Όσκαρ 2025: Η πιο μεγάλη μάχη είναι τώρα – Προβλέψεις και σχόλια πριν την μεγάλη απονομή
Ομολογουμένως είναι η πιο αμφίρροπη οσκαρική κούρσα, με συνεχείς ανατροπές και ανακατατάξεις στα φαβορί - Γράφει ο Γ. Γκροσδάνης
Ομολογουμένως είναι η πιο αμφίρροπη οσκαρική κούρσα, με συνεχείς ανατροπές και ανακατατάξεις στα φαβορί δεν είχαμε ξαναδεί εδώ και χρόνια.
Πριν από 50 ημέρες η Εμίλια Πέρεζ φαινόταν το αδιαφιλονίκητο φαβορί χάρη στις 13 υποψηφιότητες που κέρδισε και το Netflix ήταν μια ανάσα από έναν μεγάλο θρίαμβο.
Ωστόσο μέσα σε αυτές τις 50 μέρες η δυναμική άλλαξε σημαντικά. Μεσολάβησε το σκάνδαλο με την πρωταγωνίστρια της ταινίας Σοφία Κάρλα Γκασκόν και τις δημοσιεύσεις της στο X αλλά και η κάκιστη διαχείριση τόσο από το Netflix όσο και από τους συντελεστές της ταινίας που οδήγησε στο cancel της Γκασκόν και έκοψε τα φτερά της δυναμικής της ταινίας.
Το Brutalist και το Complete Unknown μπήκαν επίσης στο παιχνίδι, χάρη στο πλασάρισμα τους στις υποψηφιότητες των Σωματείων και την καλή υποδοχή τους από τους κριτικούς αλλά τελικά η Ανόρα κέρδισε έδαφος και μπήκε μπροστά πολύ θεαματικά μετά τις διακρίσεις της στα βραβεία των Σωματείων Παραγωγών και Σκηνοθετών. Παράλληλα, το Κονκλάβιο έκανε δυναμική εμφάνιση χάρη στην ώθηση που πήρε από τα BAFTA (οι Βρετανοί παραδοσιακά στηρίζουν τις παραγωγές τους) και κυρίως με τη διάκρισή του στα SAG Awards, καθιστώντας την αναμέτρηση ακόμα πιο ανοιχτή.
Τα στατιστικά και οι δυναμικές είναι επομένως αρκετά μοιρασμένες σε αρκετούς διεκδικητές της φετινής κούρσας. Ας δούμε όμως για αρχή μερικά ενδιαφέροντα στατιστικά σε σχέση με τις δυναμικές κάθε υποψήφιας ταινίας: Η Εμίλια Πέρεζ είναι η ξενόγλωσση ταινία με τις περισσότερες υποψηφιότητες (13 στο σύνολο) στην ιστορία του θεσμού. Ξεκίνησε πολύ δυνατά, έχασε τη φόρα της, όπως ήδη είπαμε, λόγω του σκανδάλου Γκασκόν και αυτή τη στιγμή βρίσκεται σε ένα μεταίχμιο είτε να κερδίσει 1-3 Όσκαρ (β γυναικείου, τραγουδιού και Διεθνούς Ταινίας) είτε να μείνει χωρίς βραβείο το βράδυ της απονομής. Αν συμβεί αυτό χρίζεται αυτόματα ως η ταινία με τις περισσότερες χαμένες υποψηφιότητες μετά την Κρίσιμη Καμπή (1977) και το Πορφυρό Πέπλο (1986) που έχασαν σε 11 κατηγορίες.
Το Κονκλάβιο του Έντουαρντ Μπέργκερ έχει λόγους να ελπίζει σε μια ολική ανατροπή του σκηνικού. Πριν δούμε όμως τις πιθανότητες του Κονκλαβίου ας επισημάνουμε κάτι ενδιαφέρον: Ο πρωταγωνιστής της ταινίας, Ρεϊφ Φαϊνς, είναι υποψήφιος για τον Α ανδρικό, έχει προταθεί ήδη σε δύο ταινίες που έχουν κερδίσει το Όσκαρ καλύτερης ταινίας (Ο Άγγλος Ασθενής και Η Λίστα του Σίντλερ). Λέτε η τρίτη του φορά να είναι εξίσου τυχερή, τουλάχιστον για την ταινία στην οποία παίζει;
Ταινία – Σκηνοθεσία
Που είμαστε τελικά σήμερα; Η Ανόρα του Σον Μπέικερ έχει το προβάδισμα τόσο για την Καλύτερη Ταινία όσο και για τη Σκηνοθεσία αλλά αν η Ακαδημία επιθυμεί μια έκπληξη, το Κονκλάβιο μπορεί να ανατρέψει τα δεδομένα και να πάρει το μεγάλο βραβείο της φετινής απονομής.Να σημειωθεί ωστόσο πως το Κονκλάβιο δεν έχει παρουσία στην πεντάδα της σκηνοθεσίας, κάτι που δυσκολεύει την επικράτηση του και θα χρειαστεί κάποιες εφεδρείες σε κατηγορίες όπως το σενάριο και το μοντάζ (όπου είναι φαβορί) για να διασφαλίσει ένα θετικό αποτέλεσμα. Το σκηνικό αυτό θυμίζει αρκετά τα Όσκαρ του 2012 όταν το Argo του Μπεν Άφλεκ δεν είχε προταθεί για το Όσκαρ σκηνοθεσίας αλλά κέρδισε το Όσκαρ καλύτερης ταινίας. Σκηνοθετικά πάντως πέρα από τον Σον Μπεϊκερ , που αποτελεί έναν από τους κύριους εκπροσώπους του αμερικάνικου ανεξάρτητου σινεμά σήμερα, υπάρχει ως αουτσαίντερ και ο Μπράντι Κορμπέτ του Brutalist, που σίγουρα αποτελεί υπολογίσιμο αντίπαλο.
Ερμηνευτικά Όσκαρ
Στις ερμηνείες, ο Κιέραν Κάλκιν φαίνεται ως ένα από τα πιο σίγουρα Όσκαρ της χρονιάς για τον Β’ Ανδρικό Ρόλο, έχοντας σαρώσει ότι υπήρχε από τα προηγούμενα βραβεία. Αν υπήρχε ένα αουτσαϊντερ στον β ανδρικό αυτό σίγουρα θα μπορούσε να είναι ο Τζέρεμι Στρονγκ του Apprentice. Αντίστοιχα, η Ζόε Σαλντάνια της Εμίλια Πέρεζ είναι το επικρατέστερο όνομα στον Β’ Γυναικείο Ρόλο. Ποια θα μπορούσε να κάνει την έκπληξη; Ίσως η Ισαμπέλα Ροσελίνι από το Κονκλάβιο, ένα όνομα με ειδικό βάρος που φτάνει πρώτη φορά ως υποψήφια σε μια απονομή Όσκαρ ή η Μόνικα Μπαρμπάρο ως Τζόαν Μπαέζ του Complete Unknown. Στον Α’ Γυναικείο Ρόλο, η Ντέμι Μουρ του Substance είναι το φαβορί μετά τις διακρίσεις της στις Χρυσές Σφαίρες και τα SAG Awards, αλλά η Μίκι Μάντισον της Ανόρα θεωρείται η εναλλακτική πρόταση. Μια υπολογίσιμη παρουσία είναι και η Φερνάντα Τόρες του Είμαι Ακόμα Εδώ, που είχε κάνει την έκπληξη στις Σφαίρες και έχει εντυπωσιάσει κοινό και κριτικούς με την υπέροχη ερμηνεία της ως αφοσιωμένη μάνα και σύζυγος στην Βραζιλία την σκοτεινή εποχή της δικτατορίας του 1964.
Στον Α’ Ανδρικό Ρόλο, η κατάσταση περιπλέκεται και φαίνεται πως θα έχουμε ένα ανοιχτό ντέρμπι καθώς ο Άντριεν Μπρόντι του Brutalist δεν έχει πλέον τόσο σίγουρη τη νίκη, ειδικά μετά τη διάκριση του Τιμοτέ Σαλαμέ του Complete Unknown στα SAG Awards, γεγονός που αλλάζει τα δεδομένα και φέρνει νέα αγωνία στην τελική ευθεία των Όσκαρ.
Σενάρια – Ντοκιμαντέρ – Διεθνής Ταινία – Animation
Σε μια τόσο αμφίρροπή βραδιά όσο η φετινή μοιάζει απίθανο ο Σον Μπεϊκερ να μαζέψει όλα τα μεγάλα Όσκαρ της χρονιάς. Φυσικά έχει το προβάδισμα για το πρωτότυπο σενάριο καθώς έχει κερδίσει το ανάλογο βραβείο του Σωματείου Σεναριογράφων. Όμως μοιάζει δύσκολο το εκλεκτορικό σώμα της Ακαδημίας να του δώσει για την Ανόρα έναν θρίαμβο με τρλια μεγάλα βραβεία για την ταινία, το σενάριο και την σκηνοθεσία. Η εναλλακτική εδώ πάντως οδηγεί στον Τζέσε Αϊσενμπεργκ με την ευαίσθητη ντραμεντί του, τον Αληθινό Πόνο. Σε ότι αφορά το διασκευασμένο σενάριο, όπως ήδη σημειώσαμε το Κονκλάβιο έχει τον πρώτο λόγο ενώ το αουτσαϊντερ μοιάζει να είναι το Nickel Boys, το οποίο έχει κερδίσει και το αντίστοιχο βραβείο του σωματείου Σεναριογράφων.
Ένα από τα μεγαλύτερα ντέρμπι της βραδιάς θα παρακολουθήσουμε στην Διεθνή Ταινία. Η μέχρι πρότινος άνετη επικράτηση της Εμίλια Πέρεζ φαντάζει πλέον – με βάση όσα τραγελαφικά έχουν γίνει – ως αβέβαιη. Αντιθέτως ρόλο φαβορί πλέον εδώ έχει τις τελευταίες ημέρες το Είμαι Ακόμα Εδώ του Βάλτερ Σάλες. Το πολιτικό και κοινωνικό δράμα από την Βραζιλία μπορεί να δώσει και ένα μικρό statement της Ακαδημίας με αρκετό ενδιαφέρον. Αντίστοιχο σκεπτικό μπορεί να δούμε και στην κατηγορία του ντοκιμαντέρ. Φτιαγμένο από μια Παλαιστινιακή και ισραηλινή κολλεκτίβα καλλιτεχνών το No Other Land εστιάζει στα δραματικά γεγονότα στην Δυτική Όχθη και στη Γάζα, μοιάζοντας εξαιρετικά επίκαιρο και φυσικά δίνοντας την ευκαιρία στην Ακαδημία να σχολιάσει με τον τρόπο της αυτή την δραματική επικαιρότητα. Ανάλογο ενδιαφέρον παρουσιάζει και το Porcelain War, μια ταινία που εστιάζει την προσοχή της στο πεδίο του πολέμου της Ουκρανίας. Η πρόσφατη διαπραγμάτευση με στόχο την ειρήνη στην περιοχή δίνει επιπλέον πόντους προσοχής στην ταινία.
Τέλος στα animation, μια κατηγορία με εξαιρετικές προτάσεις την χρονιά που πέρασε, το Wild Robot δείχνει να έχει τον πρώτο λόγο για την βράβευση με το Flow να αποτελεί το αουτσάιντερ της κατηγορίας.
Μουσική – Τραγούδι
Στη μουσική όλα δείχνουν πως η σύνθεση του Βρετανού Ντάνιελ Μπλούμεργκ για το Brutalist έχει το προβάδισμα. Ποιο είναι το αουτσαίντερ; Υπάρχουν μοιρασμένες πιθανότητες ανάμεσα το σκορ του Wild Robot του Κρις Μπάουερς και το Κονκλάβιο του ήδη βραβευμένου με Όσκαρ (για το Ουδέν Νεότερο από το Δυτικό Μέτωπο) Γερμανού συνθέτη Φόλκερ Μπερτελμαν ή Χάουτσκα.
Άλλη μια νίκη Όσκαρ παλεύει να επιβεβαιώσει στην κατηγορία του τραγουδιού η Εμίλια Πέρεζ με το El Mal της Καμιγ, ένα τραγούδι που εντάσσεται άψογα στην πλοκή της ταινίας ενώ σε ρόλο αουτσάιντερ βρίσκεται το συναισθηματικό Journey της μονίμως εδώ και χρόνια υποψήφιας Νταϊαν Γουόρεν για το πολεμικό φεμινιστικό δράμα Six Triple Eight. Αν χάσει πάντως η Γουόρεν και φέτος αυτή θα είναι η 16η χαμένη υποψηφιότητα, ένα ρεκόρ που δύσκολα θα ξεπεραστεί.
Και οι υπόλοιποι
Στους μεγάλους νικητές της βραδιάς θα βρεθούν σίγουρα και μερικές ακόμα ταινίες. Πρώτα απ’ όλα το μιούζικαλ Wicked έχει τον πρώτο λόγο για μια νίκη σε σχέση με την καλλιτεχνική διεύθυνση (σκηνικά) και τα κουστούμια. Το δεύτερο μέρος του έπους του Ντενί Βιλνέβ Dune σίγουρα είναι φαβορί στις τεχνικές κατηγορίες του ήχου και των εφέ. To Substance εκτός από την σαρωτική παρουσία της Ντέμι Μουρ έχει πολλές πιθανότητες και για το μακιγιάζ (που συμπληρώνει όμορφα τις ερμηνείες τόσο της Μουρ όσο και της Μάργκαρετ Κουαϊλι) ενώ το Brutalist και το Κονκλάβιο θα κονταροχτυπηθούν για τα Όσκαρ φωτογραφίας και μοντάζ.
Όλα αυτά φυσικά μένει να επιβεβαιωθούν τα ξημερώματα της Κυριακής προς Καθαρά Δευτέρα (ώρα Ελλάδος) στην μεγάλη σάλα του Dolby Theater του Λος Άντζελες με τον Κρις Ο Κόνελ να είναι κεντρικός οικοδεσπότης της βραδιάς και την Ακαδημία να υπόσχεται ένα διασκεδαστικό και πρωτότυπο σώου. Και αφού μιλήσαμε για το σώου αξίζει να σημειώσουμε ότι οι Θεσσαλονικείς μπορείτε να παρακολουθήσετε ελεύθερα τα Όσκαρ καθώς το Φεστιβάλ Κινηματογράφου σε συνεργασία με την Cosmote θα μεταδώσουν για ακόμη μια χρονιά την φαντασμαγορική απονομή στην αίθουσα του Ολύμπιον.