Η Θεσσαλονίκη φιλοξενεί ένα μουσικό ταξίδι αφιερωμένο στο ελληνικό τραγούδι

Έρχεται το Φεστιβάλ "Ημέρες Ελληνικής Μουσικής Δημιουργίας" - Το πρόγραμμα εκδηλώσεων -Τι λέει στην parallaxi ο Δ. Παπαγεωργίου μέλος της καλλιτεχνικής και οργανωτικής επιτροπής

η-θεσσαλονίκη-φιλοξενεί-ένα-μουσικό-τ-1165017

Ένα φεστιβάλ αφιερωμένο στην ελληνική μουσική δημιουργία, στο σταυροδρόμι εποχών και ειδών, από την αρχαιότητα μέχρι σήμερα και από το δημοτικό τραγούδι μέχρι τη σύγχρονη έντεχνη μουσική, ξεκίνησε πριν από λίγες ημέρες στη Θεσσαλονίκη και θα διαρκέσει έως τις 5 Ιουνίου.

Η διοργάνωση “Ημέρες Ελληνικής Μουσικής Δημιουργίας” τελεί υπό την αιγίδα του Τμήματος Μουσικών Σπουδών του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης και περιλαμβάνει συναυλίες, εργαστήρια και επιστημονικό συνέδριο που σχετίζονται με διαφορετικές περιόδους της ιστορίας της ελληνικής μουσικής και τα διάφορα στυλ της.

Μέσα από τις ποικίλες δραστηριότητές του, το Φεστιβάλ φωτίζει παλιές ξεχασμένες και νέες, άγνωστες ακόμα πτυχές της μουσικής δημιουργίας, ενώνει καλλιτέχνες και επιστήμονες από διαφορετικές χώρες, γενιές και προσανατολισμούς, προσφέροντας για το εξειδικευμένο και για το ευρύτερο φιλοθεάμον κοινό τη μοναδική ομορφιά της ελληνικής μουσικής σε έναν διαχρονικό ορίζοντα.

Ο Δημήτρης Παπαγεωργίου, καθηγητής μουσικής σύνθεσης, του τμήματος Μουσικών Σπουδών στο Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης​, αποτελεί με την Μαρία Αλεξάνδρου και τον Γιώργο Θέμελη την καλλιτεχνική και οργανωτική επιτροπή.

«Το φεστιβάλ “Ημέρες Ελληνικής Μουσικής Δημιουργίας” έχει σχεδιαστεί ως ένα θεματικό, πολύ-στιλιστικό φεστιβάλ, το οποίο είναι αφιερωμένο στην ελληνική μουσική δημιουργία. Το οργανώνει το τμήμα Μουσικών Σπουδών, με την χρηματοδότηση της επιτροπής ερευνών του ΑΠΘ. Φέτος, μας ενίσχυσε πάρα πολύ το ινστιτούτο Goethe, με την αποφασιστική συμβολή της διευθύντριας του, Beate Köhler, που χωρίς αυτούς δεν θα μπορούσαμε να φέρουμε το σύνολο κρουστών της Βρέμης, το οποίο παρουσιάζει μια συναυλία αύριο το βράδυ (24/05) στο Βαφοπούλειο Πνευματικό Κέντρο.

Είναι ένα φεστιβάλ συνύπαρξης, συμπερίληψης και εξωστρέφειας για το τμήμα μουσικών σπουδών. Οι εκδηλώσεις λαμβάνουν μέρος σε διάφορα τοπόσημα της πόλης, όπως στο Μέγαρο Μουσικής, στο Βαφοπούλειο πνευματικό κέντρο, στο αμφιθέατρο του Πατριαρχικού ιδρύματος Πατερικών μελετών της Ιεράς Μονής Βλατάδων και στην Ιερά Μητρόπολη Θεσσαλονίκης, που φιλοξενούν τα Βυζαντινά δρώμενα.

Είναι ένα φεστιβάλ που δεν θέλει να παρουσιάσει σε παράταξη το παλιό και το νέο. Ξεκίνησε πέρυσι πιλοτικά, με τρεις εκδηλώσεις και φέτος είναι η πρώτη χρονιά που “ανοίξαμε την βεντάλια”, και έχουμε εννέα εκδηλώσεις που είναι πιο αντιπροσωπευτικές, του πολυθεματικού και πολιτιστικού χαρακτήρα του φεστιβάλ. Φέτος ξεκίνησε (20/05) με μια επιστημονική ημερίδα ελληνικής δημιουργίας και κατέληξε με ένα ρεσιτάλ φλάουτου της Θεοδώρα Ιορδανίδου, που έπαιξε έργα σύγχρονων συνθετών. 

Το φεστιβάλ λαμβάνει μικρούς πόρους, αλλά βασίζεται στην προσφορά εργασίας των μελών του τμήματος Μουσικών Σπουδών και προσπαθούμε από το υστέρημα του χρόνου μας, να προσφέρουμε. Επίσης έχουμε κάποιες μικρές χορηγίες που ελπίζουμε να μεγαλώσουν και το φεστιβάλ να καθιερωθεί και να αγκαλιαστεί από άλλους θεσμούς της πόλης.», ανέφερε ο Δημήτρης Παπαγεωργίου στην Parallaxi.

Η είσοδος στις εκδηλώσεις είναι ελεύθερη και αποτελεί προσφορά του τμήματος Μουσικών Σπουδών και του ΑΠΘ προς το κοινό της πόλης. (Υπάρχει εισιτήριο μόνο στην εκδήλωση «ΗΝΟΡΟ» σε συνεργασία με το Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης.)

Αναλυτικά το πρόγραμμα

23 Μαΐου – Εργαστήρια και συναυλία Βυζαντινής Μουσικής | Αίθουσα Συνεδρίων της Ιεράς Μητροπόλεως Θεσσαλονίκης, ώρα 16:00

Πέμπτη, 23 Μαΐου 2024, ώρα 16:00-20:30 | Αίθουσα Συνεδρίων της Ιεράς Μητροπόλεως Θεσσαλονίκης

​Τα δύο εργαστήρια παρουσιάζουν όψεις της Παλαιογραφίας και της Διδακτικής της Βυζαντινής Μουσικής, τονίζοντας τα οφέλη της ενασχόλησης με τους τομείς αυτούς στη σύγχρονη εκπαίδευση και τη σημασία τους για τον ευρωπαϊκό πολιτισμό.

Η συναυλία έχει μορφή μουσικοεκπαιδευτικού δρωμένου. Ακολουθώντας μια ιστορική αφήγηση για το Βυζάντιο, παρουσιάζει παράλληλα ορόσημα στην ιστορία της Βυζαντινής Μουσικής, σε συνάφεια με σπουδαίους υμνογράφους, μελωδούς και συνθέτες και χαρακτηριστικούς ύμνους και τροπάρια για κάθε εποχή. Πλαισιώνεται με πολλά μουσικά παραδείγματα και το κράτημα «Ο Μαργαρίτης» του Αγίου Ιωάννου Κουκουζέλη.

​1. «Όψεις Παλαιογραφίας της Βυζαντινής Μουσικής: η Οσία Κασσία υμνεί την Αγία Μεγαλομάρτυρα Χριστίνα». | Εργαστήριο, ώρα 16:00-17:00

Συμμετέχει η Ομάδα Παλαιογραφίας Βυζαντινής Μουσικής «Χρυσορρήμων» του Τμήματος Μουσικών Σπουδών του ΑΠΘ. | Υπεύθυνη καθηγήτρια: Μαρία Αλεξάνδρου.

​2. «Η σημασία της εκκλησιαστικής μουσικής στην σύγχρονη μουσική παιδεία». | Εργαστήριο, ώρα 17:00-18:00

Δημιουργία και διδασκαλία: Παναγιώτης Σάρμας διδάκτορας Τμήματος Μουσικών Σπουδών ΑΠΘ. | Συμμετέχουν οι φοιτήτριες και φοιτητές του Τμήματος: Στεφανουδάκη Γεωργία, Καρπουζίδου Ελπίδα-Μαρκέλα, Μαρία Παπαδοπούλου, Αλέξανδρος Μητσκόπουλος, Ioan Nechita. | Οργάνωση: Εμμανουήλ Γιαννόπουλος αναπληρωτής καθηγητής.

​Συμμετέχουν οι βυζαντινές χορωδίες «Θεσσαλονικείς Υμνωδοί», «Αγία Ανυσία», Η Ομάδα Παλαιογραφίας Βυζαντινής Μουσικής «Χρυσορρήμων», το Σχήμα Ανατολικής Κλασικής Μουσικής «Ψαλτήρα» του Τ.Μ.Σ. του Α.Π.Θ., φοιτητές και φοιτήτριες του μαθήματος «Εισαγωγή στη Βυζαντινή Μουσικολογία» του ίδιου Τμήματος, καθώς και φοιτητές Erasmus από το Πανεπιστήμιο Τεχνών George Enescu του Ιασίου. | Υπεύθυνοι καθηγητές: Μαρία Αλεξάνδρου, Ιωάννης Λιάκος, Adrian Sîrbu.

«Βυζαντινό μουσικό χρονικό» Συναυλία-μουσικοεκπαιδευτικό δρώμενο, ώρα 19:00-20:30

Συμμετέχουν οι βυζαντινές χορωδίες «Θεσσαλονικείς Υμνωδοί», «Αγία Ανυσία», Η Ομάδα Παλαιογραφίας Βυζαντινής Μουσικής «Χρυσορρήμων», το Σχήμα Ανατολικής Κλασικής Μουσικής «Ψαλτήρα» του Τ.Μ.Σ. του ΑΠΘ, φοιτητές και φοιτήτριες του μαθήματος «Εισαγωγή στη Βυζαντινή Μουσικολογία» του ίδιου Τμήματος, καθώς και φοιτητές Erasmus από το Πανεπιστήμιο Τεχνών George Enescu του Ιασίου. | Υπεύθυνοι καθηγητές: Μαρία Αλεξάνδρου, Ιωάννης Λιάκος, Adrian Sîrbu.

24 Μαΐου 2024 – Βremer Percussion Ensemble (“Αφιέρωμα στον Γιάννη Ξενάκη”) | Βαφοπούλειο Πνευματικό Κέντρο, ώρα 20:00

Με αφορμή την επέτειο για τα 100ά γενέθλια του Γιάννη Ξενάκη το 2022, το συγκρότημα Bremer Schlagzeugensemble ανέθεσε σε 3 γενιές Ελλήνων συνθετών παραγγελίες ειδικά για αυτή την περίσταση. Πρόκειται για τη Γεωργία Κουμαρά (1991), τον Πέτρο Λειβαδά (1990), την Ειρήνη Αμαργιανάκη (1980) και τον Δημήτρη Παπαγεωργίου (1965). Όλα τα έργα δημιουργήθηκαν ως μέρος του Schlag>|

​Πρόγραμμα:

Ειρήνη Αμαργιαννάκη *1980 “a lullaby for Xenakis” (2022) 12′ | Mιχάλης Λαπιδάκης *1960 “what is the word” (2020) 7′ | Δημήτρης Παπαγεωγίου *1965 “Divagations” (2022) 13′ | Πέτρος Λειβαδάς *1990 “Nachtwachen” (2022) 14′ | Γεωργία Κουμαρά *1991 “radical attention” (2022)16′

​Το Bremer Schlagzeugensemble υπό την καλλιτεχνική διεύθυνση του Olaf Tzschoppe αφιερώνεται εντατικά στη συνεργασία με εν ζωή συνθέτες. Έχει εκτελεσει πολυάριθμες παγκόσμιες πρεμιέρες και γερμανικές πρεμιέρες. Πολλές συνθέσεις δημιουργήθηκαν στο πλαίσιο του έργου Schlag>|

Παράλληλα, το σύνολο αφιερώθηκε στο ρεπερτόριο συνθετών όπως ο Toru Takemitsu, Luigi Nono και άλλων. Παρουσίασε επίσης θεματικά προγράμματα γύρω από τον Γιάννη Ξενάκη, τον György Ligeti και τον Georg Crumb ενώ συμμετείχε σε εκδηλώσεις πολυμέσων όπως το «in Between» (μόδα/μουσική/σχεδιασμός ).

Επιπλέον, το σύνολο συμμετέχει σε συνεργατικά έργα με νέους μουσικούς και συνθέτες, έχει προσφέρει εργαστήρια και έχει συμμετάσχει ως ensemble in résidence σε διάφορες τάξεις σύνθεσης.

Έχει πραγματοποιήσει περιοδείες συναυλιών σε πολλές ευρωπαϊκές χώρες και στη Νότια Αμερική.

H συναυλία πραγματοποιείτε με την Υποστήριξη του ΕΛΚΕ ΑΠΘ και του Goethe Institut Thessaloniki. Είσοδος Ελεύθερη

28 Μαΐου 2024 – Ορφεία Αρμονία – Ήχοι από το παρελθόν για το μέλλον | Θεατράκι Τμήματος Μουσικών Σπουδών, ώρα 20:00

ΟΜΙΛΙΑ, ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ, ΣΥΝΑΥΛΙΑ “Ορφεία Αρμονία” – Ήχοι από το παρελθόν για το μέλλον | ΤΜΗΜΑ ΜΟΥΣΙΚΩΝ ΣΠΟΥΔΩΝ Α.Π.Θ. – ΘΕΑΤΡΑΚΙ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟΥΠΟΛΗ ΘΕΡΜΗΣ

​18:00-18:30 Ομιλία | Αρχαία Ελληνική Μουσική Χώρος Χρόνος Μύθος, Αθηνά Κατσανεβάκη

Η Αρχαία Ελληνική Μουσική Μυθολογία και οι Μουσικές μας γνώσεις για τον Αρχαίο Ελληνικό Χώρο και Χρόνο μας μιλούν για την ποικιλία αλλά και διαχρονικότητα των Μουσικών παραδόσεων που αποτελούν αυτό το οποίο ονομάζουμεΑρχαία Ελληνική Μουσική. Μία αξιολόγηση των πηγών μαζί με την αρωγή διαφορετικών ερευνητικών πεδίων μας οδηγεί στην σκιαγράφηση και τον ευκρινέστερο προσδιορισμό της φύσης του Αρχαίου Ελληνικού Μουσικού Πολιτισμού.

Επιτάφειος του Σεικίλου (Κατσανεβάκη Αθηνά-Τραγούδι και Ορφεία Αρμονία, διεύθυνση-διδασκαλία:Δημήτρης Δελφινόπουλος)

18:30-19:30. Εργαστήριο Αρχαία Ελληνική Μουσική – η θέση της στην κοινωνία μέσω των μύθων, των μουσικών οργάνων και της φιλοσοφίας, Δημήτριος Δελφινόπουλος

Αναφορά στην ιδιαίτερη θέση της Μουσικής στην ελληνική κοινωνία της αρχαιότητας. Με τη βοήθεια προβολής οπτικοακουστικού υλικού, καθώς και παρουσίασης επανακατασκευασμένων μουσικών οργάνων, οι συμμετέχοντες στο εργαστήριο θα έχουν την ευκαιρία να κατανοήσουν τη σημασία που έδιναν οι αρχαίοι Έλληνες στη μουσική, τα μουσικά όργανα που χρησιμοποιούνταν ανά περίσταση και την επιστημονική ολοκλήρωσή της από τους φιλοσόφους και τους μουσικοθεωρητικούς. Από τους μύθους και τις παραδόσεις έως τις αρχαιολογικές τεκμηριώσεις, η αρχαία ελληνική μουσική ορίζεται ως η σημαντικότερη γνώση της αρχαίας κοινωνίας. Οι συμμετέχοντες θα έχουν τη δυνατότητα να λάβουν και πρακτική γνώση και σε τεχνικές παιξίματος των μουσικών οργάνων.

20:00-21:00 Συναυλία ΟΡΦΕΙΑ ΑΡΜΟΝΙΑ – Ήχοι από το παρελθόν για το μέλλον

Το μουσικό σύνολο «Ορφεία Αρμονία» αποτελείται από μουσικούς με εξειδίκευση του καθενός σε συγκεκριμένο αρχαίο μουσικό όργανο, με το οποίο ερμηνεύει τα σωζόμενα μουσικά αποσπάσματα. Τα μουσικά κομμάτια που ακούγονται, έχουν σωθεί με τη μορφή συμβόλων που προκύπτουν από το ελληνικό αλφάβητο. Οι έρευνες και μεταγραφές ειδικών επιστημόνων και μουσικοθεωρητικών τα κατέστησαν προσιτά στην σημερινή μουσική σημειογραφία. Το συγκεκριμένο μουσικό σύνολο, με την ιδιάζουσα συνύπαρξη τόσων διαφορετικών μουσικών οργάνων διαφόρων εποχών και ύφους, κάτι που δεν συνέβαινε στην αρχαιότητα, απαιτεί και την αντίστοιχη ενορχήστρωση, τηρώντας τους κανόνες της αρχαίας μουσικής θεωρίας. Νέες συνθέσεις αρχαϊκού ύφους, καθώς και συνοδευτικά ακούσματα που πλαισιώνουν απαγγελίες ηθοποιών, εμπλουτίζουν το συνολικό μουσικό πρόγραμμα. Με την παρουσίαση των σωσμένων μουσικών αποσπασμάτων και με τις προτάσεις της «Ορφείας Αρμονίας» για την εκτέλεση των οργάνων, την ερμηνεία των κομματιών και των νέων συνθετικών δημιουργιών, ξεδιπλώνεται και μία άλλη παράμετρος· η φιλοσοφική αντίληψη του κόσμου και των ανθρώπων. Τα προβλήματα που αντιμετωπίζει η ανθρωπότητα δεν είναι άλυτα, αρκεί να γίνει κοινό κτήμα η πεποίθηση της επιστροφής σε ιδανικά που ορίζονται από τη φύση και την αρετή. Ο προσωπικός αγώνας, η συλλογική συνεργασία, η εθνοπολιτιστική διαφορετικότητα και η αισθητική του περιβάλλοντος είναι κάποια δείγματα του νέου κόσμου που ανοίγεται μέσω της καλλιτεχνικής προσφοράς ενός μουσικού συνόλου, με ουσιαστική ενημέρωση και έμπρακτη εφαρμογή ως τρόπο ζωής.

Δημήτριος Δελφινόπουλος

30 Μαΐου 2024 – ΑΥΤΟΣΧΕΔΙΑ ΜΟΥΣΙΚΑ ΣΥΝΟΛΑ & ΠΕΙΡΑΜΑΤΙΚΕΣ ΔΙΑΜΕΣΙΚΕΣ ΤΕΧΝΕΣ | Βαφοπούλειο Πνευματικό Κέντρο, ώρα 20:00

Συμμετέχουν: Σύνολα μαθήματος “Μουσικός αυτοσχεδιασμός & εκπαίδευση II” σ.π.Α.Μ.* | *σύνολα πειραματικής & αυτοσχεδιαζόμενης μουσικής LOrk•A | Laptop Orchestra

Μια απρόβλεπτη επιτελεστική σύμπραξη ανάμεσα σε τρία σύνολα του ΤΜΣ ΑΠΘ. Αυτοσχεδιαστικές ομαδικές επιτελέσεις, μια συνεργατική ηχητική περφόρμανς και μικρές προτάσεις συμμετοχής και συνύπαρξης με αφετηρία τον ήχο, τη μουσική και την ακρόαση. Αυτοσχέδια μουσικά σχόλια σε πνιγηρά περιρρέοντα*

Μικρές ομαδικές αυτοσχεδιαστικές επιτελέσεις που εκκινούν από ‘μουσικές’ αφετηρίες, ψάχνουν τρόπους να συνομιλήσουν με ευρύτερα πολιτικά ζητήματα, και ταυτόχρονα ακονίζουν το μυαλό και το σώμα ώστε να μπορεί κανείς να ονειρευτεί μια μουσικο-παιδαγωγική συνάντηση ‘αλλιώς’.

*Μουσικός αυτοσχεδιασμός και εκπαίδευση ΙΙ (άνοιξη 2024): Έλενα Γλυκοκοκάλου, Λυδία Ιωάννου, Κυριάκος Μπαμπίλας, Ζωή Παναγοπούλου, Νάσια Σιαμέτη, Νίκος Χατζόπουλος Μελίνα Αρβανίτη, Νάσια Γκαϊντατζή, Πηνελόπη Οικονομέα, Πλαγερά Μαρία, Καλλιόπη Τυπάλδου, Τζίμης Γεωργάκαινας, Ναυσικά Γκοτζαμάνη, Κασσάνδρα Δαλλού, Αλεξάνδρα Λαζαρίδου, Ευτύχης Φουντουλάκης, Δήμητρα Δαλακούρα, Χάρης Δαρκούδης, Μαρία Διακίδου, Ελευθερία Μπαφέρα, Μαρία Τρίγκα. George Abuaita, Χριστίνα Καλού, Ασημίνα Καραμίχου, Ευθυμία Σεμερτσίδου, Γλυκερία Σερκίδου, Αντωνία Γαβριηλίδου, Ιωάννα-Δέσποινα Ζαζοπούλου, Σάββας Κυδωνόπουλος, Μιχάλης Τσιμπρικίδης, σ.π.Α.Μ.* – “ημιδημόσιο” (2024)

Η συναυλία ξεκινάει πριν τη συναυλία. Η σκηνή υπάρχει έξω από τη σκηνή. Κάτω απ’το πεζοδρόμιο, η παραλία. Ανάμεσα στα έργα, η μουσική. Πριν, μετά και γύρω από τις δράσεις της βραδιάς, τα σ.π.Α.Μ* μοιράζονται εικόνες που (αντ)ηχούν και λέξεις που (δεν) ακούγονται, υλοποιώντας μικρές προτάσεις αυτοσχεδιασμού και προ(σ)καλώντας εφήμερους, οριακούς χώρους συνύπαρξης.

*σύνολα πειραματικής και αυτοσχεδιαζόμενης μουσικής (άνοιξη 2024):

Μελίνα Αρβανίτη, Αναστασία Βαξεβάνου, Μαρία Γεωργίου, Μαρία Γκόλτσιου, Έλενα Γλυκοκοκάλου, Αμαλία Ελευθεριάδου, Όνομα Επώνυμο, Παναγιώτα Θεοχαρίδου, Λυδία Ιωάννου, Αλεξάνδρα Λαζαριδου, Θωμάς Λαζαρου, Νίκη Μαργαριτη, Κυριάκος Μπαμπίλας, Πηνελόπη Οικονομέα, Χρήστος Παπαδόπουλος, Λεμονιά Παπαδοπούλου, Γιαννης Παπαευαγγελου, Ευθυμία Σεμερτσίδου, Δανάη Στεφάνου, Καλλιόπη Τυπάλδου, Λάμπρος Φούκας, Άρτεμις, Πιέλ, Ευθαλία, Trigonis Petroy Periklhs, Debbie Thomas

• LOrk•A | Laptop Orchestra | Dimitris Maronidis | Bee Swarms | for Laptop Orchestra (2024)

Το έργο Bee Swarms είναι μια συνεργατική ηχητική performance στην οποία ένα μεγάλο πλήθος-σμήνος εκτελεστών φορητών ηλεκτρονικών υπολογιστών (laptops) συνθέτει ένα ηχοτοπίο που παραπέμπει, παρομοιάζει και προσομοιάζει ένα φυσικό σμήνος μελισσών. Η συλλογική συμπεριφορά και η αυτοοργάνωση των συντελεστών-πρακτόρων (agents) της επιτέλεσης είναι θεμελιώδη και απαραίτητα χαρακτηριστικά για τον σχηματισμό μιας στοιχειώδους μουσικής νοημοσύνης χωρίς να υποδαυλίζουν ωστόσο την αυτονομία τους.

Ακολουθώντας πολύ απλούς, τοπικούς (local) κανόνες, δίχως μια συγκεντρωτική δομή ελέγχου που να υπαγορεύει συνολικές συμπεριφορές, οι τοπικές αυτές αλληλεπιδράσεις μεταξύ των πρακτόρων οδηγούν στην εμφάνιση μιας ευφυούς, καθολικής συμπεριφοράς, άγνωστης στους αυτόνομους πράκτορες. Παράμετροι όπως ο διαχωρισμός (separation) η ευθυγράμμιση (alignment) και η συνοχή (cohesion) βοηθούν στη σύσταση ενός θεωρητικού και τεχνικού υπόβαθρου πάνω στο οποίο γίνεται η προσπάθεια ανάπτυξης της εικονικής και απρόβλεπτης αυτής συμπεριφοράς. Εμβυθιστείτε λοιπόν μέσα στο σμήνος και μείνετε ήσυχοι· δεν θα σας τσιμπήσει καμμία!

LOrk•A Laptop Orchestra (2024) | Κορυφαίοι: Φούκας Λάμπρος, Δαρκούδης Ζαχαρίας, Νικάκη Πηνελόπη, Μαλλάς Βασίλειος, Κακαμούκας Στεφάνου Ευριπίδης, Σιδηρόπουλος Νικόλαος, Κούτλιος Γεώργιος, Μπουρουτζόγλου Χρύσανθος, Ορφανίδου Θεοπούλα, Μπουτόπουλος Βασίλειος, Βούκιας Ευθύμιος, Νίνος Νικόλαος-Στέφανος, Κυριαζής Παναγιώτης, Πυργιώτη Ερμιόνη | MORE: https://smart.mus.auth.gr/laptop-orchestra/

H LOrk•A είναι μια ορχήστρα στην οποία φορητοί ηλεκτρονικοί υπολογιστές (laptops) χρησιμοποιούνται ως μουσικά μετα-όργανα. Τα μέλη της ορχήστρας προγραμματίζουν τους υπολογιστές και αναπτύσουν διεπαφές που τους βοηθούν να ερμηνεύουν μουσική σε ζωντανες παραστάσεις. Η ορχήστρα έχει έδρα το Τμήμα Μουσικών Σπουδών αλλά ενσωματώνει φοιτητές από όλο το ΑΠΘ. Στις συναυλίες του συνόλου, δύναται να συμμετέχουν άτομα που βρίσκονται σε απομακρυσμένες γεωγραφικά περιοχές, μέσω διαδικτυακής σύνδεσης (Networked Art). Στόχος του συνόλου είναι η επέκταση των γνώσεων που έχουν λάβει οι φοιτητές/ριες σε αντίστοιχα μαθήματα ηλεκτρονικής μουσικής, καθώς και η εστίαση σε βαθύτερα καλλιτεχνικά αλλά και τεχνικά-τεχνολογικά και φιλοσοφικά θέματα όπως η σύνθεση νέων έργων και αυτοσχεδιασμών μέσω της ανάπτυξης υπολογιστικών εργαλείων και η στυλιστική, αναλυτική και τεχνική προσέγγιση της συναυλιακής τους παρουσίασης.

31 Μαΐου 2024 – Motettii – φωνητικό σύνολο | Πατριαρχικό Ίδρυμα Πατερικών Μελετών, Ι. Μονή Βλατάδων, ώρα 20:00

Συναυλία “Η χορωδιακή διασκευή. Από τον παραδοσιακό σκοπό στην έντεχνη πολυφωνία”

Πρόγραμμα:

“Το ξύπνημα του γαμπρού…” Γιάννης Κωνσταντινίδης (1903–1984), Οκτώ Δωδεκανησιακά Τραγούδια, για τετράφωνη μικτή χορωδία, αρ.1 παραδοσιακό Ρόδου

“Θάλασσα, δέντρα και βουνά…” Γιάννης Κωνσταντινίδης (1903–1984), Οκτώ Δωδεκανησιακά Τραγούδια, για τετράφωνη μικτή χορωδία, αρ.4 παραδοσιακό Καρπάθου

“Σαράντα Χρόνους Έκαμα…” Γιάννης Κωνσταντινίδης (1903–1984), Οκτώ Δωδεκανησιακά Τραγούδια, για τετράφωνη μικτή χορωδία, αρ.4 παραδοσιακό Ρόδου

“Ώρα καλή στην πρύμνη σου…” Γιάννης Κωνσταντινίδης (1903–1984), Οκτώ Μικρασιατικά Τραγούδια, για τετράφωνη μικτή χορωδία, αρ.1 παραδοσιακό Πόντου

“Απόψε τα μεσάνυχτα…” Γιάννης Κωνσταντινίδης (1903–1984), Οκτώ Μικρασιατικά Τραγούδια, για τετράφωνη μικτή χορωδία, αρ.4 παραδοσιακό Καππαδοκίας

“Η Παναγιώτα κίνησε…” Γιάννης Κωνσταντινίδης (1903–1984), Οκτώ Μικρασιατικά Τραγούδια, για τετράφωνη μικτή χορωδία, αρ.4 παραδοσιακό Καππαδοκίας

“Ένας αητός καθότανε” Γιάννης Κωνσταντινίδης (1903–1984), παραδοσιακό Ρούμελης, πολυφωνική επεξεργασία Γ. Τομπαζίδη

“Πέρα στο θολό ποτάμι” Μάνος Χατζηδάκις (1925–1994), πολυφωνική επεξεργασία Κ.Τσούγκρα

“Αποσπερίτης” Θανάσης Παπακωνσταντίνου (1959–), πολυφωνική επεξεργασία Γ.Τομπαζίδη

“Ενός λεπτού σιγή” Μάνος Χατζηδάκις (1925–1994), πολυφωνική επεξεργασία Γ.Τομπαζίδη

“Θα σπάσω κούπες” Γιάννης Τομπαζίδης (1988–), παραδοσιακό Ιωνίας, πολυφωνική επεξεργασία

“Τζιβαέρι” Γιάννης Τομπαζίδης (1988–), παραδοσιακό Λέρου, πολυφωνική επεξεργασία

“Θαλασσάκι μου” Γιάννης Τομπαζίδης (1988–), παραδοσιακό Σκύρου, πολυφωνική επεξεργασία

“Ο απόκληρος” Βασίλης Τσιτσάνης (1915-1984), πολυφωνική επεξεργασία Kostika Collaku

“Μαν’ αργυρό κλωντήρι” Kostika Collaku (1989–), παραδοσιακό Χαλκιδικής, πολυφωνική επεξεργασία

“Απάνω στην τριανταφυλλιά” Γιάννης Τομπαζίδης (1988–), παραδοσιακό Χαλκιδικής, πολυφωνική επεξεργασία

Το φωνητικό σύνολο “Motetii” ιδρύθηκε 2019 και αποτελείται από δεκατρία μέλη, ανάμεσα στα οποία βρίσκονται φοιτητές και απόφοιτοι των Τμημάτων Μουσικών Σπουδών, του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης, του Πανεπιστημίου Μακεδονίας καθώς και του Ιονίου Πανεπιστημίου. Από το 2022 αποτελεί Junior Ensemble-in-Residence στο Τμήμα Μουσικών Σπουδών του Α.Π.Θ. Το ρεπερτόριο του συνόλου εκτείνεται χρονολογικά από τον 16ο αιώνα μέχρι και τον 21ο, με έμφαση στην αναγεννησιακή και νεοελληνική εργογραφία . Στόχος του είναι η ανάδειξη του πλούτου του πολυφωνικού acapella τραγουδιού ανά τους αιώνες, μέσα από τη μελέτη και την ερμηνεία του. Η πρώτη εμφάνιση του συνόλου πραγματοποιήθηκε το 2019, στην Αθήνα, στα πλαίσια του 7ου Συνεδρίου της Ε.Ε.Μ.Ε.

Η δραστηριότητα του συνόλου μεταξύ άλλων περιλαμβάνει συναυλίες σε συνεργασία με το Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης, με τοπικούς πολιτιστικούς φορείς, όπως το Δημοτικό Ωδείο Έδεσσας και το Πολιτιστικό τμήμα του Δήμου Θερμαϊκού και με το ίδρυμα Αγγελίνης-Χατζηνίκου. Μέρος της τελευταίας αποτελεί η συμμετοχή σε παραγωγή της όπερας “Διδώ και Αινείας” καθώς και η διοργάνωση του χορωδιακού εργαστηρίου “Chorus Life”. Ακόμη μέλη του έχουν συνεργαστεί με χορωδιακά σύνολα όπως η Χορωδία της ΕΡΤ, η Χορωδία ΑΠΘ ‘Γιάννης Μάντακας’, ‘Solartissimo’ του Σύγχρονου Ωδείου Λάρισας, ‘Coro Antico’ του Ωδείου Τούμπας Κ.Ματσίγκου κ.α. , ενώ έχουν συμμετάσχει σε σεμινάρια χορωδιακής μουσικής με σπουδαίους μαέστρους, όπως ο Timothy Brown, ο Άλκης Μπαλτάς, ο Δημήτρης Δημόπουλος κ.α.

Διεύθυνση: Τομπαζίδης Ιωάννης – Ραφαήλ

Soprani: Δαλακούρα Ιωάννα – Λιολιοπούλου Σοφία – Ρίζου Ελένη | Alti: Ντίνα Ναταλία – Παπαθανασίου Άσπα  – Συγκούνη Ρένια |  Tenori: Μαραγκός Σίμος – Ντόντουλος Νεκτάριος – Σταφυλίδης Κωνσταντίνος |  Bassi: Kostika Çollaku – Βλαχοπάνος Θεόδωρος – Γεωργόπουλος Δημήτρης

3 Ιουνίου 2024 – Χρήστος Τσιαμούλης – Ανατολική & Παραδοσιακή Μουσική | Φουαγιέ Τμήματος Μουσικών Σπουδών, ώρα 20:00

«Η ελληνική παραδοσιακή και η λόγια ανατολική μουσική» – Σεμινάριο Χρήστου Τσιαμούλη | Δευτέρα 3 Ιουνίου 2024, ώρα 17.00-21.00 | Φουαγιέ Τμήματος Μουσικών Σπουδών Α.Π.Θ. (Πανεπιστημιούπολη Θέρμης)

​Ο διακεκριμένος επί δεκαετίες δεξιοτέχνης πολυοργανίστας Χρήστος Τσιαμούλης, παραδοσιακός και έντεχνος τραγουδιστής και ψάλτης, επιφανής συνθέτης, δάσκαλος της ελληνικής μουσικής, έρχεται στο Τμήμα Μουσικών Σπουδών του Α.Π.Θ.

Στηριγμένος στην βαθιά γνώση και πείρα του και στα ποικίλα δημοσιευμένα καλλιτεχνικά έργα του, θα παρουσιάσει συνοπτικά μια σαγηνευτική για όλους εικόνα της ελληνικής μουσικής, της συνέχειάς της και των σχέσεων μεταξύ των διαφόρων ειδών της, της μορφολογίας της, των δανείων μεταξύ διαφόρων παραδόσεων, κάποιων σπουδαίων ανθρώπων που πρωτοστάτησαν σε αυτήν ή ωφελήθηκαν από την πλούσια παράδοσή της, κ.ά.

Το σεμινάριο αυτό απευθύνεται σε κάθε λάτρη της μουσικής, σε φοιτητές του Τμήματος Μουσικών Σπουδών και άλλων Τμημάτων, σε καθηγητές μουσικής και καλλιτέχνες. Στην εκδήλωση συμμετέχουν και φοιτητές του Τμήματος Μουσικών Σπουδών με διάφορα σχήματα.

​Με την λήξη του σεμιναρίου, το Τμήμα θα τιμήσει ευγνωμόνως τον κ. Χρήστο Τσιαμούλη για την πολυετή του καλλιτεχνική δημιουργία και την πολυεπίπεδη προσφορά του στην ελληνική μουσική.

4 Ιουνίου 2024 – Σύγχρονες Συνθέσεις για Παραδοσιακούς Μουσικούς | Βαφοπούλειο Πνευματικό Κέντρο, ώρα 20:00

Συνθέτες της πρωτοπορίας και ερμηνευτές παραδοσιακής μουσικής συναντιούνται σε μια μοναδική συνεργασία που επιχειρεί να γεφυρώσει το χάσμα μεταξύ πειραματισμού και καθιερωμένων πρακτικών. Αυτή η ένωση προσφέρει μια νέα προοπτική και για τα δύο μουσικά πεδία, αναδεικνύοντας τη δημιουργική συνέργεια μεταξύ των σύγχρονων συνθέσεων και των παραδοσιακών εκτελέσεων, αναμειγνύοντας αρμονικά διαφορετικές επιρροές για να δημιουργήσει μια συναρπαστική και μεταμορφωτική εμπειρία ακρόασης. Καθώς συνθέτες και ερμηνευτές μοιράζονται τα καλλιτεχνικά τους οράματα και τις μουσικές τους παραδόσεις, διευρύνουν τα όρια της μουσικής έκφρασης, εμπνέοντας ο ένας τον άλλον να εξερευνήσει νέους καλλιτεχνικούς ορίζοντες και να επαναπροσδιορίσει τις συμβάσεις των αντίστοιχων ειδών μέσα σε ένα πνευματικό και ακουστικό ταξίδι που εισχωρεί στα βάθη της καλλιτεχνικής εξερεύνησης.

​Η συνεργασία αυτή αποτελεί μία σύλληψη και υλοποίηση του Δημήτρη Παπαγεωργίου (Τμήμα Μουσικών Σπουδών Α.Π.Θ.) και του Σταμάτη Πασόπουλου (Τμήμα Επιστήμης & Τέχνης του Πανεπιστημίου Μακεδονίας).

​Έργα: Δήμητρα Βάκα, Γιώργος Βαρδάκης, Γιάννης Βογιατζής, Νικηφόρος Κουρμπέτη, Μιχάλης Παρασκάκης, Γιώργος Σακαλής, Δημήτρης Σίντος, Σπύρος Τζιτζής.

​Εκτελεστές: Στέλιος Παντέχης – ούτι, Πελαγία Γιαχούδη – ούτι, Παναγιώτης Πλιούκας – ούτι, Βασιλική Δανίτσα – λάφτα, Λυδία Ρουμελιώτη – κανονάκι, Δέσποινα Παλλήκαρη – κανονάκι, Εβίνα Κουτσοκώστα – κανονάκι, Αθανασία Σταθιά – κανονάκι, Παναγιώτης Αϊβαζίδης – κανονάκι, Δήμητρα Σίτσα – κανονάκι, Αλέξανδρος Σαγκούρης – παραδοσιακό τραγούδι, Βασίλης Μαυρομουστακίδης – ποντιακή λύρα, Φοίβος Αποστολίδης – παραδοσιακά κρουστά, Έλενα Κατσιαγάννη – παραδοσιακά κρουστά, Βασίλης Νένες – ούτι

5 Ιουνίου 2024 – ΗΝΟΡΟ – πολυφωνικό φωνητικό σύνολο “​Ήπειρος με τα φλουριά σου” | Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης, Μ2, ώρα 20:00

Παραδοσιακά πολυφωνικά τραγούδια της Ηπείρου θα παρουσιάσει το πολυφωνικό σύνολο Ήνορο στο πλαίσιο του Φεστιβάλ «Ημέρες Ελληνικής Μουσικής Δημιουργίας» του Τμήματος Μουσικών Σπουδών του Α.Π.Θ. Το Ήνορο έχοντας διαγράψει μια πορεία για περισσότερα από 20 χρόνια, ερμηνεύει τραγούδια από διάφορες περιοχές, αναδεικνύοντας τον πλούτο του πολυφωνικού παραδοσιακού τραγουδίσματος ως ιδιαίτερο μουσικό πολιτισμό της Ηπείρου.

​Ήνορο: Μαρία Σιδέρη, Βασιλική Σκόπη, Φωτεινή Κοτσιάφτη, Νότα Στάππα, Κώστας Λώλης, Βασίλειος Ευθυμίου, Παναγιώτης Τέλλης, Βλάσης Παπαδημητρίου, Καραγιάννης Χαρίλαος

Πρόγραμμα

Σκάρος (εισαγωγή με διπλό σουραύλι-δίαυλος)

1. Λαλείν ο κούκος (Δολό)

2. Φίλοι καλώς ορίσατε (Σωπική)

3. Είμαι ξένη η καημένη (Άνω Επισκοπή)

4. Μάρκο Μπότσαρη Σουλιώτη (Άνω Επισκοπή)

5. Ήπειρος με τα φλουριά σου (Πολύτσανη)

6. Εψές με την αστροφεγγιά (Επαρχία Πωγωνίου)

7. Τι κακό έκανα ο καημένος (Επαρχία Πωγωνίου)

8. Πέρα σε ‘κείνο το βουνό (Μπουλιαράτες)

9. Άσπρο τριαντάφυλλο κρατώ (Επαρχία Πωγωνίου)

10. Ένα παλικαράκι ρούσο κι έμορφο (Τσερκοβίτσα)

11. Πάνω στη Μακεδονία (Χιμάρα)

12. Μια συννεφιασμένη μέρα (Τσιάτιστα)

13. Βεργινάδα (Χλωμό)

14. Έλα μετ’ εμένα (Χλωμό)

15. Νεράντζι από τη νεραντζιά (Σωπική)

16. Φράγκα φράγκα φραγκοπούλα (Πολύτσανη)

17. Γιάννη μου το μαντήλι σου (Πολύτσανη)

18. Μου ‘λεγε η μάνα μου (Κτίσματα)

19. Αλησμονώ και χαίρομαι (Σταυροσκιάδι)

20. Δίστιχα της αγάπης (Επαρχία Πωγωνίου)

Σημ. Η σειρά των τραγουδιών είναι τυχαία, όλα τα τραγούδια είναι χωρίς συνοδεία οργάνων, εκτός από την εισαγωγή και τα τραγούδια «Νεράντζι από τη νεραντζιά» και «Μού ‘λεγε η μάνα μου» όπου είναι με συνοδεία σουραυλιού (δίαυλος).

Σχετικά Αρθρα
Σχετικά Αρθρα