Τα Πάντα… Όσκαρ

Η Ακαδημία δείχνει να γυρίζει το βλέμμα και πάλι στις κινηματογραφικές αίθουσες αλλά και στα στούντιο παραγωγής

Γιάννης Γκροσδάνης
τα-πάντα-όσκαρ-964997
Γιάννης Γκροσδάνης

Αν η περυσινή χρονιά ήταν η επιβεβαίωση της video on demand πλατφόρμας με τις φετινές υποψηφιότητες η Ακαδημία δείχνει να γυρίζει το βλέμμα και πάλι στις κινηματογραφικές αίθουσες αλλά και στα στούντιο παραγωγής (εμπορικά και art house ανεξάρτητα).

Η κίνηση αυτή δείχνει την τεράστια ζύμωση που συμβαίνει ακόμα στο Χόλυγουντ σε σχέση με το μέλλον του κινηματογράφου. Για του λόγου το αληθές η περσινή νικήτρια Apple TV έλαβε με το ζόρι μόλις μία υποψηφιότητα (στον β ανδρικό για τον Μπραϊαν Ταϊρι Χέρι και την ερμηνεία του στο Causeway και αυτή να αποτελεί καθαρή έκπληξη). Αντιθέτως το Netflix, παρά την μουρμούρα για τις αλλαγές που ετοιμάζει σε συνδρομές και περιεχόμενο, είναι και πάλι εδώ με 14 υποψηφιότητες αλλά εκτός συγκλονιστικού απροόπτου ούτε φέτος θα καταφέρει να κερδίσει το Όσκαρ καλύτερης ταινίας.  Αντιθέτως η Α24 (με 16 υποψηφιότητες), η Warner (με 12), η Disney (με 10) και τα υπόλοιπα στούντιο με τις θυγατρικές τους καταλαμβάνουν το σύνολο του πίνακα με τις φετινές υποψηφιότητες. 

Τι συνέβη με τις ταινίες είναι λίγο πολύ γνωστό και το είχαμε εκτιμήσει (με κάποιες εξαιρέσεις). Το Τα Πάντα Όλα μάζεψε τις περισσότερες υποψηφιότητες (11 τον αριθμό). Φυσικά με τις καραμπόλες (από τις άλλες ταινίες) και τις διπλές υποψηφιότητες (στον β΄γυναικείο) της ταινίας καταλαβαίνει κανείς ότι δεν υπάρχει περίπτωση να μαζέψει 11/11 Όσκαρ.

Ωστόσο δεσπόζει στον πίνακα και επιβεβαιώνεται πως ο ενθουσιασμός των μελών της Ακαδημίας για την πρωτοτυπία και το υλικό της. Θα καταφέρει να πάει μέχρι το τέλος; Δύσκολα αλλά θα φανεί από τις διαθέσεις των κινηματογραφικών σωματείων μέσα στην Φεβρουάριο. Φυσικά Τα Πνεύματα του Ινισέριν με τις 9 υποψηφιότητες καιροφυλακτούν επίσης για το καλύτερο δυνατό. Η ταινία του Μάρτιν Μακ Ντόνα βρίσκεται επίσης σε όλες τις δυνατές κατηγορίες των Όσκαρ (ταινία, σκηνοθεσία, σενάριο, μοντάζ και φυσικά στις 3 από τις 4 ερμηνευτικές κατηγορίες).

Να θυμίσουμε ότι ο Μακ Ντόνα έχει κερδίσει το Όσκαρ σεναρίου και φέτος αποτελεί και πάλι φαβορί της συγκεκριμένης κατηγορίας. Και φυσικά ας μην αγνοούμε τον Στήβεν Σπήλμπεργκ και τους Fabelmans, οι οποίοι μπορεί να έχασαν υποψηφιότητες – κλειδιά (όπως το μοντάζ ή η διεύθυνση φωτογραφίας) αλλά είναι πάντα εδώ για να ξαναμοιράσουν την τράπουλα των Όσκαρ. 

Το γερμανικό Ουδέν νεότερο από το δυτικό μέτωπο επίσης πλασαρίστηκε γενναιόδωρα (χάρη στο Netflix) και κλειδώνει σίγουρα το Όσκαρ Διεθνούς Ταινίας. Η ωραία έκπληξη ωστόσο δεν έγινε από τον Έντουαρτ Μπέργκερ αλλά από τον Ρούμπεν Ούστλαντ και το Τρίγωνο της Θλίψης το οποίο βρίσκεται στις τρεις μεγάλες κατηγορίες των Όσκαρ (ταινίας, σκηνοθεσίας, σεναρίου). Είναι αρκετά συζητήσιμο τι μπορεί να καταφέρει αλλά δεν έχει και τόσο σημασία καθώς ο Σουηδός δημιουργός κατάφερε ήδη κάτι πολύ σημαντικό. Όπως επίσης πολύ σημαντικό είναι ότι κατάφερε το Top Gun : Maverick (που μεταξύ των 6 υποψηφιοτήτων του έχει παρουσία στις κατηγορίες καλύτερης ταινίας και σεναρίου) ή το Avatar που βρέθηκε στην 10άδα με τις ταινίες της χρονιάς. Να θυμίσουμε ότι αυτές οι δύο ταινίες είναι οι εμπορικότερες του 2022 ενώ και οι κριτικές που έλαβαν (κυρίως το Top Gun) ήταν θετικές. Άλλη μια ματιά των Όσκαρ στις κινηματογραφικές αίθουσες και στο κλασικό σύστημα διανομής των ταινιών.  

Τέλος ένα μικρό σχόλιο για την μουσική. Ο Τζον Γουίλιαμς επιβεβαίωσε τα προγνωστικά και μπήκε στην πεντάδα αποτελώντας αυτή την στιγμή τον γηραιότερο υποψήφιο και τον καλλιτέχνη με τις περισσότερες υποψηφιότητες (μετά τον Γουόλτ Ντίσνει). Οι Son Lux (Τα Πάντα Όλα) και ο Φόλκερ Μπέρτελσμαν (Ουδέν Νεότερο…) επίσης βρέθηκαν με συνοπτικές διαδικασίες εντός χάρη στην δυναμική των ταινιών που εκπροσωπούσαν. Ο Κάρτερ Μπέργουελ (για τα Πνεύματα του Ινισέριν) ήταν επίσης υπολογίσιμος και βρέθηκε τελικά στην πεντάδα. Εντός βρέθηκε και ο Τζάστιν Χούρβιτς, μια από τις μετρημένες υποψηφιότητες της Βαβυλώνας του Ντάμιεν Σαζέλ, μια ταινία που συζητήθηκε αρκετά, έλαβε αμφίσημες κριτικές, είχε κακή πορεία στο ταμείο και μάλλον ενόχλησε με το ύφος και το περιεχόμενο της. Ο Χούρβιτς πάντως δικαιούται να λάβει τον τίτλο του φαβορί της μουσικής κατηγορίας για την δημιουργική στόφα και την μεγάλη σε διάρκεια μουσική του που στηρίζεται στην τζαζ. Ποιοι έμειναν απέξω; Ο Αλεξάντερ Ντεσπλά (για τον Πινόκιο) και η Χίλντουρ Γκουντναντότιρ (για το Women Talking, το οποίο δεν πρέπει να έχει παράπονο αφού τελικά βρήκε τον δρόμο για άλλες, πιο σημαντικές κατηγορίες, όπως η 10άδα της καλύτερης ταινίας και του σεναρίου). 

Φυσικά δεν θα λείψει η γκρίνια, που ακολουθεί πάντα την ανακοίνωση των υποψηφιοτήτων. Γκρίνια για την απουσία κάποιων ταινιών ή καλλιτεχνών, γκρίνια για το ότι δεν υπάρχουν αρκετές γυναίκες σε καίριες κατηγορίες (σκηνοθεσίας, μουσικής, κλπ) ή κανένας Αφροαμερικάνος ηθοποιός στους Α ρόλους και ότι άλλο μπορεί να σηκώσει ψηλά τον κουρνιαχτό του diverisity μέσα στην οσκαρική κούρσα. Μια οσκαρική κούρσα που μόλις τώρα αρχίζει για τα καλά. 

Δείτε αναλυτικά τις υποψηφιότητες εδώ

*** Η απονομή των βραβείων θα γίνει στις 12 Μαρτίου 2023 στο Dolby Theater του Λος Άντζελες. Οικοδεσπότης της απονομής θα είναι ο τηλεπαρουσιαστής Τζίμι Κίμελ. 

#TAGS
Σχετικά Αρθρα
Σχετικά Αρθρα