Πολιτισμός

Τα θεάματα που θα δούμε στη Θεσσαλονίκη αυτόν τον Αύγουστο

Όλα οι μεγάλες παραστάσεις και συναυλίες του μήνα είναι εδώ

Parallaxi
τα-θεάματα-που-θα-δούμε-στη-θεσσαλονίκ-1038495
Parallaxi

Κι ενώ η φυγή των Θεσσαλονικέων για τις παραλίες είναι έντονη ακόμα από τις καυτές μέρες του Ιουλίου, ο Αύγουστος ενώ αναμένεται να σταθεί “άξιος” των καλοκαιρινών περιστάσεων, όσοι μείνουν στην πόλη, θα έχουν την ευκαιρία να δουν εξαιρετικές δουλειές που έρχονται για να φτιάξουν καλύτερα τα θερινά μας βράδια.

Μερικές από αυτές τις παραστάσεις και συναυλίες που θα απολαύσουμε τον Αύγουστο, σας τις έχουμε παρακάτω. Βγάλτε ατζέντα και σημειώστε λοιπόν.

Τα λέμε εκεί!

«E-pass ή επί τας!», από την ομάδα Μπαντα-ρισμένοι | Cafe Θέα/tro του Βασιλικού Θεάτρου | 1, 2, 3 Αυγούστου

Τα κείμενα του Χρήστου Παπαδημητρίου, ο οποίος υπογράφει και τη σκηνοθεσία, σε συνδυασμό με τις διασκευές αγαπημένων τραγουδιών και τον εξωτερικό ανατρεπτικό χώρο, που φιλοξενεί την παράσταση, καθιστούν την καλοκαιρινή παραγωγή του Κρατικού Θεάτρου Βορείου Ελλάδος μια απόλυτα καλοκαιρινή πρόταση διασκέδασης και ψυχαγωγίας που αγαπήθηκε από την αρχή.

Η πολύχρωμη βεντάλια τους, που θα απλώσει για να μας ανακουφίσει κάπως από την κάψα της επικαιρότητας και του θέρους, περιλαμβάνει σπαρταριστές αναπαραστάσεις εμπνευσμένες από τα κακώς κείμενα της χώρας τούτης.

Κείμενα – σκηνοθεσία: Χρήστος Παπαδημητρίου, Σκηνικά – κοστούμια: Μαρία Καβαλιώτη, Χορογραφίες: Ευανθία Σωφρονίδου, Φωτισμοί: Γιάννης Τούμπας, Ενορχήστρωση: Στάθης Παχίδης, Ενορχηστρωτική επιμέλεια: Παναγιώτης Μπάρλας, Φωνητική Διδασκαλία: Έλσα Μουρατίδου, Βοηθός Σκηνοθέτη: Εύη Σαρμή, Οργάνωση παραγωγής: Εύα Κουμανδράκη, Φωτογραφίες: Mike Rafail (That Long Black Cloud)

Διανομή (με αλφαβητική σειρά) Ηρώ Δημητριάδου: Παπαδοπαίδι | Νοικοκυρούδα Β΄ | Περαστική Α΄ | Αηδόνι | Καρυάτιδα Γ΄ | Ελισσαβέτα, Χρύσα Ζαφειριάδου: Παπαδοπαίδι | Τέτη Μπέη | Περαστική Β’ | Αηδόνι | Μοντέλο 1 | Καρυάτιδα Α’ | Μαίρη, Χρήστος Παπαδημητρίου: Χρηστάκης Μπαρτζώλης | Παπαδοπαίδι | Βάγγος | Ρώσος χορευτής | Αηδόνι | Χορευτής | Θέκλα, Βασίλης Παπαδόπουλος: Παπαδοπαίδι | Νοικοκυρούδα Γ΄ | Νουριάν | Δημοσιογράφος | Ρώσος χορευτής | Κονφερανσιέ | Διαδηλωτής | Μπάμπης, Εύη Σαρμή: Παπαδοπαίδι | Μένη Φλάντζα | Σβετλάνα | Άνγκελα | Καρυάτιδα Γ’, Χρίστος Στυλιανού: Παπάς | Νοικοκυρούδα Α΄ | Ταρίκ | Ρώσος χορευτής | Αηδόνι | Χορευτής | Θωμάς | Θεός | Περαστικός Γ΄, Θάνος Φερετζέλης: Παπαδοπαίδι | Εκφωνητής | Πάρης | Κίρκη, Γλυκερία Ψαρρού: Παπαδοπαίδι | Νοικοκυρούδα Δ΄ | Περαστική Δ΄| Μοντέλο 2 | Μίνα | Καυάτιδα Β΄

Stage expert: Δημητριάδου Ηρώ Μουσικοί επί σκηνής: Γιώργος Κολοβός (κιθάρα, ηλεκτρική), Χρήστος Γκουγκούμας (πλήκτρα), Πασχάλης Τερζής (κρουστά), Γιάννης Τσεμπερλίδης (μπάσο, ηλεκτρικό)

Βοηθός σκηνοθέτη (στο πλαίσιο πρακτικής άσκησης): Ζγουρέλης Δημήτρης Βοηθός σκηνογράφου (στο πλαίσιο πρακτικής άσκησης): Δολμέ Σταυρούλα- Ιωάννα

  • Τρίτη 1, Τετάρτη 2, Πέμπτη 3 Αυγούστου | Tαράτσα του Βασιλικού Θεάτρου, Cafe Θέα/tro, 30ης Οκτωβρίου 2, Θεσσαλονίκη | Ώρα: 21. 15 | Πληροφορίες / Κρατήσεις: Τηλ.: 2315 200 200 | ntng.gr

«Η Πινακοθήκη των Ηλιθίων» | Θέατρο Εταιρείας Μακεδονικών Σπουδών | 1, 2, 3, 4 Αυγούστου

Επιβάτες σε ένα κρουαζιερόπλοιο, με πολύ ρομαντισμό, ανατρεπτικές καταστάσεις και χιούμορ, έχουν την αίσθηση ότι είναι οι θεατές που παρακολουθούν, στο θέατρο της Εταιρείας Μακεδονικών Σπουδών, την παράσταση «Η Πινακοθήκη των Ηλιθίων» του Νίκου Τσιφόρου, σε σκηνοθεσία και δραματουργική επεξεργασία της Ανδρομάχης Χρυσομάλη.

Το κοινό έχει την ευκαιρία να την παρακολουθήσει μέχρι και την Παρασκευή 4 Αυγούστου.

Η παράσταση η οποία σημείωσε μεγάλη επιτυχία τη χειμερινή σεζόν, επέστρεψε σε έναν… απόλυτα δροσερό χώρο. Αποτελεί ένα από τα πιο ευφάνταστα νεοελληνικά έργα όπου ο Νίκος Τσιφόρος περιγράφει, με ανάλαφρη κωμική διάθεση, το διαχρονικό δίλημμα ανάμεσα σε δύο κόσμους διαφορετικούς, όπου αναμετράται η αγάπη με το συμφέρον, ο έρωτας με την λογική, το συναίσθημα με το χρήμα, θίγοντας, με εύστοχο τρόπο θέματα που μας απασχολούν και σήμερα.

Οι θεατές, οι οποίοι έχουν την αίσθηση ότι βρίσκονται μέσα σε ένα πλοίο, ταξιδεύουν υπό τους ήχους αγαπημένων τραγουδιών του παλιού αμερικάνικου κινηματογράφου (ζωντανή μουσική επί σκηνής) στο Παρίσι και τη Σεβίλη και παρακολουθούν μια ρομαντική διαμάχη ανάμεσα στο συμφέρον και την αγάπη.

Ο Νίκος Τσιφόρος έγραψε την «Πινακοθήκη των ηλιθίων» το 1944 και πρωτοπαρουσιάστηκε από τον θίασο του Δημήτρη Χορν και της Μαίρης Αρώνη. Το έργο σημείωσε πολύ μεγάλη επιτυχία, με τους κριτικούς να μιλάνε για μια «θαυμάσια κωμωδία» και να εστιάζουν στους έξυπνους διαλόγους, στο χιούμορ και στη δεξιοτεχνία του συγγραφέα.

Η παράσταση

Το πείραμα του Ιωσία Τέριγκτων, ενός εκκεντρικού μεγαλοαστού που θέλει να αποδείξει πως «η ηλιθιότητα είναι σφηνωμένη ακόμα και στα πιο έξυπνα κεφάλια», γίνεται η αφορμή ενός μεγάλου έρωτα. Η Αλίντα, η φλογερή και ρομαντική Ισπανίδα και ο Αντρέας, ο εύθυμος και ανέμελος φοιτητής, ο γοητευτικός Παριζιάνος, είναι οι κληρονόμοι ενός μακρινού θείου που δεν γνώριζαν καν την ύπαρξή του. Στο ταξίδι τους για την αποδοχή της μεγάλης κληρονομιάς, συναντιούνται και ερωτεύονται. Ωστόσο, ο νεκρός θείος φαίνεται πως έχει διαφορετικά σχέδια για αυτούς τους δύο. Θα καταφέρει να αποδείξει ότι το συμφέρον είναι η μοναδική κινητήρια δύναμη των ανθρώπων; Και αν «η  ανθρώπινη ηλιθιότης έχει τέτοιον όγκο που μόλις και μετά βίας χωράει μέσα στο άπειρο», τι ρόλο παίζει ο έρωτας και τα συναισθήματα σε όλο αυτό; Και πόση αλήθεια μπορεί να χωρέσει στις καρδιές των δύο «ηλίθιων» νέων;

Συντελεστές: Σκηνοθεσία- Δραματουργική Επεξεργασία- Μουσική Επιμέλεια- Ηχητικός Σχεδιασμός: Ανδρομάχη Χρυσομάλη | Σκηνικά και Κοστούμια: Αλεξάνδρα Σιάφκου, Αριστοτέλης Καρανάνος | Φωτισμοί: Γιάννης Τούμπας | Κίνηση: Ιωάννα Μήτσικα | Εικονικό περιβάλλον- 3D Projection Mapping: Στάθης Μήτσιος | Βοηθοί Σκηνοθέτη: Βαγγέλης Μάγειρος, Μάρα Τσικάρα | Βοηθός σκηνογράφος- ενδυματολόγος: Δανάη Πανά | Β Βοηθός Σκηνοθέτη: Χριστίνα Ζαχάρωφ | Οργάνωση παραγωγής: Αθανασία Ανδρώνη | Φωτογραφίες: Mike Rafail (That Long Black Cloud)

Παίζουν: Λίλα Βλαχοπούλου: Αλίντα | Σοφία Καλεμκερίδου: Τραγούδι | Λευτέρης Δημηρόπουλος: Αντρέας | Θανάσης Δισλής: Αφηγητής, Τζιάκομο | Χριστίνα Ζαχάρωφ: Σεσίλ | Λευτέρης Λιθαρής: Γκασπάρ, Μπορν | Λίλιαν Παλάντζα: Κυρία στο πλοίο | Ρούλα Παντελίδου: Μαντλέν, Τζαμαφού | Βασίλης Σπυρόπουλος: Κύριος στο πλοίο | Γιώργος Σφυρίδης: Πλιμμ, Λεξ | Στέργιος Τζαφέρης: Χουάν, Τέριγκτων Στην παράσταση συμμετέχει και ο μουσικός Παναγιώτης Μπάρλας.

  • Θέατρο Εταιρείας Μακεδονικών Σπουδών. (Εθνικής Αμύνης 2) | Ημερομηνία λήξης: Παρασκευή 4 Αυγούστου | Διάρκεια παράστασης: 105 λεπτά. Υπάρχει διάλειμμα | Προπώληση: ntng.gr |viva.gr | 11876

Ανοιχτή Συναυλία με Χρήση Πολυμέσων στο Μουσείο Βυζαντινού Πολιτισμού | 20, 21 Αυγούστου

Το Μουσείο Βυζαντινού Πολιτισμού φιλοξενεί μια παράστασης πολυμέσων, στη Θεσσαλονίκη, με την Σοφία Χίλλ και το Studio 19st (Βασίλης Κούντουρης, Κώστας Μπώκος), στο πλαίσιο του “Όλη η Ελλάδα ένας Πολιτισμός 2023”, με ελεύθερη είσοδο για το κοινό.

Σύλληψη, σχεδιασμός, δημιουργία λεκτικού κορμού-σεναρίου, επιλογή αποσπασμάτων της Αποκάλυψης και λοιπών αποσπασμάτων, σύνθεση πρωτότυπης μουσικής και ζωντανή εκτέλεσή της, επιλογή έργων-δανείων και ζωντανή εκτέλεσή τους, κλασική και μίντι κιθάρα, συνδιαμόρφωση ηχητικών και οπτικών τόπων, χειρισμός συστήματος ζωντανής αλληλεπίδρασης ηχητικων υλικών, ηχητικός/εικαστικός σχεδιασμός: Γιώργος Μουλουδάκης

Εκφορά κειμένων Αποκάλυψης και λοιπών κειμένων, περφόρμανς στα κινηματογραφημένα αποσπάσματα και στην παράσταση, οπτικές αναφορές/μάσκες σε πορτρέτα νεκρών και σε εκκλησιαστικούς τόπους, το ηχητικό αποτύπωμα ενός θρηνούντος προσώπου και μιας ηχοποιημένης μοίρας που μιλά με τη γλώσσα των κειμένων, το συμβολικό αποτύπωμα ενός όντος πάνω στον πλανήτη που σε στιγμές κρίσης γίνεται τιμωρός και τιμωρούμενος: Σοφία Χιλλ

Δημιουργία οπτικού σεναρίου, δημιουργία πολλαπλών βίντεο, φωτογραφήσεις, κινηματογραφήσεις, ηχητικός/εικαστικός σχεδιασμός, προετοιμασμένες και ζωντανές διαμορφώσεις οπτικού σεναρίου, υπεύθυνος προβολών παράστασης: Βασίλης Κουντούρης

Ηχητικός σχεδιασμός, ηχογραφήσεις και μείξεις κειμένων και προετοιμασμένων μουσικών, δημιουργία τετραφωνίας στο στούντιο και στον χώρο, διαμόρφωση ηχητικού σκηνικού, προετοιμασμένες και ζωντανές διαμορφώσεις ηχητικού σεναρίου, υπεύθυνος ήχου παράστασης: Κώστας Μπώκος

Sound editing, video editing, σύστημα surround, video installation: Studio 19st

Συναυλία με δημιουργική χρήση πολυμέσων που, με γέφυρα την Αποκάλυψη του Ιωάννη και ψηφιακές μεταλλάξεις πορτρέτων Φαγιούμ, ψηλαφεί το ψυχικό τραύμα της εξακολουθητικά επικείμενης μες στους αιώνες καταστροφής, που στις μέρες μας ονομάζεται κλιματική κρίση. Χρησιμοποιούνται πολλαπλές προβολές και surround ήχος, σε πραγματικό χρόνο διαμόρφωση οπτικοακουστικών ψηφίδων, δρώσα ηθοποιός και ζωντανή μουσική, αντιμαχόμενοι επιστημονικοί διάλογοι σε αντιδιαστολή με ιερά κείμενα, πολύγλωσσες καταγραφές λειτουργικών ανά την υφήλιο τελετών, καθώς και μια αιρετική εκφορά λόγου από την ηθοποιό παράλληλα με αντίστοιχα απρόσμενη χρήση ηχητικών τοπίων από τον μουσικό και το Studio 19st. Η παράσταση θεμελιώνεται στη θέση πως ο άνθρωπος δεν είναι το κέντρο, μα ένας ακόμα φιλοξενούμενος, αυτού του σύμπαντος, και πως η κλιματική κρίση είναι μια ουρανομήκης ευκαιρία εμπέδωσης στον παρόντα χρόνο μιας κουλτούρας Ιερού Ακατάλυτου για το κοινό μας σπίτι.

“Οιδίπους επί Κολωνώ” | Θέατρο Δάσους | Δευτέρα 28 Αυγούστου

Ο Δημήτρης Καταλειφός, ο κορυφαίος Έλληνας ηθοποιός, στην ωριμότερη στιγμή της σπουδαίας του πορείας, στην πρώτη του πρωταγωνιστική εμφάνιση στην Επίδαυρο, στο αριστούργημα του Σοφοκλή «Οιδίπους επί Κολωνώ». Την σκηνοθεσία υπογράφει ο Γιώργος Σκεύας. Το θεατρικό γεγονός του καλοκαιριού παρουσιάζεται από τον Πολιτιστικό Οργανισμό «Λυκόφως» σε συμπαραγωγή με το Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου.

Η εμβληματική τραγωδία του Σοφοκλή, «Οιδίπους επί Κολωνώ», παρουσιάζεται φέτος στοΑργολικό Θέατρο με τον Δημήτρη Καταλειφό και μια εκλεκτή ομάδα πρωταγωνιστών -Χρήστος Χατζηπαναγιώτης, Αγγελική Παπαθεμελή, Αλεξάνδρα Αϊδίνη, Μάξιμος Μουμούρης, Χρήστος Σαπουντζής, Γιώργος Νούσης- σε ένα σύνολο δεκατεσσάρων ηθοποιών, υπό τη σκηνοθετική καθοδήγηση του Γιώργου Σκεύα.

Το έργο

Η τραγωδία «Οιδίπους επί Κολωνώ» είναι το τελευταίο έργο του Σοφοκλή. Παρουσιάστηκε για πρώτη φορά πέντε χρόνια μετά το θάνατο του ποιητή και πραγματεύεται το τέλος του Οιδίποδα, άλλοτε κραταιού βασιλιά της Θήβας.

Ο Οιδίποδας, γέροντας πια τυφλός και εξόριστος, φτάνει μετά από μακρά περιπλάνηση στον Αθηναϊκό δήμο του Ίππιου Κολωνού, οδηγούμενος από τη μια του κόρη, την Αντιγόνη. Κάθεται σ’ ένα βράχο μέσα στο ιερό άλσος των Ευμενίδων, αλλά κάποιος κάτοικος του Κολωνού τον ανακαλύπτει και του ζητά να φύγει γιατί ο χώρος όπου κάθεται είναι ιερός και άβατος. Ο Οιδίποδας αρνείται γιατί  σύμφωνα με τον χρησμό,  αυτό το μέρος θα είναι ο τόπος της τελικής του ανάπαυσης. Ο κάτοικος του Κολωνού καλεί τους γέροντες του τόπου να αποφασίσουν. Εκείνοι συμπονούν τον γέροντα ικέτη, αλλά μόλις μαθαίνουν το όνομά του, τρομοκρατούνται και τον διατάζουν να φύγει αμέσως απ’ τη χώρα τους. Ο Οιδίποδας επικαλείται την Αθηναϊκή φιλοξενία και ζητά να δει τον Θησέα, τον βασιλιά της Αθήνας, διότι έχει να του προσφέρει μεγάλο δώρο για την πόλη του. Στο μεταξύ, έρχεται αναπάντεχα η Ισμήνη, κόρη του Οιδίποδα, μεταφέροντας τα νέα απ’ τη Θήβα: Οι γιοί του Οιδίποδα ο Πολυνείκης και ο Ετεοκλής, βρίσκονται στα πρόθυρα εμφυλίου πολέμου, διεκδικώντας ο καθένας για τον εαυτό του, τον θρόνο και την εξουσία. Επιπλέον, ένας νέος χρησμός ορίζει πως όποιος έχει με το μέρος του τον Οιδίποδα, νεκρό ή ζωντανό, αυτός κερδίζει. Καταφτάνει ο Θησέας και ο Οιδίποδας του ζητά προστασία για όσο ζει καθώς και να ταφεί στο χώμα της Αθήνας όταν έρθει το τέλος της ζωής του. Ο Θησέας τιμώντας τον Οιδίποδα, δεσμεύεται και για τα δύο και τον διαβεβαιώνει ότι είναι ασφαλής. Στη σκηνή εισβάλλει ο Κρέοντας, ανακοινώνοντας ότι έρχεται εκ μέρους όλων των Θηβαίων,  για να πείσει τον Οιδίποδα να γυρίσει πίσω στην πατρίδα του, τη Θήβα. Όταν βλέπει πως τα λόγια του δεν πείθουν αλλά αντίθετα εξοργίζουν τον Οιδίποδα, ο Κρέοντας, για να πετύχει το σκοπό του, καταφεύγει στη βία…

Συντελεστές: Μετάφραση: Χρύσα Προκοπάκη, Θάνος Τσακνάκης | Σκηνοθεσία: Γιώργος Σκεύας | Δραματουργική επεξεργασία: Γιώργος Σκεύας, Χρύσα Προκοπάκη | Σκηνικά – Κοστούμια: Λίλη Πεζανού | Μουσική: Σήμη Τσιλαλή | Φωτισμοί: Λευτέρης  Παυλόπουλος | Φωτογραφίες: Πάτροκλος  Σκαφίδας | Βοηθός σκηνοθέτη: Γιάννης Σαβουιδάκης | Βοηθός ενδυματολόγου: Χάρης Σουλιώτης | Διεύθυνση Παραγωγής: Κατερίνα Μπερδέκα | Βοηθοί Παραγωγής: Βαγγέλης Βογιατζής, Ξένια Καλαντζή | Οργάνωση περιοδείας: 5η Εποχή

Παίζουν οι ηθοποιοί: ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΚΑΤΑΛΕΙΦΟΣ | ΧΡΗΣΤΟΣ ΧΑΤΖΗΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ | ΑΓΓΕΛΙΚΗ ΠΑΠΑΘΕΜΕΛΗ | ΑΛΕΞΑΝΔΡΑ ΑΙΔΙΝΗ | ΜΑΞΙΜΟΣ ΜΟΥΜΟΥΡΗΣ | ΧΡΗΣΤΟΣ ΣΑΠΟΥΝΤΖΗΣ | ΓΙΩΡΓΟΣ ΝΟΥΣΗΣ | ΝΙΚΟΣ ΝΙΚΑΣ | ΓΙΩΡΓΟΣ ΦΡΙΝΤΖΗΛΑΣ |  NIKOΣ ΔΕΡΤΙΛΗΣ | ΓΙΩΡΓΟΣ ΜΠΟΥΤΣΙΚΑΣ | ΠΑΝΟΣ ΑΠΟΣΤΟΛΟΠΟΥΛΟΣ | ΑΝΤΩΝΗΣ ΑΝΤΩΝΙΑΔΗΣ | ΠΑΡΙΣ ΠΑΡΑΣΚΕΥΑΔΗΣ

  • Οιδίπους επί Κολωνώ | Θέατρο Δάσους, Θεσσαλονίκη | Δευτέρα 28 Αυγούστου , ώρα 21.00 | ΠΡΟΠΩΛΗΣΗ: https://www.ticketservices.gr/event/oidipous-epi-kolono, Εκδοτήρια ΚΘΒΕ / Ταμείο Θεάτρου

Γιάννης Πάριος | Θέατρο Γης | Τετάρτη 30 Αυγούστου

Ο Γιάννης Πάριος μετά τις συνεχόμενες sold out εμφανίσεις του, το φετινό χειμώνα, έρχεται να μας χαρίσει μαγικές καλοκαιρινές βραδιές με τις μεγαλύτερες επιτυχίες του.

Ο κορυφαίος ερωτικός τραγουδιστής και συνθέτης,στο πλαίσιο της καλοκαιρινής του περιοδείας θα εμφανιστεί στο Κιλκίς, στο θέατρο Λόφου την Τρίτη 29 Αυγούστου και στη Θεσσαλονίκη, στο θέατρο Γης την Τετάρτη 30 Αυγούστου,με αποσκευές τα τραγούδια πενήντα πέντε χρόνων και μια ορχήστρα εξαιρετικών μουσικών.

Με την ιδιαίτερη χροιά της φωνή του και τις μοναδικές ερμηνείες του έχει καταφέρει να είναι χαραγμένος ανεξίτηλα στη συνείδηση του κοινού, τόσο ο ίδιος ως καλλιτέχνης, όσο και τα τραγούδια που έχει ερμηνεύσει. Πάντα με μεγάλο σεβασμό και αφοσίωση σε αυτό που κάνει, κατάφερε να έχει μια συγκινητική απήχηση στον κόσμο όλα αυτά τα χρόνια. Δεν είναι τυχαίο άλλωστε το γεγονός ότι κάθε του δίσκος έχει γίνει χρυσός ή πλατινένιος.

Ο τροβαδούρος του έρωτα θα μας χαρίσει βραδιές γεμάτες συγκίνηση, δείχνοντάς μας για ακόμη μια φορά τον πιο ‘’γλυκό’’ τρόπο καταστροφής…..

‘’Στο κάτω κάτω της γραφής αξίζει να καταστραφείς

και ως το θάνατο να πας για μια γυναίκα που αγαπάς ….’’

Ο Γιάννης Πάριος μας περιμένει να τραγουδήσουμε μαζί του τις αμέτρητες παλιές και νέες του επιτυχίες! Μαζί του θα ταξιδέψουμε, θα ερωτευτούμε, θα ονειρευτούμε και θα νοσταλγήσουμε.

  • ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΡΙΟΣ–«Δώσε μου λιγάκι ουρανό» – Καλοκαιρινή περιοδεία | Θεσσαλονίκη, θέατρο Γης | Τετάρτη 30 Αυγούστου, 21:30 | Τιμές εισιτηρίων:Γενική είσοδος 20€

“Πέρσες” | Θέατρο Δάσους | Τρίτη 29 Αυγούστου

Η Ομάδα Σημείο Μηδέν και ο σκηνοθέτης Σάββας Στρούμπος παρουσιάζουν – για 2η χρονιά – την τραγωδία του Αισχύλου «Πέρσες» σε μετάφραση Γιώργου Μπλάνα.

Η παράσταση που ξεχώρισε κατά την 1η παρουσίασή της και γνώρισε, σε όλους τους σταθμούς της, τη θερμή ανταπόκριση του κοινού, θα παρουσιαστεί την Τρίτη 29 Αυγούστου στις 21.00 στη Θεσσαλονίκη στο πλαίσιο των εκδηλώσεων του 9ου Φεστιβάλ Δάσους.

Αξίζει να σημειωθεί πως, λίγες ημέρες πριν την παράσταση στη Θεσσαλονίκη, οι Πέρσες θα έχουν παρουσιαστεί και στην Αυστρία το Σάββατο 19 Αυγούστου στο Art Carnuntum στο πλαίσιο του Welttheater Festival.

Για την παράσταση πραγματοποιήθηκε πολύμηνο εργαστήριο εστιασμένο στην αρχαία τραγωδία σύμφωνα με τον τρόπο δουλειάς και προετοιμασίας της Ομάδας Σημείο Μηδέν και του σκηνοθέτη Σάββα Στρούμπου.

Λίγα λόγια για τους «Πέρσες» του Αισχύλου (472 π.Χ).

Πρόκειται για την πρώτη τραγωδία που αντλεί τη θεματολογία της από ιστορικά γεγονότα (και μάλιστα μόνο κατά οκτώ χρόνια προγενέστερα από την παρουσίασή της στο κοινό) καθώς πραγματεύεται την οδύνη των Περσών όταν πληροφορούνται για τη συντριπτική ήττα τους στη Σαλαμίνα μάχη στην οποία είχε λάβει μέρος ο ίδιος ο συγγραφέας. Συχνά αναφερόμενη ως «αντιπολεμική» η τραγωδία του Αισχύλου «Πέρσες» στέκεται κριτικά απέναντι σε κάθε είδους υπεροψία και επεκτατισμό σεβόμενη τον θρήνο των ηττημένων και αποδοκιμάζοντας την αλαζονεία των νικητών.

Σκηνοθετικό σημείωμα

ΓΙΑ ΤΟΥΣ «ΠΕΡΣΕΣ» ΤΟΥ ΑΙΣΧΥΛΟΥ

Από το τέλος της Ιστορίας στο τοπίο της Νέμεσης

Οι «ΠΕΡΣΕΣ» παίζονται μέσα στο τοπίο της Νέμεσης (στιγμή της θεϊκής οργής και εκδίκησης). Τα προηγούμενα στάδια του φοβερού τρίπτυχου της αρχαίας Ελληνικής τραγωδίας Ύβρη (βίαιη, αυθάδης και αλαζονική στάση) και Άτη (θόλωμα, τύφλωση του νου) έχουν ήδη προηγηθεί, εφόσον βρισκόμαστε, επί της ουσίας, στην αρχή του οδυνηρού τέλους της Περσικής αυτοκρατορίας. Στην προσπάθειά τους να επεξεργαστούν το αίσθημα του τρόμου που τους κατακλύζει, οι Πέρσες καταλαμβάνονται από την παραφορά της υπεροπλίας τους. Από την τερατώδη τάση τους για ολοένα και περισσότερη δύναμη, πλούτο, εξουσία, από τον αλόγιστο επεκτατισμό τους, όπως και από τη μανία να πολεμούν αδιάκοπα, ώσπου να κατακτήσουν τα επιθυμητά εδάφη, θεωρώντας παράπλευρες απώλειες τους όποιους νεκρούς, τις όποιες καταστροφές επιφέρει η στάση τους.

Με την έναρξη, λοιπόν, του έργου βρισκόμαστε στο τοπίο της Νέμεσης. Η Τίση (τιμωρία και συντριβή) επέρχεται. Αγωνία και φόβος. Νέα δεν έρχονται από πουθενά, ωστόσο όλοι αισθάνονται την καταστροφή που έχει συντελεστεί στο πεδίο της μάχης, για την ακρίβεια στο θαλάσσιο ανθρωποσφαγείο της ναυμαχίας της Σαλαμίνας, χωρίς κανείς να τολμά να το παραδεχτεί. Οι Πέρσες αρνούνται πεισματικά να βγάλουν τα συμπεράσματα από τις πολύνεκρες μάχες της προηγούμενης περιόδου.

Ο Αισχύλος δεν γελοιοποιεί τους εχθρούς της Αθήνας, την ίδια στιγμή, η κριτική του είναι απολύτως αμείλικτη, κυρίως σε ότι αφορά τη θέλησή τους για εξουσία και πλούτο, την ιμπεριαλιστική τους αμετροέπεια. Εξορύσσει την τραγική ύλη από το αδιέξοδο των Περσών μέσα στο τοπίο της Νέμεσης. Όσο αρνούνται να λειτουργήσουν αναστοχαστικά και αυτοκριτικά, να αμφισβητήσουν ριζικά την ανθρωποφαγική τους στάση και να δουν πώς θα αντιμετωπίσουν την επερχόμενη καταστροφή, ο μόνος δρόμος που τους απομένει είναι ο άγριος και άνευ όρων και ορίων θρήνος. Η θρηνητική αγριότητα των Περσών συνδέεται με την κριτική στάση του ποιητή απέναντι στη στάση τους. Η σύνδεση των δύο αυτών διαστάσεων φωτίζει την τραγική κλίμακα της τραγωδίας των Περσών. Εκστατικός θρήνος και κριτική στάση έχουν κοινή ρίζα, κι αυτό γιατί χρειάζεται να καταδειχθεί όσο πιο καθαρά η τρομερή πτώση των πάλαι ποτέ πανίσχυρων εξουσιαστών και αλαζόνων Περσών.

Αν ο Αισχύλος σάρκαζε ή γελοιοποιούσε τους Πέρσες δεν θα ήταν παρά μια ποιητική και πολιτική μικρότητα από μέρους του. Ο Αθηναίος τραγικός δεν θα μπορούσε να βαδίσει σε τέτοια μονοπάτια. Αντιθέτως. Μέσα από τη στάση των Περσών – στάση βαθιάς συνειδησιακής και πολιτικής τυφλότητας – με τα τραγικά της αποτελέσματα, φωτογραφίζει την εξελισσόμενη ιμπεριαλιστική αλαζονεία των ίδιων των Αθηναίων, οι οποίοι, με πρόσχημα τις δημοκρατικές τους αρχές, επιδίδονται στην ίδια αδηφάγα πολιτική με τους χειρότερους εχθρούς τους. Μάλιστα, γίνεται τόσο σκληρός με τους συμπατριώτες του, ώστε να τους παρομοιάζει κριτικά με τους Πέρσες, οκτώ μόλις χρόνια μετά την ναυμαχία της Σαλαμίνας (Η τραγωδία γράφεται και παίζεται το 472 πΧ, η ναυμαχία της Σαλαμίνας χρονολογείται στο 480πΧ). Ο Αισχύλος βλέπει το επερχόμενο τέλος της Αθηναϊκής δημοκρατίας (Η ήττα της Αθήνας από τη Σπάρτη χρονολογείται το 404πΧ, όπου και τελειώνει ο Πελοποννησιακός Πόλεμος) και προειδοποιεί, τονίζοντας τις δημοκρατικές αξίες οι οποίες τείνουν να ξεχαστούν λόγω της ιμπεριαλιστικής αλαζονείας.

Ο Αισχύλος μέσα από τους Πέρσες δείχνει τους Αθηναίους, κι έτσι δημιουργεί ένα ποιητικό φίλτρο κριτικής στάσης για να εκφράσει την πολιτική, κοινωνική και υπαρξιακή του αγωνία σε ότι αφορά την ίδια τη δημοκρατία. Ας πράξουμε αναλόγως. Στους «Πέρσες» αντικατοπτρίζεται η κάθε αλαζονική, αιμοδιψής κι επεκτατική εξουσία. Πόσο κοντά μας είναι το εκτυφλωτικό αφήγημα περί «τέλους της Ιστορίας». Πόση αλαζονική υπεροψία των υποτιθέμενων νικητών, πόση επεκτατική μανία, πόσος κενός αγριανθρωπισμός. Ο χρόνος του τώρα μας βρίσκει σε ένα αντίστοιχο τοπίο Νέμεσης. Όμως, για πόσο ακόμα θα συνεχίζεται η τραγωδία της χειμαζόμενης ανθρωπότητας;

Η παράσταση της Ομάδας Σημείο Μηδέν θα είναι το αποτέλεσμα πολύμηνου εργαστηρίου πάνω στην αρχαία τραγωδία. Βάση της ερευνητικής διαδικασίας αποτελεί η μέθοδος ψυχοφυσικής εκπαίδευσης ηθοποιών του Θ. Τερζόπουλου. Στην παράσταση συμμετέχουν έξι ηθοποιοί. Όλοι αποτελούν τον χορό, μέσα από τον οποίο αναδύονται τα πρόσωπα του έργου. | Σάββας Στρούμπος

Συντελεστές: Μετάφραση: Γιώργος Μπλάνας | Σκηνοθεσία: Σάββας Στρούμπος | Σκηνικά, κοστούμια: Κατερίνα Παπαγεωργίου | Φωτισμοί: Κώστας Μπεθάνης | Ηχοτοπίο: Ζήσης Σέγκλιας | Δραματολόγος: Μαρία Σικιτάνο | Κατασκευή κοστουμιών: Ελένη Χασιώτη | Μακιγιάζ: Βιργινία Τσιχλάκη | Βοηθός σκηνοθέτη: Σπύρος Μπέτσης | Φωτογραφίες παράστασης: Δημήτρης Μαόφης

Διανομή (με σειρά εμφάνισης): Κορυφαία Χορού: Ρόζυ Μονάκη | Άτοσσα: Έβελυν Ασουάντ | Αγγελιαφόρος: Μπάμπης Αλεφάντης, Άννα Μαρκά Μπονισέλ | Δαρείος: Έλλη Ιγγλίζ | Ξέρξης: Ντίνος Παπαγεωργίου | Χορός: Η ομάδα

  • “Πέρσες” του Αισχύλου | Θέατρο Δάσους, Θεσσαλονίκη | Τρίτη 29 Αυγούστου, ώρα: 21.00 | Διάρκεια παράστασης: 80’ | Πληροφορίες-Κρατήσεις: Τηλ.: 210-3225207, http://simeiomiden.gr/ | Προπώληση και από τα Ταμεία του Κ.Θ.Β.Ε.

“Ηλέκτρα” | Θέατρο Γης | Πέμπτη 31 Αυγούστου

Η Ηλέκτρα επιλέγει να αποτελέσει το μοναδικό κύτταρο ζωντανής συνείδησης που δε θα πάψει να καταγγέλλει στο διηνεκές την ανηθικότητα και την υποκρισία. Την Πέμπτη 31 Αυγούστου στο Θέατρο Γης η τραγωδία του Σοφοκλή «Ηλέκτρα» που παρουσιάζεται το καλοκαίρι σε σκηνοθεσία της Λίλλυς Μελεμέ με τη Λένα Παπαληγούρα στον ομώνυμο ρόλο.

Τους πρωταγωνιστικούς ρόλους ερμηνεύουν οι Στρατής Χατζησταματίου [Ορέστης], Ελισάβετ Μουτάφη [Κλυταιμνήστρα], Ιωάννης Παπαζήσης [Παιδαγωγός], Εριέττα Μανούρη [Χρυσόθεμις], Δαυίδ Μαλτέζε [Αίγισθος], Πάρης Λεόντιος [Πυλάδης].

Στην «Ηλέκτρα» του Σοφοκλή, Ηλέκτρα και Ορέστης εκδικούνται για το φόνο του Αγαμέμνονα από την Κλυταιμνήστρα και τον Αίγισθο, πληρώνοντας το αίμα με αίμα. Βαθιά επηρεασμένος από την εποχή του (τέλη του 5ου αιώνα), που διακατέχεται από πνεύμα αμφισβήτησης, διερεύνησης και αποδόμησης, ο Σοφοκλής επιλέγει να αφηγηθεί τον μύθο των Ατρειδών μέσα από το υποκειμενικό βλέμμα της Ηλέκτρας.

Ένα βλέμμα θρυμματισμένο από τον πόνο και το πένθος, που αντανακλά, μεγεθύνει και ενίοτε παραμορφώνει την πραγματικότητα που την περιβάλλει. Πρόκειται για μία πραγματικότητα ζοφερή. Ένα σύμπαν που βουλιάζει στην διαφθορά και την αδικία. Ένας κόσμος αντιηρωικός όπου τα πάντα έχουν ανατραπεί και η τάξη των πραγμάτων έχει διασαλευτεί επικίνδυνα.

Σε αυτόν τον κόσμο, η Ηλέκτρα επιλέγει να αποτελέσει το μοναδικό κύτταρο ζωντανής συνείδησης που δεν θα πάψει να καταγγέλλει στο διηνεκές την ανηθικότητα και την υποκρισία. Η φωνή της αποτελεί μια γενναία και δυναμική πράξη ενεργητικής αντίστασης που ενοχλεί διαρκώς και υπενθυμίζει ακατάπαυστα την ανάγκη για αποκατάσταση της φρικτής αδικίας.

Συντελεστές: Σκηνοθεσία ΛΙΛΛΥ ΜΕΛΕΜΕ | Μετάφραση ΓΙΩΡΓΟΣ ΜΠΛΑΝΑΣ | Μουσική ΣΤΑΥΡΟΣ ΓΑΣΠΑΡΑΤΟΣ | Σκηνικό ΜΙΚΑΕΛΑ ΛΙΑΚΑΤΑ | Κοστούμια ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΥΡΜΑ | Κίνηση ΚΙΚΗ ΜΠΑΚΑ | Φωτισμοί ΜΕΛΙΝΑ ΜΑΣΧΑ | Βοηθός σκηνοθέτη a’ ΠΑΡΗΣ ΛΕΟΝΤΙΟΣ | Βοηθός σκηνοθέτη β’ ΛΙΝΑ ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ | Βοηθός Μουσικού/Μουσική διδασκαλία ΑΛΕΞΑΝΔΡΑ ΚΑΤΕΡΙΝΟΠΟΥΛΟΥ | Βοηθός ενδυματολόγου α’ ΕΙΡΗΝΗ ΓΕΩΡΓΑΚΙΛΑ | Βοηθός ενδυματολόγου β’ ΛΥΔΙΑ ΤΡΑΝΤΑ

ΔΙΑΝΟΜΗ: Ηλέκτρα ΛΕΝΑ ΠΑΠΑΛΗΓΟΥΡΑ | Ορέστης ΣΤΡΑΤΗΣ ΧΑΤΖΗΣΤΑΜΑΤΙΟΥ | Κλυταιμνήστρα ΕΛΙΣΑΒΕΤ ΜΟΥΤΑΦΗ | Παιδαγωγός ΙΩΑΝΝΗΣ ΠΑΠΑΖΗΣΗΣ | Χρυσόθεμις ΕΡΙΕΤΤΑ ΜΑΝΟΥΡΗ | Αίγισθος ΔΑΥΙΔ ΜΑΛΤΕΖΕ | Πυλάδης ΠΑΡΗΣ ΛΕΟΝΤΙΟΣ

Χορός: ΦΙΟΝΑ ΓΕΩΡΓΙΑΔΗ, ΗΒΗ ΝΙΚΟΛΑΪΔΟΥ, ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΑ ΝΤΑΝΤΑΜΗ, ΔΑΝΑΗ ΠΟΛΙΤΗ, ΜΕΛΙΣΣΑΝΘΗ ΡΕΓΚΟΥΚΟΥ, ΑΡΕΤΗ ΤΙΛΗ

  • Ηλέκτρα του Σοφοκλή | Θέατρο Γης | Πέμπτη 31 Αυγούστου | Προπώληση: ntng.gr |viva.gr | 11876 | Ταμεία ΚΘΒΕ (Τ.2315 200 200) | ΤΙΜΕΣ ΕΙΣΙΤΗΡΙΩΝ: Γενική είσοδος: 20€, Μειωμένο*: 17€ (Φοιτητικό, Μαθητικό, Ανέργων, ΑΜΕΑ)

«Δωδέκατη Νύχτα» | Θέατρο Κήπου | Πέμπτη 31 Αυγούστου

Η θεατρική, ξεκαρδιστική κωμωδία του Ουίλιαμ Σαίξπηρ Δωδέκατη Νύχτα επιστρέφει στο Ανοιχτό Δημοτικό θέατρο Κήπου στη Θεσσαλονίκη την Πέμπτη 31 Αυγούστου 2023, σε μετάφραση και σκηνοθεσία Γιώργου Κιμούλη.

Στο πλαίσιο του 4ου φεστιβάλ Καλοκαιριού 2023.

Επιστρέφει στη Θεσσαλονίκη, στο θέατρο Κήπου η παράσταση Δωδέκατη Νύχτα, στο πλαίσιο του Φεστιβάλ Καλοκαιριού 2023, για ένα βράδυ, την Πέμπτη 31 Αυγούστου 2023, και αποχαιρετά μαζί μας το καλοκαίρι.

Η “Δωδέκατη Νύχτα” –Μία όμορφη Σεξπηρική ρομαντική κωμωδία όπου ο έρωτας νικά όλες τις δυσκολίες και τα πάντα γίνονται δυνατά.

Η Δωδέκατη Νύχτα:

Θεωρείται ότι γράφτηκε στις αρχές του 1600, πριν από την τραγωδία του Άμλετ.

Δύο δίδυμα αδέλφια, η Βιόλα και ο Σεμπάστιαν κατορθώνουν να επιβιώσουν μετά από ένα ναυάγιο, αναγκάζονται να ζήσουν στην ίδια παράξενη χώρα, χωρίς ωστόσο να ξέρει ο ένας αν η άλλη είναι ζωντανή.

Οι διαρκείς παρεξηγήσεις, λόγω της απόλυτης ομοιότητας των δύο αδελφών, καθιστούν το διασκεδαστικό αυτό έργο ως μία μια από τις πιο δημοφιλείς κωμωδίες του Σαίξπηρ.

Η Βιόλα είναι ναυαγός στην ακτή της Ιλλυρίας και βγαίνει στην ξηρά με τη βοήθεια ενός Καπετάνιου. Έχει χάσει κάθε επαφή με το δίδυμο αδελφό της, Σεμπάστιαν, για τον οποίον πιστεύει ότι έχει πνιγεί και με τη βοήθεια του Καπετάνιου μεταμφιέζεται σε έναν νεαρό άνδρα υπό το όνομα Σεζάριο, και εισέρχεται στην υπηρεσία του Δούκα Ορσίνο.

Εν τω μεταξύ, ο δίδυμος αδελφός της Βιόλα, ο Σεμπάστιαν, έχει διασωθεί από τον Αντόνιο, έναν άλλο καπετάνιο, που προηγουμένως πολεμούσε ενάντια στον Ορσίνο.

Συντελεστές: Μετάφραση – Σκηνοθεσία: Γιωργος Κιμουλης | Σκηνικά: Φαιη Παπαδοπουλου | Κοστούμια: Μαρια Νικολαϊδου | Φωτισμοί: Θανασης Ντεμκο | Τους στίχους και τη Μουσική της παράστασης υπογράφει ο Διονύσης Τσακνής.

Παίζουν: Γιωργος Κιμουλης, Σοφια Βογιατζακη, Αννα Μονογιου, Λιλη Τσεζματζογλου, Σταυρος Καραγιαννης, Χρηστος Μουστακας, Αρης Τρουπακης, Γιωργος Ζιοβας, Κωστας Κορακης, Τζωρτζης Παπαδοπουλος, Γιωργος Τσουρουνακης

*Δωδέκατη Νύχτα | Θέατρο Κήπου (Νικολάου Γερμανού, Πλατεία ΧΑΝΘ, Θεσσαλονίκη)  Πέμπτη 31 Αυγούστου | Ώρα : 21.15

Σχετικά Αρθρα
Σχετικά Αρθρα