Shonorities στο Μέγαρο Μουσικής (10/12)
VOICES ΣΥΝΟΛΟ «SHONORITIES» Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης (ΦΟΥΑΓΙΕ M2) Τετάρτη 10 Δεκεμβρίου 2014 στις 21:00 Τιμές εισιτηρίων: 10€, 5€ (μαθητικά – φοιτητικά – κάτοχοι κάρτας ανεργίας) Jo Kondo: Lotus Dam, για φωνή και βιολί Γιώργος Λεωτσάκος: Haiku, για φωνή και πιάνο Αιμίλιος Ριάδης: Νανούρισμα για βιολί και πιάνο Jonathan Harvey: Lullaby for the Unsleeping, για φωνή […]
VOICES ΣΥΝΟΛΟ «SHONORITIES» Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης (ΦΟΥΑΓΙΕ M2)
Τετάρτη 10 Δεκεμβρίου 2014 στις 21:00
Τιμές εισιτηρίων: 10€, 5€ (μαθητικά – φοιτητικά – κάτοχοι κάρτας ανεργίας)
Jo Kondo: Lotus Dam, για φωνή και βιολί Γιώργος Λεωτσάκος: Haiku, για φωνή και πιάνο Αιμίλιος Ριάδης: Νανούρισμα για βιολί και πιάνο Jonathan Harvey: Lullaby for the Unsleeping, για φωνή και πιάνο Aya Okajima: Chromaticity, για φωνή, βιολί και πιάνο Βασίλης Αθανασιάδης: Shinobu Koi, για σόλο βιολί Sadao Bekku: Cherry Blossom Lane, για φωνή και πιάνο Jonathan Harvey: Flight-Elegy, για βιολί και πιάνο Βασίλης Αθανασιάδης: The Cat in Love, για φωνή, βιολί και πιάνο
Το πρόγραμμα περιλαμβάνει έργα επίλεκτων Ιαπώνων, Βρετανών και Ελλήνων συνθετών.
Η συγκεκριμένη παρουσίαση αναδεικνύει τα καινούργια έργα για τον ασυνήθιστο συνδυασμό φωνής, βιολιού και πιάνου των συνθετών Okajima και Αθανασιάδη.
Η συναυλία χαρακτηρίζεται από ευρεία ποικιλία μουσικών στυλ. Οι αντιθέσεις, όσον αφορά στα ηχοχρώματα, τη μουσική γλώσσα και ένταση και τον συνδυασμό των οργάνων, αμβλύνονται μέσα από τους ατμοσφαιρικούς υπέρτονους της αισθητικής της Ανατολής που αποπνέει ο γιαπωνέζικος κήπος στη μέση του χιονισμένου χειμώνα.
Jo Kondo (1947–): Lotus Dam, για φωνή και βιολί Το ποίημα του Les Murray, Lotus Dam (Φράγμα Λωτού), περιγράφει τον κύκλο ζωής του άνθους του λωτού, που, παραδομένο στα στοιχεία της φύσης, παραμένει γαλήνιο. Οι δύο μελωδίες του κομματιού περιπλέκονται εξίσου γαλήνια, δημιουργώντας, μέσω της ρυθμικής αστάθειας, μια αίσθηση στατικής κίνησης.
Γιώργος Λεωτσάκος (1935–): Haiku, για φωνή και πιάνο Έργα λιτά και αφαιρετικά, βασισμένα σε παραδοσιακή ιαπωνική ποίηση χαïκού, διαφόρων ποιητών. Γράφτηκαν μεταξύ του 1960-61, πριν ο συνθέτης επισκεφθεί για πρώτη φορά την Ιαπωνία. Τα τραγούδια αναδεικνύουν τον χαρακτήρα της ποίησης χαïκού, όπου τη θέση προσωπικών συναισθημάτων (“εγώ”), παίρνουν εικόνες, φύση και αντικείμενα (“αυτό”).
Αιμίλιος Ριάδης (1885–1935): Νανούρισμα για βιολί και πιάνο Ο Ριάδης δημιουργεί ένα γλυκύτατο νανούρισμα, μέσα από αποσπάσματα μελωδιών που θυμίζουν ακούσματα των F. Kreisler και F. Mendelssohn. Φυσικά, ως γνήσιος μαθητής του M.-A. Charpentier και του M. Ravel, δανείζεται από το γαλλικό ύφος για να ντύσει το προσωπικό του μουσικό ιδίωμα, καταφέρνοντας, έτσι, να παντρέψει τον γαλλικό ιμπρεσιονισμό με τον ελληνικό λυρισμό.
Jonathan Harvey (1939–2012): Lullaby for the Unsleeping, για φωνή και πιάνο Χωρίς αμφιβολία ένα από τα πιο ανήσυχα νανουρίσματα που έχει γράψει ποτέ ο Harvey. Η αδιάκοπη μελωδική γραμμή της φωνής ξεδιπλώνεται πάνω από το έντονο ostinato του πιάνου, δημιουργώντας μια αίσθηση μυστηρίου και αγωνίας.
Aya Okajima (1978–): Chromaticity, για φωνή, βιολί και πιάνο H λέξη chromaticity (χρωματικότητα) σημαίνει την ποσότητα χρώματος και σκιάς που περιέχεται στο χρώμα, ανεξαρτήτως της φωτεινότητας. Η δομή του συγκεκριμένου έργου καθορίζεται μέσω των τριών εκτελεστών, κάθε ένας από τους οποίους έχει διαφορετική χρωματικότητα. Σε αναλογία με τα τρία βασικά χρώματα του φωτός (κόκκινο, πράσινο, μπλε), οι τρεις εκτελεστές αντιπροσωπεύουν, επίσης, τη χρωματικότητα ολόκληρου του έργου.
Βασίλης Αθανασιάδης (1970–): Shinobu Koi, για σόλο βιολί Βασισμένο σε ένα χαïκού του Ιάπωνα ποιητή Kitamura Kigin, το έργο εκφράζει την αντίθεση μεταξύ σκέψης και λόγου. Δεν είναι λίγες φορές που, σε αντίθεση με τον χείμαρρο των σκέψεων, ο λόγος ακούγεται διακεκομμένος και ατελής. “Αλίμονο, αδυνάτισα εξαιτίας της καλοκαιρινής ζέστης”, απάντησα και ξέσπασα στα κλάματα.
Sadao Bekku (1922–2012): Cherry Blossom Lane (Sakura Yokocho), για φωνή και πιάνο To τραγούδι σκιαγραφεί μια σκηνή ενός ανοιξιάτικου απογεύματος, με ανθισμένες κερασιές κάτω από το λιγοστό απογευματινό φως.
Jonathan Harvey (1939–2012): Flight-Elegy, για βιολί και πιάνο Η Ελεγεία του Harvey είναι αφιερωμένη στον γνωστό βιολονίστα Peter Gibbs, που ήταν εξάρχων της Συμφωνικής Ορχήστρας του BBC της Σκωτίας. Ο Gibbs υπήρξε λάτρης των αεροπλάνων και δυστυχώς σκοτώθηκε υπό μυστηριώδεις συνθήκες, στη Δυτική Σκωτία. Το σώμα του βρέθηκε χωρίς καμία γρατζουνιά, μακρυά από το αεροπλάνο που κυβερνούσε. Το έργο μεταφέρει τον ακροατή στα ύψη των αιθέρων, διακόπτοντας, με έναν εφιάλτη συντριβής.
Βασίλης Αθανασιάδης (1970–): The Cat in Love, για φωνή, βιολί και πιάνο Ένα από τα πιο ενδιαφέροντα χαρακτηριστικά των ιαπωνικών χαïκού είναι η λιτότητα της γλώσσας. Κατά την πλειοψηφία τους είναι τόσα απλά, που ακόμα και ένα μικρό παιδί μπορεί να τα κατανοήσει. Παρόλα αυτά, θεωρούνται αριστουργήματα εκλεπτυσμένης έκφρασης. Αυτή η αισθητική κρύβει τεράστιες δυνατότητες για τη σύγχρονη μουσική και τέχνη. “Η ερωτευμένη γάτα είναι για λύπηση, από την αρχή κιόλας κλαίει”. (Shida Yaha)
Σύνολο «Shonorities» Shie Shoji, μέτζο σοπράνο Στέλιος Χατζηιωσηφίδης, βιολί Jasmina Samssuli, πιάνο Μουσική Διεύθυνση: Βασίλης Αθανασιάδης
*10/12, Μέγαρο Μουσικής, Ώρα: 21.00, Τιμή Εισόδου: 10€, 5€ (μειωμένο)