Ο Τσίλερ και η υπουργός
Πάντα έτσι λειτουργούσαν. Θέλουν να συνθλίψουν, να διαλύσουν, να αφανίσουν όλα όσα δεν μπορούν να ελέγξουν
Λέξεις: Κώστας Μπακιρτζής
ΑΧ, ΚΥΡΙΑ ΥΠΟΥΡΓΕ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ ΜΟΥ, ΕΙΣΤΕ ΤΟΥ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ.
Ο Έρνστ Τσίλλερ ήταν από τους σημαντικότερους αρχιτέκτονες της ελληνικής επικράτειας αφού σχεδίασε και επέβλεψε την κατασκευή εκατοντάδων δημόσιων και ιδιωτικών κτιρίων αφήνοντας έτσι τη σφραγίδα του στην οικιστική φυσιογνωμία του ελληνικού αστικού χώρου. (Το Κτίριο Τσίλλερ πότε θα το κάνουμε εμπορικό κέντρο;)
Ο Σιδηροδρομικός Σταθμός Αθηνών Πελοποννήσου, γνωστός σαν «Σταθμός Πελοποννήσου», ξεκίνησε τη λειτουργία του στις 30 Ιουνίου του 1884 (!). Στις 7 Αυγούστου του 2005, 121 χρόνια αδιάλειπτης σιδηροδρομικής ζωής μετά, ο σταθμός σταμάτησε να λειτουργεί προκαλώντας σημαντικά προβλήματα στην συγκοινωνιακή σύνδεση Αθήνας – Πελοποννήσου αλλά και συμβάλλοντας στην ερημοποίηση χωριών και στο κλείσιμο σταθμών.
Ο παρατημένος/βανδαλισμένος πλέον Σταθμός, που βρίσκεται λίγα μέτρα δίπλα από τον Σταθμό Λαρίσης, χτίστηκε σε σχέδια Γάλλων μηχανικών (Αλφρέντ Ροντέλ και Αντέλ Γκοτελάν) και πήρε σάρκα και οστά από τον αρχιτέκτονα Έρνεστου Τσίλλερ τον 19ο αιώνα. Αποτελεί διατηρητέο κτίριο ιδιαίτερης αρχιτεκτονικής αξίας και είναι μικρογραφία με μικρές διαφοροποιήσεις του Σιδηροδρομικού Σταθμού Σιρκετσί της Κωνσταντινούπολης (!).
Από το γκισέ των εισιτηρίων μπορεί κανείς να καταλάβει για τι κτίσμα μιλάμε. Θυμάμαι τον μπαμπά, κάθε φορά που πλησίαζε το τραίνο στον Σταθμό Λαρίσης να μου μιλάει για την αριστουργηματική ομορφιά του Σταθμού από τον οποίον έφευγαν τα τραίνα για την Πελοπόννησο.
Και ξέρετε τι κάνει η Ελλάδα στα κτίρια με αριστουργηματική ομορφιά; Περιμένει να γκρεμιστούν. Σε όλα τα ευρωπαϊκά κράτη, τα κτίσματα αρχιτεκτονικής αξίας αποτελούν ιστορικά τοπόσημα και τουριστικά αξιοθέατα.
Γι’αυτό ξεχωρίζουν οι μεγάλες πόλεις της Ευρώπης, επειδή προστάτεψαν και διέσωσαν το παρελθόν τους. Θέλω να πω, παιδιά, πώς ό,τι έχει να κάνει με ιστορία και πολιτισμό δεν τους ενδιαφέρει. Είτε είναι ο Σταθμός Πελοποννήσου, είτε είναι τα αρχαία της Βενιζέλου, είτε είναι το θέατρο, είτε είναι ο κινηματογράφος, είτε είναι η μουσική.
Πάντα έτσι λειτουργούσαν. Θέλουν να συνθλίψουν, να διαλύσουν, να αφανίσουν όλα όσα δεν μπορούν να ελέγξουν, όλα όσα έχουν να κάνουν με τη δημιουργία, την ελεύθερη έκφραση, την ίδια τη ζωή. Αλλά ρε μαλάκες, δεν θα μπορέσετε ποτέ να μας ελέγξετε. Ό,τι και αν κάνετε.
Τιμή και δόξα σε όλα τα παιδιά και σε όλο το καθηγητικό προσωπικό που βρίσκονται στην πρώτη γραμμή. Είμαστε μαζί σας.
*Ο Κώστας Μπακιρτζής είναι τραγουδοποιός