Τι κάνουν οι αφίσες του 66ου Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης στην Art Athina; – Η «Ανατροπή» που ενθουσίασε
Ο εικαστικός Στέφανος Ρόκος και ο σκηνοθέτης Φωκίων Ξένος μας εξηγούν τα δύο έργα που συνθέτουν την οπτική ταυτότητα της φετινής διοργάνωσης του Φεστιβάλ
Την περασμένη Παρασκευή, στο Ζάππειο Μέγαρο και στο πλαίσιο της Art Athina, το Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης έκανε το δικό του ξεχωριστό ντεμπούτο στον χώρο των εικαστικών, παρουσιάζοντας τα έργα που φιλοτέχνησε ο Στέφανος Ρόκος ειδικά για τη φετινή διοργάνωση με τίτλους «Ανατροπή Ι και ΙΙ: Πολύτιμες στιγμές έμπνευσης και ειρήνης».
Ταξιδέψαμε από τη Θεσσαλονίκη για να βρεθούμε μαζί με τον σημαντικό εικαστικό μπροστά από τα δύο έργα, στο περίπτερο R1 της Γκαλερί Ζουμπουλάκη, τα οποία στήθηκαν αντικριστά, συνθέτοντας έναν χρωματιστό και ζωντανό καλλιτεχνικό κόσμο, χαρακτηριστικό της γραφής του Ρόκου, που από την πρώτη στιγμή έμοιαζε οικείος και προσωπικός, ειδικά για εκείνους που γνωρίζουν να βρουν στοιχεία που βλέπουμε συχνά σε πίνακες του.
Ο ίδιος ο καλλιτέχνης μας ξενάγησε στη δουλειά του, εξηγώντας τον τρόπο με τον οποίο συνδέει τη ζωγραφική με τον κινηματογράφο και δίνοντάς μας το επόμενο ραντεβού στη Θεσσαλονίκη, εκεί όπου θα χτυπά η καρδιά του 66ου Φεστιβάλ, που φέτος μπορεί να λέει πως έχει τις πιο όμορφες και ενδιαφέρουσες αφίσες που είχε ποτέ!
Για πρώτη φορά στην ιστορία του, το Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης «μπαίνει» στο Art Athina, και το κάνει με έναν εικαστικό που ξέρει να δημιουργεί κόσμους γεμάτους ένταση, λεπτομέρεια και συγκίνηση. Ο Στέφανος Ρόκος, με δύο πρωτότυπα ζωγραφικά έργα που φιλοτέχνησε ειδικά για τη φετινή διοργάνωση, συστήνει το Φεστιβάλ στο μεγάλο εικαστικό ραντεβού της Αθήνας.
Τα έργα, με τίτλο «Ανατροπή Ι και ΙΙ: Πολύτιμες στιγμές έμπνευσης και ειρήνης», παρουσιάστηκαν στο περίπτερο R1 της Γκαλερί Ζουμπουλάκη από τις 18 έως σήμερα, Δευτέρα 22 Σεπτεμβρίου, προσελκύοντας από την πρώτη στιγμή το ενδιαφέρον επισκεπτών και δημοσιογράφων, στην εξέχουσα θέση που είναι τοποθετημένα. Δεν πρόκειται όμως μόνο για εικαστικές δημιουργίες, αλλά και για την πηγή έμπνευσης των φετινών σποτ του Φεστιβάλ, που θα διεξαχθεί από τις 20 Οκτωβρίου έως τις 9 Νοεμβρίου στη Θεσσαλονίκη.

Μέσα από δύο μικρού μήκους animation που θα παρουσιαστούν στο κοινό τον Οκτώβριο, τα οποία ο Ρόκος δημιούργησε μαζί με τον σκηνοθέτη Φωκίωνα Ξένο και σε μουσική του, ελληνικής καταγωγής, διάσημου Αμερικανού μουσικού Τζιμ Σκλαβούνος, τα έργα ζωντανεύουν με τρόπο παιχνιδιάρικο και ανατρεπτικό. Ένα τηλέφωνο και ένα αβοκάντο γίνονται οι πρωταγωνιστές, αντικαθιστώντας τα πιο αναμενόμενα «σύμβολα» της πόλης, και στο φόντο αναδύονται διακριτικά ο Λευκός Πύργος, η Ροτόντα και η Αψίδα του Γαλερίου (Καμάρα), στοιχεία ενταγμένα σ’ ένα ευρύτερο καλλιτεχνικό σύμπαν γεμάτο λεπτομέρειες. Από το φλεγόμενο κεφάλι ενός ηθοποιού μπροστά από μία κάμερα στο «Ανατροπή ΙΙ», μέχρι τoν Όζι Όζμπορν και τον κόσμο της κινηματογραφικής μουσικής στο «Ανατροπή Ι», ο Ρόκος δημιούργησε δύο έργα που μαγνητίζουν και σου δίνουν λόγους να αφιερώσεις χρόνο για εκείνα. Ειδικά στο μέγεθος ενός πίνακα στον τοίχο, όπως ακριβώς τα είδαμε στην Art Athina, ο θεατής τους, μπορεί να μείνει για ώρες απέναντι τους, ανακαλύπτοντας κάθε φορά μία νέα αναφορά και ένα καινούριο κινηματογραφικό κόσμο.

«Τα σποτ που ετοιμάσαμε έχουν τόσα πολλά στοιχεία που πάντα μπορείς να ανακαλύψεις κάτι νέο στην εικόνα και στο σενάριο. Η μουσική μάλιστα σε βοηθά να τα ακολουθήσεις», αναφέρει ο Φωκίων Ξένος που συνεργάζεται με τον Ρόκο για τρίτη φορά μετά τις εκθέσεις «Δύο ναοί» και «50.000.000 τόνοι τοπίων». Αυτή όμως, δεν είναι και η πρώτη φορά που ο Ξένος συνεργάζεται με το Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης, καθώς ήταν ο σκηνοθέτης του τρέιλερ του Evia Film Project.

«Η ιδέα μου ήταν να αποτίνω φόρο τιμής στους ανθρώπους που βρίσκονται πίσω από τις κάμερες, στους αφανείς συντελεστές κάθε παραγωγής μίας ταινίας που συνήθως είναι μάλιστα και πολλοί περισσότεροι από αυτούς που φαίνονται», εξηγεί ο Στέφανος Ρόκος για τα δύο έργα που έφτιαξε για το φεστιβάλ. «Ήθελα τα έργα να λειτουργούν σαν τα credits μιας ταινίας, γεμάτα πληροφορίες και λεπτομέρειες που ανακαλύπτεις ξανά και ξανά, όπως συμβαίνει όταν βλέπεις μια ταινία δεύτερη ή τρίτη φορά. Δε θέλω να δείτε μία φορά τα δύο έργα αυτά και να φύγετε, αλλά θέλω να επιστρέψετε και να βρείτε νέα στοιχεία» αναφέρει, ενώ αποκάλυψε πως στα αναμνηστικά του Φεστιβάλ (τσάντες, μπλούζες κλπ), δεν θα είναι αποτυπωμένα ολόκληρα τα έργα, όπως έχει γίνει στο παρελθόν με άλλα έργα, αλλά θα υπάρχουν σε κάθε είδος διαφορετικά αποσπάσματα των δύο αφισών.
Για τον Στέφανο Ρόκο, που παρακολουθεί το Φεστιβάλ πάνω από 15 χρόνια, η συνεργασία αυτή ήταν όνειρο που έγινε πραγματικότητα. Η ένταξη των έργων του στην Art Athina σηματοδοτεί μια «διπλή ανατροπή»: το Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης μπαίνει για πρώτη φορά σε έναν καθαρά εικαστικό θεσμό, ενώ ταυτόχρονα η δική του ματιά υπενθυμίζει ότι η έμπνευση γεννιέται συχνά στις λεπτομέρειες και στους ανθρώπους που δεν φαίνονται.
Το φετινό, 66ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης θα πραγματοποιηθεί από τις 30 Οκτωβρίου έως τις 9 Νοεμβρίου.