Όσκαρ 2021: Αναζήτηση ισορροπίας μεταξύ κόκκινου χαλιού και zoom
Πώς θα πραγματοποιηθεί η φετινή μεγάλη βραδιά; Οι καινοτομίες και οι αντιδράσεις
Μπορεί να ζούμε μέσα στην παράνοια της πανδημίας ωστόσο μερικά πράματα προσπαθούν πεισματικά να μας πείσουν ότι υπάρχει προοπτική πέρα από αυτό το στενό και καταθλιπτικό πλαίσιο και καλά κάνουν. Μια τέτοια περίπτωση είναι η προετοιμασία της απονομής των Όσκαρ.
Η ομάδα παραγωγής των Τζέσε Κόλινς, Στεϊσι Σερ και Στήβεν Σόντερμπεργκ εργάζεται με πυρετώδεις ρυθμούς φιλοδοξώντας να παρουσιάσει ένα άρτιο, λαμπερό, ψυχαγωγικό και φυσικά απόλυτα ασφαλές σώου μέσα στο οποίο θα αναδειχθούν οι νικητές των φετινών Όσκαρ.
Ανάμεσα σε όσα μαθαίνουμε τις τελευταίες μέρες είναι οι τελικοί χώροι στους οποίους θα πραγματοποιηθεί η απονομή, αν θα έχει παρουσιαστή, αν οι υποψήφιοι θα δώσουν το παρόν ή θα προτιμήσουν να περιοριστούν σε μια εμφάνιση μέσω zoom από τον καναπέ του σπιτιού τους.
Όπως γνωρίζουμε η φετινή απονομή θα πραγματοποιηθεί στις 25 Απριλίου (ξημερώματα προς 26 Απριλίου σε ώρα Ελλάδος). Η ομάδα της παραγωγής επέλεξε ως τόπο δύο σημεία με ιδιαίτερη σημασία : το ένα θα είναι το γνωστό σε όλους τους φαν της απονομής Dolby Theater, ένας χώρος που έχει συνδεθεί με την ιστορία του θεσμού των Όσκαρ. Λόγω των φετινών ιδιαίτερα δύσκολων συνθηκών επιλέχθηκε ένα ακόμα σημείο το οποίο θα μοιραστεί η βραδιά για λόγους ασφάλειας των υποψηφίων. Το σημείο αυτό είναι το Union Station, ο ιστορικός κεντρικός σιδηροδρομικός σταθμός του Λος Άντζελες. Πέρα από τους λόγους ασφάλειας – καθώς εκτιμήθηκε η ευρυχωρία που προσφέρει το συγκεκριμένο σημείο – το Union Station έχει καταγραφεί ουκ ολίγες φορές ως ντεκόρ αρκετών δημοφιλών ταινιών του αμερικάνικου κινηματογράφου (ανάμεσα τους ξεχωρίζουν το Dark Knight Rises, το Blade Runner, το Pearl Harbor, κ.α.)
Η μεγαλύτερη καινοτομία του φετινού σώου είναι ότι στην ομάδα παραγωγής έχει προστεθεί ένας ειδικός σύμβουλος για θέματα covid. Μιλάμε φυσικά για έναν εξειδικευμένο γιατρό ο οποίος καθοδηγεί την ομάδα παραγωγής σε όσα μπορεί και όσα δεν επιτρέπεται να κάνει λόγω της πανδημίας.
Σύμφωνα με τις διαρροές και τις ενημερώσεις που έχουν γίνει βασική σκέψη της παραγωγής είναι η απονομή να ακολουθήσει τη λογική εναλλαγών που ακολούθηθηκε και σε μια άλλη πρόσφατη απονομή, αυτή των μουσικών βραβείων Γκράμι. Έτσι εκτιμάται πως παρουσιαστές και υποψήφιοι θα μοιραστούν στις δύο τοποθεσίες και θα εναλλάσσονται σύμφωνα με το πρόγραμμα χωρίς να δημιουργείται κάποιος ιδιαίτερος συνωστισμός και συνάθροιση μεγάλου πλήθους σε κάποιο από τα δύο σημεία. Επίσης κόκκινο χαλί θα υπάρξει όμως όχι όπως το ξέραμε. Η ομάδα παραγωγής του σώου υπόσχεται πως θα προσπαθήσει να διατηρήσει τη φαντασμαγορία που προσφέρει η εκθαμβωτική παρέλαση των αστέρων προς τα Όσκαρ αλλά θα προσαρμόσει την πασαρέλα του κόκκινου χαλιού στα δεδομένα της πανδημίας.
Μεγάλη συζήτηση και αντιδράσεις προκάλεσε η αρχική απόφαση της Ακαδημίας να επιβάλλει στους υποψήφιους να παρίστανται στην απονομή με επίσημο ένδυμα και όχι μέσω zoom από τον καναπέ του σπιτιού τους. Η λογική αυτής της απόφασης είναι εύλογη. Τα Όσκαρ είναι πάνω απ’ όλα glam και χρυσόσκονη αν και μιλάμε για μια χρονιά που θα δοθεί ελάχιστη βαρύτητα σε αυτό το στοιχείο – σε σύγκριση με τα προηγούμενα χρόνια – αφού δεν θα πραγματοποιηθεί κανένα πάρτι ή επίσημο δείπνο για τους υποψήφιους, καμία επίσημη προβολή ή εκδήλωση παρουσίασης και φυσικά κανένα ξεφάντωμα για τους νικητές μετά την απονομή.
Ωστόσο οι δυσκολίες που παρουσιάζει για αρκετούς υποψήφιους μια τέτοια προοπτική μετακίνησης τελικά ανάγκασε την Ακαδημία να πάρει πίσω την αρχική απόφαση της. Κι αυτό γιατί υπάρχουν αρκετοί υποψήφιοι που ζουν και εργάζονται κυρίως στην Ευρώπη (η οποία συνεχίζει να έχει σοβαρό πρόβλημα με την πανδημία) ή βρίσκονται σε γυρίσματα νέων ταινιών εκτός Αμερικής. Οι άνθρωποι αυτοί θα πρέπει να ταξιδέψουν στην Αμερική ακολουθώντας υποχρεωτικά τα αυστηρά πρωτόκολλα ασφάλειας που επιβάλλει η χώρα εισόδου δηλ. οι ΗΠΑ (πχ για την είσοδο τους στη χώρα θα πρέπει να προηγηθεί αυστηρή καραντίνα αρκετών ημερών, να υποβληθούν σε τεστ covid πριν και μετά το ταξίδι, κλπ). Μετά από πίεση των στούντιο παραγωγής και διαβούλευση με τους υποψήφιους τελικά η Ακαδημία αποδέχτηκε να δείξει μια παραπάνω ευελιξία. Έτσι για όσους προέρχονται από την Ευρώπη σε πρώτη φάση σκέφτεται να προσθέσει δύο εξτρά σημεία παρουσιάσεων βραβείων σε Λονδίνο και Παρίσι στα οποία αρκετοί Ευρωπαίοι υποψήφιοι θα μπορούσαν να δώσουν το παρόν.
Τι γίνεται όμως για όσους δεν θα μπορούν να έχουν πρόσβαση λόγω πανδημίας ούτε σε αυτά τα δύο σημεία; Προς το παρόν η ομάδα παραγωγής της απονομής δεν θέλει ούτε να σκέφτεται τη χρήση του zoom. Κι αυτό γιατί δεν αποτελεί σίγουρα μια ελκυστική προοπτική για την τηλεθέαση της απονομής – και αυτό φάνηκε στο αποτέλεσμα που είχε η αλόγιστη χρήση του στην απονομή των Χρυσών Σφαιρών – όμως όπως λέει και το ρητό ανάγκα και οι θεοί πείθονται. Το zoom μια χαρά την δουλειά θα την κάνει και περισσότερο ασφαλές είναι από ένα μακρύ και αβέβαιο ταξίδι για κάποιους ανθρώπους που ανήκουν σε ευάλωτες ομάδες λόγω υγείας. Όμως ακόμα και αυτό εξετάζεται. Σύντομα όμως θα υπάρξουν κάποιες οδηγίες – προϋποθέσεις που αναμένεται να ανακοινωθούν προσεχώς.
Ενδιαφέρον επίσης παρουσιάζει η απόφαση της Ακαδημίας να αφήσει και φέτος – για τρίτη συνεχόμενη φορά – το σώου της απονομής χωρίς κάποιον/α οικοδεσπότη/δέσποινα. Η απόφαση αυτή έχει ειδικά για φέτος πρακτική σημασία καθώς οποιοσδήποτε οικοδεσπότης θα πρέπει να πάρει χρόνο από το τηλεοπτικό πρόγραμμα προκειμένου να παρουσιάσει κάποιες υποψηφιότητες ή να σχολιάσει με κάποιες ατάκες μέσα στο πρόγραμμα τους υποψήφιους ή όποιο θέμα της επικαιρότητας επιλέξει. Σε μια τόσο δύσκολη συγκυρία όπου το ζητούμενο είναι η αμεσότητα και η συντομία στους χρόνους μετάδοσης κάτι τέτοιο θεωρείται πολυτέλεια οπότε η απουσία οικοδεσπότη (και η αξιοποίηση αυτού του ρόλου στους δημοφιλείς σταρ που θα είναι απονεμητές – παρουσιαστές των βραβείων ) είναι προτιμότερη.
Και στο βάθος Nomadland;
Στο μεταξύ τα βραβεία των επαγγελματικών κινηματογραφικών σωματείων – που αποτελούν και τον ασφαλέστερο δείκτη για το που πάνε τα Όσκαρ κάθε χρονιάς – ετοιμάζονται να ανακοινώσουν τις φετινές επιλογές τους.
Μέχρι στιγμής έχουν ανακοινωθεί τα βραβεία του Σωματείου Σεναριογράφων αλλά και εκείνα των Παραγωγών. Σε ότι αφορά τα σενάρια οι δύο επιλογές του WGA – ο Μπόρατ για το διασκευασμένο και το Promising Young Woman για το πρώτότυπο – δεν έχουν ιδιαίτερη βαρύτητα καθώς βρίσκονται μεν στις πεντάδες των Όσκαρ όμως φαβορί πλασάρονται σενάρια που δεν εκτιμήθηκαν από το σωματείο καθώς οι σεναριογράφοι τους δεν είναι μέλη του.
Μεγαλύτερη βαρύτητα ίσως έχει η επιλογή του Σωματείου Παραγωγών κι αυτό γιατί αποτελεί συνήθως ένα βαρόμετρο για την ταινία που θα καταφέρει να αποσπάσει το Όσκαρ καλύτερης ταινίας. Φέτος αυτή την τύχη την έχει το Nomadland της Κλόε Ζάο, το οποίο κέντρισε το ενδιαφέρον των Παραγωγών και έτσι αποκτά ένα καλό προβάδισμα στην οσκαρική κούρσα. Φυσικά όπως είπαμε όλα αυτά αποτελούν ενδείξεις καθώς στα Όσκαρ δεν ψηφίζουν μόνο παραγωγοί. Ας θυμηθούμε μόνο τι συνέβη πέρυσι όταν το 1917 του Μέντες πήρε το βραβείο του Σωματείου Παραγωγών αλλά το Όσκαρ καλύτερης ταινίας τελικά πήγε στα χέρια του Μπουνγκ Τζουν Χο για τα Παράσιτα.
Πιο ασφαλής εκτίμηση για τους νικητές θα έχουμε τις επόμενες μέρες καθώς θα δοθούν τα βραβεία σημαντικών σωματείων όπως αυτό των Ηθοποιών αλλά και των Σκηνοθετών.