Κινηματογράφος

Όσκαρ 2025 : Στη σκιά της Εμίλια Πέρεζ

Επιβεβαιώθηκε η πλήρης δυναμική της ταινίας του Ζακ Οντιάρ, που κέρδισε 13 υποψηφιότητες

Γιάννης Γκροσδάνης
όσκαρ-2025-στη-σκιά-της-εμίλια-πέρεζ-1270959
Γιάννης Γκροσδάνης

Μετά από μία σειρά αναβολών λόγω των καταστροφικών πυρκαγιών ανακοινώθηκαν επιτέλους οι υποψηφιότητες για τα 97α Όσκαρ. Ήταν μια σύντομη αλλά αρκετά απολαυστική παρουσίαση την οποία ανέλαβαν δύο ταλαντούχοι ηθοποιοί και stand up comedians, η Ρεϊτσελ Σενό και ο Μπόουεν Γιάνγκ. Η Ακαδημία επιβεβαιώσε με ανακοίνωση της ότι θα αφιερώσει τα φετινά Όσκαρ στα πυρόπληκτα θύματα της Καλιφόρνια (ανάμεσα στα οποία και πολλά μέλη της) αλλά και στο να αναδείξει την πόλη του Λος Άντζελες, το Χόλυγουντ και την κινηματογραφική βιομηχανία που δοκιμάστηκαν από τις καταστροφικές πυρκαγιές. Στα των υποψηφιοτήτων αρκετά από τα φαβορί της φετινής χρονιάς επιβεβαίωσαν την δυναμική τους. Ωστόσο υπήρχαν και αρκετές εκπλήξεις, ανατροπές και αδικίες που φέτος ήταν κάτι παραπάνω από εμφανή.

Μεγάλος νικητής των υποψηφιοτήτων η Εμίλια Πέρεζ. Επιβεβαιώθηκε η πλήρης δυναμική της ταινίας του Ζακ Οντιάρ, που κέρδισε 13 υποψηφιότητες. Μάλιστα στην πεντάδα των τραγουδιών η ταινία έχει διπλή εκπροσώπηση. Αν έφτανε τις 14 υποψηφιότητες θα ισοφάριζε το ρεκόρ του La La Land, του Τιτανικού και του Όλα για την Εύα. Να σημειώσουμε εδώ βέβαια πως το Netflix έχει πάντα τον τρόπο να αναδεικνύει τις ταινίες του μέχρι τις shorts lists των Όσκαρ αλλά μέχρι στιγμής δεν έχει γευτεί την χαρά μιας μεγάλης νίκης και θα έχει ενδιαφέρον αν το καταφέρει με μια ταινία που έχει αναμφίβολα τις ξεχωριστές αρετές της αλλά έχει και τα προβλήματα της.

Το Brutalist έφτασε τις 10 υποψηφιότητες και όλα δείχνουν ότι η ταινία του Μπραντ Κορμπέ είναι ο μεγάλος αντίπαλος της Εμίλια Πέρεζ φτάνει να δούμε στα σωματειακά βραβεία πόσο επηρεάστηκαν τα μέλη της κινηματογραφικής βιομηχανίας από την ομολογία των συντελεστών της ταινίας περί χρήσης τεχνητής νοημοσύνης στις ερμηνείες των ηθοποιών. Ο Άντριεν Μπρόντι για την ώρα φαντάζει το μεγάλο φαβορί του Α ανδρικού.

10 υποψηφιότητες και το Wicked με την διαφορά εδώ ότι η ταινία δεν έχει παρουσία στην πεντάδα των σκηνοθετών και στο σενάριο αλλά κρατάει ανοιχτές κάποιες πιθανότητες επιτυχίας κυρίως για τα τεχνικά Όσκαρ. Εντύπωση προκαλεί η παρουσία της ταινίας στην κατηγορία της μουσικής (καθώς το μεγαλύτερο μέρος των τραγουδιών και της μουσικής της ταινίας προέρχονται από το θεατρικό μιούζικαλ που βασίστηκε η ταινία) ωστόσο έχει ενδιαφέρον ότι η Ακαδημία αξιολόγησε την πρωτότυπη μουσική που γράφτηκε από τον Τζον Πάουελ και τον Στήβεν Σουάρτζ ειδικά για την ταινία και της χάρισε μια υποψηφιότητα .

Οκτώ υποψηφιότητες για το Κονκλάβιο, που επίσης διεκδικεί το καλύτερο δυνατό αποτέλεσμα με αξιώσεις ειδικά στον Α ανδρικό για τον Ρεϊφ Φαϊνς (του το ευχόμαστε ολόψυχα) και στο σενάριο του Πήτερ Στρόφαν ενώ ιδιαίτερη αξία έχει η πρόταση της Ακαδημίας για την Ιζαμπέλα Ροσελίνι, η οποία κερδίζει την πρώτη οσκαρική υποψηφιότητα της καριέρας της (και εμείς της ευχόμαστε να γεμίσει η σκηνή του Ντόλμπι με την λάμψη της). Οκτώ υποψηφιότητες έχει και το Complete Unknown, που αγαπήθηκε από τα σωματεία και φανέρωσε τις τελευταίες εβδομάδες την παρουσία του. Η ταινία του Τζειμς Μανγκολντ είναι μπορεί να κάνει την έκπληξη – ειδικά στον Α ανδρικό με τον Τιμοτέ Σαλαμέ – ενώ έχει ενδιαφέρον η παρουσία του σκηνοθέτη στην σκηνοθετική πεντάδα δίνοντας στην βιογραφία του Μπομπ Ντύλαν τον αέρα του αουτσαϊντερ. Με έξι υποψηφιότητες περνάει η Ανόρα του Σων Μπεϊκερ που βρίσκεται σε όλες τις μεγάλες κατηγορίες (αξίζει να αναφέρουμε την Μίκι Μάντισον στον Α γυναικείο αλλά και τον Γιούρα Μπορίσοφ στον β ανδρικό),  ενώ πέντε υποψηφιότητες κέρδισε το Substance. Η Κοραλί Φαρζά είναι η μόνη γυναίκα της σκηνοθετικής πεντάδας ενώ η Ντέμι Μουρ βρίσκεται με αξιώσεις βράβευσης (είθε!) στον Α’ γυναικείο. Πέντε υποψηφιότητες έχει και το Dune, που μάλλον σε σχέση με το πρώτο μέρος της σειράς κάθισε στην σκόνη των αντιπάλων του, με τον Ντενί Βιλνέβ να μένει εκτός Όσκαρ σκηνοθεσίας.

Πάμε να δούμε και τις εκπλήξεις. Μιλήσαμε για το Sing Sing και το Nickel Boys και επιβεβαιώθηκε ότι δεν ήταν ακατόρθωτο να βρεθούν στις λίστες των φετινών Όσκαρ. Ο Κόλμαν Ντομίνγκο επιβεβαίωσε την σταθερή παρουσία του στον Α Ανδρικό (μετά την περσινή παρουσία του για το Rustin) ενώ το Nickel Boys κατάφερε να βρει μια θέση στην 10άδα με τις ταινίες της χρονιάς. Συμβολική σημασία έχει επίσης η παρουσία του Apprentice ειδικά στον Α ανδρικό καθώς και ο Σεμπάστιαν Σταν και η ταινία πέρασαν από τεράστια πίεση καθώς το επιτελείο του Ντόναλντ Τραμπ έκανε ότι μπορούσε για να εμποδίσει την ταινία να κυκλοφορήσει στην Αμερική. Ο Σταν πάντως είναι ο πρώτος ηθοποιός που κερδίζει υποψηφιότητα για έναν εν ενεργεία πρόεδρο των ΗΠΑ.

Ευχάριστη έκπληξη είναι και η παρουσία του Nosferatu (με 4 υποψηφιότητες) όπως και του Ατίθασου Ρομπότ (με τρείς υποψηφιότητες) στις λίστες των Όσκαρ. Εδώ ας βάλουμε και το I’m Still Here με την Φερνάντα Τόρρες να γίνεται η δεύτερη Βραζιλιάνα ηθοποιός (μετά την μητέρα της, την σπουδαία Φερνάντα Μοντενέγκρο) που πλασάρεται στον Α γυναικείο. Η ταινία του Βάλτερ Σάλες μάλιστα κατάφερε να φτάσει όχι μόνο στην πεντάδα της Διεθνούς Ταινίας αλλά και στην 10άδα με τις ταινίες της χρονιάς.

Ας μετρήσουμε και τα δυσάρεστα, τις απουσίες που φέτος κάποιες πραγματικά βγάζουν μάτι. Μια τέτοια είναι η διπλή απουσία των ταινιών του Λούκα Γκουαντανίνο. Τόσο το Challengers όσο και το Queer άξιζαν μια έστω τυπική εκπροσώπηση. Ποιος άραγε αμφιβάλει για την αξία του σεναρίστα Τζάστιν Κουρίτζκες που έγραψε δύο από τα πλέον συ ζητημένα σενάρια της χρονιάς ή για την μουσική των Τρεντ Ρέσνορ και Άτικους Ρος (ειδικά στο Challengers) ή για την υπερβατική και γενναία ερμηνεία του Ντάνιελ Γκρεγκ στο Queer; Πόσο άδικο άραγε που λείπει από τα φετινά Όσκαρ μια από τις καλύτερες ταινίες της χρονιάς, το Όλα Όσα φανταζόμαστε Ως Φως της Παγιάλ Καπάντια. Φαίνεται τα μέλη της Ακαδημίας αναγνωρίζουν ως κινηματογραφική τέχνη μόνο το φολκλορ του Μπόλιγουντ.

Εκτός η Σελένα Γκόμεζ της Εμίλια Πέρεζ (είχαμε εντοπίσει και επισημάνει την αδυναμία που είχε ο χαρακτήρας της στο σενάριο της ταινίας), εκτός η Νικόλ Κιντμαν του Babygirl (που μεταξύ μας η παρουσία της Ντέμι Μουρ μετράει ως πιο πρωτότυπη και αυθεντική τόσο μέσα στο Substance όσο και για την ίδια την Μουρ που έχει φέτος μια χρυσή ευκαιρία), εκτός και η Αντζελίνα Τζολί της Maria. Η ταινία του Πάμπλο Λαραίν εκτιμήθηκε μόνο για την φωτογραφία του Εντ Λάχμαν και ο Λαραίν έχασε το σερί να πλασάρονται οι πρωταγωνίστριες των ταινιών του (Τζάκι, Σπένσερ) στα Όσκαρ. Εκτός Α γυναικείου και η Πάμελα Άντερσον που δεν έκανε το θαύμα και θα δει την Ντέμι Μουρ να ζει το θαύμα των Όσκαρ μάλλον από τον καναπέ του σπιτού της.

Και κάπως έτσι η κούρσα των Όσκαρ μόλις ξεκίνησε και οι επόμενες 40 περίπου ημέρες αναμένονται με πολύ μεγάλο ενδιαφέρον.

Η 97η Τελετή Απονομής των Βραβείων Οσκαρ προγραμματίζεται για την Κυριακή 2 Μαρτίου (ώρα Ελλάδας ξημερώματα Δευτέρας), στο Dolby Theatre, με παρουσιαστή τον Κόναν Ο’Μπράιεν. 

#TAGS
Σχετικά Αρθρα
Σχετικά Αρθρα