Is Mr Manos Hadjidakis in the house?
Αλμοστ Σιξτυ Γίαρς εντ Γουϊ Στιλ Μις δε Ποιντ. Στιλ Μις δε Ποιντ....
Αλμοστ Σιξτυ Γίαρς εντ Γουϊ Στιλ Μις δε Ποιντ. Στιλ Μις δε Ποιντ….
“Is Mr Manos Hadjidakis in the house?” («Είναι στην αίθουσα ο κ. Μάνος Χατζιδάκις;») ρωτάει η ηθοποιός Jayne Meadows κατά τη διάρκεια της απονομής του Όσκαρ Καλύτερου Πρωτότυπου Τραγουδιού για «Τα Παιδιά του Πειραιά» από την ταινία «Ποτέ την Κυριακή» (1960) του Ζυλ Ντασσέν με πρωταγωνίστρια την Μελίνα Μερκούρη)
Εναγωνίως ψαχνει η διάσημη κυρία τον άσημο μέχρι τότε Έλληνα, στην αίθουσα τελετών των ΟΣΚΑΡ, να του απονείμει το βραβείο για το σαουντρακ του “Ποτέ την Κυριακή”.
https://youtu.be/KSxjXzw0ORQ
Ο Μάνος Χατζιδάκις δεν πήγε “Ποτέ” να παραλάβει το βραβείο του. Ίσως επειδή ήταν “Κυριακή”. Ίσως επειδή κατάλαβε από τότε την ματαιότητα του πράγματος. Ακόμα και η φωτογραφία που κυκλοφορεί με το Όσκαρ στα χέρια, το αγαγματίδιο είναι της Παξινού! Το δικό του ή χάθηκε κάπου στην τότε Γιουγκοσλαβία, ή το πέταξε και το βρήκε η καθαρίστρια του κανείς δεν ξέρει με σιγουριά.
Και όλα αυτά το 1961! Σε μια Ελλάδα που πάλευε να βρει τα πατήματα της στον κόσμο, ιδιαίτερα στον καλλιτεχνικό χώρο. Για έναν Έλληνα καλλιτέχνη, η παγκόσμια καταξίωση ήταν ένα τρελό όνειρο, όπως και τώρα βέβαια. Κάτι τέτοια έκανε ο Χατζιδάκις και ήταν πολύ πιο αντιδραστικός από πολλούς επαγγελματίες επαναστάτες – αριστερούς και μη – πολύ πιο ροκ εν ρολ από τους δήθεν ροκάδες και πολύ πιο λαϊκός – από το ποπ – από πολλούς επαγγελματίες λιγούρηδες κάθε είδους.
“Is Mr Manos Hadjidakis in the house?” θα μπορο’υσαμε να αναφωνήσουμε κι όλοι εμείς σήμερα, αναζητώντας όχι μόνο τα θαυμάσια έργα του, αλλά και το λαμπρό πνεύμα του….