ΑΠΟΚΛΕΙΣΤΙΚΟ: Ο Branford Marsalis μιλά στην parallaxi πριν ανέβει στο λόφο της Sani

O βραβευμένος με Grammy σαξοφωνίστας έρχεται στις 17 Ιουλίου στο Sani Festival 2021. Η σπουδαιότερη συναυλία του ελληνικού καλοκαιριού.

Κωνσταντίνα Καδέρη
αποκλειστικο-ο-branford-marsalis-μιλά-στην-parallaxi-πριν-αν-786487
Κωνσταντίνα Καδέρη

Δεν υπάρχουν πολλά πράγματα γύρω από τη μουσική που ο Branford Marsalis δεν έχει κάνει. Με το σαξόφωνο ανά χείρας, έχει συμμετάσχει ως μέλος συμφωνικής ορχήστρας σε διάφορα κονσέρτα, οδήγησε το κουαρτέτο του στη πιο αγαπημένη late-night τηλεοπτική εκπομπή, έκανε περιοδεία με τον Sting, κέρδισε βραβείο Grammy και υποψηφιότητες για το βραβείο Tony, κυκλοφόρησε πολλά άλμπουμ και συνεργάστηκε με μια πλειάδα καλλιτεχνών από τον Harry Connick Jr μέχρι τον Grateful Dead. O απόλυτος θρύλος. 

Αυτό όμως με το οποίο βρίσκεται πιο κοντά, είναι το κουαρτέτο του. Οι Branford Marsalis Quartet αποτελούνται από τον Joey Calderazzo στο πιάνο, τον Eric Revis στο κοντραμπάσο, τον Justin Faulkner στα drums και φυσικά τον Branford Marsalis στο σαξόφωνο. Θα βρεθούν στο  λόφο της Σάνης στις 17 Ιουλίου, για τη δεύτερη συναυλία του Jazz on the Hill για το 2021.

Λίγες μέρες πριν τη συναυλία ο Branford Marsalis μιλά στη Parallaxi για τη καριέρα του και τη συναυλία του στη Χαλκιδική. 

Η εμφάνιση σας στη Χαλκιδική είναι η όγδοη της περιοδείας σας. Θα μπορούσατε να μας πείτε δύο λόγια, πως νιώθετε και τι περιμένετε να ακούσετε;

Ανυπομονούμε να παίξουμε στη Χαλκιδική. Είναι η πρώτη μου φορά που βρίσκομαι στη Βόρεια Ελλάδα. Αυτό που θα ήθελα να πω είναι ότι το κοινό θα ακούσει νέα μουσική, μιας και η συντριπτική πλειοψηφία του ακροατηρίου δεν είναι πιστή ακόλουθος της τζαζ μουσικής. Μεγάλο μέρος αυτού που παίζουμε θα το ακούσουν για πρώτη φορά, γιατί είναι κάτι καινούργιο γι’ αυτούς.

Τα τελευταία δύο χρόνια ήταν αρκετά δύσκολα για τη μουσική βιομηχανία εξαιτίας της πανδημίας. Πως καταφέρνει ένας μουσικός να παραμείνει δημιουργικός υπό αυτές τις συνθήκες;

Η ικανότητα κάποιου να διατηρεί μια καριέρα που βασίζεται στις συναυλίες αντικατοπτρίζει τη δημιουργικότητα του. Η δημιουργικότητα είναι κυρίως μια πνευματική προσπάθεια και το μυαλό μου δεν σημαίνει ότι παύει να λειτουργεί όταν δεν δουλεύω. Η πανδημία στη πραγματικότητα μου έδωσε χρόνο για να γίνω περισσότερο δημιουργικός. Μου έδωσε χρόνο να κατανοήσω πολλά πράγματα που ένα συνεχές ταξιδιωτικό πρόγραμμα καθιστά αδύνατο.

Μεγαλώσατε σ΄ ένα μουσικό περιβάλλον. Πότε καταλάβατε ότι θα θέλατε να παίξετε σαξόφωνο και να γίνεται επαγγελματίας σαξοφωνίστας;

Ήμουν ένας πολύ διστακτικός μουσικός. Έβλεπα τον εαυτό μου ως έναν καθηγητή ιστορίας που έπαιζε σε μια μπάντα για γάμους τα σαββατοκύριακα. Ο αδερφός μου ο Wynton και ο πατέρας μου, μου πρότειναν να σκεφτώ τη μετακόμιση στη Νέα Υόρκη και να γίνω μουσικός της τζαζ.

Έχετε καταφέρει να πετύχετε μια σπουδαία καριέρα και έχετε συνεργαστεί με πολλούς ταλαντούχους καλλιτέχνες. Ποια συνεργασία ήταν η πιο σημαντική της καριέρας σας;

Οι μοναδικές πραγματικές συνεργασίες που είχα ήταν οι δίσκοι που κυκλοφόρησα με τον αδερφό μου και το κουαρτέτο μου. Τα υπόλοιπα πρότζεκτ πρόκειται για τη προσπάθεια μου να βοηθήσω έναν καλλιτέχνη να βρει το όραμα του/της. Έκανα μερικές προτάσεις και ακολούθησα κανόνες, πράγμα που νομίζω ότι είναι πολύ σημαντικό να κάνουμε για την μουσική από ότι θα θέλαμε ευρέως να πιστεύαμε.

Έχετε ασχοληθεί με πολλά πρότζεκτ κοινωνικού περιεχομένου, όπως τα άλμπουμ «Stolen Moments: Red Hot + Cool» και «Musicians’ Village». Πιστεύετε ότι η μουσική μπορεί να βοηθήσει στην επίλυση κοινωνικών προβλημάτων;

Οι μουσικοί είναι, στην καλύτερη περίπτωση, κοινωνικοί κριτικοί. Οτιδήποτε γράφουμε και παίζουμε αντικατοπτρίζει αυτό που συμβαίνει τη δεδομένη στιγμή. Δεν δημιουργούμε ιστορία, την απεικονίζουμε. Ήταν υπέροχο που συμμετείχα στο Live Aid. Το απόλαυσα που είδα και συνάντησα μερικούς από τους ήρωες την μουσικής.Επίσης, [συμμετείχα σε πρότζεκτ για] τη χρόνια κατάσταση στην Αιθιοπία που παραμένει χρόνια. Δεν δημιουργούμε ούτε κάνουμε πολιτική.

Έχετε κερδίσει βραβείο Grammy για το άλμπουμ σας «I heard you twice the first time». Πιστεύετε ότι ήταν η μεγαλύτερη επιτυχία της επαγγελματικής σας ζωής;

Το να κερδίσεις ένα Grammy; Όχι. Είναι ένα βιομηχανικό βραβείο. Ήταν πολύ ωραίο που μου απονεμήθηκε το βραβείο από τη δισκογραφική βιομηχανία, αλλά δεν έχει να κάνει σε τίποτα με την μουσική αρίστευση. Πρέπει να έχεις επίγνωση του που βρίσκεσαι και του τι πρέπει να κάνεις καλύτερα για να βελτιωθείς. Κανένα βραβείο δεν μπορεί να το κάνει αυτό για σένα.

Μπορείτε να μοιραστείτε τις σκέψεις σας για το τελευταίο άλμπουμ MA RAINEY’S BLACK BOTTOM SOUNDTRACK;

Ήταν ένα πολύ όμορφο πρότζεκτ στο οποίο έλαβα μέρος. Η [ομώνυμη] ταινία μου επέτρεψε να μιλήσω για ένα από τα τυφλά μου σημεία, την αμερικανική μουσική της δεκαετίας του 1920. Ο ήχος και η ενορχήστρωση της μουσικής ήταν πολύ διαφορετική από αυτή που κάνω συνήθως και ήμουν πολύ χαρούμενος που δούλεψα σε ένα πρότζεκτ με εξαιρετικούς ηθοποιούς, έναν σπουδαίο σκηνοθέτη και που την ίδια στιγμή έμαθα περισσότερα για τη μουσική.

Ετοιμάζετε καινούργιο άλμπουμ μαζί με το Branford Marsalis Quartet;

Είμαστε το αντίθετο από τη δημοφιλή μουσική. Δεν κάνουμε περιοδεία για να προωθήσουμε τον δίσκο μας. Είμαστε επαγγελματίες καλλιτέχνες που δεν έχουμε κάνει συναυλία για 16 μήνες. Δεν θα ηχογραφήσουμε τίποτα μέχρι να πραγματοποιήσουμε κι άλλες συναυλίες. Όλοι μας πρέπει να μάθουμε που πρέπει να γίνουμε καλύτεροι και που είμαστε χειρότεροι και να αναγνωρίσουμε αυτές τις αδυναμίες. Θα πάρει χρόνο.

Κύριε Marsalis, ποια είναι η γνώμη σας για το μέλλον της τζαζ μουσικής και τι συμβουλή θα δίνατε στην επόμενη γενιά μουσικών;

Η τζαζ μουσική μπορεί να προχωρήσει μέχρι εκεί που φτάνει το ταλέντο του μουσικού που την εξασκεί. Πολλοί άνθρωποι που τώρα παίζουν τζαζ, δεν τους αρέσει πραγματικά (μεγάλη ιστορία). Αν όντως είσαι σοβαρός στο να παίξεις τζαζ, τότε πρέπει να μάθεις τον ήχο της και το ρυθμό της. Δεν χρειαζόμαστε πολλούς να παίζουν, μόνο κάποιους αληθινά καλούς.

Δείτε επίσης:

Σχετικά Αρθρα
Σχετικά Αρθρα