Όσα θα δούμε στην Επίδαυρο το καλοκαίρι 2025: Από Ζιλιέτ Μπινός μέχρι Ράσε και Μαρμαρινό

Αναλυτικά το πρόγραμμα του Φεστιβάλ Επιδαύρου όπως ανακοινώθηκε σήμερα - Η συμμετοχή του ΚΘΒΕ

Parallaxi
όσα-θα-δούμε-στην-επίδαυρο-το-καλοκαίρ-1198664
Parallaxi

Με παγκόσμιες πρεμιέρες, διεθνείς συμπαραγωγές και κορυφαίες ερμηνείες, η Επίδαυρος γίνεται και φέτος σημείο συνάντησης της παράδοσης με τη θεατρική πρωτοπορία γιορτάζοντας τα 70 χρόνια Επιδαυρίων.

Σπουδαίοι Έλληνες και ξένοι σκηνοθέτες, πρωτοπόροι δημιουργοί, και διεθνείς συνεργασίες συνθέτουν ένα συναρπαστικό καλλιτεχνικό τοπίο, στο οποίο οι τραγωδίες και οι κωμωδίες της αρχαιότητας συνομιλούν με το σήμερα.

Η αυλαία ανοίγει στις 27 Ιουνίου με μια σπουδαία παγκόσμια πρεμιέρα: την “Αντιγόνη” του Σοφοκλή, σε σκηνοθεσία του Γερμανού Ούλριχ Ράσε (έχουμε δει στην Επίδαυρο και τον εξαιρετικό ιδιοσυγκρασιακό του Αγαμέμνονα), με ένα λαμπερό καστ Ελλήνων ηθοποιών.

Ο Δημήτρης Τάρλοου σκηνοθετεί την “Ηλέκτρα” (4 & 5 Ιουλίου), αναδεικνύοντας τα διλήμματα της εκδίκησης και της δικαιοσύνης. Ο Μιχαήλ Μαρμαρινός επανέρχεται με το “ζ – η – θ: Ο ξένος” (11 & 12 Ιουλίου), μια πρωτότυπη σκηνική ανάγνωση τριών ραψωδιών της Οδύσσειας, ενώ ο Γιάννης Χουβαρδάς παρουσιάζει “Οι Δύο Οιδίποδες” (25 & 26 Ιουλίου), μια ενιαία παράσταση που ενώνει τον Οιδίποδα Τύραννο και τον Οιδίποδα επί Κολωνώ σε μια αναδρομή από το τέλος προς την αρχή του μύθου.

Στο μεταξύ, στις 19 Ιουλίου στο Αρχαίο Θέατρο της Επιδαύρου θα δούμε και μία πολύ σπουδαία συναυλία. Τον μοναδικό Θεόδωρο Κουρεντζή και την ορχήστρα του, την Utopia, να ερμηνεύουν την 4η Συμφωνία. Στο πλαίσιο του Κύκλου Contemporary Ancients, ο διεθνώς καταξιωμένος δραματουργός και σκηνοθέτης Wajdi Mouawad παρουσιάζει τον “Όρκο της Ευρώπης” (1 & 2 Αυγούστου), μια διεθνή συμπαραγωγή που αντλεί έμπνευση από τις αρχαίες ηρωίδες και τις επανασυνδέει με σύγχρονα ζητήματα ταυτότητας, εκτοπισμού και συλλογικής μνήμης.

Η Μαρία Πρωτόπαππα σκηνοθετεί την “Ανδρομάχη” (8 & 9 Αυγούστου) του Ευριπίδη, μια τραγωδία που φωτίζει τη μοίρα των ηττημένων και των γυναικών στον απόηχο του πολέμου, ενώ ο Θεόδωρος Τερζόπουλος (22 & 23 Αυγούστου) επαναφέρει τη μνημειώδη “Ορέστεια” του Αισχύλου, μετά την επιτυχημένη της πορεία στην Ελλάδα και το εξωτερικό.

Στο Μικρό Θέατρο της Αρχαίας Επιδαύρου, το φετινό πρόγραμμα περιλαμβάνει παραστάσεις που αναδεικνύουν σύγχρονες προσεγγίσεις του αρχαίου δράματος. Στις 4 & 5 Ιουλίου, η Όλια Λαζαρίδου σκηνοθετεί το “Θήβα μοναξιά” του Κυριάκου Χαρίτου, μια λαϊκή παραλογή εμπνευσμένη από την Αντιγόνη. Στις 11 & 12 Ιουλίου, οι Χρήστος Στέργιογλου και Αλέξανδρος Δράκος Κτιστάκης παρουσιάζουν τις “Ιαχές“, μια σύνθεση ποίησης, μουσικής και αρχαίου δράματος με κεντρικό άξονα τη σκλαβιά και τον ξεριζωμό.

Στις 18 Ιουλίου, η Ελληνική Ακαδημία Κινηματογράφου και το Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου ενώνουν τις δυνάμεις τους στην κινηματογραφική παραγωγή “Ηλέκτρα 7″, όπου επτά σκηνοθέτες δημιουργούν μια ταινία εμπνευσμένη από τη σοφόκλεια τραγωδία. Τέλος, στις 25 & 26 Ιουλίου, ο Γιάννης Σκουρλέτης και η bijoux de kant παρουσιάζουν δύο σύγχρονους μονολόγους, το “Δεξιά της Κοίτης” και τη “Συνεδρία Πολέμου”, εμπνευσμένους από τον Οιδίποδα επί Κολωνώ και τη Λυσιστράτη, που επανερμηνεύουν τους αρχαίους μύθους μέσα από τη σύγχρονη κοινωνική πραγματικότητα.

Τέλος, συνεχίζονται οι “Μικροί Ιχνευτές”, το Θεατροπαιδαγωγικό πρόγραμμα για παιδιά, που τους φέρνει σε επαφή με τους αρχαίους μύθους, αλλά και η “Πάροδος” – Studio Residency (15-28 Ιουνίου), ένα ερευνητικό πρόγραμμα για τη δραματουργία του αρχαίου δράματος, που φέτος θα έχει επικεφαλής τον Δημήτρη Καραντζά.

Η Κατερίνα Ευαγγελάτου είπε χαρακτηριστικά την ομιλία της στη σχετική συνέντευξη Τύπου που δόθηκε πως “το Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου συμπληρώνει φέτος 70 χρόνια λειτουργίας. Αυτές τις επτά δεκαετίες αδιάκοπης καλλιτεχνικής δραστηριότητας και δημιουργικής συνομιλίας με την εγχώρια όσο και με τη διεθνή σκηνή θελήσαμε να τιμήσουμε με μια σειρά ξεχωριστών και μεγάλης κλίμακας έργων, τα οποία εντάξαμε στο πρόγραμμά μας”.

Και εν συνεχεία παρουσίασε το πρόγραμμα της Επιδαύρου, το οποίο θα περιλαμβάνει οκτώ γεγονότα. Θα δούμε τέσσερις παραγωγές και συμπαραγωγές του Φεστιβάλ, παραστάσεις με τη σφραγίδα των δύο εθνικών μας θεάτρων, αλλά και δύο ανεξάρτητες παραγωγές. Αξίζει να σημειωθεί ότι επτά από τα οκτώ έργα θα κάνουν την πρεμιέρα τους στην Επίδαυρο.

“Tο κοινό θα έχει την ευκαιρία να απολαύσει Παγκόσμιες Πρεμιέρες από κορυφαίους σκηνοθέτες σε μνημειώδη έργα του Αρχαίου Δράματος, Διεθνείς συμπαραγωγές και νέα έργα εμπνευσμένα από το Αρχαίο Δράμα, γραμμένα από διακεκριμένους σύγχρονους δημιουργούς, στο πλαίσιο του Κύκλου Contemporary Ancients, το ντεμπούτο σημαντικών σκηνοθετών στο αργολικό θέατρο αλλά και μια ξεχωριστή βραδιά συμφωνικής μουσικής, κατ’ εξαίρεσιν στην Επίδαυρο.

Θα ήθελα να υπογραμμίσω για άλλη μια φορά πόσο σημαντικό θεωρούμε να παρουσιάζονται στο Αρχαίο Θέατρο Επιδαύρου έργα που έχουν σχεδιαστεί ειδικά για τον χώρο αυτόν. Φέτος, με αφετηρία τον εορτασμό του επετειακού μας έτους, εντάσσουμε στο πρόγραμμά μας τέσσερις ξεχωριστές παραγωγές –τρεις θεατρικές παραστάσεις και μία συναυλία– που θα κάνουν πρεμιέρα στην Επίδαυρο, ενώ πολλές από αυτές θα παρουσιαστούν αποκλειστικά εκεί και δεν θα περιοδεύσουν” συνέχισε.

Παράλληλα, η Κ. Ευαγγελάτου ανακοίνωσε “τη συνεργασία του με το Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος, Μεγάλο Δωρητή του Επετειακού Προγράμματος στην Επίδαυρο. Χάρη στην πολύτιμη αρωγή και την ευγενική υποστήριξή του, πραγματοποιούμε φέτος σπουδαίες παραγωγές και συμπαραγωγές, παρουσιάζοντας στο κοινό της Επιδαύρου κορυφαίους Έλληνες και ξένους καλλιτέχνες από τον χώρο του θεάτρου και της λόγιας μουσικής, πεδία που έφερε στο προσκήνιο το Φεστιβάλ κατά τα 70 συναπτά έτη πρωταγωνιστικής παρουσίας του στην πολιτιστική ζωή του τόπου μας”.

Ιδιαίτερη έμφαση έδωσε στον Κύκλο Contemporary Ancients, “από τις πλέον αναγνωρίσιμες ενέργειες σ’ αυτή την κατεύθυνση είναι ο Κύκλος Contemporary Ancients, που αφορά την ανάθεση συγγραφής και σκηνοθεσίας και την έκδοση θεατρικών έργων με αφετηρία το Αρχαίο Δράμα.

O κύκλος αυτός, που φέτος κλείνει αισίως πέντε χρόνια ζωής, σχεδιάστηκε ειδικά για την Επίδαυρο – τόσο για το Αρχαίο Θέατρο, όσο και για το Μικρό Θέατρο Αρχαίας Επιδαύρου, όπου παρουσιάστηκαν από το 2021 έως το 2024 δεκατρία νέα έργα”.

Αναλυτικά

ΑΡΧΑΙΟ ΘΕΑΤΡΟ ΕΠΙΔΑΥΡΟΥ

ΠΑΓΚΟΣΜΙΑ ΠΡΕΜΙΕΡΑ – ΣΥΜΠΑΡΑΓΩΓΗ 27, 28 & 29 Ιουνίου Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου – Εθνικό Θέατρο Ulrich Rasche – “Αντιγόνη” του Σοφοκλή

Τα τελευταία χρόνια, η Επίδαυρος έχει καθιερωθεί ως διεθνής θεατρικός κόμβος, φιλοξενώντας παγκόσμιες πρεμιέρες και συνεργασίες με κορυφαίους οργανισμούς και σκηνοθέτες. Φέτος, ο Ούλριχ Ράσε επιστρέφει, μετά τον εντυπωσιακό Αγαμέμνονα του 2022, για να σκηνοθετήσει την Αντιγόνη του Σοφοκλή.

Η παράσταση, συμπαραγωγή του Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου και του Εθνικού Θεάτρου, αξιοποιεί τη μετάφραση του Νίκου Παναγιωτόπουλου και ένα ισχυρό καστ Ελλήνων ηθοποιών (Γιώργος Γάλλος Κρέων, Δημήτρης Καπουράνης Αίμων, Κόρα Καρβούνη Αντιγόνη, Φιλαρέτη Κομνηνού Τειρεσίας, Κίττυ Παϊταζόγλου Ισμήνη, Θάνος Τοκάκης Φύλακας. Με την ιδιαίτερη σκηνική γλώσσα του Ράσε και ζωντανή μουσική, αναμένεται να σηματοδοτήσει δυναμικά την έναρξη του φετινού προγράμματος.

Ο Ulrich Rasche σημειώνει: “Πάντοτε ονειρευόμουν να ανεβάσω στην Επίδαυρο την Αντιγόνη του Σοφοκλή. Ίσως ακουστεί κάπως παράξενο, αλλά η επιλογή μου δεν είχε να κάνει τόσο με τον χαρακτήρα της ίδιας της Αντιγόνης όσο με τη φιγούρα του βασιλιά Κρέοντα. Η Αντιγόνη, όπως γνωρίζουμε, είναι η ηρωίδα του έργου. Αντιστέκεται στην αυταρχική εξουσία του βασιλιά. Προτάσσει τις δικές της ιδέες για το τι πρέπει να συμβεί.

Η δύναμη και η αντίστασή της απέναντι στην εξουσία είναι αξιοθαύμαστες. Αλλά μήπως δεν ζούμε σήμερα σε μια κοινωνία όπου είναι πανεύκολο για όλους να παριστάνουν τις ηρωίδες ή τους ήρωες, να μιλούν και να πράττουν με τα δικά τους μέτρα και σταθμά; Μήπως πολλές φορές ξεχνάμε ότι αποστολή του Κρέοντα ως βασιλιά είναι να υπερασπίζεται το κράτος και τους νόμους; Πιστεύω ότι είναι σημαντικό να ρίξουμε μια ματιά στον βασιλιά και στα επιχειρήματά του, που διατυπώνονται τόσο εύστοχα από τον Σοφοκλή στην τραγωδία.

Όπως ξέρουν καλά οι Έλληνες, η δημοκρατία είναι μια κατάκτηση που σφυρηλατήθηκε μέσα στους αιώνες, θεμελιωμένη σε ατομικές ελευθερίες αλλά και υποχρεώσεις. Στην Αντιγόνη, ο Κρέων είναι εκείνος που υπερασπίζεται αυτό το πολίτευμα. Έστω κι αν τελικά ακολουθεί εσφαλμένη πορεία, έστω κι αν αποδεικνύεται ανίκανος να σταθεί στο ύψος των περιστάσεων που επιτάσσει η λειτουργία ενός τέτοιου πολιτεύματος, αξίζει τον κόπο να εξετάσουμε πιο προσεκτικά τα επιχειρήματα του Σοφοκλή εστιάζοντας στον χαρακτήρα του Κρέοντα. Σε κάθε περίπτωση, χαίρομαι αφάνταστα για την ευκαιρία που μου δίνεται να διερευνήσω εις βάθος τις διαστάσεις και την επιχειρηματολογία του τραγικού ποιητή στην Επίδαυρο με έναν θίασο Ελλήνων ηθοποιών”.

4 & 5 Ιουλίου Θέατρο Πορεία – Δημήτρης Τάρλοου “Ηλέκτρα” του Σοφοκλή

Το θέατρο Πορεία επανέρχεται στην Επίδαυρο, αυτή τη φορά με τον Καλλιτεχνικό Διευθυντή του Δημήτρη Τάρλοου στην πρώτη του σκηνοθεσία στο αργολικό θέατρο με τη σοφόκλεια εκδοχή της Ηλέκτρας.

Σε έναν κόσμο που μαστίζεται από ολοκληρωτισμούς και κοινωνική αδικία, σε μια εποχή όπου η βία και η εκδίκηση παρουσιάζονται συχνά ως «αναγκαίο κακό», η “Ηλέκτρα” του Σοφοκλή αποκτά ανατριχιαστική επικαιρότητα. Η τραγωδία αυτή δεν είναι απλώς μια αφήγηση εκδίκησης, αλλά ένας καθρέφτης των ανθρώπινων διλημμάτων, της διαχρονικής σύγκρουσης ανάμεσα στη δικαιοσύνη και την ηθική.

Μετάφραση Γιώργος Χειμωνάς • Σκηνοθεσία Δημήτρης Τάρλοου • Σκηνικά – Κοστούμια Πάρις Μέξης • Μουσική σύνθεση Φώτης Σιώτας • Σχεδιασμός φωτισμού Αλέκος Αναστασίου • Χορογραφίες Μαρκέλλα Μανωλιάδη • Παίζουν: Γιάννης Αναστασάκης Παιδαγωγός, Γρηγορία Μεθενίτη Χρυσόθεμις, Λουκία Μιχαλοπούλου Ηλέκτρα, Νικόλας Παπαγιάννης Αίγισθος, Ιωάννα Παππά Κλυταιμνήστρα, Αναστάσης Ροϊλός Ορέστης, Περικλής Σιούντας Πυλάδης • Χορός (αλφαβητικά) Μαργαρίτα Αλεξιάδη, Ασημίνα Αναστασοπούλου, Ελένη Βλάχου, Ιωάννα Δεμερτζίδου, Ιωάννα Λέκκα, Ελένη Σίστη, Λυδία Στέφου, Άννα Συμεωνίδου, Χαρά Τζόκα • Ζωντανή ερμηνεία της μουσικής Φώτης Σιώτας, Τάσος Μισυρλής

11 & 12 Ιουλίου Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος – Θεατρικός Οργανισμός Κύπρου Μιχαήλ Μαρμαρινός: ζ – η – θ/ Ο ξένος /Μια επιστροφή στις πηγές: Επίσκεψη σε τρεις ραψωδίες της Οδύσσειας

Maliakos

Μετά τη ΝΕΚΥΙΑ με το ιαπωνικό θέατρο ΝΟ το 2015 και τους Ιχνευτές του Σοφοκλή το 2021, παραστάσεις που θα μας μείνουν αξέχαστες, ο Μιχαήλ Μαρμαρινός επανέρχεται στο Αρχαίο Θέατρο Επιδαύρου με μια ακόμα αναπάντεχη δραματουργική πρόταση καθοδηγώντας μια επιστροφή στις πηγές.

Μια επίσκεψη σε τρεις ραψωδίες του έπους που αποκαλύπτει πώς αυτό το ατελεύτητο μυστήριο της προφορικής Αφήγησης (το βαθύ μυστήριο του θεάτρου) έχει τη δυνατότητα να μας εξακοντίζει συναρπαστικά «εκεί που η ιστορία ακόμα συμβαίνει».

Μετάφραση Δημήτρης Μαρωνίτης • Σκηνοθεσία Μιχαήλ Μαρμαρινός • Δραματουργική επεξεργασία Ελένη Μολέσκη – Μιχαήλ Μαρμαρινός • Σκηνικά Γιώργος Σαπουντζής • Κοστούμια Ελευθερία Αράπογλου • Μουσική Andys Skordis • Χορογραφία Gloria Dorliguzzo • Φωτισμοί Ελευθερία Ντεκώ • Μάσκες Μάρθα Φωκά • Α΄ βοηθός σκηνοθέτη Ελένη Μολέσκη • Β΄ βοηθός σκηνοθέτη Αλεξία Παραμύθα

ΚΥΚΛΟΣ ΚΛΑΣΙΚΗ ΜΟΥΣΙΚΗ 19 Ιουλίου Utopia – Θεόδωρος Κουρεντζής Regula Mühlemann – Eve-Maud Hubeaux Γκούσταφ Μάλερ: Συμφωνία αρ. 4 και Τραγούδια για τα νεκρά παιδιά

Ο Θεόδωρος Κουρεντζής, ένας από τους πιο χαρισματικούς και πολυσυζητημένους αρχιμουσικούς παγκοσμίως, δημιουργεί πάντα υψηλές προσδοκίες με κάθε νέα συναυλία του.

Στην Επίδαυρο, θα διευθύνει τη δική του ανεξάρτητη ορχήστρα, Utopia, ερμηνεύοντας την Τέταρτη Συμφωνία του Μάλερ, ένα από τα πιο εμβληματικά έργα του Αυστριακού συνθέτη. Σολίστ θα είναι η Ελβετή σοπράνο Ρέγκουλα Μίλεμαν, από τις σημαντικότερες της γενιάς της.

Στο δεύτερο μέρος, η μεσόφωνος Εβ-Μοντ Ιμπό θα ερμηνεύσει τον συγκλονιστικό κύκλο Τραγούδια για τα νεκρά παιδιά (Kindertotenlieder), μια από τις πιο σπαρακτικές συνθέσεις του Μάλερ, βασισμένη σε ποιήματα του Φρίντριχ Ρίκερτ.

Μέγας δωρητής επετειακού προγράμματος στην Επίδαυρο, Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος (ΙΣΝ)

25 & 26 Ιουλίου Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου – Λυκόφως Γιάννης Χουβαρδάς Οι δύο Οιδίποδες

Γιορτάζοντας 50 χρόνια συνεχούς επαγγελματικής παρουσίας στο θέατρο, ο Γιάννης Χουβαρδάς μεταφράζει, διασκευάζει και σκηνοθετεί τον Οιδίποδα Τύραννο και τον Οιδίποδα επί Κολωνώ του Σοφοκλή σε μία παράσταση ως ενιαίο έργο. Υπό από την καθοδήγηση του έμπειρου Έλληνα σκηνοθέτη, μια ομάδα σημαντικών ηθοποιών και συντελεστών θα αφηγηθούν, με ζωντανή μουσική, τη συγκλονιστική ιστορία του Οιδίποδα ξεκινώντας από το τέλος και πηγαίνοντας προς τα πίσω, στην αρχή του κακού.

Στόχος του Γιάννη Χουβαρδά είναι τα δύο έργα ‒πολύ διαφορετικά μεταξύ τους σε σύλληψη και ύφος, και γραμμένα με μεγάλη χρονική απόσταση το ένα από το άλλο‒ να είναι απολύτως αναγνωρίσιμα στη διάρκεια της παράστασης, με τρόπο που να αποδίδει αρμονικά την αίσθηση μιας ενιαίας ιστορίας, πιστής στο πνεύμα του Σοφοκλή, του κορυφαίου τραγικού.

Μετάφραση – Διασκευή – Σκηνοθεσία Γιάννης Χουβαρδάς • Σκηνικά Εύα Μανιδάκη • Κοστούμια Ιωάννα Τσάμη • Μουσική Άγγελος Τριανταφύλλου • Κίνηση Ερμίρα Γκόρο • Φωτισμοί Νίκος Βλασόπουλος • Α΄ βοηθός σκηνοθέτη Δέσποινα Λάρδη • Βοηθοί σκηνοθέτη Ηλιάνα Καλαδάμη, Ναυσικά Κίρκη •

Πρωταγωνιστούν (αλφαβητικά) Στεφανία Γουλιώτη, Νίκος Καραθάνος, Καρυοφυλλιά Καραμπέτη, Κωνσταντίνος Μπιμπής, Πηνελόπη Τσιλίκα, Ορέστης Χαλκιάς, Νίκος Χατζόπουλος • Χορός Γιάννης Κότσιφας, Έκτορας Λυγίζος (κορυφαίοι), Πολυξένη Παπακωνσταντίνου, Θεόβη Στύλλου, Άγγελος Τριανταφύλλου

Μέγας δωρητής επετειακού προγράμματος στην Επίδαυρο Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος (ΙΣΝ)

ΠΑΓΚΟΣΜΙΑ ΠΡΕΜΙΕΡΑ – ΔΙΕΘΝΗΣ ΣΥΜΠΑΡΑΓΩΓΗ ΚΥΚΛΟΣ CONTEMPORARY ANCIENTS 1 & 2 Αυγούστου Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου – Théâtre national de la Colline Wajdi Mouawad- “Ο όρκος της Ευρώπης”

Ο Ουαζντί Μουαουάντ, ένας από τους σημαντικότερους σύγχρονους δραματουργούς, επιστρέφει στην Ελλάδα και κάνει την πρώτη του εμφάνιση στην Επίδαυρο με ένα νέο έργο, εμπνευσμένο από αρχαίες ηρωίδες. Γνωστός για τη βαθιά σύνδεση του έργου του με την αρχαία τραγωδία, ο Λιβανοκαναδός δημιουργός εξερευνά θέματα όπως η οικογενειακή μνήμη, ο ξεριζωμός και η αναζήτηση ταυτότητας.

Η παράσταση, διεθνής συμπαραγωγή στο πλαίσιο του Κύκλου Contemporary Ancients, θα παρουσιαστεί το πρώτο Σαββατοκύριακο του Αυγούστου, με πολυεθνικό θίασο και μεγάλη πρωταγωνίστρια τη Ζιλιέτ Μπινός, καθιστώντας το ένα από τα πιο αναμενόμενα καλλιτεχνικά γεγονότα του καλοκαιριού.

Ο Wajdi Mouawad σημειώνει πως: “Το ταξίδι επιστροφής είναι πάντα ταξίδι αλλά ποτέ επιστροφής. Είναι πένθος, εσωτερικός νεκροθάλαμος όπου εισερχόμαστε για να αναγνωρίσουμε το πτώμα ενός πράγματος που θεωρούσαμε ακόμα ζωντανό. Αυτό συμβαίνει για κείνες που θεωρούν ότι θα ξαναβρούν κάποτε τη μητέρα τους αλλά και για τη μητέρα που θεωρεί ότι κάποτε θα ξαναβρεί τις κόρες της.

Είναι μια αρχαία ιστορία που επαναλαμβάνεται διαρκώς από τα βάθη του χρόνου: ένα κορίτσι παίζει στην ακρογιαλιά όταν ξαφνικά βλέπει να εμφανίζεται ένας λευκός ταύρος. Θαμπωμένη από την ομορφιά και τη δύναμή του, η κοπέλα καβαλά ανυποψίαστη τον ταύρο που, μεμιάς, ξαναγυρνά προς τη θάλασσα παρασύροντάς την μια για πάντα μακριά από την πατρίδα της.

Αιώνες, χιλιετίες αργότερα, μέσα απ’ την ίδια τη σάρκα των παιδιών και των παιδιών των παιδιών των παιδιών εξακολουθούν να αντηχούν τα τραγούδια, τα κλάματα και οι χοροί των αρχαίων τραυμάτων, που κανείς ποτέ δεν είπε και κανείς ποτέ δεν αφηγήθηκε. Κι από συμφορά σε συμφορά, από βιαιότητα σε βιαιότητα, οι πηγές των βασάνων χάνονται στο πηγάδι του χρόνου. Πρέπει, λοιπόν, κάποια στιγμή, αφού δεν μπορείς να μιλήσεις, δεν μπορείς να αναπνεύσεις, όταν όλα αρχίζουν ψελλίζοντας να επανέρχονται, με υπομονή, να μπεις στον λαβύρινθο της μνήμης ακολουθώντας το αόρατο νήμα του έρωτα, όσο οδυνηρό κι αν είναι, για να ξαναβρείς το πρωταρχικό τραύμα που αιμορραγεί ακόμα και να δοκιμάσεις να το επουλώσεις. Να επινοήσεις έναν χαρακτήρα για να ψηλαφίσεις τη φρίκη των συμφορών του δικού σου παρελθόντος.

Μέγας δωρητής επετειακού προγράμματος στην Επίδαυρο Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος (ΙΣΝ)

8 & 9 Αυγούστου Μαρία Πρωτόπαππα- “Ανδρομάχη” του Ευριπίδη

Η Μαρία Πρωτόπαππα σκηνοθετεί την “Ανδρομάχη” του Ευριπίδη μεταφέροντας το δράμα μακριά από τα μεγάλα κέντρα, στην ελληνική επαρχία, όπου η παρακμή και η καταστροφή διαδέχονται τη νίκη.

Ο Νεοπτόλεμος, γιος του Αχιλλέα, αδυνατεί να ανταποκριθεί στον ρόλο του ηγέτη και συζύγου, ενώ η γυναίκα που αδίκησε ανεπανόρθωτα γίνεται μάρτυρας της πτώσης του.

Ο Χορός των εγκαταλελειμμένων γυναικών αντανακλά μια χώρα διαλυμένη, όπου οι υποσχέσεις για δύναμη και ενότητα έχουν διαψευστεί. Ο Ευριπίδης αντιστρέφει την ηρωική αφήγηση της Ιλιάδας, καταγγέλλοντας την αλαζονεία των νικητών και το τίμημα που πληρώνουν όσοι πίστεψαν σε ψεύτικα ιδανικά.

Μετάφραση Γ. Β. Τσοκόπουλος • Σκηνοθεσία – Απόδοση – Δραματουργική επεξεργασία Μαρία Πρωτόπαππα • Συνεργασία στη δραματουργική επεξεργασία Έλενα Τριανταφυλλοπούλου • Καλλιτεχνική συνεργασία Ελένη Σπετσιώτη • Σκηνικά – Κοστούμια Εύα Νάθενα • Μουσική σύνθεση Λόλεκ • Φωτισμοί Σάκης Μπιρμπίλης • Κίνηση Αλέξανδρος Βαρδαξόγλου • Φωνητική διδασκαλία Άννα Παγκάλου • Βοηθός σκηνοθέτιδας Εύη Νάκου • Παίζουν (αλφαβητικά) Δημήτρης Γεωργιάδης, Στέλλα Γκίκα, Τάσος Λέκκας, Δημήτρης Μαμιός, Γιάννης Νταλιάνης, Αργύρης Ξάφης, Δημήτρης Πιατάς, Μαρία Πρωτόπαππα, Γιώργος Φασουλάς και 5 ακόμα ηθοποιοί • Διεύθυνση & εκτέλεση παραγωγής Kart Productions • Παραγωγή Τεχνηχώρος

ΕΠΑΝΑΛΗΨΗ 22 & 23 Αυγούστου Εθνικό Θέατρο – Θεόδωρος Τερζόπουλος “Ορέστεια” του Αισχύλου

Η Ορέστεια του Αισχύλου, σε σκηνοθεσία Θεόδωρου Τερζόπουλου, υπήρξε μια από τις κορυφαίες στιγμές του σύγχρονου ελληνικού θεάτρου.

Μετά από μια εντυπωσιακή πορεία σε Ελλάδα, Κύπρο και Ιταλία, η παράσταση επιστρέφει στις 22 & 23 Αυγούστου στο Αρχαίο Θέατρο Επιδαύρου, ολοκληρώνοντας τον φετινό κύκλο του Φεστιβάλ. Ένα έργο διανοητικού και φιλοσοφικού βάθους, που με την εκρηκτική του ενέργεια διευρύνει τα όρια της τέχνης και αφηγείται την ιστορία της ανθρωπότητας.

EΚΘΕΣΙΑΚΟΣ ΧΩΡΟΣ ΦΕΣΤΙΒΑΛ

27 Ιουνίου – 23 Αυγούστου “Αντιγόνη. Νόμος και Ανυπακοή” Περιοδική έκθεση

Με αφορμή την παγκόσμια πρεμιέρα της Αντιγόνης του Ούλριχ Ράσε, ο εκθεσιακός χώρος του Αρχαίου Θεάτρου Επιδαύρου φιλοξενεί την περιοδική έκθεση Αντιγόνη. Νόμος και Ανυπακοή.

Ανοιχτή καθ’ όλη τη διάρκεια των παραστάσεων, η έκθεση εξερευνά τις μεταμορφώσεις του έργου στα 70 χρόνια των Επιδαυρίων, αναδεικνύοντας την επίδρασή του στη δυτική νεωτερική σκέψη. Μέσα από σπάνιο αρχειακό υλικό, φωτίζει τη θεατρική ερμηνεία στο πέρασμα του χρόνου, καλώντας τον θεατή να αναλογιστεί θεμελιώδη ζητήματα: τη σύγκρουση νόμου και ανυπακοής, την έννοια της δικαιοσύνης, τις αντιφάσεις ανάμεσα στο εθιμικό και το πολιτικό δίκαιο, αλλά και τα βαθιά προσωπικά διλήμματα που γεννά ο εμφύλιος σπαραγμός.

Σύλληψη – Γενική εποπτεία Κατερίνα Ευαγγελάτου • Επιστημονική επιμέλεια Παναγιώτης Μιχαλόπουλος • Έρευνα – Τεκμηρίωση Κωνσταντίνα Νικολοπούλου • Συνεργάτιδα στην έρευνα και την τεκμηρίωση Εύα Γεωργουσοπούλου • Εικαστική επιμέλεια Θάλεια Μέλισσα

Στο πλαίσιο του Διεθνούς Δικτύου Αρχαίου Δράματος.

ΜΙΚΡΟ ΘΕΑΤΡΟ ΑΡΧΑΙΑΣ ΕΠΙΔΑΥΡΟΥ

Studio residency – Πάροδος (15-28 Ιουνίου)

Το διακαλλιτεχνικό ερευνητικό πρόγραμμα Πάροδος, που εγκαινιάστηκε το 2021, προσφέρει σε καλλιτέχνες τη δυνατότητα να εξερευνήσουν τη δραματουργία του Αρχαίου Δράματος in situ. Η διαδικασία περιλαμβάνει δύο στάδια: έρευνα στην Αθήνα και εφαρμογή στο Μικρό Θέατρο της Αρχαίας Επιδαύρου. Τον γενικό συντονισμό φέτος έχει ο σκηνοθέτης Δημήτρης Καραντζάς.

Κύκλος Contemporary Ancients Θήβα μοναξιά – Όλια Λαζαρίδου (4 & 5 Ιουλίου)

Ο Κυριάκος Χαρίτος γράφει μια λαϊκή παραλογή εμπνευσμένη από τον μύθο της Αντιγόνης, που σκηνοθετεί η Όλια Λαζαρίδου. Σε μια ξεχασμένη επαρχία, η πόλη ξυπνά και θυμάται, αναζητώντας το κορίτσι που το έλεγαν Αντιγόνη. Ένα έργο που συνομιλεί με την εναρκτήρια παραγωγή της Επιδαύρου, με ζωντανή μουσική και αφηγηματική ροή μεταξύ έμμετρου και πεζού λόγου.

Ιαχές – Χρήστος Στέργιογλου & Αλέξανδρος Δράκος Κτιστάκης (11 & 12 Ιουλίου)

Ένα μουσικό έργο που ενώνει αρχαία και σύγχρονη ποίηση με αφορμή τη σκλαβιά, τον ξεριζωμό και τη μετανάστευση. Στην παράσταση, αποσπάσματα από αρχαίες τραγωδίες και νεότερη ποίηση συνενώνονται σε μια πρωτότυπη μουσική σύνθεση του Αλέξανδρου Δράκου Κτιστάκη, με ερμηνευτές τον Χρήστο Στέργιογλου και τον λυρικό τραγουδιστή Γιώργο Ιατρού. Διάρκεια: 65’

Ηλέκτρα 7 – Ελληνική Ακαδημία Κινηματογράφου (18 Ιουλίου)

Στο πλαίσιο των 70 χρόνων του Φεστιβάλ, μια πρωτότυπη ταινία εμπνευσμένη από την Ηλέκτρα του Σοφοκλή, σε σενάριο Παναγιώτη Χριστόπουλου, με επτά διαφορετικούς σκηνοθέτες που εξερευνούν διαφορετικές οπτικές γωνίες ενός εγκλήματος στη σύγχρονη Ελλάδα. Η παραγωγή πραγματοποιείται σε συνεργασία με την Ελληνική Ακαδημία Κινηματογράφου και την υποστήριξη της ΔΕΗ. Διάρκεια: 50’

Δεξιά της κοίτης – Γιάννης Παλαβός (25 & 26 Ιουλίου)

Εμπνευσμένο από τον Οιδίποδα επί Κολωνώ, το έργο σκιαγραφεί τη σχέση πατέρα-κόρης. Ένας λαϊκός οργανοπαίκτης περιπλανιέται διωγμένος, με μόνη του στήριξη την κόρη του. Έναν χρόνο μετά τον θάνατό του, εκείνη ιχνηλατεί την προσωπικότητά του σε ένα άτυπο μνημόσυνο γεμάτο πικρία και τρυφερότητα.

Συνεδρία πολέμου – Άρης Αλεξανδρής (25 & 26 Ιουλίου)

Μια ψυχολόγος, εξαντλημένη από τις ερωτικές απογοητεύσεις των θεραπευόμενών της, διοργανώνει μια διαδικτυακή συνεδρία με επαναστατική πρόταση: αποχή από το σεξ ως απάντηση σε έναν νέο πόλεμο με πεδίο μάχης το ανθρώπινο σώμα. Ένας σπαρταριστός μονόλογος για την παρακμή του σεξ στην εποχή της ψηφιακής υπερδιάθεσης.

Σχετικά Αρθρα
Σχετικά Αρθρα