Περιοδείες καλλιτεχνών: Η ακρίβεια επηρεάζει την τιμή του εισιτηρίου;

Συναυλίες και παραστάσεις υπό τη σκιά των αυξήσεων σε βενζίνες και ενέργεια - Τι λένε οι παραγωγοί

Γιώργος Σταυρακίδης
περιοδείες-καλλιτεχνών-η-ακρίβεια-επ-899991
Γιώργος Σταυρακίδης

Τα καλοκαίρια μας συνηθίζεται να γεμίζουν από βραδιές θεάτρου η μουσικής σε ένα από τα ανοιχτά θέατρα της πόλης ή τα φεστιβάλ.

Η Ελλάδα ολόκληρη γίνεται μία μεγάλη καλλιτεχνική «αρένα», όπου σπουδαίες θεατρικές και μουσικές δουλειές περιοδεύουν σε πόλεις, χαρίζοντας αυτό που δύσκολα μπορεί να προσφέρει σε μεγάλο βαθμό η επαρχία τους χειμερινούς μήνες.

Ειδικά τα προηγούμενα δύο χρόνια, που η πανδημία στέρησε τους καλλιτέχνες από τους θεατές (και το αντίθετο), η λαχτάρα όλων να επιστρέψει μία (άτυπη) καλλιτεχνική κανονικότητα που θα υποδεχτεί με τους σωστούς όρους και λόγους όλους εκείνους που θέλουν να παίξουν και να δουν μία παράσταση ή μία συναυλία, τους οδήγησε σε μία μεγάλη επιστροφή, που όμως φέτος καλύπτεται από την σκιά της ακρίβειας.

Σε ένα γενικότερο κύμα ανατίμησης που νιώθουν πλέον όλοι σε βασικά αγαθά και λογαριασμούς, οι παραγωγές (θεατρικές και μουσικές) που φέτος αποφάσισαν να βγουν σε περιοδεία ξεπερνούν, όπως φαίνεται, κάθε προηγούμενο, δίνοντας βέβαια ελπίδα για μία καλλιτεχνική κατάσταση που αναγεννάτε μέσα από τις στάχτες μίας φωτιάς που, άδικα, η κυβέρνηση είχε βάλει στους καλλιτέχνες για μεγάλο διάστημα.

synaulia-unsplash.jpg

Θετικό είναι πως αυτή την καλοκαιρινή σεζόν, θα έχουμε δεκάδες επιλογές από παραστάσεις και συναυλίες για να παρακολουθήσουμε, καθώς και αμέτρητους αγαπημένους καλλιτέχνες που βγαίνουν για περιοδεία εκτός Αθήνας. Από την άλλη, ο παράγοντας ακρίβεια φαίνεται να «χτυπάει» και τις τέχνες, αφού η αύξηση της βενζίνης, καθώς και του ρεύματος θα πρέπει να βαρύνουν στις πλάτες των παραγωγών εταιρειών ή, στη χειρότερη περίπτωση, στις πλάτες των θεατών που θα δουν τις τιμές των εισιτηρίων να ανεβαίνουν σε σχέση με τις τιμές που είχαν τα προηγούμενα χρόνια.

ΑΝΤΕΧΕΙ ΤΟ ΕΙΣΙΤΗΡΙΟ;

Σε συζήτηση με τους ιδιοκτήτες του Θεάτρου Αυλαία που αυτό το καλοκαίρι αποφάσισαν να κάνουν μία μεγάλη περιοδεία με την παιδική παραγωγή τους «Ο Γαργαληστής» του Δημήτρη Μπασλάμ, μου αναφέρουν πως «Αυτές οι αυξήσεις ήρθαν πολύ αργότερα από τη δική μας απόφαση να βγούμε αυτό το καλοκαίρι σε περιοδεία».

Τι γίνεται όμως, με όλους εκείνους τους παραγωγούς και καλλιτέχνες που πήραν την απόφαση αυτό το καλοκαίρι να «γυρίσουν» την Ελλάδα με τα έργα τους και στην πορεία είδαν τα έξοδα παραγωγής να αυξάνονται επικίνδυνα;

«Δε μπορείς να κάνεις πολλά. Εννοείται πως πραγματοποιείς την περιοδεία και προσπαθείς να κρατήσεις την τιμή του εισιτηρίου σε λογικά πλαίσια, χωρίς, αν αντέχεις, να κάνεις και αύξηση σε αυτό» μου αναφέρουν από το Θέατρο Αυλαία, ενώ συμπληρώνουν πως «Το μόνο που κάνεις, ώστε να μη χρειαστεί τουλάχιστον να μπεις μέσα, είναι να πας τελικά σε λιγότερα μέρη από αυτά που αρχικά υπολόγιζες να πας».

Από την άλλη, άνθρωπος από την παραγωγή συναυλιών, αναφέρει πως «Οι τιμές σίγουρα είναι στα ύψη πια και αυτό σημαίνει πως ένα ποσοστό της αύξησης θα πάει σίγουρα και στον θεατή. Δηλαδή, εκείνα τα εισιτήρια που υπήρχαν κάποτε, των 12 και των 13 ευρώ, αυτό το καλοκαίρι δε θα τα δεις πουθενά», ενώ συμπληρώνει πως «Το μεγαλύτερο ποσοστό της αύξησης, προσπαθούμε και το απορροφάμε εμείς, αλλά πόσο να μαζεύεις;»

theatrodasoys3.jpg

Από την άλλη, ο θεατής που θέλει να πάει σε όσες παραπάνω συναυλίες και παραστάσεις μπορεί, βλέπει το πορτοφόλι του να μην αντέχει και τελικά, να επιλέγει λιγότερες από αυτές που θα πήγαινε κάποια προηγούμενη χρονιά.

«Κάθισα και έβαλα κάτω όλες τις συναυλίες που θέλω να πάω, με ξένα συγκροτήματα κλπ και το ποσό που μαζεύτηκε για να πάμε με τη γυναίκα μου, είναι πάνω από 1000 ευρώ! Προφανώς και δε γίνεται να πάω σε όλα αυτά. Οπότε, θα περιορίσω τις συναυλίες αυτή τη χρονιά» αναφέρει ο Χρήστος που κάθε χρόνο πήγαινε σε πολλές μουσικές συναυλίες της πόλης.

ΔΕ ΜΠΟΡΕΙΣ ΝΑ ΠΡΟΒΛΕΨΕΙΣ

Ο Παναγιώτης Κακαράς από την Melodica Art Production από την άλλη, λέει πως «Πρέπει να περάσουμε το μήνυμα ότι μετά από δυόμιση χρόνια που οι καλλιτέχνες δεν μπορούσαν να δουλέψουν, φέτος χρειάζονται τη στήριξη του κόσμου. Ενός κόσμου που σίγουρα είδε το πορτοφόλι του να αδειάζει γρήγορα, όμως λαχταράει να διασκεδάσει. Βέβαια, γνωρίζουμε πως ο κόσμος όταν ζορίζεται, το πρώτο που κόβει είναι η διασκέδαση, όμως ελπίζουμε… Σχετικά με την αύξηση των εισιτηρίων, εγώ έχω να πω πως είναι η μικρότερη αύξηση που μπορούσε να γίνει και πολύ μικρή σε σχέση με όσα άλλα αυξήθηκαν», ενώ για την «τόλμη» των εταιριών παραγωγής να βγουν φέτος σε περιοδεία, αναφέρει πως «Οι τιμές της βενζίνης είδαμε ότι είναι ήδη στα ύψη και ότι ανεβαίνουν μέρα τη μέρα. Στην περιοδεία, δε μπορείς να κάνεις πολλά, ούτε να προβλέψεις, οπότε κλείνεις μία συναυλία με συγκεκριμένη τιμή και κάνεις τον σταυρό σου, ότι εκείνη τη μέρα δε θα μπεις «από μέσα». Είναι ένα δύσκολο καλοκαίρι που όμως, εμείς κοιτάμε να έχουμε αξιόλογες προτάσεις πάντα, όπως και φέτος, πιστεύω πως ο κόσμος θα το εκτιμήσει και θα το προτιμήσει».

moni-lazaristwn.jpg

ΕΚΜΕΤΑΛΛΕΥΟΝΤΑΙ ΤΟΥΣ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ

Τέλος, η Αναστασία που κάνει παραγωγές, μου λέει χαρακτηριστικά πως «Προσπαθούμε φέτος να επανεφεύρουμε τους εαυτούς μας», μιλώντας ακόμα και για τα ακτοπλοϊκά εισιτήρια που αυξήθηκαν σημαντικά, καθώς και τις υποδομές (ηχητικές κυρίως) που δεν υπάρχουν σε κάποια νησιά και θα πρέπει να μισθώσουν φορτηγά από την Αθήνα για να γίνουν οι παραστάσεις ή τις φθορές των αυτοκινήτων και τις αυξήσεις των cd, αφού όπως λέει χαρακτηριστικά «Περισσότερο για τη δική μας ματαιοδοξία, συνηθίζουμε να πουλάμε έξω από τον χώρο των συναυλιών και κάποια cd του καλλιτέχνη. Αυτά όμως, μέσα στο γενικότερο κλίμα, αυξήθηκαν κατά ένα ολόκληρο ευρώ στη δική μας αγορά από την δισκογραφική εταιρία. Αυτή την αύξηση όμως, δεν την περνάμε εμείς στον απλό κόσμο που θα έρθει να το αγοράσει από εμάς. Το δίνουμε στην ίδια τιμή με άλλες χρονιές. Αυτή είναι ακόμα μία απορρόφηση που κάνουμε εμείς. Αλλά μέχρι πότε; Τα έξοδα είναι δυσβάσταχτα». Το πρόβλημα, σύμφωνα με την Αναστασία, είναι πως «Με αφορμή τον πόλεμο και τις αυξήσεις σε βενζίνη και ενέργεια, υπάρχουν και αρκετοί που εκμεταλλεύονται πια τους καλλιτέχνες, πιέζοντας ώστε μέσα σε όσα γίνανε τα τελευταία δύο χρόνια και όσα, με νύχια και δόντια, παλεύουμε φέτος, να ρίξουν τις αμοιβές αλλά και τα έξοδα παραγωγής. Πράγμα που είναι αδύνατον.»

Σχετικά Αρθρα
Σχετικά Αρθρα