Featured

Ένας Κρητικός μοιράζει την καρδιά του σε παράδοση και ροκ!

Ο Γ. Νικηφόρου Ζερβάκης διαμορφώνει σύγχρονες μουσικές προτάσεις με απόλυτη επιτυχία.

Στέλλα Παϊσανίδη
ένας-κρητικός-μοιράζει-την-καρδιά-του-736281
Στέλλα Παϊσανίδη

ζερβάκης 5

Συνέντευξη στη Στέλλα Παϊσανίδη | Εικόνες: Αρχείο Γιώργου Νικηφόρου Ζερβάκη

«Έχω μια σκέψη τώρα χρόνια, που δε τολμώ να μοιραστώ, που κρύβω και απ΄ τον εαυτό μου και όλο με κατηγορώ. Γιατί γυρεύω να ΄μαι άλλο; Και πώς έχω κολλήσει εδώ; Γιατί με Θάλασσες και Αγέρες συγκρίνω ό,τι επιθυμώ;». Από το τραγούδι «Έχω μια σκέψη» σε στίχους- μουσική του Γιώργου Νικηφόρου Ζερβάκη.

Παιδί της παράδοσης και συνάμα ανήσυχο πνεύμα θα έλεγε κανείς πως είναι ο Γιώργος Νικηφόρου Ζερβάκης, ακούγοντας τη μουσική και τους στίχους που ο τελευταίος έχει κατά καιρούς γράψει.

Ο 35χρονος μουσικός από τη Μεσσαρά, όμως, δεν είναι μόνο αυτά. Είναι πολύ περισσότερα και αρκούν μόλις λίγα λεπτά κουβέντας μαζί του για να το διαπιστώσεις.

Μεγαλωμένος με «Τρύπες», «Ενδελέχεια», Πουλικάκο, Σιδηρόπουλο, «Διάφανα Κρίνα», «Ξύλινα Σπαθιά», ο Γιώργος έχει όλα εκείνα τα μουσικά ερεθίσματα που τον κάνουν να ξεφεύγει από τα συνηθισμένα και να διαμορφώνει τις δικές του σύγχρονες μουσικές προτάσεις.

σκουλας ζερβάκης

Με το ένα πόδι στην παράδοση και το άλλο στο έντεχνο, το ροκ (και όχι μόνο), ο ταλαντούχος μουσικός τολμά να χρησιμοποιεί νέες μουσικές φόρμες, καταλήγοντας πάντα σε επιτυχημένα μουσικά πειράματα.

Γι’ αυτό, άλλωστε, έχει ήδη στο ενεργητικό του ηχηρές συνεργασίες όπως με τους Βασίλη Σκουλά, Ψαραντώνη, Νίκο Στρατάκη, Τζωρτζίνα Αλεξάκη και Gianfranco Maranco.

Με αφορμή την επικείμενη διαδικτυακή συναυλία του το Σάββατο 20 Μαρτίου στο Ηράκλειο, ο Γιώργος μιλά σήμερα στην Parallaxi.

Παρακάτω όσα είπε για το πρώτο του διαδικτυακό live, την επίδραση της πανδημίας, τα τραγούδια του, αλλά και μια ακόμα ξεχωριστή συνεργασία του, αυτήν με τον Βασίλη Παπακωνσταντίνου:

Το Σάββατο είναι το πρώτο σου διαδικτυακό live. Πες μας λίγα λόγια γι’ αυτό.

ζερβάκης 3

Θα εμφανιστούμε στο Πολιτιστικό και Συνεδριακό Κέντρο Ηρακλείου. Είναι ένας νέος χώρος, ο οποίος έχει γίνει απίθανος, έχει γίνει εξαιρετική δουλειά με αίθουσες και τεχνογνωσία φοβερή. Ο Μίλτος ο Μιχαηλίδης που είναι ο καλλιτεχνικός διευθυντής έχει δώσει τα φώτα του και ο κύριος Πυλαρινός. Είναι εξαιρετικοί και η ομάδα που έχουν στελεχώσει είναι ακόμη πιο δυνατή και πιστεύω ότι κάνουν ωραία πράγματα για την πόλη του Ηρακλείου επιτέλους.

Έχεις καθόλου άγχος για το πρώτο αυτό live;

Δεν  έχω κανένα άγχος, ίσα ίσα που έχω χαρεί πάρα πολύ γιατί έναν χρόνο ακριβώς έχουμε κλείσει από το τελευταίο live που παίξαμε με τα παιδιά. Με δύο ημέρες διαφορά. Πέρσι παίξαμε 14 Μαρτίου το τελευταίο μας live και φέτος θα βρεθούμε στις 20 Μαρτίου. Είναι χαρά μεγάλη γιατί όλη αυτήν την περίοδο προετοιμαζόμαστε και βρισκόμαστε πάλι με την μπάντα, πειραματιζόμαστε. Αυτό μας έχει δώσει λίγη χαρά γιατί είμαστε μέσα σε όλη αυτήν την μαυρίλα.

Οι πρόβες σας σταμάτησαν εντελώς κατά τη διάρκεια της καραντίνας;

Oι συναντήσεις μας σταμάτησαν. Εκεί που βρισκόμασταν πιο συχνά, ηχογραφούσαμε, κάναμε πρόβες, δοκιμάζαμε νέα πράγματα, νέους ήχους αυτά ειδικά μετά το καλοκαίρι κάπως μπήκαν σε αναστολή.

Έπαιζες μουσική στο σπίτι ή σε επηρέασε η όλη κατάσταση;

ζερβάκης

Ενώ και με την κιθάρα και με τα όργανα γενικότερα είχα μια επαφή όλο αυτό το διάστημα, αυτό που με παραξένεψε και εμένα τον ίδιο είναι ότι δεν είχα την όρεξη να φτιάξω νέα πράγματα. Σαν να είχε ανοίξει κάτι το κεφάλι μου και να μου είχε πάρει όλες τις ιδέες. Δεν μου ερχόταν τίποτα στο μυαλό, πραγματικά. Σχεδόν τρόμαξα. Με τον καιρό έχει εξομαλυνθεί αυτό και τώρα τελευταία έχω αρχίσει και συνθέτω, γράφω στίχους οπότε πάω κάπως να το ισορροπήσω.

Πολλά από τα τραγούδια σου μιλούν για τη χαρά που χάνεται, τις θλιβερές στιγμές της ζωής. Αυτό είναι κάτι το οποίο σε απασχολεί γενικά;

Σαφώς και με απασχολεί η κοινωνικοπολιτική κατάσταση γύρω μας. Από μικρός είμαι επηρεασμένος γύρω από αυτήν την φάση. Η παρατήρηση είναι ένα στοιχείο το οποίο έχει άμεσα να κάνει με τα τραγούδια μου. Από εκεί είναι επηρεασμένοι οι περισσότεροι στίχοι. Τώρα αυτό που μου λες με τη χαρά που χάνεται η αλήθεια είναι δεν το είχα σκεφτεί.

ζερβάκης 8

Το στοιχείο της αγάπης επίσης εντοπίζεται στα τραγούδια σου. Είναι και αυτό κάτι που σε απασχολεί;

Δεν μπορώ να πω ότι γράφω εύκολα ερωτικό στίχο. Το θέμα της αγάπης όμως έχει γενικότερα να κάνει με την κοινωνία. Και θεωρώ  ότι αν όλοι μπορούσαμε με κάποιον τρόπο να δώσουμε λίγο από το υστέρημά μας παραπάνω, από τη θετικότητά μας, από την αγάπη μας, από αυτό που ονομάζουμε αγάπη τέλος πάντων, όπως το βιώνει ο καθένας, θεωρώ ότι θα είχαμε κάνει ένα βήμα μπροστά. Στα τραγούδια μου όλο αυτό δεν γνωρίζω πώς αποτυπώνεται ακριβώς. Εγώ παρατηρώ κάτι, μου δημιουργεί ένα ερέθισμα και αυτόματα το κάνω τραγούδι. Τα τραγούδια μου γενικώς δεν έχουν να κάνουν επίσης όλα με εμένα. Κάποια έχουν να κάνουν απόλυτα κάποια όμως καθόλου.

Ποιες από τις συνεργασίες σου ξεχωρίζεις;

Θα σου πω τώρα, αλλά δεν θέλω να φανεί στερεοτυπική ή απάντησή μου ή ότι το λέω για να το πω. Εγώ είμαι πραγματικά τυχερός σε αυτό γιατί όλοι όσοι έχω συνεργαστεί ξεκινώντας από τους μουσικούς με τους οποίους συνεργάζομαι σήμερα και θα προχωρήσω σε συμμετοχές που είτε έχω κάνει είτε μου έχουν κάνει την τιμή να ζητήσουν κάποιοι καλλιτέχνες. Όλοι τους ανεξαρτήτως μου έχουν προσφέρει και δώσει ωραία πράγματα σε αυτήν την διαδρομή. Στις συνεργασίες που έχω κάνει στο τραγούδι κυρίως με ονόματα καταξιωμένα όπως είναι ο Γιάννης ο Μαρκόπουλος, ο Βασίλης ο Παπακωνσταντίνου, ο Χρήστος Παπαδόπουλος ακόμα, ο Λεωνίδας (το αδερφάκι μου) για τον Μπαλάφα μιλάω, ο κουμπάρος μου ο Δημήτρης ο Ζωγραφάκης, όλοι μου έχουν δώσει ωραία πράγματα και είμαι χαρούμενος ειδικά στην περίπτωση του Βασίλη του Παπακωνσταντίνου.

μπαλαφας ζερβακης

Πώς ακριβώς προέκυψε η συνεργασία με τον Βασίλη Παπακωνσταντίνου;  

Εγώ έκανα ένα τραγούδι το «Κορόνα Γράμματα», το οποίο όταν το ολοκλήρωσα είδα ότι θα πήγαινε πάρα πολύ να το πει ο Βασίλης. Είχαμε γνωριστεί με τον Βασίλη κάμποσα χρόνια πριν μετά από κάποια χρόνια όλο και ανταμώναμε σε κοινή παρέα, μιλούσαμε τακτικά, του έλεγα τους προβληματισμούς μου, αλλά δεν είχαμε ας το πούμε μια στενή επαφή. Με λίγα λόγια δεν είχα το τηλέφωνό του. Όταν έφτιαξα αυτό το τραγούδι, είδα ρε παιδί μου ότι του πηγαίνει και να σου πω την αλήθεια ήθελα πάντα να κάνω ένα τραγούδι με τον Βασίλη. Έτσι του το έστειλα να το ακούσει και μόλις το άκουσε με κάλεσε ο Βασίλης πίσω και ανέβηκα στην Αθήνα και το φτιάξαμε.

Απίστευτο να σκέπτεσαι μικρός πόσο πολύ σου αρέσει ένας καλλιτέχνης και τελικά να ερμηνεύει τραγούδι σου.

Το πιο απίστευτο δεν είναι αυτό. Το πιο απίστευτο είναι να τον γνωρίσεις σαν άνθρωπο και να δεις ότι σε καμία των περιπτώσεων δεν σε απογοητεύει, αλλά σε γοητεύει ακόμα περισσότερο σαν άνθρωπος. Το χάρηκα (εννοώντας τη συνεργασία). Βγήκαμε μετά. Πήγαμε στο μπαρ, τα ‘πιαμε κιόλας και το ευχαριστήθηκα. Κρατάμε και επαφή με το Βασίλη και τα λέμε.

Αλήθεια, πόσα τραγούδια έχεις γράψει συνολικά έως τώρα;

Δεν ξέρω πόσα τραγούδια έχω γράψει, δεν τα έχω μετρήσει ποτέ, η δεύτερη στοχευμένη τώρα παρατήρησή σου. Μπορεί να περνάνε και τα 100. Αυτά που έχω εκδώσει και αυτά που έχω δώσει πρέπει να ναι καμιά 30ρια.

ζερβακης

Υπάρχει κάποια δισκογραφική εταιρεία μέσω της οποίας προωθείς τα κομμάτια σου;

Όταν παρουσίαζα καθαρά κρητική μουσική ξεκίνησα εδώ με μια δισκογραφική εταιρεία, την «Φαιστός» όπου έκανα τον πρώτο μου δίσκο. Μετά την πρώτη δισκογραφική δουλειά, όλα τα επόμενα βήματα τα έκανα μόνος μου. Το 2015 υπέγραψα στην “Feelgood” για τον δίσκο «Κρητικός Ορίζοντας» σε στίχους και μουσική του Γιάννη του Μαρκόπουλου και υπό τη διεύθυνση. Αυτή η συνεργασία δεν ευδοκίμησε καθόλου διότι η εταιρεία αποφάσισε να αναστείλει τη λειτουργία της και βασικά όλα τα χρόνια είμαι μόνος μου.

Θα άφηνες ποτέ την Κρήτη για την καριέρα στη μουσική;

Aν και υπήρχε μία συζήτηση, εκεί γύρω στο 2015, βασικά ήμουνα σε ένα αεροπλάνο 2-3 φορές την εβδομάδα από Ηράκλειο για Αθήνα υπήρξε μια σκέψη μήπως και το χειμώνα ήμουν στην Αθήνα και το καλοκαίρι στην Κρήτη και να τα συνδύαζα κάπως έτσι, αλλά την Κρήτη δύσκολα την αποχωρίζεσαι. Όταν συνειδητοποίησα το πώς ζω στην Κρήτη, δεν ήθελα να τον αφήσω αυτόν τον τρόπο ζωής αν και στην Αθήνα δεν σου κρύβω ότι έχω κάνει πολύ καλούς φίλους. Υπάρχουν φίλοι που ακολουθούν την πρότασή μου στη μουσική. Είναι το κέντρο η Αθήνα, είναι αυτά που μπορείς να κάνεις όταν εργάζεσαι γύρω από εκεί. Σίγουρα είναι πιο εύκολο εκεί από ότι στην Κρήτη να καταφέρεις να το επικοινωνήσεις όλο αυτό αλλά δε θα φύγω τελικά από την Κρήτη, θα γεράσω εδώ μάλλον (γέλια).

Είπες πως τώρα έχεις έμπνευση. Ετοιμάζεις κάτι συγκεκριμένο;

Από πέρσι έχω ολοκληρώσει τα τραγούδια για το δίσκο που ετοιμάζω, ο οποίος κανονικά θα έπρεπε ήδη να έχει κυκλοφορήσει. Λόγω των γεγονότων έχουμε καθυστερήσει. Το φθινόπωρο πιστεύω να είμαστε έτοιμοι για την κυκλοφορία του ολοκληρωμένου δίσκου, μέρος του οποίου έχει εκδοθεί. Έχουν βγει δυο τραγούδια, το «Δυο» και το «Κορόνα Γράμματα» με τον Βασίλη τον Παπακωνσταντίνου. Θα περιέχει άλλα δέκα τραγούδια, θα συμμετέχει η Έλενα Αναγιώτου ακόμα από την Κύπρο, η καλή μου η φίλη και ο Δημήτρης ο Ζωγραφάκης. Ταυτόχρονα, μελοποιώ ένα έργο του Πάνου του Δημητρόπουλου, το οποίο έχει να κάνει με την κοινωνική πολιτική και έτσι προσεγγίζει θέματα πολύ ευαίσθητα, κάτι το οποίο είναι πολύ κοντά σε εμένα. Και ταυτόχρονα, δουλεύω ένα έργο, το «Μουσαφίρη», που έχει εκδοθεί πρόσφατα και είναι του Μιχάλη του Δασκαλάκη. Είναι σαν «Ερωτόκριτος», ωστόσο μια άλλη ιστορία. Όταν το διάβασα εξεπλάγην ευχάριστα. Δίνει απίστευτα την κουλτούρα, την νοοτροπία, τα ήθη, τα έθιμα, τον τρόπο σκέψης, την αντίληψη, πρόσωπα, δεδομένα μιας εποχής που δεν είναι πολύ μακριά μας χρονολογικά αλλά φαντάζει και λίγο μακριά. Συνδέει την Κρήτη με το σήμερα με έναν τρομερό τρόπο.


Λίγα ακόμη λόγια για τον Γιώργο Νικηφόρου Ζερβάκη

Ο Γιώργος Νικηφόρου Ζερβάκης σπούδασε και αποφοίτησε από την Σχολή Τεχνολογίας Γεωπονίας Ηρακλείου, ενώ σε μικρή ηλικία διδάχτηκε κρητική μουσική.

Γράφει στίχους και συνθέτει τραγούδια και παίζει κρητική λύρα, κιθάρα, μαντολίνο και λαγούτο.

Τον Αύγουστο του 2015 συνεργάστηκε με τον Λεωνίδα Μπαλάφα και τον σκηνοθέτη Θοδωρή Παπαδουλάκη για το τραγούδι ’’Να σταθώ στα πόδια μου’’ περιγράφοντας την πολιτική σκηνή της χώρας μας. Το κομμάτι έκανε ιδιαίτερη αίσθηση στην κοινή γνώμη και χαρακτήρισε τους αγώνες των Ελλήνων την περίοδο των μνημονιακών χρόνων.

Toν Μάρτιο του 2016 ερμήνευσε το έργο “Κρητικός Ορίζοντας’’ ένα έργο με 9 νέα τραγούδια του συνθέτη Γιάννη Μαρκόπουλου.

Το Δεκέμβριο του 2017 επιμελήθηκε τη νέα προσωπική δισκογραφική δουλειά του Βασίλη Σκουλά με γενικό τίτλο: “Κεχριμπάρι & Ζαφείρι” (Σείστρον 2017) γράφοντας τη μουσική όλου του έργου, ενώ είχε και το μεγαλύτερο μέρος των στίχων.

Παλαιότερα, έχει γράψει, μάλιστα, μουσική για φεστιβάλ αρχαίου θεάτρου και συγκεκριμένα για το έργο ”Ιφιγένεια εν Αυλίδι” σε σκηνοθεσία Γιώργου Χριστινίδη.

Έχει συμμετάσχει σε σημαντικά μουσικά φεστιβάλ σε Γερμανία, Βέλγιο, Κύπρο και Ελλάδα.

Έχουν κυκλοφορήσει τρεις προσωπικοί του δίσκοι: «Xειμώνα φέρνεις» (Φαιστός 2005), «Μωσαϊκό» (Εν ‘ήχω 2014), «Κρητικός Ορίζοντας» (Feelgood Records 2016).

Μια από τις σπουδαιότερες στιγμές ήταν η μεγαλειώδης συναυλία στο άναμμα της Ολυμπιακής Φλόγας στην αρχαία Ολυμπία για τους Ολυμπιακούς αγώνες του Ρίο στη Βραζιλία.

Έχει συμμετάσχει σε πολυάριθμες δισκογραφικές δουλειές, είτε γράφοντας στίχους και μουσική, είτε ως τραγουδιστής, είτε παίζοντας Κρητική λύρα.

Τα μέλη της μπάντας του είναι οι: Λαούτο: Μιχάλης Παχάκης, Κιθάρα: Δημήτρης Ζωγραφάκης, Ηλεκτρική κιθάρα: Δημήτρης Νεονάκης, Κόντρα μπάσο: Μιχάλης Μπουτσάκης, Κρουστά: Νίκος Παγωμένος, Πνευστά: Αντώνης Γεωργιλαδάκης, Κιθάρα ακουστική: Μιχάλης Δασκαλάκης, Τύμπανα: Nικόλας Χριστόπουλος

*Ο Γιώργος Νικηφόρου Ζερβάκης το Σάββατο, 20 Μαρτίου, σε μια live διαδικτυακή συναυλία με τίτλο «Και του Καιρού και Πάντα» στο Πολιτιστικό και Συνεδριακό Κέντρο Ηρακλείου. Εισιτήρια ΕΔΩ.  

 

 

 

 

Σχετικά Αρθρα
Σχετικά Αρθρα