξαιρετική δουλειά του σταθερού συνεργάτη του Νόλαν στις τελευταίες του ταινίες, Χοϊτε Φαν Χοϊτεμα), Μοντάζ, Μουσικής (το δεύτερο αλλά πραγματικά επίσης άξιο Όσκαρ για τον συνθέτη Λούντβιχ Γκόρανσον).

Βέβαια για τον Οπενχαϊμερ φρενάρισε στα επτά Όσκαρ γιατί υπήρχε απέναντι τους μια εξίσου εξαιρετική πρόταση. Μιλάμε βέβαια για το Poor Things καθώς ο Γιώργος Λάνθιμος και η ομάδα του μπορούν επίσης να αισθάνονται ευχαριστημένοι από την παρουσία τους στα Όσκαρ κερδίζοντας τελικά τέσσερα από τα δέκα στα οποία προτάθηκαν. Κι αυτό παρά κάποιες περίεργες εκτιμήσεις της τελευταίας στιγμής στον αμερικάνικο Τύπο, που δεν έδιναν πολλές πιθανότητες βράβευσης στην ταινία του Γιώργου Λάνθιμου. Είχαμε επισημάνει βέβαια ότι το Poor Things είχε επίσης ρεύμα υποστήριξης καθώς είχε επίσης πολύ καλή πορεία στο box office – καθόλου αμελητέο – αλλά πέρα από αυτό ο Λάνθιμος φέρνει με το παράδοξο σύμπαν του στον παγκόσμιο κινηματογράφο και μια νέα και πρωτότυπη πρόταση που γοητεύει όσους την βλέπουν.

Το Poor Things κέρδισε τα Όσκαρ μακιγιάζ, κουστουμιών και μακιγιάζ ενώ η μεγάλη νίκη του ήταν στο ντέμπι του Α΄γυναικείου ρόλου με την Έμμα Στόουν τελικά να κερδίζει το βραβείο από την Λίλι Γκλάντστόουν και να δίνει πλέον στον Λάνθιμο τη στόφα του σκηνοθέτη των μεγάλων οσκαρικών ερμηνειών. Αυτό είναι το δεύτερο Όσκαρ για την Έμμα Στόουν μετά την πρώτη νίκη της το 2017 με το La La Land.

Σε ότι αφορά τις υπόλοιπες επιλογές της η Ακαδημία έδειξε, πέρα από τα βασικά, κάποια διάθεση να πρωτοτυπήσει. Κάπως έτσι η Ζώνη Ενδιαφέροντος του Τζόναθαν Γκλεϊζερ έφυγε από την απονομή εκτός από το σίγουρο Όσκαρ Διεθνούς Ταινίας και με αυτό του Ήχου – μια δίκαιη επιλογή καθώς υπήρχε εξαιρετικό υλικό και πρωτότυπη τεχνική κάλυψη του ήχου μέσα στην ταινία. Ευχάριστη έκπληξη ήταν και η νίκη του Αγοριού και του Ερωδιού του Χαγιάο Μιγιαζάκι. Έκπληξη ήταν και ο περιορισμός της Μπάρμπι στο ένα Όσκαρ, αυτό του τραγουδιού (το δεύτερο για την Μπίλι Εϊλις μέσα σε τρία χρόνια), παρά το λυσσαλέο σπρώξιμο υπέρ της ταινίας από πολλά ΜΜΕ και τα social media. Και μέσα σε όλα ευχάριστη και δίκαιη ήταν η αναγνώριση του American Fiction και της Ανατομίας μιας Πτώσης που μοιράστηκαν τα Όσκαρ Σεναρίου.

Εδώ βέβαια αξίζει να σημειώσουμε την μη βράβευση του Maestro του Μπράντλεϊ Κούπερ, μια ταινία που έτσι και αλλιώς σήκωνε μεγάλη συζήτηση για τον τρόπο προσέγγισης του Λέοναρντ Μπερνσταϊν – και το ότι έχασε το σίγουρο Όσκαρ του μακιγιάζ από το Poor Things έχει τη σημασία του – όπως επίσης και η μη βράβευση των Δολοφόνων του Ανθισμένου Φεγγαριού του Μάρτιν Σκορτσέζε. Ο Σκορτσέζε μάλιστα δημιουργεί πέρα από τις πολλές διακρίσεις που έχει κερδίσει κατά καιρούς από την Ακαδημία πλέον και ένα αρνητικό σερί αφού τρείς ταινίες του (Οι Γκάνγκστερ της Νέας Υόρκης, ο Ιρλανδός και οι Δολοφόνοι του Ανθισμένου Φεγγαριού) έχουν φύγει από τα Όσκαρ με 10/10 χαμένες υποψηφιότητες.

Στα υπόλοιπα ερμηνευτικά Όσκαρ – στα οποία επιλέχθηκε πολύ σωστά ένα παλιό concept με την παρουσίαση όλων των υποψηφίων από παλαιότερους νικητές της κάθε κατηγορίας κερδίζοντας την θετική ανταπόκριση και συγκίνηση τους – η ΝταΒαϊν Τζοϊ Ράντολφ για τα Παιδιά του Χειμώνα και ο Ρόμπερτ Ντάουνι Τζούνιορ για τον Οπενχαϊμερ δικαίωσαν τα προγνωστικά ως φαβορί στους Β Ρόλους. Ο Κίλιαν Μέρφι πήρε επίσης μέρος από την δυναμική του Οπενχαϊμερ αγγίζοντας το όνειρο του Α Ανδρικού Ρόλου.

Το σώου, φυσικά, μπορεί να ήταν ευχάριστο ωστόσο δεν έλειψαν και κάποιες πολιτικές παρεμβάσεις και ακτιβισμοί. Από τις στιγμές που ξεχώρισαν σίγουρα μεγάλη αξία είχε η παρέμβαση του Τζόναθαν Γκλεϊζερ, όταν ανέβηκε στη σκηνή για να παραλάβει το Όσκαρ Διεθνούς Ταινίας, για την σφαγή στην Παλαιστίνη. Το θέμα φάνηκε ότι υπήρχε στον προβληματισμό αρκετών καλλιτεχνών αφού κάποιοι όπως ο Μάρκ Ράφαλο και η Μπίλι Είλις φορούσαν συμβολικά στο πέτο τους μια καρφίτσα εκφράζοντας αυτή την ανησυχία αλλά και την ανάγκη για τη λήξη του πολέμου στη Γάζα – ενώ παρόμοιο νόημα είχε και η παρέμβαση του Κίλιαν Μέρφι να αφιερώσει το Όσκαρ Α Ανδρικού Ρόλου σε όσους αγωνίζονται για την ειρήνη στον κόσμο. Τέλος αντίστοιχο σκοπό είχε και το ξεκάθαρο statement της Ακαδημίας μέσω της επιλογής της για το Όσκαρ Ντοκιμαντέρ στο 20 Days in Mariupol, που είχε σχέση με τον πόλεμο στην Ουκρανία και το καθεστώς Πούτιν στη Ρωσία.

Τέλος ο Τζίμι Κίμελ έκανε την μοναδική ουσιαστική πολιτική αιχμή της βραδιάς αναρωτώμενος στο τέλος με ένα χαριτωμένο σκετς γιατί ο υποψήφιος για την αμερικάνικη προεδρία Ντόναλντ Τραμπ δεν έχει φυλακιστεί ακόμα. Στα χαριτωμένα και ανάλαφρα της βραδιάς σίγουρα ξεχωρίζουμε τον Ραϊαν Γκόσλινγκ, που έκανε σίγουρα την εμφάνιση της απονομής συνοδευόμενος από τον Slash και ερμηνεύοντας το υποψήφιο τραγούδι Im just Ken, τον Τζον Σίνα που ανέβηκε στη σκηνή γυμνός για να δώσει το Όσκαρ Κουστουμιών ενώ οι Άρνολντ Σβαρτζενεγκερ και Ντάνι ντε Βίτο ήταν η εμφάνιση-έκπληξη, που χάρισαν μια από τις πιο διασκεδαστικές στιγμές της απονομής με ένα διασκεδαστικό σχολιασμό – δρώμενο στην συνεργασία τους στον Μπατμαν με τον επίσης παρόντα στο Dolby Theater Μαϊκλ Κίτον.

Όπως και να έχει τα 96α Όσκαρ περνάνε πλέον στην Ιστορία για την πυρηνική οσκαρική έκρηξη του Οπενχαϊμερ και την δικαίωση του Κρίστοφερ Νόλαν, που επιτέλους αναγνωρίζεται για το έργο του από την κινηματογραφική κοινότητα.

Οι νικητές των Όσκαρ

ACTOR IN A LEADING ROLE

WINNER CILLIAN MURPHY Oppenheimer NOMINEES BRADLEY COOPER Maestro COLMAN DOMINGO Rustin PAUL GIAMATTI The Holdovers JEFFREY WRIGHT American Fiction

ACTOR IN A SUPPORTING ROLE WINNER ROBERT DOWNEY JR. Oppenheimer NOMINEES STERLING K. BROWN American Fiction ROBERT DE NIRO Killers of the Flower Moon RYAN GOSLING Barbie MARK RUFFALO Poor Things

ACTRESS IN A LEADING ROLE WINNER EMMA STONE Poor Things NOMINEES ANNETTE BENING Nyad LILY GLADSTONE Killers of the Flower Moon SANDRA HÜLLER Anatomy of a Fall CAREY MULLIGAN Maestro

ACTRESS IN A SUPPORTING ROLE WINNER DA’VINE JOY RANDOLPH The Holdovers NOMINEES EMILY BLUNT Oppenheimer DANIELLE BROOKS The Color Purple AMERICA FERRERA Barbie JODIE FOSTER Nyad

ANIMATED FEATURE FILM WINNER THE BOY AND THE HERON Hayao Miyazaki and Toshio Suzuki NOMINEES ELEMENTAL Peter Sohn and Denise Ream NIMONA Nick Bruno, Troy Quane, Karen Ryan and Julie Zackary ROBOT DREAMS Pablo Berger, Ibon Cormenzana, Ignasi Estapé and Sandra Tapia Díaz SPIDER-MAN: ACROSS THE SPIDER-VERSE Kemp Powers, Justin K. Thompson, Phil Lord, Christopher Miller and Amy Pascal

CINEMATOGRAPHY WINNER OPPENHEIMER Hoyte van Hoytema NOMINEES EL CONDE Edward Lachman KILLERS OF THE FLOWER MOON Rodrigo Prieto MAESTRO Matthew Libatique POOR THINGS Robbie Ryan

COSTUME DESIGN WINNER POOR THINGS Holly Waddington NOMINEES BARBIE Jacqueline Durran KILLERS OF THE FLOWER MOON Jacqueline West NAPOLEON Janty Yates and Dave Crossman OPPENHEIMER Ellen Mirojnick

DIRECTING WINNER OPPENHEIMER Christopher Nolan NOMINEES ANATOMY OF A FALL Justine Triet KILLERS OF THE FLOWER MOON Martin Scorsese POOR THINGS Yorgos Lanthimos THE ZONE OF INTEREST Jonathan Glazer

DOCUMENTARY FEATURE FILM WINNER 20 DAYS IN MARIUPOL Mstyslav Chernov, Michelle Mizner and Raney Aronson-Rath NOMINEES BOBI WINE: THE PEOPLE’S PRESIDENT Moses Bwayo, Christopher Sharp and John Battsek THE ETERNAL MEMORY Maite Alberdi FOUR DAUGHTERS Kaouther Ben Hania and Nadim Cheikhrouha TO KILL A TIGER Nisha Pahuja, Cornelia Principe and David Oppenheim

DOCUMENTARY SHORT FILM WINNER THE LAST REPAIR SHOP Ben Proudfoot and Kris Bowers NOMINEES THE ABCS OF BOOK BANNING Sheila Nevins and Trish Adlesic THE BARBER OF LITTLE ROCK John Hoffman and Christine Turner ISLAND IN BETWEEN S. Leo Chiang and Jean Tsien NǍI NAI & WÀI PÓ Sean Wang and Sam Davis

FILM EDITING WINNER OPPENHEIMER Jennifer Lame NOMINEES ANATOMY OF A FALL Laurent Sénéchal THE HOLDOVERS Kevin Tent KILLERS OF THE FLOWER MOON Thelma Schoonmaker POOR THINGS Yorgos Mavropsaridis

INTERNATIONAL FEATURE FILM WINNER THE ZONE OF INTEREST United Kingdom NOMINEES IO CAPITANO Italy PERFECT DAYS Japan SOCIETY OF THE SNOW Spain THE TEACHERS’ LOUNGE Germany

MAKEUP AND HAIRSTYLING WINNER POOR THINGS Nadia Stacey, Mark Coulier and Josh Weston NOMINEES GOLDA Karen Hartley Thomas, Suzi Battersby and Ashra Kelly-Blue MAESTRO Kazu Hiro, Kay Georgiou and Lori McCoy-Bell OPPENHEIMER Luisa Abel SOCIETY OF THE SNOW Ana López-Puigcerver, David Martí and Montse Ribé MUSIC (ORIGINAL SCORE) WINNER OPPENHEIMER Ludwig Göransson

NOMINEES AMERICAN FICTION Laura Karpman INDIANA JONES AND THE DIAL OF DESTINY John Williams KILLERS OF THE FLOWER MOON Robbie Robertson POOR THINGS Jerskin Fendrix

MUSIC (ORIGINAL SONG) WINNER WHAT WAS I MADE FOR? from Barbie; Music and Lyric by Billie Eilish and Finneas O’Connell NOMINEES THE FIRE INSIDE from Flamin’ Hot; Music and Lyric by Diane Warren I’M JUST KEN from Barbie; Music and Lyric by Mark Ronson and Andrew Wyatt IT NEVER WENT AWAY from American Symphony; Music and Lyric by Jon Batiste and Dan Wilson WAHZHAZHE (A SONG FOR MY PEOPLE) from Killers of the Flower Moon; Music and Lyric by Scott George

BEST PICTURE WINNER OPPENHEIMER Emma Thomas, Charles Roven and Christopher Nolan, Producers NOMINEES AMERICAN FICTION Ben LeClair, Nikos Karamigios, Cord Jefferson and Jermaine Johnson, Producers ANATOMY OF A FALL Marie-Ange Luciani and David Thion, Producers BARBIE David Heyman, Margot Robbie, Tom Ackerley and Robbie Brenner, Producers THE HOLDOVERS Mark Johnson, Producer KILLERS OF THE FLOWER MOON Dan Friedkin, Bradley Thomas, Martin Scorsese and Daniel Lupi, Producers MAESTRO Bradley Cooper, Steven Spielberg, Fred Berner, Amy Durning and Kristie Macosko Krieger, Producers PAST LIVES David Hinojosa, Christine Vachon and Pamela Koffler, Producers POOR THINGS Ed Guiney, Andrew Lowe, Yorgos Lanthimos and Emma Stone, Producers THE ZONE OF INTEREST James Wilson, Producer

PRODUCTION DESIGN WINNER POOR THINGS Production Design: James Price and Shona Heath; Set Decoration: Zsuzsa Mihalek NOMINEES BARBIE Production Design: Sarah Greenwood; Set Decoration: Katie Spencer KILLERS OF THE FLOWER MOON Production Design: Jack Fisk; Set Decoration: Adam Willis NAPOLEON Production Design: Arthur Max; Set Decoration: Elli Griff OPPENHEIMER

Production Design: Ruth De Jong; Set Decoration: Claire Kaufman ANIMATED SHORT FILM WINNER WAR IS OVER! INSPIRED BY THE MUSIC OF JOHN & YOKO Dave Mullins and Brad Booker NOMINEES LETTER TO A PIG Tal Kantor and Amit R. Gicelter NINETY-FIVE SENSES Jerusha Hess and Jared Hess OUR UNIFORM Yegane Moghaddam PACHYDERME Stéphanie Clément and Marc Rius

LIVE ACTION SHORT FILM WINNER THE WONDERFUL STORY OF HENRY SUGAR Wes Anderson and Steven Rales NOMINEES THE AFTER Misan Harriman and Nicky Bentham INVINCIBLE Vincent René-Lortie and Samuel Caron KNIGHT OF FORTUNE Lasse Lyskjær Noer and Christian Norlyk RED, WHITE AND BLUE Nazrin Choudhury and Sara McFarlane SOUND WINNER THE ZONE OF INTEREST Tarn Willers and Johnnie Burn NOMINEES THE CREATOR Ian Voigt, Erik Aadahl, Ethan Van der Ryn, Tom Ozanich and Dean Zupancic MAESTRO Steven A. Morrow, Richard King, Jason Ruder, Tom Ozanich and Dean Zupancic MISSION: IMPOSSIBLE – DEAD RECKONING PART ONE Chris Munro, James H. Mather, Chris Burdon and Mark Taylor OPPENHEIMER Willie Burton, Richard King, Gary A. Rizzo and Kevin O’Connell

VISUAL EFFECTS WINNER GODZILLA MINUS ONE Takashi Yamazaki, Kiyoko Shibuya, Masaki Takahashi and Tatsuji Nojima NOMINEES THE CREATOR Jay Cooper, Ian Comley, Andrew Roberts and Neil Corbould GUARDIANS OF THE GALAXY VOL. 3 Stephane Ceretti, Alexis Wajsbrot, Guy Williams and Theo Bialek MISSION: IMPOSSIBLE – DEAD RECKONING PART ONE Alex Wuttke, Simone Coco, Jeff Sutherland and Neil Corbould NAPOLEON Charley Henley, Luc-Ewen Martin-Fenouillet, Simone Coco and Neil Corbould

WRITING (ADAPTED SCREENPLAY) WINNER AMERICAN FICTION Written for the screen by Cord Jefferson NOMINEES BARBIE Written by Greta Gerwig & Noah Baumbach OPPENHEIMER Written for the screen by Christopher Nolan POOR THINGS Screenplay by Tony McNamara THE ZONE OF INTEREST Written by Jonathan Glazer

WRITING (ORIGINAL SCREENPLAY) WINNER ANATOMY OF A FALL Screenplay – Justine Triet and Arthur Harari NOMINEES THE HOLDOVERS Written by David Hemingson MAESTRO Written by Bradley Cooper & Josh Singer MAY DECEMBER Screenplay by Samy Burch; Story by Samy Burch & Alex Mechanik PAST LIVES Written by Celine Song

Σχετικά Αρθρα
Σχετικά Αρθρα