Οι προβλέψεις για τις υποψηφιότητες στα Όσκαρ 2023
Τα πάντα όλα σε πιθανές εκπλήξεις της τελευταίας στιγμής.
Και ενώ το Χόλυγουντ μετράει ανάποδα για την ανακοίνωση των φετινών οσκαρικών υποψηφιοτήτων οι εκπλήξεις διαδέχονται η μία την άλλη και οι ανατροπές όπως φαίνεται θα κρατήσουν αμείωτη την προσοχή των μυημένων και των άμεσα ενδιαφερόμενων μέχρι την τελευταία στιγμή. Οι (ξεπεσμένες τα τελευταία χρόνια) Σφαίρες απονεμήθηκαν ενώ σιγά σιγά τα σωματειακά βραβεία ξεκαθαρίζουν λίγο παραπάνω το τοπίο.
Ερμηνευτικά (και όχι μόνο) Όσκαρ
Στους Ηθοποιούς – που είναι και το σωματείο με την πολυπληθέστερη συμμετοχή στα Όσκαρ – οι εκπλήξεις ήταν αρκετές και σημαντικές. Στον Α΄ γυναικείο, εκεί όπου και φέτος αναμένεται να γίνει γερή κόντρα μέχρι την τελευταία στιγμή, η Κεϊτ Μπλάνσετ (για το TAR) και η Μισέλ Γεό (Για το Τα Πάντα Όλα) δείχνουν να κλειδώνουν την παρουσία τους στα Όσκαρ. Από την άλλη η Γεό πήρε θετικά σχόλια για την βράβευση της στις Σφαίρες, ωστόσο η Μπλάνσετ κέρδισε στα Critics Choice (θεσμός που φιλοδοξεί να πάρει τα ηνία από τις Σφαίρες σε ότι αφορά την προ-Όσκαρ glam περίοδο). To TAR, ένα πολύ καλό ψυχολογικό δράμα θα βρεθεί σίγουρα στα μεγάλα βραβεία (ταινίας, σκηνοθεσίας, σεναρίου και Α γυναικείο) αλλά δεν δείχνει να απασχολεί σοβαρά στα τεχνικά (με μετρημένες εξαιρέσεις όπως πχ στον ήχο). Η έκπληξη εδώ είναι η αμφίβολη παρουσία της Μάργκο Ρόμπι (για την Βαβυλώνα), η οποία έπαιζε δυνατά και πολύ ψηλά στα προγνωστικά μέχρι τον Δεκέμβρη. Ωστόσο η παταγώδης αποτυχία της ταινίας στο αμερικανικό box office αλλά και οι αμφίσημες κριτικές που έλαβε (η ταινία και ο Σαζέλ) φαίνεται ότι έκαψαν πολλές από τις ελπίδες της ταινίας για κάτι πολύ καλό στα Όσκαρ. Σημειώστε επίσης ότι η Βαβυλώνα αγνοήθηκε και από το Σωματείο Σκηνοθετών αλλά και από το Σωματείο Παραγωγών για τις ταινίες της χρονιάς. Πλέον ποντάρει στην έκπληξη και σε κάποιες επιμέρους τοποθετήσεις σε τεχνικά ή στα μουσικά Όσκαρ (ο Τζάστιν Χούρβιτς πήρε τη Σφαίρα για το καλύτερο score ενώ η ταινία δύσκολα θα αγνοηθεί σε κατηγορίες όπως πχ τα κουστούμια, το μακιγιάζ, το μοντάζ και η καλλιτεχνική διεύθυνση).
Η δεύτερη απουσία από τις λίστες των Ηθοποιών, που βγάζει μάτι, είναι αυτή της Μισέλ Γουίλιαμς (για τους Fabelmans). Η ταινία του Στήβεν Σπήλμπεργκ εκτιμάται πως θα βρεθεί στα Όσκαρ (με 7-8 υποψηφιότητες), καθώς είναι μέσα στα προγνωστικά και στα σωματειακά βραβεία, ωστόσο η χλιαρή υποδοχή της από το κοινό και το μούδιασμα που επακολούθησε στην οσκαρική κούρσα με πιο ενδεικτική – ως παράδειγμα – την απουσία της ταινίας από τα BAFTA ενδέχεται να φρενάρουν κάπως την εξαιρετική οσκαρική πορεία της. Βέβαια ο Σπήλμπεργκ είναι σκληρό καρύδι για την Ακαδημία και το έχει αποδείξει αρκετές φορές παλιότερα. Σε ότι αφορά τα υπόλοιπα ερμηνευτικά των γυναικών σημειώστε εδώ μερικά ονόματα που μπορούν να κάνουν την έκπληξη για μια θέση στον Α γυναικείο: η Άνα Ντε Άρμας (για το Blonde ως Μέριλιν Μονρόε) δικαίως βρίσκεται εντός της συζήτησης για μια θέση στην πεντάδα, η Ολίβια Κόλμαν (για το Empire of Light) αποτελεί αδυναμία των μελών της Ακαδημίας, η Αντρέα Ριζεμπόρο μπήκε τις τελευταίες βδομάδες στον κατάλογο ως το αουτσαϊντερ της κατηγορίας (για το To Leslie) και δεν αποκλείεται να μπει σφήνα για την πέμπτη θέση ενώ η diversity κοινότητα του Χόλυγουντ δεν μπορεί να αγνοήσει τουλάχιστον μια εκ των Βαϊόλα Ντεϊβις (για το Woman King) ή την Ντανιέλ Ντεντγουαϊλερ (για το splatter Till).
Στον Α ανδρικό επίσης η μάχη όπως φαίνεται θα δοθεί μεταξύ των Όστιν Μπάτλερ (για τον Έλβις), Μπρένταν Φρεϊζερ (για τη Φάλαινα) και Κόλιν Φάρελ (για τα Πνεύματα του Ινισέριν). Το biopic του Μπαζ Λιούρμαν για τον βασιλιά του ροκ εν ρολ αποτέλεσε μια από τις ευχάριστες ταινίες του περσινού καλοκαιριού ενώ εκτιμήθηκε και για την ματιά του Αυστραλού σκηνοθέτη πάνω στον μύθο της μουσικής. Από την άλλη η ταινία του Μάρτιν Μακ Ντόνα αγαπήθηκε τόσο από τις Σφαίρες όσο και από τα BAFTA (οι Βρετανοί ως δικιά τους μάλιστα την πριμοδότησαν όσο μπορούσαν), εκτιμήθηκε και από τις ενώσεις κριτικών και φυσικά από τα μεγάλα κινηματογραφικά Σωματεία και φαίνεται ότι θα καπαρώσει αρκετές παρουσίες στις μεγάλες κατηγορίες (ταινία, σκηνοθεσία, σενάριο), στα ερμηνευτικά Όσκαρ (μην εκπλαγείτε αν δείτε παρουσία και στις τέσσερις ερμηνευτικές κατηγορίες και διπλή παρουσία της ταινίας στον β΄ανδρικό) αλλά και σε κάποιες τεχνικές κατηγορίες (διεύθυνση παραγωγής, μακιγιάζ, ήχος, μακιγιάζ οι πιο πιθανές κατηγορίες). Το ίδιο φαίνεται να ισχύει και για την Φάλαινα. Ο Ντάρεν Αρονόφσκι δεν έχει αρκετές ελπίδες για τον τομέα της σκηνοθεσίας, όμως η ταινία του εκτιμήθηκε όχι μόνο για την στιβαρή ερμηνεία του Φρεϊζερ αλλά και από το Σωματείο των Παραγωγών (βάζοντας πλώρη για μια θέση στην 10άδα για την καλύτερη ταινία). Εκτός απρόοπτου θα βρεθεί μέσα στις πεντάδες του μακιγιάζ, β γυναικείου (για την Χονγκ Τσάου) και διασκευασμένου σεναρίου.
Στις υπόλοιπες θέσεις της ανδρικής πεντάδας λογαριάστε τον υπέροχο Βρετανό Μπιλ Ναϊ (ο οποίος μπήκε σφήνα στα SAG awards με την ερμηνεία του στο Living), τον Πώλ Μέσκαλ (ως αουτσαϊντερ για το Aftersun, μια ταινία που μπήκε σφήνα και κέρδισε θετικές εντυπώσεις στο τελευταίο κομμάτι της οσκαρικής κούρσας), τον Τομ Κρουζ (Top Gun Maverick), έναν ηθοποιό που έχει μια περίεργη σχέση με την Ακαδημία διαχρονικά. Το Τοπ Γκαν ως ταινία φαίνεται πως αγαπήθηκε και από τους κριτικούς και μάλλον κερδίζει και αρκετά σωματεία τόσο με την αρτιότητα του όσο επίσης και με την εξαιρετική εμπορική πορεία του (είναι μια από τις εμπορικότερες ταινίες του 2022, και μιλάμε για άλλη μια χρονιά κατά την οποία τα ταμεία των κινηματογράφων και στην Αμερική στενάζουν). Μην απορήσετε λοιπόν αν την δείτε να δίνει το παρόν όχι μόνο σε αρκετές τεχνικές κατηγορίες (εφέ, ήχου, μοντάζ, τραγούδι, κλπ) τόσο στην καλύτερη ταινία, όσο και στην σκηνοθεσία καθώς το Σωματείο Σκηνοθετών ήδη τοποθετεί τον σκηνοθέτη της, τον Τζόζεφ Κοζίνσκι, στην τοπ πεντάδα του για την περσινή χρονιά.
Τα Πάντα Όλα στα Όσκαρ
Στους β ρόλους το Τα Πάντα Όλα δείχνει να δεσπόζει με τον Κε Χούι Κουάν (που έχει κερδίσει τα πάντα μέχρι στιγμής) να βάζει πλώρη για τον β΄ ανδρικό. Τα Πάντα Όλα είναι μια ταινία με πολύ ιδιαίτερο υλικό, ταιριάζει στην διεθνή ματιά της Ακαδημίας (όπως συνέβη με τα Παράσιτα), όπως φαίνεται κλέβει την καρδιά των σωματείων και μάλλον θα το δούμε ψηλά στα Όσκαρ (προσωπικά υπολογίζω την ταινία ακόμα και για διψήφιο αριθμό υποψηφιοτήτων). Είναι ήδη μέσα στα βραβεία του Σωματείου Ηθοποιών (με 5 υποψηφιότητες), δίνει το παρόν στις λίστες των Σκηνοθετών, των Παραγωγών, δεν αποκλείεται να προταθεί και για το σενάριο και μετά ότι ήθελε προκύψει στα επιμέρους τεχνικά βραβεία (σκηνικών, κουστούμια, ήχου, εφέ, μοντάζ, μουσικής) με στόχο το καλύτερο δυνατό.
Και επειδή Όσκαρ χωρίς έστω κάποια μικρή έκπληξη δεν έχουν νοστιμιά και από την άλλη το Netflix (παρά τα προβλήματα του) θέλει να δηλώσει πως παραμένει μέσα στο οσκαρικό παιχνίδι δυναμικά, η ταινία που συζητείται έντονα τις τελευταίες μέρες για την ανατροπή είναι το Ουδέν νεότερο από το δυτικό μέτωπο. Το γερμανικό αντιπολεμικό δράμα έκανε δυναμικό πλασάρισμα στα BAFTA (με 14 υποψηφιότητες) ενώ είναι ήδη μέσα σε πέντε από τις short lists που ανακοίνωσε η Ακαδημία πριν από εβδομάδες. Δίνω αρκετές πιθανότητες για ένα καλό πλασάρισμα στα τεχνικά Όσκαρ, σίγουρη παρουσία στην Διεθνή Ταινία και μην σας φανεί παράξενο αν ο σκηνοθέτης της ταινίας Έντουαρτ Μπέργκερ κάνει την έκπληξη στην κατηγορία της Σκηνοθεσίας.
Σε σχέση με τα υπόλοιπα έργα μεγάλο ερωτηματικό παραμένει πόσο ψηλά μπορεί να πλασαριστεί το δεύτερο μέρος του Avatar. Θα καταφέρει άραγε ο Κάμερον να σπάσει την σκηνοθετική πεντάδα ή να βρεθεί στην λίστα με τις ταινίες της χρονιάς πέρα από την παρουσία του Avatar στις τεχνικές κατηγορίες για τα εφέ, τον ήχο ή την φωτογραφία; Τα ίδια ακριβώς ισχύουν και για την δεύτερη ταινία του Black Panther. Ενδιαφέρον παρουσιάζει επίσης το γυναικείο δράμα Women Talking όπως επίσης το ινδικό RRR, που δεν προχωράει στην Διεθνή Ταινία αλλά αν τελικά πλασαριστεί σε κάποιες τεχνικές κατηγορίες (και στο τραγούδι) θα δώσει έναν εξωτικό αέρα Μπόλιγουντ στα Όσκαρ.
Όσκαρ Μουσικής
Κλείνουμε με μια ειδική αναφορά στο Όσκαρ Μουσικής. Ο Αλεξάντερ Ντεσπλά (για τον Πινόκιο του Ντελ Τόρο) συνέθεσε ένα υπέροχο σκορ και λογικά θα είναι μέσα στις υποψηφιότητες. Ο Κάρτερ Μπέργουελ (για τα Πνεύματα του Ινισέριν) είναι ένας συνθέτης – εργάτης στο όραμα των σκηνοθετών και θεωρούνταν επίσης σίγουρος για μια θέση στην πεντάδα μέχρι πρότινος (η παρουσία του θα εξαρτηθεί από το πλασάρισμα που θα κερδίσει συνολικά η ταινία). Ο σεβάσμιος Τζον Γουίλιαμς (για το υπέροχο σκορ των Fabelmans) αποτελεί ειδική περίπτωση. Με 52 υποψηφιότητες μέσα σε μισό αιώνα δημιουργικής δραστηριότητας και 5 Όσκαρ στο ενεργητικό του φιλοδοξεί να γίνει ο πλέον γηραιός και με τις περισσότερες υποψηφιότητες Όσκαρ (μετά τον Γουόλτ Ντίσνεϊ) στην ιστορία του θεσμού. Αν η Ακαδημία ξεπεράσει τα εσωτερικά κολλήματα της περί ανανέωσης των Όσκαρ είναι πολύ πιθανόν να το καταφέρει και να μπει. Ενδιαφέρον παρουσιάζει και η περίπτωση του Τζάστιν Χούρβιτς. Ο στενός συνεργάτης του Νταμιέν Σαζέλ κέρδισε την Σφαίρα μουσικής για το σκορ του στη Βαβυλώνα. Προσωπικά θεωρώ ότι Ντεσπλά, Γουίλιαμς και Χούρβιτς έχουν σίγουρη παρουσία στις φετινές υποψηφιότητες.
Η πέμπτη θέση μένει ανοιχτή σε εκπλήξεις. Η Χίλντουρ Γκουντναντότιρ, ως εκφράστρια και της νέας εποχής του Χόλυγουντ για συμπεριληπτικότητα των γυναικών, δεν αποκλείεται να πλασαριστεί από το νέο Χόλυγπουντ (για το Women Talking). Υπάρχουν όμως δύο πολύ ενδιαφέρουσες αντιπροτάσεις: η μία αφορά το σκορ του Γερμανού Φόλκερ Μπερτελμαν (για το Ουδέν Νεότερο…) ο οποίος στο παρελθόν έχει ξαναβρεθεί υποψήφιος (για το συγκινητικό Leon) και η δεύτερη είναι ακόμα πιο τολμηρή και αφορά την αμερικάνικη πειραματική μπάντα των Son Lux (για το Τα Πάντα Όλα), που ξέρει να συνδέει όμορφα ετερόκλητους μουσικούς ρυθμούς και στυλ. Όσο πιο ψηλά πλασαριστεί η ταινία των Ντάνιελς, τόσο πιο πιθανή η παρουσία τους στην πεντάδα μουσικής.
*** Οι υποψηφιότητες των 95ων Όσκαρ θα ανακοινωθούν την Τρίτη 24 Ιανουαρίου μετά τις 15.30 (ώρα Ελλάδας) από τους Ριζ Αχμέντ και Άλισον Γουίλιαμς. Η απονομή των βραβείων θα γίνει στις 12 Μαρτίου 2023 στο Dolby Theater του Λος Άντζελες. Οικοδεσπότης της απονομής θα είναι ο τηλεπαρουσιαστής Τζίμι Κίμελ.