Βραβεία BAFTA: Άνετη επικράτηση του Οπενχάιμερ
Το Poor Things του Γιώργου Λάνθιμου πρέπει επίσης να αισθάνεται ικανοποιημένο καθώς κέρδισε επίσης 5 βραβεία
Αν υπήρχε μια πιθανή πρόβλεψη για τα BAFTA που απονεμήθηκαν χτες αλλά και για όσα βραβεία θα δοθούν μέχρι τα Όσκαρ ο Οπενχάϊμερ του Κρίστοφερ Νόλαν σίγουρα θα ήταν το πιο ασφαλές στοίχημα. Είναι σαφής και ξεκάθαρη η υπεροχή που έχει πάρει η ταινία του Νόλαν από τις Σφαίρες και μετά στην κούρσα των βραβείων και αυτό δύσκολα θα αλλάξει μέχρι το τέλος.
Για τον ίδιο το Νόλαν η χθεσινοβραδινή νίκη είχε και έναν προσωπικό χαρακτήρα καθώς έπαιζε εντός έδρας αφού αποτελεί μέρος ή τουλάχιστον ξεκίνησε από το βρετανικό σινεμά για να απλώσει τα φτερά του αργότερα και στο Χόλιγουντ.
Έτσι είναι μια μικρή δικαίωση αυτό το πρώτο του BAFTA σκηνοθεσίας και καλύτερης ταινίας – μετά από 6 χαμένες ευκαιρίες που είχε στο παρελθόν – καθώς και ο θρίαμβος του Οπενχάϊμερ με 7 συνολικά βραβεία (ανάμεσα τους για τον β ανδρικό στον Ρόμπερτ Ντάουνι Τζούνιορ, Φωτογραφίας, Μουσικής, Μοντάζ). Το ίδιο ισχύει και για τον πρωταγωνιστή του, τον Κίλιαν Μέρφι, που έγινε ο πρώτος Ιρλανδός ηθοποιός με BAFTA A ανδρικού ρόλου, μια καθαρά συμβολική νίκη σε μια εποχή που η Βρετανία αναθεωρεί τις σχέσεις της με τον εαυτό της και με τους γύρω της, ενώ η χτεσινή του νίκη του δίνει προσωρινά έναν μικρό αέρα φαβορί.
Το Poor Things του Γιώργου Λάνθιμου πρέπει επίσης να αισθάνεται ικανοποιημένο καθώς κέρδισε επίσης 5 βραβεία και όπως δείχνει πλέον το ταβάνι της δυναμικής της οσκαρικής κούρσας της ταινίας – πέρα από τις ξεκάθαρες τεχνικές αρετές της σε στοιχεία όπως η διεύθυνση παραγωγής, τα κουστούμια, το μακιγιάζ ή τα εφέ – θα κριθεί μάλλον την επόμενη βδομάδα στο Λος Άντζελες, στα βραβεία του Σωματείου Ηθοποιών, όπου θα επιβεβαιωθεί αν όντως η Έμμα Στόουν έχει έναντι της Λίλυ Γκλάντστοουν πλέον το χαρακτήρα του φαβορί για τον Α γυναικείο ρόλο μετά και την χτεσινή, άνετη επικράτηση της στα BAFTA.
Στα θετικά της βραδιάς επίσης, χωρίς αμφιβολία το μικρό ντέρμπι που θα έχουμε όπως όλα δείχνουν στο animation ανάμεσα στον Χαγιάο Μιγιαζάκι – που πήρε το Bafta – και το σύμπαν της Marvel και του Σπαϊντερμαν – που κέρδισε προχτές στα Annie, τα κορυφαία βραβεία στο χώρο του animation- όπως επίσης τα δύο BAFTA σεναρίου που πήγαν στα χέρια της Ζιστίν Τριέ για την Ανατομία μιας Πτώσης – βάζοντας υποθήκη για το οσκαρικό της μέλλον – αλλά και στο επίσης εξαιρετικό American Fiction μια ταινία που δεν είναι καθόλου απίθανο να μας εκπλήξει ευχάριστα και στα Όσκαρ.
Φυσικά δεν ήταν όλα ρόδινα στα χτεσινοβραδινά BAFTA. Αρκετοί ήταν οι καλλιτέχνες – ο σκηνοθέτης του Old Oak Κεν Λόουτς και ο παραγωγός του Ζώνη Ενδιαφέροντος Τζεϊμς Γουίλσον – που βρήκαν εδώ χώρο για μια διαμαρτυρία για όσα εγκληματικά συμβαίνουν στη Γάζα ενώ δεν έλειψαν και άλλου είδους ακτιβισμοί. Ας πούμε η επιλογή του καλύτερου ντοκιμαντέρ της χρονιάς στο συνταρακτικό 20 Μέρες στη Μαριούπολη είναι ένα τέτοιο βήμα έκφρασης για την κινηματογραφική κοινότητα που ενδεχομένως – μετά τον μυστηριώδη θάνατο του εκπροσώπου της ρωσικής αντιπολίτευσης Αλεξεϊ Ναβάλνι – να δώσει ακόμη περισσότερη ώθηση στο έτσι κι αλλιώς εξαιρετικό ντοκιμαντέρ που περιγράφει τα όσα φρικτά συμβαίνουν στην Ουκρανία εδώ και ενάμισι χρόνο.
Βέβαια συμβαίνουν και αστεία πράματα στα BAFTA όπως η ελαστικότητα που διαθέτουν ως θεσμός όταν μπορούν και βραβεύουν ταυτόχρονα ως καλύτερη βρετανική ταινία της χρονιάς και ως καλύτερη ξενόγλωσση ταινία τη Ζώνη Ενδιαφέροντος του Τζόναθαν Γκλέϊζερ! Αυτό το ταλέντο να βαφτίζουν το κρέας ψάρι είναι σίγουρα κάτι που θα πρέπει να το δουν στο μέλλον.
Στα πρόσωπα της βραδιάς επίσης λογαριάζουμε τη νεαρή Μία ΜακΚένα – Μπρους του How to Have Sex, που πήρε το βραβείο Rising Star (ανερχόμενο αστέρι) ενώ αν είχατε απορία ποιος θα δικαιούνταν το βραβείο κάστινγκ της χρονιάς – τα Όσκαρ φέτος θεσμοθέτησαν την συγκεκριμένη κατηγορία – τα BAFTA πολύ δίκαια το απένειμαν στο Holdovers του Αλεξάντερ Πέϊν, η οποία επίσης φαίνεται να έχει ένα κλειδωμένο βραβείο μέχρι τα Όσκαρ, αυτό του β γυναικείου ρόλου για την πραγματικά υπέροχη στην ερμηνεία της Νταβαϊν Τζοϊ Ράντολφ.
Οι νικητές
Καλύτερη Ταινία: Οπενχαϊμερ
Καλύτερη Βρετανική Ταινία: Ζώνη Ενδιαφέροντος
Πρωτότυπο Σενάριο: Ζιστίν Τριέ και Αρθούρ Χαραρί (Ανατομία μιας Πτώσης)
Διασκευασμένο Σενάριο: Κορντ Τζέφερσον (American Fiction)
Ξενόγλωσση Ταινία: Ζώνη Ενδιαφέροντος
Καλύτερο Animation: Το Αγόρι και ο Ερωδιός
Καλύτερη Σκηνοθεσία: Κρίστοφερ Νόλαν (Οπενχαϊμερ)
Β’ Γυναικείος Ρόλος: Ντα’ Βάιν Τζόι Ράντολφ (Παιδιά του Χειμώνα)
Β’ Ανδρικός Ρόλος: Ρόμπερτ Ντάουνι Τζούνιορ (Οπενχαϊμερ)
Α’ Γυναικείος Ρόλος: Εμα Στόουν (Poor Things)
A’ Ανδρικός Ρόλος: Κίλιαν Μέρφι (Οπενχαϊμερ)
Καλύτερο Ντοκιμαντέρ: 20 Days in Mariupol
Κάστινγκ: Σούζαν Σοπμέικερ (Παιδιά του Χειμώνα)
Φωτογραφία: Χόιτε βαν Χοίτεμα (Οπενχαϊμερ)
Καλύτερο Μοντάζ: Τζένιφερ Λέιμ (Οπενχαϊμερ)
Κοστούμια: Χόλι Γουόντινγκτον (Poor Things)
Μακιγιάζ: Νάντια Στέισι, Μαρκ Κούλιερ, Τζος Γουέστον (Poor Things)
Μουσική: Λούντβιχ Γκόρανσον (Οπενχαϊμερ)
Σκηνικά: Τζέιμς Πράις, Σόνα Χιθ, Ζούζα Μίχαλεκ (Poor Things)
Ηχος: Τζόνι Μπερν και Ταρν Γουίλερς (Ζώνη Ενδιαφέροντος) Βρετανική Ταινία Animation Μικρού Μήκους: Crab Day
Βρετανική Ταινία Μικρού Μήκους: Jellyfish and Lobster
Ανερχόμενο Αστέρι (Ψηφοφορία Κοινού): Μια ΜακΚένα-Μπρους (How to Have Sex)
Ταινία από Πρωτοεμφανιζόμενο Βρετανό Σκηνοθέτη, Σεναριογράφο ή Παραγωγό: Earth Mama