Κινηματογράφος

Tα σινεμά επέστρεψαν θεαματικά στις ζωές μας

Τρεις σημαντικοί άνθρωποι της κινηματογραφικής βιομηχανίας εξηγούν πως γίνονται τα απανωτά sold out που πια διαρκούν μήνες.

Μυρτώ Τούλα
tα-σινεμά-επέστρεψαν-θεαματικά-στις-ζω-1104849
Μυρτώ Τούλα

Το σινεμά είναι μυσταγωγία, όσες πλατφόρμες και αν σου προσφέρουν την εύκολη λύση, να δεις ταινίες από την ευκολία του καναπέ σου, τίποτα δεν θα καταφέρει να ξεπεράσει την ολοκληρωμένη εμπειρία, που σου δίνει απλόχερα η έβδομη τέχνη στην μεγάλη οθόνη.

Πάντα θα υπάρχει κάτι εμποδιστικό ή κάτι δυσοίωνο, που θα εμφανίζεται μπροστά του και θα γεννά αγκυλώσεις στο να πας, εκείνο όμως θα καταφέρνει να τα ξεπερνά και θα ανοίγει σαν μία μεγάλη αγκαλιά για όλους.

Στις αίθουσες του, δεν θα νιώσεις ποτέ μόνος, πάντα θα είσαι ένα με τους γύρω σου, θα γελάτε στις ίδιες σκηνές, θα κλαίτε στα ίδια σημεία, οι σκέψεις σας θα είναι διαφορετικές, μα κάπου θα συναντιούνται οι εμπειρίες. Το σινεμά εμπειρία ήταν πάντα. Συλλογική.

Με την παρέα μου, τα τελευταία δύο χρόνια έχουμε καθιερώσει το “σινεμά μία φορά την εβδομάδα”, έχουμε δει ταινίες-αριστουργήματα και άλλες που δεν ήταν καλές, κόβουμε τα εισιτήρια μας, πάντα στα ταμία λέμε, μέση και πίσω, πάντα παίρνουμε pop corn, πατατάκια, ζελεδάκια και ντορίτος, και 5 μεγάλες κοκακόλες, πάντα τα μοιραζόμαστε, πάντα μιλάμε ψιθυριστά και σχολιάζουμε τις ταινίες (συγνώμη στους υπόλοιπους θεατές αν είμαστε γύρω τους), πάντα δακρύζουμε και αντίστοιχα γελάμε σε κοινά σημεία και φυσικά πάντα μετά βγαίνουμε για ποτό για να σχολιάσουμε την ταινία.

Είναι μία συνήθεια που δεν θα την άλλαζα, βλέπω ταινίες μέσα από τα μάτια των φίλων μου σε έναν χώρο που είναι φτιαγμένος για νοητική κοινωνικοποίηση. Μαγικό. Και όταν βρίσκομαι με κόσμο που μου λέει πως έχει να πάει σινεμά πολύ καιρό, απορώ πως γίνεται.

Η φετινή χρονιά για τους κινηματογράφους, φαίνεται πως πλησίασε σε νούμερα των εισιτηρίων την προ Covid εποχή, με μία εντυπωσιακή άνοδο 33% στο σύνολο εισιτηρίων και άλμα στους αριθμούς του εγχώριου σινεμά ολοκληρώθηκε το 2023.

Συγκεκριμένα, κόπηκαν γύρω στα 7.200.000 εισιτήρια από την 1η Ιανουαρίου μέχρι και την περασμένη Τετάρτη 27 Δεκεμβρίου του 2023. Όσον αφορά την καλοκαιρινή σεζόν μπορεί να μην σημειώθηκε το απόλυτο ρεκόρ τον Ιούνιο λόγω καιρού, ωστόσο, τα νούμερα ξεπέρασαν κάθε προσδοκία.

Μονάχα το φαινόμενο Barbenheimer μάζεψε κοντά στους 900.000 θεατές.  Το Poor Things, η βραβευμένη ταινία του Γιώργου Λάνθιμου, εκτός από Χρυσή Σφαίρα κέρδισε και τους θεατές οι οποίοι την έφεραν στην κορυφή του ελληνικού box office, τις πρώτες δύο εβδομάδες του 2024.

Η μαύρη κωμωδία του Έλληνα σκηνοθέτη έφερε χαμόγελα στις ελληνικές αίθουσες με μια αύξηση των εισιτηρίων που άγγιξε το 50% συγκριτικά με την πρώτη εβδομάδα προβολής του. Συγκεκριμένα, «Poor Things», προβάλλεται σε 109 αίθουσες, σε όλη την χώρα ενώ έχουν κοπεί εισιτήρια 51.491 μόνο την 2η εβδομάδα προβολής του. Το σύνολο των εισιτηρίων μέχρι στιγμής κυμαίνεται σε 108.485 ενώ καθημερινά αυξάνεται.

Οι 20 εμπορικότερες ταινίες στην Ελλάδα το 2023

1.Barbie, 465.887 2.Οπενχάιμερ, 426.719 3.Φόνισσα (συνεχίζει να προβάλλεται), 334.029 4.Super Mario Bros. Η Ταινία, 203.266 5.Η Καλόγρια 2, 181.261 6.John Wick: Κεφάλαιο 4, 174.635 7.Fast X, 169.248 8.Μυστήριο στη Βενετία, 166.491 9.Ο Indiana Jones και ο Δίσκος του Πεπρωμένου, 162.951 10.Επικίνδυνη Αποστολή: Θανάσιμη Εκδίκηση Μέρος Πρώτο, 154.688 11.Η Φάλαινα, 126.656 12.Οι Δολοφόνοι του Ανθισμένου Φεγγαριού, 116.124 13.Spider-Man: Ακροβατώντας στο Αραχνο-σύμπαν, 110.836 14.Ναπολέων (συνεχίζει να προβάλλεται), 110.660 15.Στο Στοιχείο τους, 109.705 16.Creed 3, 101.764 17.Αστερίξ & Οβελίξ: Στο Δρόμο για την Κίνα, 100.716 18.Ο Εξορκιστής: Πιστός, 89.570 19.Φύλακες του Γαλαξία 3, 88.940 20.Η Μικρή Γοργόνα, 88.308

Οι 10 εμπορικότερες ελληνικές ταινίες

1.Φόνισσα (συνεχίζει να προβάλλεται), 334.029 2.Κουραμπιέδες από Χιόνι (συνεχίζει να προβάλλεται), 77.602 3.Άκου Ποιος Μιλάει, 43.471 4.Ο Καπετάν Μιχάλης (συνεχίζει να προβάλλεται), 34.235 5.Black Stone, 22.899 6.Πίσω Από τις Θημωνιές, 12.980 7.Στο Τέλος Ξυρίζουν τον Γαμπρό, 8.308 8.Arte Povera, 5.423 9.Μπάσταρδα, 3.652 10.Saison Morte, 2.810

Η Ειρήνη Σουγανίδου, διευθύνουσα σύμβουλος της μεγάλης εταιρίας παραγωγής και διανομής “Feelgood” και πρόεδρος των Ελλήνων διανομέων, μίλησε στην Parallaxi για το πως ο κόσμος είχε την ανάγκη να επιστρέψει στους κινηματογράφους, ύστερα από δύο χρόνια στασιμότητας.

“To 2023 ήταν μία πολύ καλή χρονιά για τους κινηματογράφους, έκλεισε περίπου με 7.400.000 εισιτήρια, περίπου 2.000.000 περισσότερα από ότι έκλεισε το 2022. Υπάρχει μία σταθερά ανοδική πορεία όσον αφορά την επιστροφή του κόσμου στους κινηματογράφους. Είμαστε βέβαια 2.000.000 εισιτήρια πίσω σε σχέση με τα εισιτήρια που έκανε η αγορά πριν τον κορονοϊό, που τότε οι χρονιές κλείνανε με περίπου 9.500.000 εκατομμύρια. Ο κινηματογράφος όμως κερδίζει και πάλι θέση στις επιλογές του κόσμου.

Οι ταινίες που δουλεύουν αυτή την στιγμή, είναι πολλές. Το “Poor Things” του Γιώργου Λάνθιμου σημειώνει συνεχόμενα sold out πανελλαδικά και αυτό συμβαίνει διότι αυτή την στιγμή αποτελεί θέμα συζητήσης σε κάθε παρέα, σε κάθε σπίτι σε κάθε εργασία, είναι μία πολύ καλή δουλειά και αυτή η επικοινωνιακή κοινωνικότητα γύρω από την ταινία προκαλεί τον άλλον να πάει στο σινεμά να την παρακολουθήσει για να έχει άποψη.

Οι επιλογές του κόσμου αυτή την στιγμή, χωρίζονται σε δύο κατηγορίες: στα μεγάλα blockbuster αλλά και στα event films. Δεν πηγαίνει πια να δει στον κινηματογράφο τις ενδιάμεσες εμπορικά ταινίες τις οποίες και θα μπορέσει εύκολα να δει από το σπίτι του σε κάποια πλατφόρμα. Τα εισιτήρια λοιπόν που κόβονται και σπάνε τα ρεκόρ αφορούν ταινίες με κινηματογραφικό ενδιαφέρον.

H σεζόν πήγε πολύ καλά, τα θερινά πάντοτε έχουν μία μεγάλη προσέλευση γιατί ο κόσμος αγαπά την εξωτερική κινηματογραφική προβολή, η τάση της ανόδου όμως,  συνεχίστηκε και στους χειμερινούς κινηματογράφους διότι οι μεγάλες event films πέρασαν κι εκεί, κάτι το οποίο παρατηρήθηκε τόσο στην Ελλάδα όσο και παγκόσμια. Ο κινηματογράφος ποτέ δεν πεθαίνει, περνά κρίσεις διαχρονικά τις οποίες όμως ξεπερνά και μετέπειτα ξαναβρίσκει την επαφή του με τον κόσμο.”

O καλλιτεχνικός διευθυντής του Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης, Ορέστης Ανδρεαδάκης, σχολίασε πως οι αίθουσες του Φεστιβάλ σημειώνουν αρκετά sold out αυτή την στιγμή.

“Μέχρι πέρσι, υπήρχε μία παγκόσμια πτώση περίπου στο 40% σε σύγκριση με την τελευταία προπανδημίας χρονιά που ήταν το 2019. Στην Ελλάδα το πλήγμα ίσως ήταν μεγαλύτερο. Η θερινή σεζόν ήταν καλή, κυρίως λόγω, της κυκλοφορίας του Barbienhimmer στους θερινούς κινηματογράφους, αυτό ήταν και το πρώτο αισιόδοξο δείγμα του ότι θα υπάρχει ανάκαμψη.

Ωστόσο, αυτές τις ταινίες δεν τις έπαιξαν οι χειμερινές αίθουσες στην Ελλάδα, οπότε οι ανεξάρτητες καλλιτεχνικές χειμερινές αίθουσες στις οποίες ανήκουν και οι αίθουσες του Φεστιβάλ δεν οφελήθηκαν από αυτήν την παγκόσμια αλλά και ελληνική άνοδο των εισιτηρίων. Στην αρχή της σεζόν η αίσθηση ήταν πως θα υπάρξει πτώση περίπου 20% σε σχέση με το 2019 για την Ελλάδα. Μέχρι στιγμής, φαίνεται πως τα πράγματα πάνε καλύτερα, η χρονιά για τις αίθουσες μας ξεκίνησε πολύ καλά και αυτό σχετίζεται με τις ταινίες οι οποίες ήταν πολύ καλές. “Οι περασμένες ζωές”, η “Φόνισσα” και το “Poor Things” σπάσανε τα ρεκόρ.

Επίσης, οι αίθουσες του φεστιβάλ κινηματογράφου εκτός από τις ταινίες της εβδομαδιαίας διανομής, έχουν ειδικές προβολές, αφιερώματα, παιδικές ταινίες και φέτος την εκδήλωση Fundamentals Of Cinema – η οποία έχει ως στόχο να φέρει τους νεότερους σινεφίλ σε επαφή με ό,τι καλύτερο έχει να αναδείξει το παγκόσμιο σινεμά, ομιλητές από τον χώρο της τέχνης παρουσιάζουν-προλογούν τις ταινίες, ενώ μετά το τέλος της κάθε προβολής πραγματοποιείται συζήτηση-ανάλυση της ταινίας με τη συμμετοχή του κοινού – η οποία φέτος είναι sold out σε όλες τις εκδηλώσεις μέχρι στιγμής. Αυτά τα στοιχείς δείχνουν πως το κοινό που έρχεται στις δικές μας αίθουσες έχει ανάγκη όχι μόνο για να παρακολουθήσει μία καλή ταινία αλλά και για να απολαύσει ένα συνολικό κινηματογραφικό event, το οποίο παραπέμπει σε μία εμπειρία η οποία έχει τα στοιχεία της συλλογικότητας και της εμβάθυνσης στον κινηματογράφο. Αυτά τα event πάνε πάραπολυ καλά σε όλη την Ελλάδα φέτος.”

Ο ιδιοκτήτης των Κινηματογράφων, Κολοσσαίον, Φαργκάνη και Cine Ελληνίς, Γιάννης Ζαφειρίου από την πλευρά του αναφέρει πως από τον Ιούλιο οι θεατές επέστρεψαν στις θέσεις τους.  “Το φετινό καλοκαίρι δεν ξέρω αν θα ξαναυπάρξει, πήγε πάραπολυ καλά, η Barbie και το Oppenheimer σηκώσανε τρομερά υψηλά τα εισιτήρια. Εγώ είχα προβλέψει πως δύο χρόνια μετά από το πρώτο lockdown τα πράγματα δεν θα πήγαιναν καλά και αυτό γιατί δεν υπήρχαν παραγωγές. Φέτος, βγήκαν πολύ καλές παραγωγές και αυτό βοήθησε και στην κινητικότητα διότι “σήκωσαν” πολύ τα εισιτήρια του κινηματογράφου. Ο κόσμος πάντα έχει ανάγκη το σινεμά και ο κινηματογράφος δεν είναι η πρώτη φορά που περνά κρίση.

Η 7η τέχνη είναι ένα κοινωνικό φαινόμενο, όλοι θέλουν να δουν μία ταινία στην μεγάλη οθόνη, η επαφή με τον κόσμο μπορεί να υπάρξει μόνο στις κινηματογραφικές αίθουσες και όχι στον καναπέ του σπιτιού σου. Οι ελληνικές ταινίες βοηθούν πάντα στην αυξητική τάση, η “Φόνισσα” πήγε πάραπολυ καλά. Επίσης, πέρα από τις τρεις επιτυχίες Bardie, Poor Things και Oppenheimer, πήγε καλά “Η τελευταία Πάμπ”, ο “Ναπολέον” αλλά και άλλες καλλιτεχνικές και όχι τόσο εμπορικές όπως “Τα πεσμένα φύλα”, είχε ταινίες να δώσει φέτος ο κινηματογράφος. Το ενδιαφέρον είναι ότι επιστρέφουν νέοι θεατές ηλικιών 22 και πάνω, οι μεγαλύτεροι φέτος κάπως περιορίστηκαν πάλι λόγω της έξαρσης των ιώσεων και του κορονοϊόυ. Στις χειμερινές αίθουσες είδαμε άνοδο στα εισιτήρια από τον Νοέμβριο. Επίσης, “η ημέρα κινηματογράφου”, έγινε sold out σε όλη την Ελλάδα σε κάθε προβολή. Περιμένουμε το Holdovers του Aλεξάντερ Πέιν και πολλές ακόμη καλές ταινίες τη νέα σεζόν. Στις δικές μας αίθουσες έθεσε τον πήχη ψηλά μέχρι στιγμής η “Φόνισσα” και φαίνεται πως θα την ξεπεράσει το “Poor Things”. O κόσμος έχει ανάγκη το σινεμά, είναι ένα φθηνό μέσο ψυχαγωγίας και μέσα από αυτό ονειρεύετε, γνωρίζει καινούρια πράγματα, προβληματίζεται, αισθάνεται παρέα με άλλους. Έχουμε ακόμη λίγο δρόμο για να φτάσουμε στην προ-Covid εποχή.”

Την χρονιά που πέρασε οι ελληνικές ταινίες πήγαν πολύ καλά υπό την άποψη των εισιτηρίων. Συγκεκριμένα, η “Φόνισσα” σημείωσε αρκετά sold out σε όλη την χώρα, ενώ υπάρχουν και πολύ καλές καλλιτεχνικές ταινίες οι οποίες δεν πάνε όσο καλά θα έπρεπε. Η κ. Σουγανίδου αναφέρει: “Όσον αφορά τις εμπορικές ταινίες το “Κουραμπιέδες από χιόνι” πήγε αρκετά καλά μέχρι τώρα ενώ σημείωσαν μεγάλη επιτυχία τα “Μαγνητικά πεδία” όσον αφορά τον πιο ποιοτικό κινηματογράφο. Βλέπουμε μία αντίστοιχη επιστροφή και στον ελληνικό κινηματογράφο στις event (σημαντικές) film. Αυτή την στιγμή ακολουθούμε τα δεδομένα στο εξωτερικού όπου κι εκεί υπάρχει μία αυξητική σταθερή συμπεριφορά των θεατών στις αίθουσες, ακόμη όμως, η αγορά δεν έχει επιστρέψει στα προκορονοϊού επίπεδα. Δεν θεωρώ πως θα μείνουμε σταθεροί στα 7.500.000 εκατομμύρια εισιτήρια φέτος, θεωρώ πως θα ξεπεράσουμε τα 8.000.000.

Πιστεύω πως όπως συνέβη στο εξωτερικό, χρειάζεται μία μεγάλη επένδυση στις κινηματογραφικές αίθουσες, με νέα μιχανήματα για να φτάσουμε τα προκορονοϊού επίπεδα. Λόγου χάριν, το imax που έχετε στην Θεσσαλονίκη αν υπήρχε στην Αθήνα θα αύξανε και την κινητικότητα στους κινηματογράφους. Απαιτείται λοιπόν, αν επιθυμούμε να φτάσουμε τα επίπεδα προ-κορονοϊού, μία επένδυση νέας τεχνολογίας στις αίθουσες της Ελλάδας. Έχοντας μία μεγάλη διαδρομή στον χώρο έχω δει τον κινηματογράφο να ξαναγεννιέται από τις στάχτες του και συνεχίζω να πιστεύω πως δεν υπάρχει άλλος ιδανικός χώρος για να απολαύσεις μία ταινία, από την μεγάλη οθόνη μίας σκοτεινής αίθουσας μαζί με άλλους και να έχετε μία επικοινωνία συναισθημάτων που μόνο το σινεμά μπορεί να προσφέρει.

Στη φετινή σεζόν, θα συνεχίσουμε να βλέπουμε την αυξητική πορεία στα εισιτήρια, ενδεχομένως όμως, να είναι βραδύτερη αυτή η αύξηση λόγω της απεργίας των σεναριογράφων και των ηθοποιών, καθώς αρκετές ταινίες έχουν μετατεθεί για το 2025, οπότε θα υπάρξει μία έλλειψη μεγάλων και σημαντικών ταινιών της σεζόν. Εργάζομαι στον χώρο από τον Οκτώβρη του 1984, είναι ένας χώρος μαγικός, αν ασχοληθείς δεν θέλεις να φύγεις ποτέ , είναι η ωραιότερη δουλειά του κόσμου, είναι σπουδαίο να μπορείς να κάνεις δουλειά το χόμπι σου και από την άλλη μοναδικό που δεν χάνεις την αθώα ματιά του θεατή ενώ είσαι επαγγελματίας του χώρου. Είμαι πολύ τυχερή που έχω καταφέρει να συνδυάσω την αγάπη μου για το σινεμά και την επαγγελματική μου εργασία.”

Ο κ. Ανδρεαδάκης συμπληρώνει: “Βλέπουμε πως οι καλές καλλιτεχνικές ταινίες, οι οποίες έχουν σημειώσει αξιοπρόσεκτη πορεία τόσο σε ξένα φεστιβάλ όσο και στο δικό μας, δεν έχουν την λάμψη και την δυναμική που έχουν οι εμπορικές και δυστυχώς δεν πηγαίνουν καλά, ούτε στην Θεσσαλονίκη ούτε στην Αθήνα. Ο κόσμος επιστρέφει στους κινηματογράφους όμως θέλει κάτι διαφορετικό πια, θέλει μία ταινία που θα είναι γεγονός. Θέλει μία προβολή που θα απαρτίζεται από ένα συνολικό event, θέλει μία άλλη προσέγγιση στην θέαση του κινηματογραφικού προϊόντος το οποίο δεν είναι πια σκέτο προϊόν αλλά είναι ένα συνολικό καλλιτεχνικό γεγονός. Εγώ γενικά σαν άνθρωπος είμαι λίγο φοβισμένος πάντα, ωστόσο, η αρχή της σεζόν ήταν δυναμική και θεωρώ πως μπορεί να πάει καλά και να συνεχίσει την αυξητική της πορεία. Επίσης, έρχεται μία ακόμη πολύ καλή ταινία με υποψηφιότητες και βραβεία το “Holdovers” του Alexander Pein, η οποία θεωρώ πως θα πάει καλά τόσο παγκόσμια όσο και πανελλαδικά. Σημαντικός παράγοντας επίσης είναι οι ιώσεις και ο κορονοϊός που κρατούν τον κόσμο πίσω στο να πάει να απολαύσει το σινεμά, δυστυχώς δεν έχουν εξαφανιστεί και οι άνθρωποι μεγαλύτερης ηλικίας συνεχίζουν να φοβούνται γι αυτό καλό είναι να κρατούμε τα μέτρα ασφαλείας που έχουμε συνηθίσει. Ελπίζω πως τα πράγματα όμως θα πάνε καλύτερα, το σινεμά είναι εμπειρία ας μην το ξεχνάμε αυτό!”

Τι σινεμά επιστρέφει θεαματικά! Και αυτό μας γεμίζει χαρά. Αν καταφέρουμε να σώσουμε όσες ιστορικές αιθουσες απέμειναν θα είναι μια εθνική επιτυχία. Για την χαμένη τιμή του Ιντεάλ το οφείλουμε στη χώρα μας και την κινηματογραφικής της ιστορία…

Σχετικά Αρθρα
Σχετικά Αρθρα