Suntan: “Καιγόμαστε” μαζί του
Στην τρίτη μεγάλου μήκους ταινία του μετά το «Bank Bang» και το «Wasted Youth», ο Αργύρης Παπαδημητρόπουλος σκηνοθετεί τον Μάκη Παπαδημητρίου σε ένα ψυχολογικό θρίλερ που μυρίζει καλοκαίρι. Χθες σάρωσε τα ελληνικά βραβεία της Ακαδημίας Κινηματογράφου.
Λέξεις: Αχιλλέας Κυριακίδης
Δεν είναι μία από τις πιο “ενδιαφέρουσες” (sic) “ελληνικές” (sic επίσης) ταινίες. Είναι μία από τις ΚΑΛΥΤΕΡΕΣ ΤΑΙΝΙΕΣ που είδα τα τελευταία χρόνια. Αισθητική αρτιότητα που δεν χρειάστηκε το παραμικρό “στιλιζάρισμα”, ένας εξωτερικός (μονταζιακός) ρυθμός που υπαγορεύει (και υπαγορεύεται από) εκείνον της εσωτερικής καταβύθισης του κεντρικού χαρακτήρα, η γυμνότητα των σωμάτων που πυροδοτεί την απογύμνωση της ψυχής, ένας ηθοποιός (Μάκης Παπαδημητρίου) που ενδύεται σε δύο ώρες ΟΛΑ τα βλέμματα τα οποία “δικαιούται” κάθε άνθρωπος σε ολόκληρη τη ζωή του, ένας απηνής ήλιος που τσουρουφλίζει πιο πολύ όταν μεταμφιέζεται σε ήλιο του μεσονυκτίου, μια οπτική συμφωνία σε κιαροσκούρο, η επίμονη αναζήτηση αναβίωσης μιας στιγμιαίας ευτυχίας που μπορεί να δικαιώσει μια ζωή (“Άννα, θέλω να σου μιλήσω δυο λεπτά, σε παρακαλώ”), σε μια επαναλαμβανόμενη ικετευτική τελετή, στο ρυθμό, θαρρείς, του κατεξοχήν μουσικού μοτίβου της επαναληπτικότητας, του (προ-μινιμαλιστικού) Boléro του Ravel που ακούγεται δύο φορές στη φεγγερή κόλαση του κλαμπ La Luna(!) και… χορεύεται από τον ήρωα με χειρονομίες μυστικιστικής τελετουργίας.
Μια πιο ψύχραιμη (σίγουρα πιο ψύχραιμη από αυτό το εν θερμώ παραλήρημά μου) και εμβαθυντική αποτίμηση του “Suntan” ας μην αγνοήσει αυτή την έντονη μυστικιστική χροιά της ταινίας, που οφείλεται εν πολλοίς στον τρόπο με τον οποίο ο Παπαδημητρόπουλος αναγορεύει σε σχεδόν ισότιμο… χαρακτήρα το Νερό, με όλη του τη βαριά συμβολική: η ταινία αρχίζει με τον ήρωα επί των υδάτων, εν πλώ προς τον τόπο της προσωπικής του Αποκάλυψης, και κλείνει μ’ ένα πλάνο αείζωης θάλασσας, ενώ, στο κορυφαίο κατά τη γνώμη μου πλάνο της ταινίας, ο Κωστής, ο κεντρικός ήρωας, κολυμπάει, μόνος του, κι έτσι όπως είναι κινηματογραφημένος κάθετα, είναι σαν να πετάει για να δραπετεύσει από την πάνω αριστερά γωνία του κάδρου (όπως πριν από λίγο πέταξε με το ελικόπτερο ένας ασθενής του για να φύγει απ’ το νησί και να σωθεί).
info: Suntan του Αργύρη Παπαδημητρόπουλου Με τους Μάκη Παπαδημητρίου, Έλλη Τρίγγου, Μιλού Φαν Χρούσεν, Ντίμι Χαρτ, Χαρά Κότσαλη, Μάρκους Κόλεν, Γιάννη Τσορτέκη, Σύλλα Τζουμέρκα, Γιάννη Οικονομίδη, Μαρία Καλλιμάνη, Νίκο Τριανταφυλλίδη (Διάρκεια: 100 λεπτά)
Με λίγα λόγια: Ο Κωστής είναι ένας 40χρονος γιατρός που φτάνει στην Αντίπαρο για να αναλάβει την τοπική κλινική. Ο χειμώνας περνά ήσυχα και ανιαρά στο αραιοκατοικημένο νησί, το καλοκαίρι όμως όλα αλλάζουν. Η ρουτίνα του συνεσταλμένου Κωστή ανατρέπεται από τη στιγμή που μια ξέφρενη, διεθνής ομάδα νεαρών και όμορφων τουριστών εισβάλλει απροσδόκητα στη βαρετή καθημερινότητά του. Ανάμεσά τους ο Κωστής θα ξεχωρίσει και θα ερωτευτεί παράφορα τη νεαρή Άννα, όμως, από εκείνη τη στιγμή και μετά, το ηδονιστικό καλοκαίρι στο νησί θα μετατραπεί σε μια σκοτεινή δίνη, που παρασέρνει την ανυποψίαστη παρέα σε ένα μονοπάτι που κρύβει σοκαριστικές εκπλήξεις και επικίνδυνες ακρότητες.
Συντελεστές: Στο σενάριο εμφανίζονται τα ονόματα του σκηνοθέτη και του Σύλλα Τζουμέρκα. Δίπλα στον Μάκη Παπαδημητρίου, πρωταγωνιστεί η πρωτοεμφανιζόμενη Έλλη Τρίγγου, ενώ γκεστ εμφανίσεις κάνουν κινηματογραφιστές όπως ο Σύλλας Τζουμέρκας, ο Γιάννης Οικονομίδης και ο Νίκος Τριανταφυλλίδης.
Μια ταινία διεθνής: Αναμιγνύοντας κωμικά και δραματικά στοιχεία με το ερωτικό θρίλερ, το «Suntan» είναι η τρίτη δουλειά του Αργύρη Παπαδημητρόπουλου, που έκανε παγκόσμια πρεμιέρα στο Φεστιβάλ του Ρότερνταμ αποσπώντας ενθουσιώδεις κριτικές και αντιδράσεις από τους θεατές, και εξασφαλίζοντας κινηματογραφική και τηλεοπτική διανομή σε πολλές χώρες εντός και εκτός Ευρώπης. Περισσότερο από ένα θρίλερ για μια επιθυμία που ξεφεύγει από τα όρια, περισσότερο από μια σπουδή πάνω στην ματαίωση που φέρνει ο χρόνος, περισσότερο από μια προειδοποίηση για το ξέσπασμα όλων των απωθημένων, το «Suntan» είναι μια ταινία για το τι είναι το καλοκαίρι, το πώς μπορεί να σε ζεστάνει αλλά και το πώς μπορεί τελικά να σε κάψει. Εξ ου και το μότο της ταινίας: Κάποιοι μαυρίζουν. Άλλοι καίγονται.
Στην απονομή των βραβείων της Ελληνικής Ακαδημίας Κινηματογράφου η ταινία «Suntan» του Αργύρη Παπαδημητρόπουλου, κέρδισε το βραβείο καλύτερης ταινίας μυθοπλασίας και τα βραβεία σκηνοθεσίας, σεναρίου, Α΄ανδρικού ρόλου (Μάκης Παπαδημητρίου) και Β΄γυναικείου ρόλου (Έλλη Τρίγγου).
H πορεία της ταινίας στο Εξωτερικό ήταν επίσης θριαμβευτική. Στο πλαίσιο του 51ου Φεστιβάλ του Κάρλοβι Βάρι έγινε η τελετή ανακοίνωσης των 10 ευρωπαϊκών ταινιών που διεκδίκησαν πέρσι το Βραβείο Lux, ανάμεσα στις 10 επιλεχθείσες ταινίες ήταν και το Suntan. Είχε προηγηθεί η βράβευση του στο Εδιμβούργο, με το βραβείο καλύτερης διεθνούς ταινίας. Στο 70ό Φεστιβάλ Κινηματογράφου του Εδιμβούργου (17-26 Ιουνίου), όπου έκανε και την πρεμιέρα του στο Ηνωμένο Βασίλειο η μέγιστη διάκριση για την ελληνική ταινία της άνοιξε διεθνείς δρόμους.
Διαβάστε επίσης: Μιλώντας με τους συντελεστές του Suntan