Κινηματογράφος

Τι να δείτε σήμερα, Δευτέρα, στο 56ο ΦΚΘ

Κάθε μέρα ο Στάθης Κόλιας προτείνει τα καλύτερα που προβάλλονται στο 56ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου.

Στάθης Κόλιας
τι-να-δείτε-σήμερα-δευτέρα-στο-56ο-φκθ-64351
Στάθης Κόλιας

Aleksander-Sokurov-FrancofoniaΚαλησπέρα κυρίες και κύριοι

Όπως όλη η Θεσσαλονίκη έτσι και η παρούσα στήλη φιλοξενεί το 56ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου, γιορτάζει μαζί του και μεταμορφώνεται για χάρη του. Κάθε ημέρα θα σας προτείνουμε 5 λόγους – ταινίες που αξίζει να βγείτε από το σπίτι σας και να αφεθείτε στη μαγεία του αγαπημένου θεσμού της πόλης. Σε αντίθεση όμως με την κανονική η στήλη, εδώ η ιεράρχηση θα είναι χρονολογική και όχι με βάση την αξία κάποιας ταινίας. Οπότε, πάρτε το σακίδιο σας, εφοδιαστείτε με σάντουιτς, πρόγραμμα και μαρκαδοράκια και ταξιδέψτε σε άγνωστες γωνιές του πλανήτη και άγνωστες ιστορίες της ανθρωπότητας.

Καλό Φεστιβάλ

Δευτέρα 9.11.2015

«Κισσός» του Τόλγκα Καρατσελίκ (Ολύμπιον 18.00)

ivy_2

Τo πλήρωμα ενός φορτηγού πλοίου βρίσκεται εγκλωβισμένο έξω από τις ακτές της Αιγύπτου. Η πλοιοκτήτρια εταιρεία έχει μόλις χρεοκοπήσει και οι πέντε εναπομείναντες άνδρες μαζί με τον καπετάνιο πρέπει να περιμένουν για όσο χρειαστεί μέσα στο πλοίο, προκειμένου να μην κατασχεθεί από τις αρχές, διεκδικώντας στο μεταξύ τα δεδουλευμένα τους. Αναπόφευκτα, τα τρόφιμα και οι αντοχές εξαντλούνται και τα όρια ξεπερνιούνται.

Ο Τόλγκα Καρατσελίκ δημιουργεί ένα κλειστοφοβικό ψυχολογικό θρίλερ που κρατά αμείωτη την ένταση μέχρι το τέλος. Σκιαγραφεί εις βάθος τους χαρακτήρες των έξι αντρών που βρίσκονται παγιδευμένοι στο πλοίο και αντιμετωπίζουν τους άλλους, τον χρόνο και τον εαυτό τους. Παράλληλα, όμως ο «Κισσός» είναι και μία πετυχημένη αλληγορία της κοινωνικής και ταξικής ανισότητας και αντιπαλότητας της Τούρκικης κοινωνίας.

«Βασίλισσα της Γης» του Άλεξ Ρος Πέρι (Τζον Κασσαβέτης 19.30)

queen-of-earth-cropped

 Η Κάθριν περνά μια εξαιρετικά σκοτεινή φάση της ζωής της: πρόσφατα έχασε τον πατέρα της, έναν διάσημο καλλιτέχνη του οποίου τις υποθέσεις χειριζόταν προσωπικά, και αμέσως μετά ο φίλος της ο Τζέιμς την παράτησε. Αναζητώντας γιατρειά, η Κάθριν σπεύδει στο εξοχικό της καλύτερής της φίλης, Βιρτζίνια, δίπλα στη λίμνη, για να βρει την ηρεμία που τόσο χρειάζεται. Ωστόσο, όταν φτάνει εκεί, αποδεικνύεται πως της είναι αδύνατον να χαλαρώσει, καθώς πλημμυρίζεται από αναμνήσεις του καιρού που πέρασε εκεί με τον Τζέιμς τον προηγούμενο χρόνο. Κι ενώ η Κάθριν ανοίγεται στη Βιρτζίνια αποζητώντας μια βαθύτερη επαφή, η Βιρτζίνια ξεκινά να περνά ολοένα και περισσότερο καιρό με τον Ριτς, έναν ντόπιο με τον οποίο φλερτάρει, με αποτέλεσμα να εμφανιστούν οι πρώτες ρωγμές στη σχέση των δύο γυναικών και να βυθιστεί η Κάθριν σε μια δίνη ψευδαισθήσεων και τρέλας.

Ο δημιουργός της ανάμικτης κωμωδίας «Listen up Philip» διατηρεί ως θεματική την κατάθλιψη, αυτή τη φορά όμως δημιουργεί ένα δυνατό θρίλερ, το οποίο μέσα από την λανθάνουσα σχέση εξουσίας που υποκρύπτει μία φιλική σχέση αγγίζει την παράνοια θυμίζοντας πρώτες ταινίες του Ρόμαν Πολάνσκι. Από το δεύτερο μισό το σενάριο επιλέγει την υπερβολή μειώνοντας λίγο την αξία του έργου, η οποία όμως διατηρείται σε μεγάλο ύψος χάρης στις μεστές ερμηνείες των δύο πρωταγωνιστριών.

«Francofonia» του Αλεξάντρ Σοκούροφ (Ολύμπιον 20.30)

francofonia1

 Η ιστορία δύο αξιόλογων ανδρών, του Ζακ Ζοζάρ, διευθυντή του Λούβρου, και του Κόμη Φραγκίσου Βολφ-Μέτερνιχ, αξιωματικού των κατοχικών δυνάμεων των Ναζί – δύο αλλοτινών εχθρών και κατοπινών συνεργατών, των οποίων η συμμαχία αποτέλεσε το μοχλό για τη συντήρηση των θησαυρών του μουσείου.

Με ρόλο αφηγητή σε ένα βαθμό το μουσείο του Λούβρου και χρησιμοποιώντας ως βάση την εντυπωσιακή αληθινή ιστορία μεταξύ δύο μεγάλων προσωπικοτήτων, ο Σοκούροφ μην ακολουθώντας του συμβατικούς κανόνες αφήγησης δημιουργώντας ένα κράμα μυθοπλασίας και ντοκιμαντέρ στοχάζεται σχετικά με την ιστορία της Ευρώπης και την αξία και τη δύναμη της τέχνης.

«Σώμα» της της Μαλγκορζάτα Σουμόφσκα (Φρίντα Λιάππα 20.30)

body_cialo_1_607

 Βρισκόμαστε στην Πολωνία του σήμερα. Οι ιστορίες ενός δημόσιου κατήγορου, της ανορεξικής κόρης του και της ψυχοθεραπεύτριάς της, που ισχυρίζεται πως μπορεί και επικοινωνεί με τους νεκρούς, πλέκονται μεταξύ τους. Τρεις ριζικά διαφορετικές προσεγγίσεις στο σώμα και την ψυχή.

Βραβευμένο εξ ημισείας με Αργυρή Άρκτο στο Φεστιβάλ του Βερολίνου το «Σώμα» είναι μία σπουδή πάνω στη σχέση και αλληλοεξάρτηση του σώματος με την ψυχή. Η σκηνοθετική προσέγγιση ακολουθεί το δρόμο του ωμού ρεαλισμού κάνοντας με τον σκληρό τρόπο κατανοητή τη θνητότητα του ανθρώπου συνδυάζοντας το λυρισμό για την απεικόνιση της ψυχής. Ελάττωμα της ταινίας παρατηρείται στο ότι δεν μπορεί να αναλύσει σε βάθος το θέμα που διάλεξε να ασχοληθεί.

«Ορκισμένη Παρθένα» της της Λάουρα Μπισπούρι (Σταύρος Τορνές 23.00)

ec424b69bf6f3c703600807053050364

 Η Χάνα Ντόντα, κορίτσι ακόμα, ξεφεύγει από το πεπρωμένο της να γίνει σύζυγος και υπηρέτρια – ένα μέλλον που επιβάλλεται σε όλες τις γυναίκες στα απομακρυσμένα χωριά της Αλβανίας. Με τη βοήθεια και την καθοδήγηση του θείου της, η Χάνα επικαλείται τον παλιό εθιμικό νόμο Κανούν και δίνει όρκο αιώνιας παρθενίας για να μπορέσει να κρατήσει όπλο και να ζήσει ελεύθερα όπως οι άνδρες. Για τους χωρικούς, η Χάνα γίνεται «ορκισμένη παρθένα» και παίρνει το όνομα Μαρκ. Ωστόσο, μια ανησυχία υπάρχει πάντα κάτω από την ανδρική της περιβολή.

Μία εντυπωσιακή ταινία που βασίζεται σε ένα συγκλονιστικό αληθινό έθιμό της Αλβανίας. Μία ταινία σοκαριστική, η ένταση της οποίας κλιμακώνεται και από την επιτυχημένη επιλογή της παράλληλης αφήγησης του παρελθόντος και του παρόντος της ηρωίδας. Ένα συγκινητικό έργο για το τι θα πει να είσαι γυναίκα, για την ελευθερία και για τη σεξουαλικότητα.

Σχετικά Αρθρα
Σχετικά Αρθρα