Κινηματογράφος

Τα καλύτερα ντοκιμαντέρ για το πρώτο Σαββατοκύριακο του 26ου ΦΝΘ

Το πρώτο Σαββατοκύριακο της μεγαλύτερης γιορτής Ντοκιμαντέρ στην πόλη μόλις ξεκίνησε! Σου έχουμε μαζέψει όλα όσα δεν πρέπει να χάσεις από τις αίθουσες, αυτές τις μέρες στο 26ο ΦΝΘ!

Parallaxi
τα-καλύτερα-ντοκιμαντέρ-για-το-πρώτο-σ-1128950
Parallaxi

Το πρώτο Σαββατοκύριακο της μεγαλύτερης γιορτής Ντοκιμαντέρ στην πόλη μόλις ξεκίνησε! Σου έχουμε μαζέψει όλα όσα δεν πρέπει να χάσεις από τις αίθουσες, αυτές τις μέρες στο 26ο ΦΝΘ!

Ανήκειν

Ο 22χρονος Μικέλ, παιδί Αλβανών μεταναστών, απελαύνεται δι’ ασήμαντον αφορμήν και με συνοπτικές διαδικασίες από τις ΗΠΑ, τη μόνη χώρα που είχε γνωρίσει για πατρίδα. Η οικογένειά του βρίσκεται από τη μία στιγμή στην άλλη μοιρασμένη στις δύο πλευρές του Ατλαντικού, η αδελφή του που έχει τα μισά του χρόνια, θέλει να τον ακολουθήσει στην Αλβανία, ενώ τον ίδιο τον περιμένει στον τόπο καταγωγής του μια πραγματικότητα ολότελα διαφορετική από αυτή που είχε συνηθίσει. Κι ενώ ο Μικέλ δεν σταματά να διεκδικεί την επιστροφή του στην Αμερική, στις σπουδές, στους φίλους και στην κοπέλα του, το ερώτημα που εγείρεται είναι αν αυτό είναι τελικά η μοναδική εκδοχή του μέλλοντος που ονειρεύεται. Τιμώντας στο έπακρο τον τίτλο της ταινίας τους, οι Κρέσνικ Τζονούζι και Σέβαρ Γκούδμουσον φιλοτεχνούν μια αληθινή σπουδή πάνω στην έννοια του «ανήκειν», στη ρευστότητά της και στις αναθεωρήσεις στις οποίες οδηγείται εκ των πραγμάτων, σε έναν κόσμο που λειτουργεί κυνικά, ανελαστικά κι απρόσωπα.

*Σάββατο, 9/3, 12:15, Αίθουσα Σταύρος Τορνές

Hotel Metalurg

To 1993, ενώ η Γεωργία έχασε την επαρχία της Αμπχαζίας, χιλιάδες άνθρωποι που εκδιώχθηκαν βίαια από τον τόπο τους βρήκαν καταφύγιο σε εγκαταλειμμένα ξενοδοχεία – μεταξύ άλλων και στο Hotel Metalurg. Τριάντα χρόνια αργότερα, το ξενοδοχείο κατοικείται ακόμα. Πέντε οικογένειες που αποτελούνται από γυναίκες μόνες και τα παιδιά τους συγκατοικούν στον ίδιο «προσωρινό» τόπο – γυναικόπαιδα που όλα αυτά τα χρόνια ζούσαν με την ελπίδα ότι θα επιστρέψουν στην πατρίδα τους. Αντ’ αυτού κατέληξαν στο περιθώριο της κοινωνίας. Σήμερα ένας επενδυτής αγόρασε το κτίριο, κι έτσι η κυβέρνηση της Γεωργίας παραχώρησε σε κάθε κάτοικο του ξενοδοχείου από ένα διαμέρισμα. Μπορεί να φαίνεται ότι τελικά αυτοί οι άνθρωποι θα ζουν σε πιο αξιοπρεπείς συνθήκες, αλλά στην πραγματικότητα δυσκολεύονται ψυχολογικά να αλλάξουν ξανά σπίτι. Δεν έχουν να παλέψουν μόνο με τη δυσκολία να ενταχθούν στη σύγχρονη κοινωνία, αλλά και με την παράδοξη νοσταλγία τους.

*Σάββατο, 9/3, 14:00, ΟΛΥΜΠΙΟΝ

ΛΕΣΒΙΑ

Τη δεκαετία του ’70 λεσβίες από όλο τον κόσμο καταφθάνουν σε ένα μικρό χωριό της Λέσβου. Ενώ οι εντάσεις με τους κατοίκους αυξάνονται, η σκηνοθέτρια Τζέλη Χατζηδημητρίου –που βρέθηκε στη μέση ως ντόπια και ως λεσβία– αφηγείται μια ιστορία 40+ χρόνων γύρω από την αγάπη, την κοινότητα, τις συγκρούσεις, αλλά και τι σημαίνει να νιώθει κανείς αποδεκτός.
*Σάββατο, 9/3, 15:15, Αίθουσα Τζον Κασσαβέτης

ΕΜΠΡΟΣ: Ένα ελεύθερο αυτοδιαχειριζόμενο θέατρο

Ένα ντοκιμαντέρ που διερευνά μια αυτοοργανωμένη καλλιτεχνική κοινότητα στο κέντρο της Αθήνας. Δεκαετίες πριν μεταμορφωθεί σε θέατρο το 1989, το κτίριο λειτουργούσε ως τυπογραφείο για την εφημερίδα Εμπρός. Σήμερα τελεί υπό κατάληψη και λειτουργεί ως ελεύθερο αυτοοργανωμένο θέατρο, παρέχοντας έναν χώρο για ελεύθερη καλλιτεχνική έκφραση και ανοιχτές συνελεύσεις.*Σάββατο, 9/3, 18:00, ΜΑΚΕΔΟΝΙΚΟΝ
Ο παράγοντας της ευτυχίας
Τελικά μπορεί κανείς να μετρήσει την ευτυχία; Το Βασίλειο του Μπουτάν επινόησε το εργαλείο και τη μονάδα μέτρησης, την Ακαθάριστη Εθνική Ευτυχία, για να κάνει ακριβώς αυτό. Ο Άμπερ είναι ένας τοπικός «παράγοντας», ένας από τους πράκτορες που γυρίζουν από πόρτα σε πόρτα για να γνωρίσουν διοαφορετικούς ανθρώπους και να μάθουν πώς νιώθουν. Βέβαια, χρειάζεται να μετρήσει κι ο ίδιος τα δικά του επίπεδα ευτυχίας… Αν και ζει ακόμα με τη μητέρα του στην ηλικία των 40 ετών, παραμένει αθεράπευτα ρομαντικός και ονειρεύεται να βρει την αληθινή αγάπη. Μόνο που ο Άμπερ δεν είναι και ο πιο περιζήτητος εργένης, καθώς ανήκει σε μία από τις μειονότητες του Νεπάλ, οι οποίες στερήθηκαν του δικαιώματος στην ιθαγένεια. Μέσα από το γλυκόπικρο ταξίδι του και τις συναντήσεις του με πολίτες από το Μπουτάν από όλα τα κοινωνικά στρώματα, βλέπουμε πίσω από τον παραλογισμό των μαθηματικών μετρήσεων και καλούμαστε να εξερευνήσουμε τι είναι αυτό που μας χαρίζει την ευτυχία.

*Σάββατο, 9/3, 20:00, ΟΛΥΜΠΙΟΝ

Κάτω από το χαλί του Χόλιγουντ

«Το Χόλιγουντ έμαθε στους straight πώς να βλέπουν τους gay, και τους gay πώς να βλέπουν τον εαυτό τους», αφηγείται η Λίλι Τόμλιν, και δεν θα μπορούσε να εκφράσει καλύτερα το πώς το σινεμά αντικατόπτριζε τις κοινωνικές αντιλήψεις σχετικά με την ομοφυλοφιλία, από τις απαρχές της 7ης Τέχνης μέχρι και τη σταδιακή απενοχοποίηση των τελευταίων δεκαετιών. Η τρομερή κωμικός είναι μία μονάχα από μια πλειάδα καλλιτεχνών (από τον Τόνι Κέρτις και τη Σίρλεϊ Μακλέιν μέχρι τον Γκορ Βιντάλ και τη Γούπι Γκόλντμπερκ) οι οποίοι καταθέτουν τις δικές τους εμπειρίες και απόψεις πάνω στην απεικόνιση των ΛΟΑΤΚΙ+ χαρακτήρων στο μέινστριμ σινεμά του Χόλιγουντ. Μέσα από συναρπαστικές συνεντεύξεις, παρασκηνιακές ιστορίες και ακόμα πιο εύγλωττα αποσπάσματα ταινιών, το Κάτω από το χαλί του Χόλιγουντ ξετυλίγει την περιπετειώδη αυτή εξέλιξη, από τις γραφικές «τρελές» και τους διεστραμμένους «κακούς» μέχρι τους εμπνευσμένους τρόπους που οι δημιουργοί έβρισκαν προκειμένου να περάσουν σεξουαλικούς υπαινιγμούς ακόμα και στα πιο σκοτεινά χρόνια της λογοκρισίας. Βασισμένο στην ομώνυμη, πρωτοποριακή μελέτη του Βίτο Ρούσο, το κλασικό ντοκιμαντέρ των βραβευμένων με Όσκαρ Ρομπ Έπσταϊν και Τζέφρι Φρίντμαν (Η δολοφονία του Χάρβεϊ ΜιλκParagraph 175) συνδυάζει ενδελεχή ιστορική έρευνα και απολαυστικό χιούμορ για να μας αποκαλύψει πώς το Χόλιγουντ βγήκε τελικά από τη ντουλάπα.

*Σάββατο 9/3, 22:15, αίθουσα Τώνια Μαρκετάκη

(1) Η εκδίκηση της ντίσκο/(2) Ζήτημα ζωής και θανάτου

(1) Φορέστε παπούτσια για χορό! Ένα ντοκιμαντέρ για τις καταβολές, την παράδοση και την επίδραση της μουσικής disco. Για το «γκέι γονίδιό» της, για τον πυρετό που σκόρπισε στις πίστες, για τον τρόπο που πήρε τελικά την εκδίκησή της, καθώς αποτέλεσε πηγή έμπνευσης για τη μουσική των ημερών μας και κέρδισε την αναγνώριση που της άξιζε.(2)Απηχώντας με τον τίτλο του μια καθοριστική ταινία του βρετανικού σινεμά, το Ζήτημα ζωής και θανάτου καταγράφει μια εξίσου καθοριστική πραγματικότητα της βρετανικής κοινωνίας τη δεκαετία του ’90: τη μάστιγα του AIDS που στοίχισε τη ζωή σε χιλιάδες ανθρώπους. Πώς είναι να ζεις και να πεθαίνεις από μια «μεγάλη ασθένεια με ένα μικρό όνομα»;

*Σάββατο 9/3, 22:30, Σταύρος Τορνές

*Ελεύθερη είσοδος για το κοινό με έκδοση μηδενικού εισιτηρίου από τα εκδοτήρια του Φεστιβάλ. Ο κάθε θεατής μπορεί να λάβει μέχρι 2 εισιτήρια.
H επιστροφή
Καθώς τα μουσεία ανά τον κόσμο δέχονται ολοένα και περισσότερες πιέσεις για να επιστρέψουν τα πολιτισμικά αγαθά που αποτελούν μέρος των συλλογών τους, οι συν-σκηνοθέτες Σούβι Βεστ και Άνσι Κέμι μάς ξεναγούν στα απύθμενα και συναισθηματικά φορτισμένα βάθη του επαναπατρισμού της πολιτισμικής και πνευματικής παρακαταθήκης των αυτοχθόνων λαών στους γενέθλιους τόπους. Η κάμερα ακολουθεί τη Βεστ στην επίσκεψή της σε ένα μουσείο στο Ελσίνκι όπου εκτίθενται τεχνουργήματα της φυλής των Σάμι, λίγο πριν από την πολυαναμενόμενη επιστροφή τους στο Σάπμι (σημερινή Λαπωνία), τον τόπο τους στη βόρεια Σκανδιναβία και τη βορειοδυτική Ρωσία. Τα κειμήλια των Σάμι –καθώς και αμέτρητων άλλων αυτοχθόνων λαών– βρίσκονται διασκορπισμένα σε διάφορα ιδρύματα, αναλαμβάνοντας να παίξουν πολλούς ρόλους ταυτοχρόνως – ανά τους αιώνες έγιναν αντικείμενα υφαρπαγής ή διεκδίκησης, αξιοπερίεργα εμπορεύματα ή εκφράσεις ενός βίαιου εκχριστιανισμού που δαιμονοποίησε τον πολιτισμό των Σάμι. Με αρωγό την εκθαμβωτική φωτογραφία, η Επιστροφή αποκαλύπτει με γενναιοδωρία πώς η προσωπική ταυτότητα, η πολιτισμική αξία και η αποκαταστατική δικαιοσύνη μπορούν να συνυφανθούν αρμονικά και εγείρει το κρίσιμο ερώτημα για το ποιος έχει το δικαίωμα ιδιοκτησίας στην πνευματική παρακαταθήκη ενός έθνους.

*Κυριακή 10/3, στις 12:00, αίθουσα Σταύρος Τορνές

Viva Varda!

Όταν η «γιαγιά του Νέου Κύματος» απεβίωσε τον Μάρτιο του 2018, πλήθος νεκρολογιών πλημμύρισαν το διαδίκτυο, αλλά ο κόσμος δεν φαινόταν έτοιμος να αποχαιρετήσει ένα από τα μεγαλύτερά του είδωλα. Αυτό το τρυφερό πορτρέτο της πρωτοπόρου σκηνοθέτριας του μεταπολεμικού κινηματογράφου, η οποία τιμήθηκε από το Χόλιγουντ όσο βρισκόταν εν ζωή, δείχνει με τρόπο αυθόρμητο και άμεσο τους λόγους για τους οποίους η Ανιές Βαρντά έχει γίνει πηγή έμπνευσης για μια ολόκληρη γενιά νέων κινηματογραφιστών, αφού κατάφερε να επαναπροσδιορίσει το πώς μπορούν να μοιάζουν οι ταινίες και ποιες ιστορίες είναι δυνατόν να διηγηθούν. Ενώ συχνά υποδυόταν και προέβαλε τον ίδιο της τον εαυτό μέσα από τον φακό της, αυτό το ντοκιμαντέρ για πρώτη φορά στα χρονικά παρουσιάζει ένα κόντρα πλάνο χρησιμοποιώντας αρχειακό υλικό που δεν έχουμε ξαναδεί και διαφωτιστικές συνεντεύξεις με την οικογένεια, τους φίλους και τους συνεργάτες της. Το ντοκιμαντέρ Viva Varda! που δημιουργήθηκε από ντοκιμαντερίστα με ειδίκευση στην ιστορία του κινηματογράφου, αποκαλύπτει μία ολοκαίνουργια οπτική στη ζωή και στην καριέρα της επιδραστικής δημιουργού, αναδεικνύοντας για ακόμη μία φορά το πραγματικό νόημα του γυναικείου βλέμματος.
*Κυριακή 10/3, στις 14:30, αίθουσα ΟΛΥΜΠΙΟΝ

 Το Σύμπλεγμα του Αλέξανδρου

Στο έργο ξετυλίγεται μια παράξενη ιστορία ίντριγκας, πολιτικής και χρήματος, καθώς μια διεθνής ομάδα «ευγενών εξερευνητών», που έχουν όλοι ψευδώνυμα για να προστατεύσουν την ταυτότητά τους, συναντιέται για να λύσει το μυστήριο του χαμένου τάφου του Μεγάλου Αλεξάνδρου, μιας από τις σημαντικότερες μορφές της ανθρώπινης ιστορίας. Ένας Αλγερινός πρώην στρατιωτικός, με ψευδώνυμο «Ο Εφευρέτης», ο οποίος ασχολείται ερασιτεχνικά με την αρχαιολογία, ισχυρίζεται ότι βρήκε τον τάφο του Αλεξάνδρου στην Ιορδανία και ότι είναι γεμάτος με χιλιάδες τόνους χρυσού και πολύτιμα κοσμήματα. Μπροστά στο εύρημα της χιλιετίας, θέτει σε εφαρμογή ένα σχέδιο που έχει όλα τα στοιχεία ενός κινηματογραφικού θρίλερ αλλά και μιας αποστολής στην έρημο. Έχοντας εκμυστηρευτεί την ανακάλυψη μόνο σε ένα άτομο −έναν επιχειρηματία με πολλές διασυνδέσεις−, οι δύο άντρες επιστρατεύουν ακαδημαϊκούς, επιστήμονες, διπλωμάτες και διεθνείς επιχειρηματίες σε μια αναζήτηση στην οποία εμπλέκονται βασιλικές οικογένειες, ο στρατός και διάφορες δαπανηρές αρχαιολογικές σκαπάνες. Θα ανακαλύψει η ομάδα τον τόπο όπου αναπαύεται ο μεγαλύτερος στρατηλάτης στην ιστορία; Το μυστήριο δεν αφορά μόνο το περιεχόμενο του τάφου αλλά και την ίδια την ομάδα: όλους τους άνδρες και όλες τις γυναίκες με τα χαρακτηριστικά της προσωπικότητας του Αλεξάνδρου, που τολμούν να ρισκάρουν τα πάντα για να πετύχουν, χωρίς να φοβούνται τίποτα.
*Κυριακή, 10/3, 16:30, Aίθουσα Παύλος Ζάννας

Λενάκι, δύο φωτιές και δύο κατάρες

Η υπόθεση εμπρησμού ενός πατρογονικού πύργου στο Λειβάρτζι Καλαβρύτων έρχεται στο φως μέσω κάποιων χειρογράφων. Ο έρωτας της Ελένης και του Λιμάζαγα, λίγο πριν από την Επανάσταση του 1821, και μια γονική κατάρα, στοιχειώνουν την ιστορία της οικογένειας και του χωριού. Το δημοτικό τραγούδι της Ελένης οδηγεί την αναψηλάφηση ενός παρελθόντος που μοιάζει με παραμύθι.

*Κυριακή, 10/3, 18:00, Tζον Κασσαβέτης

Unclickable

Καλώς ήρθατε στον σκοτεινό κόσμο της ψηφιακής διαφημιστικής απάτης, τη μεγαλύτερη πηγή εσόδων του οργανωμένου εγκλήματος μετά τη διακίνηση ναρκωτικών. Ένα πρώην στέλεχος του χώρου αποκαλύπτει πώς γίνεται, ποια είναι τα θύματά της και ποιος είναι ο ρόλος της Google και του Facebook στο παιχνίδι.

*Κυριακή, 10/3, 20:00, ΟΛΥΜΠΙΟΝ

Είμαστε Τέλει@

Με αφορμή τις τελικές οντισιόν νεαρών τρανς αγοριών και non-binary ατόμων για ταινία του Netflix που πρόκειται να γυριστεί στην Πολωνία, ο σκηνοθέτης εστιάζει στις πολλαπλές προκλήσεις που αντιμετωπίζουν τα άτομα αυτά σε μια χώρα διαβόητα εχθρική ως προς τα δικαιώματα της LGBTQI+ κοινότητας. Ψηλά στη λίστα των υποψηφίων για τον πρωταγωνιστικό ρόλο –τον πρώτο που θα υποδυθεί τρανς ή non-binary άτομο σε πολωνική παραγωγή– φιγουράρει το Άλιν. Μαζί του γνωρίζουμε την καθημερινότητά πολλών ακόμη υποψηφίων που συμμετέχουν στις οντισιόν, κάποια εκ των οποίων βρίσκονται στη διαδικασία της φυλομετάβασής τους. Όλα τους, ωστόσο, βιώνουν μια διασχιστική πραγματικότητα: από τη μία ανοίγεται η προοπτική μιας μοναδικής ευκαιρίας που σηματοδοτεί ένα σημαντικό βήμα προς τα ζητούμενα της ορατότητας και των ίσων δικαιωμάτων. Από την άλλη ισχυροποιείται ένας ισχυρός ακροδεξιός, εθνικιστικός, θρησκόληπτος πόλος που βρυχάται όλο και πιο δυνατά, απειλώντας να βυθίσει την Πολωνία στο σκοτάδι. Η σύγκρουση δύο κόσμων, και μάλιστα η αντιπαράθεσή τους στο δρόμο, προκαλεί ανατριχίλα.

*Κυριακή, 10/3, 22:00, Φρίντα Λιάπα

Η χοντρή σου φίλη

Από ανώνυμη blogger με το ψευδώνυμο Your Fat Friend, η Αμερικανίδα Όμπρεϊ Γκόρντον έγινε μέσα σε μόλις έξι χρόνια best-selling συγγραφέας των The New York Times και μια εξαιρετικά δημοφιλής δημιουργός podcast. Αποστολή της να ανατρέψει τον τρόπο με τον οποίο αντιμετωπίζουμε την παχυσαρκία και τα παχύσαρκα άτομα, ξεσκεπάζοντας τα ψευδο-επιστημονικά στερεότυπα πίσω από τον κοινωνικό αποκλεισμό και τον βαθιά ριζωμένο ρατσισμό που και η ίδια έχει βιώσει από παιδί, ακόμα και μέσα στο ίδιο της το σπίτι. Και ξεκινά με την προβοκατόρικη προτροπή να αφήσουμε κατά μέρος τις εύσχημες «στρογγυλεύσεις» του λόγου (λ.χ. εύσωμος, ευτραφής κ.λπ.) και να πάψουμε να φοβόμαστε τον χαρακτηρισμό «χοντρός-ή-ό». Το σαρωτικό ντοκιμαντέρ της Τζιν Φίνλεϊ ακολουθεί τον αγώνα μιας ακομπλεξάριστης και αυθεντικά ριζοσπαστικής fat activist, που με αστείρευτη ενέργεια και δύναμη αντιπαρέρχεται κάθε λογής εμπόδιο και αντεπιτίθεται στις πολλαπλές αποχρώσεις της τοξικότητας· στόχος της, ένα αληθινά συμπεριληπτικό μέλλον, το οποίο θα χωρά κάθε σώμα και κάθε υποκείμενο.
*Κυριακή 10/3, 23:00, Φρίντα Λιάπα

Σχετικά Αρθρα
Σχετικά Αρθρα