Το σινεμά των comeback stories και η μετά-covid εποχή
Μπορεί να επανέλθει η αίσθηση της κανονικότητας στον κινηματογράφο;
Μπορεί να επανέλθει η αίσθηση της κανονικότητας στον κινηματογράφο; Μία ερώτηση που ξεκινάει από τα μεγαλύτερα στούντιο ταινιών του πλανήτη μέχρι όλους εμάς τους θεατές που ανυπομονούμε να βρεθούμε στα θερινά σινεμά της πόλης ή κάποιου νησιού.
Η απόσταση μεταξύ Μαΐου και Αυγούστου, σε κάθε έτος, είναι ζωτικής σημασίας γιατί είναι από τις πιο κερδοφόρες για την κινηματογραφική βιομηχανία.
Αυτό το καλοκαίρι, θα αποδειχθεί μια λυδία λίθος για το μέλλον των ταινιών με περισσότερους από έναν τρόπους.
Αυτό το καλοκαίρι στους κινηματογράφους, ο Τομ Κρουζ επιστρέφει στο πιλοτήριο των εμβληματικών αεροσκάφων. Οι γιατροί Γκραντ, Σάτλερ και Ίαν Μάλκολμ επιστρέφουν για έναν ακόμη γύρο με τους δεινόσαυρους. Η Νάταλι Πόρτμαν σηκώνει το σφυρί του Θορ. Και ο Τζόρνταν Πιλ είναι έτοιμος να μας τρομοκρατήσει με το άγνωστο. Πάλι.
Το Χόλιγουντ αναδεικνύει μερικούς από τους μεγαλύτερους και πιο αξιόπιστους παίκτες του για την καλοκαιρινή σεζόν ταινιών του 2022, η οποία ξεκινά ανεπίσημα αυτό το Σαββατοκύριακο με τη βοήθεια του «Doctor Strange and the Multitverse of Madness» της Marvel και της Disney και θα διαρκέσει μέχρι τα τέλη Αυγούστου. Είναι μια αβέβαιη στιγμή για τον κινηματογράφο, καθώς τα στούντιο και οι εταιρίες παραγωγής εξακολουθούν να αναπληρώνουν τις απώλειες που υπέστησαν κατά τη διάρκεια της πανδημίας και να προσαρμόζονται σε νέους τρόπους επιχειρηματικής δραστηριότητας, ενώ όλοι αναρωτιούνται αν η παραγωγή ταινίας θα επιστρέψει ποτέ στα προ πανδημίας επίπεδα .
Αισιοδοξία στον αέρα
«Ακόμα περιμένουμε το παλιότερο κοινό να επιστρέψει. Αλλά πραγματικά νιώθουμε ότι έχει στρίψει ήδη…», δήλωσε ο Jim Orr, ο επικεφαλής της εγχώριας διανομής της Universal Pictures. «Έχεις την εντύπωση ότι το κοινό θέλει να είναι έξω, θέλει να είναι στις αίθουσες. Νομίζω ότι θα είναι ένα εξαιρετικό καλοκαίρι».
Την περασμένη εβδομάδα, στελέχη των στούντιο και αστέρες του κινηματογράφου μαζεύτηκαν με ιδιοκτήτες θεάτρων και εκθέτες σε ένα συνέδριο στο Λας Βέγκας, διαφημίζοντας περήφανα ταινίες που υπόσχονται ότι θα επαναφέρουν το κοινό στις κινηματογραφικές αίθουσες κάθε εβδομάδα.
Οι προσδοκίες είναι ιδιαίτερα υψηλές για το «Top Gun: Maverick», το οποίο η Paramount Pictures θα κυκλοφορήσει στις 27 Μαΐου μετά από δύο χρόνια αναβολών πανδημίας. Ο παραγωγός Jerry Bruckheimer λέει ότι δεν παραιτήθηκε ούτε στιγμή από την επιθυμία να κυκλοφορήσει το “Top Gun: Maverick” – μια ταινία δράσης με πλήρες γκάζι που έγινε με εκτεταμένες αεροφωτογραφίες, πρακτικά εφέ και έως και έξι κάμερες μέσα στα πιλοτήρια μαχητικών αεροσκαφών – αποκλειστικά στους κινηματογράφους.
Η κινηματογραφική βιομηχανία είχε ήδη αρκετές αξιοσημείωτες επιτυχίες τους τελευταίους έξι μήνες, όπως το ” Spider-Man: No Way Home “, τώρα η τρίτη ταινία με τις περισσότερες εισπράξεις όλων των εποχών, ” The Batman “, ” The Lost City ” και, το μικρότερο, “Everything Everywhere All At Once”. Η ελπίδα είναι ότι η δυναμική θα ανέβει τους επόμενους μήνες.
Πριν από την πανδημία, η θερινή σεζόν του κινηματογράφου θα μπορούσε να αποφέρει αξιόπιστα πάνω από 4 δισεκατομμύρια δολάρια σε πωλήσεις εισιτηρίων, ή περίπου το 40% των εισοδημάτων του έτους σύμφωνα με την Comscore. Αλλά το 2020 , με τους κινηματογράφους κλειστούς για το μεγαλύτερο μέρος της σεζόν και τις περισσότερες κυκλοφορίες να ωθούνται, το σύνολο αυτό έπεσε στα 176 εκατομμύρια δολάρια. Το περασμένο καλοκαίρι παρουσίασε μια αξιοσημείωτη βελτίωση με 1,7 δισεκατομμύρια δολάρια, αλλά τα πράγματα δύσκολα επέστρεψαν στο φυσιολογικό επίπεδο – πολλοί επέλεξαν είτε να καθυστερήσουν περαιτέρω τις πρεμιέρες είτε να χρησιμοποιήσουν νέες στρατηγικές.
Τους τελευταίους 12 μήνες υπήρξαν περισσότερες αλλαγές στην ημερομηνία κυκλοφορίας από τις ταινίες που κυκλοφόρησαν τελικά, καθώς τα στούντιο ανέβαλαν τους μεγαλύτερους τίτλους τους με την ελπίδα να ξεπεράσουν τον κορονοϊό. Αυτό άφησε στους εκθέτες ταινιών πολλά προβλήματα. Η δημοφιλής αμερικανική αλυσίδα κινηματογράφου Alamo Drafthouse υπέβαλε αίτηση πτώχευσης για το Κεφάλαιο 11 και θρυλικά κινηματογραφικά πολυκαταστήματα της Αμερικής, όπως το Arclight’s Cinerama Dome εξακολουθούν να αντιμετωπίζουν ένα αβέβαιο μέλλον.
Η υπηρεσία έκδοσης εισιτηρίων Fandango ερεύνησε τον τελευταίο καιρό περισσότερους από 6.000 αγοραστές εισιτηρίων πρόσφατα και το 83% είπε ότι σχεδίαζε να δει τρεις ή περισσότερες ταινίες στη μεγάλη οθόνη αυτό το καλοκαίρι. Και, καθόλου ασήμαντο, το Netflix τον περασμένο μήνα ανέφερε επίσης την πρώτη του απώλεια συνδρομητών σε 10 χρόνια και αναμένει να χάσει άλλα δύο εκατομμύρια αυτό το τρίμηνο.
ΣΤΟ ΕΠΙΠΕΔΟ ΤΟΥ 2019;
«Επιτέλους, ήρθε η ώρα του κινηματογράφου, με υπερπαραγωγές», δήλωσε ο Άνταμ Άρον, πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της AMC Theatres, της μεγαλύτερης αλυσίδας κινηματογράφων της Αμερικής. Περιμένουμε μεγάλα franchise ταινιών, όπως το “Doctor Strange 2”, το πολυαναμενόμενο “Top Gun 2”, το “Jurassic World: Dominion”, (10 Ιουνίου) και το “Thor: Love and Thunder” (8 Ιουλίου), νέες φιλμικές έννοιες όπως στην ταινία “Nope” του Τζόρνταν Πιλ » (22 Ιουλίου) και στο «Elvis» (24 Ιουνίου) και ταινίας για όλη την οικογένεια, από το «Lightyear» (17 Ιουνίου) και το «Minions: The Rise of Gru» (1 Ιουλίου).
«Είναι μια τολμηρή δήλωση, αλλά αυτό το καλοκαίρι θα μπορούσε ενδεχομένως να είναι στο ίδιο επίπεδο με το 2019, κάτι που θα ήταν μνημειώδες για την κινηματογραφική βιομηχανία», δήλωσε ο Paul Dergarabedian, ανώτερος αναλυτής μέσων της Comscore.
Οι αναλυτές προβλέπουν ότι το «Doctor Strange 2» θα μπορούσε να ανοίξει στα 170 εκατομμύρια δολάρια αυτό το Σαββατοκύριακο, διπλάσιο από αυτό της πρώτης ταινίας. Στη συνέχεια, η Marvel και η Disney ακολουθούν με το νέο “Thor”, που ξεκινά με τον χαρακτήρα του Hemsworth να ταξιδεύει με τους Guardians of the Galaxy μετά το “Endgame”
«Ο Thor προσπαθεί απλώς να καταλάβει τον σκοπό του, προσπαθώντας να αντιληφθεί ακριβώς ποιος είναι και γιατί είναι ήρωας ή αν πρέπει να είναι ήρωας», είπε ο σκηνοθέτης Taika Waititi. «Υποθέτω ότι θα μπορούσατε να το ονομάσετε κρίση μέσης ηλικίας».
Η ταινία επαναφέρει την Τζέιν Φόστερ της Νάταλι Πόρτμαν , η οποία γίνεται ο Πανίσχυρος Θορ, ο Κοργκ του Γουαϊτίτι και η Βαλκυρία της Τέσα Τόμσον, και μαζί τους, ο Ράσελ Κρόου ως Δία και ο Κρίστιαν Μπέιλ ως Γκορ ο θεοσάπας.
Αλλά οι ταινίες με υπερήρωες από μόνες τους, δεν δημιουργούν ένα υγιές ή ιδιαίτερα συναρπαστικό κινηματογραφικό τοπίο. Πρέπει να υπάρχουν επιλογές για να επιβιώσουν οι κινηματογράφοι.
Η Universal είναι περήφανη για την ποικιλόμορφη καλοκαιρινή της πρόταση που περιλαμβάνει ένα συγκεκριμένο σκηνικό δεινοσαύρων, οικογενειακά κινούμενα σχέδια, θρίλερ και τρόμου, κωμωδίες όπως η “Κυριακή του Πάσχα” (5 Αυγούστου) και γόητες εποχής από τα Focus Features όπως το “Downton Abbey: A New Era” (20 Μαΐου) και «Mrs. Harris goes to Paris» (15 Ιουλίου).
Ο Τζέισον Μπλουμ, ο παραγωγός και επικεφαλής της Blumhouse, ελπίζει ότι η υπερφυσική ταινία τρόμου του Scott Derrickson “The Black Phone”, με τον Ethan Hawke σε έναν σπάνιο ρόλο κακού, θα είναι η ιδιαίτερη “και όχι υπερηρωική ταινία του καλοκαιριού” όταν βγει στις κινηματογραφικές αίθουσες στις 24 Ιουνίου.
Υπάρχουν πολλά περισσότερα που έρχονται στους κινηματογράφους από κάποια franchise όπως τα παραπάνω που αναφέραμε. Υπάρχουν λογοτεχνικές διασκευές, όπως το “Where the Crawdads Sing”, με την Daisy Edgar-Jones, ταινίες δράσης όπως το “Bullet Train” (29 Ιουλίου), με τον Brad Pitt και τη Sandra Bullock, το δράμα του Baz Luhrmann για τη ζωή και τη μουσική του Έλβις Πρίσλεϊ, μία κωμική ταινία για ένα μικροσκοπικό κοχύλι (“Marcel the Shell With Shoes On”, 24 Ιουνίου), εποχής του Regency στο “Mr. Malcolm’s List» (1 Ιουλίου) και ανατριχιαστικά θρίλερ όπως τα «Watcher» (3 Ιουνίου), «Bodies, Bodies, Bodies» και «Resurrection» (και τα δύο, 5 Αυγούστου).
Ο συγγραφέας και σκηνοθέτης του «Annihilation», Alex Garland, έχει επίσης ένα νέο θρίλερ, το «Men», που έρχεται στους κινηματογράφους στις 20 Μαΐου. Η Jessie Buckley υποδύεται μια γυναίκα που αποσύρεται στην αγγλική ύπαιθρο για λίγη ησυχία μετά από μια προσωπική τραγωδία για να βρεθεί αντιμέτωπη με περισσότερους τρόμους από οι άντρες σε αυτή τη γραφική πόλη, τους οποίους υποδύεται ο Ρόρι Κίνεαρ.
Ως κάποιος που κάνει προκλητικές, πρωτότυπες ταινίες για τη μεγάλη οθόνη, ο Garland ανησυχεί λίγο για την κινηματογραφική βιομηχανία και τις σεισμικές αλλαγές που συμβαίνουν κάτω από την επιφάνεια που είναι «εν μέρει πολιτιστικές και εν μέρει οικονομικές».
«Κάθε φορά που μια ενδιαφέρουσα ταινία βγαίνει και υπολειτουργεί, νιώθω ένα είδος εξελισσόμενου άγχους για αυτό», είπε ο Garland. «Αν οι μόνες ταινίες που βγάζουν χρήματα είναι αυτές που γίνονται για νεότερο κοινό, κάτι αλλάζει στην κουλτούρα των θεατών. Κάτι αλλάζει σχετικά με τα είδη των ταινιών που χρηματοδοτούνται».
Οι πλατφόρμες ροής, εν τω μεταξύ, εξακολουθούν να είναι ισχυρές. Το Netflix έχει έναν τεράστιο καλοκαιρινό προγραμματισμό 35+ ταινιών, συμπεριλαμβανομένου του κατασκοπευτικού θρίλερ “The Grey Man” (22 Ιουλίου), σε σκηνοθεσία των αδελφών Russo και με πρωταγωνιστές τους Ryan Gosling και Chris Evans και το “Spiderhead” (17 Ιουνίου), με τον Chris Hemsworth. Υπάρχει ένα ντοκιμαντέρ για την Jennifer Lopez (“Halftime”, 14 Ιουνίου), τον Adam Sandler (“Hustle”, 8 Ιουνίου) και το “Me Time” (26 Αυγούστου).
Μερικοί από τους πιο ενδιαφέροντες τίτλους από το φετινό Φεστιβάλ Κινηματογράφου του Sundance κυκλοφορούν επίσης από streamers, όπως τα “Good Luck To You, Leo Grande” (Hulu), “Cha Cha Real Smooth” (Apple TV+), “Emergency” (Amazon, ) και “Am I ok?” (HBO Max).
«Το streaming έχει μια θέση στον κόσμο, αλλά δεν είναι το μόνο πράγμα στον κόσμο», είπε ο Blum, ο οποίος είναι πεπεισμένος ότι υπάρχει ακόμα όρεξη από τον κόσμο για ταινίες στον κινηματογράφο. «Υπάρχουν άνθρωποι εκεί έξω που έλεγαν ότι οι ταινίες τελείωσαν. Δεν το σκέφτηκα ποτέ αυτό, αλλά ανησυχούσα για το πόση ζήτηση είχε απομείνει. Όπως φαίνεται, αυτό το μέρος του κόσμου δεν πρόκειται να εξαφανιστεί σύντομα».
Για τον Bruckheimer, η εξίσωση είναι ίσως ακόμη πιο απλή.
«Όλα εξαρτώνται από τις ταινίες. Είναι πάντα για τις ταινίες. Αν υπάρχουν πράγματα που θέλουν να δουν οι άνθρωποι, θα εμφανιστούν», είπε ο Bruckheimer. «Πάντα χρησιμοποιώ την αναλογία: Έχετε μια κουζίνα στο διαμέρισμα ή στο σπίτι σας, αλλά σας αρέσει να πηγαίνετε έξω για φαγητό. Θέλετε ένα διαφορετικό γεύμα.»
Με πληροφορίες από AP / Variety