Ο άνθρωπος πίσω από τη μυθική ECM στην Ελλάδα μας ξεναγεί στη σπουδαία δισκογραφια της!
Για μια βδομάδα η Θεσσαλονίκη γιορτάζει τη σπουδαία δισκογραφική παραγωγή με έναν ιδιαίτερο και ξεχωριστό τρόπο.
Για μια βδομάδα η Θεσσαλονίκη γιορτάζει τη σπουδαία δισκογραφική παραγωγή με έναν ιδιαίτερο και ξεχωριστό τρόπο.
Ο Νίκος Βοζίκης, με τεράστια εμπειρία στη δισκογραφία, ο άνθρωπος της ECM στην Ελλάδα μας εξηγεί ττ θα συμβεί από αύριο στη Θεσσαλονίκη:
1. Πόσα χρόνια ασχολείσαι με την μουσική βιομηχανία;
Ξεκίνησα το 1985 στην LYRA, η οποία ήταν για μένα μεγάλο σχολείο. Έμεινα εκεί τέσσερα χρόνια και στη συνέχεια δημιούργησα την AN MUSIC (τότε A&N RECORDS), την οποία και διευθύνω μέχρι σήμερα. Ίσως θα άξιζε εδώ να αναφέρω ότι οι πρώτες μου εισαγωγές το 1987 ήταν βινύλια -κυρίως jazz/blues- από Αμερική.
2. Πως ήρθε στο δρόμο σου η ECM;
Ήδη από τη δεκαετία του ’90 είχαμε γνωριστεί και συνομιλούσαμε σε διάφορα φόρουμ του εξωτερικού. Η μακρά πορεία στη μουσική βιομηχανία και η αφοσίωσή μας στη jazz δημιούργησαν αυτή τη συνεργασία. Tο 2017, όταν και με προσκάλεσαν στο Μόναχο -την έδρα της ECM- να μοιραστούμε ιδέες για μία σταθερή συνεργασία, έτσι και έγινε.
3. Ποιος είναι ο ρόλος της ECM σε μια εποχή που η παγκόσμια δισκογραφία περνά τρομακτική κρίση;
Όπως φαίνεται η λέξη ‘κρίση’ κυριαρχεί τα τελευταία χρόνια, εσφαλμένα κατά την άποψή μου. Φυσικά κάθε εποχή και συγκυρία φέρει τις δικές τις δυσκολίες στη παγκόσμια δισκογραφία (βλ. διαδικτυακή πειρατεία και συνειδητή παραβίαση πνευματικών δικαιωμάτων). Ο τρόπος που η μουσική προωθείται και διατίθεται στο κοινό είναι γνωστό ότι διεγείρει ερωτήματα νομιμότητας, κόστους και ηθικής. Ωστόσο, στη δισκογραφία πάντα θα υπάρχουν καλλιτέχνες που εργάζονται για τη μουσική, αυτοί που την δημιουργούν. Εμείς θα είμαστε εδώ προσπαθώντας να την αναδείξουμε σε όσο περισσότερο κόσμο γίνεται. Νομίζω ότι η ECM, όχι μόνο θα τα καταφέρει, αλλά θα συνεχίζει να έχει κυρίαρχο ρόλο στη διεθνή μουσική σκηνή.
4. Πως επιλέγεται το σπουδαίο υλικό που παρουσιάζεται από τους δίσκους σας;
Η αισθητική έχει πρωτεύοντα ρόλο στη μουσική που επιλέγω (jazz ως επί το πλείστον). Συνήθως ακούω τον κάθε δίσκο πολλές φορές πριν ξεκινήσει η διαδικασία επιλογής και προώθησης. Είναι σημαντικό αυτό που ακούω -CD ή βινύλιο- να αγγίζει τα συναισθήματα μου και να μην περνάει αδιάφορα.
5. Πόσο εύκολο είναι να διεισδύσει σε ένα κοινό που δέχεται καταιγισμό μέτριων ήχων ένας δίσκος πχ ενός ψαγμένου ακουστικού μπασίστα από τη Σουηδία;
Θα ξεκινήσω λέγοντας ότι τίποτα στην ζωή δεν είναι εύκολο και φυσικά χρειάζεται αγώνας για να καταφέρεις να μοιραστείς με το κοινό αυτό που πιστεύεις και αγαπάς. Η jazz, όπως και κάθε είδος μουσικής, δεν έχει σύνορα. Έτσι, λοιπόν, αρκεί να μου αρέσει αυτό που ακούω -που είναι και το πιο σημαντικό κριτήριο- και στη συνέχεια γίνονται οι ανάλογες κινήσεις προώθησης, με σκοπό να φτάσει ο δίσκος αυτός σε όσο περισσότερο κόσμο γίνεται. Θα τολμήσω εδώ να πω ότι το κοινό στην Ελλάδα σήμερα είναι πολύ πιο ‘εκπαιδευμένο’ μουσικά σε σχέση με τις προηγούμενες γενεές -κυρίως στα μεγάλα αστικά κέντρα- κάτι το οποίο δεν είναι δεδομένο σε άλλες χώρες, ενδεχομένως γιατί το είχαν κατακτήσει μερικές δεκαετίες νωρίτερα. Θα ήθελα επιπλέον να επισημάνω ότι ο μέσος όρος ηλικίας όσων παρακολουθούν μια συναυλία jazz στην Ελλάδα είναι περίπου τα 40 έτη, ενώ στην Ευρώπη είναι τα 60.
6. Ανάμεσα στις κυκλοφορίες σας υπάρχουν πάντα και τεράστια ονόματα που λειτουργούν νομίζω ως προπομποί για τα πιο άγνωστα. Ο Στέφαν Μίκους, η Καραϊνδρου;
Θεωρώ ότι σίγουρα το κοινό ανταποκρίνεται πιο εύκολα στα μεγάλα ονόματα, ο δικός μας ρόλος όμως είναι να αναδείξουμε και τους νέους καλλιτέχνες που δεν γνωρίζει ο κόσμος. Αυτή είναι και η μεγαλύτερη ικανοποίηση, όταν καταφέρνω να κάνω γνωστό το έργο του νέου δημιουργού. Εξάλλου, ένας μεγάλος Αμερικανός παραγωγός μου είπε κάποτε ότι υπογράφει τα συμβόλαια των νέων καλλιτεχνών για τρεις δίσκους και ότι ο τρίτος είναι συνήθως αυτός που καταφέρνει να έχει μεγαλύτερη απήχηση στο κοινό, χωρίς βέβαια αυτό να είναι και απόλυτο.
7. Το βινύλιο επιστρέφει με έναν εντυπωσιακό τρόπο. Σε μια εποχή που ο κόσμος ακούει μουσική στο κινητό πιστεύεις ότι έχει μέλλον αυτή η επιστροφή;
Το online streaming άλλαξε σταδιακά τις μουσικές συνήθειες και για αυτό βρισκόμαστε στο μέσο μιας ραγδαίας εξέλιξης. Ο κόσμος θα συνεχίσει να επιλέγει διαφορετικά μέσα για να ακούσει μουσική, αλλά εάν στο μέλλον θα έχει το βινύλιο τον κυρίαρχο ρόλο, πιστεύω πως όχι, όμως θα υπάρχει στην ζωή μας για πολλά χρόνια. Ήρθε για να μείνει.
8. Τι μας περιμένει στον Ιανό τις επόμενες μέρες;
Μετά από δική μου πρόταση στην ECM πριν από μερικά χρόνια, φέτος προχώρησε στην επανέκδοση μιας σειράς βινυλίων Audiophile μέσα από τον μεγάλο κατάλογο της, φυσικά με την ποιότητα που όλοι γνωρίζουμε όλα αυτά τα χρόνια. Ο τίτλος LUMINESSENCE. Ο στόχος της εκδήλωσης που θα πραγματοποιηθεί στον ΙΑΝΟ, το Σάββατο 11 Νοεμβρίου, είναι να μας γνωρίσει το κοινό από κοντά και να ακούσει σε μηχανήματα hi-fi / high end τον ήχο και την ποιότητα της νέας αυτής σειράς της ECM LUMINESSENCE. Βεβαίως, για όσους το επιθυμούν, θα μπορούν να αγοράσουν σε ειδικές προνομιακές τιμές κάποιους από τους δίσκους. Η μουσική είναι υπέροχη, η ποιότητα ο νέος σχεδιασμός των δίφυλλων εξωφύλλων και τα βινύλια 180γρ. είναι μοναδική. Θεωρώ ότι όποιος αποκτά τους δίσκους αυτούς, επιλέγει σημαντικά έργα τέχνης για όλους τους παραπάνω λόγους.
LUMINESSENCE (Φωτεινότητα) Η νέα audiophile σειρά επανέκδοσης βινυλίων της ECM!
GARY BURTON –THE NEW QUARTET KEITH JARRETT(3-LP box set) – SOLO CONCERTS BREMEN/LAUSANNE KENNY WHEELER – GNU HIGH NANA VASCONCELOS – SAUDADES DON CHERRY, DEWEY REDMAN, CHARLIE HADEN, ED BLACKWELL – OLD AND NEW DREAMS
Από την Παρασκευή 3 Νοεμβρίου και μέχρι το Σάββατο 11 Νοεμβρίου στην Αλυσίδα Πολιτισμού Ιανός θα γίνει η παρουσίαση της σειράς, θα μπορείτε να ακούσετε και να αγοράσετε σε ιδικές τιμές όλους τους δίσκους της ΣΕΙΡΑΣ, Τα βινύλια θα παίζουν σε μηχανήματα υψηλής ακουστικής Hi-Fi / High-End καθ’ όλη την διάρκεια των ημερών. Το Σάββατο 11 Νοεμβρίου από τις 12 έως τις 14:00 την τελευταία μέρα της παρουσίασης θα μιλήσει, θα κουβεντιάσει και θα ακούσει την μουσική μαζί με εσάς ο εκπρόσωπος της ECM στην Ελλάδα Νίκος Βοζίκης. Η εκδήλωση θα πραγματοποιηθεί στον ΙΑΝΟ της Θεσσαλονίκης, Αριστοτέλους 7 .
Λίγα λόγια για την ECM:
Ιδρύθηκε στο Μόναχο το 1969 από τον χαρισματικό παραγωγό Manfred Eicher μέσα σε μια εποχή έντονης δημιουργικότητας και αμφισβήτησης.
Για πρώτη φορά ήταν δυνατό να ηχογραφηθεί η δουλειά καλλιτεχνών με προσοχή στην ατμόσφαιρα, την ηχητική αρτιότητα και στο καλλιτεχνικό αποτέλεσμα. Οι πρώτοι δίσκοι της επικεντρώθηκαν στις διαφορετικές εκφάνσεις του αυτοσχεδιασμού και σύντομα απέκτησε φήμη ηχογραφώντας καλλιτέχνες της τζαζ.
Η ECM κατάφερε να δημιουργήσει πολύ σύντομα μια ισχυρή ηχητική και αισθητική ταυτότητα που σύντομα σχημάτισαν ένα μουσικό μύθο γύρω από το όνομα της. Δεν είναι τυχαίο που ο ήχος της χαρακτηρίστηκε ως “ο καλύτερος μετά τη σιωπή”.
Πνευματικό παιδί του Γερμανού μουσικού και παραγωγού Manfred Eicher που συνέλαβε την ιδέα της δημιουργίας μιας δισκογραφικής στέγης για όσα θα ήθελε να ακούει αλλά δεν έβρισκαν στέγη σε άλλες εταιρίες, κυκλοφόρησε το 1969 το πρώτο της album του MAL WALDRON – FREE AT LAST, μέσα σε μια εποχή έντονης δημιουργικότητας και αμφισβήτησης το οποίο και θα επανακυκλοφορήσει σε διπλό βινύλιο τον Νοέμβριο που είναι και η συμπλήρωση των 50 χρόνων.
Ο ιδρυτής και παραγωγός της ECM Manfred Eicher
Απο τότε, μέσα από προσεκτικές καλλιτεχνικές επιλογές και προσωπική εμπλοκή σε όλα τα στάδια των παραγωγών, κατάφερε να χτίσει ένα από τα πιο ισχυρά brand names της παγκόσμιας μουσικής σκηνής, να συγκεντρώσει σπουδαίο καλλιτεχνικό δυναμικό που ξεπερνά τους 600 καλλιτέχνες, έναν σοβαρό κατάλογο κυκλοφοριών που ως σήμερα ξεπερνούν τις 1600 και να αναγνωριστεί ως η πλέον καλλιτεχνική δισκογραφική εταιρία στον κόσμο.
Αρχικός προσανατολισμός η jazz και η σύγχρονη έκφραση της, με ισχυρές δόσεις πρωτοπορίας και μουσικών μίξεων με κλασική μουσική, new age, ηλεκτρονική και world music.
Από τους γνωστότερους καλλιτέχνες που ηχογράφησαν για την ECM, είναι οι Keith Jarrett, PaulBley, Ja
Σε αυτή τη μεγάλη οικογένεια βρήκαν θέση και ξεχωριστοί Ελληνες καλλιτέχνες με τους οποίους συνεργάστηκε: Μαρία Φαραντούρη, Σαβίνα Γιαννάτου & Primavera en Salonico, Λεωνίδας Καβάκος, Κώστας Θεοδώρου. Βασίλης Τσαμπρόπουλος, Σωκράτης Σινόπουλος, Κωνσταντίνα Γουρζή και φυσικά Ελένη Καραίνδρου, που υπήρξε η πρώτη Ελληνίδα μουσικός που συνεργάστηκε με την ECM.